156 ja vetonivelen suojakumi.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

156 ja vetonivelen suojakumi.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kukaan joutunut vielä vetonivelen suojakumeja vaihteleen?? omasta näkyny eilispäivän aikaan pesun jälkeen rasvottuneen vanne (valkosessa onneks näkyy hyvin :oops: ) ja vetarin kumissa reikä...

Eli mitähän joutuu purkamaan?? alapallosta ainakin on ripustus pudotettava ja napamutteri auki, mutta onko vetoakseli ja nivel erillisenä vai yhtenäisenä könttinä niinkuin jossain pösöissä/tojolootissa??

Avatar
Chievo
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2003, 21:10
Car(s): GT JTD '08
156 V6 '02
Jeep Commander

EX's:
156 2.5 V6 '98
147 2.0 TS '01
156 1.8 SW '00
GTV 3.0 V6 '98
Sprint 1.5 QV '87
159 3.2 V6 JTS Q4 SW
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Chievo »

...vielä suojakumeista:

Motonetissä myytävissä sisemmissä suojakumeissa mainitaan
ainoastaan mallit 1,8 sekä 2,0.

Mitä eroa niissä on 2,5:n suojakumiin?

Ja tietämätön kysyy vielä lisäksi mitä eroa on
panta- ja laippakiinnityksellä?
Mikä on riittävä koko autotallille?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Muistelisin, että pienempien mallien raideväli on leveämpi kuin 2 ja 2,5 litraisten. Mahtaisiko leveämpi rengastus vaikuttaa.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pitää olla sitten kunnon ruuvipenkki ja liukuvasara sopivalla päällä varustettuna niin saa kätevästi vetoakselista ulomman nivelen irti. Kesällä oli kinkkinen tapaus, kun vetoakseli (tai siis -nivel) oli katkennut napamutterin juuresta, jolloin liukuvasaraa ei saanut vetoniveleen kiinni. Joutui moukaroimaan nivelen irti samalla yrittäen pitää lukkorengasta auki toisessa kädessä olevilla pihdeillä. Yllättävän kovassa oli.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

BSTR kirjoitti:Pitää olla sitten kunnon ruuvipenkki ja liukuvasara sopivalla päällä varustettuna niin saa kätevästi vetoakselista ulomman nivelen irti. Joutui moukaroimaan nivelen irti samalla yrittäen pitää lukkorengasta auki toisessa kädessä olevilla pihdeillä.
Nostetaas vanhaa topiccia ylöspäin.

Siis miten tuo ulompi vetari oikeen irtoaa? Mikä sokka siellä on ja missä?

Tällä kertaa kyseessä TS.

Viime kerralla en jaksanut alkaa moukaroimaan vaan laitoin "ylivedettävän mallin" silloiseen V6:een.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^vetari kouraan ja lyö sen päätypeltilevyn irti, sen alla vetoakselin päässä on lukkorengas, lukkorengas pois niin nivel tulee hienosti kouraan.

Sisempi on paljon mukavempi vaihtaa kuin ulompi.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Epezi kirjoitti:^vetari kouraan ja lyö sen päätypeltilevyn irti, sen alla vetoakselin päässä on lukkorengas, lukkorengas pois niin nivel tulee hienosti kouraan.

Sisempi on paljon mukavempi vaihtaa kuin ulompi.
Mutta just ulompi pitää saada irti :?

Lähteekö ihan vaan lyömällä "riittävän kovaa"

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Siis onko uudemmissa malleissa palattu takaisin pihdeillä avattavaan lukkorenkaaseen? Aikoinaan Unossa oli niin, mutta useissa nykymalleissa lukkorengas puristuu hieman kasaan kun nivel laitetaan/otetaan paikoiltaan. Siinä luikuvasara missä työkalu nivelen ulosvetoon on kätevä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No perkele, pieni ajatusvirhe. Ulompi on puristuvalla lukkorenkaalla, ja lähtee lyömällä (tai sitten menee rikki). Jos ei meinaa irti lähteä niin irroittaa sisemmän ja pujottaa suojakumin sitä kautta.

Vastaa Viestiin