"Less is more" Ei oo tainnu kyseinen kuski kuulla semmoista lausahdusta. Minkä ajovalot tossa ees on?90 kirjoitti:on muuten harvinaisen ruma ooppeli...
Ei tullut Alfa GTV taloon
Valvoja: Moderators
Mutta silti se ooppeli keräs enemmän kuvaajia ja ihmisiä kuin nuo 2 ketvosta yhteensä... Ehkä ketvosissa ei ollu vaa tarpeeks "hienoa" lintulautaa tms90 kirjoitti:on muuten harvinaisen ruma ooppeli...

On the 3rd day God invented the Remington Lever-Action Rifle so that Man could shoot the dinosaurs. Amen!
Tää taisi olla ihan off-topic alunperinkin, sanomahan taisi olla että ei tullut Alfaa kun ei sellaista kukaan suostunut myymään/tuomaan. Väännä siitä sitten ontopiccia..Stilo kirjoitti: Pitäisköhän lopettaa tää OT ettei modet innostu?

-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Nyt kun tämänkin ketjun luin, täytyy sanoa, ettei Alfisteista ulkopuoliselle kovin suvaitsevaa kuvaa jää... Varmasti Volvossakin on puolensa, sen verran moni niillä kuitenkin ajelee. Itsekin jonkinverran Volvoja ajaneena täytyy sanoa, että ihan kelpo pelejä ovatkin, vain niin eri tyylisiä... Kantikkaaksi autoksi 850 on mielestäni varsin tyylikäs, mutta keltainen väri
btw, onpas MarcusV:llä tyylikäs kulkine.. Jotenkin tuo väri sopii mielestäni GTV:lle. En minäkään paljon MarcusV:tä vanhempi ole, mutta ajelen silti Alfalla. Kummasti tuntuu kaikki kaveritkin Alfaa arvostavan, niin BMW, Toyota kuin VAG-kuskitkin, kun on vuoden päivät tullut huristeltua ilman suuria vikoja...
Sori.. meni taas "vaihteeksi" vähän OT.


btw, onpas MarcusV:llä tyylikäs kulkine.. Jotenkin tuo väri sopii mielestäni GTV:lle. En minäkään paljon MarcusV:tä vanhempi ole, mutta ajelen silti Alfalla. Kummasti tuntuu kaikki kaveritkin Alfaa arvostavan, niin BMW, Toyota kuin VAG-kuskitkin, kun on vuoden päivät tullut huristeltua ilman suuria vikoja...
Sori.. meni taas "vaihteeksi" vähän OT.
Ammattina autokauppa
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Kun kerran muutkin avautuvat niin minäkin sitten...
Kyllä seuraavaa käyttöautoa etsiessä Alfan kanssa tasapäin vertailussa on mukana ainakin Saab Aerot sekä tod.näk Volvo S60:et. Sanokoon kukin mitä tahtoo. Alfan toki aina pidän mahdollisuuksien mukaan. Vaikka sit vähän vanhemman ja nautiskelua varten vaan
Mieluummin sitä ajais vaikka joka arkipäivä Lada 110:llä, jos tallissa olis sit jokin 50-luvun italialainen kilpuri ja mahdollisuus ajaa sillä radalla aina kun haluaa 

Kyllä seuraavaa käyttöautoa etsiessä Alfan kanssa tasapäin vertailussa on mukana ainakin Saab Aerot sekä tod.näk Volvo S60:et. Sanokoon kukin mitä tahtoo. Alfan toki aina pidän mahdollisuuksien mukaan. Vaikka sit vähän vanhemman ja nautiskelua varten vaan


MM kirjoitti: Ahdin on keino saavuttaa optimaalinen huipputeho/hyötysuhde, miellyttävä käyntialue sekä vääntöalue..vaparissa voima on erilaista..mutta kuten todettua ahdin määrää tahdin ja ilmeisesti Ferrari F40, Bugatti EB110, Lancia Integrale, Ford Cosworth, Suprat, Skylinet, Mitsu EVO sekä lukuisat muut maineikkaat automallit on ihan susia ja moottorinsuunnittelijat perseestä kun ovat mutkia pakoputkeen pistäneet![]()

Ainakaan tuo coswort ford ei taida kuulua tuonne listalle, eräs kansispecialisti (heh, onpa nimitys) sanoi cosworth sierran kannesta että suunnittelija täytyisi tappaa

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Cossu-Sierrojen kansista en mitään tiedä, mutta sen tiedän, että +400hv sierra ei ole täällä kotomaassakaan mikään kovin harvinainen näky, toisin kuin +400 hv 75- Alfa, edes koko euroopassa.
Kilpureita saattaa olla muutama, mutta +400hv siviilipelejä en muista nähneeni netissä yhtään.
Tarkoitan tällä, että ei ne cossujen koneet nyt kovin epäonnistuneitakaan voi olla jos niitä kerran niin ahkerasti viritellään.
Kilpureita saattaa olla muutama, mutta +400hv siviilipelejä en muista nähneeni netissä yhtään.
Tarkoitan tällä, että ei ne cossujen koneet nyt kovin epäonnistuneitakaan voi olla jos niitä kerran niin ahkerasti viritellään.

Juu, ei näy 75 turboja 400-heppasia. Mutta ei noita sierrojakaan ole OIKEASTI kovin montaa. Yleensä vaan jokainen cosworthmies sanoo autonsa tehoksi tyyliin +300 heppaa ja virityksenä ahtopainetta nostettu 
E: Tässä on yksi yli 500hv cosworth. Liekö jo suomen tehokkaimmasta päästä vai löytyykö cosworthklubilta tehokkaampia. Joko näkyisi.. - Rolle
Edit2. Cosworth sierra 2wd tuottaa 204hv vakiona, ahtopaineen ollessa 0.9bar, näin ainakin minä olen lukenut

E: Tässä on yksi yli 500hv cosworth. Liekö jo suomen tehokkaimmasta päästä vai löytyykö cosworthklubilta tehokkaampia. Joko näkyisi.. - Rolle
Edit2. Cosworth sierra 2wd tuottaa 204hv vakiona, ahtopaineen ollessa 0.9bar, näin ainakin minä olen lukenut
Viimeksi muokannut GAMMA500, 16 Loka 2004, 19:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Muistelisin nähneeni GTI -tuningraamatussa 600hv cossuecen.. mutta tiedä sitten.GAMMA500 kirjoitti: Edit. [/url=http://www.sarlinraceteam.fi/escort/auto/escort.html/] Tässä[/url] on yksi yli 500hv cosworth. Liekö jo suomen tehokkaimmasta päästä vai löytyykö cosworthklubilta tehokkaampia[/url]
Kyllä cossuclubilta varmasti tehokkaita pelejä löytyy.
Speedpartyjen toiseksi tulleesta sierrasta taitaa löytyä myös ihan hyvin paukkua..
Joo, näinhän se menee
Sitten on vielä semmoinen juttu että turbo-75:sia on suomessa n.15kpl (ehkä jo enemmänkin) joista melko moni omistaja ei ihan huimia virityksiä autoonsa ole tekemässä ja coswortheja on pilvin pimein. Niin ja onhan alfa alikokoinen moottorinsakin puolesta
. Mutta tuskin tuo kansiukko ihan höpöjä puhui, on ilmeisesti f-cupin tehokkain escort edelleenkin hänen kannellaan


Kukahan tuo kansiguru oli? Mattila?
yli 400hv cossuja ei tosiaan ole mahdottomasti. 50-60 suomessa?
tuo cossusierra nyt sattuu moottoriltaan olevan varsin hyvin tuohon listaan kuuluva. Harva 2-litrainen kestää viritystä samaan tahtiin kuin perikoeteltu Cosworth.
tai en nyt tiedä. Monestako 80-luvun alkupuoliskon katumoottorista revittiin yli 100hv litratehoa?
yli 400hv cossuja ei tosiaan ole mahdottomasti. 50-60 suomessa?
tuo cossusierra nyt sattuu moottoriltaan olevan varsin hyvin tuohon listaan kuuluva. Harva 2-litrainen kestää viritystä samaan tahtiin kuin perikoeteltu Cosworth.
tai en nyt tiedä. Monestako 80-luvun alkupuoliskon katumoottorista revittiin yli 100hv litratehoa?
No on niitä sitten aika paljon
Täytyy hieman vetää sanojatakaisin tuossa "kansiguru"-asiassa, olen kuullut sen välikäden kautta,eli ei ole minulle henkilökohtaisesti noin sanonut joten jätän kaverin nimen väärinkäsitysten välttämiseksi mainitsematta. Enkä kyllä itse ole nähnyt cosworthin kanavia saatikka virtausmittauksia
.
Mootoreina nuo varmaan ovat kestäviä,sitähän tässä tuskin kukaan on kiistänytkään?


Mootoreina nuo varmaan ovat kestäviä,sitähän tässä tuskin kukaan on kiistänytkään?
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Sori munkin puolesta offtopicistabtw, onpas MarcusV:llä tyylikäs kulkine.. Jotenkin tuo väri sopii mielestäni GTV:lle. En minäkään paljon MarcusV:tä vanhempi ole, mutta ajelen silti Alfalla. Kummasti tuntuu kaikki kaveritkin Alfaa arvostavan, niin BMW, Toyota kuin VAG-kuskitkin, kun on vuoden päivät tullut huristeltua ilman suuria vikoja...
Sori.. meni taas "vaihteeksi" vähän OT.

Mutta kiitos vain. Proteon punainen sopii munkin mielestä autoon ihan hyvin ja näyttää hyvältä kunhan on puhdas, tosin aika moneen väriinhän tämä pätee mutta kieltämättä tuossa värissä näkyy kura aika hyvin.

Kyllä alfa arvostusta saa usein täälläkin lukuunottamatta Opelistien ja riisipussikuskien Fiat huuteluita



Kansi riittää vakionakin uskomattoman pitkälle, ongelma on lähinnä kestävyydessä (ohjurit jne).GAMMA500 kirjoitti:No on niitä sitten aika paljonTäytyy hieman vetää sanojatakaisin tuossa "kansiguru"-asiassa, olen kuullut sen välikäden kautta,eli ei ole minulle henkilökohtaisesti noin sanonut joten jätän kaverin nimen väärinkäsitysten välttämiseksi mainitsematta. Enkä kyllä itse ole nähnyt cosworthin kanavia saatikka virtausmittauksia
.
Mootoreina nuo varmaan ovat kestäviä,sitähän tässä tuskin kukaan on kiistänytkään?
Näkee nimittäin välillä 350-400hv Coswortheja vakiokannellakin...
heh, enpä ole koskaan ennen kuullut että litrateholaskenta koskee vapareita, mutta sitä kun vanhenee niin kaikki uusi on tervetulluttaV6 kirjoitti:102.6tuolla nyt sinänsä ei ole merkitysta turbovehkeissä
tavallisesti litratehoilla verrataan vapareita
Honda S2000 120
Ferrari 360 SC 118


Mulle itselle sopii hyvin voimakas turboauto kuin hanska käteen, tuohon voimaan kun tottuu niin siitöä ei halua luopua ja Volvon 5-cylinterinen murisee siihen malliin että nyt mennään isoa kovaa

Toki täytyy sanoa että Alfan kutoskoneet on orkun paikkoja, kertakaikkiaan upeita koneita ja laitoksia..eli mulle siis Volvo ja Alfa on tavallisen kuolevaisten autoista ne munakkaimmat

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no meikäläiselle kelpaa vain vanhat alfat koska ne vetävät takapäästä ja niitä alkaapi olla suht vähän liikenteessä Volvoja ja uudempia alfoja riittää katukuvassa.. 
no makuasia..
ehkäpä uusi alfa sitten kun saavat takapotkun aikaiseksi jos saavat enää, tokihan myös takapainotteinen nelivetokin menettelee..

no makuasia..
ehkäpä uusi alfa sitten kun saavat takapotkun aikaiseksi jos saavat enää, tokihan myös takapainotteinen nelivetokin menettelee..

- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ei kai kukaan ole kieltänyt, etteikö noita voisi turbomoottoreista laskeskella. Mutta tuo T4:n runsas sadan hepan litrateho on täysin olematon, koska vapareista otetaan samanlaisia lukemia. Nyt äkkiseltään tulee mieleen esim. Corolla ja Civic..MM kirjoitti:heh, enpä ole koskaan ennen kuullut että litrateholaskenta koskee vapareita, mutta sitä kun vanhenee niin kaikki uusi on tervetullutta..
Ja hetken miettimisen jälkeen lisäksi Honda Integra, BMW 320is,M3 3.2 varmaan on muitakin ns.yleisiä.Cuore Sportivo kirjoitti: Ei kai kukaan ole kieltänyt, etteikö noita voisi turbomoottoreista laskeskella. Mutta tuo T4:n runsas sadan hepan litrateho on täysin olematon, koska vapareista otetaan samanlaisia lukemia. Nyt äkkiseltään tulee mieleen esim. Corolla ja Civic..
turboja on vähän tyhmä vertailla litratehoilla kun tehoa saa vähän ruuvia kiristämällä lisää eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa kuka osaa moottoreita tehdä,melkein kuka tahansa osaa puhaltimen iskeä moottorin kylkeen ja ottaa tarvittavat tehot ulosMM kirjoitti:
heh, enpä ole koskaan ennen kuullut että litrateholaskenta koskee vapareita, mutta sitä kun vanhenee niin kaikki uusi on tervetullutta. Tämähän on jokaisen moottorivalmistajan oman filosofian mukainen näkemys että millä tuottavat kyseiset hepat ja millaisen teho/vääntökäyrän autoilleen haluavat
![]()

Jokakodin turbot on eriasia kuin moottrivalmistajan suunnitteleman tehomallin moottori jossa on ahdin ja kannet sekä virtaukset, putkistot sun muut tarkasti mitoitettu, kyllä koneissa on huomioitu muitakin palikoita kuin pelkkä ahdin. Maseratin, Lancian, Ferrarin, Porschen, Cosworthin sun muiden koneet on siis ihan paskoja joissa ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa ja insinöörit amatöörejä kun föönejä laittavat koneisiin..justiinsa joo...voithan sä itsellesi moista uskotella jos saat mielen rauhaa tälläV6 kirjoitti:turboja on vähän tyhmä vertailla litratehoilla kun tehoa saa vähän ruuvia kiristämällä lisää eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa kuka osaa moottoreita tehdä,melkein kuka tahansa osaa puhaltimen iskeä moottorin kylkeen ja ottaa tarvittavat tehot ulosMM kirjoitti:
heh, enpä ole koskaan ennen kuullut että litrateholaskenta koskee vapareita, mutta sitä kun vanhenee niin kaikki uusi on tervetullutta. Tämähän on jokaisen moottorivalmistajan oman filosofian mukainen näkemys että millä tuottavat kyseiset hepat ja millaisen teho/vääntökäyrän autoilleen haluavat
![]()
eikä tuota ole mitenkään yleisesti pidetty hyvyyden merkkinä jos turbolla saa 100 hevosen litratehot

edit: toi sun ruuvin kiertäminen kuulluu keijo kotiasentajille, silleen saa koneet poksahtelemaan kivasti. Jos ruuvia käännetään oikeaoppisesti oikeita asioita tekemällä saadaan koneista tehokkaita ja kestäviä. Seokset, puristukset ja virtaukset näyttelee oleellista osaa virissä, näitä ei keijo kotiasentaja pimeässä pihassa osaa tehdä korvakuulolta... ei mainitsemallasi takapiha virityksellä

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Joo, eipä saa turbokoneista löylyä pelkkiä ruuveja kiertelemällä
Ainakaan niin, että pelit toimii ja kestää.
Sitten jos isomman tehonlisäyksen haluaa niin uusiksi saa useassa turbokoneessakin pistää lähes kaiken lohkoa lukuunottamatta. Mm. turbon, ahtoputkiston, välijäähdyttimen, painekotelon/ läppärungon, ruiskusuuttimet, ruiskun ja sytkän ohjaus, kannen muotoilu, männät, veivit, pakosarjan, putkiston, kytkimen+ muun voimalinjan.

Ainakaan niin, että pelit toimii ja kestää.
Sitten jos isomman tehonlisäyksen haluaa niin uusiksi saa useassa turbokoneessakin pistää lähes kaiken lohkoa lukuunottamatta. Mm. turbon, ahtoputkiston, välijäähdyttimen, painekotelon/ läppärungon, ruiskusuuttimet, ruiskun ja sytkän ohjaus, kannen muotoilu, männät, veivit, pakosarjan, putkiston, kytkimen+ muun voimalinjan.
Niin Ferrarillahan niitä turbomalleja on pilvin pimein ja Maseratikin luopui niistä kun olivat niin hyviä? Mersulla,Jaguarilla, Bemarilla on varmaan sitten amatööri insinöörit ku eivät suostu niitä koneisiinsa laittamaan??MM kirjoitti:. Maseratin, Lancian, Ferrarin, Porschen, Cosworthin sun muiden koneet on siis ihan paskoja joissa ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa ja insinöörit amatöörejä kun föönejä laittavat koneisiin..justiinsa joo...voithan sä itsellesi moista uskotella jos saat mielen rauhaa tällä
Nythän oli kysymys litratehoista ja on ihan päivänselvää että on helpompaa ottaa tehoa (ja samalla saada edes kohtalaiset vääntöominaisuudet) turbolla kuin ilman eikö???? Kyllä se on mielestäni
osaamisen puutetta jos ei osata tehdä moottoreita ilman tekohengitystä.

- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Sanoppa rasvis muuta..
Mersukin on siirtymässä turboihin, ja bemariltakin kuuluu huhuja että olisi tulossa turbokoneita. Jaguarikin joutui antamaan tekohengitystä ärräänsä.
V6, veikkaan että saisit anytime töitä mistä vaan jos osaat tehdä turbokoneen veroista vääntökonetta joka ei paina julmetusti eikä vie tuhottomasti bensaa.
Silti noiden kahden vertaileminen on aika vammaista puuhaa kun toinen on ahdettu ja toinen ei. Vielä kun otatte prätkät mukaan keskusteluun niin johan tästä hauska tulee.
Mersukin on siirtymässä turboihin, ja bemariltakin kuuluu huhuja että olisi tulossa turbokoneita. Jaguarikin joutui antamaan tekohengitystä ärräänsä.
V6, veikkaan että saisit anytime töitä mistä vaan jos osaat tehdä turbokoneen veroista vääntökonetta joka ei paina julmetusti eikä vie tuhottomasti bensaa.
Silti noiden kahden vertaileminen on aika vammaista puuhaa kun toinen on ahdettu ja toinen ei. Vielä kun otatte prätkät mukaan keskusteluun niin johan tästä hauska tulee.
heh, eihän toi nyt mitään maagista ole nykyaikaisessa moottoritekniikassa, mutta yllättävän vähän noita ahtamattomia/ahdettuja 100hv/l nykytekniikasta huolimatta on vakiona markkinoilla.Rolle kirjoitti:Annetaan nyt volvomiehen uskoa että tuo 100hp/l on kova saavutus turbokoneelle niin on edes jotain mistä iloita..
tossa mun pelissä on vakiona n.108hv/l ja tällä hetkellä tuo luku on huimasti enemmän ja lisää haetaan kevään aikana muutaman muutoksen jälkeen. Mitä tulee koneen kestävyyteen niin se on uskomattoman vahvaa tekoa, kaikki sisuskalut takotavaraa sekä tasapainotettua hitech palikkaa.
Mutta naurettavaahan se on verrata vapareita ja turboja keskenään mutta näin se vain on että turbotekniikka nyt ja tulevaisuudessa yhä useamman auton pellin alla.
Mä en iloitse noista kaakeista hv/l niin paljoa kuin siitä että mulla on alla voimakas auto jota on tehty alle 2000kpl sarja ja se on kiva ajaa..tehoakin piisaa ainakin mulle ihan riittävästi

Mutta eiköhän lopeteta tää turha naiivi väittely, minä volvo miehenä arvostan alfoja sekä muita italialaisia siinä missä Volvojakin. Onhan Maserati suosikkiautoni ja ainoa auto jolle ylipäätään koskaan olen menettänyt sydämeni, kun joskus lakkaan köyhtymästä on miulla Maserati alla) Eiköhän pidetä yhtä autoharrastuksemme kanssa ja nautitaan hienoista laitteistamme

Toinen ruottalainen merkki sylkee myös noita puhaltimella varustettuja pelejä aika lailla. Taitaa tehotkin olla jotakuinkin samaa luokkaa.Rolle kirjoitti:VAG:ien vehkeet nyt tulee heti mieleen, muuten lienee volvot seuraavaksi suosituimpia turbokoneita..?MM kirjoitti:yllättävän vähän noita ahtamattomia/ahdettuja 100hv/l nykytekniikasta huolimatta on vakiona markkinoilla.
Ei enää Alfaa... eipä
Ilmassa tuoksuu wittuiluAbarth kirjoitti:Näin on.
Jos itse alkaa kiertelemään ruuveja tietämättä mitä tekee, niin siinä voi äkkiä männänlaki pehmetä

viite: http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1767
- Alfaholic -