Kone huutaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Kone huutaa

Viesti Kirjoittaja pietro »

Pakkaset ovat siis saapuneet tänne Turunkin suuntaan ja on ilmennyt uusi (varmaankin lisävaruste) JTS-ominaisuus. Aamusella kun käy heittämässä vaimon töihin (täähän on pelkästään Puuhan syytä ettei voi antaa vaimon ajaa :mrgreen: ) niin kone tuntuu "huutavan" todella pitkään. Vaikka pirssi on aamusella letkun päässä ei kone oikein tunnu lämpeävän millään.

Esimerkkinä mainittakoon tämä aamu. Ulkona "lämpöä" -1 - 0 astetta, auto letkussa ~1,5 tuntia. Mopo käyntiin ja moottorin lämpöviisari ei hievahdakaan, kierrokset siinä 1000 yläpuolella. Ajettu 4 km ja edelleen kierrokset 1000 tuntumassa, lämpöä alle 70. Vaikka poppivehkeet on päällä tuntuu siltä, että kone huutaa ulkona. Vasta kun vaimo on tiputettu kyydistä, 5,5km, alkaa käynti olla normaalia.

Mysteeri. En nimittäin muista vastaavaa viime keväältä. Resetoin ECUn tuossa kesähelteillä kokeilun halusta. Voisko homma juontaa juurensa siitä ja vaatii nyt vaan enämpi aikaa totutella talvioloihin. Mustasukkaisuuus nyt on selkeesti pois suljettu vaihtoehto. Vai pitäiskös siirtää sisälämmitin konehuoneen puolelle?

Siis eihän toikaan vialta tunnu, mutta kuuluu kategoriaan toooodella ärsyttävää. Samalla on ilmenny esmerkiks että kun painaa huurteen poiston päälle niin normaalistihan alkaa puhalta ihan saatanasti tuulilasille ilimoo ja heti. Paitti meikäläisellä oottelee jonkun aikaa (pari minuuttia ajoa), ennen kuin alkaa puhaltaa. Siis nimenomaan aamulla. Voisko olla ettei sitä vaan huvita :shock:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Voisikohan tuo olla niin viisas, että odottelee koneen lämpeämistä, ennen kuin alkaa puhaltelemaan, näin ainakin joissain...

Eipä ole omakaan auto talven tulon karmeudelta säästynyt. Eilisiltana kun ajoin, auto nyki varsin reippaasti ja ensin ei lähtenyt edes käyntiin (ei vaan sytyttänyt), hyvä että auto kulki laisinkaan ensimmäiset 5 minuuttia kunnes sai lisäpuhtia...

Taitaapi jokaisella Alfalla olla pieniä ongelmia näin kylmällä...
Ammattina autokauppa

Wannabe
Viestit: 37
Liittynyt: 06 Heinä 2003, 21:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wannabe »

Oman Golfini (-03) lämpeneminen kestää kanssa useamman kilometrin, vaikka se on yön piuhassa kiinni. Ja automaatti-ilmastointikin luonnollisesti odottaa koneen lämpenemistä ennen kuin rupeaa puhaltelemaan 22 asteista sisätiloihin. Huurteenpoistoa ei ole vielä tänä "talvena" tarvinut kokeilla.

Summa summarum, kyseessä on ominaisuus.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Näin se taitaa siis kaunis Suomen kesä kullata kaikki muistot talven kauheudesta :mrgreen:

Ehkä musta on tullu liian hätänen. Pitäis varmaan kokeilla vaikka esileikkiä, jos Pipsa vaikka lämpeis nopeemmin. Tai sitten vois laittaa jotain seksikästä päälle aina aamuisin :shock:

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Kuulostaa ihan normaalilta. Letkulämppäri ei lämmitä konetta pätkääkään. Vain nestettä.
Autosi on fiksumpi kuin sinä, mitä järkeä on puskea sitä pakkasilmaa ikkunoille! Ilmaa alkaa tulla kun kone on pikkasen lämmennyt ja silloin siitä voi olla jo jotain apuakin :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

pietro kirjoitti: Pitäis varmaan kokeilla vaikka esileikkiä, jos Pipsa vaikka lämpeis nopeemmin. Tai sitten vois laittaa jotain seksikästä päälle aina aamuisin :shock:
Teeppä se :lol:

Veikkaanpa, että tuo moottorin kierrosluku menee myös sen mukaan, kuinka lämmin moottori on. Omassa autossa ei viimepäivinä ole moottorin lämpö kohonnut yli 70 asteen, mutta ei syytä huoleen, sillä sehän on vain Alfa, Luigin kokoama ihme pohjoisiin olosuhteisiin. :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Suunnilleen noin tekee myös minun TS, käy vähän aikaa jotain 1000-1500/min kun laittaa käyntiin ja sitten tyhjäkäynti tippuu normaalille tasolle. Siinä ehtii hyvin raapia lasit jos tarvii ennenkuin lähtee liikkeelle. Ja moottorin lämpötila myös ajossa näilläkin ilmoilla koko ajan matalampi kuin kesäkeleillä.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Kone huutaa

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

pietro kirjoitti: Ajettu 4 km ja edelleen kierrokset 1000 tuntumassa....
Kuulostaa kyllä erikoiselta. Entisessä 156:ssa (ja nykyisessä 147:ssa) kierrokset oli tuhannessa n. 1,5min (tyhjäkäynnillä), jonka jälkeen tippuivat normaaliin lukemaan.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

No näinpä muistelin itsekin viime keväältä. Tulee ihan vanhat kaasarikoneet mieleen ryyppy päällä. Pitänee seurailla.

Vastaa Viestiin