155:n lämppärikennon/letkujen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

155:n lämppärikennon/letkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Hei 155:n omistajat.
Kuka on vaihtanut lämppärin kennon tai letkut sinne? Jommasta kummasta vesi karkaa kabiiniin. Minulla on vielä tuo ilmastointilaite lisänä.
Mitä pitää purkaa, ei kai sentään koko kojetaulua?
Vinkit tervetulleita.

Punainen
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 17:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Punainen »

Eli mulla oli sama homma vuosi sitten. Kaasupolkimen vierestä tihkui nestettä lattialle. Syynä silloin oli juuresta haljennut hana. Kennokin lähtee suht helposti: (ainakin jos ei ole ilmastointia) koppa irti kaasupolkimen vierestä niin näet hanan ja sen jälkeen letkut irti ja muutamalla ruuvilla (muistaakseni) kenno pois..

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Joo. Se vuotava kohta voi tosiaa olla se hana. Itselläni se tihkuttaa jo hieman ja tilasin uuden motonetistä. Maksoi jotain vajaa 17 euroa. Itse kennon irroittamisesta ei ole kokemusta vielä, mutta meinaan sen hanan vaihdon yhteydessä irroitta putsausta varten. Ilmantoinin ei pitäisi haitata, koska sen kenno on taaempana. Tosin sen putket voi ehkä haitata niiden lämpärin letkujen vaihtoa, mutta itse kennoon ei pitäisi vaikuttaa. Tuossa kuva koko hässäkästä aksonometrisenä. Tosin tuossa ei ole sitä ilmastoitia.

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1899

Edit: Ilmastoitu versio:
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1900
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

G.TV
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Elo 2005, 20:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja G.TV »

Nyt on sit GTV:ssä sama homma. Eli lämmittimen hana on halki ja jalkatila märkä. Albumista löytyy kuvia lämppärin kennon päädystä ja hanasta. kuvassa purettu jalkatilan verhoilu(kaksi ruuvia), kennnon muovisuoja(kaksi ruuvia) ja kojelaudan alamuovi.(neljä kuusiokoloruuvia) Näyttäis yllättävän helpolta toi hanan vaihto, mutta mahtuukohan kenno ulos ennen metalliputkea? No kaippa sitäkin pitää sit tutkia, kun rupee hanaa vaihtamaan. Hana sekä kenno löytyy vaikka motonetista.(alfa 155) Taas suhde lähenee autoon 8)

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

G.TV kirjoitti:Näyttäis yllättävän helpolta toi hanan vaihto, mutta mahtuukohan kenno ulos ennen metalliputkea?
Pelkän hanan vaihto yllättävän helposti onnistuu ilman kennoon koskemista, jos vain vartalo taipuu.... paikka on ahdas, mutta enempää ei tarvitse purkaa.
G.TV kirjoitti:Hana sekä kenno löytyy vaikka motonetista.(alfa 155) Taas suhde lähenee autoon 8)
Harmi kun en huomannut... Koitin katsoa sekä Alfat että Fiatit, joissa sama osa. No, DA:sta 40:llä löytyi.
Tein saman operaation juuri pari vikkoa sitten. Epäilen, että tuo muovinen hana halkeaa aika helposti, jos kiristää sen liian tiukalle.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Joo, se hana on tosiaan aivan lelu, kuumapuristettu tms. kasaan kahdesta muovinpalasta, halkeaa saumasta vanhemmiten, jos ei ole jo kiinnityskorvista murtunut. Minulla halkesi aikanaan vauhdissa yhtään varoittamatta, 3-4 litraa kuumaa jäähdytysnestettä sekunnissa jalkatilaan kovalla paineella ja vähän jaloillekkin. Mukava homma purkaa kaikki matot irti ja kuivatella koko auton jalkatila glykolivedestä. Tämän jälkeen vaihdan suosiolla hanan muutaman vuoden välein.
Coupe

Vastaa Viestiin