Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^Eikös JTD(m) koneissa ole samanlainen työsylinteri kuin V6:ssa? Oletin että SaLexi on vaihtamassa nesteitä profiilinsa autoon.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei ole meikäläisellä tietoa JTDm:stä tai V6:sta, ainoastaan 2.0 TS:stä. Siksi sen kirjoitinkin viestiini näkyviin. En tiedä onko kaikissa tessuissakaan tuollaista työsylinteri/painelaakeri -kombinaatiota, joten ei ohje välttämättä niihinkään 100% päde.Jarsan kirjoitti:^Eikös JTD(m) koneissa ole samanlainen työsylinteri kuin V6:ssa? Oletin että SaLexi on vaihtamassa nesteitä profiilinsa autoon.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voi elämä ja mitä ihmettä. Aiemmin tosiaan laahannut se oikean puolen takajarru ajoittain. No nyt laahasi taas hieman, mutta mitä helkuttia, siellä laahasi vasemman etukulman jarru lämmöstä päätellen. Sellaista pienen pientä laahausta taas, huomaa vanteen lämpenemisestä.
Onko siellä nyt sittenkin se pääsylinteri sökönä? Sehän toimi juurikin ristikkäisiin kulmiin? En minä enää tiedä.

Onko siellä nyt sittenkin se pääsylinteri sökönä? Sehän toimi juurikin ristikkäisiin kulmiin? En minä enää tiedä.

- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kesä tulee ja on lämmintä..ehkä jopa vähän liian lämmintä! Alfan lämmöt kiipeää hyvinkin nopeasti moottoritiellä 100+ asteeseen, helpottaa jos puhaltaa kuumaa ohjaamoon, mutta sitten alkaa kuskilla keittämään. Sanokaahan viisaampina, onko mitään helppoja tee-se-itse keinoja tarkistaa, mikä osa on viallinen (syyläri, vesipumppu, termari)?
Systeemi paineistuu kyllä, tai ainakin ylävesiletkuun joku paine muodostuu kun on lämpömittarissa 90+ ja sitten tosiaan lämmöt pysyy hyvin kurissa jos jaksaa ottaa kuumaa ilmaa sisätiloihin (ajaa sitten vaikka ikkunat auki). Nestettä ei periaatteessa katoa, muuta kuin sitten kun lämmöt käy riittävän korkealla (ei mitään outoa tässä; kiehuvat nesteet haihtuu pihalle). Monestihan näitä lämpöjä on ihmetelty monessakin eri topicissa, mutta ei oikein mistään ole löytynyt semmosta "koostetta", mitä voisi itse lähteä ensin testailemaan.
Kiitos ja anteeksi tämän samaisen aiheen herättelystä yhä uudelleen ja uudelleen.
Systeemi paineistuu kyllä, tai ainakin ylävesiletkuun joku paine muodostuu kun on lämpömittarissa 90+ ja sitten tosiaan lämmöt pysyy hyvin kurissa jos jaksaa ottaa kuumaa ilmaa sisätiloihin (ajaa sitten vaikka ikkunat auki). Nestettä ei periaatteessa katoa, muuta kuin sitten kun lämmöt käy riittävän korkealla (ei mitään outoa tässä; kiehuvat nesteet haihtuu pihalle). Monestihan näitä lämpöjä on ihmetelty monessakin eri topicissa, mutta ei oikein mistään ole löytynyt semmosta "koostetta", mitä voisi itse lähteä ensin testailemaan.
Kiitos ja anteeksi tämän samaisen aiheen herättelystä yhä uudelleen ja uudelleen.
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulle voi sitten antaa vinkin päinvastaisesta tilanteesta, eli neula ei nouse edes toiselle viivalle vaikka kuinka pitkän lenkin ajaa. Kone tuntuu käyvän melko kuumana, joten oma veikkaukseni olisi syyläri. Mitäs muita?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Termari vika teki juuri päin vastoin mulla. Vesipumppu?
Jos olisi ehjä vieressä, niin voisi ehkä verrata miten vesi liikkuu paisariin.
^Ei viallinen syylari omassa tuota tehnyt. Voisiko olla ilmaa?
Jos olisi ehjä vieressä, niin voisi ehkä verrata miten vesi liikkuu paisariin.
^Ei viallinen syylari omassa tuota tehnyt. Voisiko olla ilmaa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla oli 01 156 V6:sessa syylari heikossa hapessa ja oireet oli juuri kuvauksen mukaiset.Joonake kirjoitti:Kesä tulee ja on lämmintä..ehkä jopa vähän liian lämmintä! Alfan lämmöt kiipeää hyvinkin nopeasti moottoritiellä 100+ asteeseen, helpottaa jos puhaltaa kuumaa ohjaamoon, mutta sitten alkaa kuskilla keittämään. Sanokaahan viisaampina, onko mitään helppoja tee-se-itse keinoja tarkistaa, mikä osa on viallinen (syyläri, vesipumppu, termari)?
Systeemi paineistuu kyllä, tai ainakin ylävesiletkuun joku paine muodostuu kun on lämpömittarissa 90+ ja sitten tosiaan lämmöt pysyy hyvin kurissa jos jaksaa ottaa kuumaa ilmaa sisätiloihin (ajaa sitten vaikka ikkunat auki). Nestettä ei periaatteessa katoa, muuta kuin sitten kun lämmöt käy riittävän korkealla (ei mitään outoa tässä; kiehuvat nesteet haihtuu pihalle). Monestihan näitä lämpöjä on ihmetelty monessakin eri topicissa, mutta ei oikein mistään ole löytynyt semmosta "koostetta", mitä voisi itse lähteä ensin testailemaan.
Kiitos ja anteeksi tämän samaisen aiheen herättelystä yhä uudelleen ja uudelleen.
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Onko mitään ideaa mistä tota pääsis kurkkimaan, että miten huonossa hapessa on? Koitin etupuskurin rei'istä vähän kurkkia, mutta vaikuttais olevan hyvässä kunnossa. Pilaantuuko se helpommin ns. "moottorin puolelta"?Savo kirjoitti: Mulla oli 01 156 V6:sessa syylari heikossa hapessa ja oireet oli juuri kuvauksen mukaiset.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla JTS:ssä oli samat oireet ja uudella syylari ongelmat loppu.
Huonosti sinne näkee, vanha näytti itselläni ihan hyvältä kun sitä yritti kurkkia. Alaosasta se oli kumminkin hajalla.
Huonosti sinne näkee, vanha näytti itselläni ihan hyvältä kun sitä yritti kurkkia. Alaosasta se oli kumminkin hajalla.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tähän kaipaisin nyt kommentteja. Ensi viikolla menee ne takajarruletkut ja nesteet uusiksi, mutta mahtaakohan sekään enää auttaa.SaLexi kirjoitti:Voi elämä ja mitä ihmettä. Aiemmin tosiaan laahannut se oikean puolen takajarru ajoittain. No nyt laahasi taas hieman, mutta mitä helkuttia, siellä laahasi vasemman etukulman jarru lämmöstä päätellen. Sellaista pienen pientä laahausta taas, huomaa vanteen lämpenemisestä.
Onko siellä nyt sittenkin se pääsylinteri sökönä? Sehän toimi juurikin ristikkäisiin kulmiin? En minä enää tiedä.
Siis perkele, nuo jarrut ovat temppuilleet siitä asti, kun vuosi sitten vaihdettiin levyt ja palat uusiin

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tulee väkisin mieleen, että olisivatko jarrusatulat tai -männät voineet ruostua/rapautua/korrosioitua/tms vanhan toiminta-alueensa ulkopuolelta (sylinteri pohjastaan tai mäntä laelta, läheltä suojakumin kiinnityskohtaa)? Kun uudet palat ja levyt ovat vanhoja paksummat, painuvat männät syvemmälle jolloin moinen korroosioalue pääsisi näyttämään kyntensä ja takkuamaan vastaan, jos sellainen on olemassa. En tiedä onko tuo käytännössä mahdollista, mutta seuraushan olisi juuri tuollainen, että levyt ja palat vaihtaessa alkaisi jarrut tökkimään, eikä litkujen vaihto enää tässä vaiheessa paranna.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Itse satulat toimivat kyllä herkästi ja kaiken pitäisi niiltä osin olla kunnossa. Ne on takaa otettu tuon remontin jälkeen vielä aukikin ja lisäilty kuparitahnat väliin ja katsottu muutenkin läpi, ei ongelmia. Niin ja käsijarruvaijeri on myös uusittu. Tämä etujarru alkoi kanittamaan vasta nyt, tähän asti etujarrut ovat toimineet.
Tuntuu että nyt kesäkelien tultua nuo jarrut ovat jumittaneet enemmän/useammin kuin aiemmin. Aiemmin tuo on ollut todella satunnainen ongelma, nyt ovat kanittaneet joka päivä.
Meneekö varttikutosessa nuo jarrupiirit ristiin etu/taka, vai onko edessä toinen piiri ja takana toinen?
Tuntuu että nyt kesäkelien tultua nuo jarrut ovat jumittaneet enemmän/useammin kuin aiemmin. Aiemmin tuo on ollut todella satunnainen ongelma, nyt ovat kanittaneet joka päivä.
Meneekö varttikutosessa nuo jarrupiirit ristiin etu/taka, vai onko edessä toinen piiri ja takana toinen?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Täällä sama homma JTS:ssä, alaosasta haitaria irti kun katsoo tuulettimen siipien välistä.JackFry kirjoitti:Mulla JTS:ssä oli samat oireet ja uudella syylari ongelmat loppu.
Huonosti sinne näkee, vanha näytti itselläni ihan hyvältä kun sitä yritti kurkkia. Alaosasta se oli kumminkin hajalla.
Varsin mustanpuhuva kenno, ja ei meinaa takulampulla läpi paistaa.
Puskurin puolelta katsottunahan näkee vain ilmastoinnen lauhduttimen kennon tilan.
Se tuli pestyä jo puhtaaksi, mutta tuntuu että kerää kaikki tatinat tuohon syyläriin.
Ja tosiaankin, ilmastointi päällä kaupungissa lämmöt nousee, tienpäällä piiiiikkuhiljaa laskee.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osaisko joku valottaa 156:en eri varustetasoja näin suomessa myytyjen autojen osalta? Mitä käytännössä kuului Sport Pack:iin? Oliko noita enemmän kuin yksi - mitä eroa? Oliko V6 aina Sport Packilla/alustalla? Muuttuiko varustetasot faceliftin myötä?
Kovin mukavaa olisi jos jostain löytyisi myynti/esittely materiaali.
Kovin mukavaa olisi jos jostain löytyisi myynti/esittely materiaali.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Uusi kevät ja uudet kujeet, enää ei pysynyt 156 1.9JTD -00 Alfan ilmastointi säiden mukana messissä. Käytin laitteen huollossa, laitteistosta imastiin poies n.200g vanhaa ja uutta laitettiin 650g. Huollon jälkeen kylmää pukkaa suuttimista ja muuten toimii hyvin, mutta perus 15A sulake ei kestä sitten millään puolta tuntia pidempään. Ilmastoinnin nappia painettaessa magneettikytkimestä kuuluu kaksi peräkkäistä selvää kliksahdusta.
Käsikopelolla kompura on melko jäykän oloinen, mutta kun sen käyntiin saa niin ei se mielestäni mitenkään erikoisen pahaa ääntä pidä tai moottoria kuormita.
Onko kompura tullut kiertokulkunsa loppuun vai voisiko totuus piillä jossain muualla? Ainahan sitä voi yrittää herkistellä...
Käsikopelolla kompura on melko jäykän oloinen, mutta kun sen käyntiin saa niin ei se mielestäni mitenkään erikoisen pahaa ääntä pidä tai moottoria kuormita.
Onko kompura tullut kiertokulkunsa loppuun vai voisiko totuus piillä jossain muualla? Ainahan sitä voi yrittää herkistellä...
Näyttää hitaalta!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olisiko kompuran kytkentäkela tiensä päässä? Kompuran sulake ei yleensä pala jos kompressori on jumissa vaan ennemmin palaa joko kompuran kytkin tai hihna, yleensä hihna.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pieni lisäpäivitys tuohon jarruongelmaan. Eilen töistä lähtiessä pyörähdin kaupungin kautta. Huomasin moottorijarrutuksesta, että taas jumittaa. Sitä jatkui ympäriinsä ajellessa. Liikennevaloihin pysähtyessä sain jonkun "testataas tätä"-idean ja painoin jarrupoljinta vähän voimakkaammin pohjaan koko seisomisen ajan. Ja mitä ihmettä, liikkelle lähtiessä jarru vapautui 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Noita oli ilmeisesti kolmea erilaista Sport Packia. Maahantuoja ei kait ollut kovin innostunut niitä markkinoimaan joten suomiautoissa ovat aika harvinaisia.Jurin kirjoitti:Mitä käytännössä kuului Sport Pack:iin? Oliko noita enemmän kuin yksi - mitä eroa? Oliko V6 aina Sport Packilla/alustalla?
Kalleimpaan Sport Packiin kuului muistaakseni hiukan matalampi alusta, helmat, 16" puhelinkiekkovanteet, mustat mittarintaustat, nahkapintaiset ratti ja vaihdekepin nuppi, kojetaulun "hiilikuitu", Momo-nahkapenkit ja lasikattoluukku. Halvempaan suuntaan mentäessä ensimmäisenä putosivat pois kai nahat ja luukku. Näin niinko ulkomuistista siis.
V6 taisi oletuksena olla jollain "pack exclusivella" tms. joka tarkoitti veluuripenkkejä, puurattia ja -nuppia ja sitä kojetaulun iki-ihanaa puujäljitelmää.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eihän tuossa mitään ihmettä ole. Käytön puutteesta ne jarrut yleensä alkavatkin jumittamaan, niin ei ihme jos sitten polkimen kunnollinen käyttö sieltä jotain saa taas liikkumaankin.SaLexi kirjoitti:painoin jarrupoljinta vähän voimakkaammin pohjaan koko seisomisen ajan. Ja mitä ihmettä, liikkelle lähtiessä jarru vapautui
e: niitä jarruja pitää joskus siis käyttää ihan ajossakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainakin mun 01 V6 on ilman puurattia ja -somisteita. Omaani aikanaan etsiessäni muistelen puut olleen pääsääntöisesti 00 saakka. Mutta tämän lausunnon tutkimus ei ole kattava.Rasvis kirjoitti:V6 taisi oletuksena olla jollain "pack exclusivella" tms. joka tarkoitti veluuripenkkejä, puurattia ja -nuppia ja sitä kojetaulun iki-ihanaa puujäljitelmää.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^eikös kaikissa veekutosissa ole automaatti-ilmastointi?
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Taloudellisen ajon kurssilla opetti minulle moottorijarrutuksen ihanuudenAlfissimo kirjoitti:Eihän tuossa mitään ihmettä ole. Käytön puutteesta ne jarrut yleensä alkavatkin jumittamaan, niin ei ihme jos sitten polkimen kunnollinen käyttö sieltä jotain saa taas liikkumaankin.SaLexi kirjoitti:painoin jarrupoljinta vähän voimakkaammin pohjaan koko seisomisen ajan. Ja mitä ihmettä, liikkelle lähtiessä jarru vapautui
e: niitä jarruja pitää joskus siis käyttää ihan ajossakin.

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei se taloudellinen ajo estä tekemästä välillä voimakkaampaakin jarrutusta. Sekin auttaa kun tosiaan vaikka ihan auton ollessa paikallaankin seisoo siinä jarrupolkimella, mutta hyvä niillä on tehdä välillä ihan oikeitakin jarrutuksia niin pysyy takajarrutkin paremmassa kunnossa.
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mikä on kuvan johdonpätkä? Roikkui vapaana tuolla pohjassa, tulee abs-anturin vierestä. Lisäksi jarruletkun vieressä oli jokin liitin johon ei mennyt johtoa. Samoin toisella puolella autoa. Jokin lisävarusteen paikka?
- Liitteet
-
- mmekdjfkjksfkcj-1.jpg
- (96.51 KiB) Tiedosto ladattu 2227 kertaa
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^jarrupalojen kulumisanturin johto luulisin. tulis siihen liittimeen joka on siinä johdossa joka lähtee jarrupalalta.
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jännä juttu kun oikealta puolelta puuttui myös koko johto. Vielä jännempi juttu on ettei pala tuosta (kin) joku oma varoitusvalonsa 

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^joo, joku idiootti on munkin autosta aikaisemin leikelly noi piuhat eikä pala valoja ei vaikuta jarruihin...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Varoitusvalo palaa vasta, kun johto ottaa maihin - kuten kuluneen palan kautta. Yleensä nuo piuhat ovat vain ristikkäisissä kulmissa.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mulla se on vaan oikeella, vasurilla ei ollenkaanmasaboy kirjoitti:Jännä juttu kun oikealta puolelta puuttui myös koko johto. Vielä jännempi juttu on ettei pala tuosta (kin) joku oma varoitusvalonsa
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Minkäslainen airbagin osa apukuskin penkissä majailee ja pääseekö siihen käsiksi? Sinnehän istuinosaan jokin keltainen johto uppoaa. Tulin nyt siihen tulokseen että mulla sytyttää matkustajan airbagin valon aina sen jälkeen kun joku on penkissä istunut. Josko siellä olisi jokin tunnistin joka jää "aktiivi-tilaan" ?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Enkös tuosta jo ainakin kerran sanonut: se on se liitin. Eli penkkiin menevä keltainen johto ja penkissä/penkistä roikkuvana on liitin, joka pitää fiksata jotta kestää. Tyyppivika, kun liittimet vanhenee ja hapertuu, eivät enää pysy tiiviinä -> katkos -> vikavalo.masaboy kirjoitti:Minkäslainen airbagin osa apukuskin penkissä majailee ja pääseekö siihen käsiksi? Sinnehän istuinosaan jokin keltainen johto uppoaa. Tulin nyt siihen tulokseen että mulla sytyttää matkustajan airbagin valon aina sen jälkeen kun joku on penkissä istunut. Josko siellä olisi jokin tunnistin joka jää "aktiivi-tilaan" ?
Toistan siis aikaisemmin sanomani:
- Akku irti ainakin 15min ennen operaatiota
- Penkin alla oleva johtoliitos auki, liittimen nastojen/pinnien putsaus ja kiristys (esim. puristamalla hieman, riippuen kiinnityksen tyypistä)
-- Jos ei apua, poistaa koko liitoksen ja kolvaa johdot yhteen ja sukittaa
Operaatio kun on tehty, laitetaan toki akku takaisin paikalleen ja nollataan vikavalo. Itseltäni tehtiin sama operaatio molempien penkkien tunnistimelle; liitin auki, putsausta/kiristelyä ja liitin takaisin kiinni. Ei ole nyt näkynyt vikavaloa kuukauteen, vaikka penkkejä jatkuvasti rullataan eestaas.
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt on pakko kysyä että missä siellä kuljettajan istuimen tunnistin on? Viimeksi kun kuskin jakkara oli irroitettuna autosta, ei sen alla ollut ainakaan muutakuin lämmittimen johto joka irroittaa.Aquatica kirjoitti:molempien penkkien tunnistimelle

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En edes tiedä, onko kuljettajan puolella pakko olla tuota - kai voidaan olettaa, että jos auto kulkee on kuljettaja paikalla -> kuskin bägi laukeaa, jos kolari. Pelkääjän puolella sitten ehkä oletusarvosiesti halutaan tietää, että onko siinä joku vaiko eikö... En tiedä.masaboy kirjoitti:Nyt on pakko kysyä että missä siellä kuljettajan istuimen tunnistin on? Viimeksi kun kuskin jakkara oli irroitettuna autosta, ei sen alla ollut ainakaan muutakuin lämmittimen johto joka irroittaa.Aquatica kirjoitti:molempien penkkien tunnistimelle
Joka tapauksessa takuuseen laitettiin kuljettajan penkin alla ollut airbag-liitäntä kuntoon ja homma alkoi pelittämään. Kerran kurkanut kuskin penkin alle ja oma mielipide olisi kolmesta johdosta... 1. ristiseläntuen säätö, 2. lämmitin ja 3. tuo mysteerinen keltainen johto, jota airbagin piuhaksi tupataan haukkumaan.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Aqulla nyt on ainakin penkeissä sivutyynyt, joiden johtoja on todennäköisesti korjailtu ja veikkaan, että masaboyn autossa kylkipusseja ei ole.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näinhän se on.Aquatica kirjoitti:En edes tiedä, onko kuljettajan puolella pakko olla tuota - kai voidaan olettaa, että jos auto kulkee on kuljettaja paikalla -> kuskin bägi laukeaa, jos kolari. Pelkääjän puolella sitten ehkä oletusarvosiesti halutaan tietää, että onko siinä joku vaiko eikö... En tiedä.masaboy kirjoitti:Nyt on pakko kysyä että missä siellä kuljettajan istuimen tunnistin on? Viimeksi kun kuskin jakkara oli irroitettuna autosta, ei sen alla ollut ainakaan muutakuin lämmittimen johto joka irroittaa.Aquatica kirjoitti:molempien penkkien tunnistimelle
Joka tapauksessa takuuseen laitettiin kuljettajan penkin alla ollut airbag-liitäntä kuntoon ja homma alkoi pelittämään. Kerran kurkanut kuskin penkin alle ja oma mielipide olisi kolmesta johdosta... 1. ristiseläntuen säätö, 2. lämmitin ja 3. tuo mysteerinen keltainen johto, jota airbagin piuhaksi tupataan haukkumaan.
Ja niitten penkin alla olevien johtojen heiluttelu ja tinailu ei tod. näk auta kuin pyhättömän viikon.
Todellisuudessa penkin sisällä oleva "tunnistinmatto" vahingoittuu käytössä ja aiheuttaa virhe-ilmon.
Pitäisi uusia se tunnistin (maksaa hunajaa, penkki pitää irroittaa ja purkaa) tai...
Kyseisen tunnistimen voi ohittaa asentamalla penkin alle tulevien johtojen väliin sopivan kokoisen vastuksen
jolloinka airbagi systeemi luulee että vänkärin paikalla istuu kokoajan joku. (vastuksen kokoa en muista, löytyy brittifoorumilta ainakin).
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juu ei löydy. Jos olisi niin eikö penkkiin olla yleensä tikattu sivuun se airbagista ilmoittava lippunen tms.Alfissimo kirjoitti: veikkaan, että masaboyn autossa kylkipusseja ei ole.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olisi lappunen ja lisäksi 156:n penkeissä on ihan selkeästi silmällä havaittavat muoviluukut aiheeseen liittyen. kopkopkoputtaa puuta, mutta itselläni nuo kylkipussit on, siis autossakin, eikä onneksi ole mitään ongelmaa ollut tyynyvalojen kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Juuri tämänkaltaista tunnistinta ajoin takaa aloitusviestissäni. Liittimet nimittäin läpikävin ja kuittautin vian mutta syttyy + jää palamaan heti kun joku penkkiin istahtaa.pjotrthegreat kirjoitti: penkin sisällä oleva "tunnistinmatto" vahingoittuu käytössä ja aiheuttaa virhe-ilmon.
Pitäisi uusia se tunnistin (maksaa hunajaa, penkki pitää irroittaa ja purkaa)
Purkuautosta penkki, jos kävis tuuri ja toimis paremmin?pjotrthegreat kirjoitti: tai...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eikös siihen saa liittimen joka kertoo että "joku" istuu siinä.
Sitten kyllä pamahtaa molemmat pussit vaikkei olisikaan ketään penkillä kun nassahtaa.
Sitten kyllä pamahtaa molemmat pussit vaikkei olisikaan ketään penkillä kun nassahtaa.

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^no mutta semmosen mällin jälkeen taitaa olla 156 muutenkin lunarissa?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se tunnistin mikä siellä penkissä on - on muovia ja muovin sisällä olevaa
hyvin hyvin ohutta johdinta. Veikkaan että suomen olosuhteissa tuo muovi/johdin
kovettuu talvella sen verran että murtuu. Olisin sitä mieltä että tuo värkki
on tosiaan tämän hintaluokan autoissa jo täysin turha (saahan sen bägin pois päältä avaimella jos
oikein nuuka on).
Brittifoorumilta lainattua "for the pass seat sensor you need a 4.3k ohmn resistor".
Eli tommosen kun tinaa sinne johtojen väliin niin toimii. Eikä se ole kovin tarkka edes
tuosta vastuksen koosta - jossain siellä 4 k ohmn tuntumassa kun on niin ok.
Pääasia että se jotain vastustaa - ja jotain johtaa. Originaali tunnistin
antaa hiukan erilukemaa erikokoisilla ihmisillä...
hyvin hyvin ohutta johdinta. Veikkaan että suomen olosuhteissa tuo muovi/johdin
kovettuu talvella sen verran että murtuu. Olisin sitä mieltä että tuo värkki
on tosiaan tämän hintaluokan autoissa jo täysin turha (saahan sen bägin pois päältä avaimella jos
oikein nuuka on).
Brittifoorumilta lainattua "for the pass seat sensor you need a 4.3k ohmn resistor".
Eli tommosen kun tinaa sinne johtojen väliin niin toimii. Eikä se ole kovin tarkka edes
tuosta vastuksen koosta - jossain siellä 4 k ohmn tuntumassa kun on niin ok.
Pääasia että se jotain vastustaa - ja jotain johtaa. Originaali tunnistin
antaa hiukan erilukemaa erikokoisilla ihmisillä...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuosta vastuksesta kannattaisi sitten olla kohtuullisen varma että koko on oikea. Oikeaksi ei riitä että bagin valon saa sammumaan, sillä sehän sammuu jos bagin ecu kuvittelee löytävänsä sieltä ehjän anturin jonka päällä ei ketään istu. Vastuksen siis pitää olla sama kuin anturilla jonka päällä istutaan, että se pallo tarvittaessa myös räjähtää.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niin lähinnä nyt varmaan on tärkeintä että se possahtaa, jos tilanne sitä vaatii muutenhan tuo on automaattisesti "lunarissa", mutta toivottavasti henki säilyy....jos on pakko virittää.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Totta! Enpä ajatellutkaan... Mutta se 4,3Kohmin tuntuma taitaa olla se oikea lukema.Tuomas K kirjoitti:Tuosta vastuksesta kannattaisi sitten olla kohtuullisen varma että koko on oikea. Oikeaksi ei riitä että bagin valon saa sammumaan, sillä sehän sammuu jos bagin ecu kuvittelee löytävänsä sieltä ehjän anturin jonka päällä ei ketään istu. Vastuksen siis pitää olla sama kuin anturilla jonka päällä istutaan, että se pallo tarvittaessa myös räjähtää.
Tämähän on helposti testattu - pistää ukon tai akan istumaan siihen kuskin paikalle ja mittaa mitä
vastusta siitä johdon päistä saa. Tuo vastus tosiaan vaihtelee vähän perseen koon mukaan.
(samalla kun sitä perperiä hetkuttaa, tai nyrkillä painelee sitä penkkiä niin voi varmaankin todeta että jossain vaiheessa se tunnistin ei johda ollenkaan -se varmentaa sitten sen vian siihen tunnistimeen)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ostin sedältä 156:sen vuodelta -99. Tästä olis muutama "tyhmä kysymys".
Kuskin puoleinen takaikkuna ei toimi. Avasin oven, ja kävi ilmi että siellä on vaijeri katki. Isä oli sitä mieltä, että kannattais tutkia sähkölaseja. Samaa mieltä oon itsekkin. Eli millanen homma on vaihtaa noiden manuaaliveivejen tilalle sähkönen systeemi? Jos en vaihda tuota, niin miten se käsiveivien vaijeri kuuluu mennä, looppinako? Tuo vaijeri pitänee vaihtaa kokonaan, kuinka vaikea homma?
Ebaysta löysin Alfan nahkasisustoja jopa 300 punnalla. Löytyykö Suomesta, ja mihin hintaan? Auto on punanen, joten sisusta voi olla joko valkonen tai beige.
Tyhjäkäynti ei ole ihan tasainen. Setä sano että tuo on vaan ominaisuus, ollut uudesta asti. Kerran vuonna 2004 se kuulema sammui, mutta käynnisty normaalisti. Kannattaako tuolle mitään tehdä, kun se seilaaminen on tosi pientä, satunnaista ja huomaamatonta? Toinen tekninen juttu on tuo vaihteisto. Se tuntuu aika hassulta, 1, 2, 5, ja R menee vähän vaikeahkosti päälle. Muutenkin kepillä on aika pitkät liikeradat ja jos keppiin nojaa kättä niin vauhdissa tuntee kun keppi täristää. Samoin keppiä voi työntää "yli" tietyn pykälän jossa siis vaihde on; esimerkkinä kun vaihtaa vaikka kakkoselle ja jättää käden kepille, niin keppi menee useita millejä pidemmälle sen jälkeen, kun pykälä on kohdillaan. Selitän ehkä huonosti mutta joku varmaan tajuaa. Miten tälläistä juttua voisi fiksailla? Tuo taitaa olla ominaisuus, setäkin siitä sanoi ja kyselikin vielä kun olin auton kotiin ajanut, että miltä vaihteisto tuntui. Olen kuullut kuitenkin jostain sellaisista asennussarjoista, joilla kepin liikettä saisi lyhyemmäksi ja jämäkämmäksi, onko kellään kokemusta? Toimiiko?
Monesti oon kuullut, että konetilaa on pesty painepesurilla. Kuinkahan fiksua hommaa sellanen ois?
Edit.
Etumatkustajan airbagin levy ja ratin sivumuovit on vähän käpristynyt. Etenkin tuo airbagin levy on vähän harmillinen, kun on niin näkyvä osa. Molemmissa on vaan semmonen pieni riski nimittäin se turvatyyny, eli uskaltaako noita kuumailmapuhaltimella lämmittää ja sit painaa alas päin? Onko edes mitään hyötyä?
Kuskin puoleinen takaikkuna ei toimi. Avasin oven, ja kävi ilmi että siellä on vaijeri katki. Isä oli sitä mieltä, että kannattais tutkia sähkölaseja. Samaa mieltä oon itsekkin. Eli millanen homma on vaihtaa noiden manuaaliveivejen tilalle sähkönen systeemi? Jos en vaihda tuota, niin miten se käsiveivien vaijeri kuuluu mennä, looppinako? Tuo vaijeri pitänee vaihtaa kokonaan, kuinka vaikea homma?
Ebaysta löysin Alfan nahkasisustoja jopa 300 punnalla. Löytyykö Suomesta, ja mihin hintaan? Auto on punanen, joten sisusta voi olla joko valkonen tai beige.
Tyhjäkäynti ei ole ihan tasainen. Setä sano että tuo on vaan ominaisuus, ollut uudesta asti. Kerran vuonna 2004 se kuulema sammui, mutta käynnisty normaalisti. Kannattaako tuolle mitään tehdä, kun se seilaaminen on tosi pientä, satunnaista ja huomaamatonta? Toinen tekninen juttu on tuo vaihteisto. Se tuntuu aika hassulta, 1, 2, 5, ja R menee vähän vaikeahkosti päälle. Muutenkin kepillä on aika pitkät liikeradat ja jos keppiin nojaa kättä niin vauhdissa tuntee kun keppi täristää. Samoin keppiä voi työntää "yli" tietyn pykälän jossa siis vaihde on; esimerkkinä kun vaihtaa vaikka kakkoselle ja jättää käden kepille, niin keppi menee useita millejä pidemmälle sen jälkeen, kun pykälä on kohdillaan. Selitän ehkä huonosti mutta joku varmaan tajuaa. Miten tälläistä juttua voisi fiksailla? Tuo taitaa olla ominaisuus, setäkin siitä sanoi ja kyselikin vielä kun olin auton kotiin ajanut, että miltä vaihteisto tuntui. Olen kuullut kuitenkin jostain sellaisista asennussarjoista, joilla kepin liikettä saisi lyhyemmäksi ja jämäkämmäksi, onko kellään kokemusta? Toimiiko?
Monesti oon kuullut, että konetilaa on pesty painepesurilla. Kuinkahan fiksua hommaa sellanen ois?
Edit.
Etumatkustajan airbagin levy ja ratin sivumuovit on vähän käpristynyt. Etenkin tuo airbagin levy on vähän harmillinen, kun on niin näkyvä osa. Molemmissa on vaan semmonen pieni riski nimittäin se turvatyyny, eli uskaltaako noita kuumailmapuhaltimella lämmittää ja sit painaa alas päin? Onko edes mitään hyötyä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tässä vaihto-ohjeet vieraalla kielellä - http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=52991" onclick="window.open(this.href);return false;Fethry kirjoitti:Eli millanen homma on vaihtaa noiden manuaaliveivejen tilalle sähkönen systeemi?
Vaihteistoöljyt kannattaa ainakin alkuun tarkastaa. Valmistaja on muuttanut öljysuositustaan GL-4+:aan.Toinen tekninen juttu on tuo vaihteisto. Se tuntuu aika hassulta, 1, 2, 5, ja R menee vähän vaikeahkosti päälle. Miten tälläistä juttua voisi fiksailla?
Ei lainkaan fiksua.Monesti oon kuullut, että konetilaa on pesty painepesurilla. Kuinkahan fiksua hommaa sellanen ois?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sanotaan heti alkuun että en ole koskaan ajanut muilla 156:lla kuin tällä omalla. (2.0ts -98)
Onko mallille ominaista se että kun vapauttaa kaasupolkimen hiukan ripeästi ilman että kytkin on pohjassa niin pikkasen nykäisee.
Tuntuu siltä että nämä nykäisyt koituu turhan herkästä jos polkimia ei käsittele sulavasti!
anteeksi, tämä on erittäin tyhmä kysymys!
Onko mallille ominaista se että kun vapauttaa kaasupolkimen hiukan ripeästi ilman että kytkin on pohjassa niin pikkasen nykäisee.
Tuntuu siltä että nämä nykäisyt koituu turhan herkästä jos polkimia ei käsittele sulavasti!
anteeksi, tämä on erittäin tyhmä kysymys!

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
"nykäisee"? Meinaat, että tuntuu kuin jossakin olisi väljää vedon loppuessa ja muuttuessa moottorijarruksi? Huomaako esim. ykkösellä liikkeelle lähtiessä tai vaikkapa pakilla? Edellisessä 156:ssa moinen efekti oli ja se oli puoliksi diagnosoitu akselille moottorintuenta-voimansiirto. Oletettavaa on siis, että tukityyny oli väsynyt ja moottori pääsi aina vedon tullessa/lähtiessä heilahtamaan hieman, huomasi helposti ihan vaikka parkkipaikalla kun ripeästi nosti kytkintä ihan vähän vaan, niin kone nytkähti ja kuului vieläpä kuminen tumahdus.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
- Markka
- Viestit: 49
- Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
- Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02 - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kellään mitään tietoa 156 -98 takaiskarin alimman kiinnityspultin mitoista ihan näin ulkoa? Itsellä jäi iskarinvaihto oikealta puolelta siihen yhteen pulttiin, joka on juuttunut sinne eikä lähde lyömällä mihinkään. Kokeiltu kuumentaa polttimella ja wd-40 ruiskittu ympäriinsä. Auto nyt jokatapauksessa menossa korjaamolle keskiviikkona tuon takia, niin voisin ostaa valmiiksi pultin jos nyt sattuu vanha menemään mutkalle. Toinen iskari vaihtui kohtuu helposti ja jopa sen puolen pultit antautu ku näytti vähä poltinta, kierti pulttia ja löi menemään.