Selespeed mysteeri
Valvoja: Moderators
Selespeed mysteeri
Minulla on alfa romeo 147 2.0 selespeedillä.
Ongelma on seuraavanlainen:
Kiihyttäessä ykköseltä rivakammin, arpoo selespeedi suoraan kolmoselle tai vitoselle ja välillä jopa R heittää sinne tauluun ja meno on pätkivää. Sillointällöin tässä kohtaa tulee ruutuun "selespeed failure"
Vaihteen mennessä vitoselle loota heittää vaihteen vapaalle ja kerran käyttämällä nelosella ja takaisin vitonen sisään, niin pysyi vaihde päällä, nyt viides vaihde on kokonaan kadonnut.
Vaihdoimme erään mukavan alffaforumilaisen kanssa selespeedöljyt, tarkistimme liittimet ja putsailimme hapettumia liittimistä (joita ei kyllä liiemmin ollut, jos ollenkaan), kävimme releitä läpi (näyttivät puhtailta) Koneella vikakoodia ei tällä hetkellä ole ja pumpun paineet ok. Vaihteiston kalibroinnin auto antoi tehdä alusta loppuun.
Miten edetä seuraavaksi, ideoita otetaan vastaan
Ongelma on seuraavanlainen:
Kiihyttäessä ykköseltä rivakammin, arpoo selespeedi suoraan kolmoselle tai vitoselle ja välillä jopa R heittää sinne tauluun ja meno on pätkivää. Sillointällöin tässä kohtaa tulee ruutuun "selespeed failure"
Vaihteen mennessä vitoselle loota heittää vaihteen vapaalle ja kerran käyttämällä nelosella ja takaisin vitonen sisään, niin pysyi vaihde päällä, nyt viides vaihde on kokonaan kadonnut.
Vaihdoimme erään mukavan alffaforumilaisen kanssa selespeedöljyt, tarkistimme liittimet ja putsailimme hapettumia liittimistä (joita ei kyllä liiemmin ollut, jos ollenkaan), kävimme releitä läpi (näyttivät puhtailta) Koneella vikakoodia ei tällä hetkellä ole ja pumpun paineet ok. Vaihteiston kalibroinnin auto antoi tehdä alusta loppuun.
Miten edetä seuraavaksi, ideoita otetaan vastaan
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Tarkastitteko testerillä kytkimen aseman? Säädittekö. Tuo on tietääkseni erittäin tarkka, millin heitto voi aiheuttaa jo ongelmia.
Re: Selespeed mysteeri
Elikkäs jos tuo kytkimen säätö oli sellanen kakkosvaihteelta rivakka kiihytys ja kone autossa kiinni, niin kyllä tehtiin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
^täh?
Kytkimen käpälän ja hydraulisylinterin välissä on tappi jossa on pituussäätö, testerillä pääsee katsomaan potentiometrin antamaa pituutta ja kytkimen tappia sitten säädetään jotta lukema saadaan ennalta määrättyyn pituuteen.
Googlella löytyy jotain ohjeita.
esim: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... h-rod.html" onclick="window.open(this.href);return false;
arvo pitäisi siis olla tuo 28-28,5mm
Kytkimen käpälän ja hydraulisylinterin välissä on tappi jossa on pituussäätö, testerillä pääsee katsomaan potentiometrin antamaa pituutta ja kytkimen tappia sitten säädetään jotta lukema saadaan ennalta määrättyyn pituuteen.
Googlella löytyy jotain ohjeita.
esim: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... h-rod.html" onclick="window.open(this.href);return false;
arvo pitäisi siis olla tuo 28-28,5mm
Re: Selespeed mysteeri
Aivan oikein molemmat, "Samis" tarkoittaa kytkimen kalibrointia, johon on oma menetelmänsä kiinniottohetken säätämiseksi, "Epezi" taas tarkoittaa työntötangon säätämistä. Kalibrointi on näistä tehtävä maantiellä ja on luokkaa vaativampi tehtävä.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Kytkimen arvo oli 28.4 eli ohjearvoissa. kytkin kalibroitiin edellä mainitulla menetelmällä. Vika on hyvin tod. näköisesti monivikaliittimessä tai vaihteiston nopeus tai asentoantureissa tai jopa ecussa.
mitä tarkoitat seppo maantiellä?
Alfadiagin ohjeet:
- käynnistä kalibrointi
-käynnistä auto 10sek
-sammuta 5sek
-käynnistä uudelleen
-kakkonen sisään
-kiihdytys ad.3000rpm
-vapauta kaasu
näin sen olen onnistunesti tehnyt lukuisia kertoja.
mitä tarkoitat seppo maantiellä?
Alfadiagin ohjeet:
- käynnistä kalibrointi
-käynnistä auto 10sek
-sammuta 5sek
-käynnistä uudelleen
-kakkonen sisään
-kiihdytys ad.3000rpm
-vapauta kaasu
näin sen olen onnistunesti tehnyt lukuisia kertoja.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Selespeed mysteeri
Itsellä vaihteiden hukkumista aiheuttivat johdotukset antureille ja robotille. Moninapaaliittimeltä lähtee johtoja, joista yksi johto haaroittuu kutistesukan alle useammalle anturille. Sukan alla muutamat johdot olivat vain parin säikeen varassa. Kytkentä oli todella lapsellinen ja näytti siltä, että se oli ainoastaan liimattu jotenkin yhteen. Ei tarvitse paljoa tulla huonoa kosketusta, kun järjestelmä ei saa antureilta tietoa ja vaihteet eivät pelaa. Kunnon juotos ja sukka päälle, eikä vikaa enää ilmennyt. Lisää aiheesta täältä
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Voi olla hyvinkin vika johtosarjassa koska jos räpläämisen jälkeen vitonen hävisi kokonaan. Tossa on mielenkiintoista kun ajaa hissukseen toimii vaihteet sujuvasti mutta rivakammassa ajossa sekoilevat. viittaisi ainakin minun mielestä virheelliseen dataa antureilta. eli piuhat voi hyvinkin olla syypää. Ecussa oli tutkimuksen alussa
koodeja usealtakin eri anturilta,eli luultavasti sähköt sielä on sekaisin. tuskin kaikki anturit on sökönä.
koodeja usealtakin eri anturilta,eli luultavasti sähköt sielä on sekaisin. tuskin kaikki anturit on sökönä.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
Re: Selespeed mysteeri
Selen toiminnankannalta on hyvä suorittaa kalibroinnit aina kun mahdollista, myös silloin kun akku on tyhjentynyt.
- kytkimen ilmaus testerillä
- kytkimen työntötapin säätä
- uudet aktuaattorit (kalibrointi virtauksen mukaan)
- kaasuläpän puhdistus ja kalibrointi (90s ja 90s)
- loppukalibrointi ja itseopetus
- kytkimen kalibrointi
Ohjeet luettava ennen suorittamista. Kiihdytetään auto 2-vaihteella paikaltaan maantiellä, hetkellä jolloin moottorin rpm on 3000, paina "forward". Tämä opetus on tehtävä kahden henkilön voimin!
Enzo, miten kytket paikallaan 2-vaihteen ja nostat kierrokset 3000rpm???
- kytkimen ilmaus testerillä
- kytkimen työntötapin säätä
- uudet aktuaattorit (kalibrointi virtauksen mukaan)
- kaasuläpän puhdistus ja kalibrointi (90s ja 90s)
- loppukalibrointi ja itseopetus
- kytkimen kalibrointi
Ohjeet luettava ennen suorittamista. Kiihdytetään auto 2-vaihteella paikaltaan maantiellä, hetkellä jolloin moottorin rpm on 3000, paina "forward". Tämä opetus on tehtävä kahden henkilön voimin!
Enzo, miten kytket paikallaan 2-vaihteen ja nostat kierrokset 3000rpm???
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Paikallaan ollessa saa kytkettyä ykkösen ja kakkosen. Eli liikkeelle kakkosella ja kiihdytetään 3000rpm asti. miten itse käynnistät auton 10sekunniksi liikkeessä ja sammutat viideksi.
mikä ihmeen forward?
mikä ihmeen forward?
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
Re: Selespeed mysteeri
Kyllä, paikallaan saa kytkettyä käynnissä vain 1,2,R. Eli missä sinä nostat kierrokset 2-vaihteella 3000rpm jos et maantiellä? Tehtaan testerin ohjelmassa ei ole mainitsemiasi 5-10s aikoja tämän opetuksen ohjeissa, forward tarkoittaa, että siirrytään eteenpäin testerin toiminnassa, ja tieto tallennetaan muistiin. Testerisi piraattiohjelma on kopioitu virheellisesti, siitä se johtuu. Ei kuvailemallasi tavalla voi tarkastaa kytkimen kiinniottohetkeä, koska silloin pitää olla kuormitustilanne päällä, koska siinä mitataan kytkinlevyn kiinniasennon ja momentin välittävän asennon ero milleissä.
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Jep. Oli miten oli. lisenssin olen softastani maksanut ja sillä useat seleespeed ja muut alfasäädöt tehnyt. mutta jos tiedät paremmin niin hyvä niin ja jääköön asia nyt siihen.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed mysteeri
selvisikö mysteeri?? jos ei niin onko pumppu kuosis?
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Pumppu tuntui pelittävän ok. paineet rajoissa ja tasaiset. pumppaus aika myös ok.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
Re: Selespeed mysteeri
Mistähän tätä Selespeedin moninapaliitin boxia voisi ostaa? En osannut googlettamalla löytää.Ja järkevään hintaan
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Selespeed mysteeri
Selespeedin ohjausboksia? Multa vois löytyä, jos numerot täsmää. Pistähän pm.
Re: Selespeed mysteeri
Saitko yv:n ?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed mysteeri
mulla on koht 3v ollut tää mun sele, enkä vieläkään ole hiffannut et mikä se moninapaliitin on ja missä sijaitsee? villi veikkaus et puhitaan selen eculle tulevasta johtonipun liittimestä siellä valittajan jalkatilassa?
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Selespeed mysteeri
Liitin on akkutelineen kyljessä kiinni. siitä lähtee johtosarja selehäkkyrään.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
Re: Selespeed mysteeri
Joo päätetäänpä tämä ketju, eli auto lähti takuun kautta lunastukseen (luojan kiitos) Lehtoauto Kotkassa oli arvioitavana ja ilmeisen osaavia kavereita siellä, kun lähti heti ehdottamaan selespeed yksikön vaihtoa hintaa tälle yksikölle olisi tullut 3200€ ja KAHDEN vuorokauden työt vähintään kaupan päälle, koska eivät kuulemma aikaisemmin ole sellaista tehneet. No loppu hyvin kaikki hyvin.. Nyt jäi 18" vanteet ja kesärenkaat 6mm kulutuspinnalla forumilaisten ostettavaksi, laittelen huomenna kuvia ja tietoa niistä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Selespeed mysteeri
Eikös nimimerkki jkk:lle tehty moinen operaatio myös, jossa hintaa oli kaikkineen jossain 1600euron tietämillä? Vai oliko siinä vain laatikko hajalla?
Mutta ikävä, että homma päättyi näin - hyvä, että selvisi jotensakin hyvin (kai?). Ei muuta kuin toinen Alfa alle, jottei kerkiä ketuttamaan! nimimerkillä luovuttu 156:sta, hommattu tylsä patonki, haluttu heti uusi 156 takasin, vaikka ensimmäinen olikin ihan täysi pommi..
Mutta ikävä, että homma päättyi näin - hyvä, että selvisi jotensakin hyvin (kai?). Ei muuta kuin toinen Alfa alle, jottei kerkiä ketuttamaan! nimimerkillä luovuttu 156:sta, hommattu tylsä patonki, haluttu heti uusi 156 takasin, vaikka ensimmäinen olikin ihan täysi pommi..
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Selespeed mysteeri
mulla pamahti loota ja päätin vaihdattaa kytkimen samalla niin hinta oli töineen kaikkineen 2450 e.
sillä rahalla en olis saanut silloin yhtä hyvää autoa tilalle joten kuntoon laitettiin. tästä on nyt vuos, sen jälkeen ollut huoltokustanuksia jakohihna ja perushuolto vain 600 e
sillä rahalla en olis saanut silloin yhtä hyvää autoa tilalle joten kuntoon laitettiin. tästä on nyt vuos, sen jälkeen ollut huoltokustanuksia jakohihna ja perushuolto vain 600 e