Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- MATRUUSI
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
- Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07 - Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Farmarin takalasinpyyhin, ei näytä toimivan. Olin kuitenkin kuulevani jotain sähkömoottorin tapaista surinaa takaa.
Onko näissä jotain vakiovikaa vai enkö vain osaa käyttää? Pissapoika toimii.
Onko näissä jotain vakiovikaa vai enkö vain osaa käyttää? Pissapoika toimii.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moottori jämähtännyt kiinni, surina viittaa, että virta tulee mutta ruoste pitää akselia paikallaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- MATRUUSI
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
- Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07 - Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos, voiko vaivan korjata itse vai kannattaako tilata uusi moottori ja jos näin niin mistä ja mihin hintaan...onnistuuko asennus amatööriltä?DaViega kirjoitti:Moottori jämähtännyt kiinni, surina viittaa, että virta tulee mutta ruoste pitää akselia paikallaan
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Noita taisi löytyä ihan tarvikkeenakin, heikka.fi valikoimasta ei löytynnyt, mutta sehän ei tarkoita, etteikö siellä tuollaisia olisi.
Vaihdossa on 2 suden kuoppaa: joko pyyhkijän varsi ei irtoa akselistaan (vaatii ulosvetäjän) tai sitten takaluukun sisäverhous istuu tosi tiukassa.
Vaihdossa on 2 suden kuoppaa: joko pyyhkijän varsi ei irtoa akselistaan (vaatii ulosvetäjän) tai sitten takaluukun sisäverhous istuu tosi tiukassa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Millaiset kangasmatot on 2.4 JTDM:ssä vakiona?
Miksi joissain isoissa diisseleissä on M kirjain punaisella ja toisissa taas ei? Onko tuuninkia vai spesiaalimalli?
Mistä uusi keulamerkki Jyväskylän seudulla. Vanha on haalistunut ikävästi. Paikallinen merkkikorjaamo Autopale ei varastoi ja menee tilaushommaks. Onko merkki liimalla kiinni ja onko helppo vaihtaa?
Nöyränä kyselen ja yritän viisastua.
M
Miksi joissain isoissa diisseleissä on M kirjain punaisella ja toisissa taas ei? Onko tuuninkia vai spesiaalimalli?
Mistä uusi keulamerkki Jyväskylän seudulla. Vanha on haalistunut ikävästi. Paikallinen merkkikorjaamo Autopale ei varastoi ja menee tilaushommaks. Onko merkki liimalla kiinni ja onko helppo vaihtaa?
Nöyränä kyselen ja yritän viisastua.
M
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
JTD = JTD
JTDm = JTD Multijet
Eli moottorimallista kyse.
Keulamerkki http://www.heikka.fi" onclick="window.open(this.href);return false; nyt ensialkuun. Vaihtamisesta on omaa keskustelua täällä jossakin, en vaan nyt millään muista, missä ketjussa - joku teki tuon ei-niin-kauan sitten...
JTDm = JTD Multijet
Eli moottorimallista kyse.
Keulamerkki http://www.heikka.fi" onclick="window.open(this.href);return false; nyt ensialkuun. Vaihtamisesta on omaa keskustelua täällä jossakin, en vaan nyt millään muista, missä ketjussa - joku teki tuon ei-niin-kauan sitten...
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jep. Sitä vaan ihmettelin, kun tuossa omassakin on tuo JTDm logo perässä mutta kokokromisena. Samassa parkkihallissa majailevassa on tuo pikku m ollut punaisella. Liekö sitten omistajan omaa käsialaa vai?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mahdollisesti varustelutasoon viittaava? Tai vuosimalliin? Tai sitten 1.9 vs. 2.4JTDm... Nimittäin äkkiseltään kun muistelen, kaikki 1.9JTDm:t jotka olen nähnyt on tainnut olla punaisella m-kirjaimella, mikä vissiin sopisikin kaavaan. Jos joku tietää, niin olisihan tässäkin taas triviaa millä ei tee mitään
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mun ymmärtääkseni punainen m on 210hp versiossa ja punaton 200hp versiossa. Paitsi mulla, kun punainen kului itekseen pois ja autosta tuli näin sleeper.
Edit: yksyseissä tuo voisi olla 120/150hp ero?
Edit: yksyseissä tuo voisi olla 120/150hp ero?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- RikunAlfaRomeo
- Viestit: 209
- Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
- Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93 - Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aquatica kirjoitti:Mahdollisesti varustelutasoon viittaava? Tai vuosimalliin? Tai sitten 1.9 vs. 2.4JTDm... Nimittäin äkkiseltään kun muistelen, kaikki 1.9JTDm:t jotka olen nähnyt on tainnut olla punaisella m-kirjaimella, mikä vissiin sopisikin kaavaan. Jos joku tietää, niin olisihan tässäkin taas triviaa millä ei tee mitään
Veikkaisin visusti varustelutasoa, omasta löytyy tämä JTDM "punaisella Ämmällä" ja auto on vuosimallin 2009 "200hp" koneella ja varustelu taso on exclusive, tätä on itsekin ihmetelty ja mietitty että miksi toisella on punaisella ja toisella kromisena...Polforea kirjoitti:Mun ymmärtääkseni punainen m on 210hp versiossa ja punaton 200hp versiossa. Paitsi mulla, kun punainen kului itekseen pois ja autosta tuli näin sleeper.
Edit: yksyseissä tuo voisi olla 120/150hp ero?
Without Heart We Would Be Mere Machines
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taidan tehdä omaan 200hp versioon pienen tuningin:)
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä meilläkin oli JTDm:ssä m-kirjain alkuun punaisella, mutta tarpeeksi kun on pessyt vuosien varrella niin punaväri haalistuu pois.
Ja ihan tavis '06 200hp kyseessä..
Ja ihan tavis '06 200hp kyseessä..
- RikunAlfaRomeo
- Viestit: 209
- Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
- Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93 - Paikkakunta: Kyröskoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tyhmä kysymys mutta ei voi mitään Mitä "Öljyä" olette käyttäneet 159:n Qtronic automaatti vaihdelaatikossa josta löytyy myös rattivaihteet? Minkälainen operaatio ja mitä maksaa suurinpiirtein? On alkanut kylmänä nypyttelemään kun lähtee paikaltaan 1 vaihde vaihtumassa 2 vaihteelle..
Without Heart We Would Be Mere Machines
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 etuiskareiden yläpäässä on pieni säätömutterin näköinen puikko. Tyhmä kysymys: onko tuo iskarin tiukkuuden / korkeuden säätö vai ei mikään niistä?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Iskari ja jousi pysyy korissa kiinni ulosjoustossa, muuta virkaa sillä ei sitten olekaan. Eli siitä tikun päästä pidetään vastaan sopivalla avaimella kun mutteri kierretään auki/kiinni, muuten iskarin mäntä pyörii eikä mutteria saa kierrettyä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- juhani
- Viestit: 138
- Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
- Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, ei ole malliero eikä tuunausta - punainen väri vain kuluu/haalistuu pois. Niin kävi ainakin mun 2006 ja 2009 vuosimallisten Deltan maahantuomien kanssa, ulkomaalaisista en tiedä - siis onko jossakin maassa joissakin malleissa m jo tehtaalta tullessa ollut kirkas.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tjaha, kiitos. Onneksi en menny kokeilemaan.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Öljy vaihdelaatikkoon löytyy Heikalta tai Mobilina Motonetista. Vaihto huuhdellen, itse tein vielä huuhtelun jälkeen niin, että vaihdon jälkeen ajoin muutaman päivän ja sitten vielä vaihto ja Forten lisäaine mukaan. Öljyä meni jotain 15 l mutta tuli hyvä ja laatikko toimii nyt paremmin kuin silloin kun auton hankin. Kyllähän tuohon helposti menee 300-400 euroa mutta eihän sitä tarvi mun tyylillä tehdä. Itseäkin vähän kaduttaa tuo auton liiallinen huoltaminen varsinkin nyt kun kiesi on myynnissä eikä siitä saa kuitenkaan enempää kuin liisatuista "huolletuista"rauskuista:(
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikähän mahtaa olla vikana, kun tyhjäkäynnillä ja kuumalla varsinkin öljyn lämpötila mittari seilailee 100 - 70 väliä hyppien edes takas välillä. Varsinkin pysähdyksissä? Onko ollut vastaavaa
E: ja mikä on normaali lämpötila lämmenneelle koneelle?
2.2JTS siis kyseessä
E: ja mikä on normaali lämpötila lämmenneelle koneelle?
2.2JTS siis kyseessä
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt menee ulkomuistista, mutta ei ainakaan hypi, tai edes seilaa, maantiellä 90 paikkeilla ja motarilla 110.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omassa taajamassa 90, motarilla 100, ei hypit myöskään mulla vaan jämptisti pysyy aloillaan, tunnistin voi olla rikki, tästä pitäisi myös jäädä vikakoodi.
Sinänhä tuo ei ole mikään vakava ongelma, mutta korjaus vaatii öljypohjan irrotuksen, eli jos haluaa noita korjata, niin sitten huollon yhteydessä
Sinänhä tuo ei ole mikään vakava ongelma, mutta korjaus vaatii öljypohjan irrotuksen, eli jos haluaa noita korjata, niin sitten huollon yhteydessä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Termostaatti seilaa, halpa vaihtaa. Itse olen vaihtanut vähän korkeammalla raja-arvolla, niin lämpiää talvella kuumemmaksi.quppe kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana, kun tyhjäkäynnillä ja kuumalla varsinkin öljyn lämpötila mittari seilailee 100 - 70 väliä hyppien edes takas välillä. Varsinkin pysähdyksissä? Onko ollut vastaavaa
E: ja mikä on normaali lämpötila lämmenneelle koneelle?
2.2JTS siis kyseessä
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei öljykierrossa taida termareita olla...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitäisi viedä manuaalivaihteinen 159 2.4 JTDm Q4 (2007) kohta 120000 km:n huoltoon.
Onko huolto-ohjelman lisäksi jotain muuta, mitä olisi jo syytä tehdä?
esim.
- vaihteistoöljyn tai etu- ja takaperäöljyjen vaihto (näitähän ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa)?
- puhdistuksia Fortella (Diesel Treatment, DPF Cleaner and Regenerator, Diesel IMV Cleaner, Motor Flush ym.) tai vastaavilla, vaikka mitään EGR- tai DPF-ongelmia ei ole vielä ollut?
Onko huolto-ohjelman lisäksi jotain muuta, mitä olisi jo syytä tehdä?
esim.
- vaihteistoöljyn tai etu- ja takaperäöljyjen vaihto (näitähän ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa)?
- puhdistuksia Fortella (Diesel Treatment, DPF Cleaner and Regenerator, Diesel IMV Cleaner, Motor Flush ym.) tai vastaavilla, vaikka mitään EGR- tai DPF-ongelmia ei ole vielä ollut?
- MATRUUSI
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
- Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07 - Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tossa vastikään tuli hankittua käytetty 159 vuodelta 2007.
Nyt tuli mieleen pitäisikö käydä paikallisella Alfa diilerillä tekemässä softapäivitys?
Mitä parannusta olisi luvassa ja voiko päivitys aiheuttaa hämminkiä? Eli kannattaako?
Hinta taisi liikkua siinä 70eur hujakoilla?
Ja juu, maalia on näköjään irronnut "kivisuihkusta" etupöyräkoteloiden alareunoissa.
Varmaan vakio vika joka kannattaa korjauttaa ennen talvea, saako ongelman poistettua ostamalla kuraläpät tms eteen...ja varman taaksekkin olisi hyvä?
Nyt tuli mieleen pitäisikö käydä paikallisella Alfa diilerillä tekemässä softapäivitys?
Mitä parannusta olisi luvassa ja voiko päivitys aiheuttaa hämminkiä? Eli kannattaako?
Hinta taisi liikkua siinä 70eur hujakoilla?
Ja juu, maalia on näköjään irronnut "kivisuihkusta" etupöyräkoteloiden alareunoissa.
Varmaan vakio vika joka kannattaa korjauttaa ennen talvea, saako ongelman poistettua ostamalla kuraläpät tms eteen...ja varman taaksekkin olisi hyvä?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä ihan varmuuden vuoksi kävin moisen teettämässä, tosiaan sen 70e tuosta pulitin. Eduiksi mainittiin (ainoastaan) parannettu kylmäkäynnistys, mutta voi siellä muutakin oikeasti olla - joskaan mitään eroa en ole auton käytöksessä ainakaan vielä havainnut.MATRUUSI kirjoitti:Nyt tuli mieleen pitäisikö käydä paikallisella Alfa diilerillä tekemässä softapäivitys?
Mitä parannusta olisi luvassa ja voiko päivitys aiheuttaa hämminkiä? Eli kannattaako?
Hinta taisi liikkua siinä 70eur hujakoilla?
Ei täysin, vaikka ne toki osansa tekevät. Mulla on kuraläpät edessä ja silti on lohjennut maalista pala irti. Toinen hyvä idea olisi venyttää takaovien alatakakulman vieressä helmaa ja pyöränkaarta suojaavaa kiveniskuteippiä yläreunasta muutama sentti.MATRUUSI kirjoitti: Ja juu, maalia on näköjään irronnut "kivisuihkusta" etupöyräkoteloiden alareunoissa.
Varmaan vakio vika joka kannattaa korjauttaa ennen talvea, saako ongelman poistettua ostamalla kuraläpät tms eteen...ja varman taaksekkin olisi hyvä?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Laita(ta) myös kiveniskuteippiä takaovien ja ovinurkkien takakulmiin. Saa vetää ylöspäin melko reilusti. Omassani on vain toistakymmentä senttiä ja kivet on jälkien perusteella sinkoilleet selvästi ylemmäksikin. Etuläpät sais kai kans tulla selvästi renkaan ulkoreunaa ulommas (1-2 cm), jos tyylisilmä kestää.
Author näköjään ehti samaa aihetta kommentoimaan.
Author näköjään ehti samaa aihetta kommentoimaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näyttääkö (ja/tai logittaako) MES tai joku muu (mikä?) työkalu pyörännopeusanturien antamia lukemia? Tai edes eri kulmien pyörintänopeuseroja?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- MATRUUSI
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
- Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07 - Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos, käynpä päivittämässä ton softan. Saavat samalla tsekata ton EGR %, mitäköhän sekin maksaa?
Kuraläpät, mistä nämä kannattaa tilata ja saako itse laitettua paikalleen..eli löytyykö valmiit ruuvin tms paikat?
Kiveniskuteippiä saa varmaan Motonetistä/Biltema/tms?
Miten muuten etupään kiveniskut kannattaa paikata, löytyykö joku kynä tms Alfan väriskaalalla...mulla siis metalli musta väri autossa.
Taloja olen rempannut mutta autoista ei pahemmin kokemusta joten siksi monta ehkä tyhmääkin kysymystä
Kuraläpät, mistä nämä kannattaa tilata ja saako itse laitettua paikalleen..eli löytyykö valmiit ruuvin tms paikat?
Kiveniskuteippiä saa varmaan Motonetistä/Biltema/tms?
Miten muuten etupään kiveniskut kannattaa paikata, löytyykö joku kynä tms Alfan väriskaalalla...mulla siis metalli musta väri autossa.
Taloja olen rempannut mutta autoista ei pahemmin kokemusta joten siksi monta ehkä tyhmääkin kysymystä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuraläpät saat vaikka Heikalta tai AK:lta. Saman verran maksavat molemmat... Eteen kiinnitys tapahtuu muutamalla ruuvilla ja parilla klipsulla. Muista vaan pestä kunnolla ja katsoa ettei ole mitään likaa siinä, kun niitä etuläppiä pitää. Helpointa se on tehdä, kun on rengas irroitettu -> enemmän tilaa työskennellä.
Noita värikorjauskyniä kantsii kysellä myös AK:lta. Toi on kuitenkin spesiaaliväri tietyllä värikoodilla, niin ei jää rumia laikkuja kun pistää alkuperäisellä noita piiloon. Pullo maksaa muutaman kympin ja tulee lakkakin mukaan.
Noita värikorjauskyniä kantsii kysellä myös AK:lta. Toi on kuitenkin spesiaaliväri tietyllä värikoodilla, niin ei jää rumia laikkuja kun pistää alkuperäisellä noita piiloon. Pullo maksaa muutaman kympin ja tulee lakkakin mukaan.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
MES / FES näyttää ja lokiakin saa tehtyä. Löytyy ABS modulin takaa.Polforea kirjoitti:Näyttääkö (ja/tai logittaako) MES tai joku muu (mikä?) työkalu pyörännopeusanturien antamia lukemia? Tai edes eri kulmien pyörintänopeuseroja?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
MATRUUSI, Carlosin (vai Carloksen?) kuvassa näkyvä EGR% on hetkellinen arvo. Kertoo siis, kuinka laajalti EGR-venttiilin kuuluu sillä hetkellä olla auki. Kiveniskuteippiä saa ainakin asiallisesta maalikaupasta - ite oon joskus ostanut Hämeenlinnan Pintaväristä. Samasta puljusta oon hakenut automaalit värikoodilla - sekoittavat "lennossa", eli ei tarvi arpoa valmiista purkkivalikoimasta.
samu_m, hienoa, kiitos. Nyt pitää löytää joku FES/MES -käyttäjä, joka olisi halukas auttamaan pienessä vilkuilussa .
samu_m, hienoa, kiitos. Nyt pitää löytää joku FES/MES -käyttäjä, joka olisi halukas auttamaan pienessä vilkuilussa .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Olisi eka alfa kiikarissa (2.4 jtdm man. -08). Huomenna pitäisi mennä autoa katsomaan, mitäs tuosta olisi hyvä syynätä? Kone on se uudempi versio 154 kW, mutta ei ilmeisesti ole vielä Q2 varustuksella. Jääköhän sitä kaipaamaan talven tultua? Bluetooth ym. systeemit taitaa myös puuttua, kun on alkuvuoden autoja.
Alunperin 2.0 dieseli olisi kulutuksen vuoksi tuntunut järkevimmältä, mutta eipä noita näytä vielä oikein olevan tyrkyllä, kun taitaa olla vasta 2010 malleista alkaen. 2.2 -06 bensamallia kävin jo koeajamassa, mutta kun kilometrejä tuli viime vuonnakin 36 t, niin ei ole sillä varaa ajella 75 km työmatkaa Riksusta Porvooseen. Muuten auto kyllä koukutti niin pahasti että olisin jo hakenut pois.
Ja suositelkaahan missä tuota uskaltaa/kannattaa käyttää huolloissa Riksun tai Porvoon lähistölllä. Hyvinkäällähän on delta-auto, mutta onko siellä osaamista?
Alunperin 2.0 dieseli olisi kulutuksen vuoksi tuntunut järkevimmältä, mutta eipä noita näytä vielä oikein olevan tyrkyllä, kun taitaa olla vasta 2010 malleista alkaen. 2.2 -06 bensamallia kävin jo koeajamassa, mutta kun kilometrejä tuli viime vuonnakin 36 t, niin ei ole sillä varaa ajella 75 km työmatkaa Riksusta Porvooseen. Muuten auto kyllä koukutti niin pahasti että olisin jo hakenut pois.
Ja suositelkaahan missä tuota uskaltaa/kannattaa käyttää huolloissa Riksun tai Porvoon lähistölllä. Hyvinkäällähän on delta-auto, mutta onko siellä osaamista?
Il nero era bellissimo
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159:n Q2 taitaa olla ihan jarrutoiminen setti, eli käytännössä ajonvakautus jarruttelee sutivaa pyörää. En tiedä paljonko toteutustapa on muuttunut Q2 -markkinatermin käyttöönoton myötä, mutta eiköhän se vanhempikin versio noin tee. Sitäpaitti tyystin avustamattomillakin etuvetoisilla pääsee yleensä perille, eikä 159:n alusta heikennä niitä mahdollisuuksia.Jame kirjoitti:Olisi eka alfa kiikarissa (2.4 jtdm man. -08). Huomenna pitäisi mennä autoa katsomaan, mitäs tuosta olisi hyvä syynätä? Kone on se uudempi versio 154 kW, mutta ei ilmeisesti ole vielä Q2 varustuksella. Jääköhän sitä kaipaamaan talven tultua? Bluetooth ym. systeemit taitaa myös puuttua, kun on alkuvuoden autoja.
Hyvinkäällä on myös Sveitsinportin auto, josta ainakaan mulla ei vielä ole pahaa sanottavaa. Toki siellä tehtyjä on vasta softapäivitys ja startin vaihto.Jame kirjoitti: Ja suositelkaahan missä tuota uskaltaa/kannattaa käyttää huolloissa Riksun tai Porvoon lähistölllä. Hyvinkäällähän on delta-auto, mutta onko siellä osaamista?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei ihan halutulla akselilla, mutta ainakin Järvenpäässä Carpojat on hoitaneet hommansa varsin hyvin, vaikka välillä pitänyt vähän näpäyttääkin jostain pikkuseikoista
Mäntsälässähän toinen mokoma, mutta ei ehkä osu akselilla. PK-seudulla Automilano (Espoo/Hki), ainakin joskus kehuttu Malminkartanon Autohuoltoa, toki Jpäässä on myös sitten PHT-Speed, pienempi firma jossa yksi Alfoihin erikoistunut asentaja (itsekin harrastaja, ymmärtääkseni) - en tosin tiedä uudempien mallien oikkujen tuntemisen tasosta.
Mäntsälässähän toinen mokoma, mutta ei ehkä osu akselilla. PK-seudulla Automilano (Espoo/Hki), ainakin joskus kehuttu Malminkartanon Autohuoltoa, toki Jpäässä on myös sitten PHT-Speed, pienempi firma jossa yksi Alfoihin erikoistunut asentaja (itsekin harrastaja, ymmärtääkseni) - en tosin tiedä uudempien mallien oikkujen tuntemisen tasosta.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Entä mikä/mitkä olikaan Jyväskylässä asiallisia paikkoja huolloille?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
90-luvun kun ajeltiin hondilla tuli käytyä Sveitsinportissa huolloissa, ihan hyvät kokemukset jäi. Hyvä tietää että siellä onnistuu alfankin huolto.Polforea kirjoitti: Hyvinkäällä on myös Sveitsinportin auto, josta ainakaan mulla ei vielä ole pahaa sanottavaa. Toki siellä tehtyjä on vasta softapäivitys ja startin vaihto.
Mites tuo 159 osaa ruostua? Oisko aiheellista viedä suojattavaksi, jos vaikka innostuu sitä pidempäänkin pitämään.
Il nero era bellissimo
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Toki se kannattaa suojata, mutta ei nuo kai hirveän herkkiä ole? Toki, jos pohjaa on laahattu soraikossa ymv. niin varmasti on galvanointi/suojamassat lähteneet. Mitä täällä ihmiset noista puhelleet, niin taitaa olla aika hyvin koteloitu - hyvässä, että pahassa. Eli jos jotain mujua pääsee muhimaan, se voi tehdä sen piilossa. Helmat ja lokasuojien kaaret on ainakin herkkiä paikkoja kiveniskemien takia, eli jos on jotain jälkeä niin siistiksi ja roiskeläpät ja/tai kiveniskuteippiä reippaasti.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaako 2.2. JTS moottorille tehdä Alfan oma moottorinohjausyksikön päivitys uusimpaan versioon?
Itse itselleni vastaten: Kyllä!
Mutkan kautta selvisi, että autossa oli vielä tehtaan alkuperäinen ohjelmistoversio. Ja kylläpä on melkoinen kontrasti ensimmäisen ja uusimman ohjaussoftan välilä ajotuntumassa. Ennen päivitystä vaihteita vaihtaessa tuntui, että voimansiirrossa on klappia vaikka muille jakaa. Pienemmillä vaihteilla jos hölläsi kaasua, niin tuntui että vedon ja moottorijarrutuksen välissä olisi ollut renkaan kehän verran tyhjää ns. kuollut kohta. Päivityksen jälkeen kaasu on huomattavasti sivistyneemmän tuntuinen ja vaihtaminen helpompaa. (Joskin vaihteiden vaihto tuntuu edelleen kuin hämmentäisi sorkkarautaa muropaketissa, varsinkin 2 --> 3.) Redlinen laatikkoöljyt voisivat helpottaa oireita...
Tässä vielä ohjelmistojen tiedot.
Vanha:
FIAT drawing number: 55207928
SW number: 1037380127
SW version: 0405
Uusi:
FIAT drawing number: 51890615
SW number: 1037510412
SW version: 0406
Riemu maksoi Olarin Autokeskuksessa 100€.
Itse itselleni vastaten: Kyllä!
Mutkan kautta selvisi, että autossa oli vielä tehtaan alkuperäinen ohjelmistoversio. Ja kylläpä on melkoinen kontrasti ensimmäisen ja uusimman ohjaussoftan välilä ajotuntumassa. Ennen päivitystä vaihteita vaihtaessa tuntui, että voimansiirrossa on klappia vaikka muille jakaa. Pienemmillä vaihteilla jos hölläsi kaasua, niin tuntui että vedon ja moottorijarrutuksen välissä olisi ollut renkaan kehän verran tyhjää ns. kuollut kohta. Päivityksen jälkeen kaasu on huomattavasti sivistyneemmän tuntuinen ja vaihtaminen helpompaa. (Joskin vaihteiden vaihto tuntuu edelleen kuin hämmentäisi sorkkarautaa muropaketissa, varsinkin 2 --> 3.) Redlinen laatikkoöljyt voisivat helpottaa oireita...
Tässä vielä ohjelmistojen tiedot.
Vanha:
FIAT drawing number: 55207928
SW number: 1037380127
SW version: 0405
Uusi:
FIAT drawing number: 51890615
SW number: 1037510412
SW version: 0406
Riemu maksoi Olarin Autokeskuksessa 100€.
- pal
- Viestit: 90
- Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
- Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse teetin juurikin 120 tonnin huollossa etu- ja takaperäöljyjen vaihdon. Ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa, mutta tuo kyllä jonkunlaista mielenrauhaa. Fortepuhdistukset ei tulleet viime huollossa mieleen, mutta näitä voisi harkita kyllä jatkossa. Eipä kyllä EGR/DPF ongelmia ole ollut. Mietin jos silti kytkisi uudelleenohjelmoinnilla EGR:n pois ja kaupan päälle saisi lisää menohalujaLoirot kirjoitti:Pitäisi viedä manuaalivaihteinen 159 2.4 JTDm Q4 (2007) kohta 120000 km:n huoltoon.
Onko huolto-ohjelman lisäksi jotain muuta, mitä olisi jo syytä tehdä?
esim.
- vaihteistoöljyn tai etu- ja takaperäöljyjen vaihto (näitähän ei huoltokirjan mukaan tarvitse ikinä vaihtaa)?
- puhdistuksia Fortella (Diesel Treatment, DPF Cleaner and Regenerator, Diesel IMV Cleaner, Motor Flush ym.) tai vastaavilla, vaikka mitään EGR- tai DPF-ongelmia ei ole vielä ollut?
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Laskeeko auton elektronisen öljyntasomittarin palkit minkä verran öljynvaihtovälillä? Edellisestä vaihdosta on nyt noin 2500km huoltokirjan mukaan (Öljyt vaihdettu 10000tkm Selenia 5w40 WR) ja eilen oli tippunut yksi pykälä maxista. Auto on 2,4 JTDm.
Tikun mukaan täynnä. Missä menee elektronisen mittarin mukaan "hälytysraja", eli milloin alkaa vaatimaan öljyn lisäystä?
Tikun mukaan täynnä. Missä menee elektronisen mittarin mukaan "hälytysraja", eli milloin alkaa vaatimaan öljyn lisäystä?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kannata huolestua siitä elektronisesta mittarista. Se saattaa välillä näyttää päin honkia. Jos tikku näyttää öljyn MAX merkkiin niin kaikki kunnossa
Life is too short to drive boring cars.
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pysäköinti ala/ylämäkeen saa tuon joskus vaeltamaan miten sattuu.KauGoH kirjoitti:Ei kannata huolestua siitä elektronisesta mittarista. Se saattaa välillä näyttää päin honkia. Jos tikku näyttää öljyn MAX merkkiin niin kaikki kunnossa
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
TBi:ssä taitaa pudota yhden palkin. AK:n öljynvaihdossa viisi.mlatva kirjoitti:Laskeeko auton elektronisen öljyntasomittarin palkit minkä verran öljynvaihtovälillä? Edellisestä vaihdosta on nyt noin 2500km huoltokirjan mukaan (Öljyt vaihdettu 10000tkm Selenia 5w40 WR) ja eilen oli tippunut yksi pykälä maxista. Auto on 2,4 JTDm.
Tikun mukaan täynnä. Missä menee elektronisen mittarin mukaan "hälytysraja", eli milloin alkaa vaatimaan öljyn lisäystä?
Yhdellä palkilla oli tikun mukaan alle MIN. eli jos kaksi palkkia putoaa, niint tikkuun kiinni, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Eivät kuulemma näe täyttömäärää työmääräyksestä...vaikka luulisi, että nimenomaan siitä näkyisi juurikin ne seikat, mitä teknikko tarvitsee suoriutuakseen.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuinkas diisselin moottorin öljynpaluuletkut ? Tihkuttaako klemmareiden välistä öljyä ja jos tihkuttaa, oletteko vaihtaneet noita puristettavia klemmareita toisen tyyppisiin?
- MATRUUSI
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
- Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07 - Paikkakunta: Porvoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfa kävi minun omistuksessa ekan kerran pajalla, öljynvaihto ja muutama paikan tarkastus/korjaus (autoliikkeen piikkiin). Tuli sitten vähän enemmän huolettavaa, onneksi menee autoliikkeen piikkiin.
-Parkkitutka, 2 anturia eteen
-Takalasin pyyhin, moottori uusiksi
-Takajarrut, palat ja levyt
-Jotain varsia/luita/vakaajia taakse
-Jotain varsia/luita/vakaajia taakse
-Pakoputken? eriste kabiinin alle
Ja auto siis -07 159 SW JTDM 2.4, mittarissa 140TKM.
Tosin kulutusosiahan nämä, eli ei yllätyksiä.
-Parkkitutka, 2 anturia eteen
-Takalasin pyyhin, moottori uusiksi
-Takajarrut, palat ja levyt
-Jotain varsia/luita/vakaajia taakse
-Jotain varsia/luita/vakaajia taakse
-Pakoputken? eriste kabiinin alle
Ja auto siis -07 159 SW JTDM 2.4, mittarissa 140TKM.
Tosin kulutusosiahan nämä, eli ei yllätyksiä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kävin just kotimatkalla Sveitsinportista hakemassa moisen (sen taaemman) hintaan 88 euroa, eli ilmeisesti tosiaan kulutusosa .MATRUUSI kirjoitti:-Pakoputken? eriste kabiinin alle
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Nyt on autolla päässyt ajamisen makuun pienen alkukankeuden jälkeen. Juhannuslenkkiä kertyi n.800km. Hauskinta tässä on se, että tämä on mun selkeästi parhaimman "tuntuinen" auto ikinä. Aikaisemmin on tullut ostettua 2-3v käytettyjä autoja, arvoltaan + 20Ke ja silti niistä yksikään ei ole tuntunut alusta saakka yhtä hyvältä. Se tietysti hymyilyttää, että muun kansakunnan putkinäköisyydestä johtuen , pääsee Alfaan käsiksi kohtuu edullisella budjetilla.
Mutta asiaan. Kuinka usein pitäisi tuo hiukkasloukon puhdistukseen liittyvä symboli ilmestyä kojelautaan? Ilmestyykö se ylipäätään aina, kun regenerointia tapahtuu? Omassa en nyt n.1500 ajetun kilometrin aikana ole moista symbolia näkynyt. Autoa on huollettu edellisen omistajan toimesta hieman huoltoväliä useammin. Ensimmäiset viisi vuotta merkkikorjaamolla ja pari kertaa on huollon suorittanut edellinen omistaja, joka on itse myös autokorjaamoyrittäjä. Hän kertoi huoltaneensa tuon hiukkasloukun, joka öljynvaihdon yhteydessä. Huoltoväli-ilmaisin ei ihan mene jiiriissä noihin öljynvaihtoihin, koska niitä on tehty n.10000km välein(Selenia WR5w40) Voiko tällä olla jotain tekemistä tuon hiukkasloukon polton kannalta? Eli tällä hetkellä on tilanne, että öljyt on vaihdettu 3000km sitten ja Service-merkki ilmestyi juuri nyt näkyviin.
Kuinka moni teistä on ruostesuojannut auton pohjan/kotelot? Itse ajattelin tuon teettää vaikken välttämättä autoa ikuisesti pitäisikään. Auto menee Finikorin täysimittaiseen suojaukseen pohjan ja koteloiden osalta parin viikon päästä. "Skandimerkkisiin" autoihin verrattuna tuon pohja ei omasta mielestäni ollut mitenkään kivaa katseltavaa, vaikkakin autosuojaamo Haarniskan mies kehui ihan hyväksi ja suojauksella hyvään kuosiin saatavaksi. Rahaahan tuohon vähän palaa mutta saapahan itse paremman mielen ja toivottavasti tuo pari sataa kotiinpäin, jos ja kun tarve uudemmalle Alfalle joskus iskee.
Mutta asiaan. Kuinka usein pitäisi tuo hiukkasloukon puhdistukseen liittyvä symboli ilmestyä kojelautaan? Ilmestyykö se ylipäätään aina, kun regenerointia tapahtuu? Omassa en nyt n.1500 ajetun kilometrin aikana ole moista symbolia näkynyt. Autoa on huollettu edellisen omistajan toimesta hieman huoltoväliä useammin. Ensimmäiset viisi vuotta merkkikorjaamolla ja pari kertaa on huollon suorittanut edellinen omistaja, joka on itse myös autokorjaamoyrittäjä. Hän kertoi huoltaneensa tuon hiukkasloukun, joka öljynvaihdon yhteydessä. Huoltoväli-ilmaisin ei ihan mene jiiriissä noihin öljynvaihtoihin, koska niitä on tehty n.10000km välein(Selenia WR5w40) Voiko tällä olla jotain tekemistä tuon hiukkasloukon polton kannalta? Eli tällä hetkellä on tilanne, että öljyt on vaihdettu 3000km sitten ja Service-merkki ilmestyi juuri nyt näkyviin.
Kuinka moni teistä on ruostesuojannut auton pohjan/kotelot? Itse ajattelin tuon teettää vaikken välttämättä autoa ikuisesti pitäisikään. Auto menee Finikorin täysimittaiseen suojaukseen pohjan ja koteloiden osalta parin viikon päästä. "Skandimerkkisiin" autoihin verrattuna tuon pohja ei omasta mielestäni ollut mitenkään kivaa katseltavaa, vaikkakin autosuojaamo Haarniskan mies kehui ihan hyväksi ja suojauksella hyvään kuosiin saatavaksi. Rahaahan tuohon vähän palaa mutta saapahan itse paremman mielen ja toivottavasti tuo pari sataa kotiinpäin, jos ja kun tarve uudemmalle Alfalle joskus iskee.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mitään näkyvää indikaattoria ei ole hiukkaspoltossa. Haistat ja näet sekä tunnet sen. Savutus on normaalia, ehkä hieman röpöttävä käynti ja selvästi kohonnut kulutus on näkyvät asiat siitä, että hiukkaspoltto on menossa. Valo ilmottaa, jos loukku on tukossa ja vaatii pakkoregeneroinnin tai vaihdon. Muuhun en osaa ottaa kantaa
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei kaksnelkun polttoa huomaa muusta kuin hetkellisen kulutuksen näytöstä, ellei satu pysähtymään kesken polton. Eikä se välttämättä värise pahasti edes silloin, mutta haisee kyllä.
Joku meinasi, että auto jättäisi poltot tekemättä jos öljynvaihtolaskuri on täynnä. Se ei välttämättä korreloi huoltoilmaisimen kanssa - mun auto meinasi huoltomuistuttimen herätessä, että öljynvaihtoon olisi vielä n. 16tkm matkaa. En tiedä mittaileeko auto öljyn laatua jotenkin, mutta siihen viittaisi se, että laskureiden nollaamisesta oli se n. 30tkm ja edellisestä öljynvaihdosta n. 15tkm. Olisi mielenkiintoista tietää, miten se auton edellinen omistaja on DPF:n huoltanut. Ajanut vain pakkopolton samalla vai tehnyt jotain muutakin?
Joku meinasi, että auto jättäisi poltot tekemättä jos öljynvaihtolaskuri on täynnä. Se ei välttämättä korreloi huoltoilmaisimen kanssa - mun auto meinasi huoltomuistuttimen herätessä, että öljynvaihtoon olisi vielä n. 16tkm matkaa. En tiedä mittaileeko auto öljyn laatua jotenkin, mutta siihen viittaisi se, että laskureiden nollaamisesta oli se n. 30tkm ja edellisestä öljynvaihdosta n. 15tkm. Olisi mielenkiintoista tietää, miten se auton edellinen omistaja on DPF:n huoltanut. Ajanut vain pakkopolton samalla vai tehnyt jotain muutakin?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.