159 Ti 1750
Valvoja: Moderators
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Kävinpä minäkin viimeinkin koeajamassa kun on viimeinkin tänne Uppsalaan saatu Alfan edustus uuden maahantuojan myötä. Koeajettu yksilö oli tämä http://www.blocket.se/uppsala/Alfa_Rome ... ?ca=10&w=3
Täytyy sanoa että tykkäsin enemmän kuin yhdestäkään aiemmin koeajamastani 159:stä. Jollakin tavalla se kuitenkin muistutti nykyistä autoa, äänimaailma on tietenkin toinen mutta ei sekään jaksanut rassata. Yksilön 19" nastarenkaat ovat tietysti overkill ja pitivät ääntäkin. Mutta kyllä tästä sellainen tietty hinku jäi päälle.
Täytyy sanoa että tykkäsin enemmän kuin yhdestäkään aiemmin koeajamastani 159:stä. Jollakin tavalla se kuitenkin muistutti nykyistä autoa, äänimaailma on tietenkin toinen mutta ei sekään jaksanut rassata. Yksilön 19" nastarenkaat ovat tietysti overkill ja pitivät ääntäkin. Mutta kyllä tästä sellainen tietty hinku jäi päälle.
Re: 159 Ti 1750
Auto alkanut kiinnostamaan.
Millainen tuo 1750 TBi on käytössä? Omat kokemukset nolla.
- kova bensajuoppo?
- talvella hytkyy, nytkyy ja aiheuttaa lisää harmaita hiuksia?
- mitä eroa on ekan version, ja sen jälkeen julkaistuilla malleilla, muuta kuin musta sisusta?
- mitäs muuta
Kiitos etukäteen!
Millainen tuo 1750 TBi on käytössä? Omat kokemukset nolla.
- kova bensajuoppo?
- talvella hytkyy, nytkyy ja aiheuttaa lisää harmaita hiuksia?
- mitä eroa on ekan version, ja sen jälkeen julkaistuilla malleilla, muuta kuin musta sisusta?
- mitäs muuta
Kiitos etukäteen!
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 Ti 1750
Tästähän voisi kirjoittaa romaanin.Billie kirjoitti:Auto alkanut kiinnostamaan.
Millainen tuo 1750 TBi on käytössä? Omat kokemukset nolla.
- kova bensajuoppo?
- talvella hytkyy, nytkyy ja aiheuttaa lisää harmaita hiuksia?
- mitä eroa on ekan version, ja sen jälkeen julkaistuilla malleilla, muuta kuin musta sisusta?
- mitäs muuta
Kiitos etukäteen!

Koneen luonne on hyvällä tavalla dieselmäinen ilman että on diesel. Vääntää 1400-kierroksen paikkeilta maksimiväännöllä punarajalle asti. Tuo raja on sitten V6-ihmisten mielestä liian alhaalla. Tavallaan se onkin jos V6:seen vertaa - mutta vääntö kompensoi tuota suuresti. Arkikäytössä todella jouheva ajettava.
Loistava demo TBi:n kyvyistä on laittaa kolmonen silmään ja kierrokset noin 1400 - nopeus siis jotain 20-30km/h luokkaa. Kaasu pohjaan ja odota viitisen sekuntia niin nopeus on +100km/h. Yhdellä vaihteella ihan kelpo suoritus. 4000rpm paikkeilla koneesta kuuluu ihan kiva pikku murina. Bussoon on turha vertailla kuitenkaan.
Bensaa kuluu maantiellä pienimmillään 6.9l (pintakaasulla maantienopeuksia ilman kikkailuja), normaalisti ajellen noin 8l. Motarilla ja mutkateillä pomppaa 9l paikkeille ja kaupunkivoittoisessa ajossa 10l tai piirun päälle. TI:n rengastus vaikuttaa tähän - normiversio pienemmillä/kapeammilla renkailla ottaa tod.näk vähemmän. TI-vanne on myös melko painava.
Talviautoksi löytyy varmaan parempaakin, kesäteille ei juurikaan.

1. ja 2.sarjoissa oli tosiaan sisustan paneelit harjattua alumiinia, 3. ne oli mustat kuten sanoitkin. Lisäksi kolmosessa oli mustat vanteet - tosin en ole varma oliko tuo optio. Kolmosen penkit on puolinahkaa (kokonahat meni lisävarusteeksi), 1&2:sessa ne oli vakiona kokonahkaa. Kolmosessa on Blue&Me ja optiona vastaava navi. 1&2:sessa on sitten vanhempi Connect Nav+ jossa ei esim. bluetooth-integrointia ole.
Äärimmäisen hieno auto ajaa ja omistaa.

- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: 159 Ti 1750
Mukava käyttökone, vääntää kivasti alhaalta ja vetää tasaisesti siihen saakka kuin tuollaset nykyturbot ylipäätään, eli ei kovin perialfamaisen ylös. Ihan kivasti silti.
Kova totuttautuminen sillä on ajaa, jos on tottunut ajamaan isoilla jengoilla. Kakkua menee hemmetisti jos ei opi käyttämään mukavaa alavääntöä hyödyksi. Eli ei se mikään pihistelijä ole, mutta maantiellä pääsee suht kohtuullisiin lukemiin.
Ei kait ne talvella sen kummempia autoja ole kuin muutkaan. Ainakaan itselläni ei ole mitään hytkymistä, nytkymistä tai vedon pätkimistä. Toki kytkin-laatikko vaatii opettelua sekin, mutta kaikkeenhan tottuu ja sen jälkeen muut tuntuu rimpuloilta:)
Kova totuttautuminen sillä on ajaa, jos on tottunut ajamaan isoilla jengoilla. Kakkua menee hemmetisti jos ei opi käyttämään mukavaa alavääntöä hyödyksi. Eli ei se mikään pihistelijä ole, mutta maantiellä pääsee suht kohtuullisiin lukemiin.
Ei kait ne talvella sen kummempia autoja ole kuin muutkaan. Ainakaan itselläni ei ole mitään hytkymistä, nytkymistä tai vedon pätkimistä. Toki kytkin-laatikko vaatii opettelua sekin, mutta kaikkeenhan tottuu ja sen jälkeen muut tuntuu rimpuloilta:)
Alfa Romeo 155 V6 1992
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 Ti 1750
En o vähään aikaan kattonu ruuhkaliikenteestä arvottua kulutuksia, mutta mun mielestä oon päässy yli kympin vain kierrättämällä valoista kuin amishit.
Eikös takapenkin muotoiluissa ollut eroja, mulla on muotoiltu ja jollain toisella mallia alalaude?
Luulen kylllä etuylityksen olevan hankalampi kuin madallettu alusta, sillä tuo omanikin raapii mahaansa polanteisiin, mutta hidastetöyssyt suorastaan riipaisevat välillä. Ilman viimasuojiahan mä oon huristellu kesät talvet.
Eikös takapenkin muotoiluissa ollut eroja, mulla on muotoiltu ja jollain toisella mallia alalaude?
Luulen kylllä etuylityksen olevan hankalampi kuin madallettu alusta, sillä tuo omanikin raapii mahaansa polanteisiin, mutta hidastetöyssyt suorastaan riipaisevat välillä. Ilman viimasuojiahan mä oon huristellu kesät talvet.
Re: 159 Ti 1750
Jokos ko. koneesta on kertynyt enemmän kokemuksia? Ihmeempiä tyyppivikoja ei taida olla. Miten jakopäähuollot tässä menee eli miten taajaan ja millainen homma?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 Ti 1750
3 v/120 tkm sanotaan alfaownerissa. Persana, munki ois pitäny ajan puolesta teettää toi keväällä...
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 Ti 1750
Minun käsitykseni mukaan jakohihnan vaihtoväli tbi:llä on nykyisin 105 tkm. Vaativissa olosuhteissa kilsoista riippumatta hihna kuitenkin vaihdettava 4 vuoden välein ja aina vähintäänkin 5 vuoden välein..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 Ti 1750
Vaihtoväliin en kommentoi kun en tiedä, mutta vaihtotyönä jokseenkin yksinkertainen ja osatkin oli edulliset. Vesipumpun kanssa taisi kustantaa noin 550€
- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 Ti 1750
Joo yllättävän edukas oli jakopään remppa tuohon. 550e on minunkin muistikuva. Ja vaihtoväli on 105tkm / 4 vuotta.