Puleerausketju.
Valvoja: Moderators
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Puleerausketju.
Kun seuraavan kerran pantsesi käy ruokakaupassa, niin osta samalla pari sinin mikrokuituliinaa, ajavat asiansa oikein mallikaasti eikä hintakaan ole paha.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Puleerausketju.
Itse olen käyttänyt mustaan nahkasisustaan suutarilta ostettua nahkaöljyä. Säännöllisesti käytettynä pitää nahkan pehmeänä ja ennaltaehkäisee halkeamia. Googleta vaikka Ekol nahkaöljyä.Albertolli kirjoitti:Mitäs mömmöjä kannattaisi käyttää nahkasisustan huoltamiseen/hoitamiseen? Kuskinpenkin sivutuki on jo vähän kulunutkin. Mitähän siihen kannattaisi käyttää?
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: Puleerausketju.
Leather Master tuotteita käyttäneenä voin suositella. Jos nahkasta on pigmentti kulunut siten, että väri on kokonaan lähtenyt, Leather Masterin alkuperäisen nahkavärin mukaan sekoitettu pigmentti palauttaa värin, jonka jälkeen sen päälle nahkan suoja-aineet. Netistä löytyy paljon heidän sivuiltaan infoa http://www.leathermaster.fi" onclick="window.open(this.href);return false; eri tyylisten nahkan ongelmien hoitamiseksi. Aineet ovat italialaisperäisiä, ja todella laajalti maailmassa käytettyjä. Olen nähnyt tosi pahojakin tapauksia saatu palautettua upeaksi.
Re: Puleerausketju.
Millähän aineella noita 159:n kangaspenkkejä uskaltaisi alkaa puhdistaa. Uskon että alfan kyyti on ollut liika jollekkin keskipenkin kimmalle minihameessa, kun valkoset mönjät kuivunut siihen, joka ei lähde oikein hankaamalla pois.. ( Mönjän oikea aiheuttaja on varmasti jokin toinen juttu, mutta ainahan sitä saa mielikuvitusta lennättää )
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Puleerausketju.
Höyrypesu. Näin tuli tästäkin Alfasta sisustaltaan uudenveroinen.
Re: Puleerausketju.
^ Meinaatko että höyrypesurilla höyryö penkeile ja esim. mikrokuiturätillä pyyhintä?
Yrittänyt AG:n interior shampoolla ja mikrokuituliinalla, muttta tuntuu että se vaan levittää tahrat laajemmaksi tummuneeksi alueeksi beige penkeille.
Yrittänyt AG:n interior shampoolla ja mikrokuituliinalla, muttta tuntuu että se vaan levittää tahrat laajemmaksi tummuneeksi alueeksi beige penkeille.
Il nero era bellissimo
Re: Puleerausketju.
Luultavasti meinaa imuroivaa höyrypuhdistinta, esim tällasta.Jame kirjoitti:^ Meinaatko että höyrypesurilla höyryö penkeile ja esim. mikrokuiturätillä pyyhintä?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Puleerausketju.
tummiin kangaspenkkeihin kokeilin Auto glymin interior shampoota, vähän se siisti kyllä, mutta ei edelleenkään ihan täysin puhdas. Lisäksi tökitti tuntui kuivuvan hitaasti, eli ehkä kannattaa kesän kuumilla tehdä.
Tuollainen imuroiva höyrypuhdistin voisi olla aika kova sana.
Tuollainen imuroiva höyrypuhdistin voisi olla aika kova sana.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Puleerausketju.
Näyti olevan tuo Kärcher 1905 satasen halvemmalla Prismassa (599,-) : http://prisma.s-verkkokauppa.fi/fi/pris ... ypuhdistinJarsan kirjoitti:Luultavasti meinaa imuroivaa höyrypuhdistinta, esim tällasta.Jame kirjoitti:^ Meinaatko että höyrypesurilla höyryö penkeile ja esim. mikrokuiturätillä pyyhintä?
Tämmöistä Kärcherin tekstiilipesuria ehdin jo tiiirailla Prisman hyllyssä: http://prisma.s-verkkokauppa.fi/fi/pris ... iilipesuri
Hinta olisi vain puolet (269,-) ja saisihan sillä vaikka himassa villasoffankin putsailtua, vaan soveltuisiko sitten myös alfan penkeille ja matoille?
Il nero era bellissimo
Re: Puleerausketju.
Kaapista löytyy tv Shop h2o eli tarkoitat varmaan sellaista ?DaViega kirjoitti:tummiin kangaspenkkeihin kokeilin Auto glymin interior shampoota, vähän se siisti kyllä, mutta ei edelleenkään ihan täysin puhdas. Lisäksi tökitti tuntui kuivuvan hitaasti, eli ehkä kannattaa kesän kuumilla tehdä.
Tuollainen imuroiva höyrypuhdistin voisi olla aika kova sana.
- stikkaaj
- Viestit: 107
- Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
- Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
- Paikkakunta: JKL
Re: Puleerausketju.
Tuo höyry ei ilmeisesti ole hyväksi koska jää osaksi materiaaliin ja voi haiskahtaa tunkkaiselle. SOL-pesuloista saa vuokralle ilman höyryä toimivan pesurin http://www.sol.fi/Pesulapalvelut. Tarkoituksena kokeilla tuota myös auton penkkeihin vkonloppuna...Jarsan kirjoitti:Luultavasti meinaa imuroivaa höyrypuhdistinta, esim tällasta.Jame kirjoitti:^ Meinaatko että höyrypesurilla höyryö penkeile ja esim. mikrokuiturätillä pyyhintä?
Re: Puleerausketju.
Imuroivan höyrypesuristahan ei nimenomaan pitäisi jättää mitään verhoiluun, kun pinta imetään samantien kuivaksi. Noissakin voi kyllä varmasti olla suuria eroja, mutta ainakin ammattilaiskalustolla tulee tuoksutonta jälkeä, mitä joskus sellaista käyttänyt. Merkkiä en tosin enää muista, mutta ei ollut ihan sieltä halvimmasta päästä kuitenkaan.stikkaaj kirjoitti:Tuo höyry ei ilmeisesti ole hyväksi koska jää osaksi materiaaliin ja voi haiskahtaa tunkkaiselle.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Puleerausketju.
Lokinpaskat sisoivat paahteessa 2 päivää.... Nyt kun pesin pois niin TADAA!!!!!! lakkapinta onpi syöpynyt alla.... helvetti sentään!
ei saa autoa talliin ku on remonttikamaa edessä, eikä pihalla voi kiillottaa ku viereinen hiekkatie on niin kuiva että kävelijätkin nostattaa pölyä.... joka on tietty sitten auton pinnalla.... ja mustassa näkyy samantien jos vetäsee vähänkin liian karkeella.
ei saa autoa talliin ku on remonttikamaa edessä, eikä pihalla voi kiillottaa ku viereinen hiekkatie on niin kuiva että kävelijätkin nostattaa pölyä.... joka on tietty sitten auton pinnalla.... ja mustassa näkyy samantien jos vetäsee vähänkin liian karkeella.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Puleerausketju.
Mulla oli puol kesää valkeessa volvon konepellissä linnun paskomat tuomipihlajan marjat. Ei lähteneet mitenkään pois, jäi sellaiset renkulat (n. 15 kpl) konepeltiin. Vedin päälle kunnon kerroksen vahaa ja uus onnellinen volvon omistaja ihaili hienoa tuniki konepeltiä, oli siinä naurussa pitelemistäPasi kirjoitti:Lokinpaskat sisoivat paahteessa 2 päivää.... Nyt kun pesin pois niin TADAA!!!!!! lakkapinta onpi syöpynyt alla.... helvetti sentään!
ei saa autoa talliin ku on remonttikamaa edessä, eikä pihalla voi kiillottaa ku viereinen hiekkatie on niin kuiva että kävelijätkin nostattaa pölyä.... joka on tietty sitten auton pinnalla.... ja mustassa näkyy samantien jos vetäsee vähänkin liian karkeella.
Edit: Jakke tuli tänään pihalle, peltiä oli vailla pohojaan
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Puleerausketju.
En tunnustakoltiainen kirjoitti: Edit: Jakke tuli tänään pihalle, peltiä oli vailla pohojaan
Ja kysymys:
Antakaas joku sellaiset yksinkertaistetut myllytysohjeet. Jos kuvitellaan, että mulla on sellainen rälläkän mallinen Motonetin myllytyskone ja purkki vaikkapa Autoglymin punaista ja kultaista. Aikomukseni on myllyttää itse molemmat autot. Meneekö se suunnilleen näin ja väliin parit kysymykset:
1. Pesen auton.
2. Levitän punaisen vahan, mutta ruikinko vahan suoraan pellille, vaiko myllytyskoneen levityslaikkaan?
3. Kuinka kauan vahan pitää antaa kuivua ennen kiillotusta? Kannattaako levittää koko autoon vaha ennen kiillotusta vai tehdä pienemmissä erissä? Miksi?
4. Riittääkö yksi purkki kahteen autoon?
5. Kuinka saan esim. saumat, raot ja reunat siistiksi niin ettei jää vahan jämiä?
6. Kun olen saanut punaisella homman valmiiksi, niin voiko heti perään aloittaa kultaisella viimeistelyn?
7. Mahdolliset sudenkuopat, muuta huomioitavaa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Puleerausketju.
Oma veikkausrivi
1: OK
2: Pellille: Vaikka olisi soft start koneessa niin saattaa lennellä ympäriinsä jollet peltiä vasten käynnistä, tai sitten levitä käsin ja kiillota koneella
3: Glymi kuivuu ihan normaalisti, samalla tavalla kuin käsin kiillotuksessa. Vetäisin varmaan seuraavissa osissa:
katto, kyljet x2, konepelti + puskuri, takaperä + puskuri. Colliniten laitoin ensin koko autoon käsin ja kiillottelin sitten.
4: Kai se Glymi kahteen 156:n kokoluokan autoon riittää.
5. En laittanut mitään. Käy myöhemmin liinalla lävitse. En teippaillut lamppuja, laseja, kahvoja, listoja.
6. Niin se Mr. Glym ehdottelee. Käyköhän kultainen koneajoon?
7. - Itse kävin kiillotusliinan kanssa lopuksi mahdolliset vaikeat paikat lävitse.
- Pienet kierrokset koneessa
- Vohvelilaikka voisi olla hyvä kiillotukseen, ei jää niin helposti hologrammia
- Muista olla painamatta konetta
(- Laittaisin kiinteää vahaa, alle jotain Glazea ja prewax puhdisteella ennen vahaa)
Fiksummat saa korjata
1: OK
2: Pellille: Vaikka olisi soft start koneessa niin saattaa lennellä ympäriinsä jollet peltiä vasten käynnistä, tai sitten levitä käsin ja kiillota koneella
3: Glymi kuivuu ihan normaalisti, samalla tavalla kuin käsin kiillotuksessa. Vetäisin varmaan seuraavissa osissa:
katto, kyljet x2, konepelti + puskuri, takaperä + puskuri. Colliniten laitoin ensin koko autoon käsin ja kiillottelin sitten.
4: Kai se Glymi kahteen 156:n kokoluokan autoon riittää.
5. En laittanut mitään. Käy myöhemmin liinalla lävitse. En teippaillut lamppuja, laseja, kahvoja, listoja.
6. Niin se Mr. Glym ehdottelee. Käyköhän kultainen koneajoon?
7. - Itse kävin kiillotusliinan kanssa lopuksi mahdolliset vaikeat paikat lävitse.
- Pienet kierrokset koneessa
- Vohvelilaikka voisi olla hyvä kiillotukseen, ei jää niin helposti hologrammia
- Muista olla painamatta konetta
(- Laittaisin kiinteää vahaa, alle jotain Glazea ja prewax puhdisteella ennen vahaa)
Fiksummat saa korjata
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Puleerausketju.
^niin ja eiks pellin reunoja ja taitoksia kuulu varoa ettei mee pinta puhki?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Puleerausketju.
Juu, pitää varoa. Kevyt sipaisu ja kiillotusliinalla lopuksi jos tarvetta.
Ja koko ajan kone liikkeessä.
Ja koko ajan kone liikkeessä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Puleerausketju.
1. Tietty.... Itse pesen yleensä kahteen otteeseen... Ensin kevyempi sipaisu joll saadaan hiekkamuju liikkeelle ja toisella kerralla vähän kovakouraisemmin kun ei enää ole hiekkamujua pinnassa. Varsinkin meillä kun on hiekkatie tossa talon edessä niin sitä hienoa hiekkaa pöllyää pinnoille niin perkeleesti.
2. Laita pinnalle ja hiero laikkaa siihen. Näin minä olen tehnyt vahojen kanssa. Kiillotusaineet suoran laikkaan.
3. Riippuu vahasta, mutta tuo punainen voi kaiketi olla pinnassa miten kauan vaan haluat. Pääasia että se lähtee kiillotettaessa pois eikä enää leviä. Muutamaa kiinteetä vahaa mitä olen testaillut on todellakin pitänyt ottaa pois melkein heti, koska 20min jälkeen ei ole enää saanut.
4. Älä lutraa vahoilla. Jos ei riitä, niin käytät todella paljon liikaa. Levitettävän kerroksen paksuudella ei ole väliä, koska lopullinen vahakalvo on kuitenkin todella ohut. Pääasia että vahaa on kauttaaltaan pinnassa eikä ielä ole vahaamattomia aukkoja.
5. Pois jämät saa kun mikrokuituliinan taittaa kaksinkerroin ja yrittää kulmalla nysvätä.... Pumpulipuikoilla... ja EHKÄ pehmeä hammasharjakin voi käydä...... Itse teippailen auton yleensä vain kiillotuksen yhteydessä... se vaatii aikaa.
6. Voit jos haluat. Yleensä kannattaa odottaa vähintään tunti kerrosten välillä, että vaha kuivuu kunnolla eikä lähde uuden vahan liuottimen mukana pois (niin helposti)
7. Vahaus on viimeistelyä..... Tee pohja kunnolla niin tulos on parempi. Hyvin tehtyjen pohjien ja vahatun pinnan eroa harvemmin edes huomaa silmällä
2. Laita pinnalle ja hiero laikkaa siihen. Näin minä olen tehnyt vahojen kanssa. Kiillotusaineet suoran laikkaan.
3. Riippuu vahasta, mutta tuo punainen voi kaiketi olla pinnassa miten kauan vaan haluat. Pääasia että se lähtee kiillotettaessa pois eikä enää leviä. Muutamaa kiinteetä vahaa mitä olen testaillut on todellakin pitänyt ottaa pois melkein heti, koska 20min jälkeen ei ole enää saanut.
4. Älä lutraa vahoilla. Jos ei riitä, niin käytät todella paljon liikaa. Levitettävän kerroksen paksuudella ei ole väliä, koska lopullinen vahakalvo on kuitenkin todella ohut. Pääasia että vahaa on kauttaaltaan pinnassa eikä ielä ole vahaamattomia aukkoja.
5. Pois jämät saa kun mikrokuituliinan taittaa kaksinkerroin ja yrittää kulmalla nysvätä.... Pumpulipuikoilla... ja EHKÄ pehmeä hammasharjakin voi käydä...... Itse teippailen auton yleensä vain kiillotuksen yhteydessä... se vaatii aikaa.
6. Voit jos haluat. Yleensä kannattaa odottaa vähintään tunti kerrosten välillä, että vaha kuivuu kunnolla eikä lähde uuden vahan liuottimen mukana pois (niin helposti)
7. Vahaus on viimeistelyä..... Tee pohja kunnolla niin tulos on parempi. Hyvin tehtyjen pohjien ja vahatun pinnan eroa harvemmin edes huomaa silmällä
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Puleerausketju.
Yleensä olen mikrokuituliinalla putsaillut ovien välit, puskurien saumat tms vahauksen jälkeen. Mutta vaikka kuinka hyvin tuntuu tekevän, niin aina sitä vaan meinaa sinne jäädä, joten ensimmäisen pesun jälkeen kanattaa pitää myös liinaa mukana, niin saa sitten puhdistettua viimeisetkin rippeet.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Puleerausketju.
Ekan pesun jälkeen ne tulee selvemmin esiin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Musta Glymin nestemäiset vahat on ihan vääriä aineita koneajoon kuten myös karvalaikka nopealla räikkämallisella koneella harjoitteluun leikaavalla aineella(ei glymi) koska sillä jää todella herkästi hologrammeja. Parhaita aloittelijan laitteita hinta-laatusuhteeltaan on Bilteman&Clasun Cyclomallinen epäkesko ja siihen hyvät laikat vaikka http://www.projectech.fi Kantit kannattaa myös kiillottaa mutta niiden kohdalla ei kannata A:Painaa liian kovaa kun suoraa peltiä voit vaahtomuovilaikalla painaa aika reippaastikin noin "helpolla" koneella kun cyclo. B:Ei ajella liian kauan samaa kohtaa. Muovipaneelien kiilloitus kannattaa tehdä nopeammalla tahdilla ja vähemmällä paineella koska muovin lämmönsiirtokyky ei ole samaa mitä pellissä.
Cyclolla on todella vaikea tehdä vahinkoa ja itse olen sillä monta autoa myllyttänyt, just alotin tänään Alfan ja kiillotin viitisen tuntia oranssilla vaahtomuovilaikalla (Flexipads) ja Sonus SFX2 aineella, huomenna jatkuu touhu ja vielä toinen kylki leikkaavalla laikalla ja aineella ja sitten mustalla Flexipadillä ja SFX3 viimeistelyaineella kiimakiiltoa peliin. Vahana sitten Collinite 476s joka on laadukas muttei Glymin tapaan peittävä vaha eli sopii kiilloitetulle pinnalle jossa se myös pysyy ihan eri tavalla mitä Glymit (Poislukien HD wax joka onkin jo laatutuote)
Tärkein asia laadukkaassa autonhoidossa on esipesu ennen mekaanista pesua, mieluusti vaikkapa snow foam tyyppisellä vaahdolla taikka sitten ihan painepullosta suihkutetulla shampooliuoksella ja vasta tämän jälkeen kosketaan autoon mikrokuitu tai lampaanvillakintaalla käyttäen kahden ämpärin tekniikkaa johon suosittelen myös niin sanottua ämpärifiltteriä eli Grit-kit:iä joka on ritilämallinen muovisiivilä jonka tarkoitus on siihen pyyhkästäessä kerätä lika ja hiekka sen alle ämpärin pohjaan jollon se ei jää pyörimään pesuvälineeseen autoa naarmuttamaan.
Kuivaus suoritetaan mikrokuituisella liinalla eikä suinkaan säämiskällä tai lastalla jonka alle likapartikkelit jäävät naarmuttamaan maalipintaa.
Ennen konekiilloitusta on myös suositeltavaa suorittaa lentoruosteen/raudan poisto siihen tarkoitetulla aineella joka poistaa metallihiukkaset (jarruista, rautateistä.yms lentävät) ja tämän jälkeen pienpoisto tärpätillä joko raakana tai hieman laimennettuna. Saven käyttäminen liukasteen kera (joko siihen tarkoitettu tai shampooliuos) mahdollistaa myös sen että tulevan vahan alle ei koteloida mitään pesussa lähtemättömiä likapartikkeleita. Kun vanha vaha, piki ja lentoruoste on poistettu ja pinta kiilloitettu, puhtaan ja naarmuttoman maalipinnan vahaamisen jälkeen siiinä ei todella ole mitään likakakkua joka sisältää edellämainitut ja kymmenen eri vahaa Korrekista Turtleen.. Sisustan puhdistamiseen suosittelen kiertämään kaikki silikonia sisältävät tuotteet kaukaa, nahkasisustaan olen käyttänyt menestyksekkäästi Gliptonen Liquid leather tuotteita jonka pesuaine tekee vaaleasta nahasta kuin uuden ja hoitoaine taas jättää miellyttävän ja tyylikkään mattapinnan. Monet ammattilaisetkin käyttävät tosin "marseillen saippuaa" eli esimerkiksi marketeista Le Chat saippua ämpäriin kostutetulla mikrokuituliinalla toimii mainiosti ja ns.maalattu nahka ei välttämättä tarvitse hoitoainetta paitsi haljenneista kohdistaan (Tämä riippuu täysin autosta ja sen nahkatyypistä, useat nykyautot ovat penkeiltään vain ohutta nahkaa missä on maali päällä)
Lopputulos näyttää hyvinkin pitkälti tämänkaltaiselta mikä on musta ihan ok näkymä parisataa tonnia ajetulle nokilekalle joka on siis edellinen autoni, huomenna sitten toivottavasti Alfasta vastaavaa ruutua (Ensimmäisessä kuvassa vedetty vasta oranssilla flexipadin laikalla ja Sonus SFX2:sella eli tuo on periaatteessa vasta puolitiessä, pahoittelen kännykkäkameralaatua):
Cyclolla on todella vaikea tehdä vahinkoa ja itse olen sillä monta autoa myllyttänyt, just alotin tänään Alfan ja kiillotin viitisen tuntia oranssilla vaahtomuovilaikalla (Flexipads) ja Sonus SFX2 aineella, huomenna jatkuu touhu ja vielä toinen kylki leikkaavalla laikalla ja aineella ja sitten mustalla Flexipadillä ja SFX3 viimeistelyaineella kiimakiiltoa peliin. Vahana sitten Collinite 476s joka on laadukas muttei Glymin tapaan peittävä vaha eli sopii kiilloitetulle pinnalle jossa se myös pysyy ihan eri tavalla mitä Glymit (Poislukien HD wax joka onkin jo laatutuote)
Tärkein asia laadukkaassa autonhoidossa on esipesu ennen mekaanista pesua, mieluusti vaikkapa snow foam tyyppisellä vaahdolla taikka sitten ihan painepullosta suihkutetulla shampooliuoksella ja vasta tämän jälkeen kosketaan autoon mikrokuitu tai lampaanvillakintaalla käyttäen kahden ämpärin tekniikkaa johon suosittelen myös niin sanottua ämpärifiltteriä eli Grit-kit:iä joka on ritilämallinen muovisiivilä jonka tarkoitus on siihen pyyhkästäessä kerätä lika ja hiekka sen alle ämpärin pohjaan jollon se ei jää pyörimään pesuvälineeseen autoa naarmuttamaan.
Kuivaus suoritetaan mikrokuituisella liinalla eikä suinkaan säämiskällä tai lastalla jonka alle likapartikkelit jäävät naarmuttamaan maalipintaa.
Ennen konekiilloitusta on myös suositeltavaa suorittaa lentoruosteen/raudan poisto siihen tarkoitetulla aineella joka poistaa metallihiukkaset (jarruista, rautateistä.yms lentävät) ja tämän jälkeen pienpoisto tärpätillä joko raakana tai hieman laimennettuna. Saven käyttäminen liukasteen kera (joko siihen tarkoitettu tai shampooliuos) mahdollistaa myös sen että tulevan vahan alle ei koteloida mitään pesussa lähtemättömiä likapartikkeleita. Kun vanha vaha, piki ja lentoruoste on poistettu ja pinta kiilloitettu, puhtaan ja naarmuttoman maalipinnan vahaamisen jälkeen siiinä ei todella ole mitään likakakkua joka sisältää edellämainitut ja kymmenen eri vahaa Korrekista Turtleen.. Sisustan puhdistamiseen suosittelen kiertämään kaikki silikonia sisältävät tuotteet kaukaa, nahkasisustaan olen käyttänyt menestyksekkäästi Gliptonen Liquid leather tuotteita jonka pesuaine tekee vaaleasta nahasta kuin uuden ja hoitoaine taas jättää miellyttävän ja tyylikkään mattapinnan. Monet ammattilaisetkin käyttävät tosin "marseillen saippuaa" eli esimerkiksi marketeista Le Chat saippua ämpäriin kostutetulla mikrokuituliinalla toimii mainiosti ja ns.maalattu nahka ei välttämättä tarvitse hoitoainetta paitsi haljenneista kohdistaan (Tämä riippuu täysin autosta ja sen nahkatyypistä, useat nykyautot ovat penkeiltään vain ohutta nahkaa missä on maali päällä)
Lopputulos näyttää hyvinkin pitkälti tämänkaltaiselta mikä on musta ihan ok näkymä parisataa tonnia ajetulle nokilekalle joka on siis edellinen autoni, huomenna sitten toivottavasti Alfasta vastaavaa ruutua (Ensimmäisessä kuvassa vedetty vasta oranssilla flexipadin laikalla ja Sonus SFX2:sella eli tuo on periaatteessa vasta puolitiessä, pahoittelen kännykkäkameralaatua):
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Re: Puleerausketju.
MarcusV jo kirjoitti yllä tuhtia asia. Alla muutama vinkki asiaan ihan marketista saavilla aineilla.
SRP (punanen Glymi) ei leikkaa ollenkaan, vaan se puhdistaa pinnan ja peittää naarmuja. Tähän se on tarkoitettu, ja siihen se on vallan mainio aine. Sitä pystyy myös kerrostamaan eli voit vetästä muutaman kerroksen päällekkäin, jos haluat parempaa naarmujen peittoa. Kerrosten lukumäärästä riippuen purkilla kyllä tekee useamman auton. SRP ei jämähdä, joten voit tehdä koko auton kerralla. Käytä Flexipadin punasta laikkaa levitykseen (heitä se koneen mukana tullut 180mm talla pois ja hanki tilalle 150mm laikalle sopiva ~125mm paksumpi pehmyt talla), kastele laikka vedellä ja purista niin kuivaksi kuin saat. Vedä viiva SRP:llä laidasta laitaan ja levitä sitä laikalla taputtelemalla pellille, sitten hitailla kierroksilla hiljalleen nopeutta nostamalla ajat alueen valmiiksi. Tämän jälkeen riittää lisäyksenä muutama herneen kokoinen pallo laikalle. Kokeilemalla löydät parhaan itselle sopivan tavan.
EGP (kultainen Glymi) ei ole järin kestävää, joten liuotinpesuaine käyttäkieltoon vahauksen jälkeen, tämä koskee tosin kaikkia vahauksia. Levitys kannattaa tehdä ihan käsin, käytä vahasientä, tai kankaan palaa tai sienenpalasta. EGP:n levityksen jälkeen anna sen kuivua reilusti. Tee vaikka toinen auto sillä aikaa EGP:n levitystä vaille. Tämän voi laittaa heti kun olet saanut SRP:n pyyhittyä pois. Jos haluat parempaa kestoa, niin EGP:n tilalle Autoglymin High Definition, Sonaxin Premium Class Carnauba Care tai ihan Simoniz Orginal.
Muista: älä tee auringossa ja Less is more, muuten tulee hiki ja palaa. Jos olet joskus nähnyt Karate Kidin niin etenkin juuri Simoniz on siinä käytetty vaha, Wax on, wax off muuten on nesteessä. Mikäli näin pääsee joskus käymään, kannattaa kokeilla levittää toinen kerros vahaa päälle ja pyyhkiä se sitten pois. Yleensä tämä toimii, tai sitten voi kokeilla hieman kostuttaa pintaa ja yrittää pyyhkiä uudestaan. Mikrokuitu, mahdollisimman pehmyt sellainen, on ehdoton ykkönen tässäkin. Unohda siis vanhat T-paidat ym. Näillä aineilla et saa pintoja puhki, kanttejakaan, ellei nukahda kone kädessä konepellin päälle. Mikrokuituliina, hammastikku, vanupuikko ja harja auttavat sitten puhdistuksessa.
Alla vielä pesu vaiheet pitkän kaavan mukaan:
1. Luotinpesu (Pineline, Solmaster, Motox painepesuaine) ja huuhtelu
2. Pesu (mikrokuitunen nuudelikinnas, toisessa ämpärissä pesuaineseos ja toisessa vettä, jossa hanska huuhdotaan aina ennen kun otetaan lisää pesuvettä ja jatketaan pesua), tuhti liotinpesuaine sekotus käy tässä vaiheessa erinomaisesti, huuhtelu sekä kuivaus (Honkkari, Kent kuivausliina)
3. Tulosten tarkistus, silittele siis oven alaosia kuin vaimoa/tyttöystävää sängyssä. Jos ei tunnu liukkaalle niin jatketaan, siis pesua
4. Pien poisto, AG Tar Remover, Sonax Asfalttipien poistaja tai tärpätti hätätilassa
5. Toista vaihe kaksi
6. Raudan poisto, Sonax Extreme vannepesu
7. Toista vaihe kaksi
8. Claybar pintojen puhdistus, jos suoritetaan myllytyss, sillä tämä saattaa naarmuttaa
9. Toista vaihe kaksi
10. Glaze/AIO (maalipinnan kiillon palautus) eli SRP
11. LSP (pinnan suojaus) eli EGP
Tuntuu monimutkaselle ja hankalalle, mutta pitkä kunnon esileikki takaa ....... kestävän ja kiiltävän pinnan. Kukin tekee toki tyylillään, mutta ainakin pien poisto ei tekis pahaa ennen vahaa. Vahauksen jälkeen pesuun vahaturvallinen pesaine, esim. AutoGlym Bodywork Shampoo, niin vahaus ei häviä parissa pesussa. Pesu edelleen kahden ämpärin taktiikalla, tällä vähennetään pesunaarmujen lisääntymistä maalissa (sienen ja harjan käyttöä voi verrata legendaariseen lumiharjan käyttöön ) samoin säämiskä ja lastat ovat kuivatessa nou nou.
Jos haluat myllyttää pintaa niin SRP:n tilalle vaikka SONAX Liquid Cleaner, joka on hieman leikkaavampi vaikkei sekään mikään myllytysaine ole. Tämä taitaa sisältää Carnaubaa, joten EGP:n tilalle jokin Carnauba vaha, sillä EGP (samoin myös SRP) on sealant eikä se istu vahan päälle. Huom. tällä saa sitten jo tehtyä Rotaryllä holoja maalipintaan, joten kannattaa harjoitella vaikka konepellillä, eli alku samalla periaatteella kuin SRP, mutta kun aine alkaa kuivahtamaan niin kevennetään painetta ja lasketaan kierroksia. Pese alue tuhtilla liotinpesuaine sekotuksella, kuivaa, tutki ja jatka harjoittelua kunnes jälki kelpaa ja tee loppu auto tällä tyylillä. Tuolla yllä mainitulla Cyklokopiolla saa aloittelija helpommin hyvää jälkeä, mutta kyllä sillä Rotarylläkin oppii työstämään siistiä pintaa. Mukana tulleet tallat ja padit kyllä joutuu heittämään pois ja hankkimaan uudet tilalle. Olen itse käynyt täsmälleen samalla koneella samat asiat läpi, ja vielä kantapään kautta, joten suosiolla kamat vaihtoon.
Hienot kuvat Jaggesta, kiiltää komiasti.
SRP (punanen Glymi) ei leikkaa ollenkaan, vaan se puhdistaa pinnan ja peittää naarmuja. Tähän se on tarkoitettu, ja siihen se on vallan mainio aine. Sitä pystyy myös kerrostamaan eli voit vetästä muutaman kerroksen päällekkäin, jos haluat parempaa naarmujen peittoa. Kerrosten lukumäärästä riippuen purkilla kyllä tekee useamman auton. SRP ei jämähdä, joten voit tehdä koko auton kerralla. Käytä Flexipadin punasta laikkaa levitykseen (heitä se koneen mukana tullut 180mm talla pois ja hanki tilalle 150mm laikalle sopiva ~125mm paksumpi pehmyt talla), kastele laikka vedellä ja purista niin kuivaksi kuin saat. Vedä viiva SRP:llä laidasta laitaan ja levitä sitä laikalla taputtelemalla pellille, sitten hitailla kierroksilla hiljalleen nopeutta nostamalla ajat alueen valmiiksi. Tämän jälkeen riittää lisäyksenä muutama herneen kokoinen pallo laikalle. Kokeilemalla löydät parhaan itselle sopivan tavan.
EGP (kultainen Glymi) ei ole järin kestävää, joten liuotinpesuaine käyttäkieltoon vahauksen jälkeen, tämä koskee tosin kaikkia vahauksia. Levitys kannattaa tehdä ihan käsin, käytä vahasientä, tai kankaan palaa tai sienenpalasta. EGP:n levityksen jälkeen anna sen kuivua reilusti. Tee vaikka toinen auto sillä aikaa EGP:n levitystä vaille. Tämän voi laittaa heti kun olet saanut SRP:n pyyhittyä pois. Jos haluat parempaa kestoa, niin EGP:n tilalle Autoglymin High Definition, Sonaxin Premium Class Carnauba Care tai ihan Simoniz Orginal.
Muista: älä tee auringossa ja Less is more, muuten tulee hiki ja palaa. Jos olet joskus nähnyt Karate Kidin niin etenkin juuri Simoniz on siinä käytetty vaha, Wax on, wax off muuten on nesteessä. Mikäli näin pääsee joskus käymään, kannattaa kokeilla levittää toinen kerros vahaa päälle ja pyyhkiä se sitten pois. Yleensä tämä toimii, tai sitten voi kokeilla hieman kostuttaa pintaa ja yrittää pyyhkiä uudestaan. Mikrokuitu, mahdollisimman pehmyt sellainen, on ehdoton ykkönen tässäkin. Unohda siis vanhat T-paidat ym. Näillä aineilla et saa pintoja puhki, kanttejakaan, ellei nukahda kone kädessä konepellin päälle. Mikrokuituliina, hammastikku, vanupuikko ja harja auttavat sitten puhdistuksessa.
Alla vielä pesu vaiheet pitkän kaavan mukaan:
1. Luotinpesu (Pineline, Solmaster, Motox painepesuaine) ja huuhtelu
2. Pesu (mikrokuitunen nuudelikinnas, toisessa ämpärissä pesuaineseos ja toisessa vettä, jossa hanska huuhdotaan aina ennen kun otetaan lisää pesuvettä ja jatketaan pesua), tuhti liotinpesuaine sekotus käy tässä vaiheessa erinomaisesti, huuhtelu sekä kuivaus (Honkkari, Kent kuivausliina)
3. Tulosten tarkistus, silittele siis oven alaosia kuin vaimoa/tyttöystävää sängyssä. Jos ei tunnu liukkaalle niin jatketaan, siis pesua
4. Pien poisto, AG Tar Remover, Sonax Asfalttipien poistaja tai tärpätti hätätilassa
5. Toista vaihe kaksi
6. Raudan poisto, Sonax Extreme vannepesu
7. Toista vaihe kaksi
8. Claybar pintojen puhdistus, jos suoritetaan myllytyss, sillä tämä saattaa naarmuttaa
9. Toista vaihe kaksi
10. Glaze/AIO (maalipinnan kiillon palautus) eli SRP
11. LSP (pinnan suojaus) eli EGP
Tuntuu monimutkaselle ja hankalalle, mutta pitkä kunnon esileikki takaa ....... kestävän ja kiiltävän pinnan. Kukin tekee toki tyylillään, mutta ainakin pien poisto ei tekis pahaa ennen vahaa. Vahauksen jälkeen pesuun vahaturvallinen pesaine, esim. AutoGlym Bodywork Shampoo, niin vahaus ei häviä parissa pesussa. Pesu edelleen kahden ämpärin taktiikalla, tällä vähennetään pesunaarmujen lisääntymistä maalissa (sienen ja harjan käyttöä voi verrata legendaariseen lumiharjan käyttöön ) samoin säämiskä ja lastat ovat kuivatessa nou nou.
Jos haluat myllyttää pintaa niin SRP:n tilalle vaikka SONAX Liquid Cleaner, joka on hieman leikkaavampi vaikkei sekään mikään myllytysaine ole. Tämä taitaa sisältää Carnaubaa, joten EGP:n tilalle jokin Carnauba vaha, sillä EGP (samoin myös SRP) on sealant eikä se istu vahan päälle. Huom. tällä saa sitten jo tehtyä Rotaryllä holoja maalipintaan, joten kannattaa harjoitella vaikka konepellillä, eli alku samalla periaatteella kuin SRP, mutta kun aine alkaa kuivahtamaan niin kevennetään painetta ja lasketaan kierroksia. Pese alue tuhtilla liotinpesuaine sekotuksella, kuivaa, tutki ja jatka harjoittelua kunnes jälki kelpaa ja tee loppu auto tällä tyylillä. Tuolla yllä mainitulla Cyklokopiolla saa aloittelija helpommin hyvää jälkeä, mutta kyllä sillä Rotarylläkin oppii työstämään siistiä pintaa. Mukana tulleet tallat ja padit kyllä joutuu heittämään pois ja hankkimaan uudet tilalle. Olen itse käynyt täsmälleen samalla koneella samat asiat läpi, ja vielä kantapään kautta, joten suosiolla kamat vaihtoon.
Hienot kuvat Jaggesta, kiiltää komiasti.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Puleerausketju.
onko muuten kukaan käynyt laitattamassa pinnotteita ja onko mistään kotosin siihen rahaan nähden?
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Pinnotteiden etu on se että auto voidaan aina pestä kovallakin liuottimella ja sitten vasta tarttua mekaaniseen puhdistusvälineeseen=vähemmän pesunaarmuja. Tietysti pinnoitekin jossain vaiheessa naarmuuntuu ja sen voi sitten kiilloittaa pois ja pinnoittaa uudestaan. Itse olen niin kova kiilloittelemaan autoani että en ole ajatellut laittaa, talvellahan tuo olisi tietysti optimaalinen kun suolapaska ei lähde välttämättä ilman liuotinta jos on päässyt juuttumaan pintaan.
Ihan hyviä vinkkejä markettituotteille. Musta Autoglym on ihan ok kaupan tuotteiksi mutta monesti tulee jopa edullisemmaksi ostaa näitä maailmanluokan tuotteita. Shampoona esim Wolfs Chemicals:in tuote on todella hyvää ja vahaturvallista+sitä saa litran purkissa jolloin hinta/laatusuhde on taattu. Mielestäni noiden vahashampoiden käyttö on ihan turhaa ja edesauttaa vaan sitä "paskakakku" efektiä pidemmän päälle.
Tuon AG:n fillerivahan sijaan käyttäisin tummaan autoon vaikka Dodo juicen blue velvetiä mikä on todella kehuttu mustan auton "pikafiksi"
Nyt tuli Alfasta valmista, kokeilin Scholl Conceptsin 17+:aa ajella tuohon joka on ns. one step tuote jolla laiska mies voisi vetää hieman leikkaavalla vaikka Oranssilla flexipadillä kertavedolla ihan ok pintaa, näyttää tekevän mustalla pehmeällä laikalla aika nätin pinnan mutta tuo oranssikin riittää varmaan monelle. Aikaa projektiin meni noin kymmenisen tuntia mutta nyt kelpaa ajella Aika kova lakka oli kyllä autossa että olisi voinut vetää ekan stepin huomattavasti leikkaavammalla laikalla+aineella niin olisi saanut vieläkin paremman.
Ihan hyviä vinkkejä markettituotteille. Musta Autoglym on ihan ok kaupan tuotteiksi mutta monesti tulee jopa edullisemmaksi ostaa näitä maailmanluokan tuotteita. Shampoona esim Wolfs Chemicals:in tuote on todella hyvää ja vahaturvallista+sitä saa litran purkissa jolloin hinta/laatusuhde on taattu. Mielestäni noiden vahashampoiden käyttö on ihan turhaa ja edesauttaa vaan sitä "paskakakku" efektiä pidemmän päälle.
Tuon AG:n fillerivahan sijaan käyttäisin tummaan autoon vaikka Dodo juicen blue velvetiä mikä on todella kehuttu mustan auton "pikafiksi"
Nyt tuli Alfasta valmista, kokeilin Scholl Conceptsin 17+:aa ajella tuohon joka on ns. one step tuote jolla laiska mies voisi vetää hieman leikkaavalla vaikka Oranssilla flexipadillä kertavedolla ihan ok pintaa, näyttää tekevän mustalla pehmeällä laikalla aika nätin pinnan mutta tuo oranssikin riittää varmaan monelle. Aikaa projektiin meni noin kymmenisen tuntia mutta nyt kelpaa ajella Aika kova lakka oli kyllä autossa että olisi voinut vetää ekan stepin huomattavasti leikkaavammalla laikalla+aineella niin olisi saanut vieläkin paremman.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Puleerausketju.
^on kyllä hiano!!
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Kiitos! Ja pinnoitteesta sen verran että mikäli on vähänkään tekijämiehen vikaa niin esim täältä löytyvä Optimum Opticoat on hyvä kestopinnoite ja kustannuskaan ei päätä huimaa. http://www.projectech.fi/vahat_sealanti ... tteet.html" onclick="window.open(this.href);return false;jkk kirjoitti:^on kyllä hiano!!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Puleerausketju.
Shampoot loppui joten uusia litkuja piti tilata:
Valet Pro Bilberry Juice Alloy Wheel Cleaner
Valet Pro Advanced Neutral Snow Foam (esipesuna itselle uusi tapa)
Valet Pro Concentrated Car Wash (vahaton pesushampoo)
Meguiars Soft Wash Gel Shampoo (kevään ekoihin pesuihin kun lunta on vielä maassa / syksy käyttöön, jos ei ole aikomusta tai ilmoja enää vahata)
Tuli myös kokeiltua viikonloppuna viime vuonna myllytettyyn punaiseen Kolopalloon Colliniten 840:stä. Varsin hyvin tuntuu toimivan.
476s levittyi päälle näppärästi ja kiillottui liukkaaksi helposti. Molemmat aineet käsipelillä vedetty.
Valet Pro Bilberry Juice Alloy Wheel Cleaner
Valet Pro Advanced Neutral Snow Foam (esipesuna itselle uusi tapa)
Valet Pro Concentrated Car Wash (vahaton pesushampoo)
Meguiars Soft Wash Gel Shampoo (kevään ekoihin pesuihin kun lunta on vielä maassa / syksy käyttöön, jos ei ole aikomusta tai ilmoja enää vahata)
Tuli myös kokeiltua viikonloppuna viime vuonna myllytettyyn punaiseen Kolopalloon Colliniten 840:stä. Varsin hyvin tuntuu toimivan.
476s levittyi päälle näppärästi ja kiillottui liukkaaksi helposti. Molemmat aineet käsipelillä vedetty.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Puleerausketju.
Tätä ei muuten kannata kokeilla ainakaan 159:n perus mustaan pintaan.... Jää nimittäin järjettömät jäljet aineella kuin aineella, jos vetää tuolla oranssilla tai muiden valmistajien vastaavilla "medium" laikoilla. Viimeistelyn kanssa saa olla pirun tarkkana, kun tuntuu että hengityskin aiheuttaa siihen jälkiä!MarcusV kirjoitti: kokeilin Scholl Conceptsin 17+:aa ajella tuohon joka on ns. one step tuote jolla laiska mies voisi vetää hieman leikkaavalla vaikka Oranssilla flexipadillä kertavedolla ihan ok pintaa, näyttää tekevän mustalla pehmeällä laikalla aika nätin pinnan mutta tuo oranssikin riittää varmaan monelle.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Puleerausketju.
jkk kirjoitti:onko muuten kukaan käynyt laitattamassa pinnotteita ja onko mistään kotosin siihen rahaan nähden?
Olen jo muutaman vuoden käynyt pinnoittamassa auton Jyväskylän autopuhdistuksella vuosittain. Käsittely tulee vuoden "takuulla" ja on kestänyt omissa järjettömän hyvin. Tuotteina on ollut aikaisempina vuosina AG ja nyt Cartec. Lika lähtee aina helposti pois jo yleensä esihuuhtelussa, tosin pyrin pesemään auton aina heti suolavellissä ajon jälkeen. Sama firma hoitaa käsinpesun ja sitä kautta ylläpitää pintaa. Itse olen myös sutinut tarpeen tullen omien pesujen välillä AG aquawaxiä. Ennen tuli itse kiilloteltua kiesejä harrastusmielessä mutta totesin kerrostalo-olosuhteiden olevan haastavan työmäärään nähden. Päivä vapaata ja ajo kotipuolen talliin+ tuotteet tekee jo oman kulueränsä, joten tuon teettäminen ei mielestäni ole edes kallista. Toki meillä on täällä "luottomies", joka tekee ensiluokkaista jälkeä ja yleensä on auto myöskin sisältä viimesen päälle puunattu Eipä sillä, onjan tuo ihan mukavaa ajanvietettä, jos aikaa ois...
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Musta on vaikein väri kaikella tapaa ja siitä ei varmana tule hyvää yhdellä stepillä tai sitten pitää olla tosi laiska kone ja vähän painetta jos meinaa saada holotonta pintaa. GT:ssä tosin tuntui olevan sen verran kova lakka että oranssi flexi+Scholli yhdistelmällä saat ajella vuoden että pesunaarmut lähtee.Pasi kirjoitti:Tätä ei muuten kannata kokeilla ainakaan 159:n perus mustaan pintaan.... Jää nimittäin järjettömät jäljet aineella kuin aineella, jos vetää tuolla oranssilla tai muiden valmistajien vastaavilla "medium" laikoilla. Viimeistelyn kanssa saa olla pirun tarkkana, kun tuntuu että hengityskin aiheuttaa siihen jälkiä!MarcusV kirjoitti: kokeilin Scholl Conceptsin 17+:aa ajella tuohon joka on ns. one step tuote jolla laiska mies voisi vetää hieman leikkaavalla vaikka Oranssilla flexipadillä kertavedolla ihan ok pintaa, näyttää tekevän mustalla pehmeällä laikalla aika nätin pinnan mutta tuo oranssikin riittää varmaan monelle.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Puleerausketju.
Joo, meitin ex. 156 joka oli sellainen sinertävä/hopea metallihohto kiillottui kyllä todella nätiksi. Sama oli sitä edellinen viininpunainen metallihohto 156. Toi musta on aivan hirveä saada hyvään pintaan....MarcusV kirjoitti:GT:ssä tosin tuntui olevan sen verran kova lakka että oranssi flexi+Scholli yhdistelmällä saat ajella vuoden että pesunaarmut lähtee.
Tosin konepeltiä en voi enää hirveesi kiillottaakkaan, kun jouduin työstämään yhden syvemmän osuman pois yhdestä kohtaa, niin kalvopaksuusmittari näyttää aika huolestuttavia lukemia ko. kohdassa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Noh, mulle riittää jo musta prätkä.. Pidän sitä kun kipeetä pi.. kissanpentua ja aina esipesut sekä pesu kintaalla ja ämpärissä bucket filtteri. Saa pestä monta kertaa viikkoon ja tankin kiillottaa ainakin kerran kuussa kun ajohousut jättävät mikronaarmua tankkiin. Epäilen tosin että prätkissä ei maalipinta muutenkaan vastaa laadultaan autoja. Taidan vetästä mokoman ens talvena helmiäisvalkoiseksi ja/tai metallinsiniseksi No onhan se musta puhtaana kaunis Tietty monet tummat metallivärit vastaavat mustaa vittumaisuudeltaan mutta palkitsevat toki tekijänsä syvällä kiillolla..Pasi kirjoitti:Joo, meitin ex. 156 joka oli sellainen sinertävä/hopea metallihohto kiillottui kyllä todella nätiksi. Sama oli sitä edellinen viininpunainen metallihohto 156. Toi musta on aivan hirveä saada hyvään pintaan....MarcusV kirjoitti:GT:ssä tosin tuntui olevan sen verran kova lakka että oranssi flexi+Scholli yhdistelmällä saat ajella vuoden että pesunaarmut lähtee.
Tosin konepeltiä en voi enää hirveesi kiillottaakkaan, kun jouduin työstämään yhden syvemmän osuman pois yhdestä kohtaa, niin kalvopaksuusmittari näyttää aika huolestuttavia lukemia ko. kohdassa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Puleerausketju.
Tulipas vähän myllytettyä Coupea. Kuopion Citymarketin viiden euron harjaton pesu muutaman kerran toistettuna kun ei tehnyt varsinaisesti hyvää kiillolle. Ohessa kuva tältä aamulta ja sitten iltapäivältä. Huomaatko muuta eroa kuin sen, että naapurin Saappi on hävinnyt viereltä?
- Liitteet
-
- ennen ja jälkeen 800x600.jpg
- (33.31 KiB) Tiedosto ladattu 5884 kertaa
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Puleerausketju.
^No onhan tuossa ero havaittavissa
Jos kiinnostaa pro-touhu auton puunauksessa, niin kannattaa tsekata tämä sivu:
http://www.ammonyc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Larry on kohtalaisen vihkiytynyt tuohon hommaan.
Jos kiinnostaa pro-touhu auton puunauksessa, niin kannattaa tsekata tämä sivu:
http://www.ammonyc.com/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Larry on kohtalaisen vihkiytynyt tuohon hommaan.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Huomattavasti koheni Oma ex.Coupeni oli joskus vedetty ainain osittain varmaan yli vanhan lakan päälle ja ovesta kuoriutui maalia paljastaen kiiltävän lakkapinnan... Onneksi siihen joku pappa sitten peruutti nissanillaan niin sain hänen piikkiin uuden kyljen.Jakke kirjoitti:Tulipas vähän myllytettyä Coupea. Kuopion Citymarketin viiden euron harjaton pesu muutaman kerran toistettuna kun ei tehnyt varsinaisesti hyvää kiillolle. Ohessa kuva tältä aamulta ja sitten iltapäivältä. Huomaatko muuta eroa kuin sen, että naapurin Saappi on hävinnyt viereltä?
- Toner
- Viestit: 417
- Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
- Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Puleerausketju.
Eilisen vapaa-/krapulapäivän kunniaksi suuntasin rouvan Alfan kohti Biltemaa ja Motonetia ja ostin tuubin punaista hiomatahnaa, tehopesuaimetta ja Rosso Alfa -spraymaalia. Neljän tunnin puurtamisen jälkeen autosta tuli melkein kuin uusi! Hioin kaikki pintanaarmukohdat ja nirhaumat tahnalla, mukaan lukien kaikki kärpäset ja talitintit keulalta. Seuraavaksi suihkuttelin kaikki ovien välit, takaluukun ympäristön jne tehopesuaineella ja pensseliä perään. Tämän jälkeen suihkutin hyvin ravistettua spraymaalia purkin omaan korkkiin ja annoin sen jähmettyä tovin. Maalin ollessa ei enää niin juoksevaa, pyörittelin pumpulipuikosta päät teräviksi ja töpöttelin kaikki isommat kiveniskut, puskurien naarmut ja toisen takakaaren tolppanirhauman piiloon. Lopulta kun vielä näytin maalatuille kohdille kevyesti hiomatahnaa, pesin auton uudelleen ja vahasin koko pelin Meguiarsin laadukkaalla vahalla, oli lopputulos itsekin kehuttuna hämmästyttävä! Alfan iästä lähti pois monta vuotta! Harmittaa vaan, ettei tullut otettua kuvia ennen toimenpiteitä...
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Puleerausketju.
^toi on hyvä kontsti kiveniskemien paikkaukses tuo pumpulipuikko, saa just hyvän määrän maalia ja helppo laittaa just oikeaan kohtaan!
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Puleerausketju.
http://www.ammonyc.com/detailing/paint-chip-touch-up/ Tuossa homma viety vielä askeleen pidemmälle.jkk kirjoitti:^toi on hyvä kontsti kiveniskemien paikkaukses tuo pumpulipuikko, saa just hyvän määrän maalia ja helppo laittaa just oikeaan kohtaan!
Noita videossa nähtäviä pieniä vanupuikkoja saa ainakin automaalikaupoista; on tosi näppärä apuväline pienien kiveniskujen korjaamiseen. Tosin saman asian taitaa ajaa teräväkärkinen hammastikkukin...
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Toner
- Viestit: 417
- Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
- Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Puleerausketju.
Tuossa vielä kuva lopputuloksesta:
Vaikea itsekin uskoa, että puskurin kulmassa oli ennen isot nirhaumat, jotka näkyivät monen metrin päähän...
Vaikea itsekin uskoa, että puskurin kulmassa oli ennen isot nirhaumat, jotka näkyivät monen metrin päähän...
Viimeksi muokannut Toner, 18 Helmi 2014, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.
- Toner
- Viestit: 417
- Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
- Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Puleerausketju.
Tattis! Onhan tuo punainen hieno väri Alfaan, vaikka muuten se ei suosikkiväri olekaan. Tarttis tehdä sama käsittely tuohon omaan Kutosen Matstaan, mut jotenkin ei meinaa löytyä inspiraatiota
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Ja mun pitäs kiillottaa vaimon A-marsu.. Sitä ei oo ees pesty moneen moneen kuukauteen, jostain syystä ei myöskään jaksa nähdä vaivaa.. Itellä kuitenkin menee se 10 tuntia kunnon kiillotukseen eli siihen saa koko päivän varata jos putkeen tekee.Toner kirjoitti:Tattis! Onhan tuo punainen hieno väri Alfaan, vaikka muuten se ei suosikkiväri olekaan. Tarttis tehdä sama käsittely tuohon omaan Kutosen Matstaan, mut jotenkin ei meinaa löytyä inspiraatiota
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Puleerausketju.
Giuliettan B-pilarissa on jotain ihme pilkkuja. En osaa sanoa, ovatko autokaupan fiksin jäljiltä vai ensioireita 156:n peilinvarsi -tyyppisestä ongelmasta. AG:n Vinyl & Rubber Carea suihkuttelin, mutta eivät kokonaan hävinneet. Tulevassa huollossa varmaan mainitsen asiasta, mutta onko suositella jotain hyvää ainetta noille mustille muoviosille? Jos vaikka hoituisi kotikonstein.
Muilla Giuliettan omistajilla esiintynyt moista?
Muilla Giuliettan omistajilla esiintynyt moista?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Puleerausketju.
Mitäs matskuu noi on?
Vinyylitarraa, onko noi ihan muovia? Tuskin on samaa oiretta kun 156:ssa.... siinähän se on alumiinin hapettuminen joka ne oireet aiheuttaa... tuskin on alumiinia noi(?)
Mulla on 159:ssä muoviosissa samanlaista meinikiä (oli jo kun ostin) ja ei ole lähtenyt pois millään mitä olen yrittänyt (ei ole likaa, vaan kemikalien aiheuttamaa haalistumista)...
Vinyylitarraa, onko noi ihan muovia? Tuskin on samaa oiretta kun 156:ssa.... siinähän se on alumiinin hapettuminen joka ne oireet aiheuttaa... tuskin on alumiinia noi(?)
Mulla on 159:ssä muoviosissa samanlaista meinikiä (oli jo kun ostin) ja ei ole lähtenyt pois millään mitä olen yrittänyt (ei ole likaa, vaan kemikalien aiheuttamaa haalistumista)...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Puleerausketju.
Jos toi haalistuminen on samanlaista kuin 156:ssa, niin en ole kuin hetkellisesti (jokusen viikon) saanut tasaisen väriseksi.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Puleerausketju.
Kuulostellaan sitten, mitä AK on asiasta mieltä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Puleerausketju.
mulla on 159 :sis vasemmas takaoves siinä kohtaa missä 156:ssa oli ulkokahva niin sellasta hapettumaa...Pasi kirjoitti:Mitäs matskuu noi on?
Vinyylitarraa, onko noi ihan muovia? Tuskin on samaa oiretta kun 156:ssa.... siinähän se on alumiinin hapettuminen joka ne oireet aiheuttaa... tuskin on alumiinia noi(?)
Mulla on 159:ssä muoviosissa samanlaista meinikiä (oli jo kun ostin) ja ei ole lähtenyt pois millään mitä olen yrittänyt (ei ole likaa, vaan kemikalien aiheuttamaa haalistumista)...
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puleerausketju.
Wurthilla on ainakin tajuttoman hyvää mustien muoviosien käsittelyainetta. Riittoisaa ja tehokasta ja tulee käytettyä sekä autossa että pyörässä. Jättää vettä ja likaahylkivän pinnan eikä tarvitse edes oikeastaan joka pesulla vetää. Kunhan ei silikonia käytä, se on kirosana kaikkialla paitsi kumitiivisteissä.Vittorio Jano kirjoitti:Giuliettan B-pilarissa on jotain ihme pilkkuja. En osaa sanoa, ovatko autokaupan fiksin jäljiltä vai ensioireita 156:n peilinvarsi -tyyppisestä ongelmasta. AG:n Vinyl & Rubber Carea suihkuttelin, mutta eivät kokonaan hävinneet. Tulevassa huollossa varmaan mainitsen asiasta, mutta onko suositella jotain hyvää ainetta noille mustille muoviosille? Jos vaikka hoituisi kotikonstein.
Muilla Giuliettan omistajilla esiintynyt moista?
Kuvasta ei ota selvää mutta ihan näyttäisi että siinä on joku huonolaatuinen mattamainen maali päällä joka hieman kuplii. Vai onko sitten tyyliin teipattu/maalattu jollain kumi/muovimaisella pinnotteella? Jos tässä takuu on niin eikai sitten mitään mutta jos ei ole niin voisihan tuohon kokeilla vaikka sitä paljonpuhuttua Plastidippiä päälle, tulee varmaan aika vastaavantyylinen pinta.