159 jäähdytysneste alle min tason
Valvoja: Moderators
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
159 jäähdytysneste alle min tason
Ostin pari viikkoa sitten 25.000 ajetun 159 jtdm 2.0:n Tampereen Autokeskuksesta. Huomasin tuossa öljyä tarkistaessani, että jäähdytinneste on reippaasti min tason alapuolella, mutta kuitenkin näkyvissä. Käytin tänään auton Konalan AK:ssa ja totesivat ettei vuotoja löydy ja paineistuksessa ei tullut mitään mistään pihalle. Käskivät tarkkailemaan tilannetta. Jos jäähdystysneste ei tule ulos mistään liitoksista niin mihin se sitten katoaa? Kuinka paljon ko nestettä häviää 25.000 ajon aikana?
- Liitteet
-
- 2012-01-15-041_1 (590x579).jpg
- säiliö
- (179.56 KiB) Tiedosto ladattu 7639 kertaa
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Oletko varma etta se katoaa vai onko taso aina ollut alhainen?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Onko lohkolämppäriä? Asennuksen jälkeen on voinut jonnekin jäädä ilmataskuja.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Tosiaan varma en voi olla että taso ei ole ollut tuo sama kun auto minulle luovutettiin, koska en sitä itse tarkistanut. Toisaalta luotan siihen että tällaiset perusasiat katsotaan kuntoon ennen auton luovuttamista...
Miten tuo lämppärin asennus vaikuttaa tuohon jäähdytysnesteeseen? Autoon on asennettu maaliskuussa 2011 lämppäri AK:ssa... Hyvä puoli tässä on tietysti se että auton lämmöt eivät ole nousseet missään vaiheessa yli 90:n.
Miten tuo lämppärin asennus vaikuttaa tuohon jäähdytysnesteeseen? Autoon on asennettu maaliskuussa 2011 lämppäri AK:ssa... Hyvä puoli tässä on tietysti se että auton lämmöt eivät ole nousseet missään vaiheessa yli 90:n.
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Tässä tilanteessahan sulla ei ole yhtään huolia ellei nesteen taso ole laskemassa. Joten tarkkailet sitä vaikka viikon ajan ja sitten vasta lähdetään eteenpäin.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Jos siinä on letkulämppäri, on voinut asennuksen yhteydessä jäädä ilmaa johonkin.Capirex kirjoitti:Miten tuo lämppärin asennus vaikuttaa tuohon jäähdytysnesteeseen? Autoon on asennettu maaliskuussa 2011 lämppäri AK:ssa... Hyvä puoli tässä on tietysti se että auton lämmöt eivät ole nousseet missään vaiheessa yli 90:n.
Minulla oli edellisessä letkulämppäri ja sen liitoskohdasta vuoti pisara silloin sekä toinen tällöin, kun lämppäri oli toiminnassa. Muusta vuodosta on paha sanoa sen kummempia, kun nestettä ei paljon kulunut ja siinä kohdassa oli muovisuojus alla. Muuten ei tuota olisi kekannut, mutta viime talvena oli paljon puhdasta lunta, josta punainen pisaranjälki erottui lähes huutomerkin lailla.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Jep palailen asiaan. Toivottavasti seuraavaksi ei hajoa konepellin kaasujousetPujazuba kirjoitti:Tässä tilanteessahan sulla ei ole yhtään huolia ellei nesteen taso ole laskemassa. Joten tarkkailet sitä vaikka viikon ajan ja sitten vasta lähdetään eteenpäin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Ei tarkasta, eivät edes katso öljyjä. Tuollainen pieni vajaus ei vielä tunnut tai näy missään, korkeintaan lämpeää neste vähän nopeammin, kunnes termari aukeaa ja jäähdyttää. Kannattaahan tuota nyt seurailla aluksi vaikka päivittäin, sitten viikoittan ja lopuksi kuukauden välein, niin ei pääse yllättämään. mutta jos se pari päivää pitää tasonsa niin tuskin lähtee tippumaan siitä yht'äkkiä.Capirex kirjoitti:Tosiaan varma en voi olla että taso ei ole ollut tuo sama kun auto minulle luovutettiin, koska en sitä itse tarkistanut. Toisaalta luotan siihen että tällaiset perusasiat katsotaan kuntoon ennen auton luovuttamista...
Miten tuo lämppärin asennus vaikuttaa tuohon jäähdytysnesteeseen? Autoon on asennettu maaliskuussa 2011 lämppäri AK:ssa... Hyvä puoli tässä on tietysti se että auton lämmöt eivät ole nousseet missään vaiheessa yli 90:n.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
ei tuolla ole mitään merkitystä.. jos järjestelmän tilavuus on vaikka 8litraa,niin tuo vajaus on vajaa 1.dl...
Lisää sinne desi raakaa ainetta ni se on siinä.
Lisää sinne desi raakaa ainetta ni se on siinä.
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Itse tarkistin viikottain kaikki tasot niin ei pääse yllättämään. Jäähdytysnesteen alhainen taso ei ehkä ole haitallisin, mutta öljyn, ohjaustehostimen, tai jarrunesteen kuivaksi tyhjentyessä vaikka yön yli voi johtaa valuuttakramppiin tai veriseen nenään seuraavana päivänä!
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Tuo vajaus on tuossa tosiaan noin desilitran luokkaa, eli rohkenisin osaltani myös sanoa että huoli pois. Minulla häviää kummastakin Alfasta tuon verran pari kertaa talvessa, tai siis pari kertaa saa tuon verran lisäillä. Syyksi on päätetty letkulämmittimen pieni vuoto, kun muutakaan vikaa ei ole löydetty ja nestettä katoaa etupässä talvella. Toisesta liitoksia joskus saatiin vähän kiristettyä ja kulutus pieneni. Varmemmaksi vakuudeksi sanottakoon, että näillä mainituilla Alfoilla on ajettu perheessä nyt yhteensä yli 10 vuotta ja 200 tkm, joten mahdollinen muu vika olisi hyvin todennäköisesti antanut kertoa itsestään.
Eli tarkkaile tilannetta äläkä riko niitä kaasujousia
Eli tarkkaile tilannetta äläkä riko niitä kaasujousia
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Mullakin oli ostaessa alle minimin. Täytin säiliön, eikä se siitä ole vajunut yhtään. Ilmeisesti ei ollut uudestaan katsottu nesteen tasoa järjestelmän täytön ja kuplien poistumisen jälkeen.
Asiasta puheenollen, mun autoon on Delta vaihtanut takuuaikana moottorin, syy veden katoaminen. Oikeastaan ei huono juttu mulle, 30 tkm ajettu kone 5 v vanhassa autossa.
Asiasta puheenollen, mun autoon on Delta vaihtanut takuuaikana moottorin, syy veden katoaminen. Oikeastaan ei huono juttu mulle, 30 tkm ajettu kone 5 v vanhassa autossa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Täälläkin vähän katoaa nestettä 156:sta. Syynä tuntuu olevan ihan puhtaasti letkulämppäri; alavesiletkun ja letkulämppärin välinen liitos on hapero ja sieltä tihkuu hilkun verta - yleensä n. 2desiä vuodessa pitää lisätä.
Lisähauskaa tuosta tekee sen, että katoaminen tapahtuu äkkiä ja täysin satunnaisesti
Tarkoitan siis esim tätä: Edellisenä iltana tarkistan, taso ylärajassa. Aamulla katson: ylärajassa. Iltapäivällä, kun autolla on ajettu n. 20km, alarajassa. Se tekee tuollaisen "katoamistempun" tosiaan ehkä kerran tai kaksi vuodessa, huomioitavaa on että yleensä toinen tapahtuu silloin kun ilmat nopeasti kylmenee, toinen silloin kun on kunnon helle. Mitään järkeä ja logiikkaa tuossa en ole huomannut...
Lisähauskaa tuosta tekee sen, että katoaminen tapahtuu äkkiä ja täysin satunnaisesti
Tarkoitan siis esim tätä: Edellisenä iltana tarkistan, taso ylärajassa. Aamulla katson: ylärajassa. Iltapäivällä, kun autolla on ajettu n. 20km, alarajassa. Se tekee tuollaisen "katoamistempun" tosiaan ehkä kerran tai kaksi vuodessa, huomioitavaa on että yleensä toinen tapahtuu silloin kun ilmat nopeasti kylmenee, toinen silloin kun on kunnon helle. Mitään järkeä ja logiikkaa tuossa en ole huomannut...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Katoaa kanssa tuo neste 156:ssa, kun täyttää ja tarkkailee yhtäkkiä katoaa ehkä 0.5-1dl ehkä parissa viikossa.Aquatica kirjoitti:Lisähauskaa tuosta tekee sen, että katoaminen tapahtuu äkkiä ja täysin satunnaisesti
Tarkoitan siis esim tätä: Edellisenä iltana tarkistan, taso ylärajassa. Aamulla katson: ylärajassa. Iltapäivällä, kun autolla on ajettu n. 20km, alarajassa. Se tekee tuollaisen "katoamistempun".
Mitään vuotoa en ole löytänyt, en kyllä paljoa etsinytkään, koska neste lopettaa katoamisen siihen (on alle alarajan).
Vika-alkoi termostaatin vaihdon yhteydessä (kai vuosi sitten).
Onhan tuo ikävä asia, mutta ei vaarallinen jos katoaminen lakkaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Pitänytkin kirjoitella jo aiemmin, mutta omassa 159:ssä jäähdytysnesteen pinta menee kylmänä usein alarajalle tai allekin. Tänäänkin oli parkkihallissa päivän seisottuaan ehkä 0,5 senttiä alle minimin. Ruuvasin jäähdysnestesäiliön korkkia auki ja siitä kuuluu sihahdus ja nestepinnan taso nousi yli sentillä. En ole lisännyt nestettä kuin puolisen desiä alkusyksystä.
Eli paineita kertyy ja paikat laajenee. Tämä voisi selittää tuon mystisen nestepinnan vaeltelun. En sitten tiedä mistä tuo kertoo, että vielä jäähtyneessä motissa on jäähdystysjärjestelmässä sen verran painetta.
Eli paineita kertyy ja paikat laajenee. Tämä voisi selittää tuon mystisen nestepinnan vaeltelun. En sitten tiedä mistä tuo kertoo, että vielä jäähtyneessä motissa on jäähdystysjärjestelmässä sen verran painetta.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Se juoruaa siitä että paisunta säiliöllä varustettu suljettu jäähdytys järjestelmä on kunnossaEn sitten tiedä mistä tuo kertoo, että vielä jäähtyneessä motissa on jäähdystysjärjestelmässä sen verran painetta.
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Vanhassa Twin Sparkissa huomasin kerran että jäähdytysnesteen säiliö oli paisunut kuin pulla ja sivussa oli halkeamia vaikka ne eivät olleet menneet materiaalin paksuuden läpi. Itse nesteen taso pysyi kohtuullisena mutta tarkmmin etsiessäni huomasin että säiliön korkki oli melko likainen ja paineentasauskanavat olivat täynnä hiekkaa ja pölyä.
Eli korkin kunto kannattaa tarkistaa vanhemmissa autoissa ja hiekkasissa olosuhteissa paljon ajaessa.
Eli korkin kunto kannattaa tarkistaa vanhemmissa autoissa ja hiekkasissa olosuhteissa paljon ajaessa.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Ei siinä korkissa kyllä mitään paineentasauskanavia ole.. Painekorkkejahan nuo kylläkin ovat,kun nesteet ovat reilusti yli 100C esim.radallla ajettaessa niin päästää ylimääräiset paineet (keittää) korkin kautta ulos ettei letkut räjähdä kesken ajon. Eli ns. turvajärjestely jolla suojataan muita osia jotka voivat hajota ylikuumenemisen takia.Pujazuba kirjoitti:Vanhassa Twin Sparkissa huomasin kerran että jäähdytysnesteen säiliö oli paisunut kuin pulla ja sivussa oli halkeamia vaikka ne eivät olleet menneet materiaalin paksuuden läpi. Itse nesteen taso pysyi kohtuullisena mutta tarkmmin etsiessäni huomasin että säiliön korkki oli melko likainen ja paineentasauskanavat olivat täynnä hiekkaa ja pölyä.
Eli korkin kunto kannattaa tarkistaa vanhemmissa autoissa ja hiekkasissa olosuhteissa paljon ajaessa.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Hyvin on pysynyt sisällä, mutta hieman huomaan taas pinnan kuluneen. Siis nyt puhutaan alle sentistä... Voiko kovat pakkaset olla syy tähän?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Omassa 156 olen mielestäni ollut aika tarkkaavainen öljyn ja jäähdytysnesteen kanssa. Ilmeisesti tämä pelasti ikävemmiltä seurauksilta kun viimeaikoina rupesi tuntumaan että tavaraa katoaa hiljalleen johonkin. Lisäilin desin silloin, toisen tällöin. Syyläri on kertaalleen vaihdettu joten tuntui epätodennäköiseltä että syy löytyisi sieltä. Letkulämppäriä sitten epäilin ja tarkkailin tilannetta. Kunnes tässä yhtenä aamuna paisari oli käytännössä tyhjä ja säikähdin melkoisesti. Onneksi ei kuitenkaan oikeasti tyhjä järjestelmä, reilusti kadonnut vain. Tutkin sitten lampun kanssa ja paikansin selkeän hävikin alavesiletkun tuntumaan. Pikaliitosta nitkuttamalla hävikki väheni, muta poistumaan sitä ei saanut. Meille sitten tilattiin "edulliseen" hintaan koko alavesiletku merkkiliikkestä kun ei oikein voinut alkaa etsimään edullisempaa toimittajaakaan kun vuoto oli tuota tasoa. Merkkiliike lupasi 2 päivän toimitusajan. Nyt se on vaihdettu. Saas nähdä korjautuuko hävikki tuolla. Siihen se kuitenkin paikannettiin eikä sitä saatu pitämään sitten millään liikkeessäkään
Eli vanhuksella pientä inkontinenssia, kannattanee olla tarkkana vanhemman auton kanssa ettei tule kalliiksi.
Eli vanhuksella pientä inkontinenssia, kannattanee olla tarkkana vanhemman auton kanssa ettei tule kalliiksi.
Ayrton Senna da Silva forever
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Letkulämppärin liitos tuppaa täällä vuotamaan kovemmilla pakkasilla (eli yli -20) oikein urakalla, kun auto on letkuruokinnassa. Koko alavesiletku on märkä, liitokset on märät ja pienehkö lammikko pohjalevyllä... Onneksi on jäähdytysnestettä takakontissa litran pullosta vielä yli puolet jäljellä
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Tsekkasin pinnan ja oli minimissä. Sitä kosteaa kohtaa ei kuitenkaan enää ollut alumiinisen moottorin suojan päällä, eli todennäköisesti vain ollut ilmaa järjestelmässä. Siinä mielessä hyvä tuo koko letkun vaihto että letkulämppärin liitokset ja paisarille menevä osuus on nyt kaikki uusia
Tarkkaillaan...
Tarkkaillaan...
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Minä en oikeasti ymmärrä tätä 159:n jäähdytysjärjestelmää. 2.2:ssa taso oli kokoajan "sama" ja en sitten pidemmän päälle sitä edes seurannut. V6:ssa tuntuu sattuvan ja tapahtuvan kokoajan:
Aluksi siellä oli ihan oikeita vuotoja. Vaihdettiin syylari ja korjattiin pari vuotavaa liitosta. Toinen näistä vuodoista liittyi Defan letkulämmittimeen. Ikkunoiden huurtuminen ja kuuman ilman puute loppui. Tilalle jäi tuon jäähdytinnesteen kummallinen seilaaminen. Mitään ongelmaa ei ole esim talvella lämpötilojen tai minkään muun kanssa, vaan "ongelma" on havaittavissa ainoastaan paisuntasäiliötä katsomalla.
Esimerkiksi nyt kesällä säiliö täytetty MAX-merkkiin asti. Sitten ajoa. Taso laskenut alle minimin. Korkkia auki, taso nousee ylös. Kovasti vaihtelee kerrasta, että nouseeko se minimiin, maksimiin vai johonkin muuhun. Kovasti näyttää että taso haluaa laskea tuohon aloitusviestin osoittamaan kohtaan. Se on siinä tasossa ajon jälkeen. Se on siinä parin tunnin päästä. Sitten avaan korkkia ja tulee lyhyt tsih, eikä taso nouse. Kun annetaan olla pari tuntia ja avataan korkkia, se taso on siellä alhaalla eikä mitään tapahdu. Ei voi olla kyse ilmauksen puutteesta koska kuplia ei ole enää näkynyt. Onko tässä enää mitään järkeä ?
Aluksi siellä oli ihan oikeita vuotoja. Vaihdettiin syylari ja korjattiin pari vuotavaa liitosta. Toinen näistä vuodoista liittyi Defan letkulämmittimeen. Ikkunoiden huurtuminen ja kuuman ilman puute loppui. Tilalle jäi tuon jäähdytinnesteen kummallinen seilaaminen. Mitään ongelmaa ei ole esim talvella lämpötilojen tai minkään muun kanssa, vaan "ongelma" on havaittavissa ainoastaan paisuntasäiliötä katsomalla.
Esimerkiksi nyt kesällä säiliö täytetty MAX-merkkiin asti. Sitten ajoa. Taso laskenut alle minimin. Korkkia auki, taso nousee ylös. Kovasti vaihtelee kerrasta, että nouseeko se minimiin, maksimiin vai johonkin muuhun. Kovasti näyttää että taso haluaa laskea tuohon aloitusviestin osoittamaan kohtaan. Se on siinä tasossa ajon jälkeen. Se on siinä parin tunnin päästä. Sitten avaan korkkia ja tulee lyhyt tsih, eikä taso nouse. Kun annetaan olla pari tuntia ja avataan korkkia, se taso on siellä alhaalla eikä mitään tapahdu. Ei voi olla kyse ilmauksen puutteesta koska kuplia ei ole enää näkynyt. Onko tässä enää mitään järkeä ?
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Hieman vastaavia oireita oli tuossa ex-pököttimessä, Polforea heitti ehdotukseksi paisarin korkin. Toki jossain vaiheessa nesteen häviäminen sitten katosi ihan yhtäkkiä, joten ei voi tietää. Epäilys oli kuteinkin, ettei paisarin korkki päästänyt painetta läpi lainkaan ja sitämyöten järjestelmään tuli ylipaine, jolloinka nesteet puski "jostain" läpi. Ei näkynyt vuotoja tai märkiä paikkoja, mutta eipä tuota nosturilta asti katsottukaan. Mahdollisuus siis siihen, että motarilla valutellut vanan peräänsä on ihan todellinen.
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Hieman aiheen sivusta, mutta Vaggineisiin tottuneena olen pitänyt itsestään selvänä takakontissa olevaa litran öljyputelia.
Sen onkin saanut lisätä huoltoväleinä joka autoon. Giuliettassa oletin purkin olevan myös öljyä, mutta se osoittautuikin valmiiksi jäähdyttäjännesteseokseksi. Summasumarum; VAG syö öljyä ja Alfa jäähdyttäjännestettä? Vai onko tuo varaneste mukana vakiona uusissa Alfoissa?
Sen onkin saanut lisätä huoltoväleinä joka autoon. Giuliettassa oletin purkin olevan myös öljyä, mutta se osoittautuikin valmiiksi jäähdyttäjännesteseokseksi. Summasumarum; VAG syö öljyä ja Alfa jäähdyttäjännestettä? Vai onko tuo varaneste mukana vakiona uusissa Alfoissa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Itselläni on kyllä litran öljypönikkä mukana... Jäähdytysnestettä sen sijaan ei
Mutta syynä onkin sopimaton öljy, joka katoaa seuraavassa vaihdossa jo ennen talvea.
Mutta syynä onkin sopimaton öljy, joka katoaa seuraavassa vaihdossa jo ennen talvea.
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Vaggineet on öljyjä syöviä, se on tunettua. Mielestäni taas Alfat eivät syö jäähdytysnestettä, ellei järjestelmässä ole jonkinlaista vuotoa jossain. Oma 159 ei ole syönyt tippaakaan sitten vaihdon ja nesteet pysyneet sisällä. Tätä tapausta lukuunottamatta en ole henk.koht. kuullut, että Alfat söisivät akkujen lisäksi mitään muuta.ORBITA kirjoitti:Hieman aiheen sivusta, mutta Vaggineisiin tottuneena olen pitänyt itsestään selvänä takakontissa olevaa litran öljyputelia.
Sen onkin saanut lisätä huoltoväleinä joka autoon. Giuliettassa oletin purkin olevan myös öljyä, mutta se osoittautuikin valmiiksi jäähdyttäjännesteseokseksi. Summasumarum; VAG syö öljyä ja Alfa jäähdyttäjännestettä? Vai onko tuo varaneste mukana vakiona uusissa Alfoissa?
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
^ Se on kyllä niin tosi Sitä menee tasaisiseti uudessa ja vähän jo ajetussakin autossa.
Herätti vain ihmetysta tuo purkki, kun en ennen ole törmännyt moiseen.
Mun Alfa syö kyllä Bensiiniäkin
Herätti vain ihmetysta tuo purkki, kun en ennen ole törmännyt moiseen.
Mun Alfa syö kyllä Bensiiniäkin
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Turhaa Irella stressata jos vain pysyy min-max välillä, se on kuitenkin aika pien määrä mikä tohon väliin mahtuu ettei sillä ole mitään merkitystä laitteen toimintaan.
Jäähdytysnestetekin olisi hyvä vaihtaa aika-ajoin, meinasin seuraavassa huollossa laittaa uudet nesteet
Jäähdytysnestetekin olisi hyvä vaihtaa aika-ajoin, meinasin seuraavassa huollossa laittaa uudet nesteet
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Jep, ja jakopää/vesipumppuhuollossahan jäähdytysneste vaihtuu Alfoissa automaattisesti 3 vuoden välein, kyllä sen pitää riittää nesteidenkinDaViega kirjoitti:Turhaa Irella stressata jos vain pysyy min-max välillä, se on kuitenkin aika pien määrä mikä tohon väliin mahtuu ettei sillä ole mitään merkitystä laitteen toimintaan.
Jäähdytysnestetekin olisi hyvä vaihtaa aika-ajoin, meinasin seuraavassa huollossa laittaa uudet nesteet
vaihtoväliksi.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Kannattaa ostaa volkkari, jos ketjujakopäätä tahtoo 3 vuoden välein rempata . Irellalla kun on V6 JTS.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
2006 mallia, ja varmaan mennään alkuperäisillä nesteillä
Kyllä tossa ajassa on jo lämmönsiirtokyky, korroosion sieto ja pumpun voiteleva vaikutus jo vähän karissut
Kyllä tossa ajassa on jo lämmönsiirtokyky, korroosion sieto ja pumpun voiteleva vaikutus jo vähän karissut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Eli alkuperäinen tilannehan oli siis se, että se taso seilasi missä sattuu ja enimmäkseen tuon ekan viestin tavoin rutkasti MIN-tason alapuolella.
Alunperin se taso oli matala ehkäpä siksi, että korjaamon jäljiltä sinne oli jäänyt ilmaa - ekalla korkin avauksella tuli melkoisesti kuplia.
Se nick on muuten LRELA pienellä, ei "Irella"
Tämä vaikuttaa ihan uskottavalta, eli se oksennus tulee korkin kautta. Itseasiassa eilen kaadoin sinne sen 4 dl sekoitusta ja tiukkasin korkin niin tiukkaan kuin sitä muovia vain uskalsin vääntää. Ainakin tänään 30 km ajon jälkeen taso oli yllättäen MIN ja MAX välissä. Jos vielä katoaa, virittelen tuohon korkkiin jonkun muovipussi/talouspaperi-virityksen jotta jäisi joku jälki siitä purkautumisesta. Onkohan mitään parempaa keinoa?Aquatica kirjoitti:Polforea heitti ehdotukseksi paisarin korkin.
Alunperin se taso oli matala ehkäpä siksi, että korjaamon jäljiltä sinne oli jäänyt ilmaa - ekalla korkin avauksella tuli melkoisesti kuplia.
Se nick on muuten LRELA pienellä, ei "Irella"
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Paisarin korkin tehtävähän on: Pitää nesteet säiliössä, paitsi jos tulee ylipainetta, jolloinka sen pitäisi päästää turhat paineet pois. Nuo korkit tuppailevat välillä "jämähtävän" paikoilleen ja sitten ei päästä painetta pihalle -> oksentaa ylimääräiset nesteet mistä tahansa ne suostuu pihalle tulemaan.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Sen korkin siis pitäisi (muistaakseni/ymmärtääkseni myös V6 JTS:ssä) rajoittaa järjestelmän paineistuminen sopivaan paineeseen (yleensä kait luokkaa 1bar plussalla). Eli täysin tiivis ei ole The Ratkaisu sen enempää kuin täysin avoinkaan. Jos korkki on tukossa eikä päästä liikoja paineita (ilman muodossa) pois, löytyy sulake aikanaan jostain muualta ja neste tulee sieltä ulos.lrela kirjoitti:Tämä vaikuttaa ihan uskottavalta, eli se oksennus tulee korkin kautta. Itseasiassa eilen kaadoin sinne sen 4 dl sekoitusta ja tiukkasin korkin niin tiukkaan kuin sitä muovia vain uskalsin vääntää. Ainakin tänään 30 km ajon jälkeen taso oli yllättäen MIN ja MAX välissä.
Kokeile vaan, mutta jos se tulvii siitä korkista, korkki vuotaa sen sijaan että olisi tukossa. Ja jos se vuotaisi, neste kiehuisi herkemmin kuin normaalisti ja tulisi kiehuen ulos sen paisarin kautta. Ymmärtääkseni sulla on nyt pinta alhaalla sen sijaan että neste kiehuisi korkkia avaamatta.lrela kirjoitti: Jos vielä katoaa, virittelen tuohon korkkiin jonkun muovipussi/talouspaperi-virityksen jotta jäisi joku jälki siitä purkautumisesta. Onkohan mitään parempaa keinoa?
Sekin on toki mahdollista. VRCF:llä joku hiljattain meinasi, että kuplia tulisi siitä(kin), että neste voi alkaa kiehumaan moottorin kuumimmassa osassa, kun nesteen kiehumispiste alenee ja siten ylittyy, koska järjestelmän paine laskee korkin auetessa. Mun korvaan kuulostaa jopa ihan realistiselta, mutta luulisin että tältäkin foorumilta löytyy mua pätevämpää väkeä kommentoimaan aihetta.lrela kirjoitti: Alunperin se taso oli matala ehkäpä siksi, että korjaamon jäljiltä sinne oli jäänyt ilmaa - ekalla korkin avauksella tuli melkoisesti kuplia.
No perskuta, niinhän muuten onkin. Parannetaanpa tapoja ja luetaan jatkossa kovemmin.lrela kirjoitti: Se nick on muuten LRELA pienellä, ei "Irella"
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Niin siis ajatukseni oli että korkki oli jäänyt liian löysälle ja ampaisi nesteet ulos liian helposti. Kuvittelin kai aluksi että "riittävän tiukka" riittää. Jos tuota jonkin aikaa ajon jälkeen raottelee, niin se painehan purkautuu sitä enemmän mitä enemmän on avauskierroksia. Aiempi tiukkaus on saattanut siis päästää liian herkästi kaiken ulos.
Tuossa 159-ketjussa ihmettelinkin tuota korkin testausta, mutta onnistuin sen kai jotenkuten jo toimivaksi toteamaan: Ainakin laskennallinen n. 1400g paino pienellä kuusiokoloavaimella siihen jousen kohdille toteutui yllättävän tarkkaan kun hosuin sitten keittiövaa'an ja avaimen kanssa sen korkin päällä. Vähän jäi sellainen olo että mittaus oli liiankin epätarkka, mutta ainakin se meni "sinne päin" että en lähtenyt vielä tilaamaan uutta korkkia. Jumissa se ainakaan ole.
Tuossa 159-ketjussa ihmettelinkin tuota korkin testausta, mutta onnistuin sen kai jotenkuten jo toimivaksi toteamaan: Ainakin laskennallinen n. 1400g paino pienellä kuusiokoloavaimella siihen jousen kohdille toteutui yllättävän tarkkaan kun hosuin sitten keittiövaa'an ja avaimen kanssa sen korkin päällä. Vähän jäi sellainen olo että mittaus oli liiankin epätarkka, mutta ainakin se meni "sinne päin" että en lähtenyt vielä tilaamaan uutta korkkia. Jumissa se ainakaan ole.
Veden lämmöt ovat olleet nyt ajossani aina sen max 90 C (siis jos siihen aqua-mittariin voi uskoa). Eli kai siinä on kiehumiseen vielä matkaa. Vai kiehuuko tuo jäähdytinneste aiemmin kuin vesi?Polforea kirjoitti: Ja jos se vuotaisi, neste kiehuisi herkemmin kuin normaalisti ja tulisi kiehuen ulos sen paisarin kautta. Ymmärtääkseni sulla on nyt pinta alhaalla sen sijaan että neste kiehuisi korkkia avaamatta.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Hitusen myöhemmin, mutta lämpötila ei ole välttämättä tasainen. Siinä anturin kohdalla se on sen ~90 astetta (se kojetaulun mittari ei ole mikään tarkkuusinstrumentti, 90°C viiva yksistään kattaa muistaakseni n. 85-95°C alueen - OBD:tä lukemalla saa tarkempaa dataa), mutta jossain kohtaa kiertoa saattaa olla kuumempikin kohta, esmes lohkon yläreunan tietämillä palotilan lähistöllä voisin kuvitella olevan jäähdytyskierron kuumimpia paikkoja.
Sinällään tuo ajatuksesi liian löysällä olleesta korkista sopii mun järkeeni, tapahtumaketjun mennessä niin että kierteiden falskatessa paine ei nouse ja kiehumispiste ei täten kohoa jolloin kuumimman pisteen tienoossa pääsee tapahtumaan paikalliskiehuntaa joka kehittää järjestelmään painetta, joka puskee paisarin ilmat ja osan nesteestä ulos niitä falskaavia kierteitä pitkin.
...perskuta kun tuli pitkä virke. No, kuitennii, tuon pienen paikalliskiehumisen pitää vaan päästä loppumaan ennen pysähtymistä/pysähtymisen aikoihin, että aiemmin kiehunut neste tiivistyy tai vähintään kuplat ajautuu paisariin asti ja nestepinta vetäytyy alemmas. Jos setti puskisi painetta jostain "syvemmältä", olisi paisarissa vesi edelleen korkin liepeillä tunkemassa pihalle.
Sinällään tuo ajatuksesi liian löysällä olleesta korkista sopii mun järkeeni, tapahtumaketjun mennessä niin että kierteiden falskatessa paine ei nouse ja kiehumispiste ei täten kohoa jolloin kuumimman pisteen tienoossa pääsee tapahtumaan paikalliskiehuntaa joka kehittää järjestelmään painetta, joka puskee paisarin ilmat ja osan nesteestä ulos niitä falskaavia kierteitä pitkin.
...perskuta kun tuli pitkä virke. No, kuitennii, tuon pienen paikalliskiehumisen pitää vaan päästä loppumaan ennen pysähtymistä/pysähtymisen aikoihin, että aiemmin kiehunut neste tiivistyy tai vähintään kuplat ajautuu paisariin asti ja nestepinta vetäytyy alemmas. Jos setti puskisi painetta jostain "syvemmältä", olisi paisarissa vesi edelleen korkin liepeillä tunkemassa pihalle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Tiedoksi ainakin 2.0 JTDM mallin omistaville: minulle sanottiin AK:sta, että tehdastiedote on tehty jääöhdytysnesteen vuotamisesta ja se on "mahdollinen" ongelma. En kyllä muista mihin se vuotaa, mutta joku kansi johonkin osaan vaihdetaan, ettei vuotaisi enää. Olen niin v******* tohon autoon ja AK:n toimintaan etten enää välitä.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
100 km ajettu ja taso yhä MIN-MAX välillä. Sanoisin että ongelma johtui siitä tiukkaamisen puutteesta. Tosin aika ikävähän tuollaista nitisevää muovia on käännellä voimalla.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Tuli tuossa mieleen että mitenköhän siinä korkin kierteissä toimisi kierretiiviste? Siis se valkoinen teippimallinen. Sillä saisi kierteen helposti tiivistettyä niin, ettei varmastikaan samalla häiritsisi korkin paineenrajausventtiilin toimintaa. Vaan kuuluuko sen kierteen sitten toimia vielä viimeisenä sulakkeena, jos tuo korkin normaalisti toimiva venttiili on jumissa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
EDIT: Poistettu korkkiin liittyvä ajatusvirhe
- Brahe
- Viestit: 303
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Hei!
Tämä sivuaa nyt sen verran läheltä aihetta, että ajattelin jatkaa oman murheeni tähän keskusteluun. Jonkin aikaa mun 159 jtdm on tiputellut jotain, mutta kesällä ajattelin olevan ilmastointiin liittyvää kondenssivettä. Taisikin vuotaa jäähdytysnestettä, nimittäin eilen sitten loppui lämmitys, ja alkoi tulla höyryä ikkunaan. Lopulta alfa ilmoitteli että lämmöt tapissa ja nesteet tyhjänä. Pysähdyin ja totesin näin olevan, paisuntasäiliössä ainakaan ei ollut viitteitäkään nesteiden paikalla olosta vähään aikaan. Hankin nesteet läheiseltä huoltoasemalta, täytin, ja totesin että tyhjäkäynnillä röpöttelee nestettä aukosta jonkinlaisessa jakotukissa, aukon ympärillä mustaa kumimaista materiaalia. Totesin myös että kaasuttamalla roiskuttaa samasta reiästä ainetta ihan huolella.
Olin hieman kauempana kotoa liikkeellä, ja 60km matkalla sain tankata 3-4 litraa nestettä. Sitten keksin kaivaa pakista sopivan ruuvin ja prikan ja ruuvasin tuohon reikään, ja loppu 60 kilometrin aikana ainetta ei karannutkaan. Tänä aamuna uskaltauduin autolla töihin, lämmitys oli alkanut taas toimia eikä tullut enää höyryäkään lämmityslaitteesta.
Mikähän tulppa tuossa oikein kuuluisi olla, ts. millä nimikkeellä varaosaa, ja kuinka huolissaan tästä pitäisi olla? Ohessa myös kuva.
t:Henkka
Tämä sivuaa nyt sen verran läheltä aihetta, että ajattelin jatkaa oman murheeni tähän keskusteluun. Jonkin aikaa mun 159 jtdm on tiputellut jotain, mutta kesällä ajattelin olevan ilmastointiin liittyvää kondenssivettä. Taisikin vuotaa jäähdytysnestettä, nimittäin eilen sitten loppui lämmitys, ja alkoi tulla höyryä ikkunaan. Lopulta alfa ilmoitteli että lämmöt tapissa ja nesteet tyhjänä. Pysähdyin ja totesin näin olevan, paisuntasäiliössä ainakaan ei ollut viitteitäkään nesteiden paikalla olosta vähään aikaan. Hankin nesteet läheiseltä huoltoasemalta, täytin, ja totesin että tyhjäkäynnillä röpöttelee nestettä aukosta jonkinlaisessa jakotukissa, aukon ympärillä mustaa kumimaista materiaalia. Totesin myös että kaasuttamalla roiskuttaa samasta reiästä ainetta ihan huolella.
Olin hieman kauempana kotoa liikkeellä, ja 60km matkalla sain tankata 3-4 litraa nestettä. Sitten keksin kaivaa pakista sopivan ruuvin ja prikan ja ruuvasin tuohon reikään, ja loppu 60 kilometrin aikana ainetta ei karannutkaan. Tänä aamuna uskaltauduin autolla töihin, lämmitys oli alkanut taas toimia eikä tullut enää höyryäkään lämmityslaitteesta.
Mikähän tulppa tuossa oikein kuuluisi olla, ts. millä nimikkeellä varaosaa, ja kuinka huolissaan tästä pitäisi olla? Ohessa myös kuva.
t:Henkka
- Liitteet
-
- alfa_159_vuoto800x600.jpg
- Alfa JTDm jokin tulpan paikka jäähdytysjärjestelmässä
- (75.85 KiB) Tiedosto ladattu 5920 kertaa
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Ja tuosta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24510" onclick="window.open(this.href);return false;
- Brahe
- Viestit: 303
- Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
- Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
- Paikkakunta: Pennala
- Viesti:
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Suurkiitos, asia harvinaisen selvä.Carlos kirjoitti:Ja tuosta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=24510" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Allekirjoittaneen Youtube -kanava (mm. CARF -videoita): Http://www.braithwaite.fi/BraheTube
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Ja tässä 2.2. JTS vastaava, löytyy akun ja kannen välistä.
- Liitteet
-
- tulppa1.jpg
- (55.15 KiB) Tiedosto ladattu 5831 kertaa
Makaroonia jo vuodesta -98
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Hankin autoni vuosi sitten ja jäähdytysneste oli silloin kylmänä pikkuisen alle min-tason. Nyt vuoden ja 20 tkm jälkeen se on noin 2 cm minimin alapuolella kylmänä. Ohjekirja suosittelee Paraflu Up -nestettä ja tankissa näyttää olevan punaista nestettä. Haluaisin lisätä sinne sen verran, että ollaan minimin yli. Käykö Motonetin punainen aine vai pitääkö metsästää Parafluta?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
valvolinen maxlife coolantia mä lisäilin, motonetistaCloverleaf kirjoitti:Hankin autoni vuosi sitten ja jäähdytysneste oli silloin kylmänä pikkuisen alle min-tason. Nyt vuoden ja 20 tkm jälkeen se on noin 2 cm minimin alapuolella kylmänä. Ohjekirja suosittelee Paraflu Up -nestettä ja tankissa näyttää olevan punaista nestettä. Haluaisin lisätä sinne sen verran, että ollaan minimin yli. Käykö Motonetin punainen aine vai pitääkö metsästää Parafluta?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
^^hommaa sitä uppia. Purkissa tai jossain varoteltiin, että uppi ei oikein sekotu muihin. Tästä välitin piut paut, mutta sitten joskus huomasin, että ainakin punasen zeron kanssa on ongelmia. Paisarissakin oli hienosti kahta eripunasta päälletysten, zero kellu siinä päällä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
^nii, se johtuu varmaan eri lisäaineistuksista. toi valvolinen tavara on jotain yleiskäypää jota voi sekoittaa useimpien punaisten glykolien kanssa. Ei mulla ollu mitään ongelmaa ainakaan.
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Re: 159 jäähdytysneste alle min tason
Pitänee kokeilla tuota Valvolinea. Varmuuttahan siitä ei ole mitä siellä säiliössä tällä hetkellä on viiden edellisen omistajan jäljiltä.