Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta käytetyn auton hakemisesta Ranskasta? Minkälaisessa rekisterissä pitää auton olla, mitä papereita pitää hakea paikanpäältä ja minkälainen vakuutus tarvitaan? Onko prosessi selväpiirteinen kuten Saksassa vai riippuu ko. virkamiehen senhetkisestä mielentilasta kuten ilmeisesti Italiassa tuppaa olemaan? Jotain muuta huomioonotettavaa?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jossain tämän vuotisessa (vai oliko jo viime vuonna, ei kai?) Mobilistissa oli juttu n. 50-vuotiaan Peugeot-pakun hakureissusta, ajamalla Ranskasta Suomeen. Matkan suurimmat ongelmat eivät liittyneet paperitöihin. :wink:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja avasara »

Ei ole kokemusta mutta Klassikot lehdessä 6/12 oli tästä juttua, seuraava suoraa lainausta lehdestä:

"Ostohalut heräsivät, mutta Ranskan lait tuntuivat olevan Napoleonin ajalta..""Sain kuulla saman tarinan useammalta taholta, kaikilta evästyksin että koko juttu kannattaisi unohtaa.." "Ranskassa tuntuu olevan melko mahdotonta saada autoa rekisteröidyksi vientikilpiin vaikkapa Saksaan verrattuna. Myös lyhytaikainen vientivakuuttaminen tuntui mahdottomalta. Kun olin jo luopua hommasta, Pena tuli apuun ja neuvoi unohtamaan sekä Ranskan viranomaiset että vakuutuslaitokset." "Ranskassa ei ole auton rekisteriotteessa lainkaan erillistä ilmoitusosaa, vaan myynnin yhteydessä rekisteriotteen yli vedetään viiva, ja myyjä ja ostaja laittavat siihen nimensä. Lisäksi tarvitaan aina kauppakirja, jolla myyjä voi irtisanoa vakuutuksensa. Tämän jälkeen auto on omistuksessasi, neuvoi Pena, ja lisäsi että vakuutus kannattaa ottaa suomalaisesta yhtiöstä.""Ihme ja kumma, sain vakuutuksen autolle jota en vielä edes omistanut, sekä siihen vieläpä green cardin. Vakuutus tosin alkaisi vasta suunniteltuna kaupantekopäivänä", Jouko kertoo" (Klassikot 06/12 s.12)

Ylläoleva siis koskee vuoden 1981 Mitsubishi Sapporon tuomista, mutta antaa varmaan jotain osviittaa siitä miten asia voi mennä.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

mutt kirjoitti:Jossain tämän vuotisessa (vai oliko jo viime vuonna, ei kai?) Mobilistissa oli juttu n. 50-vuotiaan Peugeot-pakun hakureissusta, ajamalla Ranskasta Suomeen. Matkan suurimmat ongelmat eivät liittyneet paperitöihin. :wink:
Vähän tuoreempaa kulkuvälinettä sieltä olisi tarkoitus hakea... Tosin auto ei olisi tällä reissulla ihan se pääasia, vaan jalot ja kuplivat juhlajuomat jotka kulkisivat auton kyydissä suomeen. Auton jälleenmyynnillä saattaisi saada hakukulut ainakin osittain kuitattua. Jos jotakuta kiinnostaa Vel Sats tai Safrane, voi ilmoittautua. :lol: ja anteeksipyytö "epäpyhistä" autoista. Mutta eikö se niin mene, että maassa maan tavalla...

Jos joku tietää missä Mobilistissä tuo juttu oli, kiinnostaisi kuulla. Naapurile taitaa tulla Mobilisti-lehti.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

avasara kirjoitti:Kun olin jo luopua hommasta, Pena tuli apuun ja neuvoi unohtamaan sekä Ranskan viranomaiset että vakuutuslaitokset." "Ranskassa ei ole auton rekisteriotteessa lainkaan erillistä ilmoitusosaa, vaan myynnin yhteydessä rekisteriotteen yli vedetään viiva, ja myyjä ja ostaja laittavat siihen nimensä. Lisäksi tarvitaan aina kauppakirja, jolla myyjä voi irtisanoa vakuutuksensa. Tämän jälkeen auto on omistuksessasi, neuvoi Pena, ja lisäsi että vakuutus kannattaa ottaa suomalaisesta yhtiöstä.""Ihme ja kumma, sain vakuutuksen autolle jota en vielä edes omistanut, sekä siihen vieläpä green cardin. Vakuutus tosin alkaisi vasta suunniteltuna kaupantekopäivänä", Jouko kertoo" (Klassikot 06/12 s.12)
Ilmeisesti tuo Sapporon ajaminen muutaman maan läpi suomeen alkuperäisillä Ranskan kilvillä ja rekisteriotteella jossa eri nimi kun kenelläkään autossa mukana olevalla onnistui ongelmitta?

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Portti »

Saksalaisia keltapäisiä siirtokilpiä neljän päivän voimassaoloajalla saa vaikka tuolta:

http://www.transit-plate.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Noissa pitäisi olla myös koko EUn alueella voimassa oleva liikennevakuutus mukana eli voisit ruuvata nuo kiinni autoon Ranskassa ja ajella kotiin. Suomesta saat vakuutusyhtiösi kautta kaskon ja halutessasi myös liikennevakuutuksen etukäteen kunhan sinulla on auton tiedot.

Ranskan pään paperisodasta ei ole minulla havaintoa, mutta jos sinulla on kauppakirja ja em. siirtokilvet niin ainakin saat auton Suomeen.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ranskalaiset kun ovat kuuluisan ylpeitä kielestään niin tykkäävät kaupata menopelinsä omalla kielellään.
Itse asuin pari vuotta esiteininä Pohjois-Ranskassa, ja sieltä poismuuttaessa tuotiin suomeen Citroen Xm kaasutin moottorilla. Suomen ainoa?
Muistan että Ranskassa oli ainakin aikoinaan sellainenkin käyttäreiden myyntitapa että viikonloppuna yksityiset henkilöt kokoontuivat isolle parkkipaikalle kauppaamaan kosliaan. Kyseessä oli vähän niinkuin todella ison autoliikkeen piha-alue, mutta joka kiesillä oli oma kauppiaansa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Mitenkähän sellainen variaatio että ostaisi auton saksasta, hommaisi sille vientikilvet ja muut paperit siten kun saksasta auton hakiessa toimitaan, mutta ei ajaisi autoa suoraan suomeen vaan tekisi mutkan ranskan kautta? Olisi tuo paperisota ja vakuuttaminen saksassa selkeää ja ei riipu virkamiehen mielentilasta jne. Saako Saksan vientikilpiä pitemmäksi ajaksi kuin tuo neljä päivää?

Avatar
guassimo
Viestit: 80
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 07:07
Paikkakunta: Vaasa

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja guassimo »

onefromnorth kirjoitti:Mitenkähän sellainen variaatio että ostaisi auton saksasta, hommaisi sille vientikilvet ja muut paperit siten kun saksasta auton hakiessa toimitaan, mutta ei ajaisi autoa suoraan suomeen vaan tekisi mutkan ranskan kautta? Olisi tuo paperisota ja vakuuttaminen saksassa selkeää ja ei riipu virkamiehen mielentilasta jne. Saako Saksan vientikilpiä pitemmäksi ajaksi kuin tuo neljä päivää?
Tuo transit plate meinaa näin UKK kohdassa: Are there transit plates that are valid for a longer period than 4 days?
No, transit plates are valid for 4 days.
Mutta kun itse ostin auton niin tarjolla tais olla pari vuotta sitten 7, 14 ja 30 päivän kilpiä, mutta rekisteröinnin ja vakuutuksen tein rekisteröintitoimistossa ja kilvet sai kilpipajasta. Eli ei kait ihan sama kuin tuo transit platesin toiminta. Ja muistikuvan mukaan 14 ja 30 päivän kilvillä ei ollu suurta hintaeroa ja 7 päivän kilvet taisi olla jopa kalliimmat.. Voin kyllä muistaa väärinkin.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Keltaiset 4p kilvet on siirtokilpiä, punaiset on maastavientikilpiä ja ne on noita pidempi-aikaisia ja kalliimpia. Ja kyllä, noita keltaisia kilpiä käytetään paljon myös maastavientiin hinnan ja ilmeisesti helpomman saatavuuden takia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Portti
Viestit: 1110
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Portti »

Joo, Saksasta saa monen mittaisia siirtokilpiä paikan päältä, mutta tuon Transit Plates -mestan juju on siinä että sieltä saa tilattua kilvet suoraan kotiin ilman että on auton tietoja. Voi siis ottaa vaikka kilvet mukaan Ranskaan ja iskee ne kiinni autoon siellä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton haku Ranskasta - vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

onefromnorth kirjoitti:Mitenkähän sellainen variaatio että ostaisi auton saksasta, hommaisi sille vientikilvet ja muut paperit siten kun saksasta auton hakiessa toimitaan, mutta ei ajaisi autoa suoraan suomeen vaan tekisi mutkan ranskan kautta? Olisi tuo paperisota ja vakuuttaminen saksassa selkeää ja ei riipu virkamiehen mielentilasta jne. Saako Saksan vientikilpiä pitemmäksi ajaksi kuin tuo neljä päivää?
Punapäiset siirtokilvet ovat voimassa pidempään ja moisilla olen ainakin itse ajanut Ranskaan.
Auton katsastus pitää olla voimassa vähintään kilpien voimassaolon loppuun.
VMP

Vastaa Viestiin