Long-term fuel trim
Valvoja: Moderators
Long-term fuel trim
Sanokaas viisaat mikä on ko. parametrille normaali vaihteluväli. Oma JTS näyttää Bank 1 (tyhjäkäynti) ja Bank 2 (kierroksilla) molemmat yli 8% Käsittääkseni pitäis olla lähellä nollaa.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Tsekkaan oman JTS:n LTFT arvot illalla scantoolillani, postaan sitten tänne. Aikaisempien postaustesi perusteella, koneesi tuntuu kyllä saavan aivan liikaa bensiiniä.
Itselläni vain ei ole talenttia/attityydiä kommentoida arvoja enempää, joten oma apuni rajoittuu vain 'tällaiset arvot mulla'. Oma JTS kyllä pelittää ihan mallikkaasti.
Itselläni vain ei ole talenttia/attityydiä kommentoida arvoja enempää, joten oma apuni rajoittuu vain 'tällaiset arvot mulla'. Oma JTS kyllä pelittää ihan mallikkaasti.
Joo, maahantuoja ja huoltomestat vaan totesivat että lisää kilometrejä koneeseen ja katotaan sitten. No minähän rakensin skannerin ja tsekkasin itse ko. arvot. ECU:n kun nollaa niin vähäksi aikaa LTFT-arvot pysyvät hollillaan, mutta sitten nousevat taas. Ihan kiva saada vertailudataa väitteeni tueksi.
Niin ja tuo positiivinen LTFT tietääkseni tarkoittaa sitä, että systeemi käsittää seoksen olevan jatkuvasti liian laiha saasteettomaan palamiseen ja säätää sen mukaan ruiskutusta isommalle. Uudella autolla pitäisi olla lähellä nollaa, ja sitten kun paikat vanhenee ja likaantuu mukautua vastaavasti.
Niin ja tuo positiivinen LTFT tietääkseni tarkoittaa sitä, että systeemi käsittää seoksen olevan jatkuvasti liian laiha saasteettomaan palamiseen ja säätää sen mukaan ruiskutusta isommalle. Uudella autolla pitäisi olla lähellä nollaa, ja sitten kun paikat vanhenee ja likaantuu mukautua vastaavasti.
Bank 1 ja 2 viittauksesi kuulostavat kummilta, kun JTS on ymmärtääkseni rivinelkku eikä siinä siten kakkoslohkoa ole lainkaan? Mutta joka tapauksessa, ehkä alla oleva tarina auttaa (kaikki alla oleva on AFAIK ja viissaammat saa korjata):
8% on iso arvo. Ymmärtääkseni moottorinohjauksen vikavalokin syttyy jos arvo nousee yli 10%:n (tai tippuu alle -10%), eli liikut jo aika lähellä.
Arvosta päätellen koneesi tosiaan käy moottorinohjauksen ECU:n mielestä liian laihalla ja ECU yrittää kompensoida tilannetta lisäämällä 8% lisää kakkua, eli suuttimien aukioloaikaa on pidennetty.
Ja tietysti, jos tuo ECUn päätelmä seoksen liiasta laihuudesta onkin väärä ja soppaa paiskotaan reilusti yli todellisen tarpeen, niin lopputulos lienee se että kone syö saakutista bensaa, eikä varmasti anna maximitehoa. Minusta ongelma viittaisi vialliseen happianturiin, jonka perusteella ECU ne päätelmänsä seoksen oikeudesta tekee, mutta varmaan moni muukin anturi voi viallista tietoa lähettäesään aiheuttaa moista?!
Tätä teoriaa voisit testata itsekin, jos intoa on:
kun lyöt tallan pohjaan, tulisi sen diagnostiikkasi näyttää että moottoriohjaus siirtyi hädässään OPEN LOOP tilaan, jolloin se unohtaa kokonaan CLOSED LOOP tilan saastepäästökontrollit (ja fuel trimmit myös?) ja käyttää vain ECUun edeltäkäsin viisaiden sinne ohjelmoimaa fuel mappia. Paraneeko kulku tällöin?
Voisi olla kova sana myös verrata diagnostiikkasi antamia happiantureiden lukemia jonkin "ulkopuolisen" happianturin lukemaan. Mitä ne happianturit muuten näyttävät? Liitän tähän alle pari kuvaa vertailuarvoiksi...
Mitä lyhyen aikavälin fuel trim muuten sanoo? Teorian mukaan long term fuel trim muuttuu vasta kun short term fuel trim on ollut "jonkun aikaa" sivussa nollasta..
Niin, tuo fuel trim voisi tosiaan olla nimeltään myös fuel correction tai fuel compensation. Se kertoo kuinka paljon ohjearvokartasta saatua tietoa muutetaan.
Oman GTAn happianturit puhuvat näin ennen katalysaattoria:
**** Nämä kuvat ei toimi enää, syy miksei topiccia pystynyt avamaan -Chubster
http://villarock.com/eobd/obd_o2V_11.jpg
ja näin katalysaattorin jälkeen:
http://villarock.com/eobd/obd_o2V_12.jpg
8% on iso arvo. Ymmärtääkseni moottorinohjauksen vikavalokin syttyy jos arvo nousee yli 10%:n (tai tippuu alle -10%), eli liikut jo aika lähellä.
Arvosta päätellen koneesi tosiaan käy moottorinohjauksen ECU:n mielestä liian laihalla ja ECU yrittää kompensoida tilannetta lisäämällä 8% lisää kakkua, eli suuttimien aukioloaikaa on pidennetty.
Ja tietysti, jos tuo ECUn päätelmä seoksen liiasta laihuudesta onkin väärä ja soppaa paiskotaan reilusti yli todellisen tarpeen, niin lopputulos lienee se että kone syö saakutista bensaa, eikä varmasti anna maximitehoa. Minusta ongelma viittaisi vialliseen happianturiin, jonka perusteella ECU ne päätelmänsä seoksen oikeudesta tekee, mutta varmaan moni muukin anturi voi viallista tietoa lähettäesään aiheuttaa moista?!
Tätä teoriaa voisit testata itsekin, jos intoa on:
kun lyöt tallan pohjaan, tulisi sen diagnostiikkasi näyttää että moottoriohjaus siirtyi hädässään OPEN LOOP tilaan, jolloin se unohtaa kokonaan CLOSED LOOP tilan saastepäästökontrollit (ja fuel trimmit myös?) ja käyttää vain ECUun edeltäkäsin viisaiden sinne ohjelmoimaa fuel mappia. Paraneeko kulku tällöin?
Voisi olla kova sana myös verrata diagnostiikkasi antamia happiantureiden lukemia jonkin "ulkopuolisen" happianturin lukemaan. Mitä ne happianturit muuten näyttävät? Liitän tähän alle pari kuvaa vertailuarvoiksi...
Mitä lyhyen aikavälin fuel trim muuten sanoo? Teorian mukaan long term fuel trim muuttuu vasta kun short term fuel trim on ollut "jonkun aikaa" sivussa nollasta..
Niin, tuo fuel trim voisi tosiaan olla nimeltään myös fuel correction tai fuel compensation. Se kertoo kuinka paljon ohjearvokartasta saatua tietoa muutetaan.
Oman GTAn happianturit puhuvat näin ennen katalysaattoria:
**** Nämä kuvat ei toimi enää, syy miksei topiccia pystynyt avamaan -Chubster
http://villarock.com/eobd/obd_o2V_11.jpg
ja näin katalysaattorin jälkeen:
http://villarock.com/eobd/obd_o2V_12.jpg
Itse itseäni ojentaen: OPEN LOOP tilassa vain SHFT unohdetaan. LTFT on edelleen mukana.GTA kirjoitti:...
kun lyöt tallan pohjaan, tulisi sen diagnostiikkasi näyttää että moottoriohjaus siirtyi hädässään OPEN LOOP tilaan, jolloin se unohtaa kokonaan CLOSED LOOP tilan saastepäästökontrollit (ja fuel trimmit myös?) ja käyttää vain ECUun edeltäkäsin viisaiden sinne ohjelmoimaa fuel mappia.
Kiitos vertailudatasta ja vinkeistä! Kyllä toi trimmi on aivan poskellaan Oikeastaan saisi mennä nyt yli sen +10%:n että saataisiin vikakoodi ja loppuisi Teltan haistattelu. Täytyy huomenna taas ottaa läppäri töistä himaan ja tehdä nuo polkemistestit. Taitaa ongelma alkaa pikkuhiljaa selvitä, ikävä vaan että asiakkaan täytyy nykyään itse paikallistaa vika ja vissiin vielä ehdottaa korjaustapaakin... Kuinkahan paljon vaan vastaavanlaisia ongelmia jää huomaamatta ja auto saa ansaitsemattomia haukkuja?
Sorry, scandit puuttuu tasta tallin nurkassa vaikuttavasta linux serverista, yrittakaa ymmartaa tekstia silti...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Asiaa sivuten; Onko kukaan saanut Motronic 1.5.5:sta (löytyy mm. 1.8 TS:stä) höpöttämään OBD-väylän kautta? Kiinnostaisi itseäkin tuo fuel trimmin tarkkailu, mutten ole löytänyt mitään jokamiesluokan laitetta joka toimisi GTV:ssä.
Ainakin jotain toivoa on: alfaowner.comissakin vaikuttava Mr ajcarter on hakkeroimassa omaa softaansa joka puhuu M1.5.5:n kanssa. Tassa lainausta joistakin asiaan liittyvista viestiketjuista
You don't need the 16 pin OBD plug though for the 145/146, only the 156/147/gtv/spider needs the 16 pin. The 145/146 uses a 3 pin, in total parts, about <£15.
For now, it only works on M1.5.5 ECU, the phase 2 TS engines, unsure as to whether it would work on the earlier M2.10.x ECU.
..............
still finishing the software, then i'll make it avail through the forum.
Basically it'll need a laptop with a proper com port, not a usb->com adapter.
The cable is the standard VAGCOM type - KKL line convertor, to convert from 5v (ECU)to 12v (rs232). I've got the circuit diagram, cost about £10-£15 to make - on the 145 you dont need a 16 pin obd connector, thats almost a tenner on its own! Instead you need the 3 pin AMP plug automotive, available quite cheaply through RS/Maplin/Farnell...
now it even converts the error codes to something meaningful!
I promise a finished versino will be out soon....
Onko ScanTool pelittänyt? Jätin viime tingassa hankkimatta kun tuli epäilyjä sen toimivuudesta.Kustaa kirjoitti:Tsekkaan oman JTS:n LTFT arvot illalla scantoolillani, postaan sitten tänne. Aikaisempien postaustesi perusteella, koneesi tuntuu kyllä saavan aivan liikaa bensiiniä.
Itselläni vain ei ole talenttia/attityydiä kommentoida arvoja enempää, joten oma apuni rajoittuu vain 'tällaiset arvot mulla'. Oma JTS kyllä pelittää ihan mallikkaasti.
Äijä on guru. Siis mitä rakensit. Ilmeisesti ainakin OBD-piuhan (?), mitä muuta. Siis eihän nuo roippeet ylivoimaisen hintaisia ole ostaakaan ja softaakin saa verkosta, mutta ainahan se on polleeta väsätä ite. Siis enhän mä sitä ite tekis vaan näppärästi antaisin ohjeet kaverille joka tykkää nykertääjulia kirjoitti: No minähän rakensin skannerin ja tsekkasin itse ko. arvot.
Onkos muuten jollain Turussa (Niki, Puuha ja muut) testeriä? Ihan noin niinkuin mielenkiinnon vuoksi. Pitäiskö rannella kollektiivitesteri. Tuskin meinaan kukaan ihan päivittäiseen käyttöön tarvii.
No onhan noita tullut väsäiltyä Ohjeet härvelin tekemiseen (siis muutakin tarvitaan kuin pelkkä piuha) löytyy Elektorin numerosta 11/2002, tarvittavia osia voi tilailla vaikkapa täältä: http://www.odb-2.de tai http://www.kds-online.com . Jälkimmäisessä näyttäisi olevan valmis rakennussarjakin hintaan 60 egeä. Itse osat hankkimalla ja vaivaa näkemällä selviää jonkinverran halvemmalla. Valmiitakin interfaceja tietty löytyy monestakin paikasta... Kds-online myy ainakin hintaa 80 €.pietro kirjoitti: Äijä on guru. Siis mitä rakensit. Ilmeisesti ainakin OBD-piuhan (?), mitä muuta. Siis eihän nuo roippeet ylivoimaisen hintaisia ole ostaakaan ja softaakin saa verkosta, mutta ainahan se on polleeta väsätä ite. Siis enhän mä sitä ite tekis vaan näppärästi antaisin ohjeet kaverille joka tykkää nykertää
Hyvin toimii, varsinkin Scanmaster-nimisen softan kanssa ( http://www.wgsoft.de ). Scantoolilla tulee välillä informaatiokatkoksia.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Omaan tarpeeseeni ihan hyvin, itse olin tyytyväinen tähän ostokseen. Softana voi käyttää muitakin kuin Scantoolin omaa, mm. tuo julian mainitsema Scanmaster.alfista kirjoitti:Onko ScanTool pelittänyt?
Totta kyllä merkkispecifiset toolit ovat kyllä ylivetoja, esimerkkinä vaikka VAG-tool ko. konsernin ajoneuvoille.
Dodiin, nyt on kone jälleen skannattu. Yllätys yllätys LTFT olikin viime mittauksesta pudonnut puoleen ennen koneen käynnistystä. Arvot olivat 4.7% / 3.9%, suuria siis vieläkin.
Lämpimäksiajon aikana kone veti iloisesti, samaahan on ollut havaittavissa koko ajan. STFT oli välillä reippaasti negatiivisen puolella, parhaimmillaan lähes -10%, LTFT taisi hiukan ehtiä laskea.
No lämpimänä meno muuttui tavanomaisen tukkoiseksi, ja STFT:t muuttuivat positiivisiksi. Kuuman koneen tyhjäkäyntimittaus (open loop driving) antoi: LTFT = 6.3% / 4.7% STFT = 0% / 0%. LTFT oli siis taas noussut. Happianturi Bank 1 Sensor 2 sanoi 0.035V -99.2%.
2000 rpm antoi lukemat (closed loop): LTFT = 6.3% / 4.7% STFT -0.8% / 1.6%. Happianturi = 0.65 V -99.2%. 4000 rpm:lla LTFT oli taas muuttunut: 4.7% / 3.9% ja STFT 2.3% / 1.6%. Happianturi = 0.645V -99.2%.
Talla pohjassa kiihdytys ei koskaan poistanut systeemiä suljetusta loopista Kiihtyvyys ei ole kovinkaan rajua.
Aika mysteiseltä tuntuu siis, LTFT muuttuu suurinpiirtein joka minuutti välillä suuntaan ja välillä toiseen. Eikös sen aikavakion pitäis olla hiukan pitempi. Pitkä ajo ilmeisesti nostaa sen tosi korkealle. Happianturilukemat ei sano mulle mitään (mikä ihme tuo -99.2% on?), ainakaan eivät vastaa GTA:n skannaamia. Nekin vaelsivat jatkuvasti kaasun painalluksen mukaan vaikka oltiin closed-loop tilassa. Huhhuh.
Lämpimäksiajon aikana kone veti iloisesti, samaahan on ollut havaittavissa koko ajan. STFT oli välillä reippaasti negatiivisen puolella, parhaimmillaan lähes -10%, LTFT taisi hiukan ehtiä laskea.
No lämpimänä meno muuttui tavanomaisen tukkoiseksi, ja STFT:t muuttuivat positiivisiksi. Kuuman koneen tyhjäkäyntimittaus (open loop driving) antoi: LTFT = 6.3% / 4.7% STFT = 0% / 0%. LTFT oli siis taas noussut. Happianturi Bank 1 Sensor 2 sanoi 0.035V -99.2%.
2000 rpm antoi lukemat (closed loop): LTFT = 6.3% / 4.7% STFT -0.8% / 1.6%. Happianturi = 0.65 V -99.2%. 4000 rpm:lla LTFT oli taas muuttunut: 4.7% / 3.9% ja STFT 2.3% / 1.6%. Happianturi = 0.645V -99.2%.
Talla pohjassa kiihdytys ei koskaan poistanut systeemiä suljetusta loopista Kiihtyvyys ei ole kovinkaan rajua.
Aika mysteiseltä tuntuu siis, LTFT muuttuu suurinpiirtein joka minuutti välillä suuntaan ja välillä toiseen. Eikös sen aikavakion pitäis olla hiukan pitempi. Pitkä ajo ilmeisesti nostaa sen tosi korkealle. Happianturilukemat ei sano mulle mitään (mikä ihme tuo -99.2% on?), ainakaan eivät vastaa GTA:n skannaamia. Nekin vaelsivat jatkuvasti kaasun painalluksen mukaan vaikka oltiin closed-loop tilassa. Huhhuh.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Veit housut jaloista
Asiaan. Mitä sitten jos arvot on pielessä. En tarkoita etteikö sillä ole väliä, vaan miten ne korjataan?? Jos Delta ei tee mitään ennen kuin raja-arvot täyttyy niin mikä on vaihtoehto? Aika harva osaa haxoa autojen softaa. Virilastulla menee takuu. Onko ainoa vaihtoehto "ostaa" softapäivitys Deltalta?
Asiaan. Mitä sitten jos arvot on pielessä. En tarkoita etteikö sillä ole väliä, vaan miten ne korjataan?? Jos Delta ei tee mitään ennen kuin raja-arvot täyttyy niin mikä on vaihtoehto? Aika harva osaa haxoa autojen softaa. Virilastulla menee takuu. Onko ainoa vaihtoehto "ostaa" softapäivitys Deltalta?
Onko Alfalle omaa työkalua tai edes ohjelmistoa? En ainakaan muista nähneeni paitsi tuon tässäkin mainitun hakkeroinnin joka tehdään kai sillä GTAn (nic) käyttämällä kapulalla.Kustaa kirjoitti:Omaan tarpeeseeni ihan hyvin, itse olin tyytyväinen tähän ostokseen. Softana voi käyttää muitakin kuin Scantoolin omaa, mm. tuo julian mainitsema Scanmaster.alfista kirjoitti:Onko ScanTool pelittänyt?
Totta kyllä merkkispecifiset toolit ovat kyllä ylivetoja, esimerkkinä vaikka VAG-tool ko. konsernin ajoneuvoille.
Pitää kai ajella Poriin ja hakea se ScanTool
Julia: noi sinun mittaustulokset kuulostaa kyllä oudoilta. Tällainen käsitys minulla on happiantureiden käytöksestä:
Kone käynnissä closed loop tilassa ja yli 70 asteinen... etummainen anturi ennen katalysaattoria: tulisi vaihdella kiivaasti rikkaan ja laihan välillä, (luin joskus jostain että noin 0.7s välein). Eli juuri kuten tuo aiemmin postaamani eka screenshotti näyttää tapahtuvan. Vaihteluvälit jotain >0.6V rikas, < 0.3V laiha. Stoichiometrinen arvo 0.450V (kai).
Takimmainen anturi, katalysaattorin jälkeen: vain hyvin hidasta heilumista rikas/laiha silloin tällöin. Taas kuten aiemmin postaamani kakkos screenshotti (jossa snapshotin näyttämällä ajalla ei yhtään switchiä rikkaan ja laihan välillä).
Eli ilmoittamasi yksittäiset ja hetkelliset arvot ei kauheasti kerro. Niiden käytös olisi tärkeämpi indikaattori tilanteesta.
Systeemin tulisi ihan oikeasti siirtyä open loop tilaan, kun engine load ylittää 80%. Millaisia lukemia tuo engine load näyttää, meneekö lähelle 100%:a? Se on tsydeemin itsensä laskema laskennallinen arvo, ja = hetkellinen ilma(määrä)virtaus/max ilmavirtaus * ilmanpainekorjaus.
OBD standardi sanoo muuten engine loadista näin: Reaches 100% at Wide Open Throttle at any altitude, temperature or rpm both for naturally aspirated and boosted engines.
Ja taas saa viissaammat mieluusti korjata.
Kone käynnissä closed loop tilassa ja yli 70 asteinen... etummainen anturi ennen katalysaattoria: tulisi vaihdella kiivaasti rikkaan ja laihan välillä, (luin joskus jostain että noin 0.7s välein). Eli juuri kuten tuo aiemmin postaamani eka screenshotti näyttää tapahtuvan. Vaihteluvälit jotain >0.6V rikas, < 0.3V laiha. Stoichiometrinen arvo 0.450V (kai).
Takimmainen anturi, katalysaattorin jälkeen: vain hyvin hidasta heilumista rikas/laiha silloin tällöin. Taas kuten aiemmin postaamani kakkos screenshotti (jossa snapshotin näyttämällä ajalla ei yhtään switchiä rikkaan ja laihan välillä).
Eli ilmoittamasi yksittäiset ja hetkelliset arvot ei kauheasti kerro. Niiden käytös olisi tärkeämpi indikaattori tilanteesta.
Systeemin tulisi ihan oikeasti siirtyä open loop tilaan, kun engine load ylittää 80%. Millaisia lukemia tuo engine load näyttää, meneekö lähelle 100%:a? Se on tsydeemin itsensä laskema laskennallinen arvo, ja = hetkellinen ilma(määrä)virtaus/max ilmavirtaus * ilmanpainekorjaus.
OBD standardi sanoo muuten engine loadista näin: Reaches 100% at Wide Open Throttle at any altitude, temperature or rpm both for naturally aspirated and boosted engines.
Ja taas saa viissaammat mieluusti korjata.
Jo toki Alfalle on oma softa - sen nimi on muistaakseni Examiner ja löytyy jokaisesta valtuutetusta Fiat/Alfa huollosta. Sain taannoin siitä kopion CD:llä (juu laittoman tietty), mutta en saanut edes asennettua - vaatii ilmeisesti jonkun DOS PC:n ja varmaan jotain speciaalirautaakin. Yritin hetken tutkiakin ongelmaa, mutta tulin aika äkkiä pahoinvoivaksi. Näytti ihan 80 luvun kamalta.alfista kirjoitti: Onko Alfalle omaa työkalua tai edes ohjelmistoa? En ainakaan muista nähneeni paitsi tuon tässäkin mainitun hakkeroinnin joka tehdään kai sillä GTAn (nic) käyttämällä kapulalla.
Laita vaan housut takaisin jalkaan. Kivampi sitten vastailla, näet.pietro kirjoitti:Veit housut jaloista
Asiaan. Mitä sitten jos arvot on pielessä. En tarkoita etteikö sillä ole väliä, vaan miten ne korjataan?? Jos Delta ei tee mitään ennen kuin raja-arvot täyttyy niin mikä on vaihtoehto? Aika harva osaa haxoa autojen softaa. Virilastulla menee takuu. Onko ainoa vaihtoehto "ostaa" softapäivitys Deltalta?
Anyway, tuskin julian vehkeissä ( ) mitään softavikaa on. Sama softa siellä on kuin muissakin JTS:ssä. Ennemmin vaikka koko kone paskana kuin jotakin, jonka hakkeroimalla korjaa. Periaatteessahan kohonnut LTFT = ilmavuoto imupuolella MAFin jälkeen. Tai anturivika. Tai viallinen MAF. Tai jotain muuta. Joka tapauksessa jotain, jonka saa kuntoon vaihtamalla oikean fyysisen osan tai laittamalla irronneen liittimen takaisin paikalleen.
Lukemalla scannerin mittaustuloksia vian paikallistamisen pitäisi olla helpompaa ja halvempaa kuin ilman mittaustietoja. Hyvä, kun joku viitsii nähdä vaivaa ja laittaa tällaisia kuvauksia ongelmista ja tehdyistä mittauksista julkiseen foorumiin. Varsinkin jos "vikakin" vielä paljastuu ja ratkeaa jonakin päivänä. Jaettu tuska on kaksinkertainen tuska, vai miten se kiinalainen sananlasku nyt meni...
Kiitos GTA kommenteista! Ainoa arvo, jonka skannaussoftasta saan O2-sensorille on tuo Bank 1 Sensor 2, joka taitaa siis olla katin jälkeinen arvo. Ja se jännite siis heilui aika paljon pienimmästäkin kaasunannostelun muutoksesta, tasakaasulla jännite oli 0.65 V (siis ilmeisesti rikkaan puolella). Tyhjäkäynnillä tipahtaa lähelle nollaa (laihaseosalue). Oma skannerini antaa dataa vain 3 kertaa sekunnissa, joten nopeita arvojen muutoksia en saa sillä seurattua. Datan loggaustakaan softassa ei ole, yksin ajaessa on hiukan vaikea hoidella läppäriä yhtaikaa...GTA kirjoitti:Julia: noi sinun mittaustulokset kuulostaa kyllä oudoilta. Tällainen käsitys minulla on happiantureiden käytöksestä:
Kone käynnissä closed loop tilassa ja yli 70 asteinen... etummainen anturi ennen katalysaattoria: tulisi vaihdella kiivaasti rikkaan ja laihan välillä, (luin joskus jostain että noin 0.7s välein). Eli juuri kuten tuo aiemmin postaamani eka screenshotti näyttää tapahtuvan. Vaihteluvälit jotain >0.6V rikas, < 0.3V laiha. Stoichiometrinen arvo 0.450V (kai).
Takimmainen anturi, katalysaattorin jälkeen: vain hyvin hidasta heilumista rikas/laiha silloin tällöin. Taas kuten aiemmin postaamani kakkos screenshotti (jossa snapshotin näyttämällä ajalla ei yhtään switchiä rikkaan ja laihan välillä).
Eli ilmoittamasi yksittäiset ja hetkelliset arvot ei kauheasti kerro. Niiden käytös olisi tärkeämpi indikaattori tilanteesta.
Systeemin tulisi ihan oikeasti siirtyä open loop tilaan, kun engine load ylittää 80%. Millaisia lukemia tuo engine load näyttää, meneekö lähelle 100%:a? Se on tsydeemin itsensä laskema laskennallinen arvo, ja = hetkellinen ilma(määrä)virtaus/max ilmavirtaus * ilmanpainekorjaus.
OBD standardi sanoo muuten engine loadista näin: Reaches 100% at Wide Open Throttle at any altitude, temperature or rpm both for naturally aspirated and boosted engines.
Ja taas saa viissaammat mieluusti korjata.
Kyllä läpyskä oli lattiassa useamman sekunnin kakkosvaihteella, mutta kone väitti vaan olevansa closed-loopissa. Sivusilmällä katsoen engine load kavi kyllä yhdeksiköllä alkavissa luvuissa, mutta ihan varma en tästä ole. Kyllä tarttisin kunnon dataloggerin, että sais nuo arvot automaattisesti muistiin.
Jotenkin siis kuulostaa siltä, että happianturi näyttää vituralleen. Toisaalta pakokaasutesti Teltassa näytti kuitenkin nollaa, pitäisihän ykköslambdasta poikeava arvo näkyä siinä
Hehe, no sittenhän se sopii minulleGTA kirjoitti:Jo toki Alfalle on oma softa - sen nimi on muistaakseni Examiner ja löytyy jokaisesta valtuutetusta Fiat/Alfa huollosta. Sain taannoin siitä kopion CD:llä (juu laittoman tietty), mutta en saanut edes asennettua - vaatii ilmeisesti jonkun DOS PC:n ja varmaan jotain speciaalirautaakin. Yritin hetken tutkiakin ongelmaa, mutta tulin aika äkkiä pahoinvoivaksi. Näytti ihan 80 luvun kamalta.
Mitähän softaa chippaajat käyttävät. Esim. Muukkosella. Eiköhän ne ole saman liittimen kautta toimivia nykyään.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Ajelin tänään länsiväylää kotiin läppäri etupenkillä ja näpräsin samalla, onneksi on hands-free. Juuri samanlaiset arvot kuin sinulla, tyhjäkäynnillä lähellä nollaa, moottorijarrutuksessa täysi nolla, ja tasakaasulla 2200-2500 r/min ajaessa 0.4x -0.6x. Täydellä kaasulla kiihdytettäessä rikastuu arvoon 0.845. Paikallaan (lämmin kone) 2000 r/min jotain 0.25 ja 4000 r/min 0.4x.julia kirjoitti:Kustaa: mitä sun happianturit näyttää Scantoolissa, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
Softahan ei loggaa, joten muutoksia ei voi 2.56 Hz näytteenottotaajudella nähdä. Sama Bank1 Sensor 2 anturi kyseessä kuin itse mainitsit.
Happianturin / täyskaasukiihdytyksen käytös on siis samanlaista eli kuulunee asiaan. Ainoa mikä tuntuu eroavan on tuo paikallaan mitattu anturijännite. Mulla se on siis ~0.65 V kun "oikea" arvo olisi ~0.45. Jos seos on rikas, niin silloinhan tuo lukema on oikein. Mutta miksi ECU ei sitten säädä seosta laihemmalle??Kustaa kirjoitti:Ajelin tänään länsiväylää kotiin läppäri etupenkillä ja näpräsin samalla, onneksi on hands-free. Juuri samanlaiset arvot kuin sinulla, tyhjäkäynnillä lähellä nollaa, moottorijarrutuksessa täysi nolla, ja tasakaasulla 2200-2500 r/min ajaessa 0.4x -0.6x. Täydellä kaasulla kiihdytettäessä rikastuu arvoon 0.845. Paikallaan (lämmin kone) 2000 r/min jotain 0.25 ja 4000 r/min 0.4x.
Softahan ei loggaa, joten muutoksia ei voi 2.56 Hz näytteenottotaajudella nähdä. Sama Bank1 Sensor 2 anturi kyseessä kuin itse mainitsit.
Olisi hyvä saada vielä vertailudataa aivan tuoreesta JTS:stä, jotta saisi mahdollisesti todistettua ettei tämä tästä kuntoon tule ajamalla. Nytkin meni melkein 11 l/100km ja varsinaista kaupunkiajoa siihen ei sisältynyt. Kehtaiskohan hakea Alfa koeajoon ja skannata vaivihkaa
Vähän vanha threadi, mutta menköön. Eli eilen saatiin vihdoinkin oikein moottorin vikavalo palamaan. Enää ei tarvinnut yrittää vakuutella korjaamolle, että autossa on ollut oikeasti jotain vikaa uudesta asti. Happitunnistinhan se sitten oli, niinkun täällä arveltiinkin. Tänään kävin vaihdattamassa vekottimen ja ainakin ensituntumalta auto on nyt kuin uudestisyntynyt . Mielenkiintoista nähdä miten kulutus lähtee kehittymään, kunhan ECU on ehtinyt opetella uudet arvot.
End of story, toivottavasti.
End of story, toivottavasti.
156 JTS SW '04