156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Joo paitsi että lisää murheita....
Keväällä maalautettiin helmat johon oli tarkoitus tulla päälle levikkeet. No levikkeitä ei keretty asentaa kun naapuri törmäsi autoomme kännipäissään ja pari päivää tämän jälkeen kone hajosi ja Alfa seisoi melkein kuukauden ajokunnottomana.
Sitten kun viimein saatiin se ajoon takaisin (taka ja etupuskuri rikki) laitoin helmoihin kiveniskuteipit suojaamaan niitä kunnes auto olisi maalattu ja levikkeet saataisiin asennettua.
Teipit siis asennettiin vähän yli kuukausi maalauksen jälkeen ja ne ovat kerenneet olla autossa kiinni pari kuukautta.
No helmojen asennus alkoi ja teipit piti poistaa saumoista... Muuten ihan kiva juttu mutta teipit repi maalit helmoista peltiin asti! Ihan kuin maali ei olisi ollut kiinni pellissä ollenkaan.
Noh. Huomena saan auton takaisin kun helmoja ei nyt asennettu ja sitten menen vääntämään kättä maalarin kanssa asiasta.
Soitin maalarille ja sanoivat että kiveniskuteippi on sellaista että sitä ei kuulu irroittaa asennuksen jälkeen. Kumma kyllä ohjeistus on että ne pitäisi vaihtaa säännöllisin väliajoin (eli pitää irroittaa) ja olen irroittanut niitä autostani aikaisemminkin ilman että maalit on lähtenyt irti! Käytetty teippi on 3M kiveniskuteippiä jota olen itse myynyt jo pari vuotta, eikä kukaan asiakkaistanikaan ole ikinä sanonut että olisi maalit lähtenyt irti kun teippejä on poistettu.
Nyt ei enää jaksa oikeen naurattaa
Keväällä maalautettiin helmat johon oli tarkoitus tulla päälle levikkeet. No levikkeitä ei keretty asentaa kun naapuri törmäsi autoomme kännipäissään ja pari päivää tämän jälkeen kone hajosi ja Alfa seisoi melkein kuukauden ajokunnottomana.
Sitten kun viimein saatiin se ajoon takaisin (taka ja etupuskuri rikki) laitoin helmoihin kiveniskuteipit suojaamaan niitä kunnes auto olisi maalattu ja levikkeet saataisiin asennettua.
Teipit siis asennettiin vähän yli kuukausi maalauksen jälkeen ja ne ovat kerenneet olla autossa kiinni pari kuukautta.
No helmojen asennus alkoi ja teipit piti poistaa saumoista... Muuten ihan kiva juttu mutta teipit repi maalit helmoista peltiin asti! Ihan kuin maali ei olisi ollut kiinni pellissä ollenkaan.
Noh. Huomena saan auton takaisin kun helmoja ei nyt asennettu ja sitten menen vääntämään kättä maalarin kanssa asiasta.
Soitin maalarille ja sanoivat että kiveniskuteippi on sellaista että sitä ei kuulu irroittaa asennuksen jälkeen. Kumma kyllä ohjeistus on että ne pitäisi vaihtaa säännöllisin väliajoin (eli pitää irroittaa) ja olen irroittanut niitä autostani aikaisemminkin ilman että maalit on lähtenyt irti! Käytetty teippi on 3M kiveniskuteippiä jota olen itse myynyt jo pari vuotta, eikä kukaan asiakkaistanikaan ole ikinä sanonut että olisi maalit lähtenyt irti kun teippejä on poistettu.
Nyt ei enää jaksa oikeen naurattaa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!
Alfa alla
En tiedä onko psykoottista vai ei, mutta uusi kone tuntuu käyvän tasaisemmin (tyhjäkäynnillä auto ei tärise) ja vetää paremmin alakierroksilla... olenko seonnut?!
Uusi kytkin antoi heti 25 heppaa lisää.... tai lähinnä se että se on nyt pehmeä, eikä sellainen raskas ja "pykäläinen"
Eikä starttikaan enää ulvo kuin nälkäinen kojootti käynnistyksessä!
PERKELE ETTÄ ON HIENO TUNNE
... Tosin paku hajosi 30min tämän jälkeen (laturi lakkas lataamasta), mutta se ei jaksa nyt itkettää
Alfa alla
En tiedä onko psykoottista vai ei, mutta uusi kone tuntuu käyvän tasaisemmin (tyhjäkäynnillä auto ei tärise) ja vetää paremmin alakierroksilla... olenko seonnut?!
Uusi kytkin antoi heti 25 heppaa lisää.... tai lähinnä se että se on nyt pehmeä, eikä sellainen raskas ja "pykäläinen"
Eikä starttikaan enää ulvo kuin nälkäinen kojootti käynnistyksessä!
PERKELE ETTÄ ON HIENO TUNNE
... Tosin paku hajosi 30min tämän jälkeen (laturi lakkas lataamasta), mutta se ei jaksa nyt itkettää
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
täytyy tähän ketjuun laittaa ns Tekijälle kiitos hyvästä videoklipistä. Nimittäin huomaisin vähän aikaa sitten ajaessani oikeanpuoleinen ikkuna auki parkkihallissa ylöspäin että n kierrosten ollessa 1500 niin kuului kummaa nakutusta. Ei siis kuulunut sisään ikkuna kiinni. Ja kun testasin sitten asiaa niin kuului vain n 1 minuutin ajan kun käynnisti kylmänä. No, sitten sovittiin Malminkartanon autohuollon kanssa että vien heille auton jo edellisenä iltana, jotta voivat käynnistää auton kylmänä ja kuulostella vikaa. Ja tosiaan vika oli jakohihan kiristimessä ! Samalla nyt sitten autoon vaihdettiin jakohihna vuotta ennen määräaikaa eli jälleen kolme vuotta ajoaikaa sen osalta.
Hyvä että huomasit, olis voinut käydä huonosti!Arcar kirjoitti:täytyy tähän ketjuun laittaa ns Tekijälle kiitos hyvästä videoklipistä. Nimittäin huomaisin vähän aikaa sitten ajaessani oikeanpuoleinen ikkuna auki parkkihallissa ylöspäin että n kierrosten ollessa 1500 niin kuului kummaa nakutusta. Ei siis kuulunut sisään ikkuna kiinni. Ja kun testasin sitten asiaa niin kuului vain n 1 minuutin ajan kun käynnisti kylmänä. No, sitten sovittiin Malminkartanon autohuollon kanssa että vien heille auton jo edellisenä iltana, jotta voivat käynnistää auton kylmänä ja kuulostella vikaa. Ja tosiaan vika oli jakohihan kiristimessä ! Samalla nyt sitten autoon vaihdettiin jakohihna vuotta ennen määräaikaa eli jälleen kolme vuotta ajoaikaa sen osalta.
Tuskin siinä kiristimessä mitään vikaa oli, edellinen seppä vaan jättänyt pikkasen liian löysälle ja ilman "pelivaraa" löystymiselle?
Pelkkä kiristys olis riittänyt, nopea homma. Jos v6:n kiristin pettää, niin se morjens venttiileille välittömästi! En ole kyllä yhtään semmoista vielä nähnyt, enkä edes kuullut normikilsoilla/vuosilla!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Tasan 3 vuotta alkaa olemaan tästä aikaa.......
Pelkkiä ajankullittamia muistoja ja elämä hymyilee
No mutta, miksi tämä on taas ajankohtainen ketju on, koska kone on nyt viimein tuolla omassa tallissa "koristeena" ja pitäisi alkaa purkamaan sitä ja katsomaan mitä se on syönyt.....
Nyt saa heittää "villejä arvauksia" kalkatuksen syyksi
Pelkkiä ajankullittamia muistoja ja elämä hymyilee
No mutta, miksi tämä on taas ajankohtainen ketju on, koska kone on nyt viimein tuolla omassa tallissa "koristeena" ja pitäisi alkaa purkamaan sitä ja katsomaan mitä se on syönyt.....
Nyt saa heittää "villejä arvauksia" kalkatuksen syyksi
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Kuitenkin vaan jotain lämpölaajenemista, eli kun kone kunnolla lämmennyt alkaa jossain joku laakeri tai vastaava hetkittäin hipomaan jotain... Ja kun osan liikeaika on lyhyt ja nopea, se kuulostaa kalkatukselta, kuten aina jos metalli osuu metalliin nopealla tahdilla.
Olisko kuitenkin kiertokangen laakereissa vikaa? Jossain aavistus väpinää ja siitä? Mites, oliko tuossa mekaanisesti toteutettuna jotain ajotuksenmuuntoa tai vastaavaa, kuten tessussa? Siitähän saa jos jonkinmoista ihmeääntä aikaiseksi...
Tai sitten jakopäässä hihnapyörän vulkanointi tai kiinnitys? =D
Mielenkiinnolla jään odottamaan lopullista syyllistä!
Olisko kuitenkin kiertokangen laakereissa vikaa? Jossain aavistus väpinää ja siitä? Mites, oliko tuossa mekaanisesti toteutettuna jotain ajotuksenmuuntoa tai vastaavaa, kuten tessussa? Siitähän saa jos jonkinmoista ihmeääntä aikaiseksi...
Tai sitten jakopäässä hihnapyörän vulkanointi tai kiinnitys? =D
Mielenkiinnolla jään odottamaan lopullista syyllistä!
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Ketjun aiheeseen melkein liittyen.. Ihmettelin mitä tarkoittaa mallimerkinnän (?) 156 V6 MCSF kirjainyhdistelmä. Onneksi Google tietää kaiken: MCSF = Motor Control System Failure.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Mites nuo nokkapyörät saa irti kun ei ole enää hihna paikallaan?
Mutteria vääntämällä pyörii nokat
Tarttisko lukituspalat?
Vielä ei ole tullut eteen mitään epätodellista...
Nokat voisi mittailla ja laittaa myyntiin...Näyttävät ihan OK:lta.
Mutteria vääntämällä pyörii nokat
Tarttisko lukituspalat?
Vielä ei ole tullut eteen mitään epätodellista...
Nokat voisi mittailla ja laittaa myyntiin...Näyttävät ihan OK:lta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Eikös niissä nokissa ole paikka kiintoavaimelle jolla ne saa pidettyä paikallaan?
200 baria vaparissa..
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Emmiätiiä.... täytyy kattoa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
^Kyllä niissä on avaimelle paikka. Lukituspaloja vastenhan ei kannata pyöritellä muutenkaan, ettei korkkaa jenkaset kannesta.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Ei siinä mitään kiintoavaimen paikkaa ole.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191308/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoisella niitä pidetään. Hihnaavasten vääntäminenkin on vähän riskaapelia.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191308/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoisella niitä pidetään. Hihnaavasten vääntäminenkin on vähän riskaapelia.
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Okei, seison korjattuna. Alfa156.netin ohjeiden kuvista sai hiukan erilaisen käsityksen. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=0&TPN=2" onclick="window.open(this.href);return false;
"The cams have flats machined into them so that you can use a 25mm open ended spanner to hold them whilst you undo the pulley bolts"
"The cams have flats machined into them so that you can use a 25mm open ended spanner to hold them whilst you undo the pulley bolts"
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Kalkattava ääni voi johtua hydraulisista venttiilin painimista, joku niistä vuotaa, jolloin venttiilin välys on liian suuri. Ääni häviää kun painaa kaasua, jolloin öljynpaine nousee, ja välys pienenee. Nokka-akselin mutteri pitää löysätä niin, että hammaspyörä on lukittava niinkuin tuolla Motonetin työkalulla. Jos pidät nokka-akselia kiinni kiintoavaimella niinkuin kuvassa voi nokka-akseli katketa, pulttia löysätessä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
^^ Kuvittelin puhuttavan että hihnapyörässä on joku mistä pitää kiinni, mutta nokastahan siinä puhuttiin.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Tiedän suunnilleen millasta ääntä nostimen kalkatus on, ja olen aika varma että tässä ei ollut siitä kyse... Varsinkin kun ääni alkoi tulpan hajoamisen jälkeen.rasvanäppi kirjoitti:Kalkattava ääni voi johtua hydraulisista venttiilin painimista, joku niistä vuotaa, jolloin venttiilin välys on liian suuri. Ääni häviää kun painaa kaasua, jolloin öljynpaine nousee, ja välys pienenee. Nokka-akselin mutteri pitää löysätä niin, että hammaspyörä on lukittava niinkuin tuolla Motonetin työkalulla. Jos pidät nokka-akselia kiinni kiintoavaimella niinkuin kuvassa voi nokka-akseli katketa, pulttia löysätessä.
Jos sitä kerkeis viikonloppuna tutkimaan taas enempi
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Muistakaa myös 25mm lenkki = 1" (tuumanen) ettei vaan lipsahda...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Noniin.... Homma on edistynyt kun sai 155 pois tallista.
Otin kannen irti siltä puolelta missä tulppa oli hajonnut.
Männän päällä näkyy karstassa vähän "hakkaumaa".... sylinterin seinämät vaikuttaa ehjältä, samoin kansi ja venttiilit.
Kassotaan jos jaksis tänään purkaa lisää ja nappasta muutaman kuvan.
Otin kannen irti siltä puolelta missä tulppa oli hajonnut.
Männän päällä näkyy karstassa vähän "hakkaumaa".... sylinterin seinämät vaikuttaa ehjältä, samoin kansi ja venttiilit.
Kassotaan jos jaksis tänään purkaa lisää ja nappasta muutaman kuvan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Ja pari kuvaa analyysiin.... Vähän karstaa pyyhitty niin alko näkee totuutta
Kyseessä sylinteri numero 5 (eli edessä keskellä).
Kansi:
Mäntä:
Sylinteriputkessa ei näy eikä tunnu mitään jälkiä, eli tulpankärki on hakannut männä ja kannen välissä = kalkatus.
Kyseisen sylinterin toisessa pakoventtiilin nostimessa oli hyvin pieni vekki venttiilinpuoleisessa päässä reunassa.... Mites tälläinen pääsisi syntymään?
Sitten muutama kymysys:
Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Kyseessä sylinteri numero 5 (eli edessä keskellä).
Kansi:
Mäntä:
Sylinteriputkessa ei näy eikä tunnu mitään jälkiä, eli tulpankärki on hakannut männä ja kannen välissä = kalkatus.
Kyseisen sylinterin toisessa pakoventtiilin nostimessa oli hyvin pieni vekki venttiilinpuoleisessa päässä reunassa.... Mites tälläinen pääsisi syntymään?
Sitten muutama kymysys:
Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Kullaan ei ole mielipidettä tuosta kannen kunnosta?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Ihan hyvä kansi se on tarkistat ettei venttiilien alta löydy halkeamia.Pasi kirjoitti:Kullaan ei ole mielipidettä tuosta kannen kunnosta?
Hioa tuota ei tarvi jos ei ole kauheita pahkoja
Mäntä sen sijaan taitaa olla entinen, varsinkin jos ylin männrengas ahdistaa
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Tähän ketjuun sellanen kysymys että mites hemmetissä sitä jakohihnaa kiristetään? Eikö se ole automaattikiristin? Mulla alko ääntelemään juurikin kylmäkäynnistyksessä...samantyyppisesti kuin tuolla videoklipissä.. Miksi se ääntelee kylmänä? Lämmettyä ei mitään ongelmaa..enpä ole moista ennen tavannu missään muussa autossa. Mulla pitäs olla vuosi sitte vaihettu hihna ja rullat.. .?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Kääntämällä sopivalla työkalulla kiristintä. http://www.totallyalfa.co.uk/index.cfm? ... duct&id=19
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Miksi olisi? Tasohionnan jälkeen lienee ihan käyttökelpoinen, noi kuopat nyt niin mihinkään sen jälkee vaikuta jos ovat vaan kosmeettisia. Venttiilit irtoaa kun venttiilinjousenpuristimella painetaan jouset kasaan ja kaivetaan jousilautasen ja varren välistä kiilat pois.Pasi kirjoitti: Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Kannattaneen tutustua vaikka johonkin moottorinkorjausoppaaseen tai muuhun vastaavaan kirjallisuuteen...
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Kiristimessä on säätö, joka pitää laittaa kohdilleen. Voisihan se olla antautunut vesipumppu ja kalina siitä? V6ssa vp on ns. Tyyppivika, tessussa harvemminStiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
No külla mie tiedän miten venttiilit irti saa... pohdin lähinnä että millasta työkalua se kaipaa, vai onnistuuko jollain kotikutoisella...-HH- kirjoitti:Miksi olisi? Tasohionnan jälkeen lienee ihan käyttökelpoinen, noi kuopat nyt niin mihinkään sen jälkee vaikuta jos ovat vaan kosmeettisia. Venttiilit irtoaa kun venttiilinjousenpuristimella painetaan jouset kasaan ja kaivetaan jousilautasen ja varren välistä kiilat pois.Pasi kirjoitti: Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Kannattaneen tutustua vaikka johonkin moottorinkorjausoppaaseen tai muuhun vastaavaan kirjallisuuteen...
33:n konetta varten ostin työkalun tuohon hommaan, mutta se ei käy tohon bussoon, kun venttiilit on kuopissa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Kuten Aquatica yllä sanoi, kiristimen rullan keskiössä on pieni kolmionmuotoinen nuoli jonka tulisi osoittaa kiristimen rungossa olevaan koloon. Ääni syntynee remmin/kiristimen resonoimisesta, kun löysää on riittävästi... luulisin.Stiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Jakopään yläkoppa lähtee erikseen pois -> kaksi 10mm kantaista pulttia pois ja yksi kuusiokolopultti plenumin "takaa", mutta tuon yläkopan lisäksi pitää irroittaa alakopatkin, ja niiden irroitus vaatii apulaitehihnan poiston. Yläsuojan irroitus on 2min juttu, mutta alasuojissa voi palaa tuntien lisäksi myös pinna.
Täältä voit tutkia rakennetta. http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... W=cam+belt+
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Hylsy siihen venttiilijousen ylälautaselle (liekö oikea termi) ja tarjoaa vasaraaPasi kirjoitti: No külla mie tiedän miten venttiilit irti saa... pohdin lähinnä että millasta työkalua se kaipaa, vai onnistuuko jollain kotikutoisella...
VMP
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 V6 MCSF ja kalkattava ääni
Siinä kiristimessä on osoitin, joka liikkuu sen mukaan, kuinka paljon voimaa käytetään kiristimen pyörittämiseen, kiristin kun on rakenteeltaan vähän epäkesko, kun sen keskiosaa pyörittää, se joko loittonee tai lähenee hihnaa. ulkoa en muista missä asennossa osoitin pitää olla, jotta se olisi oikeassa kireydessä.Stiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean