onkos ipillä tai jollain muulla maseratin omistavalla kertoa mitään faktaa noiden ketjujen vaihdon suhteen maseratia koskien.. onko olemassa mitään virallista vaihtoväliä vai ovatko ikuiset ja vaihto vain tarvittaessa? netistä tongin sen verta toisen käden tietoa että vaihtaa täytyy mutta en löytänyt sen tarkempaa tietoa edes enricon sivustolta, omassa nyt mittarissa muistaakseni 92tkm ja isohuolto tehty n 78-80tkm..
Minun manuaaleissa ainakaan ei mainita niiden vaihdosta mitään.Saattaa olla paras vain kuntoa seurata.Itselläni olivat ainakin vielä ihan iskussaan (ajettu 98t).
Alfa expertti Tiippana sano mulle kun kysyin 75:sen jakoketjun vaihtoväliä, niin sano että ei ikinä. 75:sessa on kaksirivinen ketju, ja jos masessa on myös kaksirivinen, niin todennäköisesti ei sitäkään tarvi uusia. Pitää vaan kiristää välillä. Tosin en tiedä mikä systeemi masessa on viisaammat valistakoot tässä.
onkos ipillä tai jollain muulla maseratin omistavalla kertoa mitään faktaa noiden ketjujen vaihdon suhteen maseratia koskien.. onko olemassa mitään virallista vaihtoväliä vai ovatko ikuiset ja vaihto vain tarvittaessa? netistä tongin sen verta toisen käden tietoa että vaihtaa täytyy mutta en löytänyt sen tarkempaa tietoa edes enricon sivustolta, omassa nyt mittarissa muistaakseni 92tkm ja isohuolto tehty n 78-80tkm..
Minun manuaaleissa ainakaan ei mainita niiden vaihdosta mitään.Saattaa olla paras vain kuntoa seurata.Itselläni olivat ainakin vielä ihan iskussaan (ajettu 98t).
rasvanäppi kirjoitti:Alfa expertti Tiippana sano mulle kun kysyin 75:sen jakoketjun vaihtoväliä, niin sano että ei ikinä. 75:sessa on kaksirivinen ketju, ja jos masessa on myös kaksirivinen, niin todennäköisesti ei sitäkään tarvi uusia. Pitää vaan kiristää välillä. Tosin en tiedä mikä systeemi masessa on viisaammat valistakoot tässä.
maseratissahan on aika jännä ratkaisu, pakonokat pyörii normaalisti hihnalla ja imunokat ottavat voimansa ketjujen välityksellä pakonokilta, ketjut muisitini mukaan yksiriviset ja ei ole minkään sortin kiristystä..
Epezi: sulla on varmat mielipiteet, tämä ei ole henkoht. Mutta jos sinä kyselet täällä ohjeita 12tappisen hihnan vaihtoon, niin miten voit antaa varmoja näkemyksiä 24valveen?
"Pitäisi tuohon GTV Turboon vaihtoo jakoremmi.
Kuinka radikaalisti tuo 12V eroaa esim 156 24V V6:sesta?
Autodata ei tunne tuota konetta ollenkaan, ja korjaamomanuaalissa ei ollut ohjeita jakopäähän.
24V lukkopalat löytyisi mutta niistäkään ei taida olla apua?
Kuinkas tuo vaihto sitten tapahtuu?"
Miten uskallat ajaa tuola 12 tappisella kun taitaa olla niin, että siinä on vain ne "merkit"?
^Ihan vaan sentakia että tuota 12V konetta en ollut koskaan käpälöinyt, ei kait se ole silloin väärin kysyä neuvoja. 24V Bussoja on tullut käsiteltyä vähän toistakymmentä, niistä siis löytyy jo jotain kokemustakin jota jakaa eteenpäin
Edit. Piti oikeen itsekin etsiä tuo lainaus mihin wernerin viittasi, sehän oli näköjään vuodelta 2009 ja sielä vängättiin myös jakopäästä wernerin toimesta. Seuraavan kerran 2017?
Viimeksi muokannut Epezi, 02 Huhti 2013, 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
on ihan normaalia kysyä neuvoja jos ei ole aikasemmin tietyn tyyppiseen moottoriin hommaa tehnyt kuten epezi jo tuossa ihan asiallisesti perustelikin..
Lisätään jo melko pitkään listää yksi 3.2 missä tehty tussimerkeillä jakopää ja jälleen kerran takimmainen pakonokka pielessä. Tälläkertaa melkein 2 hammasta aikaisella.
Komppaan VMTD. Riippuu tietty kauanko menee aikaa mut jos nyt parikin vuotta ottaa niin ei kai se vakavaa ole. Tarkkaile kun kelit kylmenee alkaako naputtamaan kun käynnistää kylmänä pakkasesta. Sit saattaahihna olla löysällä. Mulla teki 3.2 sillai kun oli aika täynnä muttei kilsat. Hihna oli todella löysä, ihme ettei hypännyt. Sit kun kone lämpesi niin naputuskin loppui.
^Kerron sit kun omasta napsahtaa poikki, niin tiedät vaihtaa. Menen meinaan ajassa reilut pari kuukautta sua edellä. Itellä on tosin kilometrejä takana vasta ~27tkm. Vaihdan joskus, kun siltä alkaa tuntua, ehkä vuoden tai parin päästä.
Kiristin oli reippaasti löysällä ja naputti kylmänä jo viime syksynä (oli alle 2½ vuotta vaihdosta). Tyydyin pelkkään kiristykseen 3 vuoden kohdalla, kun hihna itsessään näytti aivan uudelta. Lukemani perusteella tuntuis olevan jonkinlainen yhteys tussimerkinnöillä ja hihnan löysyydellä, vai onkohan vain harhaa?
Jarsan tuli järkiinsä sen jälkeen kun tämän kirjoitti:Hihna menee vaihtoon viimestään kesällä, ku tulee kolme vuotta edellisestä vaihdosta. Joo, tiietään ettei kannata - ennenkin remmit on kestäny vähintään sata vuotta.
Ei tunnu olevan mitään järkeä tässä hommassa. Kyselin jakohihnan + apulaitehihnapyörän vaihtoa Lappeenrannan seudulta. Ne jotka suostuisi projektin ottamaan tarjosi hinnaksi ~2000€. Osathan näyttäs saavan alle 500€ eli hintaa pelkälle työlle jää siis ~1500€ . Oliskohan foorumilaisilla hyviä ehdotuksia mistä kannattas vielä kysellä?
willez kirjoitti:^ Tsiiisus mikä hinta ! Jos työn hinta olisi 1500€ , se olisi keskiarvolta 21h työtä !! Kävitkö paikallisessa matin autotallissa kyselemässä ?
Enpäs tuollasesta paikasta tiennytkään, täytynee kysellä. Nyt kyl tulee koluttua kaikki paikat ennemmin kun maksettua toi järjetön hinta .
Oletko kysynnyt, mistä ne tuon hinnan ruopasee - ovatko edes katsonneet ohjeaikaa, josta saa viitteitä työn osuudelle hennasta?! mä bongasin vesipumpun vaihdolle (joka siis on hihnan "takana") ohjeajan 5,25h
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Oletko kysynnyt, mistä ne tuon hinnan ruopasee - ovatko edes katsonneet ohjeaikaa, josta saa viitteitä työn osuudelle hennasta?! mä bongasin vesipumpun vaihdolle (joka siis on hihnan "takana") ohjeajan 5,25h
Enpä tullut kysyneeksi tarkemmin tuossa kohtaa, mutta vaikutti siltä että ainakin deltalla katsoi hinnat suoraan taulukosta. Joo eihän se hinnan jakautuminen noitten korjaamoiden varaosahinnoilla ole tuo mainittu, mutta laskin tuon työn osuuden omalta kannaltani jos hommaan osat itse niin tarvitsee vain löytää paja joka tekee työt alle 1500€:lla .
Karjalassa kajahtaa! Kovalta kuullostaa hinta-arvio.
Keväällä vaihdatin hihnan omaan kuutoseen täällä jyväskylässä ja hinta oli n.950 euroa.
Sisälti: jakohihna, jakohihnan kiristin, 2 kpl rullat, apulaitehihna, sytytystulppien vaihto (tilasin itse englannista). Työ tehtiin lukituspaloilla.
Vesipumppua ei tällä kertaa vaihdettu, koska edellisestä vaihdosta oli vasta alle 50 000 km. Tuskin sen vaihtokaan olisi hintaa noin dramaattiseksi nostanut. Kyselin hinta-arviota useammalta korjaamolta ja suunnilleen samoissa se oli kaikkialla. Yksi korjaamo aloitti sanomalla, että jaa, se onkin iso savotta. Pitää ottaa moottori pois! En jäänyt hinta-arviota edes odottelemaan.
Aika hurjalta kuulostaa tuo 2000€ hinta-arvio. Muukkonen sanoi viime syksynä hinnaksi noin 800€ ilman vesipumppua ja tonnin luokkaa pumpun kanssa. En tiedä sisältikö hinta-arvio uusia venakopan tiivisteitä, vai vaan pelkät jakohilut.
Tarkennetaas nyt siis vielä tuota. Eli deltalla pelkkä jakohihna 1200€. Pamexilla joka on siis se toinen paja joka saman suuntaista hintaa tarjos jakopää oli "toista tonnia" ja apulaitehihnapyörän hinta itsessään jo 450€. Molemmissa loppulauselma oli siis "melkein kaks tonnia". Muissa paikoissa joista oon ehtiny kysellä on naureskeltu vaan jotain "ei kiitos". Imatralla piti olla joku paja mikä teki alfoja muttei siellä vastattu puhelimeen. Vähän huonolta näyttää.
Nuo hihnapyöräthän VOI maksaa maltaita. Mutta noin kalliilla hinnalla kannattaa jo ajaakin useampi sata kilometri, ihan oikeasti. Vaikka Helsinkiin asti - tai ainakin Mäntsälään. Tai sitten sinne keskisuomeen, jos hintaero on 500euroa niin sillä saa jo aika monta kilometria posotella menemään '
Jos laajennat alaa, niin kysäses Järvenpää/Mäntsälä: Carpojat, Järvenpää: PHT-Speed, Helsinki/Espoo: Auto Milano... Halvempaa olis varmaankin.
Aquatica kirjoitti:Nuo hihnapyöräthän VOI maksaa maltaita. Mutta noin kalliilla hinnalla kannattaa jo ajaakin useampi sata kilometri, ihan oikeasti. Vaikka Helsinkiin asti - tai ainakin Mäntsälään. Tai sitten sinne keskisuomeen, jos hintaero on 500euroa niin sillä saa jo aika monta kilometria posotella menemään '
Jos laajennat alaa, niin kysäses Järvenpää/Mäntsälä: Carpojat, Järvenpää: PHT-Speed, Helsinki/Espoo: Auto Milano... Halvempaa olis varmaankin.
Vuosia sitten kun Lahdessa oli vielä Siltasen autoliike, maksoi 156 2.5V6 apulaitehihna kiristimineen ja pyörineen vaihdettuna 750 euroa, joten siitä tuo hinta näkyy kertyvän.
jepajee kirjoitti:Imatralla piti olla joku paja mikä teki alfoja muttei siellä vastattu puhelimeen.
Tiedän kokemuksesta, että tuo on jotenkin ihmeen vaikeata Lappeessa.. Yritä vielä Imatran Autokulmaa. Itse vaihdatin siellä tessuun hihnan ja olin paikkaan tyytyväinen. Itse sain harrastajalta viimeksi tarjouksen työn osuudesta V6:een "olisko 150€". Ikeniä hymyilytti..
jepajee kirjoitti:Imatralla piti olla joku paja mikä teki alfoja muttei siellä vastattu puhelimeen.
Tiedän kokemuksesta, että tuo on jotenkin ihmeen vaikeata Lappeessa.. Yritä vielä Imatran Autokulmaa. Itse vaihdatin siellä tessuun hihnan ja olin paikkaan tyytyväinen. Itse sain harrastajalta viimeksi tarjouksen työn osuudesta V6:een "olisko 150€". Ikeniä hymyilytti..
Kyllä syytäkin hymyillä jos tollasen tarjouksen saa . Tarvii ilmeisesti ajella paikanpäälle kattelemaan, kun vastaajaan meni soitot tänään.
jepajee kirjoitti:Imatralla piti olla joku paja mikä teki alfoja muttei siellä vastattu puhelimeen.
Tiedän kokemuksesta, että tuo on jotenkin ihmeen vaikeata Lappeessa.. Yritä vielä Imatran Autokulmaa. Itse vaihdatin siellä tessuun hihnan ja olin paikkaan tyytyväinen. Itse sain harrastajalta viimeksi tarjouksen työn osuudesta V6:een "olisko 150€". Ikeniä hymyilytti..
Kyllä syytäkin hymyillä jos tollasen tarjouksen saa . Tarvii ilmeisesti ajella paikanpäälle kattelemaan, kun vastaajaan meni soitot tänään.
Kannattaa myös kysyä Tiippanalta. Jos siellä ei ole kauhea kiirus ralliautojen kanssa niin voisi onnistua huokeallakin.
Mistähän hihnanvaihdon hintaa kannattais kysellä Hämeenlinnan seudulla? Nykyisellä hihnalla menty n.40 tkm mutta viime kerran vaihdettu lähes 5 vuotta sitten. Ei viittis kortin saamisen jälkeen ajella kokoajan pelko persiissä että millon se menee...
Kiitos, yllättäen hinta- arvio oli "hieman" alhaisempi kuin deltalla ja ak:lla. Onko tuolla kuitenkin asiantuntemus korkealla tasolla? Kaveri sanoi puhelimessa että kutoskoneisia ei heillä ole hihnanvaihdossa oikein käynyt.
^&^^Paljon kustantaa v6:n jakopää?
Viimeksi kun oli ajakohtaista, niin ainut kaveri joka saattaa tehdä (r4:iin oli vaihtanut) oli Thaimaassa vielä pari viikkoa lomalla.
Eikä vastaaja tiennyt kertoa varmaksi tekeekö edes homman.
^^ No minulle vastannut kaveri ei kyllä kertaakaan sanonut että homma ei heiltä onnistuisi, mutta tuntui kyllä olevan hieman tietämätön asian suhteen, tutkaili siinä hetken hihnasarjojen hintoja ja löysi jonkun yli 400€:n hintaan. Sanoin että kyllä niitä alle kolmensadan saa ja päädyin tilaamaan sarjan itse Sparetosta. Aika- arviona heitti neljä tuntia, joka tekisi 236€, tähän en itse osannut sanoa mitään kun omaa kokemusta ei ole, tuntuu kyllä että tuohon aikaan saa tehdä kyllä melko rivakasti, eikö? Lukkopaloista en tietysti muistanut kysyä.
Morjesta pöytään kaikille, nyt näyttää vahvasti siltä että musta olis tulossa alfa kuski viikonloppuna ja yllätys että kyseisessä autossa on jakohihnan vaihto edessä. Jotenka kysyn onko jollain vuokrata/lainata 2.5 v6 moottoriin sopivia lukkopaloja että heittokelloa?
Heittokello kyllä löytyy itseltäkin mutta eikö siinä pitänyt olla melkoisen pitkä varsi jotta se ylettyy mäntään? ja olenko ymmärtänyt oikein että vesipumppua ei vaihdeta jokaisen hihnanvaidon yhdeydessä?
Vesipumpun vaihto on vähän miten kukin tykkää. Jotkut vaihtaa joka kerta ja jotkut ei. Itse vaihtaisin joka toisella kerralla - edellyttäen, että paikallaan oleva pumppu on varmasti metallirattaalla. Lukituspaloja on vuokralla tuolla myydään palstalla - Kliks! - ja jos lähimaastossa asustat niin allekirjoittaneeltakin ne joutaa kyllä hakea. Heittokelloonhan tekee varren vaikka polkupyörän pinnasta.
Ps. Jos joku muukin noita lukituspaloja vuokrailee tuolla myydään -osiossa, niin kertokoot ääneen, ettei tule mainostettua vain gtvajn "vuokraamoa".
no ihan vielä ei olla joukossa mutta kovaa vauhtia joo.
eipä tullut mieleen tuollaista jatkamista mutta sillähän se onnistuu hyvin. (irtoaa varresta ja unohtuu sylinteriin )
Onko noissa lukituspaloissa sellaiset hahlot että nokka-akseli on oikeassa asennossa?
Epezi: "Lisätään jo melko pitkään listää yksi 3.2 missä tehty tussimerkeillä jakopää ja jälleen kerran takimmainen pakonokka pielessä. Tälläkertaa melkein 2 hammasta aikaisella."
Nyt,nyt,nyt Epezi....miten saa tussimerkillä pakonokan 2 hammasta aikaiselle? Näkyikö siellä tussimerkkejä? Ei kai sitä merkkiä ole vedetty kahden hampaan alueelle? En usko!
Jotenkin kummastuttaa myös, että pyöriikö V6:nen, jos pakonokka on kaksihammasta pielessä? Kun ei ole itselle sattunut kohdalle.
Muutenkin toi puhuminen tussimerkeistä ihmetyttää... oletko nähnyt jossain tussimerkkejä? Minule ei ole sattunut eteen ainuttakaan?
Kyllä se kävi, ja itseasiassa ainakin tyhjäkäyntiä kävi melko siististi mikä yllätti. Ajamassa en käynyt joten siitä en tiedä kuinka pelitti.
Kuuluisat tussimerkit siellä oli, en sen tarkemmin katsonut miten oli piiretty, ei kiinnostanut. Noin 1,5-2hammasta (silmämääräisesti arvioituna) sai kääntää että lukkopala loksahti paikalleen.
Mulla, kylläkin 166 3.0, ei ollut tussimerkkejä, ja tehty täysin tuntemattomalla nyrkkipajalla (varmaan pyyhitty pois ). Nyt saattaa olla tussimerkit, mutta eipä toimivuudessa moitittavaa toistaiseksi minkään suhteen.
^Hyvä tietää. Itse tässä mietiskelen että vaihdanko hihnan ensi kuussa kun aika tulee täyteen ja kilsat ei. Vaihdan siis vasta kun veronpalautukset tulee
toolman kirjoitti:Pikkubusson jakopään kilkkeet viettävät 5v synttäreitä! Matkaa takana 50 tkm, kippis!
Et ole löytänyt ketään, joka sopu hintaan vaihtaisi?
Epäilen, että tuolla omalla bussolla oli raapaistu miltei 140 tkm samalla hihnalla. Kiristimen ja rullien kulumatkin tukisivat hyvin oletusta..
Neljä vuotta olen ajanut tessulla samalla hihnalla.