Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kiinnikkeitä saa muutamalla eurolla vaikka motonetistä pussillisen, ehkä vitosen tai kympin sellainen verhoilun irrotus työkalu jos oikein tahtoo hifistellä. Se että on ottanut etukäteen selvää kuinka verhoilu pitäisi purkaa ennenkuin alkaa repimään, niin on jo askeleen edellä näitä korjaamon "ammattilaisia".
Koskaan ei ole jäänyt verhoilut repsottamaan kun olen niitä purkanut, ei se nyt ole rikos kiinnikettä jollain autosilikonillakaan fiksailla kun ei sitä takaverhoilua ihan joka vuosi ole tarkoitus irrottaa.
Pitäisi tosiaan merkit uusia, kovin on päässeet rapistumaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

niin, se on selvä että väkisin repimällä homma tulee vaan kalliimmaksi, eikä ne kiinnikkeet nyt välttämättä hajoa jos nätisti ottaa, mutta kylhän nekin helposti saa rikottua.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Pitäisikö tuosta takamerkin uudistamisesta järjestää sellaiset kädestä pitämis -talkoot? Arvotaan kenen autosta aloitetaan ja varataan pari pussillista kiinnikkeitä. :mrgreen: Olen itse samassa tilanteessa, että pitäisi se merkki vaihtaa ja peukalo vetää vahvasti keskelle kämmentä varsinkin kun Haynesilla ei ole 159 manuaalia. Löytyykö eLearnista tuota kontin verhouksen purkua?

Alfa -miitti "merkkipäivät"! Maine kasvaa kun huoltsikan pihassa kaikilla onkin kontit auki. :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sedaneistahan tässä nyt on kaikissa kyse? 1 ruuvi sisäverhoilun kahvasta pois sitten repimään verhousta irti, pikku hiljaa varovasti kiinikkeitä irti kun saat yhden irti, seuraavat lähtee helposti sitten. Mitä lähempää kiinikettä alat irrottaa, niin sitä helpommin se kiinnike lähtee irti.

Kirjotin jonnekkin ohjeetkin kertaalleen, mutta enhän mä osaa hakua vieläkään käyttää :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Urheiluwankkuri mulla, mutta periaate lienee pitkälti sama kuin sedanissa.

Haku tuntuu tuottavan joka kerta eri tuloksen... :mrgreen:

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Piti kokeilla (turvallisessa kohdassa) 2km peltoaukealla pienessä alamäessä Alfan nopeutta ja 160km/h pääsin niin lykkäs moottorinvikavalon päälle ja tehot loppui samantien. No auto sammuksiin ja uudelleen käynnistys ja kaikki tuntui taas normaalilta paitsi vikavalo jäi palaamaan. N.50km ajon jälkeen ja n.5 viiden käynnistyksen jälkeen vikavalo sitten sammui itsestään. Ilmeisesti ihan normaalia, että sammuu jos vikaa ei enää havaita.

Onko kellään tullu vastaan 80-110km/h nopeuksissa semmoista suht hiljaista ujellusta konehuoneen puolelta. Ääntä ei varmasti edes kuule jos on radio kovalla. Ääni ei tule läheskään aina esille, mutta jos tulee niin se loppuu vasta kun hidastaa 40km/h ja sen jälkeen voi kiihdyttää jälleen normaalisti tavoite nopeuteen. Sinänsä hiukan ärsyttävä ääni. Voisiko tulla esim pyöränlaakereista?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^oisko joku turboon liittyvä? jos kerta ujeltaa...pyörän laakerit pitää suht kovaa jurinaa, täristää ja rohisee.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Ehkä tuo ujellus on väärä sana. Ääni on kummiski suht siisti. Sanotaanko, että hieman semmoinen millä tavalla ufon ääntä kuvaillaan :) Ääni käy hiukan korkealla ja matalalla. Kummiskin sen verran selvä ääni, että vänkäri kuulee sen selvästi. Tosiaan ääni ei tule esille kaupunkinopeuksissa eikä aina maantielläkään. Autokaan ei ole ollut kuin pari viikkoa ja ääni tullut esille jo kolmesti. Harmi kun puhelimen nauhotuksella ääntä ei kuule :(

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä 159:n pyöränlaakeri voi pitää normaalista laakerijurinasta poikkeaviakin ääniä. Multa on vaihdettu molemmat etupyöränlaakerit (tai oikeastaan navat) ja molemmilla vaihdoilla katosi ns. jännä ääni. Vasemmanpuoleinen piti vaimeaa jurinaa ajoittain sekä oikealle kääntyessä. Oikeanpuoleinen piti ajottain.. hmm.. olisiko huminaa hyvä sana. Ei kuulostanut laakerilta eikä kääntely vaikuttanut, mutta nosturilla pyörää kolistellessa tuntui jo melko reilu klappi ja niin vaan sekin humina katosi navanvaihdossa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Tervehdys kaikille, eka viestini foorumille – 159 kuumetta pukkaa... Erityisesti kiinnostaa 2.4 JTDm. Olen käynyt kokeilemassa paria yksilöä, sekä manuaalia että automaattia. Olen huomannut että joissain autoissa perässä on punainen "m", joissain taas ei, mistähän se johtuu? Yhden Q4:sen löysin myös, ja kiinnostaisikin kokemukset tuosta nelivedosta, onko heikkoja kohtia tai öljynvaihtotarvetta vetopyörästöön ym? Audin Torsen-quattrot on itselleni tutumpia, ja ne on käytännössä pomminvarmoja ja huoltovapaita. Sama homma Alfoissa? Kiitos :n00b:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Polforea kirjoitti:Kyllä 159:n pyöränlaakeri voi pitää normaalista laakerijurinasta poikkeaviakin ääniä. Multa on vaihdettu molemmat etupyöränlaakerit (tai oikeastaan navat) ja molemmilla vaihdoilla katosi ns. jännä ääni. Vasemmanpuoleinen piti vaimeaa jurinaa ajoittain sekä oikealle kääntyessä. Oikeanpuoleinen piti ajottain.. hmm.. olisiko huminaa hyvä sana. Ei kuulostanut laakerilta eikä kääntely vaikuttanut, mutta nosturilla pyörää kolistellessa tuntui jo melko reilu klappi ja niin vaan sekin humina katosi navanvaihdossa.
Aiai kun huvittaisi konsultoida vaikka teikäläistä tuon ujelluksen tiimoilta. Mun korva sen kuulee, pojan ei. Ei tu moottorista tai vaihteistosta, sillä jos rullaan vapaalla, metallinen sivuääni kaikuu kabiinissa. Auton ulkopuolelta en sitä erota (poitsu ajoi ohi kun olin jalkkiksella). Jostain syystä en viittis huollon kavereilta heti kysellä, ne voi heittää isolla laskulla ja todeta, ettei se mitään äännä. Viimeks ku oli laakeri vaihtokunnossa, oli auto ajokuntoinen...no joo, kiinnileikkaamiseensa saakka olisikin ollut.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Heksi kirjoitti:Olen huomannut että joissain autoissa perässä on punainen "m", joissain taas ei, mistähän se johtuu?
Tästä juuri hiljattain foorumilla keskusteltiin ja tultiin siihen tulokseen, että monesta m-kirjaimesta on puna kulunut pois. Mulla se oli ostaessa punainen, enää ei.
Heksi kirjoitti:Yhden Q4:sen löysin myös, ja kiinnostaisikin kokemukset tuosta nelivedosta, onko heikkoja kohtia tai öljynvaihtotarvetta vetopyörästöön ym? Audin Torsen-quattrot on itselleni tutumpia, ja ne on käytännössä pomminvarmoja ja huoltovapaita. Sama homma Alfoissa? Kiitos :n00b:
Kolmosgeneraation torspo se on viisysissäkin, eli paljoa ei linjalta poiketa. Huolto-ohjelmassa ei tuohon liittyen mainita käytännössä mitään, mutta ei kai siitä haittaakaan olisi niitä vetopyörästö-öljyjä vaihdella.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

2.2 JTS öljynvaihdosta kysymyksiä:

Tarvitseeko öljypohjan proppu uusia vaihdon yhteydessä? (Golfissa uuden propun kanssa tuli uusi tiiviste, siksi kysyn...)
Minkälaisen avaimen tarvitsee propun avaamiseen?
Missä itse suodatin sijaitsee ja tarvitseeko jotain spesiaalityökalua, jotta saa vaihdettua?
Moottorin pohjapahvi taitaa olla kiinni jollain torx / kuusiokoloruuveilla? (Harmaa mielikuva kun viimeksi auton alla kävin)

Muuten lienee suhteellisen suoraviivainen homma?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^siinä on suodatin panos, täs ohjeet

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_Brer ... ange.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Marutei kirjoitti:Moottorin pohjapahvi taitaa olla kiinni jollain torx / kuusiokoloruuveilla? (Harmaa mielikuva kun viimeksi auton alla kävin)
Alunperin 1-10 torxia (T27 tai T30), 3kpl PZ2 ristipäitä ja 2kpl kuusiokoloja, muistaakseni 7mm. Torxit katkeilee helposti (ja maksaa marmorilla 4e/kpl), joten niitä voi olla korvattu jollakin muulla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Kiitos jkk ja Polforea!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^olehyvä!

kerro sit kuis onnistu. itse mietin teenkö huollon ite vai vienkö pajalle.

sain 120 tkm huoltotarjouksen 592 e autofitistä, deltasta 310 e ilman sisäsuodatinta, moniurahihnaa ja tulppia mut autofitil sais nuokinn siihen. automilanosta taas laaja kattava huolto ja jarrupalat n. tonnin...

mitä mieltä hinnoista ja mitä olette ite maksaneet? paikka suosituksia pk seudulle?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Noista kolmesta, ota delta moniurahihnalla, vaihda itse raittari ja tulpat - ihan perus hommia ilman ihmeitä kumpikin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, taidan näin tehdä. mites se raittari missä sijaitsee ja onko monta kpl? tulpathan löyty sen punasen kannen alta, tulppa suosituksia?

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

jkk kirjoitti:^ok, taidan näin tehdä. mites se raittari missä sijaitsee ja onko monta kpl? tulpathan löyty sen punasen kannen alta, tulppa suosituksia?
NGK R PFR7H 10 Näistä tulpista minulla on 200000 km:n kokemus, 100000 km sarjalla, 100000 km ajettu tulppa on kuin uusi. Kouvolassa maksoivat 50 € 4 kpl . Kulutus pienenee,
tehoa voi vapaasti käyttää. Alfa Romeo 159 2,2 JTS kokemus on noin 4000 km ja hyvin toimii. Matka-ajo 90 km/h kulutus noin 7 L/100 km, kiihtyy hyvin.

Mootori öljy Mobil 0-40 new life, josta myös 200000 km:n kokemus, edellinen autoni Saab 93 ei kuluttanut öljyä, eikä myöskään Alfa, vaihdan öljy noin 15000 km.n välein.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Kuuluko 2.4JTDM:ssä vaihdekepin nupin heilua? Jos puhutaan kelloasteikolla niin se liikkuu 5min myötä että vastapäivään.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:^ok, taidan näin tehdä. mites se raittari missä sijaitsee ja onko monta kpl? tulpathan löyty sen punasen kannen alta, tulppa suosituksia?
Raikkari löytyy hanskalokerosta, 5min homma vaihtaa.
mpsurf kirjoitti:Kuuluko 2.4JTDM:ssä vaihdekepin nupin heilua? Jos puhutaan kelloasteikolla niin se liikkuu 5min myötä että vastapäivään.
Ainakin mulla on "kelluva" nuppi vaihdekepissä, enkä ole osannut sitä vikana pitää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Kävin syynäämässä yhtä Q4 2.4 JTDm:ää eilen. Tosi hyvä ja jämäkkä auto ajaa, ja muutenkin asiallinen. Harmi oli suuri kun huomasin runkonumeron tarkastusluukun kautta että maton alla on äänieristeet vedestä märkinä. Tuulilasi on jossain vaiheessa vaihdettu ja molemmissa A-pilareiden verhoiluissa olikin vesijälkiä. Lattiamatto oli päältä kuiva. Olisin muuten ostanut auton!

Osaatteko sanoa onko lattiamattojen alla mitään erityisen vedenarkaa, kuten sähköliitoksia tai ohjainlaitteita? Eli olisiko homma hoidettu tutkimalla tuulilasin tiiveys ja kuivattamalla auto perusteellisesti.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

mpsurf kirjoitti:Kuuluko 2.4JTDM:ssä vaihdekepin nupin heilua? Jos puhutaan kelloasteikolla niin se liikkuu 5min myötä että vastapäivään.

Ei kuulu. Vaihdekaaviolätkän alla on ruuvi josta saa nupin kiristettyä..
Ärsytti varmaan puolivuotta ennen kuin maltoin ruveta asiaa pöyhimään, menihän siinä joku 5min. :lol:

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Shuttle kirjoitti:Kuraläpät saat vaikka Heikalta tai AK:lta. Saman verran maksavat molemmat... Eteen kiinnitys tapahtuu muutamalla ruuvilla ja parilla klipsulla. Muista vaan pestä kunnolla ja katsoa ettei ole mitään likaa siinä, kun niitä etuläppiä pitää. Helpointa se on tehdä, kun on rengas irroitettu -> enemmän tilaa työskennellä.
Oisko tämä CRC RUST CONVERTER RUOSTEENMUUNNIN http://shop.motonet.fi/fi/tuote/602119/ ... unnin-75ml riittävän hyvä (ja helppo) mömmö käsitellä nuo kaarien alaosat joista on jo maali irronnut ennen läppien laittoa? Mieluummin fixaisi pensselillä kuin sprayllä, niin ei tartteisi suojailla teipeillä eikä ottaa pyöriä irti. Ja nuohan kohdathan jää piiloon kuitenkin sinne läppien alle.
Il nero era bellissimo

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Carlos kirjoitti:
mpsurf kirjoitti:Kuuluko 2.4JTDM:ssä vaihdekepin nupin heilua? Jos puhutaan kelloasteikolla niin se liikkuu 5min myötä että vastapäivään.

Ei kuulu. Vaihdekaaviolätkän alla on ruuvi josta saa nupin kiristettyä..
Ärsytti varmaan puolivuotta ennen kuin maltoin ruveta asiaa pöyhimään, menihän siinä joku 5min. :lol:
Okei pitääpä kiristellä 8)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jame kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:Kuraläpät saat vaikka Heikalta tai AK:lta. Saman verran maksavat molemmat... Eteen kiinnitys tapahtuu muutamalla ruuvilla ja parilla klipsulla. Muista vaan pestä kunnolla ja katsoa ettei ole mitään likaa siinä, kun niitä etuläppiä pitää. Helpointa se on tehdä, kun on rengas irroitettu -> enemmän tilaa työskennellä.
Oisko tämä CRC RUST CONVERTER RUOSTEENMUUNNIN http://shop.motonet.fi/fi/tuote/602119/ ... unnin-75ml riittävän hyvä (ja helppo) mömmö käsitellä nuo kaarien alaosat joista on jo maali irronnut ennen läppien laittoa? Mieluummin fixaisi pensselillä kuin sprayllä, niin ei tartteisi suojailla teipeillä eikä ottaa pyöriä irti. Ja nuohan kohdathan jää piiloon kuitenkin sinne läppien alle.
Joitain vuosia sitten ostin sen isomman purkin tuota CRC:tä, ihan pas*** oli.
Ottaisin mielummin Motonetistä Noveroxia.

Noihan pitäisi vetää kiinteän ruosteen päälle. Vaatinee päälle muutakin, esim maalia tai kiveniskua.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Finest kirjoitti:Joitain vuosia sitten ostin sen isomman purkin tuota CRC:tä, ihan pas*** oli.
Ottaisin mielummin Motonetistä Noveroxia.

Noihan pitäisi vetää kiinteän ruosteen päälle. Vaatinee päälle muutakin, esim maalia tai kiveniskua.
Meinaatko tätä: http://shop.motonet.fi/fi/tuote/602122/ ... erox-100ml

CRC:n vaan bongasin kun kehuttiin ettei tarvitse maalata päälle ja on mustaa.

EIhän noissa nyt pahasti ruostetta ole ja saahan sen vähänkin hinkattua ensin pois. Noin pieneen paikkaukseen vaan ajattelin että selviäisi yhdellä putelilla.
Il nero era bellissimo

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Juuri tuota.
Se on vahän maitomaista vaalean harmaata ja kuivuu tummaksi/mustaksi.
Sinällään ei ole empiiristä kokemusta noista, mutta sen mitä testailin niin Noverox toimi paremmin.

Jos sen ruosteen saa kokonaan pois niin vetäisin sinkin/sinkkiepoksi ja maalin, molemmat pensselillä jos jäävät läppien taakse piiloon.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Carlos kirjoitti:
mpsurf kirjoitti:Kuuluko 2.4JTDM:ssä vaihdekepin nupin heilua? Jos puhutaan kelloasteikolla niin se liikkuu 5min myötä että vastapäivään.

Ei kuulu. Vaihdekaaviolätkän alla on ruuvi josta saa nupin kiristettyä..
Ärsytti varmaan puolivuotta ennen kuin maltoin ruveta asiaa pöyhimään, menihän siinä joku 5min. :lol:
kiitos vinkistä, itse olen sitä katsellut vielä paljon pidempään... --> menen kiristämään

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

jkk kirjoitti:^olehyvä!

kerro sit kuis onnistu. itse mietin teenkö huollon ite vai vienkö pajalle.

sain 120 tkm huoltotarjouksen 592 e autofitistä, deltasta 310 e ilman sisäsuodatinta, moniurahihnaa ja tulppia mut autofitil sais nuokinn siihen. automilanosta taas laaja kattava huolto ja jarrupalat n. tonnin...

mitä mieltä hinnoista ja mitä olette ite maksaneet? paikka suosituksia pk seudulle?
Ei ollut aikaa roplata sitten ite, joten öljytkin vaihtuu huomenna Automilanossa. 120tkm huolto tod.näk ensi kesänä edessä, joten nyt vähän kevyempi setti. Tosin suosittelivat myös tulppien vaihtamista jo nyt, koska auto on jo melkein kuusi vuotta vanha. (Epäili, että ei olisi vielä vaihdettu kertaakaan)

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ ok. jos saa kysyä, niin minkä verran laittoivat hintaa operaatiolle?

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Lupasivat alle 400. Öljyt ja filtteri, tulpat, ilmastointihuolto. Muusta en osaa tarkalleen sanoa. Kun sanoo autonsa kaipaavan vuosihuoltoa, niin tuntuu olevan ihmeelisen vaikeaa saada vastausta mitä kaikkea siihen kuuluu. Toki se riippuu kilsoista, iästä jne, mutta jotenkin selkeä asioiminen huoltojen kanssa tuntuu olevan harvinaista herkkua. Vika voi toki olla myös täällä päässä. :mrgreen:

Ilmastontihuoltoa lukuunottamatta tuon kaiken varmaan voisi hoitaa itse, mutta se vaatii aikaa. Joka on kortilla kun nilkossa hyörii 1v muksu. :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Se pitäsi tietää että mitä siihen autoon on tehty ja mitä on tekemättä, eli huoltokirjan kanssa tiskillä käyminen jo huoltoa varatessa voi oikeasti kannattaa. Vuosien mittaan on hyvä vaihdella mm. jarru- ja jäähdytysnesteitä, jotka voi olla vaihdettu tai vaihtamatta ja näin ollen kannattaa vaihtaa tai jättää vaihtamatta ja jos ei tätä itse osaa sanoa, osaa asiallinen huoltoneuvoja sen huoltokirjasta tulkata.

Bemmillähän homma on oikeasti pitkällä. Auto tallettaa huoltohistorian ja ajotavoista mittaustuloksista päätellyt huollontarpeet avaimeen. Kun huoltoa varataan tai viimeistään kun auto viedään huoltoon, törkätään avain huollon tiskillä lukijaan ja *tsing*, huoltoneuvojan ruudulle pölähtää lista auton kaipaamista huoltokohteista.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eikös kaupparatsut/paljon ajavat ole kokoajan pemaria huollattamassa. Ainakin datsunkeskuksen tiskillä joku mutisi niin saakelisti bemuaan noutaessaan, että "eikö niitä öljyjä taaskaan voinut vaihtaa samalla :bad-words: " ja varasi uuden ajan viikonpäähän :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tuollein tiettävästi on käynyt aika monellekin bemmikuskille. iDrivestä vissiin näkee kaikki huoltoennusteet ja mikäjottei niitä voisi vähän ennakoiden niputtaakin, avaimeen taitaa tosiaan tallentua vain akuuteimmat eli ne, joista on jo kuskille erikseen huomautettu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

lrela
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Shuttle kirjoitti:Ottaisin mielummin Motonetistä Noveroxia.
+ muut aiheeseen liittyvät viestit..

Minä tein vastaavan operaation huikealla menestyksellä poraan kiinnitettävällä motonetin halpis-harjalaikalla, noveroxilla ja automaalit.net -maalipaketilla (tilattu auton värikoodin mukaan ja sisälsi noveroxin päälle laitettavan pohjamaalin, metallivärin ja lakan). 159:ssä se helma kääntyy sisään päin niin ei näy vaikka menisikin vähän perseelleen. Novexoria vaan pitää sivellä kepeästi ettei jää sellainen epätasainen tahnapinta.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^ Itse olen myös päätynyt pikkuhiljaa Noveroxiin eri kokeilujen kautta. Joskus olen ostanut automaaliliikkeestä ns. happomaalia hankalien kohtien pohjaksi, ja tuo vaikuttaa olevan jotain vastaavaa litkua. Pitäisi vaan antaa kuivua vuorokausi ja kaksi kerrosta laittaa parin tunnin välein, joten hieman hidasta tehdä pohjia tuolla.

Mutta öljynvaihdosta sen verran että 159:ssähän ei tarvitse pohjamuovia irrottaa öljynvaihtoa varten. Hieman nikertää pohjamuovin takareunaa kun poistotulppa on melkein reunan kohdalla. Ja panos suodatinhan vaihtuu yläkautta joten senkään takia ei tarvitse muovia irrotella. Meinaa olla nuo alkuperäiset muovin kiinnitys Torxit kaikki jo leikanneet kiinni joten annan muovin olla :(
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

On se hyvä, että ne tarkistaa paikat huollossa... :mrgreen: Oikea ylätukivarsi edestä täytyy vaihtaa. Ja klassikko käsijarruvaijerien suojakumit kuluneet puhki, joten vaijerit jumittaa jarrukenkien päässä. Tässähän saadaan touhutonni kasaan kun lasketaan tuo huolto mukaan. :drinking:

Sitten, kannattaako penkoa varaosat jostain sparetosta, suostuuko kukaan asentamaan, vai tuetaanko yrittäjää ja viedään takaisin Milanoon? Nämä taitaa olla jo sen luokan asennuksia, ettei ihan perustaatelintallaajalta onnistu. AM:n arvio käsijarruvaijerin vaihdosta oli työn osalta noin kolme tuntia ja vaijerien kilohinta kilpailee ilmeisesti Sahramin kanssa...

Ainakin auto kehrää nätisti uusilla tulpilla ja öljyillä. 8) Niin ja ilmastoinnin sirkkeli ainakin täällä katosi kun lisättiin jäähdytysainetta. Laitan vähän tarkemman kuvauksen tuohon toiseen ketjuun jossa tätä asiaa on puitu.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Heksi kirjoitti:Kävin syynäämässä yhtä Q4 2.4 JTDm:ää eilen. Tosi hyvä ja jämäkkä auto ajaa, ja muutenkin asiallinen. Harmi oli suuri kun huomasin runkonumeron tarkastusluukun kautta että maton alla on äänieristeet vedestä märkinä. Tuulilasi on jossain vaiheessa vaihdettu ja molemmissa A-pilareiden verhoiluissa olikin vesijälkiä. Lattiamatto oli päältä kuiva. Olisin muuten ostanut auton!

Osaatteko sanoa onko lattiamattojen alla mitään erityisen vedenarkaa, kuten sähköliitoksia tai ohjainlaitteita? Eli olisiko homma hoidettu tutkimalla tuulilasin tiiveys ja kuivattamalla auto perusteellisesti.
Vähän kehno kuva hifistelyprojektin jäljiltä, noin ne kaapelit siellä eristeiden alla kulkee. Omasta 159:sta vuosi vedet sisään ovien kautta, välipellin tiivisteet haperoituu ajan myötä ja vettä alkaa tulemaan kynnyslistan yli kabiiniin. Eristeet on sinänsä todella paksut ja tiiviit, materiaalia on senttitolkulla. 159:stä yritettiin selvästi tehdä hiljainen peli.
Liitteet
159.jpg
(177.4 KiB) Tiedosto ladattu 6527 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Marutei kirjoitti:AM:n arvio käsijarruvaijerin vaihdosta oli työn osalta noin kolme tuntia ja vaijerien kilohinta kilpailee ilmeisesti Sahramin kanssa...
Rankka arvio koulutetuilta ammattilaisilta, mutta onhan siinä hyvä olla ns. "oho" -varaa. Mulla meni n. 3,5h rauhalliseen tahtiin yksin kun harrastusomaisesti ropatessa häsäsin muuta samalla. Nosturin avulla aika varmaan lyhenee kotvan ja hitusen helpottaa myös jos ei ole ekaa kertaa tekemässä. Perän ilmaan tunkkaamallakin saattaa säästää aikaa, jos elintasovatsa on isompi kuin mulla tai auto madallettu.

Eikä ne vaijerit nyt niiiiiiiin kalliita ole. Orggisvaijerien hintalapussa lukee 91e ja risat...






...kappaleelta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Vaihteisto-öljyn vaihto ei taida kuulua huolto-ohjelmaan ja hirvittää hiukan kun yhdessäkään kuitissa ei näy, että se ois vaihdettu. Miten useasti olette ne vaihtaneet?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^juuri samaa olen itsekin miettinyt! kai se aika kivuttomasti huollon yhteydessä menee kun pohjamuovi on veks?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Ensi viikon alussa olisi tarkoitus vaihtaa vaihteistoöljyt. Raportoidaan sitten auttoiko nohin 1-2-3 vaihteiden kanssa ajottain tuntuviin rusahteluihin. Onhan tuo vähän yllättänyt että osaa vajaa satatonnia ajetttu laatikko jo rutista, -04 karvalakki focuksella ajettu 200 tkm ja menee vaihteet ihan siististi vaikka öljynvaihto ollut vasta harkinnan asteella.
Il nero era bellissimo

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites kytkin? Jos ei ihan kokonaan irrota, pieni rushateluhan on ihan normaalia... Tosin niin on myös huonoilla laatikkoöljyillä, kuluneilla synkroilla ja vaikkapa kytkinsylinterin vajaatoimivuudestakin johtuvana. Itse 156:een vaihdan 5kk sisään nyt toista kertaa laatikkoöljyt; ensimmäiset tiettävästi ~110tkm ajetut, 10v vanhat lirut ja sitten tilalle tuli vähän heikohkosti soveltuvaa kamaa, joka ei toimi: täysin kylmällä laatikolla, eikä: täysin kuumalla laatikolla. Kovaa ajoa -> parkkiin tunniksi -> toimii kuin paras unelma. Sitten kun taas lämpenee vähän, toiminta heikkenee. Ja sitten tosiaan alkaa rusahtelemaan tai rutisemaan tai hanttaamaan vastaan, vaikka kaikki muu toimii ympärillä yhtä hyvin... Nyt sitten ns. oikeat öljyt sisään ja katsotaan ainakin hihnanvaihtoon saakka, että mitenkä pärjää - jos ei vuoda pihalle, siis.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Saattaa tuosta kytkimestäkin huollettavaa/säädettävää löytyä. Alkuun pitikin opetella kytkimen käyttö uusiksi, kun 1-2 ja 2->3 vaihdoissa rytkäytti usein ilkeästi kytkimen alaspainamisen myötä etenkin kylmänä. Epäilin jo vaihteiston/moottorin kiinnityksiä mutta nyt sitten oppinut tuon kanssa tulemaan juttuun, kun nostaa kaasujalan vaihtaessa aavistuksen viiveellä. Mutta nopea vaihtaminen vaatisi vielä jatkokurssia:)
Il nero era bellissimo

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

Jame kirjoitti:Alkuun pitikin opetella kytkimen käyttö uusiksi, kun 1-2 ja 2->3 vaihdoissa rytkäytti usein ilkeästi kytkimen alaspainamisen myötä etenkin kylmänä
Tämä on mulla ainakin normaalia kun ajaa välillä bensa- ja välillä dieselmoottorisella autolla. Kytkimen ja kaasun yhteispeli pitää aina kalibroida uusiksi.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kaksnelkun kytkin on ainakin mulla todella jyrkkä. Mulla tuo tosin ilmenee ennemmin kytkintä nostaessa, helposti heilahtaa koko auto jos kampura pyörii askin kytkinakselia hitaammin kun kytkin ottaa kiinni kutakuinkin kerrasta. Mietin alunperin että olisiko vauhtipyörä löystymässä tms, mutta kun kytkin ja vauhtipyörä uusittiin, ei tuolle efektille tapahtunut mitään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

mpsurf kirjoitti:Vaihteisto-öljyn vaihto ei taida kuulua huolto-ohjelmaan ja hirvittää hiukan kun yhdessäkään kuitissa ei näy, että se ois vaihdettu. Miten useasti olette ne vaihtaneet?
Ei se kuulu ei. Itse vaihdatin autossa 122tkm kohdalla, vanhassa öljyssä ei ollut mitään sanomista eikä vaihteiston toimintaan tullut mitään huomattavaa parannusta. Lähinnä sen huomasi kylmällä, ettei laatikko ole niin kaurapuuromainen. Mutta suositeltava operaatiohan tuo joka tapauksessa on.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mulla oli mittarissa sen reilut ~83 tjsp kun vaihdoin laatikko öljyt, ihan hyvä tehdä 75-100tkm välein vaikka ei kirjassa niin luekkaan, etenkin kun 159:ssä ei ole erillistä tarkastus proppua, vaan aina pitää laskea kaikki pois, ja sitten täyttää ylhäältä oikea määrä.
Metalli hilettä metsästelin, mutta ei siellä mitään näkynnyt, eikä magneettiinkaan tartunnut. Tuntuma kyllä muuttui hurjasti, harvoin jollain perus huoltokohteilla tehdään noin isoa eroa kuin vaihteistoöljyillä tuli tuolla kertaa :shock:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin