156 kolahtelee
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
156 kolahtelee
Viime syksynä ajoittaista kolahtelua kun autolla lähti liikkeelle etuperin tai takaperin, oikean eturenkaan luota kuului kolahdus.
Talvirenkaiden aikana ei mitään ääntä ja nyt kesärenkailla taas pitää ääntä. Nyt kolahtaa myös kun kaasun nostaa, ei kolise kuopissa.
Voisiko olla alapallonivel, eikö se liikahda kun auton kanssa lähtee liikkeelle?
Talvirenkaiden aikana ei mitään ääntä ja nyt kesärenkailla taas pitää ääntä. Nyt kolahtaa myös kun kaasun nostaa, ei kolise kuopissa.
Voisiko olla alapallonivel, eikö se liikahda kun auton kanssa lähtee liikkeelle?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 156 kolahtelee
Tukivarsista niin tiiä kuin että kuopissa ainakin kolahtaa, mutta täältä kuulin, että moottorin ylätukikin voi vanhemmiten tehdä samaa liikkeelle lähtiessä ja jarrutellessa. Meillä tosin oli silloin JTD.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 kolahtelee
Jos olisi moottorin ylätuki niin luulisi että olisi kolissut myös talvirenkailla. Ajattelin, että kesärenkailla pallonivel on hieman eri asennossa ja kuuluu siksi vain kesärenkailla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kolahtelee
Täällä vasemmalta edestä kuuluu samanlainen ääni - tosin vasen alapallo onkin diagnosoitu hieman väljäksi, toivottavasti on siitä eikä esim. vetarista tmv... Raportoin, kunhan tukivarret (sekä ala- että ylä) on vaihdettu perjantaina, jotta kolahteleeko vielä. Tilanteet missä ääni kuuluu: liikkeellelähdössä, moottorijarrutuksessa ja pakilla. En ole kuullut ääntä jarrua painettaessa, mikä hieman häiritsee - luulisi tukivarren heilahtavan samalla tavalla, riippumatta siitä tuleeko liikevoima jarrulta vaiko vetarilta. Vasen vetonivel vaihdettu joka tapauksessa hetki sitten, joten seurataan.
Toki jarruttaessa liike voi olla juuri sen verran pehmeämpi, ettei sitä huomaa...
Toki jarruttaessa liike voi olla juuri sen verran pehmeämpi, ettei sitä huomaa...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 kolahtelee
Oma auto ääntelee juuri samoissa tilanteissa, jarrutus ei tosiaan ääntä tuo esille. Tuntuu kuin pallonivel jäisi väärään asentoon ja paukahtaa oikeaan asentoon.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kolahtelee
Joo, kuten sanoin: tiedän vasemman alapallon olevan väljä, joten siksi toivon tuon olevan aiheuttajana 
Auttaisiko, jos renkaan nostaa ylös ja pituussuunnassa yrittää vääntää? Jos siellä on enemmän välystä, niin luulisi paukahtavan...? Olisi ainakin helppo keino diagnosoida.

Auttaisiko, jos renkaan nostaa ylös ja pituussuunnassa yrittää vääntää? Jos siellä on enemmän välystä, niin luulisi paukahtavan...? Olisi ainakin helppo keino diagnosoida.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 kolahtelee
Täytyy tässä jokin päivä sitä yrittää selvittää.
Tietääkseni tuo ylätukivarren pallonivel harvoin on viallinen.
Tietääkseni tuo ylätukivarren pallonivel harvoin on viallinen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kolahtelee
Alatukivarsi vaihdettu. En ainakaan huomannut liikkeellelähdöissä/moottorijarrutuksissa ymv. kolahtelua, jatkan vielä kuuntelua huomenna mutta tuntuisi oireet kadonneen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 kolahtelee
Vitsi?jmi kirjoitti:Tietääkseni tuo ylätukivarren pallonivel harvoin on viallinen.
Oon tainnut omaani vaihtaa joku 6 ylätukivartta kolmenvuoden sisään.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 kolahtelee
7 vuoden aikana mitä olen 156:lla ajanut, olen vaihtanut kaksi ylätukivartta. Toisessa oli pusla väljä ja toisen tukivarren pallonivelen rikoin itse vahingossa. Koskaan ei ole ollut yläpallo väljä. Oliko alatukivarren vaihdossa väliä laittaako pallonivelen vai puslat ensin paikalleen.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 kolahtelee
Eilen kierrätin pyörät edestä taakse ja toisin päin.
Samalla tutkailin mikä siellä kolahtelee aika ajoin, oma arvaus oli koiranluu.
Vika onkin yläpallossa.
Eli n. 1,5v kesti Briteistä tilattu ~35€ osa. Se on puoli vuotta enemmän kuin Motonet varaosa..
Ja valmistajista ei mitään hajua.
Misteristä pitää tilata uudet trw:eet ja mahdollisesti Strongflexit Puolasta.
Samalla vaihtuu uudet iskarin yläpään kumit kun narisevat.
Samalla tutkailin mikä siellä kolahtelee aika ajoin, oma arvaus oli koiranluu.
Vika onkin yläpallossa.
Eli n. 1,5v kesti Briteistä tilattu ~35€ osa. Se on puoli vuotta enemmän kuin Motonet varaosa..
Ja valmistajista ei mitään hajua.
Misteristä pitää tilata uudet trw:eet ja mahdollisesti Strongflexit Puolasta.
Samalla vaihtuu uudet iskarin yläpään kumit kun narisevat.
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: 156 kolahtelee
Itse vaihdoin juuri uudet ylätukivarret. Ajan puutteen takia hain Motonet osat ja laitoin ne paikalleen. Vaihdoin ne etupään ollessa ylhäällä ja kiristelin mutterit pyörien ollessa ylhäällä. Oikea etupää kolisee vaimeasti liikkeelle lähdössä eteen ja sama ääni taaksepäin. Auton ollessa maassa tuntuu pallonivelessä välystä ja kolina renkaan takaa ravistaessa. Onko mahdollista että nivel ei ole asettunut kohdalleen, kartio riittävän syvälle vai mikä lie? Vanhan tukivarren pallonivelen kiinnitys kohdassa tuntui lähes samanlainen kolina ja välys. Se kolisi montuissa pystysuuntaisissa joustoissa mutta ei liikkeelle lähdöissä kuten nyt juuri asennettu nivel/tukivarsi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kolahtelee
Oliko moponetin tuote mahdollisesti Mapco? Jos oli, en ihmettelisi vaikka olisi väljä jo uutena... Ne On Roskaa(TM).
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: 156 kolahtelee
Merkki on FAI, made in England. Ei tuossa taida vaihtoehtoja olla. Nivel väljä jo uutena. Harmittaa vaan turha työ...
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Re: 156 kolahtelee
Tilasin heikalta TRW merkkiset uudet ylätukikset, olivat jopa kympin kalliimmat kuin Motonet osat. Tänä aamuna kävin pajalla
vaihtaen nuo Heikkalaiset alle. Selvisi samalla jumalattoman narinan ja paukkeen syy. Ylätukivarsien y:n muotoisen pään puslat jumissa ja aivan kuivat. Ne olivat alla kaksi viikkoa ja narina ja pauke lisääntyi koko ajan. Pelkääjän puolella oli pallonivelessäkin väljää rengasta ravistettaessa. Pitää noi rikkonaiset osat viedä takaisin Motonettiin ja ottaa vaihdossa 130 eurolla vaikka uistimia. FAI-tukivarsia ei kannata autoon laittaa.
vaihtaen nuo Heikkalaiset alle. Selvisi samalla jumalattoman narinan ja paukkeen syy. Ylätukivarsien y:n muotoisen pään puslat jumissa ja aivan kuivat. Ne olivat alla kaksi viikkoa ja narina ja pauke lisääntyi koko ajan. Pelkääjän puolella oli pallonivelessäkin väljää rengasta ravistettaessa. Pitää noi rikkonaiset osat viedä takaisin Motonettiin ja ottaa vaihdossa 130 eurolla vaikka uistimia. FAI-tukivarsia ei kannata autoon laittaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 kolahtelee
Ja yksi kohta mistä 156n etupää kolisee helposti on kun kallistuksenvakaajan korikumit hajoaa ja vakaaja lyö töyssyissä läpi.
Abarth 500 Esseesse
Re: 156 kolahtelee
Ja mites nuo vaihdetaan, näkyy olevan aika pahassa välissä.m.sa kirjoitti:Ja yksi kohta mistä 156n etupää kolisee helposti on kun kallistuksenvakaajan korikumit hajoaa ja vakaaja lyö töyssyissä läpi.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 kolahtelee
No niinhän ne onkin. Jos on nostin käytössä niin sitä alakelkkaa kannattaa pudottaa alaspäin, täytynee moottoripakettia tukea samalla. En edes tiedä saako muuten.. Mä joskus ajattelin säästää itseäni ja käytin pajalla ja maksoin 1h työstä.
Abarth 500 Esseesse
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 kolahtelee
Jossain malleissa on ilmeisesti vakaajassa puslien kohdalla sivuliikettä estävät olakkeet jotakin muovintapaista, jolloin ne pystyy ehkä rikkomaan ja vaihtamaan puslat liu'uttamalla ne sivuun. Osassa olivat kuitenkin ihan rautaa.
Jos käy niin hyvä tuuri että joku on puslat jo kertaalleen uusinut niin puslan apurunkoon kiinnittävän pannan niitit on jo porattu pois ja vaihdettu pultteihin. Silloin puslatkin pystyy vaihtamaan yksinkeritaisesti avaamalla ne pultit.
Jos käy niin hyvä tuuri että joku on puslat jo kertaalleen uusinut niin puslan apurunkoon kiinnittävän pannan niitit on jo porattu pois ja vaihdettu pultteihin. Silloin puslatkin pystyy vaihtamaan yksinkeritaisesti avaamalla ne pultit.
- Epäkelpokeräilijä -
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 kolahtelee
Eiköhän ne ole made in vinkuintia. FAI on kyllä englantilainen, mutta tuskin tekevät siellä mitään, jos tekevät ylipäätään itse mitään muuta kuin etsivät halvimman kiinalaisen osan johon lyödä oman nimensä. En luota yhtään enempää kuin Mapcoonkaan.Pomigliano kirjoitti:Merkki on FAI, made in England.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 kolahtelee
Jäsen Cadamurolta kannattaa kysyä kokemuksia FAIn jakohihnoista 

Abarth 500 Esseesse
Re: 156 kolahtelee
No niin, nyt on omaan 156 Sportwagoniin (2,5V6) tilattu TRW:n ylä- ja alatukivarret + koiranluut eteen. Onko tässä jotain mitä pitäisi vielä huomioda ennen vaihtoa? Ajattelin vielä ruikata PTFE litium rasva vaseliinia pusliin ja palloon ennen asennusta.
- Loppuu itku ja selite kun käyntiin lähtee Homelite® -
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 kolahtelee
No jos nyt ite olisi noita tekemässä, niin vaikka sen ylävarren pultin voikin saada ehkä pois ilman ja alatukivarrenkin paikoilleen, purkaisin suosiolla jousi-iskarin kokonaan pois tieltä ja ylävarren telineen irti autosta ja niputtaisin uudet osat alkaen alavarren sisäpäiden pulteista ja sitten loput. Muistaakseni iskarijousipaketin alahaarukan saa jonkun verran ylöspäin, mutta silti alavarren pulttien saaminen paikalleen on niin hankalaa että säästää hermoja kun poistaa sen kokonaan. Kun niitä alavarren kiinnitysrautoja joutuu kumminkin kampeemaan, ei niitten reiät oo koskaan kohdillaan.
Tässä on tietenkin potenttiaalinen paikka huomata iskaritornin olevan pyöräkotelon puolelta täysin ruosteessa, jolloin koko projekti karkaa lapasesta heti alkumetreillä.
Tässä on tietenkin potenttiaalinen paikka huomata iskaritornin olevan pyöräkotelon puolelta täysin ruosteessa, jolloin koko projekti karkaa lapasesta heti alkumetreillä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 kolahtelee
Pusliin ehkä mieluummin silikonirasvaa tms. kumiystävällistä tavaraa. TRW:n puslat tosin on jo tehtaan jäljiltä aika hyvin rasvattu, että en usko että mitään erityistä tarvetta niiden rasvaamiselle on.VeikkoOFV kirjoitti:Ajattelin vielä ruikata PTFE litium rasva vaseliinia pusliin ja palloon ennen asennusta.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 156 kolahtelee
^ Ei oo, tai sitten mulla on aina sattunut vaan huonot yksilöt kohdalle.. Mulla oli molemmat trwn varret rutikuivat joten hyvä käyttää puslat auki oli merkki mikä tahansa.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 kolahtelee
Tämä sopisi myös tyhmiin kysymyksiin, mutta kysynpä tässä ketjussa, kun nyt oikea paikka puheenaiheena: mikä väli 156:n ylätukivarren puslassa on se, jonka joustoliikkeen aikana pitäisi liikkua, ts. mihin väliin silikonirasvaa pitäisi laittaa? Tässä kuvassa näkyvien osien väliinkö? Jos rasvaa väärän välin, niin siitä ei taida olla kuin haittaa.

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 kolahtelee
Nimenomaan noiden kahden osan väliin.TeroV. kirjoitti:Tämä sopisi myös tyhmiin kysymyksiin, mutta kysynpä tässä ketjussa, kun nyt oikea paikka puheenaiheena: mikä väli 156:n ylätukivarren puslassa on se, jonka joustoliikkeen aikana pitäisi liikkua, ts. mihin väliin silikonirasvaa pitäisi laittaa? Tässä kuvassa näkyvien osien väliinkö? Jos rasvaa väärän välin, niin siitä ei taida olla kuin haittaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 kolahtelee
Aika erikoista, että trw:n puslat kuivat. Ettei vaan olis kumminkin ollut sellainen kestovoiteluaine siellä. Ovat uutena siis melko jäykät.
"puhun niin totta kuin osaan"
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 kolahtelee
OK, kiitos tiedosta.alfa 156 v6 kirjoitti:Nimenomaan noiden kahden osan väliin.