156 kolahtelee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja jmi »

Viime syksynä ajoittaista kolahtelua kun autolla lähti liikkeelle etuperin tai takaperin, oikean eturenkaan luota kuului kolahdus.
Talvirenkaiden aikana ei mitään ääntä ja nyt kesärenkailla taas pitää ääntä. Nyt kolahtaa myös kun kaasun nostaa, ei kolise kuopissa.
Voisiko olla alapallonivel, eikö se liikahda kun auton kanssa lähtee liikkeelle?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tukivarsista niin tiiä kuin että kuopissa ainakin kolahtaa, mutta täältä kuulin, että moottorin ylätukikin voi vanhemmiten tehdä samaa liikkeelle lähtiessä ja jarrutellessa. Meillä tosin oli silloin JTD.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jos olisi moottorin ylätuki niin luulisi että olisi kolissut myös talvirenkailla. Ajattelin, että kesärenkailla pallonivel on hieman eri asennossa ja kuuluu siksi vain kesärenkailla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä vasemmalta edestä kuuluu samanlainen ääni - tosin vasen alapallo onkin diagnosoitu hieman väljäksi, toivottavasti on siitä eikä esim. vetarista tmv... Raportoin, kunhan tukivarret (sekä ala- että ylä) on vaihdettu perjantaina, jotta kolahteleeko vielä. Tilanteet missä ääni kuuluu: liikkeellelähdössä, moottorijarrutuksessa ja pakilla. En ole kuullut ääntä jarrua painettaessa, mikä hieman häiritsee - luulisi tukivarren heilahtavan samalla tavalla, riippumatta siitä tuleeko liikevoima jarrulta vaiko vetarilta. Vasen vetonivel vaihdettu joka tapauksessa hetki sitten, joten seurataan.
Toki jarruttaessa liike voi olla juuri sen verran pehmeämpi, ettei sitä huomaa...

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja jmi »

Oma auto ääntelee juuri samoissa tilanteissa, jarrutus ei tosiaan ääntä tuo esille. Tuntuu kuin pallonivel jäisi väärään asentoon ja paukahtaa oikeaan asentoon.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, kuten sanoin: tiedän vasemman alapallon olevan väljä, joten siksi toivon tuon olevan aiheuttajana :D
Auttaisiko, jos renkaan nostaa ylös ja pituussuunnassa yrittää vääntää? Jos siellä on enemmän välystä, niin luulisi paukahtavan...? Olisi ainakin helppo keino diagnosoida.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja jmi »

Täytyy tässä jokin päivä sitä yrittää selvittää.
Tietääkseni tuo ylätukivarren pallonivel harvoin on viallinen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alatukivarsi vaihdettu. En ainakaan huomannut liikkeellelähdöissä/moottorijarrutuksissa ymv. kolahtelua, jatkan vielä kuuntelua huomenna mutta tuntuisi oireet kadonneen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jmi kirjoitti:Tietääkseni tuo ylätukivarren pallonivel harvoin on viallinen.
Vitsi?

Oon tainnut omaani vaihtaa joku 6 ylätukivartta kolmenvuoden sisään.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja jmi »

7 vuoden aikana mitä olen 156:lla ajanut, olen vaihtanut kaksi ylätukivartta. Toisessa oli pusla väljä ja toisen tukivarren pallonivelen rikoin itse vahingossa. Koskaan ei ole ollut yläpallo väljä. Oliko alatukivarren vaihdossa väliä laittaako pallonivelen vai puslat ensin paikalleen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eilen kierrätin pyörät edestä taakse ja toisin päin.
Samalla tutkailin mikä siellä kolahtelee aika ajoin, oma arvaus oli koiranluu.
Vika onkin yläpallossa.
Eli n. 1,5v kesti Briteistä tilattu ~35€ osa. Se on puoli vuotta enemmän kuin Motonet varaosa..
Ja valmistajista ei mitään hajua.

Misteristä pitää tilata uudet trw:eet ja mahdollisesti Strongflexit Puolasta.
Samalla vaihtuu uudet iskarin yläpään kumit kun narisevat.

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Itse vaihdoin juuri uudet ylätukivarret. Ajan puutteen takia hain Motonet osat ja laitoin ne paikalleen. Vaihdoin ne etupään ollessa ylhäällä ja kiristelin mutterit pyörien ollessa ylhäällä. Oikea etupää kolisee vaimeasti liikkeelle lähdössä eteen ja sama ääni taaksepäin. Auton ollessa maassa tuntuu pallonivelessä välystä ja kolina renkaan takaa ravistaessa. Onko mahdollista että nivel ei ole asettunut kohdalleen, kartio riittävän syvälle vai mikä lie? Vanhan tukivarren pallonivelen kiinnitys kohdassa tuntui lähes samanlainen kolina ja välys. Se kolisi montuissa pystysuuntaisissa joustoissa mutta ei liikkeelle lähdöissä kuten nyt juuri asennettu nivel/tukivarsi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oliko moponetin tuote mahdollisesti Mapco? Jos oli, en ihmettelisi vaikka olisi väljä jo uutena... Ne On Roskaa(TM).

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Merkki on FAI, made in England. Ei tuossa taida vaihtoehtoja olla. Nivel väljä jo uutena. Harmittaa vaan turha työ...

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Tilasin heikalta TRW merkkiset uudet ylätukikset, olivat jopa kympin kalliimmat kuin Motonet osat. Tänä aamuna kävin pajalla
vaihtaen nuo Heikkalaiset alle. Selvisi samalla jumalattoman narinan ja paukkeen syy. Ylätukivarsien y:n muotoisen pään puslat jumissa ja aivan kuivat. Ne olivat alla kaksi viikkoa ja narina ja pauke lisääntyi koko ajan. Pelkääjän puolella oli pallonivelessäkin väljää rengasta ravistettaessa. Pitää noi rikkonaiset osat viedä takaisin Motonettiin ja ottaa vaihdossa 130 eurolla vaikka uistimia. FAI-tukivarsia ei kannata autoon laittaa.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja yksi kohta mistä 156n etupää kolisee helposti on kun kallistuksenvakaajan korikumit hajoaa ja vakaaja lyö töyssyissä läpi.
Abarth 500 Esseesse

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja A Bart »

m.sa kirjoitti:Ja yksi kohta mistä 156n etupää kolisee helposti on kun kallistuksenvakaajan korikumit hajoaa ja vakaaja lyö töyssyissä läpi.
Ja mites nuo vaihdetaan, näkyy olevan aika pahassa välissä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No niinhän ne onkin. Jos on nostin käytössä niin sitä alakelkkaa kannattaa pudottaa alaspäin, täytynee moottoripakettia tukea samalla. En edes tiedä saako muuten.. Mä joskus ajattelin säästää itseäni ja käytin pajalla ja maksoin 1h työstä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jossain malleissa on ilmeisesti vakaajassa puslien kohdalla sivuliikettä estävät olakkeet jotakin muovintapaista, jolloin ne pystyy ehkä rikkomaan ja vaihtamaan puslat liu'uttamalla ne sivuun. Osassa olivat kuitenkin ihan rautaa.

Jos käy niin hyvä tuuri että joku on puslat jo kertaalleen uusinut niin puslan apurunkoon kiinnittävän pannan niitit on jo porattu pois ja vaihdettu pultteihin. Silloin puslatkin pystyy vaihtamaan yksinkeritaisesti avaamalla ne pultit.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pomigliano kirjoitti:Merkki on FAI, made in England.
Eiköhän ne ole made in vinkuintia. FAI on kyllä englantilainen, mutta tuskin tekevät siellä mitään, jos tekevät ylipäätään itse mitään muuta kuin etsivät halvimman kiinalaisen osan johon lyödä oman nimensä. En luota yhtään enempää kuin Mapcoonkaan.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Jäsen Cadamurolta kannattaa kysyä kokemuksia FAIn jakohihnoista :wink:
Abarth 500 Esseesse

VeikkoOFV
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Syys 2017, 21:55
Car(s): 156 Sportswagon 2,5 V6 -05

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja VeikkoOFV »

No niin, nyt on omaan 156 Sportwagoniin (2,5V6) tilattu TRW:n ylä- ja alatukivarret + koiranluut eteen. Onko tässä jotain mitä pitäisi vielä huomioda ennen vaihtoa? Ajattelin vielä ruikata PTFE litium rasva vaseliinia pusliin ja palloon ennen asennusta.
- Loppuu itku ja selite kun käyntiin lähtee Homelite® -

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No jos nyt ite olisi noita tekemässä, niin vaikka sen ylävarren pultin voikin saada ehkä pois ilman ja alatukivarrenkin paikoilleen, purkaisin suosiolla jousi-iskarin kokonaan pois tieltä ja ylävarren telineen irti autosta ja niputtaisin uudet osat alkaen alavarren sisäpäiden pulteista ja sitten loput. Muistaakseni iskarijousipaketin alahaarukan saa jonkun verran ylöspäin, mutta silti alavarren pulttien saaminen paikalleen on niin hankalaa että säästää hermoja kun poistaa sen kokonaan. Kun niitä alavarren kiinnitysrautoja joutuu kumminkin kampeemaan, ei niitten reiät oo koskaan kohdillaan.

Tässä on tietenkin potenttiaalinen paikka huomata iskaritornin olevan pyöräkotelon puolelta täysin ruosteessa, jolloin koko projekti karkaa lapasesta heti alkumetreillä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

VeikkoOFV kirjoitti:Ajattelin vielä ruikata PTFE litium rasva vaseliinia pusliin ja palloon ennen asennusta.
Pusliin ehkä mieluummin silikonirasvaa tms. kumiystävällistä tavaraa. TRW:n puslat tosin on jo tehtaan jäljiltä aika hyvin rasvattu, että en usko että mitään erityistä tarvetta niiden rasvaamiselle on.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja JMC »

^ Ei oo, tai sitten mulla on aina sattunut vaan huonot yksilöt kohdalle.. Mulla oli molemmat trwn varret rutikuivat joten hyvä käyttää puslat auki oli merkki mikä tahansa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Tämä sopisi myös tyhmiin kysymyksiin, mutta kysynpä tässä ketjussa, kun nyt oikea paikka puheenaiheena: mikä väli 156:n ylätukivarren puslassa on se, jonka joustoliikkeen aikana pitäisi liikkua, ts. mihin väliin silikonirasvaa pitäisi laittaa? Tässä kuvassa näkyvien osien väliinkö? Jos rasvaa väärän välin, niin siitä ei taida olla kuin haittaa.

Kuva

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

TeroV. kirjoitti:Tämä sopisi myös tyhmiin kysymyksiin, mutta kysynpä tässä ketjussa, kun nyt oikea paikka puheenaiheena: mikä väli 156:n ylätukivarren puslassa on se, jonka joustoliikkeen aikana pitäisi liikkua, ts. mihin väliin silikonirasvaa pitäisi laittaa? Tässä kuvassa näkyvien osien väliinkö? Jos rasvaa väärän välin, niin siitä ei taida olla kuin haittaa.

Kuva
Nimenomaan noiden kahden osan väliin.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja palkus »

Aika erikoista, että trw:n puslat kuivat. Ettei vaan olis kumminkin ollut sellainen kestovoiteluaine siellä. Ovat uutena siis melko jäykät.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

alfa 156 v6 kirjoitti:Nimenomaan noiden kahden osan väliin.
OK, kiitos tiedosta.

Vastaa Viestiin