JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistusta?
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistusta?
Koitin hakea kuukkelilla tietoa siitä mikä anturi on mikä, mutta ei löytynyt. Joskus olen jossain bongannut sellaisen kuvan mihin oli merkitty mikä oli mikäkin, mutta ei löytynyt sitäkään.
Eli yksinkertaisuudessaan, kumpi puoli on bank 1 ja kumpi bank 2?
Edit:
Molemmat ykköslambdat antavat vikakoodia: P1131 sekä P1151. Ilmeisesti antavat ecun mielestä höpösignaalia? Koodit kun nollaa niin toimivat hetken closed loopissa, sitten putoavat open loppiin ja antavat nuo vikakoodit.
Hyviä arvauksia millä nuo korjaantuu?
Eli yksinkertaisuudessaan, kumpi puoli on bank 1 ja kumpi bank 2?
Edit:
Molemmat ykköslambdat antavat vikakoodia: P1131 sekä P1151. Ilmeisesti antavat ecun mielestä höpösignaalia? Koodit kun nollaa niin toimivat hetken closed loopissa, sitten putoavat open loppiin ja antavat nuo vikakoodit.
Hyviä arvauksia millä nuo korjaantuu?
Viimeksi muokannut Tuomas K, 23 Heinä 2013, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä?
Onkos sillä väliä, aina siellä on molemmat muka antaneet oudon arvon, ja vikavalo syttyy.
Mikäs siinä muuten on että ainakin itsellä vikamuistissa on aina kierrokset olleet n. 2000, ja kone n. 85 astetta
Mikäs siinä muuten on että ainakin itsellä vikamuistissa on aina kierrokset olleet n. 2000, ja kone n. 85 astetta
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistust
Omassa Alfassa vastaavia koodeja ilmaantui tänään aamulla töihin mennessä.
Luulen moottorin ilmansuodattimen tukkeutuneen. Sekä uuden Shellin V-Power Nitron polttoainneen pesevän karstat tukkimaan lambdasensoreita.
Kilometrit noin 60kilotonnin jälkeen muistui mieleen, että JTSsä polttaa kynäsytytyspuolat viimeistään 70tkm ajoa pyörähtäessä mittariin. Vaihtaa kynäsytytyspuolat?
Sytytystulppia syönyt jopa 20tkm pyörityksessä. Vaihtaa tulpat?
Ei sytytyskatkoja. Joten varaudun lambdojen vaihtoon.
Aloitan liittimien tarkastelun ja ilmansuodattimen vaihdolla.
Luulen moottorin ilmansuodattimen tukkeutuneen. Sekä uuden Shellin V-Power Nitron polttoainneen pesevän karstat tukkimaan lambdasensoreita.
Kilometrit noin 60kilotonnin jälkeen muistui mieleen, että JTSsä polttaa kynäsytytyspuolat viimeistään 70tkm ajoa pyörähtäessä mittariin. Vaihtaa kynäsytytyspuolat?
Sytytystulppia syönyt jopa 20tkm pyörityksessä. Vaihtaa tulpat?
Ei sytytyskatkoja. Joten varaudun lambdojen vaihtoon.
Aloitan liittimien tarkastelun ja ilmansuodattimen vaihdolla.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistust
tuommoiset koodit vois olla liitinhäröilyä, ainakin tinaamalla joku oli päässyt eroon. Se mahdollinen liitinhäröily liittyy nimenomaan noihin laajakaistoihin. Bank1 on aina se puoli mihin 1 pytyn pakokaasut menee, eli jtässän tapauksessa bank1 on pytyt 1 ja 4. Tämä lambdatouhu on samalla mielenkiintoinen että rasittava, oikeaa autokohtataista tietoa löytyy vähän nihkeästi internetin ihmemaailmasta. Bosch ilmoittaa jtässän käyttämien lambdojen vaihtoväliksi 160tkm max 0,7l/1000km öljynkulutuksella. Ei ne lambadat välttämättä vielä tuolloin paskana ole, mutta hidastumisen mahdollisuus on todellinen. Sen hidastumisen voi todeta käyrän muodosta. Takalambdat antavat hyvinkin suoraa viivaa, siis toiminta on täysin erilainen kuin samojen toiminta etummaisina jossain muussa mallisssa. Laihaseos moodissa(pienet kierrokset) takalambdat vetää suoraa viivaa (0,2V) koska ne eivät voi toimia niin laihalla seoksella ollenkaan.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistust
Kilometrejä on vähän päälle 160 tkm...
Yksi uusi anturi mulla on, ajattelin sen vaihtaa sinne ja katsoa jos siitä on apua. Jos auttaa niin sitten pitää hommata toinenkin uusi.
Autodata ei tuntenut noita koodeja ollenkaan.
Yksi uusi anturi mulla on, ajattelin sen vaihtaa sinne ja katsoa jos siitä on apua. Jos auttaa niin sitten pitää hommata toinenkin uusi.
Autodata ei tuntenut noita koodeja ollenkaan.
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistust
Nyt sain kolmelta kynäsytytyspuolalta P30X -koodit misfire tyhjäkäynnillä, joten taitaa olla loru lopussa Laitoin uudet kynäsytytyspuolat Ricambi Italialta tilaukseen ja toivon, että ne ehtisi ensiviikolla postiin. Näin säästin taas muutaman kympin Mittarissa kohta 120tkm.
Moottorin ilmansuodattimen ja tulppien vaihdon jälkeen yllätti totaalisesti. Mutta muuten käynti parani selvästi, vaikka moottori käykin tyhjäkäyntiä huonosti.
Moottorin ilmansuodattimen ja tulppien vaihdon jälkeen yllätti totaalisesti. Mutta muuten käynti parani selvästi, vaikka moottori käykin tyhjäkäyntiä huonosti.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistust
Itsellä oli kyseinen ongelma viime viikolla että alkoi ilmoittamaan virhettä lambda sensorilla. Arvasin jo alkujaan että kyse luultavasti on ilmansuodattimesta, koska viat tulivat pienen kiihdyttelyn jälkeen ja tuo ilmansuodattimen vaihto on ollut tässä jo projektin alla. Jäänyt tekemättä koska ne ruuvit ilmansuodattimen kotelossa olleet aivan ruosteessa (hajosi käsiin). Eikä minun aikana ole vaihdettu kertaakaan eikä varmaan edellisenkään omistajan sen verran pahassa kunnossa olivat. No tuli sekin vaihdettua ja vika koodi hävisi eikä ole tullut nyt viikkoon ainakaan takaisin. Autokin vastaa ihan eritavalla. Eli suosittelen kokeilemaan tota suodattimenvaihtoa jos viime kerrasta on aikaa. On meinaan mukavempi ja halvempi homma kuin lambda "sävellykset".
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: JTS lambda-anturit, mikä on mikä? Vikakoodien tunnistust
Mulla jäi perimmäinen syy vikaan selvittämättä. Lambdojen liittimissä oli feelua mikä aiheutti häiriöitä ja vikakoodeja, mutta liittimien rassauksen jälkeen vaihtuivat vikakoodit toisiin, vanhat pysyivät poissa, mutta uudet tuli tilalle eikä onnistunut kuittaaminen kun tulivat aina takaisin. Joku päivä sitten vikavalo kuitenkin sammui omia aikojaan. Nollasin silloin vikakoodit muistista, jonka jälkeen nyt on menty toista tuhatta kilometriä ilman vikoja.
Vikavalo sammui illalla kun päivällä oli vaihdettu öljyt, yhteys näiden välillä lienee sattumaa. Epämääräisten koodien merkitys jäi siis edelleen selvittämättä...
Vikavalo sammui illalla kun päivällä oli vaihdettu öljyt, yhteys näiden välillä lienee sattumaa. Epämääräisten koodien merkitys jäi siis edelleen selvittämättä...