156 ylätukivarren vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jkk kirjoitti:varren rasvaamisesta tulikin mieleen eräs 156 joka tuli purkuun, siinä oli ylätukivarteen tehty rasvanippa pallon voitelua varten. :shock:
Tuo kyllä voisi lisätä yläpallon käyttöikää, omassa yksilössänikin oli kyseinen pallonivel väljä. Kumipuslapäässä ei välystä ollut.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

äölkjhgf kirjoitti:
jkk kirjoitti:varren rasvaamisesta tulikin mieleen eräs 156 joka tuli purkuun, siinä oli ylätukivarteen tehty rasvanippa pallon voitelua varten. :shock:
Tuo kyllä voisi lisätä yläpallon käyttöikää, omassa yksilössänikin oli kyseinen pallonivel väljä. Kumipuslapäässä ei välystä ollut.
Tai voi olla että olikin kumit väljänä, mutta kun ne ei aiheuta katsastusmiehen kuultavaa kolinaa niin ei ainakaan niistä maininnut.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jotenkin herää epäilys että jos sinne työntää vaan jotain käteen sattunutta rasvaa niin se voi olla jopa se syy miksi se tukivarsi kestää vain muutaman kuukauden, kumi kun ei kestä mitä vaan rasvoja. Ei sinne palloonkaan saa mitään rasvanippaa laittaa, siitä pallosta ei löydy rasvauria ja rasvaprässi vaan työntää jumalattoman paineen sinne pallon kuppiin. Välys varmaan katoaa tilapäisesti kun kuppi on täynnä rasvaa joka työntää sitä palloa tiukalle, mutta ei se pitkän päälle toimi, parhaassa tapauksessa irtoaa koko pallo.

Itse vaihdoin noin 15 tkm sitten toisen ylätukivarren Delphi-merkkiseen, ainakin vielä on tiukka ja äänetön. Tuolla joku niputti Delphin Mapcon kanssa samaan kuraluokkaan, mutta Delphi on varmaan edelleen maailman suurin oe-valmistaja, ei ne nyt ihan kamalinta kuraa voi olla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuomas K kirjoitti:Jotenkin herää epäilys että jos sinne työntää vaan jotain käteen sattunutta rasvaa niin se voi olla jopa se syy miksi se tukivarsi kestää vain muutaman kuukauden, kumi kun ei kestä mitä vaan rasvoja.
Silikonirasvaa, jos sinne jotain laittaa. Ei varmasti ainakaan pahenna tilannetta noiden kuravarsien kohdalla.

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

Hei!

Olen uusi käyttäjä täällä, mutta seurannut sivuja aikaisemmin jo jonkin aikaa, koska omistan nyt itsekkin Alfan 156:n ja täältä näyttää löytyvän porukkaa, joka asioista tietää hyvin. Asiani liittyy 156 ylätukivarren läpi menevään pulttiin. Onko kenelläkään tietoa, minkä kokoinen ja pituinen se on?? Pitkähän se nyt on ainakin. Merkkihuollosta kävin kysymässä kyseiselle pultille hintaa ja kertoivat, että 20e/kpl eli 40e yhteensä, jos molemmille puolille haluaisi ottaa uudet. Eivät kuulemma näe koneelta, minkä kokoinen pultti kuitenkin kyseessä on. Auto on siis 156 JTS 2.0 ja vm -05.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ja miksi se pitäisi vaihtaa?

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

jkk kirjoitti:^ja miksi se pitäisi vaihtaa?
Todennäköisesti omalla tuurillani toinen niistä ainakin hajoaa tai pitää hajottaa, koska ei lähde irti. Hyvähän se ois, jos ei tarvitsisi vaihtaa. Uskon kuitenkin, että pulttikaupasta sen pultin saisi halvalla, niin voisi käydä ostamassa varalle jo yhden ennen vaihtoa.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Venttiville kirjoitti:Hei!
Asiani liittyy 156 ylätukivarren läpi menevään pulttiin. Onko kenelläkään tietoa, minkä kokoinen ja pituinen se on?? Pitkähän se nyt on ainakin. Merkkihuollosta kävin kysymässä kyseiselle pultille hintaa ja kertoivat, että 20e/kpl eli 40e yhteensä, jos molemmille puolille haluaisi ottaa uudet. Eivät kuulemma näe koneelta, minkä kokoinen pultti kuitenkin kyseessä on. Auto on siis 156 JTS 2.0 ja vm -05.
Ellen väärin muista niin M10 x 190. Voithan ottaa uuden tukivarren mukaan ja etsiä pulttikaupassa reikään sopivan pultin. Pultti saanee olla lujempi, eli 10.9 tai 12.9 ja vain päässä kierrettä sen verran että saa kirittyä. Ja nylocmutteri vielä siihen. Käytännössä voi joutua ostamaan 200mm pultin jota sitten lyhentelee sopivaksi.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja toolman »

Venttiville kirjoitti:
jkk kirjoitti:^ja miksi se pitäisi vaihtaa?
Todennäköisesti omalla tuurillani toinen niistä ainakin hajoaa tai pitää hajottaa, koska ei lähde irti. Hyvähän se ois, jos ei tarvitsisi vaihtaa. Uskon kuitenkin, että pulttikaupasta sen pultin saisi halvalla, niin voisi käydä ostamassa varalle jo yhden ennen vaihtoa.
Ei nuo ylätuen pultit mene rikki, ei ne ole edes kovassa! Sen sijaan hommaa valmiiksi iskarin alapään pultit mikäli meinaat ne irrottaa, ne ei lähde ehjänä! Paras(nopein) tapa taitaa kyllä olla se että jättää iskarin alapään kiinni haarukkaan, ja tiputtaa koko tolpan niin alas että ylätuki ja sen kiinnike mahtuu tulemaan iskarin yläpään yli. Tai siis oikeesti helpointa on jos joku on jo kääntänyt sen kyselemäsi ylätuen pultin jo toisin päin! Silloin riittää yläpallo ja juuri se ylätuen pultti. :) (edit: niin ja tietysti sisälokari)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

toolman kirjoitti:Sen sijaan hommaa valmiiksi iskarin alapään pultit mikäli meinaat ne irrottaa, ne ei lähde ehjänä!
Miksi ei? Kokemusta ei nyt ole kuin yhdestä autosta, mutta ei tuo pultti ole mitenkään ongelmalliselta vaikuttanut.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja toolman »

Tuomas K kirjoitti:
toolman kirjoitti:Sen sijaan hommaa valmiiksi iskarin alapään pultit mikäli meinaat ne irrottaa, ne ei lähde ehjänä!
Miksi ei? Kokemusta ei nyt ole kuin yhdestä autosta, mutta ei tuo pultti ole mitenkään ongelmalliselta vaikuttanut.
Jos siellä on se orgis kuusiokolopultti ja neliön muotoinen mutteri, niin yleensä vuodet on tehneet sen että pultti on yhtä puuta sen haarukan kanssa. Kymmeniä muttereita olen rälläköinyt, kerran lähti ehjänä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Semmoiset mulla on molemmin puolin ja ehjänä olen ne sieltä saanut irti ja vielä takaisin nippuunkin :)

Ehkä on sitten ollut onnea...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuomas K kirjoitti:Semmoiset mulla on molemmin puolin ja ehjänä olen ne sieltä saanut irti ja vielä takaisin nippuunkin :)

Ehkä on sitten ollut onnea...
Yhdestäkään en ole saanut irti ehjänä :lol:
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Tarpeeksi liuottaa öljyssä ja mömmössä niin lähteehän ne...

^
Ainakin teoriassa :D

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin, ja mites liotat? :D kyl ne 14-15v kun on saanut rauhassa yhtyä pultti siihen haarukkaan niin on kyl tiukass.

mä oon ylävarsijumpassa tiputtanut aina tolpan haarukan kanssa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Viikon ajan päivittäinen täsmäannos CRC:n mospenetraattoria ainakin sai ilmeisesti n. 21v paikalleen totuttautuneet 9000:n takaiskareiden alapultit aukeamaan varsin suopuisasti. Noi(kin) pultit on siis siitä kuuluisia, että ne kuulemma aukeavat vain rälläkällä, eikä niitäkään saa kunnolla likoamaan. Toki tuo on vähän pitkäpiinainen tyyli, mutta jos homma ja päivä on tiedossa, voi helpottaa kummasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ole minulla ollut koskaan ongelmia niiden 156:sen etuiskarin alapään pulttien kanssa. Varmasti toistakymmentä autoa on tullut käsiteltyä ilman ruosteenirroitus liottelua. Kuinka ne muka voi edes jumiutua kun niitä avataan kahdesti vuodessa tukivarsia vaihdettaessa :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Paitsi jos käyttää laadukkaita tukivarsia :(

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tuli vaihdettua eteen ylätukivarret ja iskarit, kun tuntui keula löysältä ja narisi. Narina tulikin iskareista, mutta toista uutta ylätukivartta (TRW) laittaessa, ensin mutteri ei kiristynyt täysin ja sitä hetken siinä pyöriteltyä koko palloniveltappi katkesi!!!!

Miten tämä on mahdollista, onko näissä jotain laatuvikoja?

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Mitä, Alfoissako? :mrgreen:
Ride on!

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö trw:n pitänyt merkkinä se kaikkein paras olla?

Ei tossa kiristyksessä varmaan itsekään pysty sähläämään, kartio oli hyvin silmukan läpi ja suorassa....

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos vika oli siinä tukivarressa niin siinä murtumakohdassa saattaisi näkyä jonkinlaista jälkeä valmistusviasta josta murtuma on lähtenyt.

Aika eksoottinen vika kyllä :shock:

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Olen todistanut toistakin tapausta, jossa mutteri kiertyi hyvin, mutta lopussa ei kuitenkaan koskaan kiristynyt kunnolla.
On vikaa sitten heikossa jengatuksessa tai mutterissa, mutta helvetin varovainen näiden kanssa saa olla.
Eipä ole koskaan ollut minkään muun nivelen kanssa tällaisia ongelmia.

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Oliko se mutteri semmonen "soikea" lukkomutteri, siis ilman nailonia? Ite tuskailin tuollaisten kans vaihtaessani patonkiin koiranluita. Ei kans meinannut pyöriminen loppua, vaikka kuusiokololla pidin vastaan. Nappas ne lopulta kiinni, mutta kiristysmomentti meni kyllä suosituksista reilusti yli.

Edit: Niin ja vaihdoin samalla TRW:n raidetangonpäät, joissa tuli mukana perinteiset Nylockit. Nuo nappas ihan hyvin kartion kiinni, vaikka sipaisin hieman kuparitahnaakin väliin. Silmukan pyöräytin kevyesti puhtaaksi akkunapaharjalla.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ihan normaali mutteri jossa muovi lukitteena.
Eikä siis pyörinyt itse nivel tyhjää vaan mutteri ei vaan kiristynyt.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Taisi ongelma ratketa, uutta ylätukivartta asentaessa huomasin, että pallonivel kun tulee silmukan läpi, niin jengatus ei riitä silmukkaan asti. Eli tarvii prikan, jonka edellinen asentaja on ilmeisesti unohtanut.
Kun kiristin ilman prikkaa, jäi mutteri pyörimään tyhjää koska jengat loppuivat.
Uuteen laitoin sopivan prikan ja ei mitään ongelmaa.
Outoa kyllä että vanha oli kestänyt ilman prikkaa, onko sitten jätetty sen verran löysälle.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ :shock: ei siinä kyllä mitää prikkaa kuulukaan olla.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miten ihmeessä sen saa kireäksi, kun nivelen jengatus loppuu 1-2 milliä ennen silmukkaa? Näin ainakin itse ajattelin asian ja ei siitä prikasta ainakaan haittaa ole. Viisaammat korjatkoon väitteeni!:)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Ei pitäisi joutua käyttämään prikkaa. Olisikohan olkavarren "pesä" voinut jostain syystä laajentua sen verran, että pallonivelen kartio uppoaa liian syvälle..?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jarsan ehti ensin. Mittavirheinen tukivarsi tai sitten siinä olkavarressa jotain hämärää. Kuin muistaisin, että se pallonivelen kierre jatkuu ihan kartion juureen.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kierteiden jälkeen on pari milliä sileää pintaa, joka myös hieman kapenee, ennen kuin kartio alkaa. TRW:n pallonivel näytti silmämääräisesti hieman pidemmältä, mutta en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Tässä motonetista ostamassani tukivarressa jengat riittivät silmukkaan asti, mutta lisäsin prikan.

Olkavarren pesä mielestäni ihan normaali, ei kulumaa tms.

Eihän tuosta prikasta mitään haittaa voi olla?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 ylätukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Ei se siellä haittaa.

Vastaa Viestiin