Apua kiitos, kiire!
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Apua kiitos, kiire!
Neuvoisiko joku ystävällinen sielu, miten 164:n vetoakselin "apuakseli" lähtee irti koneen tukijalasta? Eli siis miten akselin saa irti tukilaakerista tai vaihtoehtoisesti laakerin koneen jalasta. Siinähän on kolmella tai neljällä pienellä pultilla kiinnitettävä kauluslevy, mutta en saanut sen irrotuksella mitään järkevää aikaan. Onko jossain ehkä lukkorengas jemmassa tms.?
"90" varmaan tietää vastauksen, mutta muidenkin vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.
On nimittäin tuossa yksi kappale 164 teeässää koneenvaihdossa ja urakka alkaa kohta mättää pahasti.
"90" varmaan tietää vastauksen, mutta muidenkin vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.
On nimittäin tuossa yksi kappale 164 teeässää koneenvaihdossa ja urakka alkaa kohta mättää pahasti.
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Apua kiitos, kiire!
Väliakseli on kiinni muistaakseni kahdella M6 pultilla moottorin takatuen läpi menevässä reijässä. Kun irroitat ne niin koko akseli tulee helposti vetämällä ulos jos ei niin käytä ulosvetovasaraa (saatavan esim. Biltemasta) sillä lähtee aina.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Neuvoisiko joku ystävällinen sielu, miten 164:n vetoakselin "apuakseli" lähtee irti koneen tukijalasta? Eli siis miten akselin saa irti tukilaakerista tai vaihtoehtoisesti laakerin koneen jalasta. Siinähän on kolmella tai neljällä pienellä pultilla kiinnitettävä kauluslevy, mutta en saanut sen irrotuksella mitään järkevää aikaan. Onko jossain ehkä lukkorengas jemmassa tms.?
"90" varmaan tietää vastauksen, mutta muidenkin vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.
On nimittäin tuossa yksi kappale 164 teeässää koneenvaihdossa ja urakka alkaa kohta mättää pahasti.
Joku hurja on irroittanut/asentanut vaihdelaatikon ottamatta väliakselin irti mutta on toki hiukan hankalampaa asentaa laatikko paikoilleen, en ole itse kokeillut.
Hommaan menee n. 8h kytkimen vaihtoineen ja kampiakselin stefan vaihtotöineen. Tokihan vaihdat Stefan?? Se kannatta aina tehdä
Kaikki hyvin?
Taisi vastaus löytyä, koska meikäläisen alfa kulkee kuulemma taas ihan "kivasti" ... - pääsis vaan itse taas puikkohin ja vauhtipyöriä lennättelemään!!!
-TS
-TS
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitoksia taas.
Itse asiassa en saanut sitä väliakselia irti, vaan otin lopulta laatikon uudestaan koneesta irti, kiinnitin moottorin jalan akseleineen ja rykäisin laatikon takaisin. Onnistuihan se noinkin, kun koko voimapaketti oli lattialla. Mutta se on kova jätkä joka saa molemmat akselit booreilleen koneen ollessa autossa kiinni!
En keksinyt siitä tukilaakerin kiinnityksestä muuta kuin kolme pientä, 10 millin kannalla olevaa pulttia, joilla "kauluslevy" oli kiinnitetty. Vaan ei se vetari silti suostunut irtoamaan, kamalasti en uskaltanut moskaa käyttää ettei laakeri olisi hajonnut. Ja jos laakeri kerran oli noin jumissa, akselin kiinnisaaminen tasauspyörästöön hakkaamalla olisi tuntunut vähemmän järkevältä.
No, auto peuhaa taas, tosin pariin juttuun ei enää keskellä yötä keksitty korjausta. Ensinnäkin kuskin puolen sytytysjärjestelmä ei ole kunnossa, niillä auto käy käytännössä kahdella kun kakkos- ja kolmospytyissä ei ole paljoa elämää. En ehtinyt tarkemmin tutkimaan, vaan otin ko. systeemin puolan ensiöpuolen liittimen irti. Hyvin tuo näyttää peuhaavan toisenkin puolen varassa. Toisekseen parkit (etu- ja taka-, mittarivalot ja ilmeisesti rek.kilven valot), takasumarit ja takakontin aukaisu menivät mykäksi. Mitäs ihmeen yhteistä näillä nyt sitten on? Sulakkeet näyttivät ehjiltä eikä koneen/laatikon nosto edellyttänyt valojen sähköjen ropeloimista. Ei kai ARC ole noihin yhteydessä? Sen majapaikkaa tuli nimittäin kaiveltua.
Jos edelläolevista löytyy hyviä vinkkejä/arvauksia niin kuulisin niitä taas mielelläni.
Itse asiassa en saanut sitä väliakselia irti, vaan otin lopulta laatikon uudestaan koneesta irti, kiinnitin moottorin jalan akseleineen ja rykäisin laatikon takaisin. Onnistuihan se noinkin, kun koko voimapaketti oli lattialla. Mutta se on kova jätkä joka saa molemmat akselit booreilleen koneen ollessa autossa kiinni!
En keksinyt siitä tukilaakerin kiinnityksestä muuta kuin kolme pientä, 10 millin kannalla olevaa pulttia, joilla "kauluslevy" oli kiinnitetty. Vaan ei se vetari silti suostunut irtoamaan, kamalasti en uskaltanut moskaa käyttää ettei laakeri olisi hajonnut. Ja jos laakeri kerran oli noin jumissa, akselin kiinnisaaminen tasauspyörästöön hakkaamalla olisi tuntunut vähemmän järkevältä.
No, auto peuhaa taas, tosin pariin juttuun ei enää keskellä yötä keksitty korjausta. Ensinnäkin kuskin puolen sytytysjärjestelmä ei ole kunnossa, niillä auto käy käytännössä kahdella kun kakkos- ja kolmospytyissä ei ole paljoa elämää. En ehtinyt tarkemmin tutkimaan, vaan otin ko. systeemin puolan ensiöpuolen liittimen irti. Hyvin tuo näyttää peuhaavan toisenkin puolen varassa. Toisekseen parkit (etu- ja taka-, mittarivalot ja ilmeisesti rek.kilven valot), takasumarit ja takakontin aukaisu menivät mykäksi. Mitäs ihmeen yhteistä näillä nyt sitten on? Sulakkeet näyttivät ehjiltä eikä koneen/laatikon nosto edellyttänyt valojen sähköjen ropeloimista. Ei kai ARC ole noihin yhteydessä? Sen majapaikkaa tuli nimittäin kaiveltua.
Jos edelläolevista löytyy hyviä vinkkejä/arvauksia niin kuulisin niitä taas mielelläni.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ai niin, vanhan koneen vika oli todellakin löystynyt vauhtipyörä! Pulteista päätellen vauhtipyörä oli jossain vaiheessa irrotettu ja kiinnitetty ilman kierrelukitetta *douh*. Palikat näyttivät olevan kunnossa, edes pultit eivät olleet saaneet pahasti kipeää vaikka pyörä oli keikkunut niiden varassa. Mahdollisesti pelkkä pulttien kiristys olisi riittänyt korjaamaan vian, mutta kun nyt uusi kone oli jo hankittu niin pudotin sen nokalle. Olihan se vanha melkoisen öljyinen, joten tuskin se oli muutenkaan enää elämänsä keväässä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kun auto on varustettu 8 tulpalla niin on liiankin helppoa laittaa johdot vääriin paikkoihin, kysy vaan miten tiedän kun ei toinen puoli ruvennut toimimaan niin vein sen sitten Delta autoon jossa äkkäsivät johtojen olevan ristissä hävetti pirusti
Eihän tällaista voi minulle sattua
Väliakseli on tosiaan kiinni 3:lla pultilla eikä kahdella jota virheellisesti muistelin.
Kokeile laittaa puolan liitin kiinni, auttoiko vikaan? Muuhunhan et koskenut?
Eihän tällaista voi minulle sattua
Väliakseli on tosiaan kiinni 3:lla pultilla eikä kahdella jota virheellisesti muistelin.
Kokeile laittaa puolan liitin kiinni, auttoiko vikaan? Muuhunhan et koskenut?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Ricambi kirjoitti:Kun auto on varustettu 8 tulpalla niin on liiankin helppoa laittaa johdot vääriin paikkoihin, kysy vaan miten tiedän kun ei toinen puoli ruvennut toimimaan niin vein sen sitten Delta autoon jossa äkkäsivät johtojen olevan ristissä hävetti pirusti
Eihän tällaista voi minulle sattua
Joo kyllä tuo onnistuu muiltakin. En onneksi vienyt autoani mihinkään, rupesin vaan yksi kerrallaan mittailemaan tulpanjohtoja ja yhtäkkiä ihmettelinkin, että miksi helvetissä yhdessä kohdassa tulee molempiin tulppiin johto samalta puolalta :o
Minulla oli joku aika sitten toinen jakaja pimeänä, syyllinen oli pyörijä, jossa oli "vuotovirtaa", toisin sanoen pyörijästä moottorin runkoon noin 2 kilo-ohmia. Perstuntumalla tuntuu siltä, että vaikuttaa ainakin alakierrosten vääntöön aika tavalla jos puolet tulpista on pois pelistä. Ja äänetkin muuttuu vähäsen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, varsinkin kun virranjakajat otettiin vanhasta koneesta eli kaikki johdot oli pähkäiltävä uusiksi. Katsoin kyllä moneen kertaan että järjestys on OK. Kakkos- ja kolmospytyn tulppien irrotus ei aiheuta oikein mitään efektiä, joten senkin pohjalta kuvittelisin vian olevan jossain muualla.Ricambi kirjoitti:Kun auto on varustettu 8 tulpalla niin on liiankin helppoa laittaa johdot vääriin paikkoihin, kysy vaan miten tiedän kun ei toinen puoli ruvennut toimimaan niin vein sen sitten Delta autoon jossa äkkäsivät johtojen olevan ristissä hävetti pirusti
Niin siihen valojen katoamiseen? Pelasin noiden puolien liittimien kanssa ristiin rastiin kun metsästin käyntihäiriötä, mutta en missään vaiheessa huomannut parkkien palaavan. Sähköihin on kyllä koskettu konehuoneessa vähän sinne sun tänne, pitihän koneesta irrottaa kaikki johtosarjat että sen sai vaihdettua. Mutta miten moottorin sähköt voisivat vaikuttaa koko auton parkkeihin? Kaikki anturit ainakin näyttävät pelaavan oikein eli johdot tulivat oikeisiin paikkoihin.Ricambi kirjoitti:Kokeile laittaa puolan liitin kiinni, auttoiko vikaan? Muuhunhan et koskenut?
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Niin siihen valojen katoamiseen? Pelasin noiden puolien liittimien kanssa ristiin rastiin kun metsästin käyntihäiriötä, mutta en missään vaiheessa huomannut parkkien palaavan. Sähköihin on kyllä koskettu konehuoneessa vähän sinne sun tänne, pitihän koneesta irrottaa kaikki johtosarjat että sen sai vaihdettua. Mutta miten moottorin sähköt voisivat vaikuttaa koko auton parkkeihin? Kaikki anturit ainakin näyttävät pelaavan oikein eli johdot tulivat oikeisiin paikkoihin.[/quote]
Jep tähän asiaan viittasin. Kyllä nyt viittaa siihen että autossa olisi joku maattojohto kiinnittämättä. Eikö niin että esim. parkit olivat toimineet ennen moottorin vaihtoa?
Yleensäkin nuo sähköviat ovat pirullisia korjata Aikoinani metsästin 164 TS:ssä vikaa joka tyhjensi akun auton seisottua n. viikon. Vika löytyi sitten valoviiksestä jossa oli nasta kulunut niin että kytki releen päälle joka hissukseen söi virtaa (rele joka kytkeytyi sijaitsi keskikonsolin alla penkkien välissä) voin vilipittömästi tunnustaa että etsin vikaa todella kauan mutta periksi en antanut
Jep tähän asiaan viittasin. Kyllä nyt viittaa siihen että autossa olisi joku maattojohto kiinnittämättä. Eikö niin että esim. parkit olivat toimineet ennen moottorin vaihtoa?
Yleensäkin nuo sähköviat ovat pirullisia korjata Aikoinani metsästin 164 TS:ssä vikaa joka tyhjensi akun auton seisottua n. viikon. Vika löytyi sitten valoviiksestä jossa oli nasta kulunut niin että kytki releen päälle joka hissukseen söi virtaa (rele joka kytkeytyi sijaitsi keskikonsolin alla penkkien välissä) voin vilipittömästi tunnustaa että etsin vikaa todella kauan mutta periksi en antanut
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, kyllä ne aiemmin toimivat. Vaan käsittääkseni valoja sun muita rensseleitä ei maadoiteta koneen kylkeen, voin tietty olla väärässäkin. Korin maadoituksiin en ole koskenut muuten kuin koneen/vaihteiston maadoituksen osalta. Outo juttu.Ricambi kirjoitti:Kyllä nyt viittaa siihen että autossa olisi joku maattojohto kiinnittämättä. Eikö niin että esim. parkit olivat toimineet ennen moottorin vaihtoa?
- Epäkelpokeräilijä -