The ultimate Alfa engine ?
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
The ultimate Alfa engine ?
Alfa-Romeo on yhtä kuin teknisesti edistykselliset, sielukkaat ja urheilulliset moottorit. Mikä niistä on paras, joka on ollut tuotanto-katuautossa kiinni ?
Nyt on kyse Alfan syvimmästä olemuksesta, joten olkaa hyvä.
Perusteluja on myös aina kiva lukea...
JT
Nyt on kyse Alfan syvimmästä olemuksesta, joten olkaa hyvä.
Perusteluja on myös aina kiva lukea...
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: The ultimate Alfa engine ?
Eihän tuota nyt tartte edes perustella .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
^ onko Montreal-kokemusta kellään, onhan tänne Finlandiaan ainakin yksi ostettu uutena (Mobilisti 5/2004).
Konsuli Lindell teki todellisen kulttuuriteon tuolloin.
Jt
Konsuli Lindell teki todellisen kulttuuriteon tuolloin.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: The ultimate Alfa engine ?
Kaikki "muna pystyssä" bussosta....
Kyllä se Boxeri on munakkain
P.S. Molemmat busso ja boxeri löytyy tallista palasina
Kyllä se Boxeri on munakkain
P.S. Molemmat busso ja boxeri löytyy tallista palasina
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: The ultimate Alfa engine ?
Bokseri-koneelle ääni. 16v 1.7 bokserin omistaneena ei voi muuta kuin haikailla aikoihin entisiin. Vaikka tehoa ei ollut älyttömästi (jos toki riittävästi), niin koneen luonne äänimaailmoineen oli kyllä parhautta.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2013, 16:47
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS-00
- Paikkakunta: lahti
Re: The ultimate Alfa engine ?
Nord! Ehdottomasti! Sitä tuli monasti pikkupoikana faijan alfan konehuoneessa tuijjotettua... Olihan se vähän toista maata, ku kavereitten isien ladojen, corollien, marinoitten etc etc konehuoneet....
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
^Hiukan samat fiilikset täällä. Tämä taitaa olla myös sukupolvikysymys, ja varttuneimmat meistä ovat ajaneet enemmän Nord-alfoja nuorempana.. Nordissa myös hieno virityspotentiaali. Ja ne imuäänet, joita ei ruiskuvehkeihin saa kuin äänigeneraattorilla....
Kovin urheilumoottori noista kolmesta hienosta koneesta on V8, joka on katuversio 33-kilpa-auton moottorista. Kasi on Se kone, hienot äänet, kuulemma lähes turbiinimaisen värinätön ja Alfan kasia sai kierrättää lähes 8000 k/min asti...
Voi kun pääsisi luonnossa edes kuuntelemaan.
Busso-alfaan pääsee käsiksi nyt pilkkahinnalla, joten pitäisi ottaa yksi talteen. Hän oli muuten mukana tässä Montrealin projektissakin, joten ei mikään ihme, että tuloksena tuli hyvä V6.
Boxer-alfoista ei ole kertynyt mitään kokemuksia, mutta konetyyppi tuli hyvin tutuksi Käferissä.
Jt
Kovin urheilumoottori noista kolmesta hienosta koneesta on V8, joka on katuversio 33-kilpa-auton moottorista. Kasi on Se kone, hienot äänet, kuulemma lähes turbiinimaisen värinätön ja Alfan kasia sai kierrättää lähes 8000 k/min asti...
Voi kun pääsisi luonnossa edes kuuntelemaan.
Busso-alfaan pääsee käsiksi nyt pilkkahinnalla, joten pitäisi ottaa yksi talteen. Hän oli muuten mukana tässä Montrealin projektissakin, joten ei mikään ihme, että tuloksena tuli hyvä V6.
Boxer-alfoista ei ole kertynyt mitään kokemuksia, mutta konetyyppi tuli hyvin tutuksi Käferissä.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: The ultimate Alfa engine ?
Äänestin Nordia. Hieno moottori ja sen eri versiot olivat käytössä 50-luvulta aina 90-luvulle asti. Käytettiin niin kadulla kuin kilpa-autoissakin ja käytetään edelleen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Re: The ultimate Alfa engine ?
Kokemusta ei ole Nord- tai V8-moottoreista, GM-koneet ei sytytä ja Boxerista on jäänyt varsin positiiviset muistot - ääni menee siis Bussolle.
E: Omat ajokokemukset rajoittuvat seuraaviin yhdistelmiin:
33 - 1.7 16V
156 - 1.8TS, 2.0JTS, 2.5V6, 2.4JTD, 2.4 M-Jet
159 - 1.750Tbi, 1.9JTDm 8V, 1.9JTDm 16V, 2.0JTDm (125 kW), 2.4JTDm (147 kW)
Giulietta - 1.4 TB MultiAir
Kyytiläisenä kokemuksia 75:sta ja 164:sta. Molemmat 3.0 Bussolla.
E: Omat ajokokemukset rajoittuvat seuraaviin yhdistelmiin:
33 - 1.7 16V
156 - 1.8TS, 2.0JTS, 2.5V6, 2.4JTD, 2.4 M-Jet
159 - 1.750Tbi, 1.9JTDm 8V, 1.9JTDm 16V, 2.0JTDm (125 kW), 2.4JTDm (147 kW)
Giulietta - 1.4 TB MultiAir
Kyytiläisenä kokemuksia 75:sta ja 164:sta. Molemmat 3.0 Bussolla.
Viimeksi muokannut Jarsan, 26 Elo 2013, 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: The ultimate Alfa engine ?
Oma valinta meni V8:lle, juurikin siksi mitä JiiTee tuossa sanoi. Kun pääsisi joskus vaan edes kuuntelemaan...
Alfan boxereistakaan ei ole kokemuksia, mutta jos ne on edes samansuuntaista hienoutta mitä itätuonti (pidän Subarun boxereista luonteen ja äänen vuoksi), olisi tiukka kilpailija kasille.
Nordista lukenut täältä ja vähän muualtakin, kaiketi teknisesti "jotain aivan muuta", hyvässä... Liian vaikeita moiset
Alfan boxereistakaan ei ole kokemuksia, mutta jos ne on edes samansuuntaista hienoutta mitä itätuonti (pidän Subarun boxereista luonteen ja äänen vuoksi), olisi tiukka kilpailija kasille.
Nordista lukenut täältä ja vähän muualtakin, kaiketi teknisesti "jotain aivan muuta", hyvässä... Liian vaikeita moiset
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: The ultimate Alfa engine ?
Twin Spark 8V
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: The ultimate Alfa engine ?
Onko suurimmalla osalla jengiä ylipäätään kokemusta mistään muusta kuin Bussosta? En kehtaa äänestää, kun nöösinä ei muista ole omakohtaista tuntumaa...
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: The ultimate Alfa engine ?
Lasken itse tämän Nordin alle myös...Satakuusnelonen kirjoitti:Twin Spark 8V
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
Ja jos uranuurtaja-moottoreista puhutaan, ei JTD:tä voi unohtaa. Tosin se- racing -heritage puuttuu riisseliltä
Joten valintani oli Nord ja sen johdannaiset.
http://classic2.alfisti.net/english/rat ... td2002.htm
JT
Joten valintani oli Nord ja sen johdannaiset.
http://classic2.alfisti.net/english/rat ... td2002.htm
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: The ultimate Alfa engine ?
Nordi, 8v TS ja 3 erilaista bussoa ajettuna. Bussolle meni ääniwekkuli kirjoitti:Onko suurimmalla osalla jengiä ylipäätään kokemusta mistään muusta kuin Bussosta? En kehtaa äänestää, kun nöösinä ei muista ole omakohtaista tuntumaa...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: The ultimate Alfa engine ?
Onhan tuota tullut ajettua useammalla moottorilla, 1750 Nordilla, 8v TS:lla, Fiat 16v TS:lla, useammalla eri JTD versiolla eri koreissa kuten myös useammalla Bussolla eri versioina eri koreissa ja kyllä se V6 vaan on kaiken hehkutuksen arvoinen moottori, vaikkakin Nord eri aikakausi-versioineen sen hetkisiin aikalaisiinsa verrattuna erinomaisen hieno moottori onkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: The ultimate Alfa engine ?
Omien käkättimien keulalta on löytynyt
- boxer 1.7 16v
- Nordit 1600 ja 2000
- pari 2.0 Twinspark 8v:tä
- pari 3.0 12v:tä
- 1.8 Twinspark 16v
- 1.9 JTDm 16v
- 2.4 JTD 10v
Lisäksi ajettu sekalainen setti muita voimalaitoksia.
Montrealin kasista ei ole muuta kokemusta kuin katselu ja kuuntelu. Hyvät puheet, mutta en vielä siltä pohjalta uskaltaisi lähteä nostamaan sitä kaikkien aikojen hienoimmaksi padaksi. Voi se silti sitä olla.
Nordilla on pitkä ja kunniakas historia kadulla ja radalla, ja se lienee kone johon suuri osa sotien jälkeisten Alfojen maineesta perustuu. Nordista johdettu alu-Twinspark ansaitsee kunniamaininnan hienosta tehon, väännön ja kulutuksen suhteesta. En kuitenkaan koskaan ole päässyt oikein sinuiksi noiden "alkuperäisten" Nordien kanssa. Olivat varmasti 50-, 60- ja 70-luvuilla muihin aikansa moottoreihin verrattuna hienoja laitteita mutta nykyisiin voimanlähteisiin verrattuna ne tuntuvat minusta suhteellisen tavallisilta. Nättejähän ne toki ovat.
Sokeri pohjalla: Se kone, joka on eniten aiheuttanut typerää virnistelyä, kaasuvasteen kokeilua ja ikkunoiden availua tunneleissa, on Busso. Ja eikö Alfalla ajamisessa lopulta juuri tuosta ole kyse? Rokki soi ja pojat viihtyy. Tarkennetaan vielä että litroja saa mieluusti olla vähintään kolme, venttiilien määrä sitten ei ole niin justiinsa. Ajamistani kakspuolikkaista 12-naulaisessakin oli kyllä komeat soundit mutta menoa ei kovasti löytynyt oikein miltään kierroksilta. Pitsikantinen pikku-Busso sitten kirmaa yläkierroksilla jo ihan hyvin mutta hiukan hintelä alarekisteri ei oikein osu omaan makuun.
16v bokseri kyllä pääsee hauskuudessa hyvin lähelle vinkkeleitä. Soundtrack on oikein kiva ja kulku piisaa ainakin 33:n nenällä mukavasti. Itselläni tämä putosi kakkoseksi lähinnä siksi ettei se "riitä" muiden kuin ihan pienten kinnereiden nokalla.
- boxer 1.7 16v
- Nordit 1600 ja 2000
- pari 2.0 Twinspark 8v:tä
- pari 3.0 12v:tä
- 1.8 Twinspark 16v
- 1.9 JTDm 16v
- 2.4 JTD 10v
Lisäksi ajettu sekalainen setti muita voimalaitoksia.
Montrealin kasista ei ole muuta kokemusta kuin katselu ja kuuntelu. Hyvät puheet, mutta en vielä siltä pohjalta uskaltaisi lähteä nostamaan sitä kaikkien aikojen hienoimmaksi padaksi. Voi se silti sitä olla.
Nordilla on pitkä ja kunniakas historia kadulla ja radalla, ja se lienee kone johon suuri osa sotien jälkeisten Alfojen maineesta perustuu. Nordista johdettu alu-Twinspark ansaitsee kunniamaininnan hienosta tehon, väännön ja kulutuksen suhteesta. En kuitenkaan koskaan ole päässyt oikein sinuiksi noiden "alkuperäisten" Nordien kanssa. Olivat varmasti 50-, 60- ja 70-luvuilla muihin aikansa moottoreihin verrattuna hienoja laitteita mutta nykyisiin voimanlähteisiin verrattuna ne tuntuvat minusta suhteellisen tavallisilta. Nättejähän ne toki ovat.
Sokeri pohjalla: Se kone, joka on eniten aiheuttanut typerää virnistelyä, kaasuvasteen kokeilua ja ikkunoiden availua tunneleissa, on Busso. Ja eikö Alfalla ajamisessa lopulta juuri tuosta ole kyse? Rokki soi ja pojat viihtyy. Tarkennetaan vielä että litroja saa mieluusti olla vähintään kolme, venttiilien määrä sitten ei ole niin justiinsa. Ajamistani kakspuolikkaista 12-naulaisessakin oli kyllä komeat soundit mutta menoa ei kovasti löytynyt oikein miltään kierroksilta. Pitsikantinen pikku-Busso sitten kirmaa yläkierroksilla jo ihan hyvin mutta hiukan hintelä alarekisteri ei oikein osu omaan makuun.
16v bokseri kyllä pääsee hauskuudessa hyvin lähelle vinkkeleitä. Soundtrack on oikein kiva ja kulku piisaa ainakin 33:n nenällä mukavasti. Itselläni tämä putosi kakkoseksi lähinnä siksi ettei se "riitä" muiden kuin ihan pienten kinnereiden nokalla.
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: The ultimate Alfa engine ?
kokemusta on liki kaikista alfan koneista poislukien kasi ja dieselit.. ääni menee ehdottomasti bussolle..
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: The ultimate Alfa engine ?
Kyllähän se Giuseppen kiuas on timmi Onhan tuo Nord myös lekendaarinen !
Re: The ultimate Alfa engine ?
Busso on kyllä se moottori millä haluan ajaa ja ajankin
Nord, jos oikein ymmärsin, on tullut 1954. Se on ollut sillon ja pitkään sen jälkeenkin niin edistyksellinen, että ääni meni sille.
Nord, jos oikein ymmärsin, on tullut 1954. Se on ollut sillon ja pitkään sen jälkeenkin niin edistyksellinen, että ääni meni sille.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: The ultimate Alfa engine ?
Kyllä se ääni Nordille menee. Oli markkinoille tullessaan varsin edistyksellinen moottori. Muilla ei ollut vielä yhtään nokkaa kannessa, niin Alfalla oli kaksi. Onhan tuo turbobussokin kyllä ihan maukas...
Alfaholismia vuodesta 2001
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: The ultimate Alfa engine ?
Nordille meni ääni. Se on vahva ja kiertää kivasti. Bussokin on todella mukava, mutta aina on pelko persiissä hihnan kestämisen kanssa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: The ultimate Alfa engine ?
Sama. Ja onhan tää hieno moottori. Vääntöä löytyy, mutta laulaa iloisesti myös korkeilla kierroksilla. Ja yllättävän pieniruokainenkin vielä. Itselläni tästä kokemusta siis 164:n ja 75:n keulalla.Hepa kirjoitti:Lasken itse tämän Nordin alle myös...Satakuusnelonen kirjoitti:Twin Spark 8V
156:n Tessusta en tykkää läheskään yhtä paljon, sehän on moottorina suorastaan tylsä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: The ultimate Alfa engine ?
Kyllä se vaan taitaa 16V 1.7 boxeri olla joka on jättänyt rakkaimmat muistojäljet.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
The ultimate Alfa engine ?
Kokemuksia kertynyt tällä hetkellä TS, JTDm ja Busso -moottoreista - ääni selkeäsi Bussolle myös täältä. Vääntöä löytyy, kierroksia löytyy, äänimaailmaa LÖYTYY, ulkonäköä LÖYTYY ja fiilistä... noh, ei varmaan tarvitse edes sanoa?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: The ultimate Alfa engine ?
2.0 JT.... Busso. Jos olisi kokemusta boxerista tai kasista, niin saattaisin hyvinkin olla toista mieltä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
Nuo kaikki kolme moottoria ovat paitsi nerokkaita teknisesti niin myös hyvän näköisiä ....
Bussolla kova keulapaikka -pidetään vielä tämän viikon ajan äänestystä auki
Juha
Bussolla kova keulapaikka -pidetään vielä tämän viikon ajan äänestystä auki
Juha
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: The ultimate Alfa engine ?
Ei ole kokemusta kuin Bussoista. 3 litraa ja siitä yli niin tyytyväisyys taattu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: The ultimate Alfa engine ?
miten kukaan ei ole antanut ääntään JTSsälle
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: The ultimate Alfa engine ?
Ääni muille, eli jtässälle aito fiat-Alfa motti joka oli pyhittetty täysin Alfa Romeoille ja niihinkin rajoitetusti Aikalaisekseen edistyksellinen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: The ultimate Alfa engine ?
joka päiväisenä käyttöautona JTS on kyllä ihan oikesti edelleenkin noista paras, verot, vakuutukset ja kulutus + hienot ominaisuudet...
No juu, se moottori on paras, mikä sopii parhaiten omaan käyttöön, ei se mikä mielyttää naapuria eniten
No juu, se moottori on paras, mikä sopii parhaiten omaan käyttöön, ei se mikä mielyttää naapuria eniten
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: The ultimate Alfa engine ?
^Väittäisin, että 8V Twin Spark pesee noissa edellä mainituissa tuon JTS:n. Lisäbonuksena ei tatvitse vaihtaa remmiä 3kk välein
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: The ultimate Alfa engine ?
Paitsi sitten niissä hienoissa ominaisuuksissa, vääntöä on JTS:ssä alhaalla sen verran, että aina saa olla kertomassa lukemia kun joku sellaista ajelee, niin 2.0 kuin 2.2:kin. saa sen hihnan vaihtaa 3kk välein, mutta sehän on sulaa tyhmyyttä. eikä se lisä tehokaan ikinään pahaa tee
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Re: The ultimate Alfa engine ?
Ollut monta eri Alfaa tallissa eri moottoreilla. 8 ja 16 venaisesta tessusta JTS:n, multiairin, TBi:n ja dieseleiden lisäksi 2.5, 3 ja 3.2 litraisiin bussoihin ja kyllä 3.2 litrainen versio oli mieluisin. Harvoja moottoreita kuuntelee tunnelissa lasit auki niin mielellään ja voi että kun moottori voikin olla niin kaunis myös ulkoiselta olemukseltaan...
8v tessu kuulosti myös omassa kokoluokassaan kivalta ja tosiaan... Ketjukone.
TBi on myös tuntumaltaan kiva ja nykyaikainen kone, mutta kun se ei kuulosta, kierrä saati näytä miltään.
Koska muista ehdotetuista ei ole omakohtaista kokemusta, menee ääni siis epäilemättä Bussolle.
8v tessu kuulosti myös omassa kokoluokassaan kivalta ja tosiaan... Ketjukone.
TBi on myös tuntumaltaan kiva ja nykyaikainen kone, mutta kun se ei kuulosta, kierrä saati näytä miltään.
Koska muista ehdotetuista ei ole omakohtaista kokemusta, menee ääni siis epäilemättä Bussolle.
Ammattina autokauppa
Re: The ultimate Alfa engine ?
1.7 16v Boxer Äärimmäisen hauska ajaa, tykkää kun kierrättää ja se äänimaailma... Valintaan saattaa vaikuttaa myös ensirakkaus. Mun eka auto oli (ja on edelleen enkä ikinä hukkaa pois) 33. Myöhemmissä Alfoissa on ollut myös 2,5 24v busso ja 1,8 Twinspark. Busso oli oikein mukava ja vaivaton arkiajossa. Tessua pystyi perustelemaan järjellä, mutta vähän tylsä kutosen jälkeen. Muista ei ole omakohtaista kokemusta. Ainakin Nordin kyydissä olen istunut.
Jostain on hiipinyt kiinnostus herätellä taas 33 ajoon ja hävittää Corvette alta pois. Olenko normaali?
Jostain on hiipinyt kiinnostus herätellä taas 33 ajoon ja hävittää Corvette alta pois. Olenko normaali?
Tein itse - säästin
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: The ultimate Alfa engine ?
Tottakai olet.Oleino kirjoitti:Jostain on hiipinyt kiinnostus herätellä taas 33 ajoon ja hävittää Corvette alta pois. Olenko normaali?
Omakohtaisia kokemuksia ei ole V8:sta eikä boxerista, joten ääni lähtee Bussolle.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: The ultimate Alfa engine ?
Busso, hetken kokemus jätti ikuisen kaipuun Täytynee palata vielä asiaan....
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: The ultimate Alfa engine ?
JTS ääni. Oma on paras
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: The ultimate Alfa engine ?
Nordille meni ääni kun VM:ää ei saanut äänestää.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: The ultimate Alfa engine ?
Täysin samaa mieltä.Hepa kirjoitti:^Väittäisin, että 8V Twin Spark pesee noissa edellä mainituissa tuon JTS:n. Lisäbonuksena ei tatvitse vaihtaa remmiä 3kk välein
Silti ääni meni Bussolle; upea moottori kaikin puolin. Ääni, kulkupuoli ja niinkin tärkeä asia kuin ulkonäkö on tuossa motissa kohdallaan.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: The ultimate Alfa engine ?
Tähän ei ole kuin yksi oikea vastaus. 40 vuotta tuotannossa ollut ja koko elinkaarensa globaalissa kilpailussa sarjansa kärkiryhmässä pysynyt klassikko.
-Tazio
-Tazio
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
No niin, aika selvä ykkönen löytyi. Busson pata oli ylivoimainen. Nord kakkonen ja tulkitsenko oikein, jos boxer sai 3.sijan epävirallisesti ?
Onko M1-bussoautoja saittilaisilla ? Ainakin GTV6:t on jo yli 30-vuotiaita?
Pieni haittahan V6:ssa on vähällä ajolla olevassa museoajoneuvossa eli n, 3-4vuoden välein vaihdettavat vesipumppu ja jakopäää Nordiin verrattuna, mutta kyllä tuon kanssa jaksaa harrasteautossa elää
Jt
Onko M1-bussoautoja saittilaisilla ? Ainakin GTV6:t on jo yli 30-vuotiaita?
Pieni haittahan V6:ssa on vähällä ajolla olevassa museoajoneuvossa eli n, 3-4vuoden välein vaihdettavat vesipumppu ja jakopäää Nordiin verrattuna, mutta kyllä tuon kanssa jaksaa harrasteautossa elää
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: The ultimate Alfa engine ?
Liekö tuo hihnanvaihto museoautossa suuri murhe. Vaihtovälihän on mitoitettu ympärivuotiseen käyttöön eli kestämään kylmäkäynnistykset kolmenkympin pakkasessa. Vain satunnaisessa kesäkäytössä olevassa kärryssä välin voinee melko huoletta vaikka tuplata.
Omaan Bussooni vaihdoin viimeksi pelkän hihnan, ja näin aioin tehdä vastakin. Jakopäässä on vain yksi järeähkö kiristinpyörä, ja sen laakerin kunnon saa selville pyörittelemällä. 12-venttiilisissä jakohihna ei käytä vesipumppua joten sitäkään ei tarvitse vain varmuuden vuoksi vaihtaa. Pumpun vaihto sitten joskus kyllä muistaakseni edellyttää jakopään purkamista mutta se ei pitkittäiskoneisissa ole mitenkään kamalan suuri homma.
Omaan Bussooni vaihdoin viimeksi pelkän hihnan, ja näin aioin tehdä vastakin. Jakopäässä on vain yksi järeähkö kiristinpyörä, ja sen laakerin kunnon saa selville pyörittelemällä. 12-venttiilisissä jakohihna ei käytä vesipumppua joten sitäkään ei tarvitse vain varmuuden vuoksi vaihtaa. Pumpun vaihto sitten joskus kyllä muistaakseni edellyttää jakopään purkamista mutta se ei pitkittäiskoneisissa ole mitenkään kamalan suuri homma.
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: The ultimate Alfa engine ?
voitto meni oikeaan osoitteeseen kuten myös kakkosija..
itseltä tuommoinen GTV6:n löytyy, tosin sillä on ajettu viim seitsemänvuoden aikana n 5000km ..
näillähän ajellaan nykypäivänä jo melko vähän joten ei sitä vesipumppua tarvii vaihtaa joka hihnanvaihdon yhteydessä, itse hihnanvaihtohan on vanhoihin 12V - bussoihin todella yksinkertainen ja simppeli homma jos uudempiin 24V -versioihin verrataan ja varsinkin jos kone on vielä takavetokopassa..
itseltä tuommoinen GTV6:n löytyy, tosin sillä on ajettu viim seitsemänvuoden aikana n 5000km ..
näillähän ajellaan nykypäivänä jo melko vähän joten ei sitä vesipumppua tarvii vaihtaa joka hihnanvaihdon yhteydessä, itse hihnanvaihtohan on vanhoihin 12V - bussoihin todella yksinkertainen ja simppeli homma jos uudempiin 24V -versioihin verrataan ja varsinkin jos kone on vielä takavetokopassa..
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: The ultimate Alfa engine ?
Busso on mielestäni aivan liian yliarvostettu
Mihis unohtui esimerkiksi Lampredin Twin Cam joka oli 155Q4:n ja 164Q4:n nokalla? Sen moottorin kilpailuhistoria pyyhkii saavutuksillaan kaikkien muiden Alfan katuauton konepellin alla kyykkineiden moottorien kilpailusaavutuksilla lattiaa
Busso on liian painava etenkin etuvetoiseen autoon mikä pilaa ajo-ominaisuudet, liian janoinen eikä kovin tehokas edes GTA-kuosissakaan. Tehot per litra häviää sille surkeelle JTS:llekin No ehkä siinä on paremmat soundit mikä korvaa kaiken
Mihis unohtui esimerkiksi Lampredin Twin Cam joka oli 155Q4:n ja 164Q4:n nokalla? Sen moottorin kilpailuhistoria pyyhkii saavutuksillaan kaikkien muiden Alfan katuauton konepellin alla kyykkineiden moottorien kilpailusaavutuksilla lattiaa
Busso on liian painava etenkin etuvetoiseen autoon mikä pilaa ajo-ominaisuudet, liian janoinen eikä kovin tehokas edes GTA-kuosissakaan. Tehot per litra häviää sille surkeelle JTS:llekin No ehkä siinä on paremmat soundit mikä korvaa kaiken
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: The ultimate Alfa engine ?
Ehkä näin. Nuorempi harrastajakunta kun ei ole ehkä esim. tuolla tai Nordilla ajanut, ja omia kokemuksia vain V6:sta.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Busso on mielestäni aivan liian yliarvostettu
Mihis unohtui esimerkiksi Lampredin Twin Cam joka oli 155Q4:n ja 164Q4:n nokalla? Sen moottorin kilpailuhistoria pyyhkii saavutuksillaan kaikkien muiden Alfan katuauton konepellin alla kyykkineiden moottorien kilpailusaavutuksilla lattiaa
Busso on liian painava etenkin etuvetoiseen autoon mikä pilaa ajo-ominaisuudet, liian janoinen eikä kovin tehokas edes GTA-kuosissakaan. Tehot per litra häviää sille surkeelle JTS:llekin No ehkä siinä on paremmat soundit mikä korvaa kaiken
Busson ostajan markkinat vielä, mutta kyllä nostaisin molemmat Alfa-klassikon asemaan.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: The ultimate Alfa engine ?
Milloos 164 Q4:ssa on lampretin twin camia ollut?
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: The ultimate Alfa engine ?
^ Ei milloinkaan. Tarkoitin 164 Turboa.
Muita mieleentulevia katuautoissa kiinni olleita hienoja moottoreita on 8C:n nokalla oleva Ferrari/Maserati V8 ja tietenkin aikoinaan ne alkuperäiset 6C & 8C rivimoottorit joilla koko legenda Alfa-Romeosta on rakennettu.
Muita mieleentulevia katuautoissa kiinni olleita hienoja moottoreita on 8C:n nokalla oleva Ferrari/Maserati V8 ja tietenkin aikoinaan ne alkuperäiset 6C & 8C rivimoottorit joilla koko legenda Alfa-Romeosta on rakennettu.