Ei niissä suojakumeissa ainakaan mitään merkittävää vikaa ollut. Varmasti joku vähän vettä sitova rasva varmasti auttaa kestävyydessä. Täytynee lisätä omaan huoto-ohjelmaan määrävälein suojakumien irrotus ja vedenpoisto?Vainio kirjoitti:Mielenkiintoisia kuvia hammastangon sisältäarv kirjoitti:Kyllä minä purin sen vaikka selvästikään sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaatisi erikoistyövälineitä. Ja sitäpaitsi se näytti sisältä tältä:![]()
Tuliko tuota hammastankoa purkaessa selvää käsitystä mitä kautta tonne on vettä päässyt?
Mahtaisikohan ton hammastangon eliniän pitentämiseen riittää jos vaihtais paremmat haitarikumit ja laittais rasvaa raidetangon sisäpään tienoille vähän reilummin?
Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
monilla on tosiaan ollut tuo hammastanko aika kamalassa kunnossa. Itsellä katsuri löysi edellisessä 159:ssä paljon väljää raidetangon sisäpäästä (kuvakin on jossain täällä foorumilla). Ongelma on, että AK ei myy sisäpäitä, vaan tuolloin olisi ostettava koko roska (ei löydy heidän kuvastoistaan sisäpäille osanumeroa ollenkaan)... Motonet myy ja vaihto on noin tunnin homma. Hintakin oli jotain alle 50 e. Eli suosittelisin tarkastamaan nivelet ensin, jos väljää löytyy. Hyvällä tuurilla pääsee aika paljon halvemmalla ja erityisesti vähemmällä työllä, jos riittää nivelen/nivelten vaihto. Toki, jos hammastanko on kuvien mukaisessa kunnossa, ei nivelten vaihdot paljoa lohduta...
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Nyt sitten tuli nesteet pihalle eli melkein vuoden ja lähemmäs 50tkm tuosta tuomiosta sain ajettua. Tuuriakin mukana, 180tkm huoltoon olin viemässä ja menomatkalla huomasin ylimääräisen äänen, joka osoittautui olevan peräisin ohjaustehostimen pumpusta. Pumppua ei siis hyvällä tuurilla tarvitse vaihtaa, ei ehtinyt kuivana paljoa pumppaamaan.ilpokuikka kirjoitti:Päivitetäänpä tilanne:ilpokuikka kirjoitti:159 2.4 (vm2007) kävi määräaikaishuollossa (Autokeskus Airport) ja asentaja oli kirjoitellut että "Hammastanko väljä, oikea puoli suuri välys, uusittava mahd. pian".
Itse en ole ajossa mitään huomannut, millä tuo tarkastetaan jos ei mitään oireita ole?
Kilometrejä on kyllä jo 120tkm (ikää 5v) että sinänsä odotettavissa tämän ketjun perusteella.
Millanen duuni tuo on itse vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita? Löytyisi kaverilta hallia pylväsnosturilla sekä pari auton ropeltaja kaveria jotka varmaan nestepalkkiota vastaan jeesaisivat.
Autokeskus tarjosi ko. työtä osineen maltilliseen n. 1800e hintaan jossa työn osuus puolet.
1. Autokeskus kieltäytyi kaikesta vastuusta (ns. kuluva osa).
2. Käytin katsastuksessa kun meni leima umpeen --> odotetusti hylkäys perusteena "välystä raidetangon päässä / tarkista myös muut ohjauksen nivelet tms".
3. Malminkartanon Autohuoltoon fiksattavaksi: raidetangonpää + joku nivel vaihtoon sekä kulmien säätö, hinta yht. 307€
4. Uudestaan konttorille ja leimasta läpi ilman huomautuksia.
Tämähän nyt ei tarkoita, että Autokeskus olisi varsinaisesti väärässä tai tarjonnut ylikallista huoltoa tarpeettomasti. Mutta kyllähän se nyt jumalauta siihen viittaa jos ei katsastumies eikä toinen huoltopulju ko. vikaa havainnut! Ja tuo 307€ vs. 1800€ on nyt aika iso ero vaikka olisi millainen kroisos.
No ratkaisin asian siten, että lopetin asioimisen Autokeskuksessa. Harmi vaan kun se on aivan duunipaikan vieressä...
Edelleen toki pelko perseessä että se hammastanko on kohta präks, mutta se on sitten sen ajan ongelma. Kovaa ajoa vain toistaiseksi.
Korjaaman tukkuhinta hammasakselille oli 800€ luokkaa, eli ensisijaisesti haen saapasmaasta tai muualta interwebin välityksellä. Jotain linkkejä olikin tässä ketjussa, onko löytynyt muita varteenotettavia ostopaikkoja?
Malli oli siis '07 159 2.4JTDm vai onkohan tuo hammasakseli kaikissa 159/Breroissa sama?
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
http://alvadi.ee/fi/varaosat/alfa-romeo ... mastangot/" onclick="window.open(this.href);return false; tos ois ainakin pari sataa halvemmalla
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^^eiks tähän hammastanko ongelmaan saatu helpotusta kun saa varaosia siihen tankoon ettei tarvi koko tankoa vaihtaa?
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Onkohan kaikissa vaihtoon joutuneissa ollut ne punaiset nesteet? Vai onko ollut ongelmia vaikka olisi vaihdettu juoksevammat vihreät nesteet? alfaowner.com foorumeilla toiset tosin varoitelleet että jos on ollut punaiset nesteet ilman ongelmia niin vihreiden vaihdon jälkeen voivatkin sitten tulla pihalle. No omaani kyllä vaihdettiin nyt vihreät, saas näkee.
Vaikeampi taitaa olla löytää kokemuksia niistä tapauksista joille ei ole ollut näitä ongelmia ja mittarissa esim. yli 100 tkm. Ja minkä väriset nesteet näissä sitten on ollut.
Vaikeampi taitaa olla löytää kokemuksia niistä tapauksista joille ei ole ollut näitä ongelmia ja mittarissa esim. yli 100 tkm. Ja minkä väriset nesteet näissä sitten on ollut.
Il nero era bellissimo
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^Punaiset nesteet, mittarissa reilu 130tkm. Alkuperäisellä mennään.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Hyvä olisi, jos jonkunvärinen neste vuotaisi ulospäin heti uutena, koska ongelman ydin on ruoste. Hammastangon ulkopäitten suojakumin sisään pääsee vettä, joka ruostuttaa tangon ja joka taas pilaa tiivisteet.
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Jos tuohon osia saa, niin haluaisin tietää miten tämän saa kasattua luotettavasti. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
http://www.mister-auto.fi/fi/hammastank ... _g286.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle neljä sataa, mutta kokemuksia ja näkemyksiä ei valitettavasti ole.
Alle neljä sataa, mutta kokemuksia ja näkemyksiä ei valitettavasti ole.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Tuohonhan tulee 446,40€ pantti päälle kunnes palauttaa vanhan tangon.
Sen jälkeen, kun olet vastaanottanut uuden osasi, vanha osa ja 'palautuslomake' täytyy palauttaa meille. Löydät lomakkeen tililtäsi websivullamme.
Kun olemme vastaanottaneet osasi, rahasi palautetaan alkuperäistä maksutapaasi käyttäen.
Osat, joilla on pantti, täytyy palauttaa uuden alkuperäisessä laatikossa.
Osat, joilla on pantti, täytyy palauttaa 30 päivässä uuden toimituksesta. Kun tämä aika on kulunut, emme valitettavasti enää voi hyvittää panttiasi.
Pantti voidaan hyvittää vain kokonaisista ja vahingoittumattomista osista.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Sparetossa halvin Lauberin nimellä 351,06, siinäkin on maininta
http://spareto.ee/products/66-dot-1159-steering-gear#
Toinen vaihtoehto sparetolla TRW:n nimellä: 794,36, ja siinä
http://spareto.ee/products/jrp934-steering-gear
Ja mitä lie meinaa tuo
Edit:
tsekkasin vielä alvadin sivut, TRW:n hammastanko 602,30 eikä ollut ainakaan mitään mainintaa vanhan palauttumisesta tai panteista.
http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/153875/3165
. Meinaakohan tuo sitten että hinnasta saa vielä tuon 80,- pois vanhaa osaa vastaan, vai että tuo 80,- tulee tuohon päälle?Includes old core 84.34 €
http://spareto.ee/products/66-dot-1159-steering-gear#
Toinen vaihtoehto sparetolla TRW:n nimellä: 794,36, ja siinä
. Tuossa nyt onkin jo suurempi merkitys että tuleeko tuo 360,- päälle vai pois hinnasta.Includes old core 360,00 €
http://spareto.ee/products/jrp934-steering-gear
Ja mitä lie meinaa tuo
, joka mainitaan noissa molemmissa? Olisikohan tuo että tarvii palauttaa vanha osa?Manufacturer Restriction: ZF
Edit:
tsekkasin vielä alvadin sivut, TRW:n hammastanko 602,30 eikä ollut ainakaan mitään mainintaa vanhan palauttumisesta tai panteista.
http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/153875/3165
Il nero era bellissimo
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Lauber näköjään Puolalainen valmistaja ja heillä löytyy myös oma nettikauppa: http://elauber.com/auto-parts/cars/steering-gears/4684Jame kirjoitti:Sparetossa halvin Lauberin nimellä 351,06, siinäkin on maininta. Meinaakohan tuo sitten että hinnasta saa vielä tuon 80,- pois vanhaa osaa vastaan, vai että tuo 80,- tulee tuohon päälle?Includes old core 84.34 €
http://spareto.ee/products/66-dot-1159-steering-gear#
Uskaltaisikohan tuota kokeilla...

- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Nostellaas tätä ylös, kun vika todennäköisesti johtuu hammastangosta tai raidetangonpäistä.
Omassani on siis sellaista vikaa, että kun rullaa paikallaan ollessa ratin aivan toiseen ääripäähän, niin kuuluu naksahdus/klaksahdus (yksi). Mikä on menossa rikki?
Omassani on siis sellaista vikaa, että kun rullaa paikallaan ollessa ratin aivan toiseen ääripäähän, niin kuuluu naksahdus/klaksahdus (yksi). Mikä on menossa rikki?
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
koita raottaa hammastangon sisäpään suojakumia ja tark nivelen kunto. Kuvia löytyy ed viesteistä miltä ei saa näyttää
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
"Remanufactured products..." Tarkoittanee ns. tehdaskunnostettua osaa. Kyllä minä uskaltaisin kokeilla, kun hinnassa on noinkin paljon eroa.ilpokuikka kirjoitti:Lauber näköjään Puolalainen valmistaja ja heillä löytyy myös oma nettikauppa: http://elauber.com/auto-parts/cars/steering-gears/4684Jame kirjoitti:Sparetossa halvin Lauberin nimellä 351,06, siinäkin on maininta. Meinaakohan tuo sitten että hinnasta saa vielä tuon 80,- pois vanhaa osaa vastaan, vai että tuo 80,- tulee tuohon päälle?Includes old core 84.34 €
http://spareto.ee/products/66-dot-1159-steering-gear#
Uskaltaisikohan tuota kokeilla...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
http://spareto.ee/products/66-dot-1159-steering-gear#
Juu, refurb kamaa myyvät. Tilasin sieltä ja tuli jopa oikea osa, toimitusaika ei oikein vastannut nykystandardeja - 8pv lähipostiin. Katotaas jos kestäis pidempään kuin originaali (160tkm).Jakke kirjoitti: "Remanufactured products..." Tarkoittanee ns. tehdaskunnostettua osaa. Kyllä minä uskaltaisin kokeilla, kun hinnassa on noinkin paljon eroa.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Viime kesänä vaihdoin uudet öljyt Readlinet, vaihdossa huomasin hienoa alumiini töhnää olevan öljyn joukossa. Autolla ajetaan kesäisin. 68 tkm kun tuli täyteen, kuului konehuoneesta kuin kissan kiimaista mouruntaa satunnaisesti. Tänään nokka kohti Sonkajärveä pikkasen lämpöä kiukaalle ohituskaistoilla ja sitten Jämsän liikenneympyrässä hirvee naukuminen. Pysähdyttiin V-Poverille ajattelin jos kaipasi vaan taukoa, mutta käynnistettäessä sama mouruaminen. Pelti auki ja hämmästys suuri, tehostimen säiliö aivan märkä ihan kuin öljy olisi kiehunut ulos järjestelmästä?. Jumalaton Jaakobin paini itseni kanssa jatketaanko vai käännytään takaisin. Automaattiöljyä Nesteeltä ja käyntiin kaikki toimii normaalisti
, matka jatkuu ja Pielavedellä tehostiöljyn lisäys. Olen tullut siihen tulokseen, että tämä liittyy jotenkin siihen, kun pikkasen lämättää ja pudottaa nopeasti kierroksia (esim. Ohituskaista päättyy) tehostin reagoi kierroslukujen muutokseen? Mystistä, saa nähdä kestääkö koko reissun. Jos ei, eukonkantoo tässä ollaan menossa kattoon, vaimo pistää repun selkään hyppää reppuselkään ja Alfan verän köydellä perässä
.


- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^noissa on ollut säiliöissä ongelmia. ilmeisesti paluupuolella. ilmenee vonkumisena ja nesteen kuplimisena .
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Tiedän että tämä ei ole mikään cruising topikki, mutta matka tehty ja auto kotona 1200km. Kuten aiemmin kerroin Red Line ohjaustehostiöljy, ei suostunut pysymään järjestelmässä.
Omat kokemukset asiasta.
-Tehostimen naukuminen jäjestelmässä liian vähän öljyä. Epäilen tuon mittatikun asteikkoa max korkeus.
-Ratin nykiminen kun laittoi virrat päälle, liian vähän öljyä järjestelmässä.
Iisalmeen asti jouduin lisäileen öljyä, oireet: Ohjauksen kankeus, pumppu huusi öljyn vähyydestä.
Kun tuo Red Line ohjaustehostin öljy oli ulostautunut(kiehunut) järjestelmästä ja automaattilaatikko öljy tullut tilalle, autolla ajettiin tämän jälkeen 950km ilman ongelmia. Tämä tekee asiasta entistä mielenkiintoisemman. Onko tämä hammastangon uhrit topikki totta?, vai kuuluisiko oikea otsikko olla TYYPPI vika. Tyyppi kun katsoo sinua peilistä.
Asia ei vielä ole selvä, mutta rupesi minua todella kiinnostamaan. Ajellaan nyt vielä tovi ja tutkitaan sitten kunnolla mikä on totuus. Itse olen aiheuttanut koko episodin ja itse vastaan että asia tulee kuntoon.
Auto on todella hienoa ajettava ja erityisesti ylämäki kiihdytys, kolmonen pesään talla pohjaan jne. Ei tää mikään tykki ole, mutta kyllä sillä kerkiää
. Hyvä syy olla vaihtamatta mihinkään.
Omat kokemukset asiasta.
-Tehostimen naukuminen jäjestelmässä liian vähän öljyä. Epäilen tuon mittatikun asteikkoa max korkeus.
-Ratin nykiminen kun laittoi virrat päälle, liian vähän öljyä järjestelmässä.
Iisalmeen asti jouduin lisäileen öljyä, oireet: Ohjauksen kankeus, pumppu huusi öljyn vähyydestä.
Kun tuo Red Line ohjaustehostin öljy oli ulostautunut(kiehunut) järjestelmästä ja automaattilaatikko öljy tullut tilalle, autolla ajettiin tämän jälkeen 950km ilman ongelmia. Tämä tekee asiasta entistä mielenkiintoisemman. Onko tämä hammastangon uhrit topikki totta?, vai kuuluisiko oikea otsikko olla TYYPPI vika. Tyyppi kun katsoo sinua peilistä.
Asia ei vielä ole selvä, mutta rupesi minua todella kiinnostamaan. Ajellaan nyt vielä tovi ja tutkitaan sitten kunnolla mikä on totuus. Itse olen aiheuttanut koko episodin ja itse vastaan että asia tulee kuntoon.
Auto on todella hienoa ajettava ja erityisesti ylämäki kiihdytys, kolmonen pesään talla pohjaan jne. Ei tää mikään tykki ole, mutta kyllä sillä kerkiää

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^jos laitoit sinne punasta atf öljyä, niin se mitä ilmeisemmin on väärää öljyä sinne. suositus on muuttunut.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Jep. En ota kantaa vielä mikä on sitä oikeaa ja mikä väärää, koska tällä ei esim. ajeta talvella ollenkaan.
Perstuntuma tarina tämä olikin. Totesin vain että toinen tuote pysyi sisäpuolella ja toinen ulkopuolella.
Ainoa asia mistä olen varma on lämpö. Vaihdoin öljyt viime kesänä ja autolla on ajettu satoja kilometrejä sen jälkeen,
mutta nyt sai ensi kerran kenkää kunnolla. Se mikä toimii tai mikä on suositus senkin aika kyllä vahvistaa samoin tuliko jokin vaurio vai ei?. Tulen kyllä kertomaan tapahtui mitä tahansa, tähän astista topikkia en kyllä tällä kokemuksella allekirjoita.
Perstuntuma tarina tämä olikin. Totesin vain että toinen tuote pysyi sisäpuolella ja toinen ulkopuolella.
Ainoa asia mistä olen varma on lämpö. Vaihdoin öljyt viime kesänä ja autolla on ajettu satoja kilometrejä sen jälkeen,
mutta nyt sai ensi kerran kenkää kunnolla. Se mikä toimii tai mikä on suositus senkin aika kyllä vahvistaa samoin tuliko jokin vaurio vai ei?. Tulen kyllä kertomaan tapahtui mitä tahansa, tähän astista topikkia en kyllä tällä kokemuksella allekirjoita.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
löytyy ulkomailtakin aika paljon infoa kun laittaa googleen esim "alfa 159 steering rack issue/problems" eli ei taida olla väliä ajetaanko kesällä vaan. oli miten oli, täyssynteettistä tavaraa sinne kuuluu laittaa.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Raidetangon sisemmät ja uloimmat päät olisi tarkoitus vaihtaa. Minkäslaista rasvaa sinne sisemmän niveleen pitäisi laittaa? Käykö joku tällainen vetonivelrasva kenties?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Ohjausvaihdeongelma??!!Kirkinen kirjoitti:Kuinka moni on joutunut vaihdattamaan autoonsa uuden hammastangon vuodon tai muun syyn takia? Kerätään listaa, jotta ei tarvitse enää sanoa asiakkaalle, että yksittäisi tapauksia
Itselläni alussa haitarikumi märkä - talvella alkoi kylmänä nahistaa ja ravistaa ohjausta käännellessä - lopussa reilua vuotoa tiputtamalla
Ilmeisesti omassa Alfassa (159 2,4 jtdm Q-tronic 2008 facelift) on alkanut ohjausvaihde oireilla: varsinkin hitaassa kaarreajossa ohjauspyörä kääntyy ikään kuin nykäyksittäin. Samoin maantieajossa on tunne, että ohjauslaitteissa on jotain löysää. Silti mitään varsinaista nivelten väljyyttä ei tunnu eikä kuulu. Tarvikkeena on koko ohjausvaihdepaketteja saatavana. Onko kellään tietoa, mikä on alkuperäisen ohjausvaihteen osanumero, jotta löytäisin automaattiin sopivan osan - siihen kun ei ilmeisesti manuaalin vastaava käy. Delta Autossa automaattiin sopivasta ohjausvaihteesta pyytävät noin 1400 euroa ja työt päälle!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Mistähän ovat tuon automaattivaihde asian katsoneet kun eper ei näytä mitään eroa ohjausvaihteelle oli kyseessä sitten ihan mikä tahansa versio 159:stä.
http://pekidi.com/navi?SGRP_COD=1&MOD_C ... _NUM=3%7C0
Ainoat erot näyttäisi olevan onko kyseessä lhd tai rhd auto. Muut numerovaihdokset mielestäni ovat lyijytön tuote tai uudempi malli merkintöjä.
Eli mielestäni tuo aikaisemman postaamani linkin kautta ostettava 160e ohjausvaihde pitäisi käydä. 100% varmuutta en tietenkään voi antaa.
Edit: tietysti kannattaa ensin tutkia onko raidetangon sisempi pää ruostunut rikki. Tämä onnistuu ihan helposti itsekin tarkistaa kun nostaa auton ylös ja ottaa eturenkaan pois. Tämän jälkeen vetää suojakumin ohjausvaihteen päästä irti ja katsoo tuleeko sisältä vettä ja onko pallo ruosteessa.
http://pekidi.com/navi?SGRP_COD=1&MOD_C ... _NUM=3%7C0
Ainoat erot näyttäisi olevan onko kyseessä lhd tai rhd auto. Muut numerovaihdokset mielestäni ovat lyijytön tuote tai uudempi malli merkintöjä.
Eli mielestäni tuo aikaisemman postaamani linkin kautta ostettava 160e ohjausvaihde pitäisi käydä. 100% varmuutta en tietenkään voi antaa.
Edit: tietysti kannattaa ensin tutkia onko raidetangon sisempi pää ruostunut rikki. Tämä onnistuu ihan helposti itsekin tarkistaa kun nostaa auton ylös ja ottaa eturenkaan pois. Tämän jälkeen vetää suojakumin ohjausvaihteen päästä irti ja katsoo tuleeko sisältä vettä ja onko pallo ruosteessa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Eikös jollakin juuri nykinyt kun oli neste vähänä, tarkistettu?
Suodatin säiliön sisällä voi mennä myös tukkoon, tarkistaisin senkin kun näitä on ollut, ei ollut itselläkään täysin auki 100tkm kphdalla. Tosin siinä vaiheessa yleensä jokin paikka poksahtaa kun muistaakseni suodatin on jostain syystä paluuputken päässä ja luulisi pumpun jaksavan painaa esim. suodattimen hajalle.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa halvimmat jutut ensin, ja em. nivelet kaikki.
Suodatin säiliön sisällä voi mennä myös tukkoon, tarkistaisin senkin kun näitä on ollut, ei ollut itselläkään täysin auki 100tkm kphdalla. Tosin siinä vaiheessa yleensä jokin paikka poksahtaa kun muistaakseni suodatin on jostain syystä paluuputken päässä ja luulisi pumpun jaksavan painaa esim. suodattimen hajalle.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa halvimmat jutut ensin, ja em. nivelet kaikki.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Toisaalla myös tarinaa (JaniW) ja mulla nypytys (varsinkin ohjauksen palautuksessa) johtui renkaista.
Onko ratissa klappia? Eli hellästi etusormi-peukalo otteella tuntuuko/näkyykö ratissa tyhjää?
Kysymys; kuis terhakka ysin keskellepalautus on?
Itellä tuntuu tahmeahkolta- eli ei palaudu itekseen aina täysin suoraan, muutenkin rauhalisesti. Casterit alueella, nesteinä castrolit. Tutelan GI/R (nykysuositus) oli pali raskaampi eikä kääntöön lähdettäessä tehostin tullut heti mukaan - tuntui ensin ratissa, et ensin mennään vieteriä vasten jonka jälkeen vasta alkoi ohjaustapahtuma. Hammastangon kiristäjän ei pitäisi olla liian piukassa (jousi pohjassa). Mullahan oli ratissa klappia, kun toi kiristäjä oli nalkannut eikä jousi/kiristinmäntä päässyt tekemään työtään.
Onko ratissa klappia? Eli hellästi etusormi-peukalo otteella tuntuuko/näkyykö ratissa tyhjää?
Kysymys; kuis terhakka ysin keskellepalautus on?
Itellä tuntuu tahmeahkolta- eli ei palaudu itekseen aina täysin suoraan, muutenkin rauhalisesti. Casterit alueella, nesteinä castrolit. Tutelan GI/R (nykysuositus) oli pali raskaampi eikä kääntöön lähdettäessä tehostin tullut heti mukaan - tuntui ensin ratissa, et ensin mennään vieteriä vasten jonka jälkeen vasta alkoi ohjaustapahtuma. Hammastangon kiristäjän ei pitäisi olla liian piukassa (jousi pohjassa). Mullahan oli ratissa klappia, kun toi kiristäjä oli nalkannut eikä jousi/kiristinmäntä päässyt tekemään työtään.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^^ainakin diesel malleissa on erilainen ohjaustehostimen nesteen säiliö jossa tuo suodatin voi falskata, jopa irtoaa sieltä paluupuolelta . rupeaa vonkumaan ja vaahdottamaan/kuohuttamaan nestettä säiliössä ja siihen auttaa uuden parannetun säiliön vaihto..
E: tämä siis alfaownerilta luettua tietoa
E: tämä siis alfaownerilta luettua tietoa
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Maunu kirjoitti:Mistähän ovat tuon automaattivaihde asian katsoneet kun eper ei näytä mitään eroa ohjausvaihteelle oli kyseessä sitten ihan mikä tahansa versio 159:stä.
http://pekidi.com/navi?SGRP_COD=1&MOD_C ... _NUM=3%7C0
Ainoat erot näyttäisi olevan onko kyseessä lhd tai rhd auto. Muut numerovaihdokset mielestäni ovat lyijytön tuote tai uudempi malli merkintöjä.
Eli mielestäni tuo aikaisemman postaamani linkin kautta ostettava 160e ohjausvaihde pitäisi käydä. 100% varmuutta en tietenkään voi antaa.
Edit: tietysti kannattaa ensin tutkia onko raidetangon sisempi pää ruostunut rikki. Tämä onnistuu ihan helposti itsekin tarkistaa kun nostaa auton ylös ja ottaa eturenkaan pois. Tämän jälkeen vetää suojakumin ohjausvaihteen päästä irti ja katsoo tuleeko sisältä vettä ja onko pallo ruosteessa.
Uskomaton juttu! Samalla, kun aloin tarkemmin katsoa hammastankoa, vaihdoin kesäkumit alle. Yksi renkaista (ve) oli kulunut sisäsyrjältään. Renkaitten vaihdon jälkeen ei ollut enää mitään epänormaalia ohjauksessa. Näköjään pelkkä renkaan kuluminen voi tehdä noin ison vaikutuksen ohjaustuntumaan! Kiitokset kuitenkin vastauksista ja mielenkiintoisista kommenteista ja mukavaa kevään jatkoa! Lapasta ylös, kun kohdataan...
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^ Kannattaa säädättää ohjauskulmat jos kerta tollein on kulunut. Kohta on kesärengaskin
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
quppe kirjoitti:^ Kannattaa säädättää ohjauskulmat jos kerta tollein on kulunut. Kohta on kesärengaskin
Joo, nykyään olen säännöllisesti sen tehnytkin, kun on kulumisia ollut. About vuosittain... 159 näyttää olevan erityisen altis pyöränkulmien säätötarpeelle...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Kahdesti olen säätänyt kulmat kolmen vuoden aikana, toki välissä on vaihdettu tukivarsia. Silti kulkee kuin käärmeen kusi erämaassa...
Madallusjouset ei toki auta asiaa, takana oli jokin kulma jota ei edes saa ohjearvoihin.
Siksi toisekseen eniten tuo haittaa Oulun Pohjantiellä jolla tulee työmatkaa hinkattua edes takaisin, karmeat urat aina.
Madallusjouset ei toki auta asiaa, takana oli jokin kulma jota ei edes saa ohjearvoihin.
Siksi toisekseen eniten tuo haittaa Oulun Pohjantiellä jolla tulee työmatkaa hinkattua edes takaisin, karmeat urat aina.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Itse vaihdoin madallusjouset juuri sen vuoksi pois, kun ei säätövarat riittäneet. Toki normijousillakin näyttää kulumista tapahtuvan, vaikka säädöt olisikin ohjearvoissa...JiiTeeÄssä kirjoitti:Kahdesti olen säätänyt kulmat kolmen vuoden aikana, toki välissä on vaihdettu tukivarsia. Silti kulkee kuin käärmeen kusi erämaassa...
Madallusjouset ei toki auta asiaa, takana oli jokin kulma jota ei edes saa ohjearvoihin.
Siksi toisekseen eniten tuo haittaa Oulun Pohjantiellä jolla tulee työmatkaa hinkattua edes takaisin, karmeat urat aina.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
159 on surullisenkuuluisa syömään renkaita. Toisilla syö tolkuttomasti varsinkin edessä, toisilla taas vähän tolkummin, mutta silti paljon.
Tästä on täällä keskusteltu aikas paljonkin, että kannattaa kaivaa k.o keskustelu esille (olikohan jotain 159 pyöränkulmat tms. nimellä oleva ketju, haku ehkä auttaa...)
Mutta toispuoleinen kuluma vaikuttaa silti pielessä olevista kulmista.
Tästä on täällä keskusteltu aikas paljonkin, että kannattaa kaivaa k.o keskustelu esille (olikohan jotain 159 pyöränkulmat tms. nimellä oleva ketju, haku ehkä auttaa...)
Mutta toispuoleinen kuluma vaikuttaa silti pielessä olevista kulmista.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Näin tietysti on, mutta silti ohjearvojen mukaan toimiessakin näyttää toispuoleista kulumista esiintyvän. Liekö 159:ssä sitten jokin piilovaikuttaja. Mikään muu auto ei ole syönyt koskaan samalla tavoin renkaita. Kuluminen lienee aina sitä voimakkaampaa, mitä leveämmistä renkaista on kyse. Halvemmaksi tulee kuitenkin säädättää kulmia suht usein renkaiden hankkimiskuluihin verrattuna...Aquatica kirjoitti:159 on surullisenkuuluisa syömään renkaita. Toisilla syö tolkuttomasti varsinkin edessä, toisilla taas vähän tolkummin, mutta silti paljon.
Tästä on täällä keskusteltu aikas paljonkin, että kannattaa kaivaa k.o keskustelu esille (olikohan jotain 159 pyöränkulmat tms. nimellä oleva ketju, haku ehkä auttaa...)
Mutta toispuoleinen kuluma vaikuttaa silti pielessä olevista kulmista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Juu, muistelen jonkun foorumilaisen löytäneen about toimivan kulmaratkaisun... Oma arvaukseni on likimain nollakulmaa (en siis muista tätä toimivaksi epäiltyä ratkaisua) eteen, mutta en tiedä. Taas jos on nollakulma edessä ja yhtään antaa periksi mistään etuvetoisella autolla, menee herkästi aurauksen puolelle ja ulkosyrjä alkaa syömään itseään, eikä varmasti ihan vakain ajettavakaan ole.
Taas kova haritus, etenkin jos on toispuoleista haritusta, aiheuttaa heti ongelmia. Itse eräästä vääränmerkkisestä taistelin kulmia niinkin paljon, että takakelkka irrotettiin ja väännettiin toiseen asentoon jotta saatiin ajosuunta 0,00asteeseen. Kuulemma loppui vikurointi ja renkaiden syönti siinä samalla; arvot oli kuitenkin erittäin nätisti ohjearvoissa. Kevyt haritus eteen tuppaa aiheuttamaan vähän vakautta syöden sisäreunoja, auraus taas tekee epävakaata ja syö ulkosyrjiä. Omissa (tosin 156:sta vain kokemusta) vermeissä olen laittanut erittäin lähelle nollakulmaa eteen, vaikka ohjearvo käskyttää haritusta.
Taas kova haritus, etenkin jos on toispuoleista haritusta, aiheuttaa heti ongelmia. Itse eräästä vääränmerkkisestä taistelin kulmia niinkin paljon, että takakelkka irrotettiin ja väännettiin toiseen asentoon jotta saatiin ajosuunta 0,00asteeseen. Kuulemma loppui vikurointi ja renkaiden syönti siinä samalla; arvot oli kuitenkin erittäin nätisti ohjearvoissa. Kevyt haritus eteen tuppaa aiheuttamaan vähän vakautta syöden sisäreunoja, auraus taas tekee epävakaata ja syö ulkosyrjiä. Omissa (tosin 156:sta vain kokemusta) vermeissä olen laittanut erittäin lähelle nollakulmaa eteen, vaikka ohjearvo käskyttää haritusta.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 16:29
- Car(s): 159 2,4 jtdm Qtronic -08/09
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Aquatica kirjoitti:Juu, muistelen jonkun foorumilaisen löytäneen about toimivan kulmaratkaisun... Oma arvaukseni on likimain nollakulmaa (en siis muista tätä toimivaksi epäiltyä ratkaisua) eteen, mutta en tiedä. Taas jos on nollakulma edessä ja yhtään antaa periksi mistään etuvetoisella autolla, menee herkästi aurauksen puolelle ja ulkosyrjä alkaa syömään itseään, eikä varmasti ihan vakain ajettavakaan ole.
Taas kova haritus, etenkin jos on toispuoleista haritusta, aiheuttaa heti ongelmia. Itse eräästä vääränmerkkisestä taistelin kulmia niinkin paljon, että takakelkka irrotettiin ja väännettiin toiseen asentoon jotta saatiin ajosuunta 0,00asteeseen. Kuulemma loppui vikurointi ja renkaiden syönti siinä samalla; arvot oli kuitenkin erittäin nätisti ohjearvoissa. Kevyt haritus eteen tuppaa aiheuttamaan vähän vakautta syöden sisäreunoja, auraus taas tekee epävakaata ja syö ulkosyrjiä. Omissa (tosin 156:sta vain kokemusta) vermeissä olen laittanut erittäin lähelle nollakulmaa eteen, vaikka ohjearvo käskyttää haritusta.
Muistaakseni PointS:llä on säädettykin hieman yli ohjearvon, jotta sisäsyrjän kuluminen saataisiin loppumaan. Näyttää olevan kuitenkin kovin haasteellista löytää optimiratkaisua... Muistaakseni kulumiset ovat yleensä olleet ristikkäisissä renkaissa (ve ja ot)...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Mulla hävis nastat tänä talvena oikealta edestä :-/
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Jos ottaa 159:sin eturenkaasta kiinni ja heiluttaa sitä vasemmalle ja oikealle niin huomaa kyllä heti jos esimerkiksi sisempi raidetangonpää on väljä. Silloin renkaassa on selvästi tunnettava muutaman millin liike ennen kuin ohjausvaihde toppaa liikkeen.
Jos liikettä on niin rengas kuluu pilalle yhdessä kesässä.
Jos liikettä on niin rengas kuluu pilalle yhdessä kesässä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Näistä 159:n pyöränkulmista on paljon juttua brittifoorumilla. Autossa on tehtaalta etupäässä haritusta mutkiin kääntymisen edistämiseksi, mikä aiheuttaa eturenkaiden sisäreunojen kulumista erityisesti leveämmillä rengasvalinnoilla. Ilmeisesti kovemmissa kiihdytyksissä ripustus ja geometria lisäävät haritusta. Nollakulmat edessä kelpo kompromissi ainakin omassa autossani, jossa tosin vakiot 16-tuumaiset vanteet ja 215-milliset renkaaat. TI-malleihin on jo tehtaalta omat ohjearvonsa, joiden hyvyydestä en osaa sanoa. Lopullinen ratkaisu ongelmaan lienee kuitenkin vain camberin/casterin säädön mahdollistava palikka ylätukivarsiin. Kulmista ja säätöarvoista löytyy kyllä täältäkin viestiketjua.Aquatica kirjoitti:Juu, muistelen jonkun foorumilaisen löytäneen about toimivan kulmaratkaisun... Oma arvaukseni on likimain nollakulmaa (en siis muista tätä toimivaksi epäiltyä ratkaisua) eteen, mutta en tiedä. Taas jos on nollakulma edessä ja yhtään antaa periksi mistään etuvetoisella autolla, menee herkästi aurauksen puolelle ja ulkosyrjä alkaa syömään itseään, eikä varmasti ihan vakain ajettavakaan ole.
Taas kova haritus, etenkin jos on toispuoleista haritusta, aiheuttaa heti ongelmia. Itse eräästä vääränmerkkisestä taistelin kulmia niinkin paljon, että takakelkka irrotettiin ja väännettiin toiseen asentoon jotta saatiin ajosuunta 0,00asteeseen. Kuulemma loppui vikurointi ja renkaiden syönti siinä samalla; arvot oli kuitenkin erittäin nätisti ohjearvoissa. Kevyt haritus eteen tuppaa aiheuttamaan vähän vakautta syöden sisäreunoja, auraus taas tekee epävakaata ja syö ulkosyrjiä. Omissa (tosin 156:sta vain kokemusta) vermeissä olen laittanut erittäin lähelle nollakulmaa eteen, vaikka ohjearvo käskyttää haritusta.
Harituksen ja aurauksen vaikutus ajettavuuteen menee kyllä juurikin päinvastoin, kun tuossa lainatussa viestissä.
TTi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^
En viitsinyt suoraan suositella nolla-aurausta eteen (tai liki), kun en tiennyt kuinka 159:ssä toimii. Hyvää tietoa tuo, että ainakin sinulla on OK
Paitsi että edelleen olen siinä käsityksessä, että nimenomaan kiihdytyksessä geometria pyrkii vetävillä pyörillä menemään aurauksen puolelle; onpahan siinä se kaikkein uloin kohta joka vetää ja se pyrkii toki kääntymään akselillaan vedettävän massan suuntaan.
En viitsinyt suoraan suositella nolla-aurausta eteen (tai liki), kun en tiennyt kuinka 159:ssä toimii. Hyvää tietoa tuo, että ainakin sinulla on OK

Paitsi että edelleen olen siinä käsityksessä, että nimenomaan kiihdytyksessä geometria pyrkii vetävillä pyörillä menemään aurauksen puolelle; onpahan siinä se kaikkein uloin kohta joka vetää ja se pyrkii toki kääntymään akselillaan vedettävän massan suuntaan.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Onkos kuinka monella vaihdettu tehostuksen nestesäiliötä ja samalla huuhdeltu järjestelmä.
Englannissa on paljon esimerkkejä että kannattaa tehdä ja onhan se työnäkin suht helppo.
Paluupuolen suodatin ilmeisesti muutettu paremmin virtaavaksi tmv.
Itse olen noin litran ihan imulla vaihtanut mutta aika tummaa se olikin.. melkein kaikkiin käytettyihin autoihin olen nesteet vaihtanut kun ei noita normaalihuolloissa katsella..
Englannissa on paljon esimerkkejä että kannattaa tehdä ja onhan se työnäkin suht helppo.
Paluupuolen suodatin ilmeisesti muutettu paremmin virtaavaksi tmv.
Itse olen noin litran ihan imulla vaihtanut mutta aika tummaa se olikin.. melkein kaikkiin käytettyihin autoihin olen nesteet vaihtanut kun ei noita normaalihuolloissa katsella..
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Ihan orkkis säiliöllä/suodattimella menään. Pesin säiliön ja suodattimen. Vanhat nesteet tykitin imulla ja paineilmalla pois, putkia irti o-vaihteelta ja vaihteen liikuttelua eestaas. Tuola ku on se lauhdutinkin, mihin voi muutoin jäädä vanhaa kuraa. Pari kertaa lorautin uuttaa nestettä putket väillä kiinni ja hetkuttelua.
Ny siellä ollu jokusen vuoden castrolin öljyt. Tutelan GI/R (nykysuositus (?)) ei toiminu - tehostuksen liipaisu liian jäykkä, muutoinkin oli raskaampi ohjaus.
Ny siellä ollu jokusen vuoden castrolin öljyt. Tutelan GI/R (nykysuositus (?)) ei toiminu - tehostuksen liipaisu liian jäykkä, muutoinkin oli raskaampi ohjaus.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
tuo nestesäiliö ongelma taitaa esiintyä diiseleissä kun se säiliö on vähän erilainen. paluuputkun suodatin vissiinki irtoo ja saa aineen vaahtoamaan säiliössä, aiheuttaa vonkumista.
Itse vaihdoin valvolinen synpower nesteet imulla ja pyöriä kääntelemällä, 2 L nestettä mulla meni hommassa.
Itse vaihdoin valvolinen synpower nesteet imulla ja pyöriä kääntelemällä, 2 L nestettä mulla meni hommassa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Jos suodatin sattumalta irtoaa/liikkuu, niin putsin yhteydessä kun suodatin on tökätty paikalleen, niin työntää sen paluunipan metalliholkin sisemmälle, mikä estänee suodattimen irtoamisen. Sillai riittävästi, et letkun klemmari kuitenkin viel yltää ko holkin "päälle".
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
pitää hakea lisää öljyä ja paineilman avulla huuhdella linjat & pesen säiliön.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Kuten aikaisemmin tuossa kerroin mouruamista ja vaahtoamista. Ongelman syy säiliön sisällä oleva suodatin irronnut eli säiliö kaput. Uusin säiliön ja vaihdettiin Viralliset vihreät tehostinöljyt sisään, tämän jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Sitä en tiedä, mikä hydrauliikan työpaine on normaali - mut älä paina paineilmaa tehostajan sylinterin läpi, ts. ohjausvaihteen läpi (ettei tiivisteet "korkkaa"). Viisaammat korjatkoot painerajoitukset.
Ehkä ekaks systeemi tyhjäks, putket kiinni ja nesteet sisään, "ilmaa" semisti, nesteet pois. Toistaa haluttu määrän ja lopuks täyttää/ilmaa systeemin. Keula ylhäällä ratti tapista tappiin jokusen kerran rauhallisesti, käyntiin ja taas pyörittää rattia. Näin muistaakseni.
Pumppua tyhjentelin sitä käsin pyörittämällä - räki jonkin verran öljyä pihalle.
Kaippa huuhteluöljynvaihtoki toiminnee. Virtauksista en tiedä, miten paska silloin liikkuuputkissa.
Lauhdutinhan on se putkenmutka syylärin etupuolella. Säiliön korkin tiiviste kannattanee tarkistaa kans, ettei siitä mee murua kertoon. Mulla se oli aika moro.
Ehkä ekaks systeemi tyhjäks, putket kiinni ja nesteet sisään, "ilmaa" semisti, nesteet pois. Toistaa haluttu määrän ja lopuks täyttää/ilmaa systeemin. Keula ylhäällä ratti tapista tappiin jokusen kerran rauhallisesti, käyntiin ja taas pyörittää rattia. Näin muistaakseni.
Pumppua tyhjentelin sitä käsin pyörittämällä - räki jonkin verran öljyä pihalle.
Kaippa huuhteluöljynvaihtoki toiminnee. Virtauksista en tiedä, miten paska silloin liikkuuputkissa.
Lauhdutinhan on se putkenmutka syylärin etupuolella. Säiliön korkin tiiviste kannattanee tarkistaa kans, ettei siitä mee murua kertoon. Mulla se oli aika moro.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^^ Mikkä on Viralliset vihreet? Mä käytän epävirallisia punaisia...
Suodattimen saa irti liki et-sormilla suoraan ylöspäin nostamalla (semmosis hahloissa mukamas kiinni). Toki jos suodatin rikki (murtuneet kiinnikket jne), niin uutta kehiin. Irronnut suodatin menee kyllä takas paikkaansa. Sillä holkin siirrolla estettäneen uudelleen irtoaminen.
Suodattimen saa irti liki et-sormilla suoraan ylöspäin nostamalla (semmosis hahloissa mukamas kiinni). Toki jos suodatin rikki (murtuneet kiinnikket jne), niin uutta kehiin. Irronnut suodatin menee kyllä takas paikkaansa. Sillä holkin siirrolla estettäneen uudelleen irtoaminen.