Perus laakerijumppa piti olla. Piti kestää muutama tunti rauhassa tehden. Kesti n. 8h, mukana oli eri vaiheissa eri hommia varten n. kahdeksan eri ihmistä, joista yksi aiheutti lisäharmia ja toinen meistä riippumaton seikka aiheutti koko p*skan purkamisen ja uudelleenkasausta ja muuta pientä. Tarkoitus tosiaan oli vaihtaa laakerisarja ilman olkavarren irroitusta (oli myös oppimisen kannalta hyvä valinta)
Ostin siis pyöränlaakerisarjan eteen, SNR lukee laakerissa.
Purin tavarat tieltä (rengas, jarrulevy, satula ymv)
Sitten irroitin peltisen "jarrukilven", vai mikä ikinä edessä tuon merkitys onkaan - tässä vaiheessa kävi ensimmäinen vahinko, yksi öh ... 12mm? pulteista katkesi avattaessa, mutta sillä nyt niin väliä. Antaa olla, kyllä se kolmella pultilla kiinni pysyy.
Tähän mennessä aikaa mennyt parin tauon ja työkalupohdintojen muodossa ehkä tunti-puolitoista, pari kertaa etsittiin sopivaa ulosvetäjää. Ei löytynyt oikein...
Sitten sain ajatuksen - suunnittelin "sillan" ulosvetäjää varten ja toteutuksen teki opiskelijakollega näppärästi hitsailemalla.
Sitten ulosvetäjä paikalleen ja napa irti. Tässä vaiheessa kello oli jo 10:30 tai niitä tienoita - kun meni suunnitteluun ja ihmettelyyn aikaa hukkaan.
Napa kun oli irti, todettiin, että kyllä on alkuperäiset laakerin laipan pultit tiukassa - nehän ovat kuusiokoloa ja oli ruostuneet läpikotaisin kiinni.
Induktiolämmittimellä pultit punahehkuiseksi, ennen sitä pelkästään erilaisia voiteluita ja monenlaista raakaa voimaa kokeiltu.
Pulttipyssyllä kiinni, teho kaakkoon ja lyhyillä purskeilla jyrryyttämään. Lähti auki - EHJÄNÄ! kello taisi olla jo n. 11:00...
Laakerin laipan irroitus olkavarresta tarkoittikin sitten tuurnaa ja isoa lekaa, sitten isompaa lekaa ja isompaa tuurnaa. 30min myöhemmin se oli irti.
Ruokatuntihetki, 11:30 - 12:15 noin.
Noin, eli napa oli irti, laakeri laippoineen irti.
Rälläkällä napaan jäänyt sisä(?)kooli halki ja tuurnalekalla irti.
Kun tämä oli tehty, katsottiin uudet pultit (olimme NELJÄN eri ihmisen toimesta verrannut uutta ja vanhaa silmämääräisesti ns. hätäisesti, katsottu että vanhat on täynnä loctiteä tai vastaavaa ja vaihtoon menevät, lisäksi uusissa pulteissa oli hylsykanta, joten ne voisi kiristää olkavarteen niin, että paketti on kasassa, joka olisi helpompaa kuin tässä vaiheessa enää olkavarren irroittaminen prässiä varten).
Aseteltiin uudet pultit laipan reikiin ja paketti prässiin - prässättiin laippa kiinni napaan. Kaikki OK.
Palataan auton luokse ja päätettiin, että pultataanpas paketti paikalleen tauon jälkeen...
Itse en ollut autolla, kun kollega päätti jatkaa töitä ilman, että olen paikalla... Tässä vaiheessa alkoi asiat mennä syteen, saveen ja persiiseen tasan jokaiselta osa-alueeltaan.
Kollega oli saanut kouluttajalta ohjeen rasvata olkavarren ja laakerin välinen pinta ja pultata se kiinni. Siellähän se oli about hampaat irvessä kiristelemässä pultteja lenkillä, kun pultin ja laipan välissä oli vielä senttikaupalla tilaa.... Jokaista neljää pulttia vuoronperään kiristeli puolikkaan kierrosta, ja aina vaan kävi vastus kovemmaksi.
Puutuin peliin ja purettiin homma, huomattiin uudet pultit väärällä kierteellä oleviksi (!!!), vanhat pultit matalalla ja uudet korkealla kierteellä.
Eli tässä vaiheessa:
Laakeri pultteineen prässätty napaan, välissä neljä kappaletta vääränlaisia pultteja.
Jos joku on laakeritöitä tehnyt, niin tietää tsäänssit juuri kiinniprässätyn laakerin avauksen onnistumisesta ilman, että laakeri on entinen. Kolme kouluttajaa ja kaksi opiskelijakollegaa, jotka olivat itsekin joskus vastaavaan tilanteeseen joutuneet (eli repimään juuri kiinniprässätyn laakerin auki), eivät olleet saanut laakeria auki ehjänä, noin käytännössä koskaan. Vaihtoehtoja ei vain oikein ollut, kello oli 14:30 ja päivä pitäisi olla 15:30 pulkassa.
Etsittiin sopivaa kaulusta laipan ja laakerin väliin ja löytykin asiansa ajava kaulus. Prässillä paketti auki, väärät pultit kuikkaan ja vanhat oikeankierteiset paikalleen. Ja prässiin.
Oho. Se meni kasaan.
Se pyöri.
Se ei rohissut.
Se ei ollut väljä.
Tämä on lienee sitten se 30% laakeri, joka kesti - ainakin kaikki tuolla sanoivat, että se on n. 70% tsäänssi tuhota laakeri vastaavassa operaatiossa.
No, koska olkavarresta oli jo kierteitä mennyt, piti etsiä oikeankokoinen ja mallinen kierretappi - löytyi. Ja korjasin kierteet. Paketti kiinni ja lukkopihdeillä kiristettiin kuusiokolot paikalleen, jarrut ymv. kasaan, tosin vanhalla napamutterilla kun uusi oli väärällä kierteellä. Ja koeajolle - toimi. Ei jurise, ei täristä, ei ärjy - taisi onnistua.
Uskomatonta, mutta totta: edes ABS-anturia en saanut rikottua. Joka tapauksessa tämä toiminee opetuksena, että kannattaa ne uudetkin pultit tarkastaa olevan oikeanlaiset ja sitä rataa, vaikka ne äkkiä katsottuna näyttikin olevan hyvät - laakeripaketti itsessään oli oikea ainakin. Soitin myös laakerin toimittajalle asiasta ja ilmoitin vääristä kierteistä, että eipä tule yllätyksenä, kerroin myös tuosta laakerinpurusta - sanoi, että mikäli nyt laakeri ei kestä niin uutta tulee (takuuseen, uskoisin, kun ei ainakaan antanut ymmärtää minun joutunevan maksamaan jotain siitä jos paukahtaa

No, 50km kesti jo ainakin ilman yhtään jurinoita, tärinöitä tai mitään joten kai tässä nyt on ainakin mahdollisuudet homman onnistumiselle...
Kaiken kaikkiaan operaatioon meni vajaat kahdeksan tuntia kolmen kouluttajan ja parin opiskelijakollegan avustuksella (... ja yhden vähemmän avustavalla toiminnalla), työkalujen ja "adapterien" rakentamisessa ja suunnittelussa jne.
Seuraava etupyöränlaakeri vaihtunee n. 2 tunnissa samalla tekniikalla, kun tietää mitä tekee, mitä tarvitsee, miten ja missä ja milloin.