159 2,4 JTDm ja MAP

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ajattelin kurkistaa mitä tuokin on syönyt ja samalla laittaa muutaman kuvan aiheesta.
Jos vaikka joku haluaa katsella semmotisia.
Kuva
Tuossa on tuo anturi.
Kuva
Liitin irti ja T30 torx ruuvi auki.
Kuva
Yök, putsasin AT-2 sihispräyllä ja paineilmalla.
Kuva
Puhdas siitä tuli vaikkakin kuvassa näyttää hiukan huonolta.

Että semmosia.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hyvä kooste! Joutuu varmaan itsekkin ainakin tarkistamaan tuon pötikän, jahka kärry on alla.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Kiinnostavaa olisi, että mihin tuo vaikuttaa? :)

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Itse puhdistin saman osan bräkleenillä ja CRC:n paineilmalla.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tästä vinkki ja tässä toinen.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Hienoa, pitäisi tehdä sama operaatio itse kun Wetteri ei. Tuo ilmeisesti G:ssa on osa joka kilahtaa jäähän talvella jos kuu on oikeassa asennossa. Yli^WVälijäähdytin ilmeisesti antaa aika kylmää ilmaa sille.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Jukka Järvinen
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 15:05
Car(s): Alfa Romeo 159 Q4

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Jukka Järvinen »

Heips,

Carlos-> Voisitko pikkuisen valistaa minua etukäteen... Emännän auto saapuu lauantaix kotiin ja ajattelin itse puhdistaa tuon MAP:n. Minkä kokoinen torx kanta on niin tiedän kaivella omia työkaluja ja mahollisesti käydä ostaa oikean koon torxin:)Kiitos infosta etukäteen.

t: Jukka

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Jukka Järvinen kirjoitti:Heips,

Carlos-> Voisitko pikkuisen valistaa minua etukäteen... Emännän auto saapuu lauantaix kotiin ja ajattelin itse puhdistaa tuon MAP:n. Minkä kokoinen torx kanta on niin tiedän kaivella omia työkaluja ja mahollisesti käydä ostaa oikean koon torxin:)Kiitos infosta etukäteen.

t: Jukka
Carlos kirjoitti: Liitin irti ja T30 torx ruuvi auki.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Osta suosilla kunnollinen palasarja ja irtokärkimeisseli. Hintaa ei kerry kauheita, mutta on jatkossakin monessa paikassa näppärä työkaveri.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jukka Järvinen
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 15:05
Car(s): Alfa Romeo 159 Q4

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Jukka Järvinen »

Mä oon puusilmä.. tuoltahan tuo vastaus kysymykseen löytyi kuvien välistä :-)

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Mulla oli tämän näköinen anturi. Voi vaan kuvitella miltä imusarjan sisällä noin yleisesti näyttää. En tiedä vaikuttiko puhdistaminen mihinkään, mutta auto ainakin toimi operaation jälkeen normaalisti :) Helppo homma.

Jos ajoittainen joutokäyntikierrosten hummaaminen vapalla rullatessa korjaantui, niin sittenhän tuo jopa kannatti. Täytyy seurailla tilannetta.
Liitteet
IMG_1457.jpg
(60.99 KiB) Tiedosto ladattu 3588 kertaa

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^Putsaa EGRrä kans.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Jos annat hyvät ohjeet :)

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Heksi »

alfaowner.comista löytyikin aika hyvät ohjeet. Pitää vähän perehtyä ja ottaa toi työn alle joku päivä. Puhdistuksen jälkeiset kommentit on ainakin rohkaisevia.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... n-out.html

Avatar
Jukka Järvinen
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 15:05
Car(s): Alfa Romeo 159 Q4

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Jukka Järvinen »

Juuuh.. se oli Helppo homma irroittaa ja putsata. Vaikutukset ovat seuraavat: nykiminen loppui, tyhjäkäynti on tasaisempi, alakierroksilla kaasun reagointi parempi ja kulutus laski ehkä 0,7-0, 9 litralla. Jee :-) ... ihmettelen jos juuri kesällä vaihdetun imusarajan yhteydessä tuota ei oltu putsattu. Tai jos oli niin nopeeati se kartottuu lähes umpeen.. täytyy perehtyä tuohon egr:n puhdistukseen.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja MKT »

Erinomainen vinkki.

Tein itsekin tuon saman ja oli aivan yhtä karmean näköinen anturi kuin muillakin. Minulla on EGR ohitettu kokonaan joten tuota nokea ei enää kerry mutta oli vanhoja syntejä aika piukassa. Varmaan koko imusarja tarvitsisi saman työstön. On se ihme että imusarjan läpät pelaavat tuollaisissa olosuhteissa.

Helppo toimenpide, aikaa meni kymmenen minsaa ja jäi aavistuksenomainen fiilis että kone pelaisi vieläkin paremmin kaasunvaihdoissa joten nyt kaikki konepellin alle.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

MAP tulikin putsattua ja tänään ajattelin tehdä myös tuo EGR:n putsauksen - katsotaan mitä löytyy :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jukka Järvinen kirjoitti:Juuuh.. se oli Helppo homma irroittaa ja putsata. Vaikutukset ovat seuraavat: nykiminen loppui, tyhjäkäynti on tasaisempi, alakierroksilla kaasun reagointi parempi ja kulutus laski ehkä 0,7-0, 9 litralla. Jee :-)
Jos pelkän MAPin putsauksella tippuu kulutus noin paljon, niin arvaa vaan mitä DPF -osastolla tapahtuu?

...jep, se nokeentuu varmasti pirusti vähemmän, regenerointiväli kasvaa ja kulutuskin tippuu vielä lisää. Onkos Waverunner jo putsannut MAPpinsa? Tuokin temppu voisi siis antaa oman osuutensa DPF-ongelmien välttelyyn.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Kun googlettelee noita EGR-juttuja ja imusarjan karstoittumista yleisemminkin, tulee tunne että olis melkein pakko ensin purkaa ja puhdistaa imusarja ja lastuttaa kone sitten samalla, muuttaen EGR:n toimintaa. Tieto lisää tuskaa :shock: voe voe...

Turbotecin sivuilla on aika kansantajuisesti selostettu noiden laitteiden tarkoitusta ja toimintaa. http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Heksi kirjoitti:Kun googlettelee noita EGR-juttuja ja imusarjan karstoittumista yleisemminkin, tulee tunne että olis melkein pakko ensin purkaa ja puhdistaa imusarja ja lastuttaa kone sitten samalla, muuttaen EGR:n toimintaa. Tieto lisää tuskaa :shock: voe voe...

Turbotecin sivuilla on aika kansantajuisesti selostettu noiden laitteiden tarkoitusta ja toimintaa. http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/egr.php
Ja sit viel. DPF, Swirl läpät, tietty huohotin,..
Euro 6 vaiheeseen päästäänkin kohta puoleen. :-D

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2,4 JTDm ja MAP

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Nyt tuli tehtyä tuo EGR:n ja kaasuläpän putsaus. Brittifoorumin ohjeilla ja kuvilla pärjää mainiosti. Jos saa irrotettua koko ahtoputken pois, niin saa lisää tilaa näprätä. Itse irrotin akun kiinnikepantaa siten että sain käännettyä sitä ja ahtoputkea enemmän sivuun. Aika sotkuista ja kärsivällisyyttä vaativaa hommaa rassata se imusarjan pää puhtaaksi. Mulla oli siellä sellaista pikistä tahnaa jota kaavin pois sopivan puutikun ja imurin avustuksella. Itse putken halkaisijaa karsta ei paljoakaan ahdistanut, mutta "kolot" oli täynnä mäskiä. Alla kuvat ennen ja jälkeen, sekä vielä selkeyden vuoksi kuva missä näkyy putken rakenne.

Kaasuläpässä oli karstaa hieman toispuoleisesti ja EGR vaikutti yllättävänkin puhtaalta. Se on tosin vaihdettu jossain vaiheessa, en tiedä milloin. Mutta jos imusarjan pään erikoisella muotoilulla on tavoitteena saada ahtoilma ja kierrätyspakokaasut sekoittumaan, niin tuon rassauksen jälkeen se ainakin tapahtuu niin kuin on tarkoitettu. Koeajon päätteeksi voi todeta että auto toimii edelleen, mutta mitään erityistä vaikutusta en vielä huomannut. Aikaisemman MAP-anturin puhdistuksen perusteella voisin vajan parinsadan kilometrin maantieajon jälkeen väittää että kulutus useamman desin/100 km :shock: Täältä tähän.
Liitteet
IMG_1495.jpg
(133.55 KiB) Tiedosto ladattu 3149 kertaa
IMG_1504.jpg
(128.31 KiB) Tiedosto ladattu 3149 kertaa
IMG_0616.jpg
(115.82 KiB) Tiedosto ladattu 3149 kertaa

Vastaa Viestiin