156:sen tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
156:sen tyyppiviat
Jakakaanhan tietoanne niin katsotaan mitä tästä syntyy. Perusteluja jonkun vian puolesta ja vastaan saa antaa, mikäli on eri/samaa mieltä toisen kanssa. Yritetään pitää keskustelu järkevänä, ja jätetään turhat joopaseipäs jutut pois.
Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!
Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!
Hanttimiehen puoleisen takalasin nostin ei toimi. Luulisin että vaijeri katki. Mitä foorumia seurannut niin ei ole yksittäis tapaus. Sähköissä myös pientä sekoilua, airbagin valo palaa koko ajan vaikkei pitäisi mitään vikaa olemaan. Etupäästä kuuluu "rasahdus" ajettaessa hidasteesta/ kuopasta -> luultavasti tukivarsi. Auto 156SW 2.0TS -00
-peilien varret hapettuu
-tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka kulahtaa alle 100tkm
-ilmamäärämittari (V6)
-kytkin voi olla lyhytikäinen (V6)
-kojetaulu kitisee (ainakin vanhemmat mallit)
-nokka-akselin ajoitin kuluu(TS)
-huono tyhjäkäynti (paskaa kaasuläpässä V6,tyhjäkäyntimoottori TS en tiedä kuinka yleinen vaiva)
tossa noin niinku alkuun keksitään lisää kun tulee mieleen
-tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka kulahtaa alle 100tkm
-ilmamäärämittari (V6)
-kytkin voi olla lyhytikäinen (V6)
-kojetaulu kitisee (ainakin vanhemmat mallit)
-nokka-akselin ajoitin kuluu(TS)
-huono tyhjäkäynti (paskaa kaasuläpässä V6,tyhjäkäyntimoottori TS en tiedä kuinka yleinen vaiva)
tossa noin niinku alkuun keksitään lisää kun tulee mieleen
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Cuore Sportivo kirjoitti:- Vesipumppu (ainakin V6:sta ja 2,0TS:stä vaihdeltu)
- Tuulilasin ja katon välissä olevan tiivisteen alta alkaa ruostumaan (ainakin vanhemmissa 156:ssa).
- Kivet hakkaa nopeasti alahelman saumasta maalin kokonaan pois (kaikki 156:t).
englannissa noita vesipumppuja on kai aika monelta vaihdeltu mites suomessa huoltomestan mukaan 2 on vaihdettu 97 vuodesta alkaen.
Mulla ei kyllä ole ruostetta missään....
kivenhakkaamille on kyllä arka sekä helmat että konepelti/keula.
Tuo narskuminen ja puslien kulahtaminen on sama ongelma.
Lämmittimen moottoreista en ole kovin usein kuullut valitettavan.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Niin, tiedä sitten montako noita on mennyt Suomessa. Foorumilla ainakin jollakin on pumppu pettänyt omani lisäksi. Samaa paskaa ne kai on mitä Englannissakin. Ja kai ne normaalisti kuuluisi edes satatuhatta kestää.
Tuo katon kupliminen on mielestäni ihan selvä tyyppivika, helvetin monessa 156:ssa olen nähnyt.
Mulla taas ei ollut konepellissä/keulassa (156 V6 '99) ainoatakaan kivenhakkaumaa, mutta helmat kerran maalautettiinkin. Jokainen auto noita tietysti kerää joissa on pehmeä maali kuten Alfassa.
Tuo katon kupliminen on mielestäni ihan selvä tyyppivika, helvetin monessa 156:ssa olen nähnyt.
Mulla taas ei ollut konepellissä/keulassa (156 V6 '99) ainoatakaan kivenhakkaumaa, mutta helmat kerran maalautettiinkin. Jokainen auto noita tietysti kerää joissa on pehmeä maali kuten Alfassa.
156 GTA: etujarrulevyt saattaa alkaa täristämään jo muutaman tuhannen km:n ajon jälkeen (vaihto menee takuuseen ja vika ilmeisesti korjaantunut materiaalien vaihdolla, itselläni ei ainakaan enää ongelmia).
156 (kaikki versiot joissa useita airbageja?): airbagin merkkivalo syttyy apukuskin penkin alla olevan huonon liitoksen takia. Vaatii liittimien räpläystä ja merkkivalon sammuttamisen huollossa Examinerilla. (Esiintyi itselläni kahdesti, nyt ilmeisesti liittimet saatu kiristettyä tukevasti nippusiteillä... takuu hoitaa)
Vesivuotoja ovien saumoista - ehkä kyllä enemmän yksilövikoja epätarkan kokoonpanon seurauksena, mutta näistä on näkynyt mainintoja aina joskus. Itselläni SW:ssa takaoven ylätiivisteen nurkan vuoto kasasi vettä takapenkin istuimen alle rankkasateella, auton ollessa parkissa rinteessä nokka ylöspäin. Takuu hoiti tämänkin hyvin, tosin auto oli kaksi päivää pajalla.
156 (kaikki versiot joissa useita airbageja?): airbagin merkkivalo syttyy apukuskin penkin alla olevan huonon liitoksen takia. Vaatii liittimien räpläystä ja merkkivalon sammuttamisen huollossa Examinerilla. (Esiintyi itselläni kahdesti, nyt ilmeisesti liittimet saatu kiristettyä tukevasti nippusiteillä... takuu hoitaa)
Vesivuotoja ovien saumoista - ehkä kyllä enemmän yksilövikoja epätarkan kokoonpanon seurauksena, mutta näistä on näkynyt mainintoja aina joskus. Itselläni SW:ssa takaoven ylätiivisteen nurkan vuoto kasasi vettä takapenkin istuimen alle rankkasateella, auton ollessa parkissa rinteessä nokka ylöspäin. Takuu hoiti tämänkin hyvin, tosin auto oli kaksi päivää pajalla.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Mulla on vielä "pikkulevyt" ja toivoin tietty että ne alkais taas täristää, että sais takuuna isommat . Vaan ei - ehkä jarrupalojen ja -levyjen kunnollinen sisäänajo auttoi, tai sitten uudet palat on eri materiaalia, joka ei niin helposti pala levyyn kiinni?! Joka tapauksessa jarrut on ollut nyttemmin ok. Muuallakin netissäkin näkyy tuo aikanaan yleinen narina tärisevistä jarruista kadonneen, joten joku ratkaisu hommaan tuli...V6 kirjoitti:uusimmissa GTAssa on isommat levyt 330mm kun ekoissa on 305? onko tuo korjautunut tuolla
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 00:34
- Paikkakunta: Helsinki
Malli: GTA
Aika lailla yksilöitä taitavat olla tai sitten kaikki on kiinni sisäänajosta. Itselläni ei ole alkanut ravistaa lainkaan. Ajoin uutena siististi sisään 500 km. Tuona aikana vain yksi pakollinen hätäjarrutus.
Sittemmin on radallakin ajettu, joten ei voi sanoa etten olisi jarruille antanut rääkkiä.
Joskus kevyesti jarrutellessa tuntuu pikkusen ravistavan, mutta pari kovempaa jarrutusta auttaa heti. Luulisin että jarrupalamateriaalia jää levyihin kiinni ja kunnon jarrutus putsaa.
Aika lailla yksilöitä taitavat olla tai sitten kaikki on kiinni sisäänajosta. Itselläni ei ole alkanut ravistaa lainkaan. Ajoin uutena siististi sisään 500 km. Tuona aikana vain yksi pakollinen hätäjarrutus.
Sittemmin on radallakin ajettu, joten ei voi sanoa etten olisi jarruille antanut rääkkiä.
Joskus kevyesti jarrutellessa tuntuu pikkusen ravistavan, mutta pari kovempaa jarrutusta auttaa heti. Luulisin että jarrupalamateriaalia jää levyihin kiinni ja kunnon jarrutus putsaa.
Viimeksi muokannut BSTR, 10 Marras 2004, 08:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
termari
Viimeaikaisten keskustelujen perusteella voitaneen lukea sekä V6 että T.Spark malleissa tyyppiviaksi jumiutuva termostaatti (tarkoitus vaihtaa tänä viikonloppuna)
Alfaholismia vuodesta 2001
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
auki
Sehän se tyypillisin ilmenemismuoto on, että lämmöt ei nouse enää pikkupakkasella yli 60 asteen. Jos taas tuppaa ylikuumenemaan niin vika taitaa yleisemmin olla vesipumpussa kuin termarissa.
Alfaholismia vuodesta 2001
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Ohjaustehostin päästää pakkasella liemet pihalle. Itseltä irtosi letkunkiristin akun alapuolelta viime viikolla.
Ovien sarana/rajoitin mekanismit natisevat.
Parkkipolttimot palavat herkästi.
Hc päästöt korkeita (V6).
Radio ei kuulu kunnolla (vanhemmat sedan mallit)
Kaikki saksalais valmisteiset osat ovat sekundaa.
TRW(tukivarret ja ohjaustehostin) ja Bosch (lähes kaikki sähköosat), eipä noista paljon italiaanon osaa hajoile.
Ovien sarana/rajoitin mekanismit natisevat.
Parkkipolttimot palavat herkästi.
Hc päästöt korkeita (V6).
Radio ei kuulu kunnolla (vanhemmat sedan mallit)
Kaikki saksalais valmisteiset osat ovat sekundaa.
TRW(tukivarret ja ohjaustehostin) ja Bosch (lähes kaikki sähköosat), eipä noista paljon italiaanon osaa hajoile.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Parkki- tai rekisterikilven valot pimeänä. Tarkista vain.vilarts kirjoitti:Osaako kukaan sano,kun meitsin 156 kävi tänään autopesussa ja kun se tuli ulos niin koetauluun sytty merkkivalo mikä tark.(valoissa häriötä)
Mutta kun missään valoissa ei ollu mitään häriötä,voisiko olla ihan jokin kosketus häikkä?
Tai sitten niin kun mulla, kosketushäiriä. Aina kun menin ulos katsomaan mikä valo on palanut (mittaristossa paloi se oranssi ilmoitus valo), niin kaikki valot toimi. Se koskutus siis palasi aina kun menin ulos (samalla sammui se ilmoitusvalo). Vasta katsastuksessa löytyi vika kun ei toiset etuvalot palanut silloin ollenkaan ja syys siis oli kosketushäiriö.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
valot
Jos vika olisi jarruvaloissa, niin merkkivalokin palaisi vain jarruttaessa (enkä myöskään tiedä että onko lisäjarruvalo tuossa valvonnassa).
Alfaholismia vuodesta 2001
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Pyyhkijän moottorin tihkukytkimen lakkoilu. Näistä oli palstalla vähän aikaa sitten ja tulipa liityttyä itsekkin kyseiseen joukkoon. Lisäksi ollut kuulemma koko pyyhkijänmoottorin jumiin ruostumisia, mutta tästä ei itsellä kokemusta. Auto -98 2.0TS
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
156:n tyyppiviat ?
Mulla on 156,2.0 ts jolla nyt ajettu n. 205000 km ja se on vuosimallia 98 ja siihen on tähän mennessä tehty : kytkin vaihdettu,startti vaihdettu,tyhjäkäyntimoottori vaihdettu.Siinä on esiintynyt seuraavia vikoja:tuulilasin pyyhin toimii,varsinkin kylmillä pakkasilla miten sattuu,helmoissa ruostetta,takaikkunat ei toimi,bensakorkki kiukuttelee pakkasilla,kaasu hirtti kiinni pakkasilla,edessä väljää,takaoven kahva hajos.Että tällästä tähän mennessä...stoori jatkuu...
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Oisko tästä jotain tarkempaa tietoa? Ostaessani oman Alfani airbagin merkkivalo paloi. Delta-Autossa resetoivat tuon (Tre) ennen kuin auton hain ja sain kuulla että ainakin minun vuosimallissani osassa autoista johtuisi siitä, että mikäli auton käynnistää suoraan ennen kuin airbagin merkkivalo ehtii sammua, jää tuo joskus jumiin. Edellisenkin omistajan ohje oli: virrat päälle - odota että merkkivalo sammuu - starttaa. Onko tässä mitään perää?GTA kirjoitti:156 (kaikki versiot joissa useita airbageja?): airbagin merkkivalo syttyy apukuskin penkin alla olevan huonon liitoksen takia. Vaatii liittimien räpläystä ja merkkivalon sammuttamisen huollossa Examinerilla. (Esiintyi itselläni kahdesti, nyt ilmeisesti liittimet saatu kiristettyä tukevasti nippusiteillä... takuu hoitaa)
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Homma toimi ongelmitta yhdessä koeajamassani -99 mallissakin, eli vastaavaa "bugia" ei esiintynyt siinä. Ilmeisesti koskisi lähinnä -98 mallia...? Tarpeeton fiitseri jos näin on... kyllähän tuon itse muistaa, mutta muista nyt sitten sanoa aina kun joku toinen hyppää rattiin.-Tomi- kirjoitti:Itse ainakin olen alfani startanut aina suoraan, sen 7kk:ta kun se minulla on ollut. Ei ole kyllä syttynyt. Kerran syttyi, mutta se johtui siitä että akku oli ½ tuntia irti.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
auton manuualissakin on muistaakseni starttausohjeet mitään muuta ei tarvitse odotella kuin käynnistykseneston valon sammmumista.
Oma on 98 mallia eikä ikinä ole ollut airbagin valon kanssa mitään ongelmia.
Oma on 98 mallia eikä ikinä ole ollut airbagin valon kanssa mitään ongelmia.
Viimeksi muokannut V6, 29 Kesä 2005, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Himmeä juttu. Tällaisen infon sain sekä Tampereen Delta-Auton, että auton aiemmin omistaneen yksityisen omistajan kautta.V6 kirjoitti:auton manuualissakin on muistaakseni starttausohjeet mitään muuta ei tarvitse odotella kuin käynnistykseneston valon sammmumista.
Oma on 98 mallia eikä ikinä ole ollut airbagin valojen kanssa mitään ongelmia.
Ehkäpä tässä täytyy tehdä lähiaikoina empiiristä tutkimusta oman autoni osalta .
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Kävin tuon valon sammuttamassa viime viikon maanantaina ja juttelin asiasta korjaajan kanssa. Kuulemma näissä yhden airbagin versioissa softat vaan yksinkertaisesti sekoaa kun kuvittelevat toisen airbagin feilaavan. Ei oo taidettu hoitaa tuota koodin katselmointia Alfalla spagetin syönnin ohessa kovin hyvin
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 11 Loka 2005, 13:51
- Paikkakunta: Korpi, joka on Röykkässä, joka on Nurmijärvellä.
Tyyppivika vai ei, mutta mulla hajosi 156 2.5 v6 mallista vaihdelaatikosta tasauspyörästön toinen hammasratas, sillä seurauksella, että laatikon kylkeen tuli reikä ja se meni vaihtoon. Silloin (2001) sen hinta oli 33000 markkaa. Kuukauden taistelun jälkeen maahantuoja sen maksoi vaikka auto oli jo liki kolme vuotta vanha (takuu 1v. tai 100000 km). Sillä perusteella kun laatikkoon ei vaikuta aika vaan kilometrit ja sillä oli silloin ajettu vasta 54000 km.
Elämä alkaa 240... kw:sta! Nykyisin tosin Saabilla.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Lienee turvallista lisätä myös tämä tyyppivikoihin:
Alkuperäinen pohjalevy murtuu hiljalleen taaimmaisista kiinnikkeistään ja alkaa roikkumaan ikävästi.
Edit: äh, olihan tämä jo tuolla moottoritilan kuramuovin nimellä... menköön kuitenkin selvennyksenä
Edit 2:
Kokosin hieman yhteen näitä yleisimpiä 156:n raportoituja tyyppivikoja, jotta olisi helpompi tsekata listaa läpi selaamatta viestejä yksi kerrallaan. Muutaman yksittäisen jätin pois. Aika hyvin sain ainakin itse osumia huolto/korjauslistaa katsellessa...
Alfa 156 tyyppivikoja, koontia ketjusta:
- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin)
- Kojetaulun erilaiset nitinät
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Vesipumppu
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä
- Takaovenkahvan murtuminen (jäätymisen seurauksena)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6)
Alkuperäinen pohjalevy murtuu hiljalleen taaimmaisista kiinnikkeistään ja alkaa roikkumaan ikävästi.
Edit: äh, olihan tämä jo tuolla moottoritilan kuramuovin nimellä... menköön kuitenkin selvennyksenä
Edit 2:
Kokosin hieman yhteen näitä yleisimpiä 156:n raportoituja tyyppivikoja, jotta olisi helpompi tsekata listaa läpi selaamatta viestejä yksi kerrallaan. Muutaman yksittäisen jätin pois. Aika hyvin sain ainakin itse osumia huolto/korjauslistaa katsellessa...
Alfa 156 tyyppivikoja, koontia ketjusta:
- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin)
- Kojetaulun erilaiset nitinät
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Vesipumppu
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä
- Takaovenkahvan murtuminen (jäätymisen seurauksena)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6)
Alfa Romeo - immagine di bellezza
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Hyvä että joku vihdoin kasasi kaikki yhteen viestiin
Lisäilin seuraavaan hieman syitä, seurauksia ja pikakorjauksia. Lisäykseni ovat boldattuja:
Lisäilin seuraavaan hieman syitä, seurauksia ja pikakorjauksia. Lisäykseni ovat boldattuja:
tmv kirjoitti:
Alfa 156 tyyppivikoja, koontia ketjusta:
- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina (injektioruiskulla öljyäminen auttaa ainakin hetkeksi)
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin ei ota kunnolla kierroksia yli 5000rpm)
- Ajoituksenmuunnin (TS koneissa, kuulostaa dieselmoottorilta käynnistettäessä)
- Kojetaulun erilaiset nitinät (tilanne parempi vm.2000+ autoissa)
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Vesipumppu
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta - ruostetta)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan mahdollisen katkeamisen aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös ja avaa luukku käsin)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä ja roikkuu matalalla
- Takaovenkahvan murtuminen (ei kannata repiä jäisenä)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat (aiheuttaen käsijarrun jumittumista päälle pakkasella jos sitä käytetään)
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat (yleensä seurausta akun tyhjenemisestä?)
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi (varsinkin jos ei käytetä alkuperäisiä kalliimpia halogeenipolttimoita)
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6. tulee olla jäykähkö muttei liian jäykkä)
tuohon voisi lisäillä syitä/korjausvinkit samaan listaan, tossa alkuun
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta/huonosti vaihdettu tuulilasi - ruostetta)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan/osumien myötä ja roikkuu matalalla
- Vesipumppu (kannattaa vaihtaa 120tkm välein/tai vaihto metallisiipiseen pumppuun)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta/vaihda paremmat klemmarit. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin vaikka mobil Mobil ATF SHC)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös/tai käytä takaluukusta löytyvää avausnarua ja avaa luukku käsin, voitele)
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta/huonosti vaihdettu tuulilasi - ruostetta)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan/osumien myötä ja roikkuu matalalla
- Vesipumppu (kannattaa vaihtaa 120tkm välein/tai vaihto metallisiipiseen pumppuun)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta/vaihda paremmat klemmarit. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin vaikka mobil Mobil ATF SHC)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös/tai käytä takaluukusta löytyvää avausnarua ja avaa luukku käsin, voitele)