Alfa 164 salamyhkäinen sähkisongelmus.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Alfa 164 salamyhkäinen sähkisongelmus.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Eli laitoin autooni vahvarin ja subin. Herätejohto menee rosvolla takavaloon ja toimi kuukauden moitteettomasti. Tämän jälkeen auto vietiin lievään hitsaukseen. Mahdollisesti vain rälläköitiin hieman peltiä lievän ruostevaurion vuoksi. Tämän jälkeen ilman että sähkölaitteisiin on koskettu on akku joka on uusi tyhjentynyt lyhyin väliajoin jopa niin tyhjäksi ettei mikään sähkö toimi. Vahvari vie jotenkin virtaa mutta en tiedä miten. sen kanssa lataus on liian heikko mittauksien mukaan mutta nytkin auto kesti 5 päivää moitteettomasti ilman minkään varoitusvalon palamista mutta tänä aamuna virrat niin loppu ettei mäkistartillakaan lähtenyt. Tämän jälkeen ajoin 3 km ja kun 3.5 tunnin päästä lähdin ei edelleenkään lähtenyt työntämällä. Huollossa minulle sanottiin että vahvari on ilmeisesti rikki. joka olisi tässä tapauksessa mennyt selveästi heidän 'korjauksensa' aikana mutta sehän ei tietenkään ollut myöskään mahdollista :lol: voisiko vika olla jossain releessä? Kokemuksia?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Olikohan akun kaapelit kiinni hitsauksen ajan?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Väittivät että oli ollut, ei voi tietää, ja että vaikkei olisikaan ollut kengät irti olisi sulake tai jokin palanut ennen muuta vahinkoa ja että sähkön hajoaminen vaikka kengät olisivatkin olleet kiinni on kuulemma harvinaista. En tiedä en ole aiheeseen perehtynyt.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Saattaapi olla akku tehnyt sipin hitsauksen aikana, eikä asialla välttämättä ole mitään tekemistä vahvistimen kanssa.
Mulla meni kanssa virrat hyvin hätäsesti kun oli akku vainaa.
Voisiko ne laitteet imeä virtaa sieltä valojen rosvosta.
Mulla on itsellä kanssa vahvari ja subi kontissa, mutta vedin herätteen radiolta, eli kun radio on kiinni ei saa vahvistinkaan virtaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ehdottomasti nuo herätevirrat kanattaa vetää mankalta..tuo valoilta rosvoaminen ei ole kovin suositeltavaa..

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Oletko mitannut akun napojen jännitettä moottorin käydessä....
Jos on alle 14V niin vika on laturissa.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Tai siis alle 13,6V.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Se muistaakseni mitattiin ja jäi liian alhaiseksi. mutta ilman lisävahvaria auto toimii normaalisti eli vika ei vaikuttaisi olevan laturissa. Huomasin juuri eilen että virtaimu on satunnaista! Oli tosiaan toiminut 5-6 pv normaalisti. sitten 2 kertaa letkuista näiden välillä 3 kilsan ajo eikä auttanut mitään. sitten noin 10 km ajo jolloin kyllä myös tuli popitettua. sitten auto seisoi tasan 10 tuntia ja olin jo varma että kaara pitää vähintään puhkua (työntää) käyntii muutta lähtikin normaalisti sähköllä. En edes tiedä lähteekö sähköa auton seistessä vai ajossa :( ainoa minkä huomaan on että lyhyiden ajojen jälkeen on suuri riski että virrat haihtunu. mutta sehän tarkottaisi että lyhyt ajo laukaisee jonkun tyhjentämään akun seistessä? :shock: siitä vaan khöm mietttimään mikä on vikana :crazyeyes: herätevirran vetäminen radioon ei innostaisi ennenkuin tiedän että vika on siinä kun siinä meinaa kusihommaa piisaa :P latausmittarini muuten näyttää yli 14v latausta kuinka luotettava tämä mittari yleensä on? ilman vahvaria mittari on noin 0.2v korkeemmalla mutta tämä olisi liian pieni ero. huh tuli lässyy.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Itselläni oli myös aikoinaan 164 3.0 V6:n kanssa virrankatoamisongelmia. Tai tarkemmin sanottuna auto ei tehnyt sitä koskaan mulle, vaan muille jotka sillä jostain syystä sattuivat ajamaan. Jopa huoltoasemalle pysähtymisen jälkeen saattoi olla kaikki virrat kateissa ja eikun apuvirtaa :crazyeyes: Jäi vika sit selvittämättä, kun ehti laueta kone ennemmin. Jahka sen nyt tässä joskus saan kuntoon, niin tarvii taas perehtyä asiaan. Sen verran tiedän, että laturi lykkäs huomattavasti enemmän virtaa kuin pitäisi. Mutta jo mittaristolle tuli toisinaan liian alhainen jännite. Autosähköasiantuntija epäili, että koska akku on takakontissa, voipi sinne menevä virtakaapeli päästää välillä virrat karkuun jonnekin matkalle. Kuulosti uskottavalta selitykseltä, joten täytyy tarkistaa kaapelin kunto ja vaikka suosista uusia koko matkalle riittävän tuhdilla johdolla. Vaikka itse kyllä oon sitä mieltä, että on Alfa kyseessä ja se ei vaan pitänyt niistä muista ihmisistä kuin minusta ratin takana :wink:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mittasin juuri uudestaan eli akulla on kone käynnissä juuri se 13.8 v mutta kun popittaa niin 13.5 v. luultavasti vähän suurempi ajettaessa(?) Tuleeko eroa laittaessa herätyksen radioon takavalon sijasta? ja akkuhan on niinkun sanoin uusi ja myös tehokkaampi kun vakioakku. ei tosin paljoa. akun vieressä on joku rele ja se on ainakin päältä hieman ruosteessakin.. voiko kyseisen releen vaihto auttaa ettei auto purkaisi satunnaisesti yksinään virzukkaa? :shock:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Onko akun navat puhtaat? Joskus oli pikkupoikana peltoautona lada ja siinä oli kanssa vastaavaa ongelmaa... laturi kyllä latasi mutta hapettuneiden napojen kautta sähkö siirtyi hyvin hitaasti akkuun. Ja taas startatessa sähkö ei siirtynyt riittävän nopeasti startille eikä jaksanut pyörittää... Eli akun napojen puhdistus/kiristys kannattaa varmaan tehdä :roll:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitti neuvosta mutta ovat kireellä ja puhtaat nääs niinkun on tullu sanottuu vastikään vaihdettu acgu :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Yhdessä Fiatissani oli vahän tuohon viittaava mystinen sähkövika.
Laturi jännitteet oli suht ok. Sähköikkunat toimi ja taas välillä ei.
Ajovalot hävis välillä, kello pimeni toisinaan ja stereden kanssa oli myös jotain sähkö hämminkiä.
:crazyeyes: Jotain muutakin yhtä kivaa oli, mutta kaikkea ei enää jaksa muistaa...

Vika oli akun gaabelissa tai virran kulussa kaapelin läpi.
Välissä oli yksi liitin, joka oli hapettunut.

Eiku niks ja naks liitin mäjelle. Sen verran peruspihi tyyppi kun on niin pistin johdon putkiliittimellä yhteen ja kutistesukkaa päälle.

Elikkä josko sieltä virtaskajohdosta löytyy liitoskohta, niin pois vaan ja johto yhteen. Siis jos johto on hengissä. :crazyeyes:

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Kannattaa mitata herätevirtajohdon ja subbarin virtajohdon kautta kulkeva virtojen ollessa pois päältä. Yksi kerrallaan. Eli ko. johto irti ja yleismittari virta (2A tai 10A) asennossa väliin. Jos virtaa kulkee, niin akkukin varmasti tyhjenee.

Ja jos yleismittaria ei ole, sellainen kannattaa mennä pikaisesti hakemaan paikallisesta halpakaupasta. Kannattaa valita malli josta löytyy ainakin 2A asento, mielummin tietysti 10A. Ja sitten muistaa että virta-asennossa mittarin läpi kurkee PALJON virtaa. Eli sitä ei tuossa asennossa saa kytkeä esim. akun napojen yli.

Vastaa Viestiin