pikaista apua kaivataan täälläkin :)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

pikaista apua kaivataan täälläkin :)

Viesti Kirjoittaja milano »

Tervehdys,
tilanne on nyt se että V6:n hydraulinen jakohihnankiristin on auki pöydällä ja olen asentamassa korjaussarjaa. Netistä löytyvät korjausmanuaalin kuvat ovat vaan niin huonossa resoluutiossa että niistä ei oikein ota tolkkua että mikä renkula ja prikka menee mihinkin kohtaan. Kolmelle o-renkaalle löysin jo paikat moottorin rungon puolelta, mutta jäljelle jäi tällainen kuvan mukainen setti tavaraa joille pitäisi keksiä järjestys ja paikka. En ollenkaan luota siihen mitä löysin laitteen sisältä sitä purettaessa, koska se tuntuu olevan kasattu väärin edellisen huoltajan toimesta, useita tiivisteitä näytti puuttuvan kokonaan. Tuleeko siis sinne sylinterin sisäpuolelle männän työntötangon ympärille jonkinlainen tiiviste? Ja missä järjestyksessä ulkopuolelle (haitarikumin puolelle) työntötangon päälle tulevat o-renkaat ja prikan tapaiset (miten päin?) laitetaan? Entä mihin nuo kolme vasemmanpuoleisinta suurta o-rengasta kuuluvat?

Näistä tiedoista olisin enemmäin kuin uskomattoman kiitollinen! Kaikenlaiset kuvat jotka valaisevat asiaa lisää auttaisivat myös kovasti.

Tässä tämä mystiseksi jäänyt setti:
Kuva

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu..katsoppas täältä osoitteesta...http://www.alfa75.info/id411.htm
ja sieltä sitten milano engine..jonkinlainen räjäytyskuva kiristimestä löytyy
mutta tiedä sitten onko siitä apua... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

90 kirjoitti:juu..katsoppas täältä osoitteesta...http://www.alfa75.info/id411.htm
ja sieltä sitten milano engine..jonkinlainen räjäytyskuva kiristimestä löytyy
mutta tiedä sitten onko siitä apua... :)

http://www.alfa75.info/id411.htm

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti:
90 kirjoitti:juu..katsoppas täältä osoitteesta...http://www.alfa75.info/id411.htm
ja sieltä sitten milano engine..jonkinlainen räjäytyskuva kiristimestä löytyy
mutta tiedä sitten onko siitä apua... :)

http://www.alfa75.info/id411.htm

tänks... :)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

90 kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:
90 kirjoitti:juu..katsoppas täältä osoitteesta...http://www.alfa75.info/id411.htm
ja sieltä sitten milano engine..jonkinlainen räjäytyskuva kiristimestä löytyy
mutta tiedä sitten onko siitä apua... :)

http://www.alfa75.info/id411.htm

tänks... :)
Oopas hyvä 8)

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Kiitoksia, mutta tätä olenkin juuri tuijotellut asiaa kauheasti ymmärtämättä. Sivun 71 oikeassa yläreunassa on räjäytyskuva, mutta en vaan saa tihrustettua että minkälainen renkula tuo osa nro 3 (rubber) on korjaussarjassa. Osa nro 2 (washer) taitaa olla metalliprikka kupera puoli ylöspäin? Minne se toinen metalliprikka sitten kuuluu? Sivulla 72 vasemmalla keskellä taas tökitään osa nro 3 (seal ring) meisselillä ulos, minulla ei sellaista ollut ennen siellä, mitähän osaa se vastaa korjaussarjassa? Samalla sivulla oikeassa yläreunassa sylinteriin tipautetaan o-rengas, mutta minkälainen? Mysteeriksi jäävät myös kolme valokuvassani vasemmanpuoleisinta o-rengasta, ne kaksi samankokoista voisivat ehkä mennä kiristysrullan läpi menevän akselin päihin sivun 73 vasemman alareunan kuvan mukaan?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

milano kirjoitti:Kiitoksia, mutta tätä olenkin juuri tuijotellut asiaa kauheasti ymmärtämättä. Sivun 71 oikeassa yläreunassa on räjäytyskuva, mutta en vaan saa tihrustettua että minkälainen renkula tuo osa nro 3 (rubber) on korjaussarjassa. Osa nro 2 (washer) taitaa olla metalliprikka kupera puoli ylöspäin? Minne se toinen metalliprikka sitten kuuluu? Sivulla 72 vasemmalla keskellä taas tökitään osa nro 3 (seal ring) meisselillä ulos, minulla ei sellaista ollut ennen siellä, mitähän osaa se vastaa korjaussarjassa? Samalla sivulla oikeassa yläreunassa sylinteriin tipautetaan o-rengas, mutta minkälainen? Mysteeriksi jäävät myös kolme valokuvassani vasemmanpuoleisinta o-rengasta, ne kaksi samankokoista voisivat ehkä mennä kiristysrullan läpi menevän akselin päihin sivun 73 vasemman alareunan kuvan mukaan?
itse purin kiristimen pöydälle ja vaihdoin ne uudet kilkkeet mitkä vanhassa paketissa olivat paikallaan..tosin pari O-rengasta ja ja yksi kumiholkki jäivät yli, mutta hyvin on pelannut... :)

myös tuolta Carf:n sivuilta löytyy jotain manuaaleja..tosin vain jäsenille tarkoitetusta osiosta..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oletko vielä irroittanut metallikaulusta joka on "männänvarren" ympärillä "sylinterissä".Se irtoo naputtelemalla tai parempi irroittaa painamalla esim.ruuvipenkissä. sylinterin sisällepäin.Varo että lyönnit/voima ei kohdistu reiän sisäreunaan, että varsi menisi uudestaankin nätisti paikoilleen.Sinne menee o-rengas.Yksi menee tietty "männän" ympäri.Varren tiivistää stefa joka laitetaan siihen koloon varren ulostuloon.Huuli kuuluu sisäänpäin eli että öljy ei pääsisi ulos.Rasvaa se ennen asennusta esim.jarrutiiviste rasvalla.Sen joutuu asentamaan "puikulana" reiästä sisään. :wink: Pölysuoja kuuluu sitten ja sen ulkopuolelle tulee yksi kumirengas ja sitten metallinen kuppi niin että syvennys tulee sylinteriin päin (eli ed.mainittu kumirengas uppoutuu sen sisään).Minusta ja minulla jäi ylimääräiseksi metallirengas ja kumi.

Saakohan tuosta mitään selvää. :oops:
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 18 Kesä 2003, 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oletko vielä irroittanut metallikaulusta joka on "männänvarren" ympärillä "sylinterissä".Se irtoo naputtelematta tai parempi irroittaa painamalla esim.ruuvipenkissä. sylinterin sisällepäin.Varo että lyönnit/voima ei kohdistu reiän sisäreunaan, että varsi menisi uudestaankin nätisti paikoilleen.Sinne menee o-rengas.Yksi menee tietty "männän" ympäri.Varren tiivistää stefa joka laitetaan siihen koloon varren ulostuloon.Huuli kuuluu sisäänpäin eli että öljy ei pääsisi ulos.Rasvaa se ennen asennusta esim.jarrutiiviste rasvalla.Sen joutuu asentamaan "puikulana" reiästä sisään. :wink: Pölysuoja kuuluu sitten ja sen ulkopuolelle tulee yksi kumirengas ja sitten metallinen kuppi niin että syvennys tulee sylinteriin päin (eli ed.mainittu kumirengas uppoutuu sen sisään).Minusta ja minulla jäi ylimääräiseksi metallirengas ja kumi.

Saakohan tuosta mitään selvää. :oops:
hyvin saa selvää... :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaisiko tästä olla apua? Tuon kuvan perusteella kasasin oman kiristimeni, ei ole vuotanut sen jälkeen. *kop kop*
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mahtaisiko tästä olla apua? Tuon kuvan perusteella kasasin oman kiristimeni, ei ole vuotanut sen jälkeen. *kop kop*
varsin selkeä kuva..tuosta luulisi olevan jo apuja... :)

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Suurkiitokset kaikille! En olisikaan heti tajunnut että tuossa on puristussovite... Scuderian kuva on ehdottomasti paras tähän asti näkemistäni, mutta siinäkin on pientä miettimistä. Omasta ylimääräisten o-renkaiden kuvastani vasemmalta laskien ensimmäinen voisi olla 20A, kaksi seuraavaa ovat edelleen mysteerit, sitten tulee se huulirengas jonka paikka jo selvisikin siellä männäntapin reiässä eli ilmeisesti 18A, sen jälkeen on tuollainen samankokoinen suorareunainen kumirengas, joka voisi olla 10A. 9A:ta on sitten kaksi kappaletta, eli niiden on kai oltava nuo viimeiset metalliset kuperat prikat. Olenko hakoteillä?

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Noniin nyt on kaikki renkulat löytäneet paikkansa ainakin sylinterin sisäpuolella. Ulkopuolelle männän työntötangon ympärille tulevat renkaat taas aiheuttavat vielä päänvaivaa, koska tuo varaosa-cd:n kuva on varsin ristiriitainen korjaamokäsikirjan kuvan kanssa. Asensin nyt kokeeksi korjaamokäsikirjan ja Pohjoosen Alfistin ohjeiden mukaan, ja laite näyttää siltä miltä se näytti purettaessakin, eli tällaiselta:

Kuva

Mietin vaan että mitä järkeä tuossa haitarikumissa oikein on, kun mikään ei pidä sitä etureunasta kiinni? Jos painan etureunaa sisään, kumi valuu pois suojattavan työntötangon päältä näin:

Kuva

Eikös tämän systeemin kannattaisi toimia niin että haitarikumin etureuna laitetaan lukkorenkaan etupuolelle niin, että männän liikkuessa edestakaisin haitarikumi venyisi mukana ja suojaisi aina koko tankoa?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mietin itse samaa ku tein GTV6:seen ko.remonttia.Minulla oli edellinen sen kasannut niin että hilut oli haitarin sisällä.Tuo lukkorengas oli sitten sen "syönyt".Kasasin sen ulkopuoliseksi juuri kuvien takia jotka minulla on 164 korjausoppaassa.Lisäksi päättelimme ko.kumi/metalliprikan olevan "pohjaanlyönti" topparit.Täydet pisteet muuten kuvista ja osien pesusta. :wink:

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Entäs tällainen rakenne? Tämä hoitaisi sekä pohjaanlyöntieston kunnialla, että pitäisi haitarikumin aina tarpeeksi pitkälle venytettynä. Haitarikumi tietenkin hajoaa jos lukkorengas pääsee paukkaamaan siihen suoraan, mutta tässä on laitettu taktiseen paikkaan kupera prikka. Ja mikä parasta, tällä rakenteella ei jää yhtään osaa yli korjaussarjasta:

Kuva

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hyväksyn. :-D .Tuo vois toimia.Kiristimen sisällä oleva jousihan pyrkii pitämään sammutettunakin välykset pois,eli rulla painaa aina hihnaa.Uskon että kiristimen liike jää siksi varsin pieneksi.Kasaa vaan, niin tiedetään ainakin ens kerraksi.

Vastaa Viestiin