Alfa 156:n kytkinongelma
Valvoja: Moderators
Alfa 156:n kytkinongelma
Moro!
Kuukauden kerkesin Alfan omistaja olla, kun kytkimestä hävisi tunnin sisään kaikki paineet... Käytin paikallisella korjaamolla, vaihtoivat työsylinterin ja tutkivat ettei mikään paikka vuoda, noh, vajaa päivä taas ajoa ja tunto poissa aamulla parkissa. Sitten pitkin hampain Deltaan, totesivat etteivät olleet ilmanneet kunnolla Alfaa ja taas toiveikkaana liikenteeseen. Taas seuraavana aamuna kytkin jäi pohjaan... Eikun ajamaan uudestaan välikaasulla vaihteita vaihdellen Delttaan ja kappas puolessa välin matkaa kytkimestä löytyy painetta, tosin hirveällä alkuvälyksellä. Siinä sitten taas "koeajelin" päivän verran että joko ne paineet pysyy, mutta n.100km jälkeen taas tunnottomana. Eilen tuli vietyä auto uudestaan Deltaan, taitaa olla pääsylinteri mennyt, kun en ainakaan itse enää muuta mahdollista syytä keksi? Onko joku vaihdattanut sen ja millä hinnalla, taitaa teettää kuitenkin jonkin verran työtä?
Kuukauden kerkesin Alfan omistaja olla, kun kytkimestä hävisi tunnin sisään kaikki paineet... Käytin paikallisella korjaamolla, vaihtoivat työsylinterin ja tutkivat ettei mikään paikka vuoda, noh, vajaa päivä taas ajoa ja tunto poissa aamulla parkissa. Sitten pitkin hampain Deltaan, totesivat etteivät olleet ilmanneet kunnolla Alfaa ja taas toiveikkaana liikenteeseen. Taas seuraavana aamuna kytkin jäi pohjaan... Eikun ajamaan uudestaan välikaasulla vaihteita vaihdellen Delttaan ja kappas puolessa välin matkaa kytkimestä löytyy painetta, tosin hirveällä alkuvälyksellä. Siinä sitten taas "koeajelin" päivän verran että joko ne paineet pysyy, mutta n.100km jälkeen taas tunnottomana. Eilen tuli vietyä auto uudestaan Deltaan, taitaa olla pääsylinteri mennyt, kun en ainakaan itse enää muuta mahdollista syytä keksi? Onko joku vaihdattanut sen ja millä hinnalla, taitaa teettää kuitenkin jonkin verran työtä?
Viimeksi muokannut Jusbert, 02 Syys 2008, 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Poljin jäi välillä aina pohjaan, hetken ajelun jälkeen tulee sen verran tuntumaa, että palauttaa. Juu eli menihän ne sylinterit taas sekaisin, korjasin ensimmäiseen viestiin. Työsylinteri on vaihdettu, eli tuonne vaihteistoon päin pääsylinteriin ei ole koskettu. Ilmaa järjestelmässä on ollut joka kerta, mutta letkuista sitä ei sinne ainakaan pitäisi tulla.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
- Paikkakunta: Kouvola
Kytkin poljin klolahti pohjaan...
Terve!
Vanha keskustelu mutta itselle ajankohtainen. Olen ajellut 04 Sportswagonillani suht onnellisena lähes vuoden, mutta nyt lauantaina kävi niin että jäin Alfani kanssa tielle kun rampille tullessa painoin kytkimen pohjaan ja kuului vain kolahdus ja kytkin oli pois pelistä.
Päättelen tässä olevan tällainen kytkin neste/pää-/työ-sylinteri ongelman. Kone kkäy, vaihteet menee päälle eikä rutinaa kuulu. Poljin jää pohjaan mutta sen saa sieltä ylös selkeästi nostamalla. Hervoton tapaus.
Kysymys kuuluukin, millaiseen rahan ja ajan menekkiin pitäisi varautua jättäessäni auton Deltaan? Koneena on siis 1.8...
Nimim... tielle jäin...
Vanha keskustelu mutta itselle ajankohtainen. Olen ajellut 04 Sportswagonillani suht onnellisena lähes vuoden, mutta nyt lauantaina kävi niin että jäin Alfani kanssa tielle kun rampille tullessa painoin kytkimen pohjaan ja kuului vain kolahdus ja kytkin oli pois pelistä.
Päättelen tässä olevan tällainen kytkin neste/pää-/työ-sylinteri ongelman. Kone kkäy, vaihteet menee päälle eikä rutinaa kuulu. Poljin jää pohjaan mutta sen saa sieltä ylös selkeästi nostamalla. Hervoton tapaus.
Kysymys kuuluukin, millaiseen rahan ja ajan menekkiin pitäisi varautua jättäessäni auton Deltaan? Koneena on siis 1.8...
Nimim... tielle jäin...
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
- Paikkakunta: Kouvola
Pääsylinterit jostain muualta?
Ok, kiitos neuvosta!
Tokihan tein jo tämän "perusvirheen" ja kävin kysymässä Deltasta asiaa. Tuo pääsylinteri kustantaa huikeat 300 ja risat + tunnin työ.
No, huomenna he ottaa auton työn alle ja jos siitä sitten viisastuisin
Mahtaisko löytyä ihan motonetistä tms. tuo sylinteri? Vaihto homma ei taida olla kaksinen...
Tokihan tein jo tämän "perusvirheen" ja kävin kysymässä Deltasta asiaa. Tuo pääsylinteri kustantaa huikeat 300 ja risat + tunnin työ.
No, huomenna he ottaa auton työn alle ja jos siitä sitten viisastuisin
Mahtaisko löytyä ihan motonetistä tms. tuo sylinteri? Vaihto homma ei taida olla kaksinen...
Motoneteista ei löydy 156:een kytkinsylkkyjä. Mutta AD:t yms liikkeet kannattaa stekata, voi hyvinkin olla Koivusen, HL:n, örumin, Pavin tms tuonnissa, vaikkei moonet niitä myisikään.
Itselläni on 156 2.5 joka enteilee ikävästi kytkin ongelmia. Kytkin on alkanut ottaa kiinni ylempänä ja on jotenkin tunnoton, ei kuitenkaan ravista tai luista (vielä). Siitä pienestä kynnyksestä on täällä ollut hieman juttua ja itselläni kytkin tekee sitäkin ajoittain. jotenkin pitäisin sitä pääsylinteri vikana. Olen rasvannut polkimen osat aina pääsylinterille asti ja ei vaikutusta juuri ollenkaan.
Mitähän nuo kytkinrempat on kustantanut noihin 2.5? Kytkin pakettia saa Motonetista reiluun 200e (alk. peräinen sachs) Mutta mitä työ kustantaa?
En itse viitsisi alkaa repimään, kun sitä tilaakin siellä auton alla on niin kivasti.
Itselläni on 156 2.5 joka enteilee ikävästi kytkin ongelmia. Kytkin on alkanut ottaa kiinni ylempänä ja on jotenkin tunnoton, ei kuitenkaan ravista tai luista (vielä). Siitä pienestä kynnyksestä on täällä ollut hieman juttua ja itselläni kytkin tekee sitäkin ajoittain. jotenkin pitäisin sitä pääsylinteri vikana. Olen rasvannut polkimen osat aina pääsylinterille asti ja ei vaikutusta juuri ollenkaan.
Mitähän nuo kytkinrempat on kustantanut noihin 2.5? Kytkin pakettia saa Motonetista reiluun 200e (alk. peräinen sachs) Mutta mitä työ kustantaa?
En itse viitsisi alkaa repimään, kun sitä tilaakin siellä auton alla on niin kivasti.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Pääsylinterit jostain muualta?
En tiedä muuta kuin että ainakin Muukkoselta ja Heikalta noita saa. 300€ kuulostaa ihan perus Deltan hinnalta, tuosta puolet pois niin alkaa olemaan muiden paikkojen hintaa.Alfons Super kirjoitti:Mahtaisko löytyä ihan motonetistä tms. tuo sylinteri? Vaihto homma ei taida olla kaksinen...
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
- Paikkakunta: Kouvola
Ei se ollukaan pääsylinteri )=
Nojoo. Ilmeni ettei se ole pääsylinteri vaan se vaihteiston pään sylinteri on hajonnut ja ehkä on kastellut hela kytkinhässäkän... Ja joka on kuulemma taas samaa pakettia painelaakerin kanssa, meinaa siis koko kytkinpakettia. Vaivaiset 1100 asennettuna... hohhoijaa...
No nyt tulee samaan vararikkoon vaihdettua etujarrupalatkin kun kerran pukilla on.
Ainakaan ei kestä kauaa että on valmis...
No nyt tulee samaan vararikkoon vaihdettua etujarrupalatkin kun kerran pukilla on.
Ainakaan ei kestä kauaa että on valmis...
- jiigee
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
- Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03 - Paikkakunta: Tampere
Re: Ei se ollukaan pääsylinteri )=
Ei kai työsylinterin vaihdossa tarvi koko kytkinpakettia vaihtaa? Muutenhan kytkinrempassa vaihtuisi aina tuo sylinterikin...Alfons Super kirjoitti:Nojoo. Ilmeni ettei se ole pääsylinteri vaan se vaihteiston pään sylinteri on hajonnut ja ehkä on kastellut hela kytkinhässäkän... Ja joka on kuulemma taas samaa pakettia painelaakerin kanssa, meinaa siis koko kytkinpakettia. Vaivaiset 1100 asennettuna...
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
- Paikkakunta: Kouvola
Hela pasken...
Se on koko paketti kytkimineen laakereineen päivineen. Ainakin tässä 1.8 TS mallissa mikä tässä on. Ja minä kun ajattelin että otetaan tuollainen pienemmällä koneella varustettu malli niin ei ole sitten niin kallista ylläpitää
No jos toi jaksaa tuon kanssa niin seuraava huolto on määräaikaishuolto 15 000 km päässä. Teen sen melkoisella varmuudella jossain muualla...
Silti. Vaimo odottaa kuin kuuta nousevaa omaa Alfaansa takaisin. Nyt on "joutunut" ajelemaan appivanhempien Rover 75:lla joka on "ihan kamala"
No jos toi jaksaa tuon kanssa niin seuraava huolto on määräaikaishuolto 15 000 km päässä. Teen sen melkoisella varmuudella jossain muualla...
Silti. Vaimo odottaa kuin kuuta nousevaa omaa Alfaansa takaisin. Nyt on "joutunut" ajelemaan appivanhempien Rover 75:lla joka on "ihan kamala"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Hela pasken...
Enemmän on kiinni siitä missä huollattaa, vrt. koneena V6 niin 230e kytkin + työt n. 6 x 60e. (Sylintereitä siis ei vaihdettu tosin)Alfons Super kirjoitti:Ja minä kun ajattelin että otetaan tuollainen pienemmällä koneella varustettu malli niin ei ole sitten niin kallista ylläpitää
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01 Elo 2008, 21:50
- Paikkakunta: Kouvola
Hela pasken
Hintaa tietty kertyy kun pitää vaihtaa myös kytkin koska jos sylinteri leviää niin se kuulemma päästää nesteet pitkin kytkintä eikä sillä enää tee mitään. Se tuntui tosin ravistavan jo, joten vaihtoon se olisi mennyt jokatapauksessa.
Et jos laskee tuon sylinteri/painelaakerin ja kytkimen + työt niin kertyyhän siinä jo tiliä.
No, kohta menen hakemaan AAlfan ja saan kuitin. Siitä sitten näkee tarkemmin.
Et jos laskee tuon sylinteri/painelaakerin ja kytkimen + työt niin kertyyhän siinä jo tiliä.
No, kohta menen hakemaan AAlfan ja saan kuitin. Siitä sitten näkee tarkemmin.
Onko kukaan löytänyt pelkkää korjaus-, tiivistesarjaa kytkimen työsylinterille mistään liikkeestä? Tuossa viikko sitten kun vaihdoin öljyt ihmettelin että mikäs tuolla oikein vuotaa nesteitä ja sitten eilen selkis että työsylkkyhän se. Selitti samalla miksi jarruneste säiliöstä on välillä kadonnut nesteitä. Samalla varmaan löytyy selitys tuohon tunnottomaan kytkimeen.
Ja mistä mahtaa löytyä edullisin työsylinteri V6:seen? Heikalla ei näyttänyt olevan.
Ja mistä mahtaa löytyä edullisin työsylinteri V6:seen? Heikalla ei näyttänyt olevan.
Eikös niillä ole eri sylinterit?vale kirjoitti:Onko kukaan löytänyt pelkkää korjaus-, tiivistesarjaa kytkimen työsylinterille mistään liikkeestä? Tuossa viikko sitten kun vaihdoin öljyt ihmettelin että mikäs tuolla oikein vuotaa nesteitä ja sitten eilen selkis että työsylkkyhän se. Selitti samalla miksi jarruneste säiliöstä on välillä kadonnut nesteitä. Samalla varmaan löytyy selitys tuohon tunnottomaan kytkimeen.
Ja mistä mahtaa löytyä edullisin työsylinteri V6:seen? Heikalla ei näyttänyt olevan.
Joo kyl, mut taitaa nesteet olla kuitenkin samassa järjestelmässä, vai? En siis varmaksi tiedä, mutta ainoa selitys sille että jarruneste säiliöstä vähenee neste on toi. Tai sitten se hukkuu satuloilta jonnekkin. Käyttöohjeessakin puhutaan kytkin- ja jarrunesteen lisäyksestä.Esa kirjoitti:Eikös niillä ole eri sylinterit?
No, työsylinterin tiivistesarjaa ei ollut saatavilla, mutta täydellinen sylinteri löytyi AD:n kautta 29e hintaan. Ei siis paha. Olin jo varautunut ~100e köyhtymiseen.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Laitetaas tähän jatkoksi... tuossa omassa GTA:ssa kytkinpoljin päästää aina silloin tällöin (säännöllisen epäsäännöllisesti) sitä polkaistessa jonkinlaisen ehkä metallisen hankaavan/raksahtavan äänen. Ja tuolloin polkimen tuntuma on sellainen, että siellä aivan kuin jotain hankaisi vastaan tms.
Sitten kun sen vapauttaa (päästää ylös asti) ja painaa takaisin pohjaan, niin on kuin ei mitään vikaa koskaan olisi ollutkaan. Edellisellä omistajalla jotain siellä hajosi (mikrokytkin ainakin liittyi asiaan, en muista enää tarkemmin, terva voisi pystyä kertomaan :-) ja "kytkinpoljinhässäkkä" korjattiin Autokeskuksella.
Pyysin jo kerran sitä Nokian Autotalolla katsomaan muiden juttujen yhteydessä, mutta ei kuulemma mitään löytynyt -- tiedä sitten, kuinka tarkkaan tutkivat. Tuohon mennessä se oli rasahtanut vain pari-kolme kertaa, kun nyt sitä tapahtuu tiheämpään tahtiin. Saa nähdä, koska rusahtaa "viimeisen kerran"...
Ei muilla kokemuksia vastaavasta?
Sitten kun sen vapauttaa (päästää ylös asti) ja painaa takaisin pohjaan, niin on kuin ei mitään vikaa koskaan olisi ollutkaan. Edellisellä omistajalla jotain siellä hajosi (mikrokytkin ainakin liittyi asiaan, en muista enää tarkemmin, terva voisi pystyä kertomaan :-) ja "kytkinpoljinhässäkkä" korjattiin Autokeskuksella.
Pyysin jo kerran sitä Nokian Autotalolla katsomaan muiden juttujen yhteydessä, mutta ei kuulemma mitään löytynyt -- tiedä sitten, kuinka tarkkaan tutkivat. Tuohon mennessä se oli rasahtanut vain pari-kolme kertaa, kun nyt sitä tapahtuu tiheämpään tahtiin. Saa nähdä, koska rusahtaa "viimeisen kerran"...
Ei muilla kokemuksia vastaavasta?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
^Oireileekohan mulla samaa vikaa, vai joku muu? Kytkintä kun painaa ajoon lähtiessä ensimmäisiä kertoja, niin poljin ottaa tasaisesti ylhäältä asti eli kaikki ok. Ajossa sitten siihen ilmestyy parin sentin välys alkuun, eli alussa ei ota vastaan kuin joku polkimen palautusjousi ja sitten vasta tuntuisi että kytkin lähtee mukaan.
Vaihteet kyllä kytkeytyy ok ainakin toistaiseksi.
Vaihteet kyllä kytkeytyy ok ainakin toistaiseksi.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
No tuo kyllä kuulostaa aivan samalta kuin omassa tapauksessani. Tuo syltyn sisällä oleva rikkoontunut palautusjousi ei enää palauttanut ja polkimeen tuli tyhjää. Nestekytkin kuitenkin sääti irrotuksen automaattisesti.
Homma kuitenkin vain paheni ajan mittaan, jolloin nuo jousen palat kairas sylinterin seiniin naarmuja ja järjestelmään meni rutosti ilmaa.
Homma kuitenkin vain paheni ajan mittaan, jolloin nuo jousen palat kairas sylinterin seiniin naarmuja ja järjestelmään meni rutosti ilmaa.
Samoja havaintoja täällä. Ilmaantui tuossa keväällä kanssa tuo välys ja sellainen jalkaan tuntuva metallinen napsahdus kun kytkintä nosti. Todella satunnaisesti sitä tapahtui ja vaikea tehdä mitään johtopäätöstä asiasta. No vaiva oli pari kk poissa ja nyt tänään sitten tapahtui samaa. Työsylinterin vaihdoin sunnuntaina ja ilmasin huolella. olisiko sitten kuitenkin ilmaa vielä sielä tms jos se pääsylinteri vuotaa.
Paljonko tuollainen pääsylinteri kustantaa tarvikkeena? Työsylinteri oli v6:een edullinen n. 30e.
Paljonko tuollainen pääsylinteri kustantaa tarvikkeena? Työsylinteri oli v6:een edullinen n. 30e.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
En todellakaan lupaa että teillä vika olisi tuossa, mutta oireet kuulostaapi ihan samalta kuin minulla oli. Ja tuloksen näette tuosta albumin kuvasta. Pääsylinteriä kannattaa katsella Muukkoselta tai Heikalta. Minä tilasin sen Muukkoselta ja hintaa oli muistaakseni reilun satasen kieppeillä.
Ohjeita pelkän jousen vaihtoon löytyy: http://www.alfa156.net/ -> Tips -> How to change the clutch spring
Tässä aiempi keskustelu aiheesta tältä foorumilta, jossa pohditaan muitakin kytkimeen ja polkimeen liittyviä ihmeellisyyksiä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... kin+naksuu
Ohjeita pelkän jousen vaihtoon löytyy: http://www.alfa156.net/ -> Tips -> How to change the clutch spring
Tässä aiempi keskustelu aiheesta tältä foorumilta, jossa pohditaan muitakin kytkimeen ja polkimeen liittyviä ihmeellisyyksiä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... kin+naksuu
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 23 Elo 2009, 20:16
- Paikkakunta: tampere
Käykö siis tämä 156:een vaikkei tuossa Twinsparkista mitään puhutakaan..? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=84-6895
Kokeile 164:en twinsparkin kytkin työsylinteriä 156 V6:een...
Itse itselleni vastaten näytti aikalailla samalta.. Ongelmaksi vaihtaessa tuli tuon vanhan sylinterin irrotus. Otin sen nesteputken ja lukkorenkaan irti, jonka jälkeen täältä löytämäni ohjeen mukaan se itse sylinteri pitäisi lähteä vetämällä siitä. Se ei kuitenkaan liikahtanut mihinkään vaikka vasaraakin sille näytin ja kampesin ties millä. Sen peruutusvalon kytkimen liittimenkin taisin saada samalla entiseksi.. Olisiko siis jotain vinkkiä miten saisin sen sieltä pois, että saisin uutta ja ehjää osaa tilalle?
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re:
Onkohan vakavaa, kun 1.8ts pitää ikävää ulinaa/kitinää kytkinem ollessa painettuna, eli on varmaan painelaakeri menossa? onko kallis lysti ja kannattaako samalla vaihtaa muutakin? siis kytkimen lisäksi?
Kerran Alfa aina alfa?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Re:
Jos kytkinpoljin on painettuna,on kyllä outoa jos pitää ääntä,silloinhan painelaakerista on välykset pois ja kytkinlevy "tiukkana" . Yleensä kun poljin ylhäällä ja vaihde vapaalla , pitää ääntä jos on menossa...Ape kirjoitti:Onkohan vakavaa, kun 1.8ts pitää ikävää ulinaa/kitinää kytkinem ollessa painettuna, eli on varmaan painelaakeri menossa? onko kallis lysti ja kannattaako samalla vaihtaa muutakin? siis kytkimen lisäksi?
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Re:
Mulla on ollu varmaan 10 autossa vastaava vika autot tosin on vaihtunu tiheään niin ei oo mistään hajonnu.willez kirjoitti:Jos kytkinpoljin on painettuna,on kyllä outoa jos pitää ääntä,silloinhan painelaakerista on välykset pois ja kytkinlevy "tiukkana" . Yleensä kun poljin ylhäällä ja vaihde vapaalla , pitää ääntä jos on menossa...Ape kirjoitti:Onkohan vakavaa, kun 1.8ts pitää ikävää ulinaa/kitinää kytkinem ollessa painettuna, eli on varmaan painelaakeri menossa? onko kallis lysti ja kannattaako samalla vaihtaa muutakin? siis kytkimen lisäksi?
Kerran Alfa aina alfa?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Minäkin olen ymmärtänyt että painelaakeri vinkuu kun kytkin on ylhäällä, mutta jos vinkuu kun kytkintä painaa niin mikä sen aiheuttaa??
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
^painelaakeri tarpeeksi paskana ja asetelma myös.
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Moro!
Ostin auton pari viikkoa aikaa ja toimi silloin hyvin. Kytkin otti melko alhaalla kiinni mutta toim hyvin. Yhtäkkiä ajossa kytkimestä hävisi tuntuma ja poljin jää välillä pohjaan. Saa toimimaan kun kytkintä pumppaa joku 5 min. Toimii hetken, varsinkin kylmällä koneella muttakun kone lämpenee niin häviää taas tunto kytkimestä. Missä vika? Voiko järjestelmän ilmata jostakin? Nesteitä ei häviä säiliöstä mihinkään. Pääsylinteri vaihdettu liikkeessä viime keväänä. Pikaisia apuja kiitos!
Ostin auton pari viikkoa aikaa ja toimi silloin hyvin. Kytkin otti melko alhaalla kiinni mutta toim hyvin. Yhtäkkiä ajossa kytkimestä hävisi tuntuma ja poljin jää välillä pohjaan. Saa toimimaan kun kytkintä pumppaa joku 5 min. Toimii hetken, varsinkin kylmällä koneella muttakun kone lämpenee niin häviää taas tunto kytkimestä. Missä vika? Voiko järjestelmän ilmata jostakin? Nesteitä ei häviä säiliöstä mihinkään. Pääsylinteri vaihdettu liikkeessä viime keväänä. Pikaisia apuja kiitos!
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Moro,S_G kirjoitti:Moro!
Voiko järjestelmän ilmata jostakin?
Tässä linkki .pdf-ohjeeseen ilmaukseen liittyen.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Itellä kävi tismalleen samoin viimeviikolla, yhtäkkiä katsastuskonttorilla kytkimestä paineet ja hetken sai pumppailla. Kylmänä toimi ok mutta lämmetessä paineet katosivat taas, nesteitä ei myöskään kadonnut. Pääsylinterin vihdoin aiemmin syksyllä, joten nyt vaihdoin työsylinterin ja tuntui auttaneen. Ilkeää tuossa nelipyttysen työsylinterin vaihdossa on, että laatikko täytyy vetää sen verran irti moottorista että saa sylinterin vaihdettua, kun se sattuu olemaan kytkinkopan sisällä. 20 tuntia meni tunkin kanssa koko operaatiossa pyöreästi.S_G kirjoitti:Moro!
Ostin auton pari viikkoa aikaa ja toimi silloin hyvin. Kytkin otti melko alhaalla kiinni mutta toim hyvin. Yhtäkkiä ajossa kytkimestä hävisi tuntuma ja poljin jää välillä pohjaan. Saa toimimaan kun kytkintä pumppaa joku 5 min. Toimii hetken, varsinkin kylmällä koneella muttakun kone lämpenee niin häviää taas tunto kytkimestä. Missä vika? Voiko järjestelmän ilmata jostakin? Nesteitä ei häviä säiliöstä mihinkään. Pääsylinteri vaihdettu liikkeessä viime keväänä. Pikaisia apuja kiitos!
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Nostetaanpa aihetta pintaan. Ja kiireelistä vastausta odottaen.
Talvella kylmän auton käynnistettyä on konehuoneesta kuulunut rikinäisen laakerin kuuloista kahinaa, mikä loppui aina auton lämmettyä. Nyt tuo ääni on alkoi kuulumaan alku syksystä. Sama ääni kuului olisitten kytkin painettuana tai ei, ja myöhemmin myös ajon aikana. Mutta lakkasi lämmettyä
Sittemin kuunneltiin asiaa tarkemmin, kuului äänessä muutosta poljinta painettaessa.
Ja eilen uusi soundi, lämmin auto kävi tyhjäkäyntiä ja yhtä'äkkiä "koneesta" kuului hirveätä ulinaa aivan kuin olisi remmiluistanut. Ääni oli hetkellinen ja kuului pari kertaa. Ajoin parin kilsan matkan kotio. Auto seisoi jälleen muutaman tunnin. Lähdettäessä liikkeelle jälleen outoja ääniä. Myös jokin kolahduksen tapainen. Sain auton onneksi ajettua ajettu maalta kaupunkiin ehjänä.
Ja vielä, ensimmäisen kerran tein autolla kenguru lähtöjä jo muutama vuosi sitten, viime aikoina kylmällä autolla enempi. Takana vasta 133tkm, ja autona 156 JTS.
Taitaa olla viimoisen päälle alkava kytkin vika. Mitä tuumatte diagnoosista? Kuinka arvokas remontti tulossa. Hoitunee asiallisessakin autokorjaamossa. Vai onko Aflatietoinen korjaamo parempi vaihtoehto?
Talvella kylmän auton käynnistettyä on konehuoneesta kuulunut rikinäisen laakerin kuuloista kahinaa, mikä loppui aina auton lämmettyä. Nyt tuo ääni on alkoi kuulumaan alku syksystä. Sama ääni kuului olisitten kytkin painettuana tai ei, ja myöhemmin myös ajon aikana. Mutta lakkasi lämmettyä
Sittemin kuunneltiin asiaa tarkemmin, kuului äänessä muutosta poljinta painettaessa.
Ja eilen uusi soundi, lämmin auto kävi tyhjäkäyntiä ja yhtä'äkkiä "koneesta" kuului hirveätä ulinaa aivan kuin olisi remmiluistanut. Ääni oli hetkellinen ja kuului pari kertaa. Ajoin parin kilsan matkan kotio. Auto seisoi jälleen muutaman tunnin. Lähdettäessä liikkeelle jälleen outoja ääniä. Myös jokin kolahduksen tapainen. Sain auton onneksi ajettua ajettu maalta kaupunkiin ehjänä.
Ja vielä, ensimmäisen kerran tein autolla kenguru lähtöjä jo muutama vuosi sitten, viime aikoina kylmällä autolla enempi. Takana vasta 133tkm, ja autona 156 JTS.
Taitaa olla viimoisen päälle alkava kytkin vika. Mitä tuumatte diagnoosista? Kuinka arvokas remontti tulossa. Hoitunee asiallisessakin autokorjaamossa. Vai onko Aflatietoinen korjaamo parempi vaihtoehto?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Minkälainen kytkintuntuma on?
Periaatteessa painelaakeri voisi olla syynä, mutta siinä pitäisi kyllä tuntua hyvin selkeä ero äänessä onko kytkin painettuna vai ei, jos ero on hyvin pieni voisi syyllinen olla esim kytkinakselin silmälaakeri.
Periaatteessa painelaakeri voisi olla syynä, mutta siinä pitäisi kyllä tuntua hyvin selkeä ero äänessä onko kytkin painettuna vai ei, jos ero on hyvin pieni voisi syyllinen olla esim kytkinakselin silmälaakeri.
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Kytkintuntuma on ok.
Tänään kuulosteltiin uudestaan äänilädettä. Tuo silmälaakerin vika mahdollisuus saattaaisi tulla kyseseen. Minkä arvoisesta remontista on kyse, ja kannattaisiko samalla uusia muutakin kun sitä aletaan aukomaan?
Vielä yksi asia, mikä on vaivannut lähes koko auton olemassa olon ajan. Auto startattaessa käynnistyksen jälkeen startti päästää ilkeän "kihahduksen" lyhyesti. Sille ei ole koskaan tehty mitään eikä kukaan korjaamoilla ole kommentoinut siitä. Tyhmä kysymys; voisiko tuo ikävä "laakerimainen" vika ääni kuulua startin puolelta? Jääkö pendix kenties päälle, tai jotain?
Tänään kuulosteltiin uudestaan äänilädettä. Tuo silmälaakerin vika mahdollisuus saattaaisi tulla kyseseen. Minkä arvoisesta remontista on kyse, ja kannattaisiko samalla uusia muutakin kun sitä aletaan aukomaan?
Vielä yksi asia, mikä on vaivannut lähes koko auton olemassa olon ajan. Auto startattaessa käynnistyksen jälkeen startti päästää ilkeän "kihahduksen" lyhyesti. Sille ei ole koskaan tehty mitään eikä kukaan korjaamoilla ole kommentoinut siitä. Tyhmä kysymys; voisiko tuo ikävä "laakerimainen" vika ääni kuulua startin puolelta? Jääkö pendix kenties päälle, tai jotain?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
Bendixin jumittaminen aiheuttaa "rääkäisyn", kuulostaa aika lailla siltä kuin hihna luistaisi, mutta lyhyempi. Kunnon kunnon rääkäisy kun alkaa kuulumaan joka startilla, voi ostaa uuden startin jo hyllyyn - koska se alkanee olla aika loppu silloin.
Itsellä esim. kylmällä koneella käytännössä joka startissa rääkäisee, mutta lämpösellä pysyy hiljaa.
Jos kytkinpuolta alkaa purkamaan, kannattaa samalla uusia kaikki; painelaakeri ja asetelma, työsylinteri ja stefat - kaikki ylipäänsä, mitä siellä on uusittavaa. Työsylinterit kestää sen mitä kestää, kannattaa vaihtaa rempan yhteydessä kun on kopan sisässä ja kun se työsylinteri hajoaa, joutuu käytännössä saman työn tekemään uudestaan.
Itsellä esim. kylmällä koneella käytännössä joka startissa rääkäisee, mutta lämpösellä pysyy hiljaa.
Jos kytkinpuolta alkaa purkamaan, kannattaa samalla uusia kaikki; painelaakeri ja asetelma, työsylinteri ja stefat - kaikki ylipäänsä, mitä siellä on uusittavaa. Työsylinterit kestää sen mitä kestää, kannattaa vaihtaa rempan yhteydessä kun on kopan sisässä ja kun se työsylinteri hajoaa, joutuu käytännössä saman työn tekemään uudestaan.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
^niin se työsylinteri on samaa osaa painelaakerin kanssa, joten ehdottomasti pitää uusia. Niin ja tietty se silmälaakeri.
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
JTS:n "kytkin" äänet, rääkäisyt ja metalliset laakerivika äänet tulivat sitten moottorin yläkerrasta - nokka-akseleilta. Siellä niitä on korjaamolla nyt kaksin kappalein JTS:iä odottomassa osia.
Onko kellään heittää linkkiä keskusteluun, aiheesta jts ja moottorikorjaukset?
Onko kellään heittää linkkiä keskusteluun, aiheesta jts ja moottorikorjaukset?
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 21 Huhti 2009, 22:58
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 156:n kytkinongelma
156 JTS:n kytkimen kanssa ihmettelyä: kytkinpoljin ei palaudu aivan ylös, vaan liikerataan jää noin 2 cm tyhjää. Palautumisongelma alkoi loppuvuodesta ilmojen kylmetessä. Kytkin ottaa mielestäni normaalisti. Vaihdoin jo kytkinpolkimen yläpuolella olevan "helpotusjousen" (joka oli poikki) ja vaihdatin pääsylinterin. Pääsylinterin vaihto poisti narinan (joka oli vaivannut jo pitkään), mutta polkimen palautumiseen se ei vaikuttanut. Ilmasin myös kytkimen vielä pääsylinterin vaihdon jälkeen, mutta ilmaa ei tuntunut järjestelmässä olevan.
Kuinkahan pitkällä lopun alkua tässä jo mennään? Oletin, että palautusongelma liittyisi pääsylinteriin, mutta voiko työsylinteri olla syypää oireeseen? Työsylinterin vaihtaminen taitaa olla jo hinnakkaampi urakka.
Kuinkahan pitkällä lopun alkua tässä jo mennään? Oletin, että palautusongelma liittyisi pääsylinteriin, mutta voiko työsylinteri olla syypää oireeseen? Työsylinterin vaihtaminen taitaa olla jo hinnakkaampi urakka.