Hyvää juhannusta, toivottaa Bosch autosähköjärjestelmä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hyvää juhannusta, toivottaa Bosch autosähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No nyt se sitten tapahtui, jäätiin tien päälle:

Kuva

Kuva ei sikäli ole autenttinen, että sade sattui juuri kuvaushetkellä taukoamaan.

Kummallinen juttu, kesken rauhallisen ajon nykäisi pari kertaa rajusti ja sammui sitten laakista. Kierroslukumittari poukkoili myös rajusti nykimisen tahtiin, eli puolan ohjaus siis katosi. Sammuttuaan auto ei tehnyt elettäkään käynnistyäkseen, puolalle ei näyttänyt tulevan ohjausta eivätkä suuttimet auenneet.

Ruiskupurkki ei ainakaan haissut palaneelta, eikä piirikorteissa näkynyt jälkiä kärähtämisestä.

Kaveri hinasi Alfan "kotitallin" pihaan, jossa vehkeeseen yritettiin taikoa eloa. Tuli mieleen tarjota ruiskun johtosarjan maajohtimiin "ylimääräistä maata", ja se saikin jotain toimintaa aikaiseksi; suuttimet alkoivat tikittää startatessa, tosin katkonaisesti eikä auto jaksanut lähteä käyntiin. Sahaamisen seurauksena myös putkessa paukahteli ajoittain, ja muutaman kerran tuntui siltä kuin sytkä olisi potkinut takaisin. Startti nimittäin pysähtyi, vaikka auto oli ison akkulaturin perässä ja starttikin pyöri yleisesti ottaen normaalisti.

Voi venäjä. Miksei ikinä mitään normaaleja vikoja kuten vuotavia vesipumppuja, laukeavia startteja ja hyytyviä latureita? :(
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Shit happens! :(

Mustavihannes
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvää juhannusta, toivottaa Bosch autosähköjärjeste

Viesti Kirjoittaja Mustavihannes »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Voi venäjä. Miksei ikinä mitään normaaleja vikoja kuten vuotavia vesipumppuja, laukeavia startteja ja hyytyviä latureita? :(
"It's an Alfa thing, you wouldn't understand it." :mrgreen: Sähköhommat on aina kökköjä, varsinkin ruiskupeleissä..... :?

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

On se silti pirun hyvän näköinen, vaikka onkin hinausköyden päässä... :)
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

Kävipäs minullekin Chevroletin kanssa torstaina seuraavaa...

Töiden jälkeen menin ostoksille, tilasin pari pitsaa ja niitä odottaessa kävin kaupassa ostamassa juhannusruuat, oluet ja viinat. Ja tietysti jäätelöä kun oli kummipoika tulossa kylään.

No ameriikan ihmeeseen oli jäänyt valot päälle ja surkean akun kanssa aiheutti sen ettei auto lähtenyt käyntiin. (Jostain vielä pääsee sähköä karkuun muutenkin...). No eipäs mitään soitellaaan emännälle että ajappas alfa tänne että saan kaapeleilla käyntiin. 30 min odotuksen jälkeen emäntä tuli kaapeleiden ja alfan kanssa, mutta eihän sitä autoa saanut lähellekkään. Naapuriruutujen kuskeja ei näkynyt missään ja ajattelin että haen vanhempien varastosta vara-akun jolla saa annettua apuvirran.

No ajomatkaa 10 min suuntaansa ja sitten akku käsissä Chevyn luokse ja Bingo! avaimia ei löydykkään mistään.... No tässä vaiheessa olisi naapuriruudutkin vapaana mutta ilman avaimia ei paljoa starttailla.

Tässä vaiheessa sattui eräs asiakas soittamaan ja valitti jostain pikkuasiasta, jolloin oli pakko ilmoittaa että vittu ei vois vähempää kiinnostaa juuri nyt (asiaan palataan luultavimmin maanantai-aamuna)

Eikun takaisin vanhempien tykö ja taas kerran parkkipaikalle ja viimein Chevy käyntiin ja kotiin nauttimaan kylmää pitsaa ja lämmintä olutta.
Jäätelöt sai nuolla sormista jokaisen olutpullon yhteydessä...

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Ikävän tutun kuuloista. Tähän mennessä joka kerta kun auto on minulla reilummin vikuroinut, syyksi on paljastunut osa jonka päällä lukee Bosch. Kummallista - ovatkohan saksalaiset piruuttaan lähettäneet Italiaan sekundakappaleensa...? Tai sitten bemarikuskit kärsivät samat tuskat kaikessa hiljaisuudessa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

milano kirjoitti:Ikävän tutun kuuloista. Tähän mennessä joka kerta kun auto on minulla reilummin vikuroinut, syyksi on paljastunut osa jonka päällä lukee Bosch. Kummallista - ovatkohan saksalaiset piruuttaan lähettäneet Italiaan sekundakappaleensa...? Tai sitten bemarikuskit kärsivät samat tuskat kaikessa hiljaisuudessa.
Ainakin naapurin Omegassa on samoja Boschilaisia, varmaankin sitten Alfaan tarkoitettuja osia :? Vähän väliä jotain mötiköitä pitää uusia ja yleensä niitä ei tunnu alle sadanviidenkymmenen euron saavan...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvää juhannusta, toivottaa Bosch autosähköjärjeste

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No nyt se sitten tapahtui, jäätiin tien päälle:

Kummallinen juttu, kesken rauhallisen ajon nykäisi pari kertaa rajusti ja sammui sitten laakista. Kierroslukumittari poukkoili myös rajusti nykimisen tahtiin, eli puolan ohjaus siis katosi. Sammuttuaan auto ei tehnyt elettäkään käynnistyäkseen, puolalle ei näyttänyt tulevan ohjausta eivätkä suuttimet auenneet.

Otan osaa, ikävä juttu. Tarkistappa tuo liitin/anturi joka mittaa kierroslukua kiilahihnassa olevasta hammastuksesta jos siihen tulee vikaa niin matkanteko tyssää kuin seinään.

Onneksi ei usein näe Alfaa tienposkessa :wink:

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hyvää juhannusta, toivottaa Bosch autosähköjärjeste

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ricambi kirjoitti:
Onneksi ei usein näe Alfaa tienposkessa :wink:

Niinpä... Joskus tulee mietittyä että johtuuko se luotettavuudesta vai harvinaisuudesta... Noh, uskomme mieluummin ensimmäiseen vaihtoehtoon :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

steelduck kirjoitti:On se silti pirun hyvän näköinen, vaikka onkin hinausköyden päässä... :)
Niin no, eihän sillä väliä vaikka ei käy jos näyttää hyvältä :mrgreen:

Ricambi kirjoitti:Otan osaa, ikävä juttu. Tarkistappa tuo liitin/anturi joka mittaa kierroslukua kiilahihnassa olevasta hammastuksesta jos siihen tulee vikaa niin matkanteko tyssää kuin seinään.
Juu tuota anturia minäkin ensimmäisenä epäilin. Toisaalta se on tuossa keväällä vaihdettu, ja tielle jättämisen yhteydessä ilmenneitä rajuja nykäisyjä on esiintynyt ajoittain jo useamman vuoden ajan. Erittäin harvoin, ehkä kerran-pari vuodessa, mutta kuitenkin. Siksi en ensimmäisenä epäilisi tuota kampiakselin asentotunnistinta.

Tietääkö muuten joku tuon tunnistimen liittimen napajärjestyksen? Siihenhän tulee ruiskulta käyttöjännite ja maa, kolmannesta nastasta taas lähtee siniaaltoa. Mutta mikä nasta on mikä?

Mitä muita fataaleja komponentteja tuo Motronic pitää sisällään kuin tuon kampiakselin asentotunnistimen?

Juhannusta ei sentään tarvinnut viettää Alfatta, reissuun pääsikin sitten oman auton sijasta faijan TS:

Kuva

Tuli vihdoin tällä viikolla hommattua oma kamera, nyt on pakko napsia kuvia kaikesta mikä liikkuu tai on paikallaan :wink:

Edit: Hall-anturista siis lähtee kanttiaaltoa ja induktiivisesta siniaaltoa. Hyvä minä :oops:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Juu tuota anturia minäkin ensimmäisenä epäilin. Toisaalta se on tuossa keväällä vaihdettu, ja tielle jättämisen yhteydessä ilmenneitä rajuja nykäisyjä on esiintynyt ajoittain jo useamman vuoden ajan. Erittäin harvoin, ehkä kerran-pari vuodessa, mutta kuitenkin. Siksi en ensimmäisenä epäilisi tuota kampiakselin asentotunnistinta.

Tietääkö muuten joku tuon tunnistimen liittimen napajärjestyksen? Siihenhän tulee ruiskulta käyttöjännite ja maa, kolmannesta nastasta taas lähtee siniaaltoa. Mutta mikä nasta on mikä?

Mitä muita fataaleja komponentteja tuo Motronic pitää sisällään kuin tuon kampiakselin asentotunnistimen?

Juhannusta ei sentään tarvinnut viettää Alfatta, reissuun pääsikin sitten oman auton sijasta faijan TS:


Tuli vihdoin tällä viikolla hommattua oma kamera, nyt on pakko napsia kuvia kaikesta mikä liikkuu tai on paikallaan :wink:

Edit: Hall-anturista siis lähtee kanttiaaltoa ja induktiivisesta siniaaltoa. Hyvä minä :oops:
Onpas teidän perheenjäsenillä hyvä maku. Kauneutta oikein kaksin kappalein :mrgreen:

No, nyt itse asiaan:

Toinen mahdollisuus on bensapumpun rele, voit tarkistaa siten että irroitat tulevan bensaletkun ja sen jälkeen pyydät kaverin starttaamaan nyt pitäisi iloisesti ruiskuttaa bensaa, älä vain polta autoasi :silly:

Nyt en muista, sanoitko että kipinää tuli tulpille?

Tarkista rintapellissä tuo iso pyöreä liitin (Motronicin liitin), irroita ja kiinnitä useampaan kertaan, sen lähellä on myös akkujohdon liitin ja taisi liittimen takapuolella olla myös sulake. Noitahan sulakkeita on sitten ripoteltu sinne sun tänne. Kojetaulussa vas. sulakerasiat sekä oikea alakulma suojakannen takana, taisi olla myös keskikonsolin alla (penkkien välissä). Liittimet sulakerasian takana kannattaa tsekata.

Olipa 164 TS:ssä sellainen vika että vettä oli vuotanut sulakerasian sisään ja tuhonnut flexipiirilevyt osittain, ihme että auto yleensä kävi. Tuo sinun vikahan tuli sateisella ilmalla joten taitaa se olla osasyynä => vettä on mennyt johonkin.

Tämän jälkeen voi sitten kääntää katseet Motronicin puoleen, toivottavasti se ei ole prakannut? Niitähän voi sitten hakea Suomen ja Ruotsin romiksista onnistuu ihan netin kautta tuo tilaus.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

mitähän tohon sanois... :roll: sulla on rasvanäppi mukavannäköset vanteet :shock: :crazyeyes: 8)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Paljonhan tästä on puhuttu,mutta ne releet heti konetilan etureunan keskellä.Jos vaan OIS voinu unohtua... :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jarski kirjoitti:mitähän tohon sanois... :roll: sulla on rasvanäppi mukavannäköset vanteet :shock: :crazyeyes: 8)
Tänks 8)
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Paljonhan tästä on puhuttu,mutta ne releet heti konetilan etureunan keskellä.Jos vaan OIS voinu unohtua...
Ei unohtunut ei :roll: Mulla on nuo relesokkelit säilyneet aika hyvässä kunnossa, johtuneeko sitten silloin tällöin tehdystä CRC-kylvystä. Lukkopellissä keskellä olevasta releboksistahan toinen (apparin puoleinen) on bensapumpun rele, mutta mikäs se toinen on, joku Motronicin keskusrele? Hapettumia ei ollut ja kokeilin korvata sen tuntemattoman releen toisella. Ei vaikutusta.

En oikein usko bensapumppua/-relettä syylliseksi, sillä tuntui vahvasti siltä kuin koko moottorinohjaus olisi luopunut leikistä. Startatessa ei kuulu suutinten tikitystä eikä puolalle näyttäisi tulevan signaalia. Koneen pätkäistessä pari kertaa rajusti (siihen tapaan kuin sytkässä olisi vikaa) kierroslukumittari pomppi myös rajusti eli siltäkin katosi ohjaus. Mittarihan saa ohjauksensa ruiskupurkilta kuten puolakin, eli pahasti epäilisin purkin sammahtaneen. Puolan ensiöpuolen liittimet olivat puhtaat.
Ricambi kirjoitti:Onpas teidän perheenjäsenillä hyvä maku. Kauneutta oikein kaksin kappalein :mrgreen:
No tuota... Se on itse asiassa mun vanha autoni, jonka myin faijalle hommatessani tuon kuusipyttyisen. Ehkä mulla on vaan tasainen maku :wink:

Vaan onhan perheessä vielä kolmaskin Alfa, Abarthin 75-projekti.
Ricambi kirjoitti:Toinen mahdollisuus on bensapumpun rele, voit tarkistaa siten että irroitat tulevan bensaletkun ja sen jälkeen pyydät kaverin starttaamaan nyt pitäisi iloisesti ruiskuttaa bensaa, älä vain polta autoasi :silly:
Nyt en muista, sanoitko että kipinää tuli tulpille?
Vähän tuntui siltä, että sekä bensa- että sytkäpuolet olisivat olleet pimeänä. Varmistan vielä huomenna, onko sekä kipinä että bensanpaine tosiaan hukassa.
Ricambi kirjoitti:Tarkista rintapellissä tuo iso pyöreä liitin (Motronicin liitin), irroita ja kiinnitä useampaan kertaan, sen lähellä on myös akkujohdon liitin ja taisi liittimen takapuolella olla myös sulake. Noitahan sulakkeita on sitten ripoteltu sinne sun tänne. Kojetaulussa vas. sulakerasiat sekä oikea alakulma suojakannen takana, taisi olla myös keskikonsolin alla (penkkien välissä). Liittimet sulakerasian takana kannattaa tsekata.

Olipa 164 TS:ssä sellainen vika että vettä oli vuotanut sulakerasian sisään ja tuhonnut flexipiirilevyt osittain, ihme että auto yleensä kävi. Tuo sinun vikahan tuli sateisella ilmalla joten taitaa se olla osasyynä => vettä on mennyt johonkin.
Nyt kun mainitsit niin autohan tosiaan oli seissyt ulkona sateessa ja se hyytyi heti muutaman kilometrin jälkeen lähdöstä. Tapahtumahetkellä ei juuri sattunut satamaan mutta pellin alla möyriessä alkoi tietysti taas vettä tulla :? Ja muistaisin, että kun auto vuosia sitten alkoi pätkimään samaan malliin, oli tosiaan sateinen ilma. Se kyllä sitten toipui itsestään ja häiriö jäi mysteeriksi, mutta nyt vika jäi päälle.

Ruiskun johtosarjan maadoitukset jo tsekkasinkin, huomenna täytyy kaivella tuo syöttöpuoli ja se pyöreä moninapaliitin. Samoin täytyy purkaa tuo sulakerasia, tiedä vaikka vesivuoto olisikin tyyppivika...?


Kiitos kaikille vinkeistä! Eiköhän tuosta vielä auto tehdä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Huomasitko Ricambi muuten että lähetin privaattiviestin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ikävä juttu, että jätti tielle... Mutta on tuo kyllä helvetin hyvännäköinen 164! Tuli jo katseltua Bella Italiassa viime vuonna...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Scuore sportivo kirjoitti:Ikävä juttu, että jätti tielle... Mutta on tuo kyllä helvetin hyvännäköinen 164! Tuli jo katseltua Bella Italiassa viime vuonna...
No kylläpäs nyt tulee kreditsiä, kiitoksia 8) Toivottavasti auto on tämänvuotisessa Bellassa jo siistimmässä kondiksessa, siinähän oli viime vuonna vaikka mitä pientä.

Vika muuten löytyi eli auto käy taas. Vedän kiroukseni pois sir Robertin niskasta, syyllinen löytyy nimittäin paljon lähempää eli peilin takaa :oops: Oli nimittäin jäänyt kampiakselin asentotunnistimen johto sen verran tyrkylle, että laturin hihna oli päässyt syömään siitä kuoren puhki ja säikeet ruvelle. Kosteassa se sitten meni oikariin ja auto pysähtyi siihen paikkaan. Pikakorjaus tehtiin nyt juottamalla & kutistesukalla, mutta täytyyhän tuo vaihtaa kun kerran on noin fataali osa kyseessä.

Vaihdoin samalla tuon roisin näköiseksi ruostuneen, kiveniskemien rei'ittämän sumarinkin. Polttimon "korkin" irrotettuani vanhasta lampusta lorisi juomalasillinen vettä... :? Nyt on uutta tilalla, mutta jostain syystä sumarit eivät pala. Rele ei naksahda, ehkä sille ei tule ohjausta? En ehtinyt tutkimaan. Mikä rele muuten ohjaa etusumareita?

Voipi olla, että käyntihäiriötä etsiessäni ja liittimiä tonkiessani joku jäi vahingossa irti eivätkä sumarit siksi pala. Olivat muuten kaikki liittimet ihmeen siistissä kunnossa, eipä vanhaksi Alfaksi uskoisi :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Nyt on uutta tilalla, mutta jostain syystä sumarit eivät pala. Rele ei naksahda, ehkä sille ei tule ohjausta? En ehtinyt tutkimaan. Mikä rele muuten ohjaa etusumareita?
Se sulaketaulussa vasemmalla 3:sta pystyssä olevista keskimmäinen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Se sulaketaulussa vasemmalla 3:sta pystyssä olevista keskimmäinen
Ool rait, kiitoksia. Pitää etsiä kadonneet elektronit kunhan taas ehtii autoa käpistelemään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Joo sama juttu Jaggen XJ40:sen AJ6 kannussa toi asento tunnistin.Jagge
nimittää sitä crank pos sensor.Se fataali vika jos cps pimahtaa.Vaihdoin
oman pari vuotta sitten ja vanha ehyt kontissa.Jaggeissa toi voi pimahtaa
kerrasta tai silloin tällöin oireilla jotain epämääräistä.
T:Jukka :shock:

Vastaa Viestiin