2.0 TS vs. V6 ylläpitokulut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Alfa foorumin kaappilukija iskee :wink:
Olen harrastellut näitä italoautoja jonkin verran ja nyt on vaivannut vuoden verran hirveä Alfa kuume. Erityisesti 147 1.6 120hv ja 2.0 sekä myös 156:t.

Mutta asiaan... Suurin huolen aihe ja älytöntä pähkäilyä aiheuttava asia ko. autoissa on juurikin tuo jakopää. En ole hankkimassa autoa uutena joten minulla ei ole täten takuuta turvana kuten monella täällä palstalla olevalla. Niin mielenkiintoisia kun Alfat ovatkin niin ainakin minua hirvittää ajatus jakopään leviämisestä. Ei oikein kiinnosta mitkään 3000 rempat kun ei tunnu olevan minkäänlaista turvaa että vaihdetut remmit kestävät sen vajaan 60tkm.

Eihän tuollainen asia saisi loppujen lopuksi olla näin suuri asia, mutta luvattoman paljon remmi juttuja on tullut esille. Mikä lienee tehtaan ja maahantuojan kanta asiaan? Oletteko kuulleet/lukeneet mitään lausuntoja? Onko asioita koitettu korjata uusissa malleissa? Mikä on käytäntö jos merkkiliikkeen huoltamassa käytetyssä autossa remmi menee alle vaihtovälin?

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Janne kirjoitti:...nyt on vaivannut vuoden verran hirveä Alfa kuume. Erityisesti 147 1.6 120hv ja 2.0 sekä myös 156:t.
Suosittelen lämpimästi mielummin V6-moottorisen Alfa Romeon hankintaa, ainakin omien kokemuksieni perusteella. Vaikka 2.0 TS 16V vie hieman vähemmän bensaa, tulee sen ylläpito muuten kalliimmaksi. Muutenkin V6 on kuin eri planeetalta (kulunutta sanontaa käyttäen).

2.0 TS 16V koneesta on kokemusta 5 vuoden ajalta, 2.5 V6 moottorinen biili on nyt ollut puolitoista vuotta.

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Nyt alkoi minuakin kiinnostamaan, vaikka onkin OT, niin millä perusteella V6 tulee halvemmaksi pitää, jos nyt oletetaan, ettei jakohihna pamahda?
Ammattina autokauppa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

niki kirjoitti:Nyt alkoi minuakin kiinnostamaan, vaikka onkin OT, niin millä perusteella V6 tulee halvemmaksi pitää, jos nyt oletetaan, ettei jakohihna pamahda?
Samaa mietin itsekkin.

Kummastakohan menee enemmän esin etupään tukivarsia,tuo
V6 kone painaa kuitenkin hieman enemmän kuin tuo valurauta nelonen.

Onko V6:een paljonkin kalliimmat vakuutukset?
Entäs huollot? (no tulppia menee vähemmän,mutta kai esim.öljyä enemmän)

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Samaa asiaa pohdiskelin minäkin, mutta niki kerkesi ennen. Alfa kaupassa pelottelivat että V6:n toisen bankin tulppien vaihtamiseksi tarttee irroittaa imusarja. Minulle jäi se käsitys että TS:n huolto olisi helpompaa kuin V6:n. Sellainen lähti sieltä kaupasta sitten mukaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Uskallan olla 155156:n kanssa samaa mieltä. V6:ssa vaikuttaisi olevan paljon vähemmän murheita kuin Twin Sparkeissa, sen huomaa kun tätäkin palstaa aktiivisesti seuraa. Kutoskoneissa näyttäisi temppuilevan usein ainoastaan ILMI, jos ei näitä tukivarsia ym. yhteisiä ongelmia lasketa. Huollot taitaa olla suunnilleen samoissa hinnoissa, hihnanvaihto nyt on V6:ssa pari sataa kalliimpi.. Mutta ei näissä kyllä samanlaista hihnaongelmaa olekkaan, mitä TS:ssä. Vai väittääkö joku vastaan? :wink:

147 1,6TS ja 156 1,8TS ainakin vie enemmän öljyä, mitä 156 V6 vei.

Vakuutusmaksut on 147:ssa ja 156 V6:ssa suurin piirtein samat!

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Cuore Sportivo kirjoitti:Uskallan olla 155156:n kanssa samaa mieltä. V6:ssa vaikuttaisi olevan paljon vähemmän murheita kuin Twin Sparkeissa, sen huomaa kun tätäkin palstaa aktiivisesti seuraa. Kutoskoneissa näyttäisi temppuilevan usein ainoastaan ILMI, jos ei näitä tukivarsia ym. yhteisiä ongelmia lasketa. Huollot taitaa olla suunnilleen samoissa hinnoissa, hihnanvaihto nyt on V6:ssa pari sataa kalliimpi.. Mutta ei näissä kyllä samanlaista hihnaongelmaa olekkaan, mitä TS:ssä. Vai väittääkö joku vastaan? :wink:

147 1,6TS ja 156 1,8TS ainakin vie enemmän öljyä, mitä 156 V6 vei.

Vakuutusmaksut on 147:ssa ja 156 V6:ssa suurin piirtein samat!
Niin eikös nuo pienemmät olekin osittain Fiatin tekeleitä :bad-words: ja V6:n sitten kokonaan Alfan oma. Siitä taitaa tulla tuo pieni ero nuitten välille...

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:Uskallan olla 155156:n kanssa samaa mieltä. V6:ssa vaikuttaisi olevan paljon vähemmän murheita kuin Twin Sparkeissa, sen huomaa kun tätäkin palstaa aktiivisesti seuraa. Kutoskoneissa näyttäisi temppuilevan usein ainoastaan ILMI, jos ei näitä tukivarsia ym. yhteisiä ongelmia lasketa. Huollot taitaa olla suunnilleen samoissa hinnoissa, hihnanvaihto nyt on V6:ssa pari sataa kalliimpi.. Mutta ei näissä kyllä samanlaista hihnaongelmaa olekkaan, mitä TS:ssä. Vai väittääkö joku vastaan? :wink:

147 1,6TS ja 156 1,8TS ainakin vie enemmän öljyä, mitä 156 V6 vei.
+ei ole tasapainoakselin hihnaa eikä muuttuvaa venttiiliajoitus hässäkkää joka tuntuu kuluvan melkein kaikissa TS koneissa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jatketaan omassa ketjussa.

Minä en osaa sanoa kumpi on halvempi ja kuinka paljon, mutta se on varmaa että V6:nen on hauskempi ja corolla taatusti halvempi.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:Jatketaan omassa ketjussa.

Minä en osaa sanoa kumpi on halvempi ja kuinka paljon, mutta se on varmaa että V6:nen on hauskempi ja corolla taatusti halvempi.
jeps nyt osui rolle naulankantaan .... :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai TS ole käyttökulujen kannalta V6:tta huonompi kuin sen hajoavan variaattorin ja helpommin leviävän jakohihnan osalta? ILMIt taitavat hajota useammin kuutosessa. Tulppia menee pari enemmän mutta sadantuhannen vaihtovälillä niiden kahden kynttilän hintaero on yks hailee.

Meikän taskussa tuntuvat suurimpina eroina bensankulutus ja varaosien hinnoittelu, pikaisen tonkimisen perusteella kun näyttää siltä että Motonet ym. tarvikeputkat eivät juuri tunne kuutosen palikoita. Noiden takia lähinnä kallistuin neloskoneiseen peliin.

Juu, se V6 olisi varmasti hauskempi. Vaikka jo äänien takia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuota kulutusta ei kyllä voi todeta kuin ajamalla itse vuoden molemmilla. Toisilla kun menee kutosella alle 8l/100km matkaa ja toiset ei ikinä pääse alle 11l/100km :? Mutta se on selvää että enemmän palaa, ja jos se rassaa niin siinä ei paljoa äänet auta kun ei viitsi kierrättää tai ajaa turhaa ollenkaan, joka liikennevalossa kun punainen syttyy tulee kylmähiki, unta ei meinaa saada kun tietää että pitää kohta taas käydä tankilla.

Onneksi on 2.0 TS, eli nukun yöni hyvin :mrgreen:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kirjoitin kommentin 2.5 V6 vs 2.0 TS 16V ylläpitokuluista vain ja ainoastaan oman kokemuksen perusteella:

2.0 TS 16V moottori oli Alfa155 vm 1996 nokkapellin alla. Ostin auton syksyllä '98 jolloin sillä oli ajettu alle 50 000 kilometriä. Muutama ensimmäinen kuukausi meni hyvin, mutta sen jälkeen alkoi pari vuotta kestäneet koettelemukset. Alussa oli tietenkin Big Bang eli jakohihnan kiristimen hajoaminen miljoonaan osaan 5000 rpm kierroksilla. Kun se draama oli ohi, seurasi pitkä jakso moottorin nykimisen syyn etsintää kahden eri Alfa Romeo huollon voimin. Rahaa meni (n. 2000 mk), mutta nykiminen jatkui. Loppujen lopuksi omat tutkimukset paljasti syylliseksi yhden tulpanjohdon kumieristeen, jonka läpi kipinä vuoti kanteen. Tämän episodin jälkeen alkoi monille tuttu "diesel-ääni", joka ei vielä 1999 ollut niin tuttu ongelma kuin nykyään. Kyseessä oli tietenkin väsynyt imunokan ajoitin. Se vaihtui lopulta uuteen, mutta vasta sen jälkeen, kun pakoventtiilien painimet oli vaihdettu (turhaan, mutta ääni kuullosti lähtevän niistä). Tämän jälkeen 155:ssä oli taas bensamoottorin soundit. Muutama kuukausi rauhallisempaa, kunnes alkoi olla ongelmia saada vaihteita päälle. Ongelma paheni nopeasti ja konepellin alta alkoi kuulua voimistuvaa hankaavaa ääntä... ja PAM. Kytkinpoljin tuntui täysin kuolleelta. Sain ajettua auton pelkällä nelosvaihteella 130 km päähän korjattavaksi. (Auto työnnettiin käyntiin nelonen silmässä ja ajoin siis koko matkan nelonen päällä. Reitillä oli yksi Stop-merkillä varustettu risteys, joka olisi saattanut lopettaa matkanteon. Tällainen on mahdollista maaseudulla :lol: .). Kytkimen vaihdon jälkeen viimeiset 2 vuotta olikin sitten rauhallisempaa, öljyä kone vei 2-3 desiä tuhannella kilometrillä ja hieman sitä tihkui uloskin venttiilikopan tiiviisteen välistä (myös tätä koettettiin useamman kerran saada loppumaan, mutta aina vuoto alkoi uudestaan). Bensan keskikulutus viiden vuoden aikana oli noin 8,2 litraa satasella.

Alfa156 2.5 V6 vm 2001 vaihtui alle toukokuussa '03. Omia kilometrejä siihen on kertynyt 25 000. Moottoriin on määräaikaishuollon lisäksi vaihdettu yksi osa: ilmamassamittarin anturi eli tuttujen kesken ILMI. Edellinen öljynvaihtoväli venyi 12 000 kilometriin. Öljyn pinta oli laskenut noin 3-4 mm eli oli vielä lähes maksimissa. Bensan keskikulutus 5/2003 - 10/2004 on ollut 10,08 litraa satasella.

155 2.0 TS 16V koetteli minun Alfa Romeo uskoa pari vuotta, mutta kun huomasi etten anna periksi, se lopetti ja alkoi toimimaan lähes normaalisti. 156 2.5 V6 on ollut selkeästi valmiimman oloinen auto, erityisesti moottorin osalta. V6:n pahimmat lastentaudit lienee karsittu jo aiemmin. Nyt täytyykin sitten koputtaa puuta, kun menin noin kehumaan: kop kop kop...

Loppukaneetti: jos vertaa vain määräaikaishuoltoja, bensankulutusta ja vakuutusta, on 2-litrainen JTS/TS 16V varmasti halvempi ylläpitää kuin 2.5 V6. Todellisuus saattaa sitten olla asia erikseen.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Onko 155 2.0 TS sama kuin 156 2.0 TS ? Voiko 156 TS moottorista vetää johtopäätöksiä 155 koneen perusteella ? Kannattaako 96-mallin autoa verrata suoraan 01-malliseen. ?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kiitoksia kommenteista. Nyt pakka on entistä enemmän sekaisin :-D Ei vaan, kyllähän autot on yksilöitä siinä missä ihmisetkin. Joukkoon mahtuu isovikaista ja paljon kuluttavaa sekä valmiimpaa ja vähäkulutuksista.

Tässä on nyt tullu n. vuoden aikana koeajettua ja tutustuttua lukuisiin 156:iin (kaikki joko 1.8 tai 2.0 koneella), kolme 147:aa (2.0 ja 2x1.6) sekä pari 155:sta.
Kaikissa on mennyt remmi poikki tai niihin on tehty jokin muu iso remppa jakopäähän. Noiden remonttien jälkeen autot onkin monessa tapauksessa laitettu myyntiin.
Huoltokirjoja tarkastellen remmien olisi vielä pitänyt kestää joissakin tapauksissa jopa 15000km. Tämä seikka on vielä melko paljon mietintää aiheuttava.
Kummissani olen seurannut Alfojen myynti-ilmoituksia. Kaikissa kilometrit joko 56-64tkm, 118-122tkm tai 172-186tkm. Remminvaihtovälikö tuon selittää :wink:

No oli miten oli. Päätös on jo tehty. Seuraava auto on Alfa. Noihin vikoihin, kuluihin yms. hankinta ei kuitenkaan kaadu. Yritän tässä vain rationalisoida ajatuksia.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

rim kirjoitti:Onko 155 2.0 TS sama kuin 156 2.0 TS ? Voiko 156 TS moottorista vetää johtopäätöksiä 155 koneen perusteella ? Kannattaako 96-mallin autoa verrata suoraan 01-malliseen. ?
Loppupään 155 16v TS on todellakin sama kuin nykyisinkin on käytössä. 156 2.0 TS:n myötä tuli muuttuva pituinen imusarja. Verrattuna siihen millainen jkopään kestävyys oli vuonna -95 moottorin tullessa 155:een on kyllä huomattavaa parannusta tapahtunut. Alkupään autoista porsi kiristinrulla jo lähes järjestään muutamien kymppitonnien ajon jälkeen, ja tehdas joutui vaihdattamaan eri materiaalista tehtyjä rullia jo myytyihin autoihin.

Itsellä on ollut auton voimanlähteenä 16v TS, ensin 155:ssa ja nyt 156:ssa. Alkuun minuakin kohtasi tämä "Big Bang" kuten 155156:sta. Reilun neljän vuoden aikna ole kaksi kertaan vaiihtanut jakopään kamppeet. Ensmmäisen kerran kilometreilla 110tkm autoon johon tuo toiminpide oli tehty jo aiemmin oikea aikaisesti. Seuraavan kerran samaan autoon jakopää huollettiin noin kilometreillä 160 tuhatta kun korvakuulolta alkoi kihnutus hirvittämään. Itse omaan kokemukseen nojaten alkaisin kuunnella tarkaan jakopäästä kuuluvia ääniä kun 50tkm alkaa lähestyä edellisestä jakopään huollosta.

155156 oletko se ex 155 omistaja jolla on nykyään vihreä v6 jossa apila lokasuojassa. Ilmeisestikkin minä olin onnekkaampi 155:ni kanssa kun ei muita suuria murheita esiintynyt kuin tuo jakopää, tai kyllä siinäkin venttiilit kalkatti vanhemmiten muttei nyt mitään dieselmäistä ääntelyä sentään.

Noista ylläpitokuluista vielä sen verran että onhan TS:n kulutus pienempi kuin V6:en ja hankintahinta myös ja sen perusteella mitä olen kuullut tuosta v6:en ison huollon hinnoista niin onko se todellakin yli 1200e Delta auton hintojen mukaan. Muistaakseni 2.0 TS:ssä jää alle 900euron. No sitä ei käy kieltäminen, vaikkakin V6 on rakenteeltaan monimutkaisempi niin vähemmän ongelmia niissä tuntuisi olevan.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

HR kirjoitti:
Noista ylläpitokuluista vielä sen verran että onhan TS:n kulutus pienempi kuin V6:en ja hankintahinta myös ja sen perusteella mitä olen kuullut tuosta v6:en ison huollon hinnoista niin onko se todellakin yli 1200e Delta auton hintojen mukaan. Muistaakseni 2.0 TS:ssä jää alle 900euron. No sitä ei käy kieltäminen, vaikkakin V6 on rakenteeltaan monimutkaisempi niin vähemmän ongelmia niissä tuntuisi olevan.
jeps mutta V6:n varmuuteen varmaan vaikuttaa se että peruskonstruktio nykyisiä kansia lukuunottamatta on jo liki 30 vuotta vanha, 24V kannetkin alkavat olla 10 vuoden iässä ja alkupään 164 supereissa ilmenneet remmiongelmatkin ovat jo historiaa..joten melko varma kone tuo kutonen jo tässä vaiheessä kehityskaarta on... 8)

sääli että valmistus loppui.. :?

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

HR kirjoitti:155156 oletko se ex 155 omistaja jolla on nykyään vihreä v6 jossa apila lokasuojassa.
En ole, mutta olen se lad joka neuvoi/pelotteli sinua sähköposteitse joitakin vuosia sitten, kun olit juuri ostanut 155:n.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ai niin, 85tkm ajettu nykyisellä remmillä omassa TS 16V:ssä :roll: Ne on tosin ajettu muualla kuin Suomessa. Ja kyllä, vaihtoon menossa eikä ennen sitä ajeta metriäkään.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

155156 kirjoitti:En ole, mutta olen se lad joka neuvoi/pelotteli sinua sähköposteitse joitakin vuosia sitten, kun olit juuri ostanut 155:n.
Ain niin reg nro 155.
"Timing cingulum off et valuulas node"

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tuli vaan mieleen ettei se V6:n ongelmien puuttuminen tältä forumilta johdu siitä että noita V6 koneisia Alfoja lienee huomattavasti vähemmän kuin 2.0TS koneisia täällä härmässä. Suurin osa 156:sta lienee esim. muilla kuin V6 koneella.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Oisko ihan noin, pitänee laittaa galluppi pystyyn :wink:

Uskaltaisin väittää että sen verran monta kutosta täällä on että ongelmat on selvillä.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

onefromnorth kirjoitti:Tuli vaan mieleen ettei se V6:n ongelmien puuttuminen tältä forumilta johdu siitä että noita V6 koneisia Alfoja lienee huomattavasti vähemmän kuin 2.0TS koneisia täällä härmässä. Suurin osa 156:sta lienee esim. muilla kuin V6 koneella.
Aiemmin tuli oltua aktiivina alfa155.com foorumilla ja erityisesti siellä trendi oli selkeä: 2.0 TS 16V oli moottoreista se suurin murheenkryyni.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

156sen alkutaipaleella eli 1998-99 oli V6 houkuttelevasti hinnoiteltu ja niiden osuus myydyistä autoista oli yllättävän suuri. Olen vahvasti sitä mieltä että tällä foorumilla on kokemusta Alfan alukutosesta joten kaikki "tyyppiviat" ovat varmasti tuttuja. Erityisesti helpompi jakopään tuhoutuminen tekee Lancia-pohjaisesta valurautanelosesta epäluotettavamman kulkineen. Ei sillä etteikö hihna/kiristin voisi pettää veekutosestakin. Onneksi ketjut tekevät paluuta.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Minullakin oli se käsitys että V6 on luotettavampi kuin nelonen mutta harmikseni huomasin että sama vaihtoväli remmeille on tullut sillekin.

Minulle kertyy kilometrejä vähän joten rassaa tuo kolmen vuoden vaihtoväli. Edellisessä 156 TS 2.0:ssani jätin vaihdon väliin vaikka 3 vuotta oli täynnä koska kilometrejä oli vain 40T. Hyvin meni, ei ongelmia. Eiköhän sama tule aikanaan eteen tässä kutosessani.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tuolla kutosella tuo remminvaihotväli on ollut 60tkm jo vanhassa 12V koneessakin..miten ihmeessä uskallat ottaa moisia riskejä tuon remmin suhteen.. :shock:
tuo kolmevuotta on tuossa meinaan sen takia että remmin rakenne heikkenee ajanmittaan jolloin max käyttöaika on tuon kolmevuotta vaikka kilsat ei tulisikaan täyteen..

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

HUOM! jos remmi vaihettu liikkeessä on vaihtanut liike vastuussa remmin vaihtovälin! ainaki periaatteessa! Lisäksi valmistaja on omalta osaltaan vastuussa. Mutta kyllähän se 156 ts:n remmi kestää jos vaihettu kaikki tarvittavat osat! Toki sen ajamalla saa särettyä ( ankarasti moottori jarrutuksia )
Ja 164 ts ketjukestää! :)

Vastuu kysymyksistä varmasti saa tapella vahigon sattuessa, ei sitä kukaan riemusta kiljuen maksa,

Ei net remmit kestä muissa merkeissä sen paremmin!

Ei muutako ajoon! :-D

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Kyllä ite meinaan vaihdattaa hihnat vaikka ei olekaan tuota 60tkm mittarissa.
Vuodet tulee tässä tapauksessa täyteen ja en meinaa ottaa mitään riskiä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

corse hyvä remminvaihtoväli 60tkm/3vuotta jos vaihto menee yli tuosta kolmesta vuodesta vaikka kilsoja olisi vain 40tkm niin vastuu on käsittääkseni kuluttajalla... :)

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Jos ajatellaan sääoloja (suomi) niin varmasti tuo 3 vuotta on hyvä pitää merkkipaaluna vaikkei kilometrit vielä hihnanvaihtoon oikeuttaisikaan.
Eiköhän se hihna eniten kärsi juurikin sulamis/jäätymis ilmiöstä kuin normaalista ajamiseen liittyvistä rasitteista. Tämän takia ainakin minä pidän huolen siitä ettei samalla hihnahässäköillä ajeta kuin se max 3v.

Käsittääkseni mikään korjaamo ei myöskään ole vastuussa enää tehdastakuun jälkeen jos hihna katkeaa esim. 2 vuoden päästä vaihdon jälkeen. Eiköhän noitakin koske vain se vuoden mittainen "varaosatakuu" tms.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juuri näin maho... :wink:

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Pessimisti minussa huutaa, että tuo varaosatakuu korvaisi lähinnä uuden hihnan jos katkeaa ennen aikojaan. Eli että välilliset vahingot eivät kuuluisi tähän mukaan. Elikkä omasta taskusta taitaa kulut mennä auton takuun päättymisen jälkeen. Vai onko tietossa päinvastaisia esimerkkejä.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

onefromnorth kirjoitti:Pessimisti minussa huutaa, että tuo varaosatakuu korvaisi lähinnä uuden hihnan jos katkeaa ennen aikojaan. Eli että välilliset vahingot eivät kuuluisi tähän mukaan. Elikkä omasta taskusta taitaa kulut mennä auton takuun päättymisen jälkeen.
Minä ainakin ymmärrän sen juuri näin. Ja varaudun maksamaan jos hihna paukkuu :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Itsellä meni jakohihna ja jakopää (2,0 TS) uusintaan noin kymppitonnin ajon jälkeen (aikaa kulunut noin 10kk) koska huollossa asentaja ilmoitti että jakopää rohisee. Koittivat ensin rahastaa minulta koko remppaa (turun DA), mutta uhkailun ja kiristyksen ja katteettomien lupauksien esittämisen jäleen maksoivat homman. Seuraus: allekirjoitanut huollattaa autoaan jatkossa Forssassa...

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

no tuolla kutosella tuo remminvaihotväli on ollut 60tkm jo vanhassa 12V koneessakin..miten ihmeessä uskallat ottaa moisia riskejä tuon remmin suhteen..
tuo kolmevuotta on tuossa meinaan sen takia että remmin rakenne heikkenee ajanmittaan jolloin max käyttöaika on tuon kolmevuotta vaikka kilsat ei tulisikaan täyteen..

No jos vaihdan remmin niin saanko kirjallisen todistuksen milloin se on valmistettu ja mitenkä sitä on säilytetty? Voihan hyvin olla että se on mädäntynyt jo vuosia kaupan varastossa. Ja onko se hihna valmistettu paperista vai mikä sitä syö. Samalla logiigalla pitäisi muutaman vuoden välein vaihtaa kaikki tiivisteet moottorista, vaihteistosta, alustasta...

Kun katsoo näitä viestejä maailmalta niin remmejä menee milloin sattuu, jopa uusista autoista. Taitaa tällä kohdin tekniikka ottaneen takapakkia. vuosien mittaan. :cry:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kyllä tuo remmi kuluu lähinnä käytössä eikä varastossa vaikka olisi ollut siellä vuosiakin..nyt haet hieman kaukaa..
omissa ei ole yhdessäkään napsahtanut kun on vaihtanut suosituksien mukaan..ja tuo remmiongelma oli aikanaan myös vanhassa kutosessa..
mutta jokainen maksakoon remontin itse jos siihen perse vain repeää aivan sama...sen verta paljon tuo kutosen remppaaminen maksaa että allekirjoittanut vaihtaa mieluummin remmin ajallaan kuin särkee koneen... :wink:

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

Joo eikait siihen nyt kolmee vuotta mee ku 60tkm ajaa! jep ei varmaan oo kuin sen vuoden se korjaamon vastuu! kysykääpä joku kuluttaja asiamiehen mielipidettä! Lisäksi mitä maahantuoja sanoo jos auto on huollettu merkkiliikkeesä säännöllisesti ja asian mukaisesti ja siitä huolimatta remmi katkeaa ennen seuraavaa vaihtoa 60tkm/3vuotta

Vastaa Viestiin