Kirjoitin kommentin 2.5 V6 vs 2.0 TS 16V ylläpitokuluista vain ja ainoastaan oman kokemuksen perusteella:
2.0 TS 16V moottori oli Alfa155 vm 1996 nokkapellin alla. Ostin auton syksyllä '98 jolloin sillä oli ajettu alle 50 000 kilometriä. Muutama ensimmäinen kuukausi meni hyvin, mutta sen jälkeen alkoi pari vuotta kestäneet koettelemukset. Alussa oli tietenkin
Big Bang eli jakohihnan kiristimen hajoaminen miljoonaan osaan 5000 rpm kierroksilla. Kun se draama oli ohi, seurasi pitkä jakso moottorin nykimisen syyn etsintää kahden eri Alfa Romeo huollon voimin. Rahaa meni (n. 2000 mk), mutta nykiminen jatkui. Loppujen lopuksi omat tutkimukset paljasti syylliseksi yhden tulpanjohdon kumieristeen, jonka läpi kipinä vuoti kanteen. Tämän episodin jälkeen alkoi monille tuttu "diesel-ääni", joka ei vielä 1999 ollut niin tuttu ongelma kuin nykyään. Kyseessä oli tietenkin väsynyt imunokan ajoitin. Se vaihtui lopulta uuteen, mutta vasta sen jälkeen, kun pakoventtiilien painimet oli vaihdettu (turhaan, mutta ääni kuullosti lähtevän niistä). Tämän jälkeen 155:ssä oli taas bensamoottorin soundit. Muutama kuukausi rauhallisempaa, kunnes alkoi olla ongelmia saada vaihteita päälle. Ongelma paheni nopeasti ja konepellin alta alkoi kuulua voimistuvaa hankaavaa ääntä... ja PAM. Kytkinpoljin tuntui täysin kuolleelta. Sain ajettua auton
pelkällä nelosvaihteella 130 km päähän korjattavaksi. (Auto työnnettiin käyntiin nelonen silmässä ja ajoin siis koko matkan nelonen päällä. Reitillä oli yksi Stop-merkillä varustettu risteys, joka olisi saattanut lopettaa matkanteon. Tällainen on mahdollista maaseudulla

.). Kytkimen vaihdon jälkeen viimeiset 2 vuotta olikin sitten rauhallisempaa, öljyä kone vei 2-3 desiä tuhannella kilometrillä ja hieman sitä tihkui uloskin venttiilikopan tiiviisteen välistä (myös tätä koettettiin useamman kerran saada loppumaan, mutta aina vuoto alkoi uudestaan). Bensan keskikulutus viiden vuoden aikana oli noin 8,2 litraa satasella.
Alfa156 2.5 V6 vm 2001 vaihtui alle toukokuussa '03. Omia kilometrejä siihen on kertynyt 25 000. Moottoriin on määräaikaishuollon lisäksi vaihdettu yksi osa: ilmamassamittarin anturi eli tuttujen kesken ILMI. Edellinen öljynvaihtoväli venyi 12 000 kilometriin. Öljyn pinta oli laskenut noin 3-4 mm eli oli vielä lähes maksimissa. Bensan keskikulutus 5/2003 - 10/2004 on ollut 10,08 litraa satasella.
155 2.0 TS 16V koetteli minun Alfa Romeo uskoa pari vuotta, mutta kun huomasi etten anna periksi, se lopetti ja alkoi toimimaan lähes normaalisti. 156 2.5 V6 on ollut selkeästi valmiimman oloinen auto, erityisesti moottorin osalta. V6:n pahimmat lastentaudit lienee karsittu jo aiemmin. Nyt täytyykin sitten koputtaa puuta, kun menin noin kehumaan: kop kop kop...
Loppukaneetti: jos vertaa vain määräaikaishuoltoja, bensankulutusta ja vakuutusta, on 2-litrainen JTS/TS 16V varmasti halvempi ylläpitää kuin 2.5 V6. Todellisuus saattaa sitten olla asia erikseen.