
156 JTS öljynkulutus kuriin
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^ei se pesu välttämättä auta. Juu, valvoline on varmaan ihan hyvä siellä. Nuot 10w-60 öljyt tuntuu olevan laatuöljyjä merkistä riippumatta. Mikään motox ei sellaista valmista, eikä neste 

- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kokeiles Xado-geelejä. Veikkaan, että kulutus pienenee roimasti...maybetomorrow kirjoitti:En vieläkään tiedä, onko jotain rikki vai ei. (Tosin mulla on T.S.)
Nokka-akselin vaihdon jälkeen alkoi vielä hurjasti öljyä, litra riitti enää 700km.
10W60 käyttöön ja kulutus edelleen luokkaa 0.5ltr/1000km.
Ennen nokka-akselin vaihtoa 5W40meni alle litra/10000km.
Teboilin 10W60 on siis ihan asiallinen aine, viimeisellä 4000km sitä on 2.5ltr mennyt. Sisässä Seleniat. Täytyy ens kerralla ostaa täyttöaineeksi Seleniaa ja katsoa muuttuuko ja mihin suuntaan.
EDIT: Edellinen 4ltr kannu meni 8000km aikana
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Omassa autossa on käytetty uudesta asti jotain 5w40 litkuja ja kone on korjattu öljynkulutuksen takia Muukkosella ja rempan jälkeen oli lyöty sisään Teboilin Diamond 5w40 tms? jota vähä ihmettelin kuitista
tällähetkellä koneessa on valvolinen 10w60 ja näyttäs, että öljyä menee
edit; eipäs meekkään
olin kattonu öljyt liian nopeesti auton sammuttamisen jälkeen niin ei noin kankeet öljyt ollu kerenny laskea vielä öljypohjaan pienen lenkin jälkeen
Oishan se jos 500km ajolla ois menny 0,5l öljyä
kaippa se kone kunnossa on "koputetaan puuta"

tällähetkellä koneessa on valvolinen 10w60 ja näyttäs, että öljyä menee
edit; eipäs meekkään

Oishan se jos 500km ajolla ois menny 0,5l öljyä

Viimeksi muokannut Ape, 14 Maalis 2013, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kerran Alfa aina alfa?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^nam, ensin tehdään remontti ja sitten taas väärää öljyä koneeseen 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Valitettavasti monessa paiakssa katsotaan puhtaasti öljyvalmistajien suosituksia, ei auton valmistajan suosituksia. Tai maahantuojan. Tai muita. Toki myös joihinkin JTS:iin (käytännössä taisi olla kaikki, paitsi 2.2l) näyttää jotain Alfoista tietävän pajankin tietojen mukaan kelpuutettavan Castrolin 5W-30... Tuo 2.2 JTS olisi se ainoa, mihin sitten vain 10W-60. Tämä oli ainakin tilanne tuossa n. vuosi sitten ja pienen riidankin k.o puljun kanssa sain asiasta pystyyn, mutta ei kuulemma ole mitään ongelmaa etenkään "uudemmilla JTS-koneilla, ihan sama mitä sinne laittaa. Perusmoottori" ...
Valitettavasti monessa paiakssa katsotaan puhtaasti öljyvalmistajien suosituksia, ei auton valmistajan suosituksia. Tai maahantuojan. Tai muita. Toki myös joihinkin JTS:iin (käytännössä taisi olla kaikki, paitsi 2.2l) näyttää jotain Alfoista tietävän pajankin tietojen mukaan kelpuutettavan Castrolin 5W-30... Tuo 2.2 JTS olisi se ainoa, mihin sitten vain 10W-60. Tämä oli ainakin tilanne tuossa n. vuosi sitten ja pienen riidankin k.o puljun kanssa sain asiasta pystyyn, mutta ei kuulemma ole mitään ongelmaa etenkään "uudemmilla JTS-koneilla, ihan sama mitä sinne laittaa. Perusmoottori" ...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jo on, kun asiakkaan pitää korjaamolle kertoa, mitä öljyä laitetaan 

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ei kai tuohon öljyfirmat mitään liian laihoja tarjoa, ainakin ne taulukot mitä olen nähnyt antaa ihan oikean viskositeetin, tai sitten "refer to owners manual" jos ei oikeaa ole saatavilla.Aquatica kirjoitti:^Valitettavasti monessa paiakssa katsotaan puhtaasti öljyvalmistajien suosituksia, ei auton valmistajan suosituksia.
Eikä voi antaa synninpäästöä valmistajalle tuossa asiassa, ainakin mun JTS:n moottoritilassa oli iso punainen tarra, jossa valmistaja ilmoitti viskositeetiksi 5W-40. Siinä on turha enää huoltoa syyttää jos sinne semmoista eksyy. Revin tarran pois...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Taas kaikki taulukot mitä itse olen nähnyt, on ollut juurikin 5W-30, 5W-40... Samoin 156 tessuun tarjottuna 5W-30, oliko peräti 0W-30 (tai joku muu yhtä perverssi visko) ja osa ei ollenkaan tarjonnu edes vaihtoehdoksi 10W-60:stä... Ja nuo ensimmäisenä mainitut EI kestänyt koneessa. Ei millään.
Taas kaikki taulukot mitä itse olen nähnyt, on ollut juurikin 5W-30, 5W-40... Samoin 156 tessuun tarjottuna 5W-30, oliko peräti 0W-30 (tai joku muu yhtä perverssi visko) ja osa ei ollenkaan tarjonnu edes vaihtoehdoksi 10W-60:stä... Ja nuo ensimmäisenä mainitut EI kestänyt koneessa. Ei millään.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Öljynvalmistajien listat on kyllä melko tarkkoja, mutta kun niitä ei uskota. Jos on 2.0 jtässän konehuoneessa 5w-40 lappu, niin kyllä se on jälkiasenteinen. Ja sitten edelleenkään ei kannata sotkea fiat/alfa 2.0 jts moottoria myöhempiin holden/alfa jts moottoreihin ollenkaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Noita tarkisteltiin niinkin pitkälle, että kaivettiin n. kymmenen JTS-Alfan (2000-luvun alkupuolelta ja loppupäästä, vertailun vuoksi) ja siellä oli tasan 2.2JTS-koneiset, mihin ylipäänsä suositeltiin 10W-60:stä. Castrolin korjaamosuositukset, ainakin näin olettaisin korjaamon menevän... Itse tutkin niitä joskus myös nettiautosta kaivettujen rekisterinumeroiden perusteella ja aika nihkeeltä näytti. 5W-40 oli jatkuvasti "paras valinta". En tiedä, onko asia korjattu, oliko tuo vaan jotain käsittämätöntä hulabaloota ja kusemista vai mikä oli. Jos vkl jaksaisi huvikseen tarkistella, että mitä mieltä ovat tänä päivänä...
Castrolin korjaamopuolelle tarkoitettu suositustaulukko näytti muuten tessulle 10W-40 suositelluksi, kun kuluttajapuolella 5W-40.. Jos en väärin muista.
Noita tarkisteltiin niinkin pitkälle, että kaivettiin n. kymmenen JTS-Alfan (2000-luvun alkupuolelta ja loppupäästä, vertailun vuoksi) ja siellä oli tasan 2.2JTS-koneiset, mihin ylipäänsä suositeltiin 10W-60:stä. Castrolin korjaamosuositukset, ainakin näin olettaisin korjaamon menevän... Itse tutkin niitä joskus myös nettiautosta kaivettujen rekisterinumeroiden perusteella ja aika nihkeeltä näytti. 5W-40 oli jatkuvasti "paras valinta". En tiedä, onko asia korjattu, oliko tuo vaan jotain käsittämätöntä hulabaloota ja kusemista vai mikä oli. Jos vkl jaksaisi huvikseen tarkistella, että mitä mieltä ovat tänä päivänä...
Castrolin korjaamopuolelle tarkoitettu suositustaulukko näytti muuten tessulle 10W-40 suositelluksi, kun kuluttajapuolella 5W-40.. Jos en väärin muista.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ihan oli Alfan alkuperäinen tarra, veikkaisin että tehtaalla laitettu. Kuka sinne semmoista jälkikäteen mistään kaivaisi.stoichiometric kirjoitti:Jos on 2.0 jtässän konehuoneessa 5w-40 lappu, niin kyllä se on jälkiasenteinen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^^siis onhan noissa taulukoissa oikaistu ja virheitäkin on, mutta kyllä 2,2 jts moottorin (käytetty vain 159:ssä) ensiasennus-/suositusöljy on 5W-40 a3/b3 öljy.
^delta-auto, tai joku muu vastaava sen tarran sinne on lykännyt.
Näitä on kaikenlaisia nimisekaannuksia yms. Edelleenkään en tiedä mikä se sellainen moottori on kuin "2000 16v JTS Twin Spark"
^delta-auto, tai joku muu vastaava sen tarran sinne on lykännyt.
Näitä on kaikenlaisia nimisekaannuksia yms. Edelleenkään en tiedä mikä se sellainen moottori on kuin "2000 16v JTS Twin Spark"

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Onhan noissa Vw 1.4 paskakoneissa "tehtaalta" tarra ilmanputsarin kotelossa "Tässä moottorissa on Mobil Delvac öljyt" , vaikka niitä ei kukaan koskaan ole sinne kaatanut... Siis ihan oikeasti 

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Se oli ihan tehtaan oma ohjetarra, olen kokolailla varma että se oli tehtaan sinne laittama. Mitä ihmeen intressiä Deltalla olisi semmoisia liimailla? Tehtaalla lipsahtanut väärä tarra, tms.stoichiometric kirjoitti:delta-auto, tai joku muu vastaava sen tarran sinne on lykännyt.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re:
Mittailin jossain vaiheessa noita Fiiatin lohkoja, enkä ihmettele jos vähän öljyä menee. Kilpuri 146:ssa sylinterit ovat soikioita, kartioita ja eri kokoisia. Hoonaaminen ei auta noihin muotovirheisiin. Aloitetaan testaaminen nyt pelkän hoonauksen, JTS:n mäntien ja Total Sealin Gapless -männänrenkaiden kanssa. Seuraava moottori-evoluutio tulee sitten porauksen kanssa ja kilpamännillä.stoichiometric kirjoitti: Tuo entinen deltan mies tyrmäsi tai siis kannattamattoma ei suositellut suunnitelmaani hoonata+ rengastaa oma jts kun se öljy tosiaan maistuu.
Kimmo / alfatune.fi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Tässäkin olen joskus sanonut, että on kuulemma uudemmissakin (147, 156... TS/JTS-koneet) samaa vikaa. Asentaja kertoi samalla öljytaistelulla, että on enemmän tuurista kuin muusta kiinni millainen kone tulee: joissakin voi olla neljä erikokoista/muotoista sylinteriä, neljä erikokoista/muotoista mäntää. Jos ne olisi ns. oikeassa järjestyksessä, niin kone toimisi tiiviisti ja hyvin - mutta sitten voi olla se suurin mäntä pienimmässä sylinterissä ja aiheuttaa reilusti ylimääräistä kitkaa siellä, samalla kun se väljin sisältää sen pienimmän männän. Heitot on toki pieniä, mutta tuollasessa tilassahan se ei kai kovin paljoa tarvi ollakaan, että vaikuttaa jo ihan käytännössä koneen luonteeseenkin?
Tässäkin olen joskus sanonut, että on kuulemma uudemmissakin (147, 156... TS/JTS-koneet) samaa vikaa. Asentaja kertoi samalla öljytaistelulla, että on enemmän tuurista kuin muusta kiinni millainen kone tulee: joissakin voi olla neljä erikokoista/muotoista sylinteriä, neljä erikokoista/muotoista mäntää. Jos ne olisi ns. oikeassa järjestyksessä, niin kone toimisi tiiviisti ja hyvin - mutta sitten voi olla se suurin mäntä pienimmässä sylinterissä ja aiheuttaa reilusti ylimääräistä kitkaa siellä, samalla kun se väljin sisältää sen pienimmän männän. Heitot on toki pieniä, mutta tuollasessa tilassahan se ei kai kovin paljoa tarvi ollakaan, että vaikuttaa jo ihan käytännössä koneen luonteeseenkin?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Mahtaakohan tämä liittyä myös siihen kun kutosista penkitettävät konetehot huhujen mukaan vaihtelevat 185 - 200hv välissä ??
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Re:
Jep, mäntien värinää on ilmennyt. Aika mielenkiintoisesti myös on tuota jtässän kulutusta yritetty suitsia: mäntien jäähdytyssuuttimia pienennetty, jopa tukittu.kterkkila kirjoitti:Mittailin jossain vaiheessa noita Fiiatin lohkoja, enkä ihmettele jos vähän öljyä menee. Kilpuri 146:ssa sylinterit ovat soikioita, kartioita ja eri kokoisia. Hoonaaminen ei auta noihin muotovirheisiin. Aloitetaan testaaminen nyt pelkän hoonauksen, JTS:n mäntien ja Total Sealin Gapless -männänrenkaiden kanssa. Seuraava moottori-evoluutio tulee sitten porauksen kanssa ja kilpamännillä.


- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Asiaan vielä vähän palatakseni öljysuositusten osalta...
Tarkistin parin nettiautosta bongatun JTS:n rekisterinumeron perusteella suosituksia, olivat tällaisia:
Mobil1: "Refer to Owners Manual" (ennen Super 3000 5W-40, vuosi sitten)
Neste: "Ei valikoimassa. Tarkista omistajan käsikirja" (ennen joku niistä vähän paremmista, taisi olla jopa 10W-40?)
Shell: Helix Ultra Racing 10W-60 (Aikaisemmin oli jotain perus 5W-40:iä)
Castrol (korjaamoille): TWS Motorsport 10W-60
Castrol (kuluttajalle): Edge (FST) 10W-60
Valvoline: 10W-60 Racing...
Eli joo, nyt näyttää suositukset huomattavan hyviltä. Eli pahoittelut misinformaation (vanhentuneena tosin vain) jakamisesta. Jännä, kuinka nopeasti nuo avautumisen jälkeen on korjaantunut, vaikka en olekaan koko aikana katsonut niitä tuon vajaan vuodentakaisen kinastelun jäljiltä.
Tarkistin parin nettiautosta bongatun JTS:n rekisterinumeron perusteella suosituksia, olivat tällaisia:
Mobil1: "Refer to Owners Manual" (ennen Super 3000 5W-40, vuosi sitten)
Neste: "Ei valikoimassa. Tarkista omistajan käsikirja" (ennen joku niistä vähän paremmista, taisi olla jopa 10W-40?)
Shell: Helix Ultra Racing 10W-60 (Aikaisemmin oli jotain perus 5W-40:iä)
Castrol (korjaamoille): TWS Motorsport 10W-60
Castrol (kuluttajalle): Edge (FST) 10W-60
Valvoline: 10W-60 Racing...
Eli joo, nyt näyttää suositukset huomattavan hyviltä. Eli pahoittelut misinformaation (vanhentuneena tosin vain) jakamisesta. Jännä, kuinka nopeasti nuo avautumisen jälkeen on korjaantunut, vaikka en olekaan koko aikana katsonut niitä tuon vajaan vuodentakaisen kinastelun jäljiltä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^joku vuosi sitten mobili suositti 5w50 ykköstä, ei enään (tuohon vipuun menin itsekin yhden vaihdon
) enkä ole muilta valmistajilta nähnyt muuta kuin 10w60 tai ei ole/katso manuaalia. Koneessa oli kyllä ostaessani 5w40, joten mobili oli kuitenkin parannus siihen 


Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Valvoline VR1 mennyt 0,17 l / 1000 km
Granville Motorsport FS mennyt 0,13 l / 1000 km
Taitaa olla harvinainen JTS!
Granville Motorsport FS mennyt 0,13 l / 1000 km
Taitaa olla harvinainen JTS!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^onpas hjuva, kuluttaa juuri sopivasti, jottei kone kulu 

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Itsellä tuota Valvoline VR1 menee jopa litra tonnilla.. Eihän siinä mitään niin kauan kun muuten kone toimii, kyllä tuon kanssa vielä pärjää ja tullut tavaksi katsoa öljyt niin usein ettei varmasti pääse tikun alarajalle huomaamatta. Muita öljyjä en ole edes kokeillut, mitä nyt ostaessa aikanaan oli 5w-40 ja sitähän vasta kuluikin, ne menkin sitten samantien vaihtoon.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
VR1 10W-60 täälläkin. Kulutuksesta en osaa tarkasti sanoa, mutta kyllä sillä ainakin joku 5 - 10 tkm menee lisäämättä joten tuo kulutus tuskin johtuu öljystä.
Kesällä vaihdettiin öljyt enkä ole sen jälkeen tarkastanut, täytyisi joku päivä vilkaista mitä on tullut ajettua ja onko pinta laskenut niin voisi vähän arpoa että viekö se jotain.
Kesällä vaihdettiin öljyt enkä ole sen jälkeen tarkastanut, täytyisi joku päivä vilkaista mitä on tullut ajettua ja onko pinta laskenut niin voisi vähän arpoa että viekö se jotain.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Oliko sinulla Tuomas K tehty jotakin remonttia koneeseen? Vai onko vain sattunut hyvä yksilö?
Oma kone vielä avaamaton ja kilometrejäkin jo +240k

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ei tietääkseni ole tehty mitään remonttia. Ensimmäisessä öljynvaihdossa tehtiin Forte-huuhtelu ja syötin moottorille yhden satsin RVS:ää. Kilometrejä on vähän yli 160 tkm.
Kun olin ostanut auton haukkasi se ensimmäisellä 3000 kilometrillä litran verran Castrolin 10W-60 mehua, mutta sittemmin Valvolinen öljyillä kulutus on ollut kaksi vaihtoväliä huomattavasti pienempää.
Kun olin ostanut auton haukkasi se ensimmäisellä 3000 kilometrillä litran verran Castrolin 10W-60 mehua, mutta sittemmin Valvolinen öljyillä kulutus on ollut kaksi vaihtoväliä huomattavasti pienempää.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Hieno kulutus Tuomaksella ja rohkea öljyntason tarkistusaikaväli!!
Itse tarkistan 500 km välein mutta kone on todistanut että harvemmallakin pärjää. Öljyä oon lisännyt aina kun taso on ollut MAXin alapuolella.
Nostan hattua Alezille JTS:n kilsamäärästä. Muistaakseni Brittiforumilla väitettiin että Jitskuun ilmenee suutinongelma n. 80 tonnin välein. Ajattelin kuitenkin että jos se niin varma asia on niin niillä on varmaan aika likaista naftaa.
Itse tarkistan 500 km välein mutta kone on todistanut että harvemmallakin pärjää. Öljyä oon lisännyt aina kun taso on ollut MAXin alapuolella.
Nostan hattua Alezille JTS:n kilsamäärästä. Muistaakseni Brittiforumilla väitettiin että Jitskuun ilmenee suutinongelma n. 80 tonnin välein. Ajattelin kuitenkin että jos se niin varma asia on niin niillä on varmaan aika likaista naftaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
On sitä joskus vähän ahkeramminkin tullut katsottua, mutta kun se tuntui niin turhalta niin ei ole jaksanut katsoa mikä on tilannePujazuba kirjoitti:rohkea öljyntason tarkistusaikaväli!!

Kotipihassa on parkkipaikka vähän vinossa niin ei siinä edes pysty katsomaan, eli pitäisi katsoa vaikka töistä lähtiessä...
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tuo olisi taas ilmainen buffet kutsu essonbaarin kanta-asiakkaille.Tuomas K kirjoitti:eli pitäisi katsoa vaikka töistä lähtiessä...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ja tuokin vähän huono, kun on tuntikaupalla valuttanut öljyjä öljypohjaan. Tessun kohdallahan haluttaisiin tarkistettavan lämpimällä koneella, n. 5min ajon päätyttyä. Tuolla kun tarkistin viimeksi, oli muuten tikussa ehkä 1/3 enemmän kuin tunnin seisotuksen jälkeen täysin samalla kohtaa mitattuna...
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^ Outoa. Itse tarkistan juuri tuolla tavalla - 5 min lampiman koneen sammuttamisesta. Mutta esim seuraavana aamuna kylman koneen öljytaso on ollut vaihtelevaa tuohon 5 minuutin tapaan verrattuna!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Se siis heittelee. 5 min sammuksissa ja "sopivasti" öljyä on valunut öljypohjaan, jonka mukaan mennään. Yön yli kerkee valuttamaan kaiken öljypohjaan, jolloinka tikku näyttää enemmän kuin siellä "oikeasti on" (kierrossahan öljypohjasta lähtee paljon öljyä pois, mutta jos öljypohja on liian tyhjä kierron aikana ei pumppu saa lisää öljyä kiertoon ennen kuin ylhäältä on valunut takaisin öljypohjaan ölppää)
Se siis heittelee. 5 min sammuksissa ja "sopivasti" öljyä on valunut öljypohjaan, jonka mukaan mennään. Yön yli kerkee valuttamaan kaiken öljypohjaan, jolloinka tikku näyttää enemmän kuin siellä "oikeasti on" (kierrossahan öljypohjasta lähtee paljon öljyä pois, mutta jos öljypohja on liian tyhjä kierron aikana ei pumppu saa lisää öljyä kiertoon ennen kuin ylhäältä on valunut takaisin öljypohjaan ölppää)
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Aamumittaus on tarkin, mutta lähelle menee tuo 5min sammutuksen jälkeen tarkastus myös (kunnolla lämmenneestä motista). Täytyy ottaa huomioon lämpölaajenemiset 

- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tuota, kun mulla ei ole JTS konetta niin kysynkin minne se öljy menee kun se katoaa?
Palaako se, valuuko se vai meneekö samaan paikkaan kuin kadonneet lentomatkatavarat?
Palaako se, valuuko se vai meneekö samaan paikkaan kuin kadonneet lentomatkatavarat?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Sinne, mihin Itellan toimituksetkin. Mustaan aukkoon. Jos se ei vuoda mistään tiivisteiden välistä, sen on kuitenkin jotakin kautta mentävä pois. Palotilaan? Kanaviin karstaksi? En tiedä. Öljypohjaan nyt varmasti jää aika hyvä määrä, kuten myös öljyfiltteriin (öljy kun alkaa olla riittävän epäpuhdasta, alkaa se jäämään filtterin päähän, ei sinnekään tosin desikaupalla kamaa voi jäädä). Mutta olisikohan tuossa jotain, että se ohenee ja sitämyöten sen tilavuus vähenee -> pinta laskee, siis normaalin palamisen/kulumisen lisäksi? Joku öljyspesialisti ehkä voi kertoa
Sinne, mihin Itellan toimituksetkin. Mustaan aukkoon. Jos se ei vuoda mistään tiivisteiden välistä, sen on kuitenkin jotakin kautta mentävä pois. Palotilaan? Kanaviin karstaksi? En tiedä. Öljypohjaan nyt varmasti jää aika hyvä määrä, kuten myös öljyfiltteriin (öljy kun alkaa olla riittävän epäpuhdasta, alkaa se jäämään filtterin päähän, ei sinnekään tosin desikaupalla kamaa voi jäädä). Mutta olisikohan tuossa jotain, että se ohenee ja sitämyöten sen tilavuus vähenee -> pinta laskee, siis normaalin palamisen/kulumisen lisäksi? Joku öljyspesialisti ehkä voi kertoa

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Palamalla se sieltä kuluu. JTS:n männänrenkaat ja männän öljynpoistourat ja -reiät ei liene se onnistunein konstruktio. Männänrenkaiden puristusvoima on nykymuodikkaasti heikko kitkan pienentämiseksi ja männän öljynpoistoreiät on riittämättömät.
Joku firma Euroopassa noita modifioi, parantaa männän öljynpoistoa ja laittaa vahvemmat öljyrenkaat.
Joku firma Euroopassa noita modifioi, parantaa männän öljynpoistoa ja laittaa vahvemmat öljyrenkaat.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Eiköhän se männänrenkaiden kautta maantielle savun muodossa katoa, tehty valmiiksi ns. "Väljä" kone , jotta saadaan kulutus ja sylinterin hankaus pieneksi... Sama homma VAG-katiskoissa...
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Samaa vikaa myös Opelin 2,2-litraisissa alumiinimoottoreissa, eli samassa. GM:n maailmanmoottorissa mihin Alfan 2,2-litrainen JTS perustuu, niissäkin on käytetty liian heikkoja männänrenkaita. Valmistaja tosin tainnut jopa myöntää asian, Alfa lienee ollut aika hiljaa JTS:n öljynkulutuksesta?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Duunissa tullut paljon vastaan näitä Opelin 2.2 Direct myllyjä, jossa tikku ei edes kastu kun tirkistetään öljy... Viä kohtuullisesti liukkaria..
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Itsellä on 166 2.0l ja ajettu 210tkm eli ei JTS, mutta koska aihe koskee öljynkulutusta, niin kirjoitanpa tänne.
Tuossa kesällä oli vielä käytössä huoltofirman laittamat 5W40 öljyt ja olivat hetkessä menneet lähes kuiviin, lisäsin itse kertaalleen, mutta katosivat kuin sinne mustaan aukkoon.
Vaihdatin tilalle nyt muutama viikko sitten Valvolinen 10W60 öljyt, jota on aiemmin ollut ja hyvin toiminut, mutta nyt on noin 1,5tkm jälkeen öljyvalo taas vilkkunut ja käsittämättömästi jälleen varmaan pari litraa ainakin kadonnut!
Voikohan haukata nyt paksumpaa öljyä alkuun enemmän vai onko autoni totaalinen juoppo?
Kyllähän sitä tonnin ajon jälkeen sinne aina voi pari litraa hujauttaa, joskin kalliiksikin käy, mutta eipä huollossa mitään syytä osanneet hurjalle kulutukselle sanoa ja mihinkään sitä ei vuodakaan.
Onkohan muilla ollut näin hurjia öljynkulutuksia? Vaikea uskoa, että sitä katoaa noin paljon?
Tuossa kesällä oli vielä käytössä huoltofirman laittamat 5W40 öljyt ja olivat hetkessä menneet lähes kuiviin, lisäsin itse kertaalleen, mutta katosivat kuin sinne mustaan aukkoon.
Vaihdatin tilalle nyt muutama viikko sitten Valvolinen 10W60 öljyt, jota on aiemmin ollut ja hyvin toiminut, mutta nyt on noin 1,5tkm jälkeen öljyvalo taas vilkkunut ja käsittämättömästi jälleen varmaan pari litraa ainakin kadonnut!
Voikohan haukata nyt paksumpaa öljyä alkuun enemmän vai onko autoni totaalinen juoppo?
Kyllähän sitä tonnin ajon jälkeen sinne aina voi pari litraa hujauttaa, joskin kalliiksikin käy, mutta eipä huollossa mitään syytä osanneet hurjalle kulutukselle sanoa ja mihinkään sitä ei vuodakaan.
Onkohan muilla ollut näin hurjia öljynkulutuksia? Vaikea uskoa, että sitä katoaa noin paljon?
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Mulla meni tessukassa just tuo pari litraa tonnille, ennenkö kone porsi lopullisesti. Jos on useamman kerran öljyvalo ajon aikana vilahtanut, niin ei tartte sunkaan tuosta öljynkulutuksesta enää kauaa huolehtia. Alakerran laakerit on luultavasti saanut jo kipeää. Kymppitonnin sisään sitten uutta moottoria. 

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
No tuo ei ollut lohdullista kuultavaa...että koko moottoriko on paskana?
Ja mitäkö sit maksaa uusi moottori vai onko koko auto mennyttä sikäli, että rahaa hätinä on aina pikkuremontteihin. Ja auto on ainoa eli kulkemaankin pitäis päästä.
Itse kun en osaa mitään tehdä ja aina vietävä kalliilla muiden laitettavaksi.
Harmittais kyllä, kun oon autosta pitänyt hyvää huolta ja kaikki aina vaihdettu heti, kun vikoja tullut - viime vuonna jakohihnat - ja uudet rengassetit just hankkinut, joten viime vuosina tonneja rahaa mennyt ja oon uskonut ajavani vielä tuon kolmannen 100tkm hyvinkin.
Onko tilanne nyt näin toivoton?
Ja mitäkö sit maksaa uusi moottori vai onko koko auto mennyttä sikäli, että rahaa hätinä on aina pikkuremontteihin. Ja auto on ainoa eli kulkemaankin pitäis päästä.
Itse kun en osaa mitään tehdä ja aina vietävä kalliilla muiden laitettavaksi.
Harmittais kyllä, kun oon autosta pitänyt hyvää huolta ja kaikki aina vaihdettu heti, kun vikoja tullut - viime vuonna jakohihnat - ja uudet rengassetit just hankkinut, joten viime vuosina tonneja rahaa mennyt ja oon uskonut ajavani vielä tuon kolmannen 100tkm hyvinkin.
Onko tilanne nyt näin toivoton?
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ei kai tuota öljynkulutus ongelmaa ole kukaan varmaks selvittänyt. Männänrenkaitten vaihdolla ja hoonauksella voi saada kuntoon tai sitten ei. Öljyvalo kun on vilkutellut niin samalla pitää vaihtaa laakerit. Muilla teetettynä tuolle tulee niin paljon hintaa että ehjänkin vaihtomoottorin voi saada halvemmalla. Tai sitten samanlaisen öljysyöpön. Toki koneenvaihtokin on työnä hintava. En halua maalailla piruja seinille, mutta kyllä nuo laakerit aika herkästi vaurioituu. Siinä vaiheessa kun valo vilahtaa voi olla vaurio jo tapahtunut. Se ei vaan välttämättä heti hajoa vaan vasta tuhansien kilometrien jälkeen.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jos öljy katoaa tulematta koneesta ulos, se palaa. Palava öljy tuskin tekee hyvää katille ja on muutenkin vähän penseetä, joten olisi kivempaa jos se ei palaisi. Koska autosi ei taida olla ahdettu, jolloin öljy ei pääse palotilaan turbon kautta, jäänee jäljelle lähinnä kannentiivisteen vuoto sekä öljyn kulkeutuminen männän ohi kampikammiosta.
Nythän öljynpaineet ovat jo välillä pudonneet liian alas, joten alakerran ennakoiva laakerointi ei olisi välttämäti huono idea, kun vielä ei välttämättä tarvitse koneistamoa tai vaihtomoottoria avuksi. Moottorista riippuen ei välttämättä ole kohtuuton lisävaiva tarkistaa/vaihtaa männänrenkaita samalla, jolloin toinen ylempänä mainituista öljynkulutuksista saadaan ehkä kuriin. Jos edelleen kuluu öljyä, lähtee se kansinahka vaihtoon ennemmin tai myöhemmin.
Nythän öljynpaineet ovat jo välillä pudonneet liian alas, joten alakerran ennakoiva laakerointi ei olisi välttämäti huono idea, kun vielä ei välttämättä tarvitse koneistamoa tai vaihtomoottoria avuksi. Moottorista riippuen ei välttämättä ole kohtuuton lisävaiva tarkistaa/vaihtaa männänrenkaita samalla, jolloin toinen ylempänä mainituista öljynkulutuksista saadaan ehkä kuriin. Jos edelleen kuluu öljyä, lähtee se kansinahka vaihtoon ennemmin tai myöhemmin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Joo, sieltä kanssa, hyvä pointti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Suomesta ei taida penriten öljyjä löytyä? näköjään tarjoavat 10w70 jota suosittelevat 2.0 jtsään.
cSt 100c 30.1, vs castrolin 10w60 cSt 24.5
cSt 100c 30.1, vs castrolin 10w60 cSt 24.5
200 baria vaparissa..
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kiitos kaikista vinkeistä, ja tuo laakerointi siis vois olla tarpeen - täytyisi vain kysellä mitä hintoja sille tulee? Onko kalliskin operaatio. Ja sama tuon männänrenkaiden tarkistuksen/vaihdon kanssa. On alettava sitä selvittää...Nythän öljynpaineet ovat jo välillä pudonneet liian alas, joten alakerran ennakoiva laakerointi ei olisi välttämäti huono idea, kun vielä ei välttämättä tarvitse koneistamoa tai vaihtomoottoria avuksi. Moottorista riippuen ei välttämättä ole kohtuuton lisävaiva tarkistaa/vaihtaa männänrenkaita samalla, jolloin toinen ylempänä mainituista öljynkulutuksista saadaan ehkä kuriin. Jos edelleen kuluu öljyä, lähtee se kansinahka vaihtoon ennemmin tai myöhemmin.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kerro tänne minkälaisia tarjouksia koneremonttiin saat.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kuulin asiakkaalta että oli merkkiliikkeessä tehty kansiremontti 2.2vectraan, kaikkineen päivineen pauttiarallaa 2,5k€.. Syy tähän niin jakoketju hypännyt ja mäntä - venttiili kosketus
autolla oli ajettu n.150tkm.
