156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Kyseessä siis 156 2,5V6 vm 2001.
Eli tänään hyppäsi puolen tunnin rauhallisen ajon jälkeen moottorin vikavalo päälle.
Katsoin piuhalla että virheilmot koski lambdoja (olikohan toinen precat tai jotain).
En alkanut noita tarkemmin tallentelemaan vaan kuittasin pois.
Onko näissä lambda hommissa ollut jotain tyyppivikaa?
Voisiko tuo lambda virheilmo tulla välillisesti väärästä koneen lämpötilasta?
Näyttäisi siltä että tällä hetkellä mittari ilmoittaa lämmöksi jotain 80 kieppeillä koneen lämmettyä,
eikös tuon pitäisi olla tasan 90 enemmän tai vähemmän koko ajan?
Eli tänään hyppäsi puolen tunnin rauhallisen ajon jälkeen moottorin vikavalo päälle.
Katsoin piuhalla että virheilmot koski lambdoja (olikohan toinen precat tai jotain).
En alkanut noita tarkemmin tallentelemaan vaan kuittasin pois.
Onko näissä lambda hommissa ollut jotain tyyppivikaa?
Voisiko tuo lambda virheilmo tulla välillisesti väärästä koneen lämpötilasta?
Näyttäisi siltä että tällä hetkellä mittari ilmoittaa lämmöksi jotain 80 kieppeillä koneen lämmettyä,
eikös tuon pitäisi olla tasan 90 enemmän tai vähemmän koko ajan?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Lambda-virhe aika usein on myöskin juuri sitä itseään, eli hajonnut lambda. Ne on kulutustavaraa ja jos pääset yli 120tkm vaihtamatta, on tuuri ollut aika hyvää. Bosch muistaakseni ilmoittanut kestoksi n. 160tkm +/- 40tkm kestoksi. Kuluva osahan se on.
EDIT:
Moottorin lämpötilatiedollahan ei pitäisi olla pätkänkään väliä missään muotoa. Lambda kun tutkii nimenomaa jäännöshappea pakokaasusta ja säätää polttoaineseosta sen mukaan (liikaa happea -> rikastaa, liian vähän happea -> laimentaa). Imuvuodot voivat aiheuttaa lambdavirheitä myös juurikin siksi, että mitattu ilmamäärä ei ole sama kuin todellinen ilmamäärä ja aiheuttaa happimäärävirheen, mitä lambdan korjausala ei riitä korjaamaan. Kone yleensä myös käy huonosti, haisee bensalta tai röpöttää tai vastaavaa. Ei tietenkään aina.
Teknisesti:
Ilmamassa/määrämittari - lambda-välillä ei saa olla yhtään imu,- tai pakovuotoa, sillä se sotkee mitatun (oletetun) ilmamäärän ja todellisen suhteen täydellisesti. Katalysaattorin jälkeinen lambda taas vertaa tietoa kattia edeltävään lambdaan ja päättelee siitä, onko katalysaattori ehjä vaiko ei.
EDIT:
Moottorin lämpötilatiedollahan ei pitäisi olla pätkänkään väliä missään muotoa. Lambda kun tutkii nimenomaa jäännöshappea pakokaasusta ja säätää polttoaineseosta sen mukaan (liikaa happea -> rikastaa, liian vähän happea -> laimentaa). Imuvuodot voivat aiheuttaa lambdavirheitä myös juurikin siksi, että mitattu ilmamäärä ei ole sama kuin todellinen ilmamäärä ja aiheuttaa happimäärävirheen, mitä lambdan korjausala ei riitä korjaamaan. Kone yleensä myös käy huonosti, haisee bensalta tai röpöttää tai vastaavaa. Ei tietenkään aina.
Teknisesti:
Ilmamassa/määrämittari - lambda-välillä ei saa olla yhtään imu,- tai pakovuotoa, sillä se sotkee mitatun (oletetun) ilmamäärän ja todellisen suhteen täydellisesti. Katalysaattorin jälkeinen lambda taas vertaa tietoa kattia edeltävään lambdaan ja päättelee siitä, onko katalysaattori ehjä vaiko ei.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Kiitosta vaan vastauksesta. Eli todennäköisesti tässä tapauksessa voisi olla imuvuodostakin kyse koska lamppu syttyi mielestäni sillä hetkellä kun huitaisin hidastetöyssystä (en oo ihan varma). Tuossa töyssyssä tuo "paikattu" imuputki ilmeisesti hörppäsi jostain välistä vähän ilmaa.Aquatica kirjoitti:Lambda-virhe aika usein on myöskin juuri sitä itseään, eli hajonnut lambda. Ne on kulutustavaraa ja jos pääset yli 120tkm vaihtamatta, on tuuri ollut aika hyvää. Bosch muistaakseni ilmoittanut kestoksi n. 160tkm +/- 40tkm kestoksi. Kuluva osahan se on.
EDIT:
Moottorin lämpötilatiedollahan ei pitäisi olla pätkänkään väliä missään muotoa. Lambda kun tutkii nimenomaa jäännöshappea pakokaasusta ja säätää polttoaineseosta sen mukaan (liikaa happea -> rikastaa, liian vähän happea -> laimentaa). Imuvuodot voivat aiheuttaa lambdavirheitä myös juurikin siksi, että mitattu ilmamäärä ei ole sama kuin todellinen ilmamäärä ja aiheuttaa happimäärävirheen, mitä lambdan korjausala ei riitä korjaamaan. Kone yleensä myös käy huonosti, haisee bensalta tai röpöttää tai vastaavaa. Ei tietenkään aina.
Teknisesti:
Ilmamassa/määrämittari - lambda-välillä ei saa olla yhtään imu,- tai pakovuotoa, sillä se sotkee mitatun (oletetun) ilmamäärän ja todellisen suhteen täydellisesti. Katalysaattorin jälkeinen lambda taas vertaa tietoa kattia edeltävään lambdaan ja päättelee siitä, onko katalysaattori ehjä vaiko ei.
Mites noi lämmöt? Mikä on kokemus porukoilla normilämmöistä? Ei tunnu nousevan tuonne 90 asteeseen vielä 10km ajossa (ruuhkassakaan). Pitiskö se termari vaihtaa kuitenkin...
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Kyllä.pjotrthegreat kirjoitti:Pitiskö se termari vaihtaa kuitenkin...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Kannattaa se termari tosiaan vaihtaa...
Tuostahan taitaa aiheutua paljonkin, etenkin talvella, harmia.
Korjatkoon joku, jos olen väärässä:
- Lämpötilatieto ei ole oikea, joten mm. sytytys/syöttöpuolella on paljon vaihtelua lämpötilavaihtelun vuoksi (kasvaa kulutus, moottorin turha kuorma mm. turhan rikastamisen seurauksena) (ellei ole erillistä mittaria toisaalla, joka kertoo todellista lämpöä, toisaalta vesi myös jäähtyy selvästi nopeammin kun virtaukset on kovat vrt. pieni)
- Sisälle ei riitä lämpöä sitäkään vähää, kuski jäätyy
- Flekti (kun) hörähtää käyntiin, käy se muutaman sekunnin ja kuolee heti, jos käynnistyy ollenkaan (kuluttaa flektiä/se voi jämähtää käyttämättömyyttään)
Tuostahan taitaa aiheutua paljonkin, etenkin talvella, harmia.
Korjatkoon joku, jos olen väärässä:
- Lämpötilatieto ei ole oikea, joten mm. sytytys/syöttöpuolella on paljon vaihtelua lämpötilavaihtelun vuoksi (kasvaa kulutus, moottorin turha kuorma mm. turhan rikastamisen seurauksena) (ellei ole erillistä mittaria toisaalla, joka kertoo todellista lämpöä, toisaalta vesi myös jäähtyy selvästi nopeammin kun virtaukset on kovat vrt. pieni)
- Sisälle ei riitä lämpöä sitäkään vähää, kuski jäätyy
- Flekti (kun) hörähtää käyntiin, käy se muutaman sekunnin ja kuolee heti, jos käynnistyy ollenkaan (kuluttaa flektiä/se voi jämähtää käyttämättömyyttään)
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Jos jäähdytysnesteen lämpötila väsyneen termarin takia onkin vain 70 astetta ja lämpöanturi kertoo jäähdytysnesteen lämpötilan olevan 70 astetta, ei tuossa pahasti väärää tietoa pääse vielä muodostumaan. Vai sotkeeko termari tuon anturinkin?Aquatica kirjoitti: Korjatkoon joku, jos olen väärässä:
- Lämpötilatieto ei ole oikea

VMP
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Missä kohtaa mittaria sulla on 70 astetta? Näissähän on ilmeisesti yksilöllisiä eroja.
Ei se mulla ainakaan paljoa 85:n viivan päälle nouse, ehkä mittarin osoittimen verran. Heikan myymä termostaatti on 87 asteinen.
Lämpimällä ilmalla saatta käväistä päälle 90 asteen viivan -> täysnopeus flekteille. Näillä keleillä ei, tosin HML:n ruuhkat
Ei se mulla ainakaan paljoa 85:n viivan päälle nouse, ehkä mittarin osoittimen verran. Heikan myymä termostaatti on 87 asteinen.
Lämpimällä ilmalla saatta käväistä päälle 90 asteen viivan -> täysnopeus flekteille. Näillä keleillä ei, tosin HML:n ruuhkat

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
No mietin tuota jo kirjoitusvaiheessa, mutta heitin pallon kuitenkin ilmaanmattijus kirjoitti:Jos jäähdytysnesteen lämpötila väsyneen termarin takia onkin vain 70 astetta ja lämpöanturi kertoo jäähdytysnesteen lämpötilan olevan 70 astetta, ei tuossa pahasti väärää tietoa pääse vielä muodostumaan. Vai sotkeeko termari tuon anturinkin?Aquatica kirjoitti: Korjatkoon joku, jos olen väärässä:
- Lämpötilatieto ei ole oikea

Mutta sehän on selvää, että nesteet ei lämpene niin kuin on suunniteltu vaan kiertävät jatkuvasti jäähdytyksen (syylari) kautta, jonka vuoksi lämmöt laskevat erittäin nopeasti etenkin kylmässä viimassa. Ja laskeva lämpötila taas ei tiettävästi anna koneen käydä suunnitellulla käyttölämpötilalla, eiköstä? Eli ei ehkä sotke lämpöanturia, mutta viilenee liikaa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Lähinnä noita lämpöjä ihmettelin kun miltei poikkeuksetta kaikki autot joilla on tullut ajettua niin lämmöt on aina olleet jo lyhyen ajon jälkeen jämptisti 90 asteessa, ei edes vähän alle vaan aikalailla tasan.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
^Sitä tarkoitin kysymällä missä 70 viiva on.
Mulla se 90 edeltävä on n.85 astetta ainakin ecun mukaan. Ja tosiaan termari pari vuotta vanha ja 87 asteisena Heikka myynyt.
Kesällä joskus mennyt valoissa nuolen, tai vähän reilun, paksuuden yli 90:n viivan.
Mulla se 90 edeltävä on n.85 astetta ainakin ecun mukaan. Ja tosiaan termari pari vuotta vanha ja 87 asteisena Heikka myynyt.
Kesällä joskus mennyt valoissa nuolen, tai vähän reilun, paksuuden yli 90:n viivan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Pitää varmaan lyödä piuhoihin ja tarkistaa tuo ecun antama tieto, eihän tuo järin tarkka ole tuo kabiinin mittari...Finest kirjoitti:^Sitä tarkoitin kysymällä missä 70 viiva on.
Mulla se 90 edeltävä on n.85 astetta ainakin ecun mukaan. Ja tosiaan termari pari vuotta vanha ja 87 asteisena Heikka myynyt.
Kesällä joskus mennyt valoissa nuolen, tai vähän reilun, paksuuden yli 90:n viivan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Vaihdoinpa sitten sen termarin, käy nyt vähän lämpimämpänä...
Mutta lambda häiriöt sytyttää edelleen vikavalon päivän parin välein.
Koodit on:
P1141 Lambda probe heater resistor circuit bank 1 (post cat)
ja
P1153 Lambda Probe Curve bank 2 (pre cat)
Onko kellään ollu vastaavia? Pitiskö ne ny noi lambdatkin alkaa uusimaan?
Imupuolen haitariputken teippasin vulkanointiteipillä vimpan päälle tuossa termarin
vaihdon ynteydessä että siinä ei pitis olla mitään...
Mutta lambda häiriöt sytyttää edelleen vikavalon päivän parin välein.
Koodit on:
P1141 Lambda probe heater resistor circuit bank 1 (post cat)
ja
P1153 Lambda Probe Curve bank 2 (pre cat)
Onko kellään ollu vastaavia? Pitiskö ne ny noi lambdatkin alkaa uusimaan?
Imupuolen haitariputken teippasin vulkanointiteipillä vimpan päälle tuossa termarin
vaihdon ynteydessä että siinä ei pitis olla mitään...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Ensimmäinen näyttäis olevan lambdan esilämmityksen virhe, eli siinä oleva lämmitysvastus tai sen johto on entinen.
Toisesta en osaa sanoa, näyttää hassulta, mutta väittäisin k.o lambdan olevan ehtoopuolella. Eli kaiketi katin jälkeinen lambda ja kattia edeltävä kakkospankin lambda vaihtoon - saattaa auttaa, että irrottaa ja puhdistaa (ja on rikkomatta johtoja!) ja laittaa takaisin, mutta kuluva osahan tuo(kin) on.
Toisesta en osaa sanoa, näyttää hassulta, mutta väittäisin k.o lambdan olevan ehtoopuolella. Eli kaiketi katin jälkeinen lambda ja kattia edeltävä kakkospankin lambda vaihtoon - saattaa auttaa, että irrottaa ja puhdistaa (ja on rikkomatta johtoja!) ja laittaa takaisin, mutta kuluva osahan tuo(kin) on.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=15165" onclick="window.open(this.href);return false;
tuossa ketjussa olisi herrasmies joka on kokenut samantyyppisiä "moniongelmia"
lambdojen suhteen.
Itsellä ei tosin ole minkäänlaisia käyntihäiriöitä.
Harmi vaan kun ei ole ratkaisua ongelmaan kertonut...
Tainnu tuo ongelma selvitä autoa vaihtamalla
Jossain brittifoorumilla juttelivat että lambda häröistä on päästy myös vaihtamalla
uusi akku. Olisiko moottorin maadoitus syyllinen sittenkin...
Lieneekö muuten edes mitenkään loogista että useampi lambda poikii samaan aikaan?
tuossa ketjussa olisi herrasmies joka on kokenut samantyyppisiä "moniongelmia"
lambdojen suhteen.
Itsellä ei tosin ole minkäänlaisia käyntihäiriöitä.
Harmi vaan kun ei ole ratkaisua ongelmaan kertonut...
Tainnu tuo ongelma selvitä autoa vaihtamalla

Jossain brittifoorumilla juttelivat että lambda häröistä on päästy myös vaihtamalla
uusi akku. Olisiko moottorin maadoitus syyllinen sittenkin...
Lieneekö muuten edes mitenkään loogista että useampi lambda poikii samaan aikaan?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
On aika normaalia, että hajoavat samaan aikaan tai lähelle toisiaan. Etenkin jos yksi on hajonnut ja seokset sekoilee, voi seuraavakin kosahtaa ihan vain siksi, että joutuu "tekemään töitä" tai saa mitta-asteikon ääripäiltä arvoja. Siinähän on keraaminen vaippa ja sisällä jotain epämääräistä mömmöä, jota ei oikein kukaan suostu paljastamaan että mitä, ja se on ihan kemiallisesti kuluva osa. Oliko peräti termokemiallinen reaktio lambdassa, millä se ymmärtää meiningit? Joku "ydinfyysinenjuttu" se on kuitenkin 

- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Itse korjaisin eka sen imuputken vaihtamalla uuteen ja mittaisin sen lambdan vastuksen mitä toi koodi herjaa. Jos vastus ääretön niin lambda vaihtoon,muuten ei pääse koodista eroon. Jos testerillä pääsee katteleen niin seuraisin ton ennen kattia olevan lambdan käyrää,elääkö se niinkun pitää. Mitään kontaktisprayta/vastaavaa ei saa sit ruiskuttaa sinne lambdan liittimeen. Halppislambdoja en suosittele,orkkista vastaavaa kehiin niin pääsee kerralla vaivasta.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Tilasin sitten uuden ecun, koska vika oli sen verran yleismaallinen ja nettitohtorointi antoi selkeästi
sellaisen lopputuloksen että ecussa olisi jotain häikkää. Ei ollut
http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm Tästä firmasta saa kyllä
erinomaista palvelua ja ecun hintakin oli kohtuullinen (jos niin voi sanoa) 440€
asennus helppoa - UUSI ecu paikalleen ja vikakoodien nollaus - ajoon. Paketti tuli hollannista alle viikossa.
Ei tarvitse miettiä ajonestoja tms.
Mutta vika ei ollut siis siinä - elämähän olisi ollut liian helppoa jos tuo olisi auttanut.
Seuraavaksi menee vaihtoon akku. (vika ei ole varmaankaan siinäkään, mutta tuleepahan vaihdettua - edellinen
kun on joku kiinalainen ja iästä ei ole tietoa)
Tutkiskelin tuossa että catin jälkeiset lambdat ei ole tosiaan tarvikkeena kalliitakaan - niitäkin
on tosin erilaatuisia. Suurin vika noissa yleensä lienee se että se lämpövastus on jotain 4ohmin luokkaa
kun boschilla se on 8ohm.
Vähän nihkeä olen tilaamaan ebaysta tyyliin "ilman palautusoikeutta". Lieneekö kellään tietoa onko
suomessa jotain edullista kauppaa josta saisi oikeanlaisella vastus ohmi lukemalla olevia yleislambdoja?
http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-14 ... 1e7e115a46
Jotain tuon tyyppisiä?
Ilmeisesti ennen katalysaattoria olevat lambdat ovat erilaisia kuin katalysaattorin jälkeen? (ja nyt en tarkoita johdonpituutta tms.)
Tai saisiko jostain jotain "lambda huijareita" joilla voisi korvata nuo katalysaattorien jälkeiset lambdat - voisi samalla
sitten heittää mäkeen ne jälkimmäiset katalysaattorit kun tähän putkiremppaan kerran alkaa...
sellaisen lopputuloksen että ecussa olisi jotain häikkää. Ei ollut

http://www.schepers-autotechniek.com/en_home.htm Tästä firmasta saa kyllä
erinomaista palvelua ja ecun hintakin oli kohtuullinen (jos niin voi sanoa) 440€
asennus helppoa - UUSI ecu paikalleen ja vikakoodien nollaus - ajoon. Paketti tuli hollannista alle viikossa.
Ei tarvitse miettiä ajonestoja tms.
Mutta vika ei ollut siis siinä - elämähän olisi ollut liian helppoa jos tuo olisi auttanut.
Seuraavaksi menee vaihtoon akku. (vika ei ole varmaankaan siinäkään, mutta tuleepahan vaihdettua - edellinen
kun on joku kiinalainen ja iästä ei ole tietoa)
Tutkiskelin tuossa että catin jälkeiset lambdat ei ole tosiaan tarvikkeena kalliitakaan - niitäkin
on tosin erilaatuisia. Suurin vika noissa yleensä lienee se että se lämpövastus on jotain 4ohmin luokkaa
kun boschilla se on 8ohm.
Vähän nihkeä olen tilaamaan ebaysta tyyliin "ilman palautusoikeutta". Lieneekö kellään tietoa onko
suomessa jotain edullista kauppaa josta saisi oikeanlaisella vastus ohmi lukemalla olevia yleislambdoja?
http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-14 ... 1e7e115a46
Jotain tuon tyyppisiä?
Ilmeisesti ennen katalysaattoria olevat lambdat ovat erilaisia kuin katalysaattorin jälkeen? (ja nyt en tarkoita johdonpituutta tms.)
Tai saisiko jostain jotain "lambda huijareita" joilla voisi korvata nuo katalysaattorien jälkeiset lambdat - voisi samalla
sitten heittää mäkeen ne jälkimmäiset katalysaattorit kun tähän putkiremppaan kerran alkaa...
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Lambdoja voisit saada tuolta edullisesti. Myy vpv-motorracingin loppuvaraston, josta sai Boschin antureita edukkaasti. http://www.piilix.fi/finnish.htm
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Re: 156 V6 lämmöt ja lambda errorit.
Jos vikakoodi on takalamban lämmitysvastus niin sen kunnon voi testata ihan yleismittarilla mittaamalla piuhojen päistä konepellin alta. Mulla oli aikoinaan ilmeisesti se ECU kosahtanut tuolta osin, koska lambdan piuhat oli sulaneet auton alla pakoputkea vasten lumikelien pohjakosketuksen myötä ja piuhat oikosessa. Väärän kokoisella lämmitysvastuksella varustettu lambda aiheuttaa vikakoodin eli yleismallit ei tod näk siksi käy ainakaan takalambdaksi. Muistaakseni eri kohdissa autoa oli erikokoiset vastukset eli vasenta ja oikeaa lambdaa ei voi vaihtaa keskenään euro3 v6sessa eikä testata ehjyyttä piuhojen paikkaa vaihtamalla ecussa.
Sen ecun lämmityksenojausvian löysin ensin ihan foorumin ohjeiden ja järkeilyn perusteella. Sitten en halunnut uskoa ecun olevan rikki, joten testasivat saman Boschin autohuollossa ilmeisesti oskilloskoopilla Eli katkooko ecu lämmitysvirtaa, kuten pitääkin. Tuossa vaiheessa ehjä takalambdakin oli jo vaihtunut uuteen.
Sen ecun lämmityksenojausvian löysin ensin ihan foorumin ohjeiden ja järkeilyn perusteella. Sitten en halunnut uskoa ecun olevan rikki, joten testasivat saman Boschin autohuollossa ilmeisesti oskilloskoopilla Eli katkooko ecu lämmitysvirtaa, kuten pitääkin. Tuossa vaiheessa ehjä takalambdakin oli jo vaihtunut uuteen.
MP