Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Valvoja: Moderators
Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Otin Alfa 159 1.9JTD manuaalin tunnin koeajolle tänään. Ja mitään erikosiempaa autokuumetta ei ole, joten syynäsin autoa kovinkin kriittisellä asenteella.
Auton varusteet:
- Parkkitutka
- Navi
- Vakkari
- Himmenevä taustapeili
- Ajotietokone
- Nahkapenkit
Huoltoja tehty:
- Jakopää, suoritetaan ennen luovutusta
- Lömpötila-anturi, suoritetaan ennen luovutusta
- EGR, vaihdettu autoliikkeeseen tullessa
- Tuulilasi, vaihdetaan ennen luovutusta
- Laturi, 40tkm sitten
- Ahdin, 9tkm sitten
Ja viimeisenä tekemättömänä hommana kummittelee hammastanko. Ohjaustehostin vonkuu, eli ilmeisesti hammastanko jäkittää vastaan ja aiheuttaa turhaa painetta pumpulle.
Moottorin vikavalo palaa kojetaulussa ja lämpömittarisekoilee. Vikakoodit luettiin, ja löyty koodi lämpötila-anturista. Se selittää lämpömittarin omanlaisen käytöksen, mutta aiheuttaako se todella vikavalon? Vikavalo lähti, kun engine coolant vikakoodi nollattiin.
Ensin auto oli näiden asioiden takia pettymys. Nyt kuitenkin olo kääntynyt positiivisemmalle puolelle. Vaihteisto kauhean jämäkkä, ilmeisesti kuuluu asiaan? Jos vikavalo ja lämpömittari sekoilu loppuu lämpötila-anturin vaihdolla niin hieno juttu, mutta hammastanko huolettaa. Auto Milano antoi huollon hinnaksi 1200e, oh my god mikä hinta.. Voiko ohjaustehostin myös olla vaurioitunut. Autolla hintaa 8900e. Olen tingannut jo jakopään vaihdon ja tuulilasin. Alkaa olla tinkaukset jo rajoilla tuon hintaisessa autossa.
Muutama kriittinen kuva:
Pistehitsien paikoista maali korkannut, onko kenties kolarin auheuttamasta täräyksestä?
Voisko koko etukehikko olla toisesta autosta? Huomattavasti huonokuntoisempi, mitä maali muualla konehuoneesa yms.
Miten teillä on lokasuojat maalattu, tuossa näkyy sumurajat, molemmissa lokareissa. Maalipinta myös hieman tuoreemman näköinen, kevyttä aplaria näkyvissä.
Pelkääjän ovessa kummaa kulumaa, takaoven etureunan syvennys hinkaa etuoveen. Kylkilinja muuten ihan suoran ja korjaamattoman näköinen:
Auto on tuotu Saksasta joskus, löytääkö ketään tietoa runkonumerolla?
Jos ostan auton, saan vaikka sovittua hammastangon vaihtotyön 50:50. Mihin seuraaviin huoltoihin pitää varautua ja koska?
AUTTAKAA
Auton varusteet:
- Parkkitutka
- Navi
- Vakkari
- Himmenevä taustapeili
- Ajotietokone
- Nahkapenkit
Huoltoja tehty:
- Jakopää, suoritetaan ennen luovutusta
- Lömpötila-anturi, suoritetaan ennen luovutusta
- EGR, vaihdettu autoliikkeeseen tullessa
- Tuulilasi, vaihdetaan ennen luovutusta
- Laturi, 40tkm sitten
- Ahdin, 9tkm sitten
Ja viimeisenä tekemättömänä hommana kummittelee hammastanko. Ohjaustehostin vonkuu, eli ilmeisesti hammastanko jäkittää vastaan ja aiheuttaa turhaa painetta pumpulle.
Moottorin vikavalo palaa kojetaulussa ja lämpömittarisekoilee. Vikakoodit luettiin, ja löyty koodi lämpötila-anturista. Se selittää lämpömittarin omanlaisen käytöksen, mutta aiheuttaako se todella vikavalon? Vikavalo lähti, kun engine coolant vikakoodi nollattiin.
Ensin auto oli näiden asioiden takia pettymys. Nyt kuitenkin olo kääntynyt positiivisemmalle puolelle. Vaihteisto kauhean jämäkkä, ilmeisesti kuuluu asiaan? Jos vikavalo ja lämpömittari sekoilu loppuu lämpötila-anturin vaihdolla niin hieno juttu, mutta hammastanko huolettaa. Auto Milano antoi huollon hinnaksi 1200e, oh my god mikä hinta.. Voiko ohjaustehostin myös olla vaurioitunut. Autolla hintaa 8900e. Olen tingannut jo jakopään vaihdon ja tuulilasin. Alkaa olla tinkaukset jo rajoilla tuon hintaisessa autossa.
Muutama kriittinen kuva:
Pistehitsien paikoista maali korkannut, onko kenties kolarin auheuttamasta täräyksestä?
Voisko koko etukehikko olla toisesta autosta? Huomattavasti huonokuntoisempi, mitä maali muualla konehuoneesa yms.
Miten teillä on lokasuojat maalattu, tuossa näkyy sumurajat, molemmissa lokareissa. Maalipinta myös hieman tuoreemman näköinen, kevyttä aplaria näkyvissä.
Pelkääjän ovessa kummaa kulumaa, takaoven etureunan syvennys hinkaa etuoveen. Kylkilinja muuten ihan suoran ja korjaamattoman näköinen:
Auto on tuotu Saksasta joskus, löytääkö ketään tietoa runkonumerolla?
Jos ostan auton, saan vaikka sovittua hammastangon vaihtotyön 50:50. Mihin seuraaviin huoltoihin pitää varautua ja koska?
AUTTAKAA
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Oliko ohjaustehostimessa ja paisarissa tarpeeksi nesteitä?
Mulla piti ohjaustehostin ääntä, joka loppui lisätäytön ja kurvailemalla hallissa ohjauksen ääriasentoihin käännellen.
Mulla piti ohjaustehostin ääntä, joka loppui lisätäytön ja kurvailemalla hallissa ohjauksen ääriasentoihin käännellen.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Jos epäilyttää niin unohda ko. yksilö. Ei nuo kuvat ihan terveeltä näytä.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Puuhaa peesaten. Jos autosta muuten pidät, etsi samalla rahalla parempi yksilö.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Auto on muuten mukava ja jämäkkä ajaa, sekä muotoilultaan sopii mun silmään todella hyvin. Pitää tarkistaa jäähdytysneste juttu. Mitään pykälää tms. ei ohjauksessa tuntunut.
Jos ohjaustehostimen ääni lakkaa tavaraa lisättäessä, ja edellä mainitut asiat korjataan. Mitä mieltä olette, kannattaako autoa ostaa?
Jos ohjaustehostimen ääni lakkaa tavaraa lisättäessä, ja edellä mainitut asiat korjataan. Mitä mieltä olette, kannattaako autoa ostaa?
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Harvemmin näillä pääsee tiliä tekemään, joten ei kannata.Saturnus kirjoitti:kannattaako autoa ostaa?
VMP
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
En osta siis autoa. Parempi olla ostamatta jos on tuollaisia sekalaisia tunteita. Kiitos avuista kaikille!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Paljonkos tuolla kilometrejä on mittarissa? noista pystyy jotain päättelemään, onko tanko jo kerran vaihdettu...
Mullakin on ovissa ollut jotain vaivaa ja ovat jossain kohdissa hanganneet runkoon, tuloksena samanlaiset jäljet, paikkamaalia laitoin ja pistin tilanteen seurantaan. lukkopellistä on paha sanoa, mitä on käynnyt, olisiko ollut maalivikaa jo tehtaan jäljiltä kyseisessä osassa?
Pitää muistaa, että autolla on ikää jo ja tod. näk suomen halvin dieseli 159, niin ehkä sitä osaa odottaa, että ei sillä priima kuntoista autoa saa. toisaalta, tuossa on keskivertoa parempi varustus ja kattavasti tehdyt rempat... Auton ostohan ei ole ikinään taloudellisesti kannatavaa, ainakaan jokapäiväisissä kulkineissa. hammastanko jos on ainoa mikä kanitaa, niin ottaa auton alle ja rupeaa säilömään sukan varteen siltä varalta, jos se päättää hajota. Tankojahan on saannut kohtuu edukkaasti, noista löytyy muista topiceista juttua
Mullakin on ovissa ollut jotain vaivaa ja ovat jossain kohdissa hanganneet runkoon, tuloksena samanlaiset jäljet, paikkamaalia laitoin ja pistin tilanteen seurantaan. lukkopellistä on paha sanoa, mitä on käynnyt, olisiko ollut maalivikaa jo tehtaan jäljiltä kyseisessä osassa?
Pitää muistaa, että autolla on ikää jo ja tod. näk suomen halvin dieseli 159, niin ehkä sitä osaa odottaa, että ei sillä priima kuntoista autoa saa. toisaalta, tuossa on keskivertoa parempi varustus ja kattavasti tehdyt rempat... Auton ostohan ei ole ikinään taloudellisesti kannatavaa, ainakaan jokapäiväisissä kulkineissa. hammastanko jos on ainoa mikä kanitaa, niin ottaa auton alle ja rupeaa säilömään sukan varteen siltä varalta, jos se päättää hajota. Tankojahan on saannut kohtuu edukkaasti, noista löytyy muista topiceista juttua
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Koita ajaa ainakin kolmea vastaavaa autoa, niin tiedät enemmän. Harmi vaan noita riisseli159jä ei ole Suomessa pilvin pimein... Alfan ostossa on yksi peruskompa eli hieno muoto ja kivat varusteet voivat "piilottaa" perusauton puutteet. Vinkki, ajattele,että ostat vaikka Corollaa, ja koitat löytää hyvän yksilön yhtä tiukillla kriteereillä.
Saksasta löytyy jo kiva valikoima näitä Jtd-159jä,, ja olen ajatellut jossakin vaiheessa tehdä shoppailureissun sinne.
Jt
Saksasta löytyy jo kiva valikoima näitä Jtd-159jä,, ja olen ajatellut jossakin vaiheessa tehdä shoppailureissun sinne.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Se on vaan niin komja auto että aanaa... Ajettu 253tkm. Mitenkä noi koneet kestää? Nykyisellä 2002 1.9TDI Passatilla ajettu 600tkm, ei ongelmia. Mihin Alfa kykenee?
Ajattelin jos lähtis tinkaa hinnasta 500€ pois ja maksan sit huollon ite ku aika tulee. Kun muuten on niin siisti kampe. Ja hyvin varusteltu. Sähköpenkit vaan puuttuu.
Ajattelin jos lähtis tinkaa hinnasta 500€ pois ja maksan sit huollon ite ku aika tulee. Kun muuten on niin siisti kampe. Ja hyvin varusteltu. Sähköpenkit vaan puuttuu.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Noista koneista ei Suomessa taida olla vielä kovin monien satojen tuhansien kokemusta mutta ei se ilmeisesti ainakaan erityisen heikko ole. Seuraavia murheita voi olla tiedossa:
- ruiskusuuttimien liittimet ovat ainakin ensimmäisissä vuosimalleissa heiveröiset ja voivat alkaa pätkimään
- itse suuttimetkaan eivät pysy uudenveroisina monia satoja tuhansia, koskee varmaan yhtä lailla kaikkia tuon ikäluokan Bosch-suoraruikkareita
- kaksoismassavauhtipyöriä menee
- EGR-venttiili voi jumittua
Eli samoja heikkoja paikkoja kuin monessa muussakin nakussa. Näillä ei kuitenkaan tiettävästi ole tapana katkoa jakohihnoja tai -ketjuja, tukkia öljypumppua tai välijäähdytintä, nielaista imusarjan läppiä tms.
- ruiskusuuttimien liittimet ovat ainakin ensimmäisissä vuosimalleissa heiveröiset ja voivat alkaa pätkimään
- itse suuttimetkaan eivät pysy uudenveroisina monia satoja tuhansia, koskee varmaan yhtä lailla kaikkia tuon ikäluokan Bosch-suoraruikkareita
- kaksoismassavauhtipyöriä menee
- EGR-venttiili voi jumittua
Eli samoja heikkoja paikkoja kuin monessa muussakin nakussa. Näillä ei kuitenkaan tiettävästi ole tapana katkoa jakohihnoja tai -ketjuja, tukkia öljypumppua tai välijäähdytintä, nielaista imusarjan läppiä tms.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
EGR just vaihdettu. Kaksoismassa tuntui jo nyt. Eli varmaan jonkinajan kuluessa sekin menee vaihtoon. Ei pahalta lainkaan, mutta huomasin kevyttä värinää alaväännöllä polkiessa.
Mä ehdotan 500€ hinnanalennusta ja jos käy niin teen kaupat. Pääsee Alfojen maailmaan ja eroon toimivasta, mutta joskin karvalakkimallin Passatista. On siinä hyvät varusteet, mutta Alfan design miellyttää niin paljon että antaa anteeksi jotain teknisiä asioita.
Mä ehdotan 500€ hinnanalennusta ja jos käy niin teen kaupat. Pääsee Alfojen maailmaan ja eroon toimivasta, mutta joskin karvalakkimallin Passatista. On siinä hyvät varusteet, mutta Alfan design miellyttää niin paljon että antaa anteeksi jotain teknisiä asioita.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Kyllä tuo minusta on ihan hyvä hinta jo nyt, eikä sillä voi olettaakaan uutta autoa saavansa. Mutta jos vielä saa viissataa tykö niin onhan se aina kotiinpäin
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Kannattaa kuunnella alustan kolinoita, noilla on taipumusta katkoa jousia.
Makaroonia jo vuodesta -98
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Tunnin koeajolla en huomannut alustassa mitään (niihin Passatin omistajana tottuneena). Ainoa mikä aanaa on hammastanko. Mutta se on sitten sen ajan murhe. Katsotaan huomenna kuinka keijon käy. Tinkiikö äijä... Ei kais se 8900€ kauhee hintakaan ole noilla varusteilla. Vaihdan itse kyllä hammastangon, en viitsi kauheita summia maksaa. Olen vaan remppojen suhteen tullut "laiskaksi". Mieluummin vie toiselle. Tuossa niin iso säästö että teen itse. Annettiin arvio 1200€ hommasta. Kauhea raha... Ilmeisesti kuitenkin hyvin työläs vaihdettava.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
1.9 koneella olevaan 159 on helppo vaihtaa hammastanko.
joten 1200e on aivan ryöstöä.
kannattais varmaan muualta kysyä.
joten 1200e on aivan ryöstöä.
kannattais varmaan muualta kysyä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Ja eikös hammastankoon saanut varaosiakin nykysellään, ettei ihan koko hoitoa tarvitse vaihtaa?
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Eikös niitä tankoja saanut briteistä jollain reilulla 200€/£ ?
Makaroonia jo vuodesta -98
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26258
ja sit tää vesivuoto.
ja sit tää vesivuoto.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Vesipumppu on vissiin yksysin heikoimpia kohtia, Saab pudotti jakohihnan vaihtovälin 150 -> 120tkm tuon takia ja sillä puolella monessa autossa alkanut oireilla jo 100tkm tienoossa. Se on mun tietooni tuon pikkudieselin ainoa moottorikohtainen tyyppivika ja sinällään hyvin helppohoitoinen, kun vaan vaihtaa jakopään ajoissa. Enkä ole edes varma, onko tilanne ihan sama Alfassa.Rasvis kirjoitti:Eli samoja heikkoja paikkoja kuin monessa muussakin nakussa. Näillä ei kuitenkaan tiettävästi ole tapana katkoa jakohihnoja tai -ketjuja, tukkia öljypumppua tai välijäähdytintä, nielaista imusarjan läppiä tms.
Haistan ristiriidan, ei niin tylsä auto voi olla hyväJiitee kirjoitti:Corollaa ... hyvän yksilön
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
En tiedä mitään tylsempää autoa kun perus Corolla. Ite olen pitänyt 100tkm Passatissa varmuuden varalta. Oöen vaihtanut samalla aina vesipumpunkin. Ei paljoa maksa. Jotkut ei vaihda sitä samalla, en käsitä miksi. Säästät 100tkm aikana muutaman kympin. Turhan vaarallista säästöä. Miten näissä mahtuu vaihtaa jakopään? Nelosessa varmaan vitosta mukavempi. Passatista olen joutunut aina purkaa koko keulan kun niin ahdas tila.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
jakopää on suht helppo vaihtaa..tilaa on hyvin..muistaa vaan vaihtaa sen vesipumpun samalla.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Juu se vesipumppu on tyyppivika, mutta käsittääkseni vika on ollut ensiasennuspumpuissa eikä itse rakenteessa. Ja kun tuossa kyseisessä yksilössä tuskin on enää orkkispumppu pyörimässä niin jätin pois listalta.
Tietty se pumppu kannattaa silti uusia samalla kuin remmikin.
Tietty se pumppu kannattaa silti uusia samalla kuin remmikin.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Oma vinkki: Katso mieluummin sitä 2.4 litraista dieseliä...
Waverunner
ps. muuten kyllä hinta ei pahalta vaikuta (suhteessa varusteisiin).
Waverunner
ps. muuten kyllä hinta ei pahalta vaikuta (suhteessa varusteisiin).
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Kaupat tehty. Sain tingattua vielä 400€ pois hinnasta. Eli 8500€ jäi maksettavaa. Pitänee viedä melkein heti vaihdattaa hammastanko.
Komja auto kyllä. En halua 2.4 vajaavetoista ja nelivetotarjonta Suomessa huonoa. Jos sairastun ostaessani tämän Alfan niin tarkoitus kyllä hankkia seuraavaksi Italiasta 50-100tkm ajettu 2.4JTDM neliveto. Hintaa veroineen päivineen leimattuna ja huippuvarusteilla tulee olemaan sen 20t€.
Nyt pärjätään 150hp:lla. Muuttuuko käytös paljon softauksella, boksilla? Tuntuu että teho alkaa "repimään" vasta kolmen tonnin hujakoilla. Tottunut Passatissa 1800rpm alkavaan vääntöön.
Mikä olikaan Nokialla se Alfa huolto? Tällä foorumillakin joku vinkkas sinne.
Komja auto kyllä. En halua 2.4 vajaavetoista ja nelivetotarjonta Suomessa huonoa. Jos sairastun ostaessani tämän Alfan niin tarkoitus kyllä hankkia seuraavaksi Italiasta 50-100tkm ajettu 2.4JTDM neliveto. Hintaa veroineen päivineen leimattuna ja huippuvarusteilla tulee olemaan sen 20t€.
Nyt pärjätään 150hp:lla. Muuttuuko käytös paljon softauksella, boksilla? Tuntuu että teho alkaa "repimään" vasta kolmen tonnin hujakoilla. Tottunut Passatissa 1800rpm alkavaan vääntöön.
Mikä olikaan Nokialla se Alfa huolto? Tällä foorumillakin joku vinkkas sinne.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Katsopa EGR:n ja Ilmin kunto - alavääntö paranee kummasti kun EGR ei ole ihan tukossa...Saturnus kirjoitti:Kaupat tehty. Sain tingattua vielä 400€ pois hinnasta. Eli 8500€ jäi maksettavaa. Pitänee viedä melkein heti vaihdattaa hammastanko.
Komja auto kyllä. En halua 2.4 vajaavetoista ja nelivetotarjonta Suomessa huonoa. Jos sairastun ostaessani tämän Alfan niin tarkoitus kyllä hankkia seuraavaksi Italiasta 50-100tkm ajettu 2.4JTDM neliveto. Hintaa veroineen päivineen leimattuna ja huippuvarusteilla tulee olemaan sen 20t€.
Nyt pärjätään 150hp:lla. Muuttuuko käytös paljon softauksella, boksilla? Tuntuu että teho alkaa "repimään" vasta kolmen tonnin hujakoilla. Tottunut Passatissa 1800rpm alkavaan vääntöön.
Mikä olikaan Nokialla se Alfa huolto? Tällä foorumillakin joku vinkkas sinne.
JTi
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Vääntöä löytyy selvästi enemmän ja alempaa, jos lastuttaa.
Onnea hankintasi johdosta.
Onnea hankintasi johdosta.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
EGR vaihdettu uuteen nyt autoliikkeeseen tullessaan. Täytyy piakkoin softata. Kauheen hintasia vaan pikkuoperaationa. Ylihinnoiteltuja..
Kiitos kaikille vastauksista, laittelen kuvia kun saan auton itselleni
Kiitos kaikille vastauksista, laittelen kuvia kun saan auton itselleni
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Omaani tein (2.4) kuristuslevyn, nimittäin tukkeutunen EGR:n puhdistamisen jälkeen oli alavääntö kateissa.Saturnus kirjoitti:EGR vaihdettu uuteen nyt autoliikkeeseen tullessaan.
Pikkuhiljaa tukkeentunut, sitten kun oli tarpeeksi tukossa sytyttääkseen vikavalon niin puhdistin sen ja silloin eron vasta huomasi. Kuristuslevyllä sai alaväännön alle 2000 rpm taas takaisin. Foorumin haulla löytyy tarinaa näistä.
En sitä ajatellut poistaa käytöstä kokonaan moottorin nopeamman lämpenemisen takia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Repimisestä en tiedä mutta kelvollista vetoa pitäisi löytyä jo alta puolentoista tonnin, eli ei kuulosta ihan siltä että kaikki olisi kondiksessa.Saturnus kirjoitti:Tuntuu että teho alkaa "repimään" vasta kolmen tonnin hujakoilla. Tottunut Passatissa 1800rpm alkavaan vääntöön.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Nokian Autotalo tai Team F40Saturnus kirjoitti:Mikä olikaan Nokialla se Alfa huolto? Tällä foorumillakin joku vinkkas sinne.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Kuvailin ehkä väärin sen repäsyn, mutta paras tehoalue on kauhean korkealla.
Löysin tällaisen vääntökäyrän, kertoo aika hyvin tilanteen:
http://www.doc-power.com/showppic.php?p ... hp.png.org
Softaus pitäisi kyllä tehdä. Huolettaa kaksoismassavauhtis kun nut tuntui ihan pikkusen ajossa, että kuinka kestää tuollaiset newton lukemat noin alhaalla? Team F40 pyysi boxista ja asennuksesta yli 700€. En tiedä mitä boksi maksaa, mutta tuntui kauhean korkealta.
EDIT. Ne boksit onkin aivan älyttömänhintaisia
Löysin tällaisen vääntökäyrän, kertoo aika hyvin tilanteen:
http://www.doc-power.com/showppic.php?p ... hp.png.org
Softaus pitäisi kyllä tehdä. Huolettaa kaksoismassavauhtis kun nut tuntui ihan pikkusen ajossa, että kuinka kestää tuollaiset newton lukemat noin alhaalla? Team F40 pyysi boxista ja asennuksesta yli 700€. En tiedä mitä boksi maksaa, mutta tuntui kauhean korkealta.
EDIT. Ne boksit onkin aivan älyttömänhintaisia
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Kattele ensiksi 'kuherruskuukausi' ja mieti vasta sitten bokseja
tarkasta egr... no vitsi vitsi, johan se on kolmeen kertaan todettu vaihdetuksi, mutta ehkä sen tulppaus olisi tässä kohtaa suht'koht' järkevä kun venttiili on vielä uusi, tuskin se nyt parissa tonnissa kerkiää miksikään mennä muutenkaan.
Ei paha kone vaihtaa jakohihnaa, jos on yhtään samaa kuin GM;n muissa tuotoksissa, kiristimessä oli ainakin saabilla joku naurettava kikka, piti vääntää sitä oikealle kohdalle tai jotain tuollaista - ei kuitenkaan loppujenlopuksi ollut paha
tarkasta egr... no vitsi vitsi, johan se on kolmeen kertaan todettu vaihdetuksi, mutta ehkä sen tulppaus olisi tässä kohtaa suht'koht' järkevä kun venttiili on vielä uusi, tuskin se nyt parissa tonnissa kerkiää miksikään mennä muutenkaan.
Ei paha kone vaihtaa jakohihnaa, jos on yhtään samaa kuin GM;n muissa tuotoksissa, kiristimessä oli ainakin saabilla joku naurettava kikka, piti vääntää sitä oikealle kohdalle tai jotain tuollaista - ei kuitenkaan loppujenlopuksi ollut paha
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Puhelimessa jo tänään juteltiinkin, mutta tosiaan en tuolla vinkuna oireella lähtis hammastankoa vaihtamaan. Ensin letkujen tarkastus ja uudet kunnon öljyt+RVS, jos ei nämä auta niin sitten mahdollisesti pumppu, hammastanko listalla viimeisenä.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Mä ostin (ja palautin testin jälkeen ilmeisesti juurikin samaisen) Steinbauerin boksin. Laitoin 1.9 JTD:hen (GT, 150 hv). Ei tuonut riittävästi menoa lisää, jotta investointi olisi ollut kannattava. Lisäksi tuota Steinbauerin boksia markkinoitiin TÜV-hyväksyttynä olevan ainoa muutoskatsastettava boksi - ja niinhän se taitaa ollakin KUNHAN päivittää ensin alustan vastaamaan esim. jarrujen osalta täysin mallisarjan tehokkainta 159:iä eli siis 3.2 litrasta bensaa...Saturnus kirjoitti:... boxista ja asennuksesta yli 700€. En tiedä mitä boksi maksaa, mutta tuntui kauhean korkealta.
EDIT. Ne boksit onkin aivan älyttömänhintaisia
Suoraan boksista tuo Steinbauer ei siis suinkaan ole muutoskatsastettava. En sitten näe tuon vuoksi mitään eroa muihin bokseihin (esim. Race Chip, josta onkin toinen keskustelu pystyssä foorumilla), jos sitä ei aio laittaa leimalle. En tosin tiedä sitä, että onko noilla bokseilla sinänsä eroja moottorin keston kannalta, mutta tällaisia ajatuksia minulle heräsi.
Pettymys, niin tehojen, "laittomuuden" kuin hinnankin suhteen.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Täällä odotellaan Italiaanoa sormet hypistellen. Muutama päivä vielä.
Epezi: Aletaan tutkimaan vikaa heti pikimmiten kun saan auton käsiini. Saa kitinät pois. Tosiaan mitään ei ohjauksessa tunnu, tehostin vaan vonkuu ja kitisee (ei hihna).
Joo en mä sellasia alkais muutoskatsastelee. Mitenkä suora-ohjelmointi ihan OBD väylän kautta? Kai se sentään on mahdollista?
Epezi: Aletaan tutkimaan vikaa heti pikimmiten kun saan auton käsiini. Saa kitinät pois. Tosiaan mitään ei ohjauksessa tunnu, tehostin vaan vonkuu ja kitisee (ei hihna).
Joo en mä sellasia alkais muutoskatsastelee. Mitenkä suora-ohjelmointi ihan OBD väylän kautta? Kai se sentään on mahdollista?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Steinbaueri ei tosiaan mikään erityisen edullinen ole. Ohjelmointeja on kyllä saatavilla, maksavatkin yleensä 500-600€. Ovat pääsääntöisesti toiminnaltaan ja tehonlisältään boxeja parempia, mutta tietty boxin voi halutessaan irrottaa ja jälleenmyydä.
Tuosta muutoskatsastuksesta, on varmaan mahdollista tehdä monessa Euroopan maassa tuon tuv:hyväksynnän vuoksi, mutta ei tämäkään asia ole Suomessa ihan niin yksinkertaista.
Tuosta muutoskatsastuksesta, on varmaan mahdollista tehdä monessa Euroopan maassa tuon tuv:hyväksynnän vuoksi, mutta ei tämäkään asia ole Suomessa ihan niin yksinkertaista.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Alfa haettu. Hammastanko se siellä. Ajettu 200km nyt ja kyllä se ohjaus hiukan pykältää.
To do lista:
- Hammastangon? vaihto, pitää siirtää vähän tuonnemmaksi aika kallista..
- Öljynvaihto
- Lämpötila-anturin vaihto autoliikkeen piikkiin ensviikolla, antaa vikakoodia, silloin tällöin moottorin vikavalo ja lämpömittari elää omaa elämäänsä. Moottorin vikavalo lähtee pois kun nollaa lämpöanturin koodin.
- Pyyhkijän runko löysällä, ei paina sulkaa lasiin tarpeeksi
- Vaihdelaatikon öljyjen vaihto, mikä niissä on vaihtoväli?
- Kaksoismassavauhtipyön ja kytkimen uusiminen, joskus myöhemmin. Ei ole lainkaan paha vielä, mutta huomaa.
Hieno auto kertakaikkiian. Pidän valtavasti. 1.9 dieselissäkin ihan hyvin vääntöä. Jämäkkä ajella. Ei nitise eikä natise. Mikä näissä 1.9JTDM koneissa kuuluu olla tyhjäkäyntinopeus, nyt 750rpm, onko ok?
To do lista:
- Hammastangon? vaihto, pitää siirtää vähän tuonnemmaksi aika kallista..
- Öljynvaihto
- Lämpötila-anturin vaihto autoliikkeen piikkiin ensviikolla, antaa vikakoodia, silloin tällöin moottorin vikavalo ja lämpömittari elää omaa elämäänsä. Moottorin vikavalo lähtee pois kun nollaa lämpöanturin koodin.
- Pyyhkijän runko löysällä, ei paina sulkaa lasiin tarpeeksi
- Vaihdelaatikon öljyjen vaihto, mikä niissä on vaihtoväli?
- Kaksoismassavauhtipyön ja kytkimen uusiminen, joskus myöhemmin. Ei ole lainkaan paha vielä, mutta huomaa.
Hieno auto kertakaikkiian. Pidän valtavasti. 1.9 dieselissäkin ihan hyvin vääntöä. Jämäkkä ajella. Ei nitise eikä natise. Mikä näissä 1.9JTDM koneissa kuuluu olla tyhjäkäyntinopeus, nyt 750rpm, onko ok?
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Omastani huomasin ohjaustangon jo koeajolla. Ei kyllä pykältänyt yhtään, mutta millin klappi ratissa. Näytin eka vehjettä Tre:een Teltassa, Tuomio=molemmat sisemmät raidetangonpäät vaihtoon. Vessassa kuitenkin myyjäliikkeen takuu 12 kk, käskivät menemään autofit korjaamoon, josta tuomio, koko ohjausakseli on vaihdettava. Sanoivat vielä, että tähän Q tonicciin ei ole irrallisia sisä ja ulko akselin päitä? Deltassa olisivat siis vaihtaneet ne ei vaihdettavat, ja autofit tiesi heti et koko tanko uusiksi. No ennen vaihtoa ohjaus ei pykältänyt, ja auto meni kuin juna. Nyt ohjaus pykältää parkkikksel, klappii ei ole ja auto menee ku kokaiiniampiaisen syönyt hyttynen, ratti vinossa. Mutta tehostin ei kyllä mun käsittääksini ulvo kummastakaan em mainituista. Vai , Sanokaa viisammat?
giuliaano
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Viisaudestani tiedä, mutta omassani on vaihdettu molemmat ulommat raidetangonpäät sekä sisempi vasemmalta. Meteliä piti kaikkien noiden jälkeenkin, joten se oli ihan oma hommansa, joka on pysynyt toistaiseksi poissa lisättyäni nestettä tehostimeen ja käänneltyä lämpöisessä kurvaillen ihan äärilaidasta toiseen. Pakkasessakin ollut ihan hiljainen, mutta katsotaan nyt, kun on tullut oikein kunnolla kylmä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
^^ vai meniköhän juuri päinvastoin. Delta tiesi että sekä sisä että ulkopäitä on saatavilla erikseen ja Autofit ei
Ymmärtääkseni vielä joskus -06 ehkä -07 ei sisäpäitä ollut saatavilla erikseen, mutta varmaan -08 niitä sai jo tarvikkeena.
Ymmärtääkseni vielä joskus -06 ehkä -07 ei sisäpäitä ollut saatavilla erikseen, mutta varmaan -08 niitä sai jo tarvikkeena.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
Ei tämä ole sattumoisin musta SW, Kamuxista?
Onnea hankinnasta. Hyväkuntoisen ja kaikkialta alkuperäisessä maalissa olevan 159:n löytäminen on epätodennäköisempää kuin loton pääpotin voitto. Noita on maalattu takuuseen hirvittävä määrä maalivaurioiden takia; olen nähny pari 159:ä, joissa joku luukku/puskuri on eri sävyä jo ennen kuin auto on luovutettu ensimmäiselle ostajalle.
Onnea hankinnasta. Hyväkuntoisen ja kaikkialta alkuperäisessä maalissa olevan 159:n löytäminen on epätodennäköisempää kuin loton pääpotin voitto. Noita on maalattu takuuseen hirvittävä määrä maalivaurioiden takia; olen nähny pari 159:ä, joissa joku luukku/puskuri on eri sävyä jo ennen kuin auto on luovutettu ensimmäiselle ostajalle.
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
On juuri se. Kokemusta automaalauksesta sen verran, että näkee kyllä heti jos on paikkoja korjailtu. Etulokasuojat maalattu, sävy sama, mutta maalipinta "tuoreempi", kevyttä aplaria havaittavissa. Naarmua pinnassa myös hiukan vähemmän kuin muissa osissa. Todella tyytyväinen olen ollut autoon, nyt yhden vuorokauden omistaneena. Kaikki siistissä alkuperäiskunnossa, Novitecin takapönttöjä huomioimatta. En ole löytänyt mitään ruostetta/maalauksen merkkejä muualta kuin etulokareista.
Keväällä pitää antaa jollekin Pesukinnaslaiselle kiillotettavaksi ja pinnoitettavaksi. Nyt pesunaarmua jonkinverran.
Keväällä pitää antaa jollekin Pesukinnaslaiselle kiillotettavaksi ja pinnoitettavaksi. Nyt pesunaarmua jonkinverran.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Nyt kaivataan 159:n ostossa pikaista apua
^ Laitan sulle privaa.