75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)
Valvoja: Moderators
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)
Alkaa tuon auton sekoilu olla semmoista, jotta mulla alkaa loppua ideat..
Probleemit alkoivat erinäköisinä käyntihäiriöinä. Pätkimistä, sammuilua yms.
Välillä lähtee käyntiin helpostikkin, välillä saa sahata akun tyhjäksi tuloksetta.
Kun/jos saa käyntiin, saattaa käydä pitkäänkin hyvin (20km ajoa eilen), tai saattaa sammua muutaman sekunnin jälkeen.
Kipinää tulee, bensaa tulee. Mm. eri ilmejä ja sytkäösia kokeiltu ristiinrastiin. Ihan randomilla välillä toimii normaalisti, välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan.
Pienenä yksityiskohtana, jo eilen huomio kiinnittyi tuohon bensapumppuun, joka jatkaa yleensä surraamista, vaikka kääntää virrat pois?
Tänään kokeiltiin myös ohittaa koko virtalukko ja sama homma. Korjaantuu käyttämällä akunkenkä irti.
Onko tästä nyt tosiaan tuo boksi kärähtänyt, vai onko tässä vielä jotain mitä kannattais kokeilla?
Probleemit alkoivat erinäköisinä käyntihäiriöinä. Pätkimistä, sammuilua yms.
Välillä lähtee käyntiin helpostikkin, välillä saa sahata akun tyhjäksi tuloksetta.
Kun/jos saa käyntiin, saattaa käydä pitkäänkin hyvin (20km ajoa eilen), tai saattaa sammua muutaman sekunnin jälkeen.
Kipinää tulee, bensaa tulee. Mm. eri ilmejä ja sytkäösia kokeiltu ristiinrastiin. Ihan randomilla välillä toimii normaalisti, välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan.
Pienenä yksityiskohtana, jo eilen huomio kiinnittyi tuohon bensapumppuun, joka jatkaa yleensä surraamista, vaikka kääntää virrat pois?
Tänään kokeiltiin myös ohittaa koko virtalukko ja sama homma. Korjaantuu käyttämällä akunkenkä irti.
Onko tästä nyt tosiaan tuo boksi kärähtänyt, vai onko tässä vielä jotain mitä kannattais kokeilla?
Viimeksi muokannut nakkis, 14 Marras 2013, 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Liittimet hanskalokeron takana? Niissä tuppaa olemaan kosketushäiriötä.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
- Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
- Paikkakunta: Nurmes
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
^ Tuota minäkin veikkaisin ensimmäiseksi.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
^^
^
Mitä nyt katselin kirjoista, niin juurikin nuo liittimet tuovat eculle sähköä(?), joten erittäin tervetullut vinkki!
Käyn huomenna räplää noita liittimiä ja katotaan auttaako. Selittäis paljon asioita..
Sivuhuomiona vielä 2/3sta "ehjänä" hankitusta ilmistä olivat sittenkin rikkinäisiä. Läppä jumii ääripäissä ja mm. se "neula" ei palaudu "virrat pois" asentoon, eli työnny sitä "tappia" vasten, mikä avaa ne kärjet siinä alempana. (Noin kai sen kuuluis toimia?) Toisessa ääripäässä meinaa jumia myös.
Mutta, kääntämällä se neula käsin noista kahdesta "kiinni asentoon", sekä sillä yhdelläkään toimivalla mittarilla ei bensapumppu stopannut, eli viittais vielä enemmän tonne ecun/sen sähköjen suuntaan?
Mutta juu, onhan siinä nyt paljon muutakin vikaa tullut huomattua täs, listataan niitä nyt tähän, kun motivaatio tämän kunnostamiseksi nyt vihdoin tais iskeä.
-Pakoputki vuotaa muutamastakin kohdasta.
-Bensafiltteri tihkuttaa.
-Öljynpainemittari ei toimi.
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
-Maalipinta alkaa paikkapaikoin olla tosi huono.
Vielä jotain hipisteltävää toki löytyy, mutta kirjotellaan niistä sit myöhemmin, jos nyt saisin tuon ensin pelittään..
Edit: Ja joku pakollinen kuvahan täytyy pistää, jos tämä nyt rojektitopikiksi asti kehkeytyy, joten tässä:
Arvatkaa kumpi sai leiman?
^
Mitä nyt katselin kirjoista, niin juurikin nuo liittimet tuovat eculle sähköä(?), joten erittäin tervetullut vinkki!
Käyn huomenna räplää noita liittimiä ja katotaan auttaako. Selittäis paljon asioita..
Sivuhuomiona vielä 2/3sta "ehjänä" hankitusta ilmistä olivat sittenkin rikkinäisiä. Läppä jumii ääripäissä ja mm. se "neula" ei palaudu "virrat pois" asentoon, eli työnny sitä "tappia" vasten, mikä avaa ne kärjet siinä alempana. (Noin kai sen kuuluis toimia?) Toisessa ääripäässä meinaa jumia myös.
Mutta, kääntämällä se neula käsin noista kahdesta "kiinni asentoon", sekä sillä yhdelläkään toimivalla mittarilla ei bensapumppu stopannut, eli viittais vielä enemmän tonne ecun/sen sähköjen suuntaan?
Mutta juu, onhan siinä nyt paljon muutakin vikaa tullut huomattua täs, listataan niitä nyt tähän, kun motivaatio tämän kunnostamiseksi nyt vihdoin tais iskeä.
-Pakoputki vuotaa muutamastakin kohdasta.
-Bensafiltteri tihkuttaa.
-Öljynpainemittari ei toimi.
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
-Maalipinta alkaa paikkapaikoin olla tosi huono.
Vielä jotain hipisteltävää toki löytyy, mutta kirjotellaan niistä sit myöhemmin, jos nyt saisin tuon ensin pelittään..
Edit: Ja joku pakollinen kuvahan täytyy pistää, jos tämä nyt rojektitopikiksi asti kehkeytyy, joten tässä:
Arvatkaa kumpi sai leiman?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- Jarkkolainen
- Viestit: 137
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
- Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Tuo paskonut ilmi selittäsi sen bensapumppuun lliityvän ongelman, siellähän on mikrokytkin joka ohjaa pumpun toimintaa? Korjatkaa viisaammat.
EDIT:: ja kuvassa oikeanpuoleinen kulkine on leimattu taas vuodeksi
EDIT:: ja kuvassa oikeanpuoleinen kulkine on leimattu taas vuodeksi
Oo=\*/=oO Oo=\*/=oO OO=\*/=OO
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Joskus vuonna -92 tai 93 kolaroin Saksan autobahnilla kyseisen yksilön oikean etukulman Fronteran takakulmaan. Frontera lensi kaiteen yli katolleen metsään Hannover Ost liittymän jälkeen. Ei kuitenkaan mennyt Alfa lunastukseen, koska pohjanmaalta löytyi sankarit jotka lupasivat vak.yhtiölle ilmeisen hyvään hintaan laittaa kuntoon. Kun autoa hain, piti kaksin käsin vääntää ratista, kun puolsi niin rajusti. Siinä sitten pähkäsivät että jos tosta tukivarresta vedettäisiin, niin suoristuisi!! Vaadin nelipyöräsuuntausta yms. Sellainen löytyisi jostain päin Seinäjokea... Ei tullut koskaan oikein hyvä tästä, ja juurikin joustoliikkeissä keula oudosti heijasi oikealle.nakkis kirjoitti:^^
^
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Joopatijoo.. Nyt tämä hiljeni sitten lopullisesti, toimi, ei toimi, toimii, ei toimi -temppuilun jälkeen.
Kaikki löytyneet liittimet ja releet on nitkuteltu, natkuteltu ja putsailtu.
Startatessa yskähtelee kerran pari ja siinä se. Vielä kuukausi sit tuolla pihassa ajelin ympyrää..
Kokeilin nypätä ilmiltä johdon irti --> tekee samaa... Seuraavaksi jalkatilasta eculta johto irti ja edelleen täysin sama käytös.
Olisko kellään lainata/myydä ehjää ecua mielellään tästä keski-suomen alueelta, josko kokeilisi sitä seuraavaksi?
Purkissa seisoo numerot: 0 280 001 134.
Yyveellä tai numerosta nolVIISnol 5143833 tavoittaapi.
Kaikki löytyneet liittimet ja releet on nitkuteltu, natkuteltu ja putsailtu.
Startatessa yskähtelee kerran pari ja siinä se. Vielä kuukausi sit tuolla pihassa ajelin ympyrää..
Kokeilin nypätä ilmiltä johdon irti --> tekee samaa... Seuraavaksi jalkatilasta eculta johto irti ja edelleen täysin sama käytös.
Olisko kellään lainata/myydä ehjää ecua mielellään tästä keski-suomen alueelta, josko kokeilisi sitä seuraavaksi?
Purkissa seisoo numerot: 0 280 001 134.
Yyveellä tai numerosta nolVIISnol 5143833 tavoittaapi.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
autosihan on ilmeisesti L-jetronic? ja jos näin niin oletkos tsekannut se yhditelmäreleen joka ohjaa polttoaine pumppu aj ruiskun boxia, nuohan eivät ole käsittääksen ikuisia ja jos rele sökö niin siihen ei nitkuttelut auta, omassa GTV6:ssa mykistyi aikanaan se pumpun ohjauspuoli ja rakentelin uuden piirin ihan 30A normireleellä..
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Mites se moottorin maadoitus? Onko kunnossa?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Ecuvika ei liene tosiaan kovin todennäköinen, mutta täältä löytyy joutilas ecu jos ei muualta löydy vikaa. Ilmamäärämittarikin taitaa olla.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
^^^^No nyt.. Rele kyllä naksahtelee startatessa, mutta tosiaan tuo toinen puoli vois olla pimee. Erittäin hyvä vinkki!
3.0 tosiaan kyseessä ja maadoitus pitäisi olla kondiksessa. Tarkistetaan sekin vielä uudemman kerran.
Kiitokset myös Tuomas K:lle tarjouksesta!
Tänään toivottavasti kerkiän taas autoa hetkisen tutkimaan ennen pimeän tuloa. Näistä on hyvä jatkaa!
3.0 tosiaan kyseessä ja maadoitus pitäisi olla kondiksessa. Tarkistetaan sekin vielä uudemman kerran.
Kiitokset myös Tuomas K:lle tarjouksesta!
Tänään toivottavasti kerkiän taas autoa hetkisen tutkimaan ennen pimeän tuloa. Näistä on hyvä jatkaa!
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Jeps.. Sama meno jatkuu..
Tuon yhdistelmäreleen purin ja siellä yhdessä jalassa olin näkevinäni pienen renkaan, muutoin vaikutti hyvältä. --> Juotto ja varmuuden vuoksi kävin vielä tv- & radiohuollossa tarkistuttamassa tuon nappulan. --> Kunnossa.
Huomioita: Bensapumppu saattaa edelleen jäädä starttauksen jälkeen hurisemaan, vaikka ottaa avaimet ja virrat pois.? Joskus pysähtyy niinkuin kuuluukin.
Noin viidestäkymmenestä starttikerrasta, kymmenellä kerralla lähtee käyntiin "palmun alta".
Saattaa sammua sekunnin, viiden sekunnin tai viden minuutin jälkeen aivan sattumanvaraisesti.
Ajamaankin pystyy, silloinkun jää käyntiin ja voimatkin tuntuis olevan tallella.
Noista maapisteistä: Onko niitä akusta lähtevän miinuksen ja kuvissa olevien lisäksi vielä jossain?
Muita vinkkejä/ideoita?
Tuon yhdistelmäreleen purin ja siellä yhdessä jalassa olin näkevinäni pienen renkaan, muutoin vaikutti hyvältä. --> Juotto ja varmuuden vuoksi kävin vielä tv- & radiohuollossa tarkistuttamassa tuon nappulan. --> Kunnossa.
Huomioita: Bensapumppu saattaa edelleen jäädä starttauksen jälkeen hurisemaan, vaikka ottaa avaimet ja virrat pois.? Joskus pysähtyy niinkuin kuuluukin.
Noin viidestäkymmenestä starttikerrasta, kymmenellä kerralla lähtee käyntiin "palmun alta".
Saattaa sammua sekunnin, viiden sekunnin tai viden minuutin jälkeen aivan sattumanvaraisesti.
Ajamaankin pystyy, silloinkun jää käyntiin ja voimatkin tuntuis olevan tallella.
Noista maapisteistä: Onko niitä akusta lähtevän miinuksen ja kuvissa olevien lisäksi vielä jossain?
Muita vinkkejä/ideoita?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Oletko varma että kun vika on päällä tulee kipinää ja polttoainetta? kosketushäiriöltä tai nirhaantuneelta johdoltahan tuo vahvasti vaikuttas.
Puola voisi olla myös rikki, toisaalta yleensä sekin taitaa hajoata vähän loogisemmin. Muut toimilaitteet taidat melkein ollakin kokeillut?
Sulakerasian takana olevat liittimet voi myös olla löysällä tai itse sulakkeessa kosketushäiriö.
Tosin jos polttoainetta ja kipinää tulee, mutta ei käynnisty niin noi voi melkein ottaa pois laskuista.
Puola voisi olla myös rikki, toisaalta yleensä sekin taitaa hajoata vähän loogisemmin. Muut toimilaitteet taidat melkein ollakin kokeillut?
Sulakerasian takana olevat liittimet voi myös olla löysällä tai itse sulakkeessa kosketushäiriö.
Tosin jos polttoainetta ja kipinää tulee, mutta ei käynnisty niin noi voi melkein ottaa pois laskuista.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)
Tänään pääsin taas auton kimppuun ja päätin nyt vielä varmuuden vuoksi, liittimien putsauksen jälkeen, tehdä uusiksi kaikki helposti käsillä olevat maajohdot.
Starttaus ----> Prkl sehän käy ja kulkee!
Tulipahan opittua ainakin seuraavaa:
- Vaikka johto ja liittimet näyttävät ehjiltä, voi siellä silti olla katkos.
- Vaikka jonkinsortin korjaamopäällikkönä ikänsä autoja rassannut heppu autoa tutkittuaan, vedon uhalla, väittää että ecu siitä on rikki, koska "just tollei ne hajoo bemareistaki", älä usko ihan pureksimatta!
Tuolla ylempänähän useampaan otteeseen jo veikkailtiin vian oikeaa syytä..
- Vaikka koko ecun ottaa muuten toimivasta autosta pois, sen ilmeisesti pitäisi silti jotenkuten käydä. Ei kyllä tullut kokeiltua enään..
Kiitos kaikille vinkkejä ja neuvoja antaneille!
Starttaus ----> Prkl sehän käy ja kulkee!
Tulipahan opittua ainakin seuraavaa:
- Vaikka johto ja liittimet näyttävät ehjiltä, voi siellä silti olla katkos.
- Vaikka jonkinsortin korjaamopäällikkönä ikänsä autoja rassannut heppu autoa tutkittuaan, vedon uhalla, väittää että ecu siitä on rikki, koska "just tollei ne hajoo bemareistaki", älä usko ihan pureksimatta!
Tuolla ylempänähän useampaan otteeseen jo veikkailtiin vian oikeaa syytä..
- Vaikka koko ecun ottaa muuten toimivasta autosta pois, sen ilmeisesti pitäisi silti jotenkuten käydä. Ei kyllä tullut kokeiltua enään..
Kiitos kaikille vinkkejä ja neuvoja antaneille!
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)
tätä kyllä epäilen hyvin vahvastinakkis kirjoitti: - Vaikka koko ecun ottaa muuten toimivasta autosta pois, sen ilmeisesti pitäisi silti jotenkuten käydä. Ei kyllä tullut kokeiltua enään..
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ratkaistu näillänäkymin)
^Ähh, tuolta unohtui sana "maadoituksen" välistä. Sorry.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: 75 v6 ongelmat (ecu?)
Tähän senverran päivitystä, jotta etupyörissä oli toispuoleisesti säädettyä aurausta melkein 5cm.heme kirjoitti:Joskus vuonna -92 tai 93 kolaroin Saksan autobahnilla kyseisen yksilön oikean etukulman Fronteran takakulmaan. Frontera lensi kaiteen yli katolleen metsään Hannover Ost liittymän jälkeen. Ei kuitenkaan mennyt Alfa lunastukseen, koska pohjanmaalta löytyi sankarit jotka lupasivat vak.yhtiölle ilmeisen hyvään hintaan laittaa kuntoon. Kun autoa hain, piti kaksin käsin vääntää ratista, kun puolsi niin rajusti. Siinä sitten pähkäsivät että jos tosta tukivarresta vedettäisiin, niin suoristuisi!! Vaadin nelipyöräsuuntausta yms. Sellainen löytyisi jostain päin Seinäjokea... Ei tullut koskaan oikein hyvä tästä, ja juurikin joustoliikkeissä keula oudosti heijasi oikealle.nakkis kirjoitti:^^
^
-Auraus edestä säädetty täysin toispuoleisesti, eli ratti myös kääntyi toiseen suuntaan enemmän kun toiseen. (selittänee ainakin osittain oudon heijauksen oikealle ulosjoustoissa?)
Säädin kulmat suurinipiirtein niinkuin ne kuuluukin, eli molemmin puolin tasaisesti ja haritukselle n. 1mm. Jo alkoi etupää tuntua siltä niinku 75sessa kuuluiskin, heijaukset loppui siihen. Samalla kiinnitin irtonaisena heiluneen hammastangon, vaihtelin suojakumeja yms. pientä..
Ammattilaisellahan nämä oli viimeksi säädetty "kohilleen"..
Jotain kummaa tuossa silti vielä on etupäässä, hieman epämääräinen on tuntuma verrattuna tuohon edelliseen 75seen. Voiko tuo V6 keulilla sentäs niin paljon vaikuttaa? Jokatapauksessa pitää mittailla näitä tarkemmin sittenkun kevät taas koittaa..
Pääasia kuitenkin on, että tää taas käy ja leimaakin olis tuonne 2015 asti. Tästä on hyvä jatkaa harjoituksia.
E: Kiva tuo 75 kyllä ekana harrasteautona, ni tällai "0-tiedoilla" liikenteeseenlähtenytkin on vähänniinku pakotettu oppimaa jotai tosta autotekniikasta ja tuon "sielunelämästä". Yhtä ja toista on joutunu jo nakertamaan noiden kans. Esim. oli siinä sormi syvällä suussa ku ekaan 75seen rupesin kytkin- ja takajarruremonttia tekemää.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)