Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Miten nopeasti muilla 2.2 omistajilla nousee lämpö 90 asteeseen, kun ulkona parin asteen pakkanen? Eilen kruisailin tankkaamaan pari kilsaa, siitä kehää pitkin pari kilsaa kohtuu rivakasti ja sitten hiljempaa taajamaa kotiin vielä pari kilsaa ja ei ihan päästy täyteen lämpöön. Suojalärpäkkeet keulaan löytyisi, mutta ei ne kyllä sovi sinne päinkään, eli lienee Luigi humalassa taas veistelly (vai joku maahantuojalla selvinpäin??).

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mulla lämpenee 90 asti 6 km/ 10 min työmatkan aikana.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

onko normaalia et kytkimessä on ihan ylhäällä ns.tyhjä kohta n.muutaman sentin ennenkuin varsinaisesti polkimen vastus alas painaesa tuntuu? poljin kuitenkin nousee ihan ylös asti eikä mitää ääniä kuulu ja kaikki vaihteet skulaa..

e: ja kytkin ottaa kiinni ijan normaalisti.

Äksjiiärrä
Viestit: 80
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

^^^ itsellä työmatkaa myös n. 6km mutta ei mulla enää näillä keleillä ehdi 90° nousta lämmöt. Jos joutuu odottamaan kaikissa kolmissa liikennevaloissa matkalla niin sitten ollaan ehkä lähellä 90. Olettaisin kuitenkin termarin olevan kunnossa, koska suunnilleen samalla tavalla pelasi myös viime talven ja pidemmällä matkalla lämmöt pysyi kovillakin pakkasilla tasan tarkkaan 90 asteessa. Öljyn lämpö sitten enemmän seilaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eiköhän sitten ole normaalia. Onko kellään noita lärpäkkeitä laitettuna keulaan?

jkk: Ei kuullosta kytkintuntuma tutulta, mutta pitää muistaa tunnustella huomenna..

Äksjiiärrä
Viestit: 80
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Ei ole mitään ylimääräisiä tukkoja keulassa, viime talvena näytti hyvin pelaavaan 30 pakkasille asti. Laitellaan sitten niitä lappuja kun oikea talvi tulee.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Näillä "pakkasilla" näyttää 2.2JTS vaativan sen ~6-8km ajoa. Yleensä silloin nousee normisti 90 asteeseen moottorin lämmöt. Viime talvena tosiaan tuli ajettua ihan useita satoja kilometrejä jossain reilussa -25 asteen pakkasessa ilman mitään lärpäkkeitä edessä ja tasan 90 astetta piti lämmöt ja kabiinissakin ihan tarpeeksi lämpöä. On se vaan hyvä talviauto.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hyvin pärjää kyllä ilmankin, mutta ajattelin josko lämpenis nopeammin. Ei taida kuitenkaan olla ratkaisevaa ja sitä paitsi sisälämppärillä saa kabiinin lämpimäksi etukäteen, eikä ulkonäkökään kärsi 8)

Eikä ne tosiaan olisi siihen keulaan sopineetkaan :oops:

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Viime päivien pikkupakkasilla lämpötilan neula on vähän yli 50C noin 1,5 kilometrin jälkeen ja sisätilan puhallin herää eloon. En ole kyllä sitä seuraillut koska nousee täyteen lämpöön.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Rolle kirjoitti:Eiköhän sitten ole normaalia. Onko kellään noita lärpäkkeitä laitettuna keulaan?
.
Kuva

Sopii tai ei, mutta noilla on menty.

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Huomenna menossa ostamaan 159 Alfaa 1.9 dieselillä. Mitä pitää huomioida? Laturi, EGR ja ahdin juuri vaihdettu.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Jotkut ovat väittäneet 1.9JTD:n laatikkoa heikoksi esitykeksi. Manuaalista vissiin kyse? Tuossahan on jo aika hyvin vaihdettu osaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Hajonneiden laturin, EGR:n turbon, kytkimen, suuttimien, kannen ja koko pannun lisäksi ei vaihteisto ole hajonnut. Ei siitä ole muuta huolta kuin kankea käyttö.
Viimeksi muokannut hjpp, 28 Marras 2013, 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Carlos kirjoitti: Sopii tai ei, mutta noilla on menty.
Sopii huomattavasti paremmin kuin mun :)
jkk: Ei kuullosta kytkintuntuma tutulta, mutta pitää muistaa tunnustella huomenna..
Joo on siinä sellainen reilu sentti eri tuntumalla, eli lienee normaalia.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, kiitti tsekkaamisest :)

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Manuaaliaskilla juu. Ainakin on ne yleisimmät vikapaikat korjattu. Katsotaan millanrn peli on kun käyn katsomassa.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

No just joo. Vuosia sitten oli 156 SW ja olihan se jakohihnan porsimista lukuunottamatta muikee peli. Nyt olis ekan maatalousmoottorin aika meikän elämässä ja 330 penaria olen katsellut, kunnes tänään erehdyin koestamaan 159 kiisselin. No totta kai se vei mennessään ja siihen nähden tuo 330 xda buimuri tuntuu ihan mopolta.

Pistelin koeajolla surutta menemään virne naamalla ja vaikka tuo käsihämmenteinen laatikko toi mieleen kuorma-auton, niin silti, uneton yö on vissiin tiedossa.

Nyt olis vertaistuen paikka. Ainoa asia mikä tuon muikeen tunnin aikana hämäsi, oli selkeä vihellys yli 80:n nopeudessa. Onko tuossa fööni tulossa tiensä päähän, vai mistä muusta tuo voisi kuulua? Autolla on rullattu reilut 170 tkm.

Anteeksi pitkä alustus, mutta tältä ei ole tuntunut sitten tuon 156:n.

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Ahdin vinkuu toki isommissa nopeuksissa enemmän koska paine kasvaa. Enemmmän ahtaa vedossa isommilla vaihteilla mitä 1 ja 2. Kilsat näyttää myös siltä. Voi kestää vielä silti aika kauankin. Se on vaan hyvä vaihtaa hyvissä ajoin. Tonnin saat laskea ahtimelle ja työlle.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Itse auto on sen hintainen, ettei tuo tonttu vieläkään nosta sitä maileihin nähden huippuhintoihin, joten olen ajatellut jo mielessäni että pari toimintatonnia on vissiin hyvä varata noin alkuun noita fixejä varten. On se silti hävyttömän vähän verrattuna saman suorituskyvyn kiesiin. Seli seli...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Onko ääni nimenomaa nopeudesta vai kierrosluvusta/tehonotosta kiinni? 159:ssä on jotain ilmaohjureita tai jotain (Polforea varmasti osaa sanoa huomattavasti tarkemmin näistä?), jotka viheltävät kunnolla sopivassa nopeudessa. Tuo "viheltäminen" terminä itsessään olisi vähän turboon liitettävä, mutta taisi täällä aiemminkin joku ihmetellä nimenomaan outoa vihellystä, joka oli sitten ilman osumista johonkin...?

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Eipä tuo kaupunkinopeuksissa pahemmin kuulunut, yli kaheksankympin kylläkin. Oli sellainen tasainen vislaus.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ettei vaan tulis kuskin ovesta? En lähtisi ekana veikkaamaan ahdinta jos ääni kuuluu tasaisessa nopeudessa. Turbon vislaus korostuu huomattavasti vedossa, kun hyrrän vauhti kasvaa ja sekä paine että ilmamäärä nousee huomattavasti.

Jos se auto Hämeenlinnassa on, niin voin tulla vaikka lauantaina antamaan henkilökohtaista vertaistukea äänen arvioinnissa. Mää mikään autoinssi oo, mutta jokusen kilsan ehtiny ajaa 159:llä ja pari lisää muilla turbokikottimilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Hämis kirjoitti: 330 penaria olen katsellut, kunnes tänään erehdyin koestamaan 159 kiisselin. No totta kai se vei mennessään

Nyt olis vertaistuen paikka. .
En tiedä onko toivotunlaista vertaistukea, mutta itsellä oli valinta a4 3.2, 325/330xi:n ja 159:n välillä. Arvaas miten kävi? :-D

Avatar
Lutra
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Syys 2013, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2006 oli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Lutra »

Aukeileeko muilla peraluukku ajon aikana? Mun yksilössä, yleensä varsin pian lähdöstä, peraluukun aukiolovalo syttyy aina silloin tällöin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei, mutta helposti on lähtiessä valmiiksi auki, kun avaimen nappi painuu taskussa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

^^^^
Onko näissä ollut noita ovien suhinajuttuja tai vinkumisia? 156:n oviin tuli aikanaan laitettua lisää tiivistettä jotta niistä pääsi eroon. Tuo tasainen vinku kovemmassa vauhdissa voisi selittää tuon. Ainoa vain että en saanut paikallistettua sitä mihinkään, niin siksi se rupesi mietityttämään.

Aiemmista kieseistä vain A4 on ollut ahdettu, mutta se oli uusi ja siitä ei tarvinnut vikoja tarvinnut haeskella.

^^^
Sepä se. Tämä ei ollut aluksi edes mielessä, kunnes hetken mielenhäiriössä hyppäsin puikkoihin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mulla alkoi kuskin ovi viheltämään vähän oston jälkeen, helpotti kun hollasin sen paikoilleen. Repsikan ovi alkoi tekemään samaa vuotta myöhemmin, mutta vaikeni kun kollega ajaessa tökki oven sisäpuolista tiivistettä. Juuri siksi tuo tulikin mieleen potentiaalisena syypäänä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:Ei, mutta helposti on lähtiessä valmiiksi auki, kun avaimen nappi painuu taskussa.
mulla kans tätä!

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Täällä kanssa. Kerran ajomiitissä meni alun isompien teiden pätkä luukku raollaan - hyvä tuuletus ja kiva sisämelu. :oops:
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mä luulin aluks että autossa on joku vika tai et se ottaa häiriösignalii jostain mutta sehän olikin vain taskupainallus. joudun hääräämään paljon duunin pihalla joten jätän nykyään työpäivän ajaks avaimet sisälle niin ei enään aukea kontti:)

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mistä tunnistat sä laakeri vian?

159 alkanut pitämään sellasta ylimääräst rengasmeluun verrattavaa "kohinaa"/"rohinaa" ja vaimeaa uikutusta ihan tässä lähipäivinä ja ääni tulee mielestäni kuljettajanpuolen eturenkaan suunnilta. Eli olisiko tuo 99,9% varmuudella laakeri sanomassa sopimustaan irti?

Jarrujen painelu ei vaikuta ääneen, joten se varmaan sulkee jarrujen laahaamisen pois.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jahas, takaovi ei aukea ulkoa eikä sisältä. Mistä se jäätyy ja miten ongelman vois hävittää?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pasi kirjoitti:Mistä tunnistat sä laakeri vian?

159 alkanut pitämään sellasta ylimääräst rengasmeluun verrattavaa "kohinaa"/"rohinaa" ja vaimeaa uikutusta ihan tässä lähipäivinä ja ääni tulee mielestäni kuljettajanpuolen eturenkaan suunnilta. Eli olisiko tuo 99,9% varmuudella laakeri sanomassa sopimustaan irti?

Jarrujen painelu ei vaikuta ääneen, joten se varmaan sulkee jarrujen laahaamisen pois.
Muuttuuko ääni kääntyessä? Jos kääntyessä oikealle voimistuu, mutta vaimenee kääntyessä vasemmalle, voi sanoa yli 99% varmuudella laakerin syylliseksi.
Toinen miten laakerivian voi helposti diagnosoida: kulma ylös, pyöritä rengasta ja pidä hennosti toista kättä jousella. Jos ravistaa, vatkaa, tärisee tai värisee (tai rohisee oudosti) -> laakeri. Jos taas jousi ei tärise, ei outoa ääntä ymv. niin sitten menee hankalaksi.
Jos epäilet arviotasi, käy läpi kaikki renkaat "pyöritys-painajousta"-menetelmällä, huomaat kyllä eron jos sitä on. Se on selvä "nypytys" jousessa, mikä tuntuu.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pasi kirjoitti:Mistä tunnistat sä laakeri vian?

159 alkanut pitämään sellasta ylimääräst rengasmeluun verrattavaa "kohinaa"/"rohinaa" ja vaimeaa uikutusta ihan tässä lähipäivinä ja ääni tulee mielestäni kuljettajanpuolen eturenkaan suunnilta. Eli olisiko tuo 99,9% varmuudella laakeri sanomassa sopimustaan irti?
Kuulostaa äkkiseltään tutulta. Mun molemmat etulaakerit alkoi porsiessaan pitämään tuollaista melko huomaamatonta rohinaa, joka vaimeni puolen keventyessä. Oikeassa laakerissa oli myös tuntuva klappi. Harva huomasi noita rohinoita vaikka olin asiasta sanonut, eli perinteistä laakeriulinaa ei kuulunut kummastakaan. Kumpaakaan ei myöskään pystynyt paikantamaan tuolla jousitestillä. Molemmat laakerit kyllä varmistuivat viallisiksi vaihdon yhteydessä, eli pelkästä kuvitelmasta ei ollut kyse.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Muutaman sata kilsaa ehti mulla etulaakeri rohista ja sitten kun tunkkasin pyörän ilmaan niin klappi oli jo tosi iso, eikä tarvinnut arvailla onko vikaa. Ei olisi varmaan enää pitkälle päässyt.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Tänään ajoon lähtiessä moottorin häiriövalo vilkkui aikansa (ehkä minuutin ajan käynnistyksestä) ja lopetti. Näytössä en huomannut mitään ilmoituksia ja kone toimi normaalisti.

Olikohan tämä jotain lievempää häiriötä, joka jää vikamuistiin mutta vikavalo ei jää palamaan?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Muistaakseni taisi tarkoittaa sitä, että ei pala kauhean tehokkaasti tuolloin polttoaine. Mitään vikakoodia se ei jätä, mutta ilmoittelee itsestään noin. Ei kai tuo kauhean vaarallista ole, jos sattuu kerran tai kaksi vuoteen...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kyllä noistakin pitäisi jäädä koodi muistiin, mutta juuri tuota polttoaineen heikkoa palamista tarkoittaa tuo vilkkuminen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

No niinhän siinä sitten kävi. Q4 kököttää pihassa.

Katsotaan miten meidän suhde tästä kehittyy.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se kehittyy niin, että lähdet ajamaan 290:n läpi. Siellä on lumipeite ja Q4-viisysi on oikein elementissään, eli oikein mainio tehdä tuttavuutta uuden kumppanin kanssa. Ei tartte ajaa kovaa, että on kivaa. :-D

Huomaa myös Q4 joulupata-haaste, viispytylle summaksi tasoittuu 34 euroa ;)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

DaViega kirjoitti:kyllä noistakin pitäisi jäädä koodi muistiin, mutta juuri tuota polttoaineen heikkoa palamista tarkoittaa tuo vilkkuminen
Tässä uskossa minäkin olen elänyt. MES ei moista havainnut, eikä aikoinaan Filaron kaveritkaan, kun asiasta vielä erikseen mainitsin. Voisikohan tuo olla jotenkin liittyä siihen, kuinka usein/pitkään tuo vilkahtelee ja jos se mene yli tietyn rajan -> jättää vikakoodin?

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Mikähän tuon heikon palamisen voisi aiheuttaa kun keväällä on vaihdettu ketju, ajoituksenmuuntimet ja tulpat, eli ne on ainakin ok. Auto oli lämmityksessä ennen starttia mutta eipä tuo säteilylämmitin ole ongelmia ainakaan ennen aiheuttanut.

No, jos tuo ei toistu niin tuskin jaksan hirveästi päätäni vaivata moisella.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ajatko 95 vai 98:lla?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tuonkaan ei pitäisi vaikuttaa, minä en huomaa ainakaan mitään eroa noilla kahdella.

Suutinta tekisi mieli veikata, mutta silloin vika olisi koko ajan päällä. taitaa mennä kategoriaan joissain on pieni kosketushäiriö tai joku johto on hankaantumassa poikki tms. melkein se pahin mahdollinen vianhaun kannalta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ eiks toi 95 oo ehdoton ei näihin gm sukuisiin motteihin?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

emt, ajoin viime kesänä pari tankillista eikä sitten mitään eroa huomannut.

edit: näköjään ei käy 1.9 ja 2.2:een, mutta jollain logiikalla V6 käy? onko meillä ketään, kuka olisi ajellut koko ajan 95e10:llä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

DaViega kirjoitti:emt, ajoin viime kesänä pari tankillista eikä sitten mitään eroa huomannut.

edit: näköjään ei käy 1.9 ja 2.2:een, mutta jollain logiikalla V6 käy? onko meillä ketään, kuka olisi ajellut koko ajan 95e10:llä?
ainakin muutama tuhat km nyt takana 2.2:lla tankattuna vaan 95e10:iä... Ei tullut kyllä edes mieleen ettei toimis tuon aikakauden autossa... hyvin tuntuu pelaavan.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja michael »

Rolle kirjoitti:Ajatko 95 vai 98:lla?
En ole ikinä tankannut muuta kuin 98:aa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ite oon vältelly tankilla jostain syystä 95:sen pistoolia melkein yhtä paljon kuin sitä mustaa jostain syystä :D

Muistan että itsellänikin vilkkui jonkun aikaa moottorivalo kaatosateessa päästellessä joskus kesällä.. Unohdin sen samalla hetkellä ja ei ole tullut takaisin :wink: sillä välillä käytetty testerissä eikä siellä kyllä ollut mitään infoa jäänyt tästä ainakaan

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

kannattaa laittaa sitä 98 bensaa kun ohjekirjas niin lukee, tankin hinta 95 vs 98 on muutaman euron...

Vastaa Viestiin