159 JTD:n lastutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Juuri näin, tätä itsekkin ajattelin ja itselleni perustelin.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Jään odottelemaan kokemuksianne... Selasin internetin maailmaa ja löysin sekä positiivisa että negatiivisia kokemuksia RaceChipistä.

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Onko porukalla kuinka laajalta ajalta nyt RaceChip Prosta kokemuksia? Luin aika kauhutarinoita tuosta boksista @ www.alfaowner.com. Edukas hinta houkuttelee, mutta mitä mahtaa tehdä koneelle pidemmällä aikavälillä..

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Saturnus kirjoitti:Onko porukalla kuinka laajalta ajalta nyt RaceChip Prosta kokemuksia? Luin aika kauhutarinoita tuosta boksista @ http://www.alfaowner.com. Edukas hinta houkuttelee, mutta mitä mahtaa tehdä koneelle pidemmällä aikavälillä..
En usko, että yhtään mitään. Kun puhutaan koneesta, on pidemmän aikavälin arvioita mahdoton antaa oli sitten lastu tai ei. Jos RC:n kaltaiset yksiköt olisivat aiheuttaneen maailmanlaajuisen pandemian konerikkojen puolella, en usko, että näitä yrityksiä edes olis, saatikka tuolla tasolla. Sekä lastuja, että moottorioptimoituja autoja suhaa suomen, Euroopan ja maailman teillä valtavasti. Se on siinä 2vuotta vanhassa kaupparatsun olympiavolkkarissakin ollut suurella todennäköisyydellä vastaava kilke ja liike myy auton "takuuautona" onnelliselle uudelle omistajalle. Yleensä näistä ei tiedä myyjäliike/huolto mitään.

Joku suomalainen arvostettu moottorinoptimoija sanoi jo vuosia sitten, että ei se uusi ohjelma/lisääntynyt teho sitä moottoria tai voimansiirtoa hajota vaan yleensä käyttäjä itse. Olettaen tietysti, että tehonlisäys tehdään järjen rajoissa.

Isoilla volyymeillä, kun bisnestä tehdään(RC), löytyy aina hyviä mutta myös huonoja kokemuksia. Tämä pätee myös hieman off topiccina kymmenkunta vuotta sitten suorittamaani silmien laaserointiin. Siinä sitä oli monenlaista varoittelijaa ja epäilijää. -6,50 ja reipas hajataitto ja näkö on edelleen partaveitsen tarkka. Noista jutuista löytyy paljon kauhutarinoita ja taas niitä hyviä tarinoita. Sen verta oli uskoa asiaan, että päätin kokeilla ja tyytyväinen olen ollut. Totesin varoittelijoille jo tuolloin, että näin c-kasetti ajan kasvattina pidin cd-levyä ihan mahdottomana keksintönä, kun se ilmestyi. Saati sitä, että kaveri"poltti" musaa sillä 386:lla kotona levylle. :shock:

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

En softauksessa näe mitään "huonoa", se kun tehdään auton omaa ohjelma parantaen. Mutta hiukan kutkuttaa nämä huijausboksit. Pitäis koittaa ostaa ja viedä penkkiin + katsoa arvoja. Mitenköhän arvot näkyy koneella kun boksi tavallaan huijaa arvoja? Näkyykö arvot realistisina boksin kanssa vai orkkisarvoina? Hinta on niin edukas että siksi epäilyttää :D

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Saturnus kirjoitti:En softauksessa näe mitään "huonoa", se kun tehdään auton omaa ohjelma parantaen. Mutta hiukan kutkuttaa nämä huijausboksit. Pitäis koittaa ostaa ja viedä penkkiin + katsoa arvoja. Mitenköhän arvot näkyy koneella kun boksi tavallaan huijaa arvoja? Näkyykö arvot realistisina boksin kanssa vai orkkisarvoina? Hinta on niin edukas että siksi epäilyttää :D


Alfaowner on myös pullollaan ongelmatilanteita huonosti toimivien softausten kanssa painiskelevia autonomistaja. Näkisin siinä myös omat riskinsä.

Alkeellisimmat "lastut", saatta perustua tuohon "huijaukseen", kuten tuolla jossain ylempänä ketjussa todettiin.
Alla karkeasti erään valmistajan tiivistelmä tehoyksikön hyödystä.

Tehoyksikkö on TD turbodiesel moottorien elektronisen ohjainyksikön ja moottorin syöttöpumpun väliin kytkettävä lisämuisti. Tehoyksikkö optimoi moottorin polttoaineen tarpeen huomattavasti alkuperäistä ohjainyksikköä tarkemmin, joka näkyy pienempänä polttoaineen kulutuksena ja suurempana teho-/hyötysuhteena nostaen auton alavääntöä. Mitään kiinteitä muutoksia autoon ei tehdä, vaan kytkennät suoritetaan liittimillä. Tehoyksikkö ottaa ohjainimpulssin turbon ahtopaineesta, mutta ei lisää sitä, vaan antaa polttoainetta oikeassa suhteessa alkuperäiseen ahtopaineeseen nähden ja näin ollen täydentää ja tarkentaa palamissuhdetta. Moottoria ei rasiteta mekaanisesti, koska ahtopaineen säätöön ei puututa. Tehoyksikkö toimii moottorinohjaajan hienosäätäjänä ja korjaa valmistajan antamaa toleranssia siten, että moottorille suunnitellut ominaisuudet voidaan hyödyntää paremmin, itse moottoria kuitenkaan manipuloimatta.

Pari väliporrasta valmistajan jälkeen ja saadaan tuo edullinen hinta tuplattua/triplattua. Noita löytyy kotimaan markkinoilta paljon +400€ hintaan.

Aikoinaan Gsi Astrasta hajos nokka-akselin asentotunnistin. Uus makso merkkilikkeessä 400€ , asiallisella pajalla 200€ ja Valtran traktoritehtaalla noita Siemensin valmistamia sähkökikkareita( vastaavia) tuli taloon sisään alta 1€ hintaan. :wink:

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Rail anturin ja ecun väliin kytkettävä boksi ei pysty tekemään muuta kuin antamaan väärää anturitietoa eculle eli huijaa ecua muuttamalla anturilta tulevaa 0-5V signaalijännitettä. Kaikki ecun laskemat rail paineeseen perustuvat arvot on tämän jälkeen vääriä. Ecu ohjaa väärällä anturitiedolla rail painetta korkeammaksi n. 150 -250bar. Maksimit huitelee siten jossain 1850bar luokassa. Tällä korotuksella saadaan noin 20% lisää tehoa. Vehkeet on suunniteltu 1600bar tienoille. Jatkuvasti korkeampi rail paine rasittaa korkeapainepumppua ja suuttimia.

Tämmöisessä RaceChipissä voi olla jonkinlainen säätökartta ettei tuota painetta nosteta kuin jollain tietyllä alueella. Maksimikin voi olla rajoitettu. Mittaamallahan tuo selviäisi.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

samu_m kirjoitti:Rail anturin ja ecun väliin kytkettävä boksi ei pysty tekemään muuta kuin antamaan väärää anturitietoa eculle eli huijaa ecua muuttamalla anturilta tulevaa 0-5V signaalijännitettä. Kaikki ecun laskemat rail paineeseen perustuvat arvot on tämän jälkeen vääriä. Ecu ohjaa väärällä anturitiedolla rail painetta korkeammaksi n. 150 -250bar. Maksimit huitelee siten jossain 1850bar luokassa. Tällä korotuksella saadaan noin 20% lisää tehoa. Vehkeet on suunniteltu 1600bar tienoille. Jatkuvasti korkeampi rail paine rasittaa korkeapainepumppua ja suuttimia.

Tämmöisessä RaceChipissä voi olla jonkinlainen säätökartta ettei tuota painetta nosteta kuin jollain tietyllä alueella. Maksimikin voi olla rajoitettu. Mittaamallahan tuo selviäisi.
Jonkinlainen säätökartta/kartat löytynee tuosta RC2 ja ultimate versiosta(perusasteus + 2 lisäasetusta) Muissa säädöissä pyydettiin ottamaan yhteys tekniseen tukeen.

Omassa käytössä on polttoaineen kulutus laskenut ja tankillisella huitelee pidemmälle, kuin aiemmin. Tiedot perustuu gas cubby äppiin iluurissa

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Hmmm. No kuulostaahan toi ihan hyvältä. Pitää paneskella tammikuussa tilaukseen. Kiitos infosta!

Dirty-Larry
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Syys 2012, 09:27
Car(s): 159 2.4 Jtdm Q-tronic, 2010

Ex. 156 2.0 JTS, 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Dirty-Larry »

Noniin, edellisistä päivityksistä on tässä keskustelussa jo tovi kulunut.
Mitenkäs Racechip Pro 2 omistajat, onko miten racechipit pelittänyt? Onko pitkällä välillä huomattu mitään osien kulutusta tai erikoisuuksia?
ilmeisesti polttoaineen kulutukseen myös postitiivisia vaikutuksia?
alkanut edullisella hinnalla kiinnostamaan kovin kyseinen palikka

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Mie vaihdoin juuri autoa ja ekalle koeajolle lähtiessä huomasin heti että autossa on joko lastu tai ohjelma tehtynä. Oon aikoinaan ajanu 2.4 JTDm vakiona ja se oli kyllä jotain kauheaa kuraa. Alavääntö puuttuu täysin ja liikkeellelähtö on välillä vaikeaa.

No konepellin avattuani löysin race chipin. Tehoja on, vääntöä on mutta en siltikään tiedä onko tuo pitemmän päälle fiksu keksintö. Jos jotain pitäisi tehdä niin re-map on se oikeampi juttu joka toimii varmasti paremmin kuin nuo huijausboksit. Täytyy nyt ajella ja katsella että jätänkö tuon kiinni vai otanko pois ja hommaan oikean ohjelman.

Kulutuksesta en osaa vielä sanoa kun en ole kerennyt puolta tankkia enempää ajaa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Oman yksilön kohdalla kävikin pieni ylläri, kun viripajalla todettiin että autossa olikin jo remapattu ECU. Autossani on siis ollut, ja on vieläkin, kiinni myös RaceChip Pro 2 -viripurkki, joten selittääkin jotain noista nykyisistä menohaluista... :mrgreen:

Olen noin vajaan vuoden verran ajellut tosiaan _myös_ tuo RC2-purkki kiinni, ( enpä tiennyt tuosta mappauksesta ) ja kyllähän tuon ollessa käytössä eron huomaa, vaikka remapattu kampe onkin. Ei ongelmia havaittavissa, joten ajattelin pitää edelleen ainakin tovin tuon purkin vielä kiinni. Onneksi tuota tehopurkkia on helppo säätää oman mielen mukaan, joten en usko että tuosta nyt kovin suurta haittaa autolle on?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Sitten se on ollut rikki? Kaikki ehjät 2.4JTDm:t (oli ne sitten 129kW vehkeitä 156:n nokalla, 147kW+ 159:n nokalla), niin ei ne ole puhdittomia olleet edes alakierroksilla......
...Paitsi jos on ollut DPF/EGR-ongelmaa tai jotain muuta...
Eipä sillä, että tuo mitenkään erityisen pirteä alakierroksilla olisi, mutta ehjänä on kyllä menohaluja ihan mukavasti tuon kokoisesksi loossiksi.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^+1
Oma kulkine lähti liikkeelle vakiona kolmosella tyhjäkäynnillä parin asteen ylämäkeen kytkintä varovasti nostaen. Mistä sen väännön pitäs alkaa? Hommatkaa sähköautot...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

En kyllä itsekään allekirjoita puhdittomuutta 2.4 JTDm koneissa 159:n kohdalla. Hyvin ne lähtee ja alhaalta vääntää ihan riittävästi. Lieneekö ollut jokin mesta tukossa tai jotain?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vakiona se nostelee syötöt hieman rauhallisesti vältellen savutusta pidentääkseen DPF:n ikää. Onhan siellä voimaa luvattuun malliin, mutta luonteeltaan hieman "lehmä", eli lähtee sillai sivistyneen rennosti liikkeelle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eiks se oikeanpuoleinen pedaali ole tarkoitettu käytettäväksi? Turboviivettä ei lasketa.
Naapurin toinen ooppeli, vectra konserni 1.9d automaatti, kamala kiihdyttäessä, miettii pirun pitkään. Kuulema huollon jälkeen paljon rivakampi jonkin aikaa. Ooppeli (?).

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se ole pelkkä perinteinen turboviive jossa odotellaan kompurasiiven pyörimistä, vaan moottorinohjaus odottaa paineiden nousua ja ilman liikkumista ennenkö suostuu antamaan lisää soppaa, siitä tuo rauhallinen (ja sinällään helppo) käytös. Se ahdin herää tuntuvasti nopeammin jos soppaa antaa herkemmin ja tuolloin auton käytöksestä tulee terävämpi ja ripeämmän tuntuinen. Siitä vaan luontaisena seurauksena tulee myös savua, joka tukkii DPF:ää, jonka pitäisi kestää mahdollisimman pitkään ilman puhtaaksipolttoa ja vielä paaaaljon pidempään ilman pöntön vaihtoa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kyl mul ainaki auto liikkunu rivakammin, kun jengat ollu reilusti yli tyhjäkäynnin, niin bensa ku diesel. :o:
Tos alfan dieselissä turboviiveen huomaa, sitikka on niin mopo ettei siitä vastaavaa tunne...

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ne joilla 159 on alhaalta nuhainen, niin teillä on väärä vaihteisto! Sellainen köyhälistön väkisinvaihdettava versio. :lol:

Onko muuten kukaan Qtronicin omistaja valitellut huonosta alaväännöstä.
Täytyy kyllä antaa pointsit tuolle automaatin toiminnalle kaikin puolin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Tottakai auto liikkuu rivakammin tehoalueella kuin tyhjäkäynnillä, mutta se ahdin herää oikeasti ihan pirun nopeasti pienilläkin kierroksilla jos sen vaan herättää. Se huomattavan pitkäntuntuinen viive on nimenomaan moottorinohjauksen tekosia, ei ahtimen lagisuutta.

Onko kukaan, jolla DPF on tyhjennetty ja auto softattu, valittanut turboviiveestä tai heikosta alaväännöstä?

Toisaalta, onko kukaan, joka ei ole ajanut softatulla ja DPF tyhjätyllä 2.4:lla, valittanut turboviiveestä tai heikosta alaväännöstä? Kyllähän siellä (ehjässä autossa) voimaa on, se vaan tuodaan esille sivistyneesti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Onko viive sivistynyttä? Jos se kone kuitenkin softamuutoksella ahtaa alhaaltakin niin eiköhän tuo liity jollain tapaa päästöihin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On, kun auto lähtee vetämään sillai leppoisan hallitusti. Ei se ole perinteisen turboviiveen tyyppinen viive, että ensin ei tapahdu mitään ja sitten kerralla kaikki, vaan lähtee sinällään suht. rivakasti muttei revi. Eli auto hämää persdynoa tehokkaasti, mutta sitten kun kattoo mittariin niin se kyllä nousee.

Parikin moottorinohjauksen ammattilaista on ainakin mulle selittänyt tuon savunsäästelyn DPF:n elämän pidentämiseksi ja se kuulostaa ihan loogiselta (etenkin kun näkee millaista savua sieltä ilman DPF:ää saa pihalle, kun vähän piristää) ja olen itsekin kokenut kuinka paljon heräämistä voi nopeuttaa, joten olen taipuvainen uskomaan tuon selityksen. Kyllähän tuokin päästökategoriaan menee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Polforea kirjoitti:Vakiona se nostelee syötöt hieman rauhallisesti vältellen savutusta pidentääkseen DPF:n ikää. Onhan siellä voimaa luvattuun malliin, mutta luonteeltaan hieman "lehmä", eli lähtee sillai sivistyneen rennosti liikkeelle.
Juuri tätä tarkoitin. Ja sen eron kyllä huomaa vakioon samalla sekunnilla kun on lastu tai ei ole lastua. Se eka lähtö tökkää ja ihan sama vaikka painat kaasun pohjaan niin mitään ei tapahdu ekaan sekuntiin.

Eikä siinä edellisessä dieselissä kyllä ollut mikään tukossa. Kaverin vakio 08 2.4 on ihan samanlainen töksäyttelijä. Joko kuskissa vikaa tai sitten jossain muualla.
Life is too short to drive boring cars.

kalliopuska
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja kalliopuska »

Itellä kiinnostaa että onko kukaan tai monikaan lastuttanu qtronickia? Ja lähinnä tehonlisäyksen puolelta.
Kiinnostaa kokemukset tuosta Aisin Warnerin kestävyydestä?
Kun olen tottunu mersun laatikoihin jotka kestää repiä kaiken minkä vakio kokoonpano antaa myöten.

Tänään tyhjäsin dpf:n sekä sen yhteydessä olevan katin. Ei vaikutusta oikeastaan mihinkään. Ahdot nousee hiukan nopeammin entä ennen ja mahdollisesti hiukan hiljeni koneen ääni. Muuten ei vaikutusta juuri mihinkään, ei savuta eikä haise ja yhtä nuhanen alle 2000kierroksen.
Vielä ens viikonloppuna imusarjan putsaus liqui molyn aineilla. Sitten ois lastutus mahdollisesti ajankohtainen joskus.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Kyllä oma Q-tronic oli lammas ennen Racechippiä alakierroksilla. Jos vertas vaikka Volvon huomattavasti tehottomampaan 163hp D5 automaagiin, oli alakierrosvääntö Alfassa heppoista. Hetken kun piti jalkaa pedaalilla oli kulku kuitenkin mukavan ripeää.

Kyllä tuo Aisin kestää vähintään yhtä hyvin, kun märssyn lootat.

RPM
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Marras 2014, 08:50
Car(s): 159 2.4jtd

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja RPM »

Terve.

Ei 159 ainakaan ilman lastua mitenkään nuhaselta alakieroksilla 1300-2000 ihan hyvin vetää, en tiedä johtuuko se eri ahtimesta manuaali vs automaatti Garrett vs KKK

Oma autoni on siis manuaalivaihteinen ja 2.4JTDm 210 hp Q4

Nyt Racechip pro 2 kiinni kyllä hieman paremmin menee, mutta ei siellä alakierroksilla mitään mullistavaa tapahtunut.

Pitää laitaa boksista asetukset kohilleen.....

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuliko diiseliin vauhtia säätöjen jälkeen, vai onko turha ostos?

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Racechip 2:sta on vissiin nyt porukalla pidempiaikaisia kokemuksia.. Onko järkeä vai ei?

Pieni piristys on tervetullut, jos kulutus vielä tippuu niin sehän on vain plussaa.

Kevättä kohdin mennessä pitäisi ruveta tilailemaan 159:n kaikkea pientä kivaa, ja racechip on tässä pyörinyt ensialkuun mielessä..

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Racechip 2 oli minullakin kiinni ennen ohjelmointia, kyllähän se toi vakioon nähden ihan mukavasti lisävääntöä ja tehoja, eteenkin alakierroksille (manuaali tosin). Ainoastaan tyhjäkäynti muuttui karkeammaksi, ilmeisesti polttoaineen painepuolelle tuodaan sen verran lisää tavaraa että laitteet raksuttaa enemmän.

Otin sitten itse tuon pois kun teetätin ohjelmoinnin, DPF:n tyhjäyksen ja EGR:n tulppauksen. Imusarjan läpätkin on lukittu auki. Nyt tehoja on ihan tuntuvasti enemmän kuin tuolla Racechipillä (vaikka hyvä laite onkin) ja tyhjäkäynti on pehmeää. Suosittelen suoraan tuota ohjelmointia + edellä mainittuja toimenpiteitä, vaikka hieman kalliimpi onkin tuohon purkkiin nähden.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Gommi
Viestit: 178
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Gommi »

En välttämättä mitään peruuttamatonta halua tehdä ainakaan vielä, jonka takia miettinyt tuota racechippiä.

Ei kampe sattuisi vielä pyörimään jossain laatikon pohjalla, jos kyllä voisin sen jollain rahalla ostaa pois mikäli siitä haluat lupua?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Gommi kirjoitti:En välttämättä mitään peruuttamatonta halua tehdä ainakaan vielä, jonka takia miettinyt tuota racechippiä.

Ei kampe sattuisi vielä pyörimään jossain laatikon pohjalla, jos kyllä voisin sen jollain rahalla ostaa pois mikäli siitä haluat lupua?
Valitettavasti möin oman purkkini viime kesänä...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja heme »

Mulla on tuo Racechip, alkoi kytkin vähitellen luistamaan, joten otin pois. Alhaalle tuli kyllä reilusti lisää vääntöä.

Avatar
nsrmies
Viestit: 55
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo MiTo QV
Exät: AR 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS
Paikkakunta: Turku

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Paljonkos vääntöä mahtaa tuo Qtronic -laatikko kestää? Racechipin lastua on kovasti kuolattu, mutta onko turvallinen valinta?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Varmaan jos EGR on tulpattu ja hiukkassuodatin tyhjätty? Ja mitä Qtronicciin tulee, niin sama Aisinin laatikko volvon XC90/S80 V8 (315hv/440nm)myös, joten luulisi kestävän.

Dirty-Larry
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Syys 2012, 09:27
Car(s): 159 2.4 Jtdm Q-tronic, 2010

Ex. 156 2.0 JTS, 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Dirty-Larry »

Itellä oli Racechip pro 2 vaihtelevasti kahden vuoden aikana kiinni (katsastuksiin ja huoltoihin otin irti ja välillä ajelin ilman).
Omasta mielestä toi nimenomaan alakertaan mukavuutta Q-tronic vaihteistolla ja muutenkin huomasi lisääntyneitä menohaluja.
Kulutuspuolella ajotietokoneen mukaan kulutus väheni, toteutuneesta kulutuksesta en tiedä kun en niinkään seuraile tankkausvälejä..
Mitään ongelmia eikä erityistä kulumista mihinkään ilmennyt.

Nyt olisi Racechip Pro 2 myytävänä jos jotain kiinnostaa, Alfa meni vaihtoon ja purkki jäi hyllyyn..
jos kiinnostaa niin laita yv. tai sähköpostia lassi.patrikainen@talotek.fi

vesakiljunen
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Syys 2016, 09:05
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja vesakiljunen »

Tuli ajatus auton piristämisestä novitec powerrail 5:llä. Tehneet paljon alfoihin näitä ja takana testikilometrejä. Lupaavat 235hp ja 440nm. Toiminee DPF kanssa.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Onkohan tähän aiheeseen tullut uutta tähän päivään mennessä? Miten nykyisin pärjää katsastuksessa näiden egr- ja softamuutosten kanssa? Tuleeko vaikeuksia egr:n poiston kanssa? Entä dpf:n poiston kanssa?

Kyselin Motorbitin ohjelmasta ja paikallinen edustaja sanoi, että dpf:ää ei voi enää poistaa, koska se näkyy katsastuksessa. Egr muokataan jotenkin muuten. En ole vielä saanut vastausta/tarjousta ohjelmoinnista/muutoksista, mutta aikaisempien tämän ketjun viestien perusteella olisi mahdollista saada noin 240hp/500nm ja hintaa 450-750€. Hinta on kyseisen paikallisen edustajan sivuilta saatu arvio.

Kiinnostaisi lähinnä alaväännön lisääminen. Tehon lisäys ei niinkään. Eipä tuohon ohjelmoinnin yksityiskohtiin ole minulla ainakaan mitään käsitystä siitä, millä tavalla ohjelmointia voi itse räätälöidä vai onko se kaikille samanlaisille autoille yksi ja sama ohjelma. Ehkä lisähintaan voi sitten tehdä yksilöllisiä muutoksia?

Minulla Alfa 159 2.4 Jtdm -07 200hv 400nm
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenhän se DPF:n poisto muka näkyy?

Mulla ilman DPF:ää oli K-arvo tarpeeksi alhainen. Ja se on kuitenkin se, mitä tässä maassa katsellaan...

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Minulla ei tästä mitään omakohtaista tietoa, mutta näin ymmärsin korjaamon miehen puheen, että jollakin testilaitteella näkyy.

OBD:n kautta?
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Polforea »

EGR:n disablointi ei näy katsastuksessa mitenkään, kunhan se on tehty oikein (ts. vikavalo ei pala eikä vikakoodia tule).

DPF:n fyysinen poisto voi nosturilla näkyä tai olla näkymättä, riippuen tekijästä ja inssistä. Softapuolella poisto on minun tietääkseni edelleen mahdollinen tehdä niin, ettei siitä jää kiinni päästömittarin tai vikakoodien vuoksi, mutta tokihan mm. nokeentuvat pakoputkenpäät voivat herättää epäilyksiä. Väännön lisääminen sinänsä ei edellytä kummankaan saastelaitteen poistoa, mutta kaasunvasteen nopeuttaminen (ahtimen "herättäminen" lisäsavulla) tuottaa kyllä nokea niin, että se ei DPF:n kanssa hyvää tee. Jos vakionkaltainen, rauhallinen kaasuvaste kelpaa, voi todennäköisesti vääntökäyrää nostaa ja voimaa lisätä ilman että DPF kokee suuria ongelmia.

Tekijästä tai jälleenmyyjästä riippuen softaa voi räätälöidä toiveiden mukaan tai sitten ei. Jos myyjä kauppaa vain ns. bulkkisoftia, ei räätälöinti välttämättä onnistu - jos taas myyjä kauppaa customia, onnistuu räätälöinti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

heme kirjoitti:Mulla on tuo Racechip, alkoi kytkin vähitellen luistamaan, joten otin pois. Alhaalle tuli kyllä reilusti lisää vääntöä.
Jos on terve tai suht tuore kytkin ja käyttö lähinnä ala- ja keskikierroksilla, niin onko väännön lisäys tosiaan riski kytkimen kestolle?
Tarkoitus ei ole lähteä valoista joka kerta lappu lattiassa :-D vaan ihan jokapäiväisessä ajossa saada lisämukavuutta ajamiseen.
Mitenhän manuaalilaatikon keston kanssa lienee tuon lisääntyvän vääntömomentin kanssa? Isoilla vaihteilla vedättäminen rasittaa enemmän laatikkoa yleensäkin ja lisätehon/väännön kanssa rasitus tietysti lisääntyy. Kestääköhän automaatti paremmin tehokasta moottoria? Vai päinvastoin?

Googlaamalla löytyy näitä bokseja useita ja myös ohjelmointifirmoja. Eihän noista ota enää selvää mikä on silkkaa kusetusta ja mikä vaaraksi autolle.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 159 JTD:n lastutus

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^Pahinhan kytkimelle on nimenomaan ne alakierrokset. Tehoa kytkin kyllä kestää, mutta jos sinne syötetään 600 Nm heti tyhjäkäynniltä, niin silloin se on ihmeissään. En usko sinällään että laatikon kanssa mitään ongelmaa tulee. Kaksoismassa sen sijaan alkaa jossain vaiheessa pohjata kun riittävästi kiusaa. Normivireissä kuitenkaan tuskin tuokaan mikään ongelma.

Sehän noissa bokseissa usein on, että ne nostavat railipainetta ja se ei tietty ole hirmu hyvä. Jos on ihan tehty softa, niin siitä saa noita vääntöjä naplata haluamakseen ja muutenkin se voidaan sovittaa autoon paremmin. Noissahan oikeasti muutetaan suuttimien aukioloja eikä välttämättä railipainetta ole tarvetta nostaa. Voi myös ruiskutusennakolla pelata eikä tarvitse suihkutusaikaa jatkaa vain peräpäästä.

Jos kiinnostaa, niin mulla on tällainen: https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... anguage=en

Oli 1,9:ssä joskus, mutta tuossa ei kytkin tahdo kestää. Ei huvita alkaa sen takia kytkintä vaihtamaan kun etupäässä vaimo tuolla ajelee nykyisin työmatkaa. Kyllä tuolla kone piristyy selvästi ja asennus/poisto on ehkä 10 minuutin homma jos sitäkään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin