Polttimoista kysymystä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Tuli hyvään saumaan tuo 147 polttimoiden vaihto topicci, itsellä sama edessä. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=20954
On aikamoiset himmelit nykyisellään.

Joku sanoi, että Alfat "kuluttaa" nuo polttimot nopeasti loppuun ja saa olla kokoajan vaihtamassa? Itse en oikein usko... samaa sähköä ne vissiin saa Alfassa kuin muissakin autoissa. kokemuksia tästä?

Ja millaisia polttimoita porukka on autoihinsa laittanut. Onko jotkut toimineet pitempään, paremmin, kirkkaammin. Kertoilkaapa vähän aloittelevalle Alfistille.

Autohan siis 147 2.0 T.S vm-02.[/url]

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Viesti Kirjoittaja dumo »

Paha sanoa miten 147:ssa asia on, mutta polttimot eivät saa "samaa sähköä autosta riippumatta". Riippuen valojen virransyötöstä, laturista ja muutamasta muusta muuttujasta, valojen saama sähkö voi olla hyvinkin erilaista eri autoissa: Jännitteen heilunta/jännitepiikit tappavat polttimot nopeammin kuin tasainen ja oikean suuruinen jännite. Vastaavasti joissain autoissa polttimoiden kannalta on selvästi alempi jännite kuin suoraan laturilta/akulta saisi, johtuen huonosta sähköisesta toteutuksesta. Muistaakseni eräässä ex-Audissani jännitehäviö oli luokkaa voltin (joka toki korjattiin valot releyttämällä). Akkukin vaikuttaa: VV-auton jäljiltä oli nykyisestä Audista jäänyt akkukenkä löysälle ja irtosi ajossa: Ihmettelin miten xenonit vilkkuvat kuin diskossa ja ajattelin ballastin olevan kuolemassa, mutta syy selvisi kun ei enää lähtenyt käyntiin aamulla :).

Automerkki / malli sen sijaan ei vaikuta siihen, millaiset polttimot ovat hyviä ja polttimovertailuja varmasti löytyy alan julkaisuista. Itse olen suosinut sekä xenoneissa että halogeeneissa ns. laatumerkkien polttimoita: Osram, Philips, Bosch. Siniset (varsinkin halpikset) kannattaa suosiolla jättää hyllylle - ellei halua menettää valotehoa ja kerätä sääliviä katseita.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

hmm.. olisin luullut, että nykyautoissa (2000 ->) olis jo saatu edes tuo sähköpuoli kuntoon. Muistan kyllä 80 luvulla kun pelattiin releiden ym kanssa. JA edelliseen projektiini (280 S mersu) vaihdetiin johtoja urakalla... No, kun en tiedä.

JA laatumerkkejä tottakai, biltemat saavat jäädä hyllyyn "sinisten" ja "vihreiden" ja muiden bling bling juttujen kanssa.

Mutta onko kokemuksia mitkä toimisi pisimpään/parhaiten kirkkaina. Aika saman hintaisia tuntuvat olevan, mutta kestoissa on eroja. Mites nuo nightbreakerit ym vähän kirkkaammat?

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja hSU »

Osram Nightbreakereita ja Philips Xtreme Powereita olen itse käyttänyt. Kirkkauden puolesta ihan hyviä, mutta kestoikä on toki aika pieni, vuoden luokkaa tainnut olla.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Minä olen myös käyttänyt Nightbreakereita ja Extreme Powereita vuoron perään. Valotehossa en osaa huomata eroa noiden kahden välillä, mutta nyt on käytössä pelkkiä Extremejä koska ne kestävät tuplasti pidempään :o: . Kokeiltu perheen kahdessa Alfassa, samoin tuloksin, paitsi että 156:ssa kestää kauemmin kuin 147:ssa. Parhaimmillaan 156:ssa Philips Extreme on kestänyt n.10 kk ja 20 tkm.

Valoteho vakiopolttimoihin verrattuna on selvästi parempi, minkä huomaa erityisesti tähän aikaan vuodesta kun vettä tulee taukoamatta. Vakiopolttimoiden kestoikää en ole erityisesti tarkkaillut, mutta nuo tehotuikuthan kestävät valmistajienkin ohjeistuksen mukaan lyhyemmän aikaa kuin vakiot.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ei kai alfa niitä polttimoita sen kummemmin syö kuin muutkaan. Omassa ekat xtremet kesti vuoden kunnes toinen pimeni, seuraava setti oli käytössä ainakin 1,5v kunnes vaihdoin varoiksi noihin vision xtremeihin (vaimitkänenytoli). Kirkkaana pysyivät xtremet kyllä, mutta siihen %++++ valotehokasvujuttuun kannattaa suhtautua varauksella.

Jassoo
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Syys 2011, 20:45

Viesti Kirjoittaja Jassoo »

Oolrait, kai se on mentävä ostamaan tuollaiset extremet sitten kokeeksi. Ainakin nykyisiin tulee varmasti parannusta, on kyllä sellaiset himmelit :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

muistaa laittaa valot 0-asentoon aina kun sammuttaa auton ja takaisin päälle, sitten kun auto on käynnissä. tuo tapa jäi päälle 156 jälkeen (joka ei muuten syönnyt polttimoita) ja nyt jatkuu tuon 159 kanssa sama touhu.

Kannataa ostaa muuten tehokkaita, mutta lyhyt ikäisiä polttimoita, eivät kerkeä menettämään valotehoa ennen kuin sippaavat kokonaan :lol: oikea huoltovalo!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

DaViega kirjoitti:muistaa laittaa valot 0-asentoon aina kun sammuttaa auton ja takaisin päälle, sitten kun auto on käynnissä. tuo tapa jäi päälle 156 jälkeen (joka ei muuten syönnyt polttimoita) ja nyt jatkuu tuon 159 kanssa sama touhu.
Mä vertasin tota Cromassa. Yhtä nopeesti siinä lamput palo, vaikka mitä olis nolla-asennon kanssa tehny. Saatto tosin aiheutua siitä, että aina kun pyörä pääs sutasemaan, valoilta katos jännitettä. Kiva ajaa pimeellä kiihdytyksiä...

Nykysessä on xenonit, en o jaksanu pitää ku automaattiasennossa (ei siinä toimimattomassa päivävalo-).

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Jassoo kirjoitti:Joku sanoi, että Alfat "kuluttaa" nuo polttimot nopeasti loppuun ja saa olla kokoajan vaihtamassa? Itse en oikein usko... samaa sähköä ne vissiin saa Alfassa kuin muissakin autoissa. kokemuksia tästä?[/url]
19.12.2003 vaihdoin autoni pitkiin- eli kaukovaloihin Phillips Vision Plus H1 -polttimot. Ne maksoivat 19 euroa. Autolla oli ajettu silloin 46 tuhatta kilometriä.

Tänään on 19.12.2013 ja auton matkamittarissa on nyt vähän reilut 200 000 kilometriä. Samat Phillips Vision Plus H1 -polttimot ovat edelleen paikoillaan. Ne ovat kestäneet 10 vuotta ja yli 150 tuhatta kilometriä.

Ihan OK ostos. Palataan asiaan 15 vuoden kohdalla.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re:

Viesti Kirjoittaja Jakke »

DaViega kirjoitti:muistaa laittaa valot 0-asentoon aina kun sammuttaa auton ja takaisin päälle, sitten kun auto on käynnissä. tuo tapa jäi päälle 156 jälkeen (joka ei muuten syönnyt polttimoita) ja nyt jatkuu tuon 159 kanssa sama touhu.
En oo ikinä laittanu valoja nollille ja hyvin on Lidlin halpispolttimot kestäny, vaikkei niillä tosin mitään näekään. Ei mullakaan mikään Alfa oo syöny polttimoita. Ei myöskään Coupe, vaikka siinä on umpiot konepellissä kiinni ja saavat tietenkin aina melkoisen tällin kun paiskaa kannen kiinni. Tosin sillä nyt niin hirveesti kilsoja tulekaan....

Työkaverin Pökötti Expert -paku on sen sijaan syönyt uudesta lähtien polttimoita niin, että monta kertaa vuodessa saa vaihdella. Takuuaikana jo siitä valitti, mutta ei ole kuulema mitään vikaa...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

jkf
Viestit: 93
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja jkf »

Jassoo kirjoitti:Joku sanoi, että Alfat "kuluttaa" nuo polttimot nopeasti loppuun ja saa olla kokoajan vaihtamassa? Itse en oikein usko... samaa sähköä ne vissiin saa Alfassa kuin muissakin autoissa. kokemuksia tästä?[/url]
Alfalla ajanut 3½ vuoden aikana reilut 122 tkm. Yhtään polttimoa ei ole tarvinnut vaihtaa. Ajovalot Xenonit, mutta myös parkit, rekisterikilven valot, vilkut jne ovat alkuperäiset. Mikään toinen auto ei ole vastaavaan päässyt, eikä tämä ole edes trolli :)

Perheen toisena autona V70 ja siinä vaihdetaan runsaan työn kanssa ajovalopolttimoita vähintään 2-3 kertaa vuodessa. Lopun ajan rouva ajaa puoliksi pimeällä autolla. Mutta nämähän on valintakysymyksiä...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tämän melkein vuoden aikana oma 159 on polttanut etuvalon, etuvilkun ja rekisterikilven valon. Ainakin vilkku oli vaihdettu jo kertaalleen, mutta noista muista ei kyllä niin mitään tietoa... Hyvin nämä kestää.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

jkf kirjoitti:
Jassoo kirjoitti:Joku sanoi, että Alfat "kuluttaa" nuo polttimot nopeasti loppuun ja saa olla kokoajan vaihtamassa? Itse en oikein usko... samaa sähköä ne vissiin saa Alfassa kuin muissakin autoissa. kokemuksia tästä?[/url]
Alfalla ajanut 3½ vuoden aikana reilut 122 tkm. Yhtään polttimoa ei ole tarvinnut vaihtaa. Ajovalot Xenonit, mutta myös parkit, rekisterikilven valot, vilkut jne ovat alkuperäiset. Mikään toinen auto ei ole vastaavaan päässyt, eikä tämä ole edes trolli :)

Perheen toisena autona V70 ja siinä vaihdetaan runsaan työn kanssa ajovalopolttimoita vähintään 2-3 kertaa vuodessa. Lopun ajan rouva ajaa puoliksi pimeällä autolla. Mutta nämähän on valintakysymyksiä...
Mulla oli vollessa samaa ogelmaa, lamppuja paloi tiheesti. Ongelmana oli startin jälkeen laturilta tuleva virta/jännite, se näkyi kirkkaina valoina startin jälkeen noin sekunnnin. Ongelma poistui kun laturiin vaihdettiin hiili/säätäjäpaketti 230 000 mailin jälkeen

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

0-asentoniksiä kokeillut, mutta ei se olennaisesti vaikuta polttimoiden kestoon. 92tkm rullattu (123-215), toisen takavalopolttimon olen vaihtanut, toisen kilven valon, parkit ja lyhyet pimenee kerran vuodessa. Jos nuo ns. merkkipolttimotkin kestää noin huonosti niin taidan pitäytyä noissa Lidlin polttimoissa (ja Halpa-Hallin pyyhkijänsulissa). Molemmat ovat halvempia kuin Bilteman ja kestävät ihan saman kuin nuo ns. merkkituotteetkin mitä täältä olen lukenut. Elleivät jopa ole samoja tuotteita.. ;)

EDIT: Valotehoon en sitten otakaan kantaa..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täällä on jouduttu kevään jälkeen vaihtamaan: 2kpl parkkipolttimoita, 1x pari ajovaloja (taisi muuten olla alkuperäinen toinen polttimoista, jonka otin pois. 120tkm/11v on kiitettävä kestoikä?) ja 1x yksittäistä lähivaloa, kun budjetti tiukkana en halunnut uusia molempia kerralla. Ostin parin Wurtheja, hintaan <8eur, ja nuo ovat siinä lehtitestissä kuitenkin sitä parempaa kastia.
Ei ole vielä(kään) pimentynyt. Pösö söi parin kuukauden välein parin ajovalopolttimoita, mahdollisesti riisselin jännitteensäädin alkoi olla loppupäässä. Nykyisessä on myös aavistus kirkkaampaa valoa heti startin jälkeen, muttei pahasti. Ainiin, en jaksa edes sammuttaa valoja erikseen, vasta kun kovilla pakkasilla - silti kestänyt hyvin :roll:
Mittasin jopa tuon latausjännitteen heti startin jälkeen ja huiput oli 14.93V, joten eipä tuon nyt aivan kauhiasti pitäisi vielä poltella. Tietenkin tuossa on volttimittarin tarkkuus ja herkkyys ongelmana, että ottaako ja kerkiääkö mittaamaan sen kovimman jännitepiikin? Tuskin.

EDIT:
Korjasinpas latausjännitettä hieman ko löytyi ylösveto siitä, ja poistinpas normin kun en muistanutkaan sitä kovin varmuudella :oops:

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja heme »

Onko kukaan laittanut FL 156 kaukovaloihin Xenoneita? Kokemuksia? Lähivaloihin olen kokeillut, mutta valokuvio on surkea, ja häikäisee vastaantulijoita liikaa. Mutta miten kaukovaloissa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, laitetaan tännekin. Eli nyt on keulilla Philips xTremeVision +100%-lilluttimet. Ja ero on täysin selkeä.
Muutama huomio:
Vanhoilla (kuskin puolella Osram Longlife H7 tjsp. ja hanttarin puolella Würth LongLife) - vähän ajetuilla toki, ei nähnyt märkää, mustaa tietä pimeässä syys/talvi-illassa kun vastaan tuli auto.
Uusilla näkee, selvästi.

Vanhoista tuo Osram mm. valokuvioltaan tasoa onnettoman surkea vrt. uusi, oli todella epämääräinen ja hajanainen... Mutta Tuulilasin testin mukaisesti näillä näkee hyvin ja kauas ja valokuvio on todella selkeä. Hintaahan noille oli peräti 29,90e pari ilman alennuksia. Se mitä nuo kestää, onkin ihan oma asiansa.
Pari kuvaa vielä joukkoon tyhmään tiivistymään, pahoittelen surkeata laatua - kännykän kamera välttämättä haluaa rakeistua ja kuvittelee kontrastinostolla saatavan siedettävämpiä pimeäkuvia :(

Vanhat:
Kuva

Uudet:
Kuva

Ei pitkiä:
Kuva

Pitkät:
Kuva

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Xenoneiden toimivuus todettu olevan syvältä ja poikittain GT:ssä. Ehkä sattui hiukkasen huono sarja/pistin sen paskaksi käyttämällä kuukausia ilman CAN väylään tarkoitettuja kondensaattoreita. Eli jos laitatte uudempiin CAN väyläisiin kärryihinne xenonit niin varmistakaa että niissä on joko sisäänrakennettuna tuo häiriönpoisto/yhteensopivuus tai sitten ostatte adapterin. Audeissa voi lakata pyyhkijät toimimasta kokonaan jos laitat autoon ei can väylään tarkoitetun xenonin, miedoimmillaan selviää pelkällä palaneen polttimon ilmoituksella tai vilkkuvalla xenonilla ja sytytysongelmilla kuten GT:ssä. Olen näitä sarjoja kuitenkin asentanut varmaan 10-15 ja koskaan ei ole näin huonosti vielä toiminut :D Fiat coupe oli tosiaan haasteellinen koska umpiot tosiaan siinä pellissä niin sai aina kipeää kun laittoi kiinni.

Nyt vakavassa harkinnassa että pidän valot 70 luvun tekniikalla eli hehkulankapolttimoilla ja vaihdan night breakerit tilalle. Sinäänsä ihan asialliset nuo vakio "sumuvalot" ja valot muutenkin. Toinen vaihtoehto on jumpata kunnon läpiviennit umpion takalevyyn ja vetää laatusarja kabiiniin aina purkaen se leiman ajaksi. Multa paloi kerralla molemmat parkit ja toinen rekisterikilven valo ja ajelin jonkin aikaa yhdellä xenonilla+virheilmoituksilla :D Tuli pahaa katsetta kanssa-autoilijoilta. Nyt vaihdoin kaikki ympäriinsä ja kilvenvalot tilasin ledeinä (vastus virheilmoituksen poistamiseksi) Xenonit pitäisi tulla pakolliseksi kaikissa moottorilla kulkevissa vehkeissä ja led tekniikkakin on jo aika kehittynyttä :)

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

MarcusV kirjoitti:Xenoneiden toimivuus todettu olevan syvältä ja poikittain GT:ssä. Ehkä sattui hiukkasen huono sarja/pistin sen paskaksi käyttämällä kuukausia ilman CAN väylään tarkoitettuja kondensaattoreita. Eli jos laitatte uudempiin CAN väyläisiin kärryihinne xenonit niin varmistakaa että niissä on joko sisäänrakennettuna tuo häiriönpoisto/yhteensopivuus tai sitten ostatte adapterin. Audeissa voi lakata pyyhkijät toimimasta kokonaan jos laitat autoon ei can väylään tarkoitetun xenonin, miedoimmillaan selviää pelkällä palaneen polttimon ilmoituksella tai vilkkuvalla xenonilla ja sytytysongelmilla kuten GT:ssä. Olen näitä sarjoja kuitenkin asentanut varmaan 10-15 ja koskaan ei ole näin huonosti vielä toiminut :D Fiat coupe oli tosiaan haasteellinen koska umpiot tosiaan siinä pellissä niin sai aina kipeää kun laittoi kiinni.

Nyt vakavassa harkinnassa että pidän valot 70 luvun tekniikalla eli hehkulankapolttimoilla ja vaihdan night breakerit tilalle. Sinäänsä ihan asialliset nuo vakio "sumuvalot" ja valot muutenkin. Toinen vaihtoehto on jumpata kunnon läpiviennit umpion takalevyyn ja vetää laatusarja kabiiniin aina purkaen se leiman ajaksi. Multa paloi kerralla molemmat parkit ja toinen rekisterikilven valo ja ajelin jonkin aikaa yhdellä xenonilla+virheilmoituksilla :D Tuli pahaa katsetta kanssa-autoilijoilta. Nyt vaihdoin kaikki ympäriinsä ja kilvenvalot tilasin ledeinä (vastus virheilmoituksen poistamiseksi) Xenonit pitäisi tulla pakolliseksi kaikissa moottorilla kulkevissa vehkeissä ja led tekniikkakin on jo aika kehittynyttä :)
Tuota etuvastus systeemiä olen usein naureskellut, sehän on siellä siksi että se sopii autoon jossa on varoitin palaneesta hehkusta.
LED tekniikan kaksi suurinta etua autoissa ovat vähäinen virrankulutus ja tärinänsieto, no se virrankulutus nousee normaalin hehkulampun tasolle sen vastuksen vuoksi.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

koltiainen kirjoitti:Tuota etuvastus systeemiä olen usein naureskellut, sehän on siellä siksi että se sopii autoon jossa on varoitin palaneesta hehkusta.
LED tekniikan kaksi suurinta etua autoissa ovat vähäinen virrankulutus ja tärinänsieto, no se virrankulutus nousee normaalin hehkulampun tasolle sen vastuksen vuoksi.
Ja jo terminäkin etuvastus on väärä, koska se diagnostiikkaa hämäävä vastus on ledin rinnalla eikä sarjassa. :D Mutta ne markkinavoimat, ne ne jyllää jopa väärät termit kuluttajille, kun suuri yleisö ei ole asiaan perehtynyt. Vielä hupaisampaa tosin on se, kun noita kutsutaan suht. usein CAN-väylä -ledeiksi, eikä sillä vastuksella ole CANin kanssa sinällään mitään tekemistä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

koltiainen kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Xenoneiden toimivuus todettu olevan syvältä ja poikittain GT:ssä. Ehkä sattui hiukkasen huono sarja/pistin sen paskaksi käyttämällä kuukausia ilman CAN väylään tarkoitettuja kondensaattoreita. Eli jos laitatte uudempiin CAN väyläisiin kärryihinne xenonit niin varmistakaa että niissä on joko sisäänrakennettuna tuo häiriönpoisto/yhteensopivuus tai sitten ostatte adapterin. Audeissa voi lakata pyyhkijät toimimasta kokonaan jos laitat autoon ei can väylään tarkoitetun xenonin, miedoimmillaan selviää pelkällä palaneen polttimon ilmoituksella tai vilkkuvalla xenonilla ja sytytysongelmilla kuten GT:ssä. Olen näitä sarjoja kuitenkin asentanut varmaan 10-15 ja koskaan ei ole näin huonosti vielä toiminut :D Fiat coupe oli tosiaan haasteellinen koska umpiot tosiaan siinä pellissä niin sai aina kipeää kun laittoi kiinni.

Nyt vakavassa harkinnassa että pidän valot 70 luvun tekniikalla eli hehkulankapolttimoilla ja vaihdan night breakerit tilalle. Sinäänsä ihan asialliset nuo vakio "sumuvalot" ja valot muutenkin. Toinen vaihtoehto on jumpata kunnon läpiviennit umpion takalevyyn ja vetää laatusarja kabiiniin aina purkaen se leiman ajaksi. Multa paloi kerralla molemmat parkit ja toinen rekisterikilven valo ja ajelin jonkin aikaa yhdellä xenonilla+virheilmoituksilla :D Tuli pahaa katsetta kanssa-autoilijoilta. Nyt vaihdoin kaikki ympäriinsä ja kilvenvalot tilasin ledeinä (vastus virheilmoituksen poistamiseksi) Xenonit pitäisi tulla pakolliseksi kaikissa moottorilla kulkevissa vehkeissä ja led tekniikkakin on jo aika kehittynyttä :)
Tuota etuvastus systeemiä olen usein naureskellut, sehän on siellä siksi että se sopii autoon jossa on varoitin palaneesta hehkusta.
LED tekniikan kaksi suurinta etua autoissa ovat vähäinen virrankulutus ja tärinänsieto, no se virrankulutus nousee normaalin hehkulampun tasolle sen vastuksen vuoksi.

Niin no, tottahan tuo :) Led-tekniikkakin on muuttunut, ennen oli etuna myös alhainen lämpötila mutta kyllä nuo nykyset suurteholedit ovat melkoisia tohottimia ja vaativat kunnollisen jäähdytyksen että sieltä kulkee lämpö toisaalle. Mua kiinnostaa ledeissä erityisesti se kirkkaus ja tyylikäs värilämpötila, auto nuorenee 10v kun lykkäät rekkariin extrakirkkaat ledit :silly:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

MarcusV kirjoitti:[Led-tekniikkakin on muuttunut, ennen oli etuna myös alhainen lämpötila mutta kyllä nuo nykyset suurteholedit ovat melkoisia tohottimia ja vaativat kunnollisen jäähdytyksen että sieltä kulkee lämpö toisaalle.
Kyllähän ne ledit lämpöä tuottaa, mutta se on silti pieni murto-osa hehkulankapolttimon lämmöntuotosta. Ledistä vaan täytyy se lämpö saada johdettua pois sillä se lyhentää ledin käyttöikää.

Ei ledit ennen vähempää lämmenneet, ennen vain ei ollut tehokkaita ledejä olemassakaan.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ryöstäydympä tänne :) Nyt on tullut taas todettua ja lopullisesti, että umpiot täytyy vaihtaa. Noiden orkkisten pleksit on naarmuilla/harmaat ja heijastinpinnat on on harmaantuneet ja hapettuneet+ runko jotenkin vääntynyt (lyhkäset ja pitkät epäsynkassa). Olisko se ensimmäinen ajelija käyttänyt jotain yliwattisia polttimoita, kun valoteho/kuvio oli jo runsaan 3v jälkeen persiillään. Olisko siis carello hyvä, vai joku halpis asiallinen :) Nuo alkup. umpiot on ne, minkä merkkiä en muista :silly: , mutta kovasti kehuttu merkki se oli. Siis jotain muun merkkistä nyt ehdottomasti. Siis mitään ei nyt näe :bad-words: , kun ei ole luntakaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Omassa alkuperäiset on Carellot, eikä niillä mitään näe :mrgreen:

Joku on maininnut täällä jossain 156:sta jonka valoilla näkeekin jotain, joten ehkä siihen joku firma tekee myös toimivia valoja. Itämaisiin tarvikeumpioihin en silti lähtisi sekaantumaan, kaikki mitä olen nähnyt on olleet enemmän tai vähemmän huonompia kuin alkuperäiset valotehossa, minkä lisäksi valmistusmateriaalit on hiukan kyseenalaisia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mites ois Magneti Marelli tai Bosch? Molempien umpioita olen nähnyt. Mister-autosta taitaa saada mm. TRW, Magneti Marelli, Bosch, BOLK ja Carello-umpioita.
Itselläni on ihan OK valot, ei tosiaan huiput mutta kyllä kirkkailla polttimoilla jotain näkeekin. Mitään havaintoa ei kyllä valmistajasta ole, originaalit on - mutta onko Marellit vaiko Carellot?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Carello on Magneti-Marelli.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo tuli yllätyksenä. Nimittäin monen paikan listoissa on olleet molempia...? Toki hintaa en ole katsonut, joten voinut olla sama hintakin? No, kiva tietää :D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^, ^ + muut :) niin on ja noit jtässän valot on AL, jotka on myös samaa tavarata, kun vähän tutkiskelin :) Boschin 156 valot on kans samaa, tuo AL kun on yhteisfirma ollut tuolloin. Jotenkas se on joko halpikset tai AL (magneti marelli/carello/bosch) :eggface:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Tuo tuli yllätyksenä. Nimittäin monen paikan listoissa on olleet molempia...? Toki hintaa en ole katsonut, joten voinut olla sama hintakin? No, kiva tietää :D
Missä on molempia? Outoa jos on, kun ne on sama tuote... Carellon kun ostat niin se tulee Marellin paketissa.

Marelli on näitä firmoja jotka on ostaneet pirusti pienempiä firmoja ja sulauttanut ne itseensä. Niitä valobrändejäkin Marellilla on vaikka kuinka.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Tuomas K kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:[Led-tekniikkakin on muuttunut, ennen oli etuna myös alhainen lämpötila mutta kyllä nuo nykyset suurteholedit ovat melkoisia tohottimia ja vaativat kunnollisen jäähdytyksen että sieltä kulkee lämpö toisaalle.
Kyllähän ne ledit lämpöä tuottaa, mutta se on silti pieni murto-osa hehkulankapolttimon lämmöntuotosta. Ledistä vaan täytyy se lämpö saada johdettua pois sillä se lyhentää ledin käyttöikää.

Ei ledit ennen vähempää lämmenneet, ennen vain ei ollut tehokkaita ledejä olemassakaan.
Kyllä nuo extrakirkkaat SMD ledit lämpenee aivan vitusti, väittäisin että tehokkaimmat melkein saman mitä hehkukin vastaavassa koossa. Ja juu, hehkulankapolttimossa jo itsessäänkin kanta johtaa lämmön paljon paremmin toisaalle mitä muovinen T10 kiilakantanen ledi.

Ei ollu ei, tai no tulihan jossain välissä pallopääledeinä "extrakirkkaita" jotka nyt teholtaan varmaan olivat jopa parempia mitä samankokoiset hehkut, silloin vaan suurimpana harmina valokeilan kapeus. Eipä ne kovin paljon vielä lämmenneet.
Hommahan mullistui vasta siinä vaiheessa kun SMD ledit tulivat markkinoille, näistä vieläpä rakennetaan vaikka millasia joulukuusia ja saadaan myös valokeilaan kokoa :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

MarcusV kirjoitti:Kyllä nuo extrakirkkaat SMD ledit lämpenee aivan vitusti, väittäisin että tehokkaimmat melkein saman mitä hehkukin vastaavassa koossa.
Jos ledi lämpenisi yhtä paljon kuin hehkulankapolttimo olisi maailman energiaongelmat ratkaistu kun ledit tuottavat energiaa tyhjästä :mrgreen: (kevennys: ledeillä on saavutettu valon tuotossa 230 % hyötysuhde...)

Hehkulampun hyötysuhde on jotain kolmen prosentin luokkaa. Toisinpäin sanottuna hehkulampun tehosta menee siis 97 % suoraan lämmöksi. Ledin hyötysuhde on lähempänä kolmeakymmentä prosenttia. Esimerkiksi 5 watin hehkulamppu käyttää tuosta viidestä watista 4,85 W suoraan lämmöksi. Vastaava valoteho saadaan alle yhden watin ledillä. Yhden watin ledillä tuskin on liki viiden watin lämmitystehoa.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Tuomas K kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Kyllä nuo extrakirkkaat SMD ledit lämpenee aivan vitusti, väittäisin että tehokkaimmat melkein saman mitä hehkukin vastaavassa koossa.
Jos ledi lämpenisi yhtä paljon kuin hehkulankapolttimo olisi maailman energiaongelmat ratkaistu kun ledit tuottavat energiaa tyhjästä :mrgreen: (kevennys: ledeillä on saavutettu valon tuotossa 230 % hyötysuhde...)

Hehkulampun hyötysuhde on jotain kolmen prosentin luokkaa. Toisinpäin sanottuna hehkulampun tehosta menee siis 97 % suoraan lämmöksi. Ledin hyötysuhde on lähempänä kolmeakymmentä prosenttia. Esimerkiksi 5 watin hehkulamppu käyttää tuosta viidestä watista 4,85 W suoraan lämmöksi. Vastaava valoteho saadaan alle yhden watin ledillä. Yhden watin ledillä tuskin on liki viiden watin lämmitystehoa.

Aivan, sillonhan se olisi melkosen halpa lämmitysvastus tuolla virrankulutuksella ;) Mutta kuumana joka tapauksessa käy T10 kannan LED polttimo missä on usean kymmentä pientä SMD lediä. En tosin ole mittaillut paljonko noissa on tehot. Yhden tuollaisen olen jopa räjäyttänyt prätkän umpion sisälle kun lämmönsiirto ei todella ole riittävä. Veikkaan että tämä hohkaa lämpöä enemmän kun vastaava lasikantainen 5w hehku mutta johtuneeko sitten siitä ettei se siirrä lämpöä eteenpäin vaan itse komponentti varaa lämpöä lasia enemmän, taitaa syy olla siinä että tuntuu kuumemmalta ja rikkoutuu. Valontuotto on joka tapauksessa aivan jäätävä, sen hetken mitä toimii.
Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

MarcusV kirjoitti:Veikkaan että tämä hohkaa lämpöä enemmän kun vastaava lasikantainen 5w hehku mutta johtuneeko sitten siitä ettei se siirrä lämpöä eteenpäin vaan itse komponentti varaa lämpöä lasia enemmän, taitaa syy olla siinä että tuntuu kuumemmalta ja rikkoutuu. Valontuotto on joka tapauksessa aivan jäätävä, sen hetken mitä toimii.
Tuossa lienee valoteho reilusti suurempi kuin viiden watin hehkussa, joten lämmöntuoton vertailu ei ole aivan reilu.

Tuommoinen määrä ledejä ilman jäähdytystä vaikuttaa hiukan epäilyttävältä käyttöiän kannalta.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Tuomas K kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Veikkaan että tämä hohkaa lämpöä enemmän kun vastaava lasikantainen 5w hehku mutta johtuneeko sitten siitä ettei se siirrä lämpöä eteenpäin vaan itse komponentti varaa lämpöä lasia enemmän, taitaa syy olla siinä että tuntuu kuumemmalta ja rikkoutuu. Valontuotto on joka tapauksessa aivan jäätävä, sen hetken mitä toimii.
Tuossa lienee valoteho reilusti suurempi kuin viiden watin hehkussa, joten lämmöntuoton vertailu ei ole aivan reilu.

Tuommoinen määrä ledejä ilman jäähdytystä vaikuttaa hiukan epäilyttävältä käyttöiän kannalta.
Niinpä, mutta kuitenkaan tehoa ei taida olla yli 5 wattia kun vastaavantyyppisen joulukuusen oranssina (joka ei varmasti ole kuitenkaan ihan noin tehokas) laitoin vilkkupolttimoiksi edelliseen autoon ja silti ois vaatinu vastukset että olis vilkkunu hitaasti, tai ulkona vilkkui sopivasti mutta sisällä taas nopeaa tahtia :D Selvähän se on että 68 lediä hakkaa yhen hehkupolttimon valoteholtaan. Suosittelen jättämään kauppaan, kesti tasan päivän prätkän nokalla (Jossa tosin tärinäkin lienee melkoinen koska kova alusta) Siihen asti kun valoa riitti niin ihastus oli suuri bi-xenoneiden rinnalla. Vaatisi vähintään piitahnaa tuonne piirilevyjen alle ja alumiinikannan sekä sitten umpion kannasta myös siltaus jonnekin.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomas K kirjoitti:Hehkulampun hyötysuhde on jotain kolmen prosentin luokkaa. Toisinpäin sanottuna hehkulampun tehosta menee siis 97 % suoraan lämmöksi. Ledin hyötysuhde on lähempänä kolmeakymmentä prosenttia. Esimerkiksi 5 watin hehkulamppu käyttää tuosta viidestä watista 4,85 W suoraan lämmöksi. Vastaava valoteho saadaan alle yhden watin ledillä. Yhden watin ledillä tuskin on liki viiden watin lämmitystehoa.
Joo, voi tuo prosenttiluku jotain tuollaista olla hehkulampuilla, mutta ihan mutulla väitän, ettei *valkoiset* ledit pääse vielä lähellekään 30 prosentin hyötysuhdetta. Valkoinen ledihän tarkoittaa lähes aina sinistä lediä, jonka päällä on kakku loisteainetta, joka muuttaa osan sinisestä valosta pidemmiksi aallonpituuksiksi ... ja tässä kohtaa tulee ylimääräistä energianhukkaa.

Periaatteessa hehkulamppujen valotehokkuus on luokkaa 12 lumenia/watti ja parhaat teholedit huitelee jossain sadan tienoilla. Eli tehokkuus olisi 8-kertainen. Paitsi että pienellä jännitteellä toimivien hehkulamppujen valotehokkuus on parempi ja jos vielä hyväksytään lyhyt elinikä (=ajovalopolttimot), voidaan 55 W lampusta repiä jopa 1000-1500 lumenia eli 18-27 lm/W. Hups, sama valovirta vaatii parhaillakin ledeillä toteutettuna 20-30 W. Tähän vielä liitäntälaitehäviöt päälle. Halvin ratkaisu on kytkeä ledin kanssa vastus sarjaan. Eli latausjännite n. 14 V ja ledi tarvii jotain 3 V luokkaa. Loput savuna ilmaa ts. ledi palaa 1 W teholla ja sarjavastus kuumentaa tämän lisäksi kantaa 3 W teholla.

Taitaa nämä alkeellisimmat viritykset olla autoissa voimissaan, kun takavaloissakin tehonsäätö (takavalo/jarruvalo) tehdään virtaa pätkimällä (PWM) eikä säätämällä.

Tehokkaammissa valaisimissa/lampuissa tuppaa tosin olemaan useampi ledi sarjaan kytkettynä, joten suhde ei ole ihan noin huono. Mutta ledeissä yhdistyy joka tapauksessa pieni fyysinen koko ja huono lämmön kesto = hukkalämpö on iso ongelma. Hehkulampussa jäähdytys toimii "automaattisesti" säteilemällä isomman ja kuuman kuvun kautta, mutta ledilampulla ei oikein ole muuta tietä lämmöstä eroon hankkiutumiseen kuin lampun kanta ... ja sitähän ei alun perin ole tällaiseen suunniteltu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Nonnih, sopivasti posti toi vähän viriteltävää. Nämä T10:it heilahtaa Alfan rekkarikilven polttimoiksi ja jos ne siinä kestävät niin uskallan laittaa varmaan myös prätkän parkiksi. Ba9S kantaiset suunnittelin parkeiksi xenoneiden kanssa, jos siis jaksan värkätä kunnollisen sarjan auton keulille (joka myös toimii). Molemmista löytyy vastukset huijaamaan virheilmoa. Sinäänsä ihan asiallisen näköiset T10:t verrattuna niihin muovisiin. Kiinalaiset nykyään petranneet ja toimittavat polttimot ESD suojatussa pussissa :wink:

Kuva

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Polforea kirjoitti:
koltiainen kirjoitti:Tuota etuvastus systeemiä olen usein naureskellut, sehän on siellä siksi että se sopii autoon jossa on varoitin palaneesta hehkusta.
LED tekniikan kaksi suurinta etua autoissa ovat vähäinen virrankulutus ja tärinänsieto, no se virrankulutus nousee normaalin hehkulampun tasolle sen vastuksen vuoksi.
Ja jo terminäkin etuvastus on väärä, koska se diagnostiikkaa hämäävä vastus on ledin rinnalla eikä sarjassa. :D Mutta ne markkinavoimat, ne ne jyllää jopa väärät termit kuluttajille, kun suuri yleisö ei ole asiaan perehtynyt. Vielä hupaisampaa tosin on se, kun noita kutsutaan suht. usein CAN-väylä -ledeiksi, eikä sillä vastuksella ole CANin kanssa sinällään mitään tekemistä.
Can väyläsissä taitaa olla vastus rinnan mutta näissä vanhemmissa missä polttimon palamisen tunnistus perustuu resistanssiin on vastus sarjassa. Toisaalta se vastus myös leikkaa virtaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se sarjavastus nimenomaan leikkaa virtaa ja saadakseen sen virran LEDille sopivan pieneksi, sen resistanssin on oltava isompi kuin normaalin hehkupolttimon. Tästä johtuen rinnalla on nimenomaan oltava toinen vastus joka pienentää kokonaiskytkennän resistanssia eli päästää virtaa polttimosta ohi, jotta resistanssi ja sitä myöten virta täsmäisi haluttuun mittaustulokseen.

Kahta vastakkaista polttimoa keskenään vertaileva systeemi ei tarvitse rinnakkaisvastusta LEDien kaveriksi, kunhan molemmat vertailtavat polttimot ovat samanlaiset. Tai no, toki jos systeemi mittaa että jos virtaa ylipäätään kulkee, on polttimo ehjä, mutta onko niin tyhmää (=jättää osan potentiaalisista vioista huomioimatta) kytkentää jossain?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Kahta vastakkaista polttimoa keskenään vertaileva systeemi
Olisit heti sanonut, että nuo palaneiden polttimoiden varoitussysteemit pelaa tällä lailla! Olisi jäänyt minulta ja vissiin Aqultakin pähkäilyt vähemmälle.... aiheesta "miksi auto varoittaa toimivasta polttimosta". Tämähän selittää, miksi väärän tehoinen (liian suuri wattilukema) polttimo paikassa A saa auton väittämään polttimon B sammuneeksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tiedä toimiiko kaikissa noin. Ysitonnisesta tuo tapa kuitenkin on tuttu, eli se ainakin tekee niin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lineassakin ilmeisesti jotenkin tuollainen systeemi, kun takaparkissa ylitehonen valo aiheuttu ETUparkin sammumisen ja vikailmon siitä...

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja hSU »

Giuliettassa rekisterikilven valoihin asentamani kaksi CAN-väylä "yhteensopivaa" ledipolttimoa toimii virheilmoituksitta kun valokytkin on automaattitilassa. Jos sen sijaan kytken ajovalot manuaalisesti päälle, tulee virheilmoitus "check number plate light". Outoa miksei virheilmoitusta tule auto-tilassa? Polttimoita keskenään vertaileva systeemi tässä ei ilmeisesti kuitenkaan ole, kun molemmat polttimot ovat samanlaiset. Olen myös kokeillut toisia vastaavia led-polttimoita tuohon mutta toimii samalla lailla.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Bravossakin on vertaileva systeemi, koska siinäkin vääräntehoinen polttimo johtaa virhediagnoosiin. Eli kohtalaisen varmaa on, että Giulettakin on samaa sarjaa.

Rek. kilven polttimoita ei taideta analysoida poltinkohtaisesti, koska auto ei osaa kertoa, kumpi on rikki. Eli vertailu lienee kahden polttimon summavirta vs. mikälie poltin / poltinpari jossain muualla. Jolloin ei auta, että on polttimot keskenään samanlaisia.

Tosin se on kieltämättä outoa, että "vika" löytyy vain "pakkovalojen" palaessa. Testasitko päivällä, jolloin automatiikka ei katsonut tarpeelliseksi sytyttää lähivaloja?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja hSU »

insinörtti kirjoitti:Rek. kilven polttimoita ei taideta analysoida poltinkohtaisesti, koska auto ei osaa kertoa, kumpi on rikki. Eli vertailu lienee kahden polttimon summavirta vs. mikälie poltin / poltinpari jossain muualla. Jolloin ei auta, että on polttimot keskenään samanlaisia.
Niinpä onkin, polttimoparin tilaahan tuo tutkiikin. En vaan keksi missä se "vertailupolttimo" olisi, kun muita samanlaisia polttimoita autossa ei ole. Tai on: ovien "lätäkkövaloissa", kontissa, ja hansikaslokerossa, mutta niiden vikaantumista auto ei tutki.
insinörtti kirjoitti: Tosin se on kieltämättä outoa, että "vika" löytyy vain "pakkovalojen" palaessa. Testasitko päivällä, jolloin automatiikka ei katsonut tarpeelliseksi sytyttää lähivaloja?
Kyllä testasin. Vain "pakkovaloilla" löytyy "vikaa".

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vasen etuparkki on palanut. Otti varmaan itseensä kun vaihtelin ajovalopolttimot.
Kai tuota H6W polttimoa saa autosähköliikkeestä, Motonetissä on vain siniseksi värjättyä Philipsin Blue Visionia.
Muut etuvalot tavallista halogeenivalkoista, niin eihän tuo sovi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

On siellä motonetissa ainakin aiemmin ollut valkoistakin polttimoa, mutta ainoastaan jotain vinkuintialaista pilipalimerkkiä.

Se bluevisiontmsmilieneetuninkipolttimo muuten ei ole sininen vaikka lasi onkin värjätty, ei se sieltä sinisenä erotu. Taitaa olla sinisestä lasista huolimatta ruskeampi kuin laadukas ajovalopolttimo. Se on vain vähän vähemmän ruskea kuin ei-sininen polttimo.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Finest kirjoitti:Vasen etuparkki on palanut. Otti varmaan itseensä kun vaihtelin ajovalopolttimot.
Kai tuota H6W polttimoa saa autosähköliikkeestä, Motonetissä on vain siniseksi värjättyä Philipsin Blue Visionia.
Muut etuvalot tavallista halogeenivalkoista, niin eihän tuo sovi.
Mä ainakin hain omaani Hattelmalantieltä Autosähköstä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Saman ajattelin tehdä
^^Ok, hyvä tietää. Oletin kuvista katsomalla, että tulee xenon -tuuninkia.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Polttimoista kysymystä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Mikä se nyt on viimeinen sana H7 polttimoissa, onko TM 2/2014 oikeassa?

Keulilla:

Philips X-tremeVision +100%
Philips VisionPlus +60%
Osram Night Breaker Plus +90%
Bosch Plus 90

TBi:n tilaaja ei ollut muistanut ruksata xenoneita optioista, toisaalta eipä tartte tapella sen automaattitasonsäädön kanssa.

Vastaa Viestiin