GT pihassa: kuskin penkin nahkojen irrotus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Ok, pitää ottaa jossain välissä työn alle. En ole huomannut tuollaista ongelmaa onneksi :)

Jep, sen verran rauhassa saa varmaan puuhastella täälläpäin että kiusaus on ohiajaville liigoille suuri. Kyllä naapurimökkiinkin on joskus kauan sitten muistaakseni murtauduttu.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Voi hitto, eilen loppui (taas) tuulilasinpesuneste ja täytin sen mutta tänään totesin että ei roiski enää lasille edes kuumaa ilmaa..Enkä huudattanut tyhjänä tarpeettomasti pumppua kuitenkaan kun totesin nesteen loppuneen. Onko kenelläkään mitään manuaalia tai kuvaa josta kävisi ilmi mikä rele pumppua pyörittää? Jokaikinen sulake on ehjä joten ei ollut helpoin mahdollinen vika. Jos ei muuta niin eiköhän se ole viikonloppuna pyöräkotelo auki ja mittailemaan jännitteitä pumpulta.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Pumppuun taitaa GTssäkin päästä helpoiten käsiksi, kun irrottaa paisuntasäiöiön kolme ruuvia ja kääntää säiliön sivuun. Tämä siis 147kan kokemuksilla. Ja jos sähkötkin samanmoiset tai edes liki niin sulake ja rele.

F43 fuse - front/rear washers two-way pump.

This is fed by relay T12 I believe control box on dashboard by the steering column.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... -pump.html

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja zzs »

MarcusV kirjoitti:Onkos kukaan vaihtanu JTS:ään ilmansuodatinta, olisin sitä mieluusti kurkannut missä hapessa on mutta johan on paikan keksineet. Lähinnä kysymys on saako tuon pois yläkautta ilman pohjalevyn irroitusta kun sijaitsee tuolla jossain koneen ja syylärin välissä pohjan tuntumassa :D Kaikkea sitä näkee, ilmeisesti on tila loppunut suunnitellessa kesken.
156 JTS:stä vaihdoin pari kertaa ilmansuodattimen. Kyllä se yläkautta onnistuu helpoiten (tai siis alakautta en ole kokeillutkaan, koska onnistui myös yläkautta).
Purkaa vaan kotelon yläpuoliset ruuvin, muistaakseni irrottaa imuputken MAF:in kanssa, ja selviytyy niistä metallilevyistä, jotka pitää kääntää sivuun, että kotelo aukeaa (jos oikein nyt muistan...) ja suodatin lähtee vähän rutistaen pois ja uusi samalla tavoin tilalle (ei riko suodatinta, vaikka vähän ahdasta onkin).

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ciancarlo kirjoitti:Autoni jäähdytin alkoi vuotaa ja se piti vaihtaa. Uusi jäähdytin maksoi 290 €. Samalla uusittiin termari. Töineen ja litkuineen 710 €.

Aika samanikäisiä tuntuvat nuo jäähdyttimet olevan Alfoissa, sillä 156:ssani jäähdytin kesti myös tasan kahdeksan vuotta.
Mullakin vuotaa. Ostin auton syksyllä 2012, ja vasta kovilla pakkasilla alkoi vuotaa, lopetti ilmojen lämmettyä. Nyt vuoto alkoi kovilla pakkasilla taass ja äityi ihan hehtaariluokkaan, joten nyt on vaihto ajankohtainen. Varaosan metsästys alkakoon. Saavat vaihtaa jakohihnan ja vesipumpun vaihdon yhteydessä, kun sitä en ihan vielä tehnytkään (hyvä niin).

Tässä vielä varmin tieto GT 1.9 JTD:n (2004 vuoden malli eli alkupään autot) jakopäänhihnanvaihdon oikeasta ajankohdasta: 3 v / 120 tkm.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

zzs kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Onkos kukaan vaihtanu JTS:ään ilmansuodatinta, olisin sitä mieluusti kurkannut missä hapessa on mutta johan on paikan keksineet. Lähinnä kysymys on saako tuon pois yläkautta ilman pohjalevyn irroitusta kun sijaitsee tuolla jossain koneen ja syylärin välissä pohjan tuntumassa :D Kaikkea sitä näkee, ilmeisesti on tila loppunut suunnitellessa kesken.
156 JTS:stä vaihdoin pari kertaa ilmansuodattimen. Kyllä se yläkautta onnistuu helpoiten (tai siis alakautta en ole kokeillutkaan, koska onnistui myös yläkautta).
Purkaa vaan kotelon yläpuoliset ruuvin, muistaakseni irrottaa imuputken MAF:in kanssa, ja selviytyy niistä metallilevyistä, jotka pitää kääntää sivuun, että kotelo aukeaa (jos oikein nyt muistan...) ja suodatin lähtee vähän rutistaen pois ja uusi samalla tavoin tilalle (ei riko suodatinta, vaikka vähän ahdasta onkin).
Kuulostaa tosi nokkelalta ratkasulta :D Vaikkakin tuli sellainen tunne että itselläni on hieman erilainen kokoonpano, pitää tutkia jossain vaiheessa. Kun saa nyt tuulilasinpesurin taas toimimaan ennen loskakelejä :D

Avatar
henrikx
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Heinä 2013, 20:52
Car(s): GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Helsinki

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja henrikx »

MarcusV kirjoitti:Voi hitto, eilen loppui (taas) tuulilasinpesuneste ja täytin sen mutta tänään totesin että ei roiski enää lasille edes kuumaa ilmaa..Enkä huudattanut tyhjänä tarpeettomasti pumppua kuitenkaan kun totesin nesteen loppuneen. Onko kenelläkään mitään manuaalia tai kuvaa josta kävisi ilmi mikä rele pumppua pyörittää? Jokaikinen sulake on ehjä joten ei ollut helpoin mahdollinen vika. Jos ei muuta niin eiköhän se ole viikonloppuna pyöräkotelo auki ja mittailemaan jännitteitä pumpulta.
Mulla vuotaa liitoskohta josta lähtee valojenpesurille ja tuulilasiin, pysyy nesteet sisällä ehkä noin 20 painallusta tai jos ei käytä niin vuotaa kuiviin.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

henrikx kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:Voi hitto, eilen loppui (taas) tuulilasinpesuneste ja täytin sen mutta tänään totesin että ei roiski enää lasille edes kuumaa ilmaa..Enkä huudattanut tyhjänä tarpeettomasti pumppua kuitenkaan kun totesin nesteen loppuneen. Onko kenelläkään mitään manuaalia tai kuvaa josta kävisi ilmi mikä rele pumppua pyörittää? Jokaikinen sulake on ehjä joten ei ollut helpoin mahdollinen vika. Jos ei muuta niin eiköhän se ole viikonloppuna pyöräkotelo auki ja mittailemaan jännitteitä pumpulta.
Mulla vuotaa liitoskohta josta lähtee valojenpesurille ja tuulilasiin, pysyy nesteet sisällä ehkä noin 20 painallusta tai jos ei käytä niin vuotaa kuiviin.
Mulla on vissiin joku somalimalli kun ei ole valojenpesureita.. Ootko kurkannu miltä toi hässäkkä näyttää ja missä pumppu sijaitsee? Viikonloppuna pitää alkaa purkuhommiin. Liian hyvin tämä vessa onkin toiminut ;)

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja PK »

:lol: somalimalli... samalta linjastolta meikäläisenkin kiesi.

Avatar
henrikx
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Heinä 2013, 20:52
Car(s): GT 2.0 JTS -06
Paikkakunta: Helsinki

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja henrikx »

MarcusV kirjoitti:Mulla on vissiin joku somalimalli kun ei ole valojenpesureita.. Ootko kurkannu miltä toi hässäkkä näyttää ja missä pumppu sijaitsee? Viikonloppuna pitää alkaa purkuhommiin. Liian hyvin tämä vessa onkin toiminut ;)
Paikasta ei tietoa mut ilmeisen pahassa :o:
Huollossa tsekkasivat kesällä, on joskus yritetty paikkailla. Uusi pumppu tais maksaa n. 400->. Katotaan keväämmällä josko sais jotenkin fiksattua.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Voi tätä ilon ja onnen päivää!!! Ei se luottoratsu pettänyt taaskaan, tulin duunista ja suihkutin shampoovettä lasille ja testasin pyyhkijöitä ja lastihan sieltä lensi taas. Eli mitä ihmettä. Auto kun on seissyt yöt lämpimässä tallissa eli ei ole voinut jäätyäkään? Onko tuossa joku toiminto joka sulkee pumpun jos nesteet on lopussa ja jäänyt sitten päälle syystä tai toisesta.
Ainakin näin leveä hymy kun ei tarvitse lähteä purkamaan autoa vkoloppuna.
Kuva

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Onko jollakin käsitystä miten tuon alkuperäsen hälyttimen saa jäämään pois päältä ovet lukittaessa (tai edes sisätilatutkan).

Sisätilan lämppäri laukasee hälyn aina päälle lähtiessään...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Muistelen jostain päin foorumia lueskelleeni tuosta häly + sisälämppäri ongelmasta. Hataran muistikuvan mukaan sisätutkan sai jätettyä pois päältä jollain konstilla, mutta piti tehdä joka kerta erikseen. Tosin ohje saattoi koskea 159:äkin...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kokeile lukita avaimella lukkopesästä ovi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tiige kirjoitti:Kokeile lukita avaimella lukkopesästä ovi.
tällä konstilla se toimii kyllä, mutta lukko on luonnollisesti luonnottoman lujasti jäässä :x

kuinkas muutenkaan.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Mulla on ilmastointiteipinpalat kummankin kameran linssin edessä.

Eivät saaneet Eberin asennuksen yhteydessä kytkettyä tuota pois päältä, joten piti itte fiksata...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

yes, hyvä päivä oli kun MCSF- valo ei syttynytkään kun muuten vittumaisen työpäivän jälkeen starttasin kotiin. Alfa Romeo - auto joka korjaa itse itsensä. Superinkin kanssa kävi niin monesti :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

zzs kirjoitti:Mulla on ilmastointiteipinpalat kummankin kameran linssin edessä.

Eivät saaneet Eberin asennuksen yhteydessä kytkettyä tuota pois päältä, joten piti itte fiksata...
mihin kohtaan autoa muuten eberin asensivat? millaisella konstilla saivat tuon alkuperäsen lämmityslaitteen puhaltimen toimimaan eberin kanssa? onko kuvia aiheesta?

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Tuonne auton nokkaan... Ei vaiskaan, eli apukuskin puolelle aivan etunurkkaan. Itse asiassa en ole sitä itse polttolaitosta edes bongannut, ainoastaan pakoputken ja äänenvaimentimen, jotka ovat maskin alareunassa poikittain. (Miein, jos pakoputken pään suuntaisi vaihdelaatikkoon, niin sehän lämmittäisi öljyt vetreiksi, mutta enpä ole tohtinut muuttaa...;)

IPCU-releen laittoivat, muuta en tiedä. Jos löydän/otan asennuksesta kuvia, niin laitan tänne.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

zzs kirjoitti:Mulla on ilmastointiteipinpalat kummankin kameran linssin edessä.
Missä sisätutkat on? Olen koittanut omasta katella että onko siinä hälyä vai ei. Ilmeisesti ei kun ei huuda vaikka on sisätilanlämppäri päällä. Enkä ole löytänyt tutkia tai sireeniäkään mistään.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

En tiedä meneekö nyt ohi topicin, mutta kysynpä silti teiltä tietävämmiltä. Mikä mahtaa aiheuttaa 2.0JTS GT:ssä (tai muissakin saman koneen omaavissa) sellaisen pirullisen kierrosten mukana muuttuvan naukuvan/vinkuvan (riippunee murrealueesta) äänen? Ensimmäisenä tuli mieleen olisiko laturi vetämässä viimeisiään vai onko mahdollisesti jokin nokkahihnan kiristin antautumassa. Vielä en ole kerennyt tutkimaan pellin alta mistä se kuuluu, mutta hihnankin seuraavaan vaihtoon olisi kuitenkin vielä 30tkm matkaa. Vesipumppua mietiskelin myös, mutta ainakin 156:ssa sen antautuminen antoi ihan erilaisen äänen, eikä nyt ole kyllä ollut lämpöjenkään kanssa mitään onkelmia...
Joten, viisaita vihjeitä otetaan vastaan.
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Tarkasta ohjaustehostimen öljymäärä.

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Check. Ohiajotehostimessa nestettä runsaasti.
Kuulotestin perusteella joko laturin hihnapyörän laakeri tai joku mininaisista apuhihnan kiristinpyöristä aiheuttaa äänen eli on antautumassa. Eli visiitti pajalle tarpeen kun ei näillä lapioilla noita itse saa vaihdettua... :shock:
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa (NEW! Jakopäänhihnanvaihdosta kyssäri:)

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tiige kirjoitti:
zzs kirjoitti:Mulla on ilmastointiteipinpalat kummankin kameran linssin edessä.
Missä sisätutkat on? Olen koittanut omasta katella että onko siinä hälyä vai ei. Ilmeisesti ei kun ei huuda vaikka on sisätilanlämppäri päällä. Enkä ole löytänyt tutkia tai sireeniäkään mistään.
Ne on siinä kattovalojen tuntumassa, pienet pyöreät ritilät, 2 kpl.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ohjaustehostin ei toimi tyhjäkäynnillä, vasta kierroksia nostettaessa ohjaus tehostuu. Ei mennyt katsastuksesta läpi.

Originaaliosa maksaa AK:ssa reilut 800e (kuulemma osa 55183805), ja ricambi alfistissakin jotain päälle 300-400 e (ei tosin löytynyt ihan oikeella speksillä olevaa nettisivuilta).

Ebay esiin ja etsimään: http://www.ebay.com/itm/MAPCO-Servopump ... 58afd1550d

Onko kokemusta tai valistunutta arvausta siitä, kannattaako tuosta laittaa pumppu vanhan tilalle?

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Missäs sijaitsee GT 1.9 JTD:ssä raitisilmasuodatin?

Ilmeisesti ei ole samassa paikassa kuin 156 JTS:ssä? ei ainakaan pompannut silmille tuossa hanskalokeron alapuolta tsekkaillessani. Samoin apparin puolen tuulilasin alapuolella olevan suojan alta (ulkopuolella autoa) ei löytynyt kuin sisäilmapuhaltimen aukko. Missä luuraa raikkari?

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja marpet »

Kyllä se siellä hanskalokeron alapuolella on, pitää otta semmoinen suoja ruuvien kanssa kiinni.
Suomessa Yhdellä toimittajalla se pumpun ulos myyntihinta 420e. voi saada edulisemminkin jos oikein rupeea etsimään. :?

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^Ok, täytyy kaivella. Tulin ostaneeksi muutama vuosi sitten aktiivihiilarin edesmyytyyn 156:een, mutta toivottavasti sopii nyt GT:hen... ;)

Hommasin tuon Mapcon pumpun ja hyvin pelittää. Ensimmäisellä ajokerralla oli lievänä pettymyksenä, että huh, täähän kääntyy turhankin helposti, mutta nyt muutaman kuukauden (GT seisonnassa vapaiden ajan) tehostetulla jenkillä ajelun jälkeen GT tuntuu taas mahtavalta, ja ajofiilistä on kuitenkin vielä reippaasti jäljellä... 8)

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

menee 156sen osa jos on kahdessa osassa.

LateV
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2014, 16:39
Car(s): Alfa GT V6

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja LateV »

Pari viikkoa vanha kaunotar pihassa kun 147 vaihtui 4 sekuntia nopeampaan peliin.

Mutta vikaa löytyy pissapojasta. Säiliö täytettynä, vedän viiksestä, mutta nestettä roiskuu erittäin heikolla paineella tuulilasin alaosaan ja lopulta ei tule mitään. Kokeiltu pitää +20s vedettynä, mutta ei muutosta. Moottori kyllä surraa eli sulake ei ole palanut.

Mitäköhän pitäisi lähteä tutkimaan?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Olisko letku tai suuttimet tukossa?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Finest »

-Pissapojan suutin irti ja koita puhaltaa siihen, samaan suuntain kun "pissa" menisi.
Mulla oli 156:ssa ne tukossa. Uusista kulki ilma kyvyesti läpi, vanhoista ei.

-Takaiskuventtiili saattaa myös ahdistaa

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Voisi olla myös vuoto letkussa. Minulla oli 164:ssa letku hinkkaantunut vasten pesusäilöä siten, että ei siltä juurikaan vettä ulos tullut, mutta paineet karkasivat. Vaati oikean puolen sisälokasuojan poisoton ennenkuin tuon huomasi. Sitten vaan 5cm pätkä pois letkusta...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos nestettä katoaa odotetulla tahdilla, mutta se ei tule odotetusta paikasta, se tulee ulos jostain muualta.

Jos paikat on tukossa, neste tuskin vähenee kuten pitäisi. Lampunpesurit voi toki hämätä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

LateV
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2014, 16:39
Car(s): Alfa GT V6

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja LateV »

Kiitos avusta, täytyy tutkia. Samalla sitten hajosi kuljettajan ovesta kahva! Etummainen kiinnitys muoviosa murtui...voi tätä huonoa tuuria. Ilmeisesti kyseessä jonkinnäköinen tyyppivika.

Onko suositusta missä kannattaisi huoltaa (PK-seutu) ja kannattaako itse tilata osa ulkomailta?

Avatar
SMa
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Syys 2013, 09:26
Car(s): Brera -08

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja SMa »

Omaani ovenkahva vaihdettiin aikoinaan Auto Ahosella Vantaalla. Hinta oli noin 200e sisältäen osat ja työt.

Jos haluaa itse vaihtaa, niin täällä on ohjeet. Siellä on kahvoja myöskin myynnissä. En tiedä onko edullisia vai ei. Ainakin sieltä näkee varaosanumerot.

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Gusse »

LateV kirjoitti:Kiitos avusta, täytyy tutkia. Samalla sitten hajosi kuljettajan ovesta kahva! Etummainen kiinnitys muoviosa murtui...voi tätä huonoa tuuria. Ilmeisesti kyseessä jonkinnäköinen tyyppivika.

Onko suositusta missä kannattaisi huoltaa (PK-seutu) ja kannattaako itse tilata osa ulkomailta?
Taisi jossakin Fiatissa olla sopiva kahva, oisko ollut Fiat 500?

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Tänään oli mielenkiintoista lähteä aamulla töihin, kun:
- vasemman puolen digimittaristo (matkamittarit) vilkkui
- ulkolämpötilamittarinäyttö ei antanut lämpötilaa (ei edes viivaa)
ja jalkojen pieni paleltaminen ei lakannut: puski kylmää ilmaa kaikilla säädöillä, paitsi HI:lla, jolloin vihdoin kabiini lämpesi.

Lisäksi turhaan yritin availla
- takaluukkua, saati sitten
- polttoaineluukkua

- Ilmastoinnista ei saanut automaattiasetusta päälle.
Ikkunoita en kokeillut, tokkopa nekään toimi. Muutenhan siis auto toimi ihan normaalisti... :-D

Mikähän tuota vaivaa? Sulake poksahtanut?

Edit: Kävin sitten tsekkaamassa kaikki sulakkeet läpi ja vaikka mikään ei ollut rikki, niin toiminnot näyttäisi palanneen taas kuntoon. Takaluukku aukesi ja lämpötilamittarit toimivat. Kontsahäikkä, luulisin. No, hyvä tietää vastaisuuden varalle.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Katkos kuskinoven moninapaliittimessä aiheuttaa kaiken tuon.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Irrotin pohjapanssarin ja kurkkasin ilmanputsarikoteloon, kun siinä oli niin otollisesti helpot rautalankaklipsit, jotka aukesivat parissa sekunnissa. Johan sieltä hulahti mustat öljyt takille... Ilmeisesti siis huohottimen kautta puskee ihan kivasti öljyjä imupuolelle. Juuri tuo huohottimen liitosputki (sellainen paksu kuminen erikoisputki, osanumero 46794405, josta haarautuu huohottimelle pikkuputki) tarttis myös vaihtaa: siinä on halkeamia ja niissä on reilusti tihkunut öljyä.

Pari vuotta sitten vaihdoin itse ilmanputsarin kaverin kanssa, ja siinä meni 2 h: ei vaan niin millään onnistunut, en oikein kunnolla muista, miksei, mutta tuntui kovin ahtaalta kotelon rako, mistä putsari pitäisi ujuttaa sisään.

Viime vuonna jätin suosiolla korjauspajan tehtäväksi: tarjosivat sen työn 14 eurolla :shock:

Nyt kun tuossa nuo klipsit avasin, niin tuli mieleen, että tietääkö kukaan, onnistuuko ilmanputsarin vaihto alakautta ongelmitta vai onko tosiaan edessä kaikenlaisten akkujen sun muiden irrotus, ennen kuin tulee tarpeeksi tilaa tuohon puuhaan?

Kyseessä siis 1.9 JTD.

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tuossahan tuo ylhäällä lukee: onnistuu.
Käytät vain voimaa riittävästi.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Niinpäs lukikin.

Eli 2 klipsiä alhaalta auki ja sitten kiskomaan kotelon kantta alareunasta auki ja sitten pitäisi mahtua suodatin tulemana pois ja myös sisään uusi (ehjänä;)?

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja JTD »

Paperisuodattimet ovat niin paksuja, ettei mahdu tulemaan raosta. Siirryin suosiolla pestävään malliin, mikä tulee ja menee alakautta helposti. Kaksi sellaista ja elämä hymyilee.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

LateV
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2014, 16:39
Car(s): Alfa GT V6

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja LateV »

Kannattaako jakopäähihnan vaihdon yhteydessä tehdä jotain muita huoltotoimenpiteitä näin voimakkaasti yleistäen?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Riippuen vesipumpusta..onko muovia se pröbellö? jos ei niin metalliseen vaihto.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
j.kuutti
Viestit: 67
Liittynyt: 09 Loka 2004, 09:54
Car(s): GT 3.2 V6 Q2
MiTo QV
Paikkakunta: Helsinki

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja j.kuutti »

LateV kirjoitti:Kannattaako jakopäähihnan vaihdon yhteydessä tehdä jotain muita huoltotoimenpiteitä näin voimakkaasti yleistäen?
Oletko kysellyt hintoja hommaan? Ja jos niin mistä? Hihnanvaihto olisi edessä omaankin Bussoon kevään/kesän aikana.

LateV
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Syys 2014, 16:39
Car(s): Alfa GT V6

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja LateV »

    j.kuutti kirjoitti:
    LateV kirjoitti:Kannattaako jakopäähihnan vaihdon yhteydessä tehdä jotain muita huoltotoimenpiteitä näin voimakkaasti yleistäen?
    Oletko kysellyt hintoja hommaan? Ja jos niin mistä? Hihnanvaihto olisi edessä omaankin Bussoon kevään/kesän aikana.
    Suomen vaurioturva rattitiellä oli edullisin mitä tuli vastaan 725€ ja antavat kunnon takuun.

    Avatar
    zzs
    Viestit: 409
    Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
    Car(s): Tesla Model S 85 -14

    ex:
    156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
    GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
    GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
    Paikkakunta: Jokela

    Re: GT pihassa

    Viesti Kirjoittaja zzs »

    JTD kirjoitti:Paperisuodattimet ovat niin paksuja, ettei mahdu tulemaan raosta. Siirryin suosiolla pestävään malliin, mikä tulee ja menee alakautta helposti. Kaksi sellaista ja elämä hymyilee.
    Onnistuu kyllä paperisuodattimen vaihto alakautta. Hommaa helpottaa se, että laittaa aukikampeamisen jälkeen jotain tukea kotelon kannen ja kotelon väliin, jolloin ei tarvitse koko ajan jännittää toisella kädellä kantta auki. Vaihtuu yllättävän helposti, kun tekniikka on kohdallaan!

    Avatar
    zzs
    Viestit: 409
    Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
    Car(s): Tesla Model S 85 -14

    ex:
    156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
    GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
    GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
    Paikkakunta: Jokela

    Re: GT pihassa

    Viesti Kirjoittaja zzs »

    Ylätukivarret tuli vaihdettua. Etupää kolisi, mutta vaikka yläpallot olivat täysin väljät (rengasta sivusuunnassa rynkyttämällä tunsi hyvin), eivät kolinat poistuneet lainkaan. Ruuvasin muutaman lisäruuvin kallistuksenvakaajan runkopusliin, ei siitäkään siis mitään hyötyä. Seuraavaksi ajattelin ostaa Motonetistä merkin x koiranluut ja ennen niiden vaihtoa vielä kokeilla pyörä ilmassa, josko alapallonivelessä olisi väljyyttä. No, koiranluut lähtenevät siis joka tapauksessa vaihtoon samalla... Viimeisenä sitten alatukivarsien vaihto, joka onkin uusi juttu, kun en sitä ole itse tehnyt aikaisemmin (teettänyt kylläkin). Varmaan katkeaa pultteja ja sitten taas ihmetellään osia tuolta: http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156 ... tc._.shtml

    Takaisin ylätukivarsiin:

    156:een vaihtaessani ihmettelin, että pitääkö ne jättää puslien pitkän ruuvin kohdalta vähän löysäksi, koska täysin kiristyneenä olivat tosi jäykkiä.

    No, GT:hen laitoin sitten (tuli italialaiset FAST:it...) ylätukivarret ihan kireelle, ja suht jäykiksi jäivät. Ei kuitenkaan tuntunut samalla lailla pahalta tällä kertaa. Ajossa tuntuu ihan hyvältä, en itse usko, että tuo jäykkyys haittaisi...

    Kysymys kuuluu:
    - Pitääkö kyseinen puslien läpi menevä pitkä pultti laittaa loppuun asti kireälle? Haittaako? Kuluttaako kumipuslat sen vuoksi nopeammin tai tuleeko jotain muita ongelmia?
    - Jostain luin, että puslat ovat narisijoita. Pitäisikö tämä huomioida jotenkin (esim. rasvaamalla...mitä?)?
    - Kannattaako yläpallonivelen kumisuojan läpi tunkea jotain rasvaa (kävisikö kotoa löytyvä Bilteman Litiumrasva?:) injektioruiskulla vai onko turha toimenpide?

    Avatar
    palkus
    Viestit: 4740
    Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
    Car(s): 159 V6 Berlina
    156 jts Giugiaro
    Paikkakunta: varsinais-suomi

    Re: GT pihassa

    Viesti Kirjoittaja palkus »

    ^loppuun asti kireälle, momentti on ~45Nm

    Vastaa Viestiin