Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.
mulla oli aamun eka käynnistys aina niin että kaks kertaa sai käynnistää, ekalla hörähti, tokalla laakista. vaihdoin denso iridium ik16 tulpat ja on nyt n. 4kk vaihtopäiväst lähtien lähtenyt ekalla.
E: niin ja ohjaustehostus kyssäriini; otin liiat pois suosiolla. tyhmä kysymys lyödään kuitenkin heti perään, eli kuinka tehokas tuo 159 esilämmitys oikeen on? 2 tuntii oli duunis tolpas ja tuntuu ettei ees vaikuttanu mihinkään...
^ Vastaan myös tähän . Sulla taitaa olla myös säteilylämmitin, kuten myös mulla. En oo huomannu kyllä ite että kovin tehokkaasti lämmittäis. Kokeilin yhtenä aamuna öljynlämpöä tikun päästä enkä osannut sanoa oliko lämmintä vai ei siinä kohmeessa.. Sitähän suositellaan että pitäisi säteilylämppärin kanssa olla tolpassa 3h että vaikuttais kunnolla.
quppe kirjoitti:^ Vastaan myös tähän . Sulla taitaa olla myös säteilylämmitin, kuten myös mulla. En oo huomannu kyllä ite että kovin tehokkaasti lämmittäis. Kokeilin yhtenä aamuna öljynlämpöä tikun päästä enkä osannut sanoa oliko lämmintä vai ei siinä kohmeessa.. Sitähän suositellaan että pitäisi säteilylämppärin kanssa olla tolpassa 3h että vaikuttais kunnolla.
Minulla on myös säteilylämmitin, teho heikko. Tutustuin Denso IK16 esitteeseen ja ja pyysin että sellaiset laitetaan autoon Deltan huollossa. Autolla on Fragus takuu ja myös Helmi vaihtoauto takuu. Vietiin lavetilla huoltoon, saavat tutkia sytytysjärjestelmän kokonaan.
Reino_ kirjoitti:Sattui tuossa eilen hassusti Saarijärven kohdalla matkalla Kokkolaan että auto sytytti moottorihäiriö valon, hyytyi tienvarteen ja sammu, käyntiin auto lähti heti niinkuin ennenkin mutta moottorin vikavalo jäi palamaan, ajelin jokusen kilometrin rauhallisesti seuraavalle huoltoasemalle ja käynnistelin auton pari kertaa ja sainkin valon siitä sammumaan. Kysymys kuuluukin että mikä tälläsen voisi aiheuttaa? Vetelin kärryä perässä, kävi mielessä että voisiko aiheutua joku häiriö jos ajelee D asennolla kärryn kanssa, onhan se 6 vaihde aika iso.. Uskaltauduin kuitenkin jatkamaan matkaa kokkolaan ja ajelin loppu ajan max.5 vaihteella.
EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta
Viime keväänä kävi täsmälleen samalla tavalla eli auto yllättäen sammui täydestä motarivauhdista. Lähti uudestaan käyntiin ja toimi moitteetta, vikavalo paloi aluksi mutta sammui parin startin jälkeen. Vikakoodien luku kertoi että jakotukin paine oli romahtanut jonnekin 100barin tasoon kun sen olisi pitänyt tuolla kierrosalueella olla >1000 bar. Syy jäi epäselväksi eikä ole sattunut sen jälkeen. Yleisin syy näissä bosch-vempeleissä on kai ollut mittaavan anturin tai sen liittimen krakaaminen. Korkeapainepumpun vikaahan tuo testeri ilmoitti mutta se harvoin kai on syynä.
Voihan tuo ollakin, minun tietääkseni säteilylämppäreitä ylipäätään saa sekä lohkon kylkeen että öljypohjaan. Selaamalla asennusohjeita selviää lämmitinvalmistajan pohtimat asennuspaikat kullekin tekniikalle. Periaatteessa mikään ei sinänsä estä lämmittämästä sekä lohkoa/jäähdytysnestettä että öljypohjaa/öljyjä, jos vaan molemmat lämppärit saa asiallisesti kiinni.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
^Sanomalehtiä autoon vaikka takamattojen alle. Vanha kikka jostain -90 luvulta ja toimii nykypäivänäkin. Oletko tarkistanut varmasti myös matonaluset ja muut jos siellä olisi hieman märkää? Toinen tarkistettava kohde olisi myös roskakaukalo siinä pyyhkimien alla. Sekä tietty, milloin on viimeksi vaihdettu raitisilmasuodattimet ja muut.
Waverunner kirjoitti:Tällaista murhetta olisi pakkasilla...
Ikkunat jäätyvät sisäpuolelta (myös) vaikka mitään kosteutta
aiheuttavaa tavaraa ei ole auton sisällä.
Onko tähän mitään "kikkoja" miten välttää tuo?
Waverunner
mulla huurtu tosi pahasti ikkunat, putsasin kunnolla niin että laitoin lasinpesuainetta rättiin ja kävin kaikki lasit läpi. ei huurru eikä jäädy enään. kosteus tarttuu siihen skeidaan ja sit jäätyy..
lämmitimestä vielä, tänään auto tolpas sen 3 h, ei vaikutust jäähdytysnesteen lämpöön mittarin mukaan, lähtee kuitenkin käyntiin kuin palmun alta, ei iinä. joku defan härpäke näyttää olevan...
Reino_ kirjoitti:Sattui tuossa eilen hassusti Saarijärven kohdalla matkalla Kokkolaan että auto sytytti moottorihäiriö valon, hyytyi tienvarteen ja sammu, käyntiin auto lähti heti niinkuin ennenkin mutta moottorin vikavalo jäi palamaan, ajelin jokusen kilometrin rauhallisesti seuraavalle huoltoasemalle ja käynnistelin auton pari kertaa ja sainkin valon siitä sammumaan. Kysymys kuuluukin että mikä tälläsen voisi aiheuttaa? Vetelin kärryä perässä, kävi mielessä että voisiko aiheutua joku häiriö jos ajelee D asennolla kärryn kanssa, onhan se 6 vaihde aika iso.. Uskaltauduin kuitenkin jatkamaan matkaa kokkolaan ja ajelin loppu ajan max.5 vaihteella.
EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta
Viime keväänä kävi täsmälleen samalla tavalla eli auto yllättäen sammui täydestä motarivauhdista. Lähti uudestaan käyntiin ja toimi moitteetta, vikavalo paloi aluksi mutta sammui parin startin jälkeen. Vikakoodien luku kertoi että jakotukin paine oli romahtanut jonnekin 100barin tasoon kun sen olisi pitänyt tuolla kierrosalueella olla >1000 bar. Syy jäi epäselväksi eikä ole sattunut sen jälkeen. Yleisin syy näissä bosch-vempeleissä on kai ollut mittaavan anturin tai sen liittimen krakaaminen. Korkeapainepumpun vikaahan tuo testeri ilmoitti mutta se harvoin kai on syynä.
Kävin luetuttamassa autosta vika koodit ja virallinen herja oli "PRESS ON INJECTOR SUPPORT (HETKELLINEN)" eli olis kuulema jossain suuttimessa ollut hetkellinen kosketushäiriö, asentaja neuvoi hyvin miten saa ne suuttimien nipsuttimet taas rokkaamaan ihan koti konstein eikä tämän pitäisi toistua!
Täälläkin on ongelmia selvitelty ja uusia saatu Heitti pakkasella tehot pois ja have engine checked. Tehot palanneet, mutta hälyttää yhä. Wetterillä käynnistä huolimatta.
Wetterillä oli siis ulinan selvityksissä. Syynä jakolaatikon laakeri. Ei voi vaihtaa, vaan pitänee uusia koko jakolaatikko. Tämä toivottavasti menee ifin kuntoturvan piikkiin, aikoivat selvittää. Samalla toinen takajarrupala havaittu olevan finaalissa (tästä jo aavistus olikin) ja toinen etupyörän laakeri vaihdon tarpeessa. Samalla edessä olis 150tkm huolto. Katsotaan riittääkö touhutonni, jos wetterillä korjauttaa, toivottavasti riittää jos ifikin osallistuu. ensi viikolla aikoin ilmoitella aikaa, hintoja ja ifin vastausta.
Kai sillä kelkkaa oli kiskottu jonkun verran, mutta ei sen kummempaa...Ja ensimmäiseltä omistajalta sen 12tkm sitten hommasin, eikä oikein profiili teinihurjastelijaksi tällä foorumilaisella sopinu
Kuitenkin kuulostaa fiksulta selitykseltä, kun ei oikein sovi turbo tai laatikkoviaksi. Toivotaan että if osallistuu laskuun.
Tazio kirjoitti:^
WTF? Jakolaatikko vaihtokunnossa noilla kilsoilla? Pelkkää pikataivalta laskettu vai aina ajettu Riva peräkärrissä?
^
Toivottavasti saat if:in kanssa sovittua. Ei oikein kyllä luottamusta lisää jos normikäytössä olleen henkilöauton voimansiirto alkaa noilla kilometreillä poikia.
kuulostaako pitkältä lämpeemis ajalta 2.2JTS moottoriin: Auto seisoi pihassa ja lähti liikkeelle ilman tolppaa. Sitä ennen noin 2,5 tuntia aikasemmi ajettu pitkä ajo ja kone oli lämmennyt hyvin. Ennen kuin lämmöt olivat "tapissa" oli kilometrejä maantie nopeuksilla (~80km/h) kertynyt melkein 20 ja aikaa 15-20 minuuttia. Pitäisikö huolestua?
melkein sama mulla, kylmä kirpasee, mutta en ole pitännyt niin hitaana, että viitsisin edes harkita uutta termaria. etenkin kun lämmöt sitten pääsee lopulta sinne 90 asteeseen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
2.2JTS:n lämpenemiseen liittyen, annatteko ilmastoinnin olla automaatilla vai säädättekö puhallinta erikseen?
Itsellä automaatilla näillä n. 15 asteen keleillä kestää varmaan 15-20 kilometriä moottorin lämmetä 90 asteeseen, jäähdytinneste ja öljyt lämpeävät samaan tahtiin. Mutta kun itseä ärsyttää se lämppärin puhaltimen tohina niin yleensä pudotan puhalluksen kolmeen tai neljään pykälään ja silloin jäähdytysnesteen lämpötila nousee 90 asteeseen reilun viiden kilometrin matkalla mutta öljyn lämpö nippa nappa vasta liikahtaa 70:stä.
^Riippuu mistä roikkuu. Välillä tulee säädeltyä jos haluaa lämmintä nopeammin, mutta harvemmin moista jaksaa harrastaa. Jos tietää, et tulee vain jotain lyhyttä matkaa tulee sitä räpellettyä, mut yleensä ei moiseen viitsi vaivautua. Toiminta on samanlaista mitä sinullakin.
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09 Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00 Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Eilen napsahti todella komea "halkeama" keskelle tuulilasiin, ilmeisesti sisälämpö, pakkanen ja kivenisku ei ole mukava yhdistelmä Elikkä kysymys kuuluu näin?
minkälaista hintaa pitää 159:sin tuulilasi jossa on sadetunnistin ja mitä tuulilasinvaihto firmoja suosittelette Tampereen alueella? Kiitos näin etukäteen
Autostani ei löytynyt muuta vikaa( kun se ei käynnistynyt -15 ast pakkasessa) kun akun jännite oli pudonnut puoleen. Akku oli melko uusi. Mikä on paras pakkasakku? ja minkä kokoinen ?
Säilytän autoani ulkona.
Laitatan myös Denso IK16 tulpat.Öljy on Mobil new life 0-40. Käytän myös säteilylämmitintä.
melkein kaikissa vikatapauksissa kantsis kääntyä merkkikorjaamon puoleen...niillä on ajantasalla olevat tiedot vioista ja joskus jopa päivitys voi korjata vian..on itellä auttanu monesti.
RikunAlfaRomeo kirjoitti:Eilen napsahti todella komea "halkeama" keskelle tuulilasiin, ilmeisesti sisälämpö, pakkanen ja kivenisku ei ole mukava yhdistelmä Elikkä kysymys kuuluu näin?
minkälaista hintaa pitää 159:sin tuulilasi jossa on sadetunnistin ja mitä tuulilasinvaihto firmoja suosittelette Tampereen alueella? Kiitos näin etukäteen
mulla on edellisen omistajan kuitti autokeskuksen(konala) tuulilasinvaihdosta, 381,00 e oli loppulasku kesäkuussa 2012.
Evoluxione kirjoitti:Mistäs ton muuten saa selville että onko säteily- vai lohkolämppäri?
Simppelisti kuulotuntumalla. Töpseli kiinni, ja jos kuuluu hetken päästä pientä pihinää/naksetta, niin sulla ei oo säteilylämmitin. Säteilylämmitin ei yleensä pidä mitään ääntä.
Tietty konetila auki ja seuraamalla pistokkeelta menevää piuhaa tuo selviää myös.
RikunAlfaRomeo kirjoitti:Eilen napsahti todella komea "halkeama" keskelle tuulilasiin, ilmeisesti sisälämpö, pakkanen ja kivenisku ei ole mukava yhdistelmä Elikkä kysymys kuuluu näin?
minkälaista hintaa pitää 159:sin tuulilasi jossa on sadetunnistin ja mitä tuulilasinvaihto firmoja suosittelette Tampereen alueella? Kiitos näin etukäteen
^ Nojoo.. Nyt kun aloin miettimää, niin on lämpeneminen alkanut hidastumaan pikku hiljaa. Onko kukaan vaihtanut itse termari tähän malliin? Onko minkälainen homma..
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09 Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00 Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
RikunAlfaRomeo kirjoitti:Eilen napsahti todella komea "halkeama" keskelle tuulilasiin, ilmeisesti sisälämpö, pakkanen ja kivenisku ei ole mukava yhdistelmä Elikkä kysymys kuuluu näin?
minkälaista hintaa pitää 159:sin tuulilasi jossa on sadetunnistin ja mitä tuulilasinvaihto firmoja suosittelette Tampereen alueella? Kiitos näin etukäteen
Ei varmaan oo tuulilasivakuutusta?
just tossa kattelin että löytyy kyllä, taidetaan laittaa sen piikkiin kyllä
Evoluxione kirjoitti:Mistäs ton muuten saa selville että onko säteily- vai lohkolämppäri?
Pitää katsella konepellin alle ja seurailla lämmittimen johtoja. jos sulla on defan töpseli, niin melko todennäkösesti sulla on säteilylämmitin öljypohjan kyljessä, pakosarjan puolella.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
^^kiitti vinkist, eilen tiigailin jäähdytysnesteen putkia ja ei näkynyt mitään lämppärin haaraa misään joten taitaa olla säteilylämppäri ja jos se on siel pakosarjan puolel niin se on vähän jemmas..
^^kiitti vinkist, eilen tiigailin jäähdytysnesteen putkia ja ei näkynyt mitään lämppärin haaraa misään joten taitaa olla säteilylämppäri ja jos se on siel pakosarjan puolel niin se on vähän jemmas..
quppe kirjoitti:^ Nojoo.. Nyt kun aloin miettimää, niin on lämpeneminen alkanut hidastumaan pikku hiljaa. Onko kukaan vaihtanut itse termari tähän malliin? Onko minkälainen homma..
tsiigailin termarin sijaintia ja mikäli termarin tunnistin, niin se on koneen kyljessä kuskinpuolella hiukan ylempänä kuin loota. näyttää ahtaalt paikalta kun paljon letkua ja johtoa tiellä, akku irti?
samalla huomasin että jäähdytysjärjestelmän muoviproppu hikoilee jäähdytysnestettä...
Viisysin lämpiäminen on melkein Audista tuttua tasoa, joten on ilmeisesti tullut aika vaihtaa termari. Spareto kauppaisi Calorstatin (jota ainakin tutut volvomiehet tuntuu arvostavan) 56 euron hintaan. Onko tuo kelpo diili vai pitääkö rimpautella maanantaina marmorille tai saako jostain halvemmalla käypää tavaraa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Viisysin lämpiäminen on melkein Audista tuttua tasoa, joten on ilmeisesti tullut aika vaihtaa termari. Spareto kauppaisi Calorstatin (jota ainakin tutut volvomiehet tuntuu arvostavan) 56 euron hintaan. Onko tuo kelpo diili vai pitääkö rimpautella maanantaina marmorille tai saako jostain halvemmalla käypää tavaraa?
Mä pistin ton halvan Sparetolta kiinni ja toimiihan se.
Mutta eipäs sopinu suoraan.. yks letkukara oli tuossa ohkasempi mitä alkuperäsessä.
Olikohan se .. voin mitata maanantaina. No, joka tapauksessa se on se ohkasin letku mikä siihen termarille tulee.
Laitoin uuden letkun. Mulla on sitä muutama metri viel, jos vaikka tarvit.
Menisköhän sitä joku 20cm ja sisäreikä tais olla 8 tai 10mm.
Maanantaina saan siitä kyllä mitat.