Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Oli auto käynnissä tankkauksen ajan.

Eikö tuo osaa nollata itseään uudelleenkäynnistyksenkään yhteydessä?

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Eipä se halua ainakaan mittareille saakka muutoksesta kertoilla. Tästä oli muuten juttua jo toisaalla eli ominaisuudesta kyse. Jos auto käynnissä tai virrat päällä, niin saa ajella kohtuu pitkään ennen kuin mittaristo reagoi asiaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tässä juuri ollut jollakin sama juttu 159:n kanssa? Oli kestänyt... kymmeniä? starttauksia, ennen kuin alkoi näyttämään edes osapuilleen oikeaan suuntaan. Ja satoja kilometrejä ajoa, jos en väärin muista.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Joo, 159 ei missään nimessä saa tankata käynnissä ollessaan. Enkä siksi ole tankannut koskaan 156 käynnissä. Aina virrat veke kun tankkaa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä tuo seuraavana päivänä näytti jo oikeita lukemia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tuomas K kirjoitti:Kyllä tuo seuraavana päivänä näytti jo oikeita lukemia.
Mullakin kaikki naytti OK seuraavana paivana kun tuota touhua harrastin yhden kerran.
Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
Kuva

Venttiville
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Elo 2013, 10:51
Car(s): Alfa Romeo 156 JTS 2.0 vm -05.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Venttiville »

Pujazuba kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.

Sitä varten hankitaan sisätilanlämmitin :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.
Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
Omat lapset on kyllä selvinneet tuulettomassa sisätilassa vauvanakin. Ulkovaatteethan vauvalla siellä autossakin on.

En edelleenkään tunnista ongelmaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itsekin ihmettelen tuota lämmitysvalitusta, tuohan on perhanan lämmin? Helposti saa saunaksi, jos vaan vääntää lämmityksen tappiin. Onkohan Tuomaalla nyt termari ehjä vai onko tuossa jotain muuta perustavanlaatuista ongelmaa (vai pitääkö autossa olla +35astetta lämmintä, että se on lämmin?) :D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

GTA lykkää nopeesti oikeen tulikuumaa hönkää. Lämpee tosi nopeesti. Tietty, energia = lämpö , eli iso mylly tuottaa kunnolla lämpöä ja nopeesti. Nimimerkillä tosipaljon/100 km :lol:

Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh :-D

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

willez kirjoitti:GTA lykkää nopeesti oikeen tulikuumaa hönkää. Lämpee tosi nopeesti. Tietty, energia = lämpö , eli iso mylly tuottaa kunnolla lämpöä ja nopeesti. Nimimerkillä tosipaljon/100 km :lol:

Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh :-D
Kutoskoneeseen siirtyminen pian edessä ja siitäpä tuli mieleen, että lämpeneekö iso malmikasa (V6-kone) yhtä nopeasti ku toi 2.0 Tessu?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Mielestäni busso lämpeää huom nopeammin kuin tussu :mrgreen:
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

willez kirjoitti:GTA lykkää nopeesti oikeen tulikuumaa hönkää. Lämpee tosi nopeesti. Tietty, energia = lämpö , eli iso mylly tuottaa kunnolla lämpöä ja nopeesti. Nimimerkillä tosipaljon/100 km :lol:

Edittiä: Sääliksi käy niitä kun ajelee "jollain" 1.6 Eco Blue Motion Green Sunshine 1.6 Turbo Diesel vehkeellä,ei nouse viisari pakkasella hehheh :-D
Paitsi ne mallit, joissa on sähkövastus/lisälämmitin lämmitinjärjestelmässä tai eberi/webasto mukana , aika monessa uudessa riisselissä muuten on :wink:

JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 17 Tammi 2014, 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Onhan kutosetkin täysalumiini myllyjä. Ja kyllä toi kutosen motti lämpiää huomattavasti nopeemmin kuin perus tussut. Kokemusta löytyy 8-venasesta tessusta ja kyllä kutoset on nopiammin lämmenny.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^
Jotkut sanoneet, että 2.5 olisi ainakin hidas lämpiämään. Toiset taas ei. Eli kai nuo on yksilöitä tuossakin? :D Ja tietenkin toisen nopea on toisen hidas jne.
Itse sanon, että tuolla nuhapumppu-1.8:lla kun lämmintä pukkaa n. 4min rauhallisen taajama-ajon jälkeen, se on nopeata. Edellisessä autossa meni n. 40min, korkeilla kierroksilla, ennen kuin jotain tapahtuikaan (1.6HDi). '99 2.0tessu taas lämpeni älyttömän nopeasti ehjällä termarilla ja viisari kun ensimmäisen kerran nousi "70" ja 90-viivan välille, se myös pysyi siinä kuin naulittuna. Nykyisessä huomaa termarin _ensimmäisen_ aukeamisen selvästi, mutta (kun) lämmöt nousee taas mittarin mukaan normaaliin, ne pysyy siellä erittäin hyvin. Onko kyseessä vain ero Euro2 ja Euro3-koneen välillä vai onko tuo mun hommaamani Behrin termari sittenkin hieman huono tarvike? No, ainakin lämpöä piisaa, joten ANTAA TULLA PAKKANEN, KATSOTAAN KUKA VOITTAA! 8)

EDIT:
Poistettu "tuo" tuosta 2.5:n edestä. Mistähän sekin sinne tuli?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kyllä ja komppaajia tulee lisää jotka asian tietävät.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfissimo kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.
Ei se varmaan jäähtyisikään, jos se olisi alkujaan lämmin, mutta kun se oli kylmä tankille ajaessa niin annoin käydä tankkauksen ajan jos edes hiukan lämpenisi.
Aquatica kirjoitti:Itsekin ihmettelen tuota lämmitysvalitusta, tuohan on perhanan lämmin? Helposti saa saunaksi, jos vaan vääntää lämmityksen tappiin. Onkohan Tuomaalla nyt termari ehjä vai onko tuossa jotain muuta perustavanlaatuista ongelmaa (vai pitääkö autossa olla +35astetta lämmintä, että se on lämmin?) :D
Ei ole vikaa termarissa enkä ole keksinyt mitään vikaa lämmityksestäkään. Taitaa vaan olla kylmin auto mitä olen omistanut, eikä rikkinäiset persparilatkaan mieltä (tai persusta) lämmitä. Ottaa pakkasella helposti kymmenen kilometriä ajoa että alkaa tulla lämmintä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pakko olla jotain vikaa. Juurihan laitoin, että tessulle ei montaa kilometria tarvi tietä näyttää kun on jo lämpöä. Kovemmallakin pakkasella. Tietenkin auton totaalisen _surkea_ tiivistys aiheuttaa sen, että puhallin myös koko ajan puhaltaa kuumaa kabiiniin jalkatilaan, jotta lämpö kestää edes melkein sopivana...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jotenkin epäilen että kyse on lähinnä lämmityksen italialaisesta logiikasta, ei sieltä Välimeren rannalta välttämättä löydy sitä vahvinta tietämystä pakkasolosuhteista. Täysautomatiikka on täydellisen toivoton tuottamaan lämmintä autoon, käsin räpläämällä lämpenee paremmin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kun ei täällä ole ongelmaa. Ainoastaan tuulilasille joutuu laittaa manuaalisesti tuuletusta alun jälkeen, kun meinaa mennä huuruun muuten.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Tuomas K kirjoitti:Täysautomatiikka on täydellisen toivoton tuottamaan lämmintä autoon, käsin räpläämällä lämpenee paremmin.
Mulla on tossa aina se "full auto" päällä,eli puhallusteho,mihin puhaltaa ja sisäkiertoläpän ohjaus automaatilla. Toimii hienosti talvellakin,aluksi lykkää täysillä tuulilasille,sitten vaihtaa ylös+alas,ja sitten kun rupee oleen lämmintä niin hiljentää puhallusta ja suuntaa jaloille. Ainut mitä välillä pitää ohjeistaa,on tuo sisäkierron ohjaus. Yhtäkkiä lyö sisäkierron päälle ja vetää lasit huuruun.. Mutta onneksi ton sisäkierron automatiikan saa erikseen pois. Eli yksi oranssi valo palaa,jos on kaksi valoa,niin "Full Auto"..

Editti : Ainiin,tuo sisäkierron "mystinen" kytkeytyminenhän johtuu noista saaste tunnistimista. Eli kun edellä ajava kuorma-auto lyö kick-downin niin lyö sisäkierron päälle ettei joudu haistelemaan naftan käryä :lol:
Viimeksi muokannut willez, 17 Tammi 2014, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Automatiikassa on lähinnä kaksi käpyä. Jos tavoite on 20 astetta ja laittaa pyynniksi 20 astetta ei se lämmitä täysillä kunnes tavoite on saavutettu, niin kuin olisi järkevää. Myös puhalluksen suuntaus tuntuu olevan väärä. Automatiikka haluaa suunnata kaiken jalkoihin, jolloin kabiini lämpenee huonosti. Käsin kun kääntää puhallusta myös keskelle tai tuulilasille lämpenee selvästi nopeammin.

Ei se millään kikkailulla kuitenkaan lämpene yhtä hyvin kuin avokin ooppeli manuaali-kylmästöinnillä. Ooppelin lämmityslaite tosin 90-luvulla oli muistaakseni talvivertailun tehokkain ja persparilat ainakin oli tehokkaimmat.

Kyllä mä edelleen äänestän että Italian insinööri ei ole panostanyt täysillä arktisiin oloihin.

Edit: sisäkierron automatiikan ei pitäisi toimia jos kylmäkone ei toimi, ainakaan näissä ei-gta-malleissa. Näin lukee ohjekirjassakin.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 17 Tammi 2014, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Venttiville kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.

Sitä varten hankitaan sisätilanlämmitin :)
Ihmisillä on talvivaatteet. Mä ajan alfaa BBS-huppari päällä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mulla tais 156 toimia ihan hyvin auto-asetuksella, niin kauan, kun tuli pitkä ajo, jossa oli vähän kosteutta, silloin se ei puhaltannut riittävän kovalla höngällä. lämpöä riitti ihan mukavasti, vaikka vähän hitaasti tulikin, penkinlämmitys sitten korvasi vähän pahinta kylmästä kärsimistä. Melkein sama juttu 159:ssä, mut lämpöä pukkaa nopeammin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:Automatiikassa on lähinnä kaksi käpyä. Jos tavoite on 20 astetta ja laittaa pyynniksi 20 astetta ei se lämmitä täysillä kunnes tavoite on saavutettu, niin kuin olisi järkevää. Myös puhalluksen suuntaus tuntuu olevan väärä. Automatiikka haluaa suunnata kaiken jalkoihin, jolloin kabiini lämpenee huonosti. Käsin kun kääntää puhallusta myös keskelle tai tuulilasille lämpenee selvästi nopeammin.

Ei se millään kikkailulla kuitenkaan lämpene yhtä hyvin kuin avokin ooppeli manuaali-kylmästöinnillä. Ooppelin lämmityslaite tosin 90-luvulla oli muistaakseni talvivertailun tehokkain ja persparilat ainakin oli tehokkaimmat.

Kyllä mä edelleen äänestän että Italian insinööri ei ole panostanyt täysillä arktisiin oloihin.

Edit: sisäkierron automatiikan ei pitäisi toimia jos kylmäkone ei toimi, ainakaan näissä ei-gta-malleissa. Näin lukee ohjekirjassakin.
Minulla lukee sisäkierron automatiikassa vain, että jos asennettu (lisävaruste)... Ja lämpö nousee ylöspäin; jaloille puhaltaminen on tehokkainta (tällöin koko auto lämpenee tasaisesti). Se, että pistät puhalluksen päin näköä TUNTUU nopeammin lämpeävältä, mutta lämpötila ei nouse tasaisesti, jolloinka kylmä hohkaa vielä lattialla. Huomaa pitkässä ajossa mm. jos on noin koko matkan, jalat jäätyy kun naama palaa. Kokeiltu on tuokin...

Itselläni menee näin: ensin automaatilla tuulilasille huurteenpoistoa (valitettavasti ei tarpeeksi kauan, että kerkeisi yhtään sitä sulattamaan, kun lämpöä alkaa tulla niin siirtyy se jo melkein heti jalkapuhallukseen kokonaan. Tähän on tiettävästi olemassa ohjelmistopäivitys, joka parantaa tuon toimivuutta talvioloissa. AK varmaan hoitaa rahaa vastaan :)) Eli itse joudun tuota automaagia sen verta käskemään, että kun lämpöä alkaa tulla laitan sen ylös/alas. Jossain vaiheessa se automaattisesti siirtää itsensä alas, en ole oikein vieläkään tajunnut tuota logiikkaa. Selkeä logiikka siinä on kai olevinaan - itse olen varsin tyytyväinen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se tunne siinä tärkeintä onkin. Ainakaan minä en katsele ajaessa sisälämpömittaria, vaan pyrin siihen ettei mua palele. Kun pohottaa naamalle ja jaloille, tuntuu lämpimältä senkin aikaa kun auton sisätila lämpiää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Jakke kirjoitti:Kutoskoneeseen siirtyminen pian edessä ja siitäpä tuli mieleen, että lämpeneekö iso malmikasa (V6-kone) yhtä nopeasti ku toi 2.0 Tessu?
Noin kilometrin kaupunkiajon jälkeen alkaa yleensä puhaltamaan lämmintä eli jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 50 °C.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Minulla lukee sisäkierron automatiikassa vain, että jos asennettu (lisävaruste)
En muista mitä siellä tarkalleen lukee, mutta mulla on tuo automatiikka, ja automatiikka ei toimi jos kylmäkone ei toimi, ettei se huurra ikkunoita. Näin sanotaan ohjekirjassa, ja noin se myös toimii, kun on liian kylmää kylmäkoneelle, sammuu sisäilmakierron automatiikan merkkivalo.
Aquatica kirjoitti:Ja lämpö nousee ylöspäin; jaloille puhaltaminen on tehokkainta (tällöin koko auto lämpenee tasaisesti). Se, että pistät puhalluksen päin näköä TUNTUU nopeammin lämpeävältä, mutta lämpötila ei nouse tasaisesti, jolloinka kylmä hohkaa vielä lattialla. Huomaa pitkässä ajossa mm. jos on noin koko matkan, jalat jäätyy kun naama palaa. Kokeiltu on tuokin...
Jos lämpö on jaloille tuntuu se kylmältä aina ja ikuisesti, jos jaloille ja keskelle tai jaloille ja ylös tuntuu se lämpimältä. Ei se lämpö sieltä mihinkään nouse läpivirtaustuuletetussa autossa.

Noin vertailun vuoksi eukon auto puhaltaa aina jonkun verran myös keskelle, vaikka kääntäisi sen puhalluksen alas. Se vain ja ainoastaan alasuuttimista ei tunnu täydellisen fiksulta ratkaisulta.
Aquatica kirjoitti:Itselläni menee näin: ensin automaatilla tuulilasille huurteenpoistoa (valitettavasti ei tarpeeksi kauan, että kerkeisi yhtään sitä sulattamaan, kun lämpöä alkaa tulla niin siirtyy se jo melkein heti jalkapuhallukseen kokonaan. Tähän on tiettävästi olemassa ohjelmistopäivitys, joka parantaa tuon toimivuutta talvioloissa. AK varmaan hoitaa rahaa vastaan :)) Eli itse joudun tuota automaagia sen verta käskemään, että kun lämpöä alkaa tulla laitan sen ylös/alas. Jossain vaiheessa se automaattisesti siirtää itsensä alas, en ole oikein vieläkään tajunnut tuota logiikkaa. Selkeä logiikka siinä on kai olevinaan - itse olen varsin tyytyväinen.
Juu, se puhallus lasille loppuu usein hiukan liian aikaisin. Vai on siihen päivitys olemassa? Toinenkin puute siinä tuulilasille puhalluksessa on, se puhaltaa alkuun todella hiljaa, ja vasta kun jäähdytysneste alkaa lämmetä nousee puhallusnopeus. Pakkasella on parempi puhaltaa vaikka kylmää ilmaa siihen lasille ettei se huurru hengityksen tuomasta kosteudesta. Pitää siis automaatti-ilmastoinnissa taas näprätä käsin puhallusnopeutta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Joo, hitaus on ongelma. Sitä joutuu vekslaamaan. Mutta tosiaan ymmärtääkseni tuohon on päivitys saatavilla, oma ilmastointi on ainakin päivätty 2002-softalle, sikäli kun oikein muistan. Pitääkin tarkistaa asia AK:lta!

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Alfissimo kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.
Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
Omat lapset on kyllä selvinneet tuulettomassa sisätilassa vauvanakin. Ulkovaatteethan vauvalla siellä autossakin on.

En edelleenkään tunnista ongelmaa.
Samaa mieltä minäkin, autoon pukeudutaan kelin mukaan.
Miks rättärissä ei ole lämmityslaitetta? Koska siellä on yhtä kylmää/lämmintä kuin ulkonakin.
Mun alfa ainakin on lämpimämpi kuin edellinen v70 volvo, siinä olikin nissens merkkinen lämppärin kenno

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mistähän löytäis esim PDF:nä taikka ihan nettisivuna tai ihan miten vaan 156:n:

- vakiovarusteet uutena (vaihtelee toki vuosimalleittain)
- lisävarusteet uutena
- sisusta valinnat uutena
- värivalinnat uutena
- jne

Löytyykö mistään?

Kiinostais myös 75:n, 155:n, 164:n 166:n ja 159:n vastaavat..
Noni

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja astronautti »

Täytyypähän nostaa omaa aktiivisuutta pitkästä aikaa!

Eli autona alla on siis 156 JTS -04. Ja tämä kyseinen yksilö, näin kylmyyden tultua saattaa sammua hidastaessa liikennevaloihin, eli mallilla kytkin alas ja pienempää vaihdetta. Missä voisi vika piileä? Olen myös huomannut, että kytkin poljin saattaa yön aikana vajota...

Kiitos ja anteeksi :roll:

EDIT: Tuohon ilmastointi keskusteluun vielä, että jos annan automatiikan hoitaa säätämisen lämmintä tulee kyllä, mutta jostain kumman syystä -10 asteen aamuna se tahtoo väkisin lämmittää jalat ikkunoiden sijaan :silly:

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Hieman toi oma 156 vie reippaan puoleisesti öljyä..

Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.

Mutta Käynnistys ja matalaa kierrettämistä

Miltä vaikuttaa?
Noni

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Kylmällä koneella?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Albertolli kirjoitti:^Kylmällä koneella?
2h lohkolämmitys + 10 - 20km ajoa, (50 | 90:n välissä olevassa viivassa oli neula..)

Aikalailla 500km välein saa lisäillä öljyä, että...
Noni

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^Onko V-6:ssakin huohotin.... jos on tsekkaapa ettei ole osittain tukossa.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ollut pakollinen jo ajoilta kirves&tervatynnäri.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.

En tiedä 15vuotiaasta mutta mun 2000 malliseen ei tarvi öljyjä lisäillä..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

fahlsjy kirjoitti:
Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.

En tiedä 15vuotiaasta mutta mun 2000 malliseen ei tarvi öljyjä lisäillä..
ei o ihan normijuttu... omat veekuutoset 14v, 19v, 26v ja 28v on ainakin kaikki öljyä kuluttamattomia :mrgreen:

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

alfa 156 v6 kirjoitti:
fahlsjy kirjoitti:
Toki 15v vanha V6 Alfa + öljynvienti on vissiin ihan normi juttu.

En tiedä 15vuotiaasta mutta mun 2000 malliseen ei tarvi öljyjä lisäillä..
ei o ihan normijuttu... omat veekuutoset 14v, 19v, 26v ja 28v on ainakin kaikki öljyä kuluttamattomia :mrgreen:
Komppaan edellistä puhujaa, ei mee öljyä kuin lukkojen rasvaukseen

RoniB
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Marras 2012, 22:57
Car(s): Alfa romeo 156 -02 1.8 "super"

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RoniB »

koltiainen kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Miksi auton pitäisi olla käynnissä tankkauksen aikana :roll: .
Tuomas K kirjoitti:Siksi kun on perkeleen kylmä ja Alfan lämmitys perin onneton.
Omassa ainakin on ihan pätevä lämmitin, eikä lämmin auto tankkauksen aikana ehdi niin paljon jäähtymään, etteikö perse kestäisi sinne takaisin ulkoilmasta istua.
Pujazuba kirjoitti:Jollakin saattaa olla esim. pienia lapsia kylmassa autossa joka on juuri kaynnistetty eika ole varaa odottaa pitkaan matkustamon lammittamiseksi.
Omat lapset on kyllä selvinneet tuulettomassa sisätilassa vauvanakin. Ulkovaatteethan vauvalla siellä autossakin on.

En edelleenkään tunnista ongelmaa.
Samaa mieltä minäkin, autoon pukeudutaan kelin mukaan.
Miks rättärissä ei ole lämmityslaitetta? Koska siellä on yhtä kylmää/lämmintä kuin ulkonakin.
Mun alfa ainakin on lämpimämpi kuin edellinen v70 volvo, siinä olikin nissens merkkinen lämppärin kenno
Autossa on vikaa jos se kylmenee merkittävästi ajassa korkki pois, nesteet sisään, korkki kiinni ja käyntiin ja maksamaan.. Ainut auton sammuttamisessä on märällä monta ihmistä autossa niin huurtuminen.. sekin lähtee kun hetken odottaa.. Autossa ei kuulu olla niin lämmin että takki otetaan pois.. Vain niin että lopetat tärisemisen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Paitsi että Alfassa on helppo pitää niin korkeal ämpötila, ettei sitä takkia tarvitse - sehän on herrasmiesmäistä jättää takki pois ajon ajaksi ;)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^ja^^

Mulla on joskus semmonen puolisääreen ulottuva takki niin lähes aivan varmasti otan sen pois autoon mennessä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä takkilämpötiloihin, kun ei se sisätilan lämmitys maksa käytännössä yhtään mitään? Ilman takkia on parempi ajaa kun on vähemmän liikkeitä hidastavia ja vaimentavia vaatekerroksia päällä. Sitäpaitsi ainakin osan autoilijoista mielestä se on myös mukavampaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Polforea kirjoitti:Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä takkilämpötiloihin, kun ei se sisätilan lämmitys maksa käytännössä yhtään mitään? Ilman takkia on parempi ajaa kun on vähemmän liikkeitä hidastavia ja vaimentavia vaatekerroksia päällä. Sitäpaitsi ainakin osan autoilijoista mielestä se on myös mukavampaa.
Komppaan tätä. Ite tykkään pukeutua ajaessa sopivan rennosti.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

On se tyylikästä ajaa huonolla kelillä kevyillä vaatteilla sopivan lämpimässä autossa. 8)
Just tänään olin ajamassa kaupungista töihin, vettä on satanut kaks viikkoa putkeen, oikein syvältä oleva märkä paleleva olo. Kyllästyin ja heitin 156:n lämmöt maxiin 8 km matkan puolessa välissä. Kesti vain pari minsaa kunnes kabiini muuttui sietämättömän lämpimäksi. :)

Toisaalta kannattaa myös pitää mielessä hätätilanteet. Jos auto menee nurin kovalla pakkasella, Ikkunat mäsäks ja on loukkaantunut/jumissa paikassa jossa ei ole liikennettä ja apua ei välttämättä tule ajoissa. Kesäshortsit on kutsu hypotermialle.

Välillä ihmettelen tuttuja jotka lähtevät ajamaan rankalle reitille sellaisin vaattein joilla ei voi astua autosta ulos esim. rengasta vaihtamaan.
Kuva

RoniB
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Marras 2012, 22:57
Car(s): Alfa romeo 156 -02 1.8 "super"

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RoniB »

Athrez kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Miksi ihmeessä pitäisi tyytyä takkilämpötiloihin, kun ei se sisätilan lämmitys maksa käytännössä yhtään mitään? Ilman takkia on parempi ajaa kun on vähemmän liikkeitä hidastavia ja vaimentavia vaatekerroksia päällä. Sitäpaitsi ainakin osan autoilijoista mielestä se on myös mukavampaa.
Komppaan tätä. Ite tykkään pukeutua ajaessa sopivan rennosti.
Ymmärrän tämän ja itsekkin yhden takin kanssa teen usein niin että jätän sen pois, mutta itsellänikin on tästä se ikävä muistutus tuulilasin alareunassa. Poikittain oleva halkeema ikkunassa. Kova lämpö sisällä lasille, tyhmänä, ja ulkona kylmä, kylmä lasi, aiheuttavat lasin halkeamisen ja niinhän sitä ei ole suunniteltu. Tai mistä sitä tietää. Loistava tapa saada lasi myyntiä ylös. Mutta siis ei ole suunniteltu näihin lämpötiloihin puhaltamaan lämpöä sitä tahtia. Lisäksi jos lapsen kanssa menemme ei lapselta ole järkeä ottaa vaatteita pois autoon ja alkaa pukea pakkasessa tai antaa hänen hikoilla ja mennä sitten pakkaseen. Tietävät aina kuumetta, joka on aina koko perheellä. Tähän perustan sen ei kuulu olla. Se on tietty mukavuus kysymys niinkuin itsekkin teen silloin kun ei ole muita "rasitteita".
Viimeksi muokannut RoniB, 21 Tammi 2014, 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin