Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Kannattaa peittää jos sulla näköjään hiukan herkempi jäätymään :shock:

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tmv »

Tomlau kirjoitti:Kannattaa peittää jos sulla näköjään hiukan herkempi jäätymään :shock:
Sanoisin näin että jos pääsääntöisesti on toiminut ok ja nyt alkanut joka aamu hyytymään, niin jotain on mennyt rikki? Takuu lienee sitä varten että korjaavat asian. Asentakoot huollossa viimasuojan jos siitä on kiinni, eli juulietalla ei enää saisi ajaa pakkasella kun sille tulee kylmä ja alkaa harmittamaan :mrgreen:.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja palkus »

Viimasuoja on siellä takaluukussa valmiiksi, jos sellainen välttämättä tarvitaan. Joo, joku vika on päällänsä.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tmv »

stoichiometric kirjoitti:Viimasuoja on siellä takaluukussa valmiiksi, jos sellainen välttämättä tarvitaan. Joo, joku vika on päällänsä.
Tää oli mulle uutinen, missäs siellä tommosen pitäis olla?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja palkus »

tmv kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:Viimasuoja on siellä takaluukussa valmiiksi, jos sellainen välttämättä tarvitaan. Joo, joku vika on päällänsä.
Tää oli mulle uutinen, missäs siellä tommosen pitäis olla?
"jos sellainen välttämättä tarvitaan"
En ole Alfoissa pakollista viimasuojaa tavannut. Patongeissa näitä kyllä on.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Täällä mennään Giuliettalla ilman viimasuojuksia ja lyhkäsillä kalsareilla. Eikö ole autossa edes lohkolämmitintä / sisäpistoketta. Tänään kun oli pakkasta -25 astetta, niin kassit meinas jäätyä kun perseen nahkapenkille asettelin. Mutta ei ole ollut mitään ongelmia pakkasen kanssa.

Teen kovilla pakkasilla niin, että pistän lämmityslaitteen kokonaan kiinni, kun lähden liikkeelle ja n. 10 min ajon jälkeen moottori alkaa olemaan jo sen verran lämmin, että voi laittaa puhallukset matkustamoon päälle. Hyvin on tarkenee ja kabiini lämpiää nopeasti.

Muutaman Alfan kokemuksella voin sanoa, että talvella ongelmat alkavat yleensä heti sen jälkeen kun lohkolämmitintä on alettu käyttää.
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

^ Mites sulatat lasin sisältä?

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Grande katastrof :evil: .

En ole lähes kahteen viikkoon ajellut G.llä ja kävin laittamassa lämpiämään. 1,5 h lämmityksen jälkeen oli tarkoitus siirtää auto (kylmästä) tallista kadun varteen, niin G. oli eri mieltä. Ensimmäinen havainto oli jäykkä kytkinpoljin, mutta ajattelin johtuvan pakkasesta. Sitten starttaus ja kone pyörähti kerran ja pysähtyi kuin seinään sekä samalla kaikki mittarivalot pimeäksi. Sama uusiutui pari kertaa ja sitten pyöritti kunnolla, vaan ei luvannutkaan kuin vasta kolmannella kunnon pyörityksellä.

No siinä sitten kuuntelin italiaanon valitusta kylmästä, mutta ei mitään muuta ihmeellistä, vain kytkin piti ihme rohinaa puolessa välissä poljinta nostaessa. Siirsin autoa 20 m kadun varteen ja lämmittelin sitä jonkun aikaa siinä ennen sammutusta.
Kolmen tunnin kuluttua piti siirtää takaisin talliin, niin sama vastaan pökkiminen taas kaksi kertaa ja sitten pyöritti normaalisti. Vasta kuudes pitkähkö sahaus tuotti käynnistymisen. Käyntiääni kuitenkin ihan normaali, mutta kun lähdin kokeilemaan ajoa, niin kakkosella piti niin pahaa rohinaa, että lopetin heti ja talliin piiloon mokoma kottero :fist: .

Nyt arvailuja; kytkimen painelaakeriko sanoi poks startatessa. Mutta miksi se vaikuttaisi käyntiin lähtöön?
MultiAir systeemi rikki/kankea ja venttiilit ei toiminut heti = ei käyntiin?

Ja tuolla piti lähteä aamulla Tampereelle :evil: . Onneksi on Opel joka toimii kuin unelma. Olisihan Alfan kyyti mukavempaa kuin Corsan, mutta sillä mennään mihin voi luottaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tomlau kirjoitti:^ Mites sulatat lasin sisältä?
Sisältä jäässä? Sitten pitää jotain tehdä sille ongelmalle, ei oireelle. Jos on kosteutta paljon sisällä -> enempi ajoa, jotta kuivuu. Tai selvittää miksi se on kostea sisältä, jos tuo ei voi olla syyllinen. Ja sitten korjata ongelma. Lunta lattialla ja pätkäajoa?

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Tomlau kirjoitti:^ Mites sulatat lasin sisältä?
Ei mulla lasi jäädy sisältä? Eikä edes ulkoa, kun auto on katoksessa. Jos tuulilasi on puhdas ja auto sisältä kuiva, niin eipä tuo huurru / jäädy.
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Itse kun hyppään autoon ja kun hengittää menee lasit sisältä hieman huuruun näillä pakkasilla

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Tomlau kirjoitti:Itse kun hyppään autoon ja kun hengittää menee lasit sisältä hieman huuruun näillä pakkasilla
Pidättele hengitystä niin kauan, että moottori ehtii lämmetä? :lol:
:drinking:
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Itellä sellanen kiima hengitys koko ajan et ihme jos menee huuruun :drinking:

oon_joo
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 06:05

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja oon_joo »

Tomlau kirjoitti:Itellä sellanen kiima hengitys koko ajan et ihme jos menee huuruun :drinking:

johan se huohotus lisääntyy kun pääsee Auton rattiin :drinking:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

peksu kirjoitti:Grande katastrof :evil: .
:shock: Joko tässä pitää ruveta essonbaarin juttuja uskomaan, kun pakkanen tappaa Giuliettoja kuin kärpäsiä...

Hmm. Ei kyllä liene ihan mahdotonta, että kytkimen temppuilu tekee käynnistämisestä nihkeää. Ainakaan jos 635 on yhtään samaa maata kuin M32. 635:stä manuaalina ei ole kokemusta, mutta M32:n käyttö muuttui -20...-25 keleillä voimailulajiksi. Aika hauskaa oli sekin, kun 1½-2 h "esilämmityksen" (säteilylämppärillä = yhtä tyhjän kanssa) ja 1 km ajomatkan jälkeen pysähdyin liikennevaloihin, laitoin vaihteen vapaalle ja auto lähti iloisesti ryömimään eteenpäin, kun päästin kytkimen. Saattaa siis loota laittaa melko tanakasti hanttiin, jos ei kytkin irrota kunnolla.

Multiairinkin varmaan pystyy käynnistyksen torppaamaan, jos siellä ei ole tarpeeksi öljyä/painetta tai joku venttiili jumittuu (vettä öljyssä = jäätyy?) auki. Esim. pakoventtiili ei aukea pakotahdin aikana, niin sitten on kahdessa pytyssä "puristustahti" samanaikaisesti...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

HopeinenQ kirjoitti:Teen kovilla pakkasilla niin, että pistän lämmityslaitteen kokonaan kiinni, kun lähden liikkeelle ja n. 10 min ajon jälkeen moottori alkaa olemaan jo sen verran lämmin, että voi laittaa puhallukset matkustamoon päälle. Hyvin on tarkenee ja kabiini lämpiää nopeasti.
Olisiko taika tässä? Itsekin käytän liki identtistä menetelmää eli
  • - alkuun puhallus minimissä (1/8), tämäkin riittää yl. pitämään tuulilasin auki 1 hlö kuormalla
    - kun lämpömittari nytkähtää liikkeelle jossain 4-5 min/2 km kohdalla, pykälä lisää tehoa
    - näin normilämmöt (neula vaakasuorassa) saavutetaan 8-10 min/5-6 km kohdalla ja sitten voi laittaa reilummin puhallusta (4/8...6/8), tosin hitaasti ajettaessa/liikennevaloihin pysähdyttäessä kestää käyttää max. 4/8 tehoa, muutoin lämpö alkaa tippua
Automaagi toimii täysin järjen vastaisesti eli ulvottaa puhallinta alusta asti 6/8...8/8 teholla. Viluisaa on koko ajan, koska lämppäri tuulettaa sisätilanlämmittimen lämmön pellolle saman tien ja sen jälkeen saakin odotella (maailman tappiin asti?), että koska moottori lämpenee & lämppäristä alkaa tulla kunnolla lämmintä ilmaa. Kovin pitkiä kokeiluja en ole viitsinyt tehdä, kun ei tunnu edes ajossa nousevan lämpö yli 70 °C ja valoissa seistäessä painovoima vie voiton neulasta... ja varmaan tällaisella edesautetaan myös huohottimien yms. jäätymispyrkimyksiä.

Jatkuvasti 3/8 teholle "unohtunut" puhallus on jotain näiden ääripäiden väliltä ts. sekin tuulettaa sisätilanlämppärin lämmöt pellolle, hidastaa moottorin lämpenemistä selvästi eikä tuo teho riitä kovalla pakkasella pitämään ohjaamoa halutussa lämmössä sittenkään, kun moottori on saatu lämpimäksi. 0-keleillä tämäkin tyyli toimii tarpeeksi hyvin, mutta -10 pakkaset vaativat jo aktiivisempaa otetta.
HopeinenQ kirjoitti:Muutaman Alfan kokemuksella voin sanoa, että talvella ongelmat alkavat yleensä heti sen jälkeen kun lohkolämmitintä on alettu käyttää.
Tätä en voi allekirjoittaa. Lämppäreitä on tullut käytettyä ahkerasti (kun ei ole katospaikkaa ja olisi muutoin lasit jäässä) eikä niistä ole muuta haittaa kuin että liian lyhyt (puolisen tuntia) lämmitys voi aiheuttaa sekoilua (käynnistyy/käy huonosti alkuun), kun lämpöanturit antavat ristiriitaista tietoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

peksu kirjoitti: Nyt arvailuja; kytkimen painelaakeriko sanoi poks startatessa. Mutta miksi se vaikuttaisi käyntiin lähtöön?
MultiAir systeemi rikki/kankea ja venttiilit ei toiminut heti = ei käyntiin?
Vettä öljyn seassa ja vesi on erottunu öljystä tuon 2 viikon aikana. Se että kytkin rohisee puolessa välissä tarkoittaa todennäköisesti, että myös laatikossa on vettä ja se alkaa rohisemaan kun kytkin ottaa kiinni. Edelleen 2. vaihteella ilmenevä ylimääräinen ääni voi tulla turbosta jos öljy on huonossa hapessa. Näin oli ainakin itsellä viimetalvena jos auto oli parkissa semmosen 4 päivää ja pakkasta noin -20C. Sieltä alkoi kuulumaan ikävä ääni heti jos yritti nostaa ahtoja. Ei tuossa varmaan muuta kuin ensin lämpöä ja sitten kunnolla sikaa.

Startin pysähtyminen kesken starttauksen voi myös johtua vedestä öljyn seassa. Tuossa pari talvea sitten työkaverin Corsan (1.9diesel) huohotin jäätyi ja se puklautti kampiakselin stefan irti. Auto seisoi korjaamon pihalla noin 2vko odottamassa huoltoa. Kun sitä oli sitten yritetty startata käyntiin, niin oli pyörähtänyt vain vähän ja sitten kolahtanut jumiin. Tästä oli purkuvaiheessa löytynyt öljypohjasta 5cm kerros teräsjäätä, mikä ilmeisesti sitten esti moottorin pyörimisen.

Elikkä siis huonot ja vanhat öljyt yhdistettynä ajamattomuuteen voi olla syynä miksi Giulietta käyttäytyy noin.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

HopeinenQ kirjoitti:Ei mulla lasi jäädy sisältä? Eikä edes ulkoa, kun auto on katoksessa. Jos tuulilasi on puhdas ja auto sisältä kuiva, niin eipä tuo huurru / jäädy.
Tuo katos on se juju.

Tuulilasi on auton kylmin paikka. Kun lämpimän auton ajaa parkkiin, niin sehän se nopeimmin jäähtyy ulkoilman lämpötilaan -> mikäli autossa on kosteutta sisällä, niin sinne lasiinhan se haluaa tiivistyä/jäätyä.

Lisäksi pilvettömällä säällä lasi jäähtyy ulkoilmaa kylmemmäksi säteillessään lämpöä avaruuteen. Sama prosessi kuin mustan jään kanssa ts. jäätä voi muodostua, vaikka ilman lämpötila olisi parikin astetta plussan puolella. Tästä kylmästä lasista aiheutuukin välillä pari "hauskaa" ilmiötä, joihin itse törmään syyskeleillä varsin usein. Eli lasit ovat ulkopuolelta huurussa, mutta sisältä kirkkaat. OK, pyyhkäilen kumilastalla sivulasit auki ja lyön koneen tulille. Lämppäri alkaa puhaltamaan ulkoilmaa kylmälle tuulilasille -> nyt on lasi huurussa sekä sisältä että ulkoa. Ulkopuoleen toki auttaa tuulilasinpyyhkijät, mutta sisäpuolta pitää joko jynssätä rätillä tai odotella, että lämppäristä alkaa edes pientä hönkää irrota. Ja samalla sivulasit vetävät uudelleen umpeen...
:bad-words:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Teidän pakkasongelmia en osa sanoo mitään, kum MiToni toiminut kovalla pakkasella moittimatta 4 talvea... tok tok :)

Mutta se öljyn ja veden tarina kuulemassa, voin vain suositella kaikille Multiairin omistajille max 15000 Km (tai vuoden) öljynvaihtoväli.
Se 30000 Km/2 vuotta on täysin p....a! Kun moottorissamme öljy ei vain voitelee mutta on tarkeä osa Multiairin systeemin toiminta ja lisäksi palvelee turbiini....

Voin vahvistaa että Italiassa tämä tietoo liikkuu jo pitkään, ja kukaan oikea Alfista vaihtaa oljy yli 15000 Km, kun 30000 km:n väithövälilla on huomattu tuleva ulos jotain "Nutellan" näköinen mössö....
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tmv »

stoichiometric kirjoitti: En ole Alfoissa pakollista viimasuojaa tavannut. Patongeissa näitä kyllä on.
Juu, tuskin tuo ongelmaa poistaa. Viimeaikojen ongelma liittyy kuitenkin selvästi pakkaseen, kun sitä ei esiinny lainkaan lauhemmalla kelillä. Fiksaus ei nyt kuitenkaan saa olla aiemmin toimineessa autossa ruma suojaviritys. Jollei toimi ilman niin vaihtuu johonkin sellaiseen joka toimii... foorumillakin on useita samoja autoja jotka toimivat moitteetta kovillakin pakkasilla, joten joku niissä laitteissa toimii oikein ja tässä nyt väärin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kuiva pakkanen ei liene ongelma, vaan kosteus. Pariviikkoa takaperin satoi lunta ja oli pakkasta -18C. Ajelin noin 40km ja laitoin parkkiin, sitten hoksasin, että pakoputkesta tippasee vettä. Normaalisti tätä ei tapahdu, joten aika paljon tuosta keksinnöstä menee vettä läpi jos sitä on ilmassa.

Tämän yksilön pakkasraja on haarukassa -37-38C. Joku sähköosa lakkaa toimimasta siten, että virrat tulee, mutta startille ei mene mitään käskyä. Sitten jos rumppaa acc-start väliä joku 50 kertaa, niin sitten tärähtää käyntiin. Tasan -36C ja sitä lauhemmat kelit ei ole ongelma.

oon_joo
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 06:05

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja oon_joo »

jarrujen itsekorjautuminen tapahtunut :drinking: tänään tuli ajeltua pesun jälkeen reilut 150 km maantiellä, ja kotipihassa tuli mieleen että matkalla ei missään kohtaa kuulunut vinkunaa :mrgreen: keskikulutus reissulla meni 5,7 l, ihan kohtuullinen lukema Bravon +7 l jälkeen :drinking:

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

matti_vuorio kirjoitti:Ajelin noin 40km ja laitoin parkkiin, sitten hoksasin, että pakoputkesta tippasee vettä. Normaalisti tätä ei tapahdu, joten aika paljon tuosta keksinnöstä menee vettä läpi jos sitä on ilmassa.
Sieltä suuttimesta tulee ulos vettä suunnilleen yhtä monta litraa kuin on laitettu polttoainetta tankkiin. Enimmäkseen höyryn muodossa, mutta pakkasella voi esiintyä muitakin olomuotoja.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

ItALFA kirjoitti:Teidän pakkasongelmia en osa sanoo mitään, kum MiToni toiminut kovalla pakkasella moittimatta 4 talvea... tok tok :)

Mutta se öljyn ja veden tarina kuulemassa, voin vain suositella kaikille Multiairin omistajille max 15000 Km (tai vuoden) öljynvaihtoväli.
Se 30000 Km/2 vuotta on täysin p....a! Kun moottorissamme öljy ei vain voitelee mutta on tarkeä osa Multiairin systeemin toiminta ja lisäksi palvelee turbiini....

Voin vahvistaa että Italiassa tämä tietoo liikkuu jo pitkään, ja kukaan oikea Alfista vaihtaa oljy yli 15000 Km, kun 30000 km:n väithövälilla on huomattu tuleva ulos jotain "Nutellan" näköinen mössö....

öljynvaihtohan on kerran vuodessa. Määräaikaishuolto joka toinen. Tämän oon nähty kirjoitettu moneen huoltokirjaan

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

matti_vuorio kirjoitti:
peksu kirjoitti: Nyt arvailuja; kytkimen painelaakeriko sanoi poks startatessa. Mutta miksi se vaikuttaisi käyntiin lähtöön?
MultiAir systeemi rikki/kankea ja venttiilit ei toiminut heti = ei käyntiin?
Vettä öljyn seassa ja vesi on erottunu öljystä tuon 2 viikon aikana. Se että kytkin rohisee puolessa välissä tarkoittaa todennäköisesti, että myös laatikossa on vettä ja se alkaa rohisemaan kun kytkin ottaa kiinni. Edelleen 2. vaihteella ilmenevä ylimääräinen ääni voi tulla turbosta jos öljy on huonossa hapessa. Näin oli ainakin itsellä viimetalvena jos auto oli parkissa semmosen 4 päivää ja pakkasta noin -20C. Sieltä alkoi kuulumaan ikävä ääni heti jos yritti nostaa ahtoja. Ei tuossa varmaan muuta kuin ensin lämpöä ja sitten kunnolla sikaa.

Startin pysähtyminen kesken starttauksen voi myös johtua vedestä öljyn seassa. Tuossa pari talvea sitten työkaverin Corsan (1.9diesel) huohotin jäätyi ja se puklautti kampiakselin stefan irti. Auto seisoi korjaamon pihalla noin 2vko odottamassa huoltoa. Kun sitä oli sitten yritetty startata käyntiin, niin oli pyörähtänyt vain vähän ja sitten kolahtanut jumiin. Tästä oli purkuvaiheessa löytynyt öljypohjasta 5cm kerros teräsjäätä, mikä ilmeisesti sitten esti moottorin pyörimisen.

Elikkä siis huonot ja vanhat öljyt yhdistettynä ajamattomuuteen voi olla syynä miksi Giulietta käyttäytyy noin.
Ei voi olla, koska edellisen vuosihuollon jälkeen ajettu kokonaista 48 km :shock: . Vai onko siellä laitettu vettä öljyn seassa koneeseen? AK Airport paikkana.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Aika hyvin kilometrejä tänä vuonna rekisteröidyksi yksilöksi.

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulietta/6181010

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Jatkoa G:n ongelmaan...

Tänään lämmitin 4 tuntia johdon päässä G:tä ja latasin akun täyteen laturilla. Pakkanenkin oli sopivasti lauhtunut 6 asteeseen, niin kokeilin käynnistää. Lähti kuin palmun alta ja ajattelinpa ajaa koneen ja laatikon lämpimäksi, niin pihasta lähtiessä tajusin, että ongelma lie koneen puolella. Noin 2000 rpm alkaa jyristämään ja käy täristen, jonka huomaa kyllä tyhjäkäynnilläkin, kun asiaan kiinnittää huomiota. Eli en uskaltanut antaa yhtään kaasua yli 1500 rpm.

Olisiko venttiilikoneistossa nyt jotakin hajalla (vrt. perjantain tökkäys käynnistyksessä)? MultiAir-systeemissä ongelma?
No, huomenaamulla soitan Autokeskukseen ja aletaan ihmetellä asiaa.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Alfaowneria selasin ja MA-ongelmat tuttua kauraa siellä :evil: . Juuri 3v/40 tkm näyttäisi olevan kriittinen raja, joka kohdallani toteutuu jokseenkin täydellisesti! Onneksi meni niin päin, että takuu on vielä voimassa :shock: .

Vian korjaus on, että vaihdetaan koko MA-yksikkö. Oireena mm. öljyä tulppien koloissa ja sytytyskatkokset. Myös sytytyspuola-yksiköissä vikoja, joiden syy/seuraus MA-yksikköön mahdollinen.

Minulla vain ei mikään vikavalo pala autossa?

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Kolmas MA-moottorilla varustettu auto menossa, ensimmäisessä huohotin tukkeentui kun vaimo ajeli motaria putkeen melkein 3 tuntia ja pakkasta oli jotain yli 20 astetta. Autossa ei ollut viimasuojaa, jonka jälkeen olen käyttänyt talvella koko ajan ala ilmanottoaukoissa.
muita ongelmia ei ole MA koneissa mulla ollut, jos ei lasketa kun ei lähtenyt kahden tunnin lämmittämisellä käyntiin kun pakkasta oli 33 astetta.
Kolmen tunnin päästä kyllä jo lähti.

Yhteensä kilsoja tullut jo MA moottoreilla 190 tkm.

Avatar
Bird
Viestit: 119
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): MiTo QV, 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Bird »

peksu kirjoitti:Noin 2000 rpm alkaa jyristämään ja käy täristen, jonka huomaa kyllä tyhjäkäynnilläkin, kun asiaan kiinnittää huomiota. Eli en uskaltanut antaa yhtään kaasua yli 1500 rpm.

Olisiko venttiilikoneistossa nyt jotakin hajalla (vrt. perjantain tökkäys käynnistyksessä)? MultiAir-systeemissä ongelma?
Kuulostais vähän samanlaiselta ongelmalta kuin itselläni oli MiTossa (170 hv MultiAir) viime keväänä/alkukesästä. Ongelma tuli esiin noin 36 tkm kohdalla. Täristystä ei tosin ilmennyt mitenkään jatkuvasti, ja polttoaineensyötön vikavalo paloi. Vikakoodien mukaan ei pitänyt olla mistään kummemmasta kyse, ja niinpä homma hoituikin kuntoon vasta toisella korjauskerralla. Ratkaisuna oli lopulta MultiAir-koneiston vaihto. Olisi kuulemma ollut noin tonnin paukku, mutta onneksi takuu oli vielä hyvin voimassa. Tämän jälkeen olen ajanut autolla noin 8 tkm ilman mitään ongelmia.

Niin, ja kyllä tuolla sentään itse uskalsin ajaa sellaista max. 100 km/h vauhtia, ja oli paikoin vähän pakkokin, kun ongelmat tulivat vastaan molemmilla kerroilla kaukana kotoa. Pienemmillä vaihteilla vain nosti varovasti kierroksia ja vauhtia, kyllä se siitä, vaikka täristys kieltämättä ärsytti ja vähän huolettikin. Ja tosiaan aina välillä täristys ja jopa vikavalo saattoivat sitten kokonaan kadotakin.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Jep, jos Se multiair yksikkö on sökö niin antaa kyllä siitä vikakoodia...

Avatar
ari.aa
Viestit: 64
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat 145 ja 147.
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

peksu kirjoitti:Alfaowneria selasin ja MA-ongelmat tuttua kauraa siellä :evil: . Juuri 3v/40 tkm näyttäisi olevan kriittinen raja, joka kohdallani toteutuu jokseenkin täydellisesti! Onneksi meni niin päin, että takuu on vielä voimassa :shock: .

Vian korjaus on, että vaihdetaan koko MA-yksikkö. Oireena mm. öljyä tulppien koloissa ja sytytyskatkokset. Myös sytytyspuola-yksiköissä vikoja, joiden syy/seuraus MA-yksikköön mahdollinen.

Minulla vain ei mikään vikavalo pala autossa?
Kävin ekassa määräaikaishuollossa (22 222km/ 2v) ja jouduin varaamaan uuden ajan, sillä sytytystulppia vaihdettaessa huomasivat, että siellä oli öljyä kakkospytyn tulpanreiässä. Onkohan tässä sitten vaan pelkkä tiivisteongelma?
Mitään käyntiongelmia en ole huomannut.
Samalla vaihdetaan kaukohjaimen antenni, sillä etuviistosta ei avain aina toimi.
Neljän tunnin aika pitää varata, en tiedä kumpi toimenpide sitä vaatii.

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

Onko kukaan muu havainnut että alustasta kuuluisi satunnainen, mutta ärsyttävä narahdus töyssyissä? Olisi kiva kuulla onko fiksattu myös huollossa jotain.

Narahdus kuuluu useimmiten, vaan ei aina samalla tavalla eikä riipu vauhdista tai töyssyn korkeudesta. Pakkaskelikin ehkä pahentanut ongelmaa, mutta ei 39tkm ajettu pitäisi kuitenkaan olla kulunut. Itselläni on 1.4MA ja vakioalusta.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

CuoreSportivo kirjoitti:Onko kukaan muu havainnut että alustasta kuuluisi satunnainen, mutta ärsyttävä narahdus töyssyissä? Olisi kiva kuulla onko fiksattu myös huollossa jotain.

Narahdus kuuluu useimmiten, vaan ei aina samalla tavalla eikä riipu vauhdista tai töyssyn korkeudesta. Pakkaskelikin ehkä pahentanut ongelmaa, mutta ei 39tkm ajettu pitäisi kuitenkaan olla kulunut. Itselläni on 1.4MA ja vakioalusta.
Samat kilometrit, alusta ja ääni minulla. Ei siellä väljää ole, koska katsastussetä kehui hyväkuntoiseksi autoa :wink: .

Edellisissä Subaruissani oli samaa ääniongelmaa, niin toinen korjaamo laittoi rasvaa kallistuksenvaimentimen pusliin (Legacy STW) ja meni sillä taas vuoden, mutta Imprezaan vaihdettiin heti uudet takuuna (kilsoja oli n. 20 tkm). Suolakura kuulemma aiheuttaa tuota ongelmaa.

Pitääkin soittaa AK:hon tuosta, koska auto nyt aamulla vietiin hinurin kyydissä sinne... katsokoon samalla tuonkin, kun ihmettelevät moottoria.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ruiskun merkkivalo ilmoitteli tänään jostakin häiriöstä ja hetken aikaa edettiin ontuen. Parin uudelleenkäynnistyksen jälkeen valo hävisi. Aamulla katsotan vikakoodit.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Eiköhän Se hiukkassuod painetunnistimesta tule vikakoodia ;)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Joo, enpä paljon muusta lähtisi vetoa lyömään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

CuoreSportivo kirjoitti:Onko kukaan muu havainnut että alustasta kuuluisi satunnainen, mutta ärsyttävä narahdus töyssyissä? Olisi kiva kuulla onko fiksattu myös huollossa jotain.

Narahdus kuuluu useimmiten, vaan ei aina samalla tavalla eikä riipu vauhdista tai töyssyn korkeudesta. Pakkaskelikin ehkä pahentanut ongelmaa, mutta ei 39tkm ajettu pitäisi kuitenkaan olla kulunut. Itselläni on 1.4MA ja vakioalusta.
Siisti nickki.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

^ salainen ihalija :wink:

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

Cuore Sportivo kirjoitti:
CuoreSportivo kirjoitti:Onko kukaan muu havainnut että alustasta kuuluisi satunnainen, mutta ärsyttävä narahdus töyssyissä? Olisi kiva kuulla onko fiksattu myös huollossa jotain.

Narahdus kuuluu useimmiten, vaan ei aina samalla tavalla eikä riipu vauhdista tai töyssyn korkeudesta. Pakkaskelikin ehkä pahentanut ongelmaa, mutta ei 39tkm ajettu pitäisi kuitenkaan olla kulunut. Itselläni on 1.4MA ja vakioalusta.
Siisti nickki.
:roll: kirjautuessa laitoin sanat yhteen ja ihmettelin että miten kellään ei voi olla tätä vielä... Lupaan käyttää nimeä kaikella kunnialla enkä rupea huseeraamaan mitään hävytöntä. :wink:

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

CuoreSportivo kirjoitti:Lupaan käyttää nimeä kaikella kunnialla enkä rupea huseeraamaan mitään hävytöntä.
Älä pelkää. Kyllä se on jo pilattu.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Joo, ei mitään asialinjaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

CuoreSportivo kirjoitti:Lupaan käyttää nimeä kaikella kunnialla enkä rupea huseeraamaan mitään hävytöntä.
No sittenhän teidät on helppo erottaa.

Mutta asiaan.

Ei ollut EGR varoitusvalon syynä, vaan joku tyhjäkäyntianturi. Vaihdetaan takuuseen tässä joskus.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Häiriön aiheuttaja paikallistettu imusarjan painetunnistimeen joka puhdistettiin ensi hätään ja uusi meni tilaukseen, samaan tilaukseen myös yläjarruvalo jossa on kosteutta. Ensikokemus Kouvolan Autosalvasta oli positiivinen, asentaja oli soittaessaan oikein sanavalmis ja reippaan oloinen.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Jonesi kirjoitti:Häiriön aiheuttaja paikallistettu imusarjan painetunnistimeen joka puhdistettiin ensi hätään ja uusi meni tilaukseen,
Nimenomaan tuotahan on toistettu jo monta kertaa. Tietääkö joku varmasti missä kohtaa tuo on? Itse katsoin parhaan arvauksen jossain välissä syksyllä ja loisti puhtauttaan. Pitäisi katsoa varmaan uudestaan jossain välissä, mutta pakkanen ei oikein houkuttele. Oli ajatus myös käyttää sitä huohottimen vaakaputkea irti ja katsoa miltä se näyttää.

Tänä vuonna saatiin viimasuojatkin ennen talvea (eli vähän aikaa sitten) ja on nyt ajettu niillä nämä pitkät pakkaset ja vähän lauhempia päiviä eikä mitään erikoista tai outoa ole näkynyt. Moottorin lämpö nousee ihan eri tavalla. Jarrut vinkuu ja vaihteet haraa joskus vastaan tuttuun tapaan ja kylmä on kylmää,mutta kaikki toimii. Peräkonttikin jopa aukeaa napistaan vaikka logon ympärillä on paksu rengas umpijäätä. :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Pari giulettaa tutkinu jossa tuota vikakoodia antaa. Syitä tuohon on mm. Ahtoputket/välijäähy täynnä vettä sekä jäätä. Ilmansuod jäässä. Huohotinkotelo moottorin päällä täynnä töhnää. Nuo kun putsaa niin vika häviää

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

Tomlau kirjoitti:Pari giulettaa tutkinu jossa tuota vikakoodia antaa. Syitä tuohon on mm. Ahtoputket/välijäähy täynnä vettä sekä jäätä. Ilmansuod jäässä. Huohotinkotelo moottorin päällä täynnä töhnää. Nuo kun putsaa niin vika häviää
Miten se huohontikotelo tarkistetaan ja avataan?
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Nykäset moottorisuojan pois. Sit näät mustan kotelon kiinni moottorin oik puolella. Irroitat letkut ha 3kpl pultteja. Sitten nostat sen vain pois

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

peksu kirjoitti:Grande katastrof :evil: .

MultiAir systeemi rikki/kankea ja venttiilit ei toiminut heti = ei käyntiin?
AK:sta tuli soitto, että Alfa on kunnossa ja voi tulla hakemaan :-D .

Vika oli sitten juurikin tuossa MultiAir-modulissa; "MA-modulin sisäinen vika, vaihdettu uusi yksikkö tilalle". Hyvä että kävi nyt eikä kuukauden päästä, kun takuu on loppunut.

Alustan narinaan ei ratkaisua, ilmeisesti kumiosat pakkasella rautaa vasten ääntelehtii. No, käytän Subarusta tuttua tekniikkaa eli CRC:n ruiskimista kumipusliin...

Ja nyt hakemaan G.kotiin :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkos tuota MultiAir-moduulia millään muotoa kehitetty, vai onko samat ongelmat taas edessä muutaman vuoden päässä? Tuli vaan mieleen, kun joskus tulevaisuudessa voi Giuliettankin hankintaa joutua harkitsemaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin