Käykö TS yhdellä jakajalla ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Käykö TS yhdellä jakajalla ?

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Rassailin aikani kuluksi 164:sta ja ajattelin varmistaa,että molemmat jakajat on pelissä mukana.

Irrotin toisen puolan johdon ja kuinka ollakkaan auto ei käynnistynyt.
No kokeilin sitten toisella,eikä käynnistynyt silläkään :silly:

Sitten molemmat kiinni ja käy tasaisesti kuin sähkösingeri.

Olen kyllä kuvitellut,että pitäisi sen käynnistyä ja käydä yhdelläkin,miten on?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No pitäis käydä.Yrittääkö edes?Olisiko niin hullusti että sun autossa ois nyt niin että jakajissa hämminkiä ja toinen hoitais 2 pyttyä ja toinen ne kaks. :crazyeyes:

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

En minä sitä "jauhattanut",kun normaalisti lähtee heti käyntiin,joten en tiedä olisiko lopulta käynnistynyt.

Täytyy illalla vaihtaa siihen muutenkin uudet tulpat,niin katson sitten tarkemmin.

Vähän aikaa sitten se oli huollossa ja siihen vaihdettiin uusi sytytysjohtosarja,täytyypä tarkastaa,että piuhat ovat oikein.

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

No
Vaihdoin juuri tulpat ja jakajien kannet.

Tuo 164 ei todellakaan käynnisty jos jompi kumpi puolan ja jakajan välinen kaapeli on irti.
Jotenkin se sekoittaa sytytysboxin.

Jos taas irrottaa jomman kumman puolalle tulevan liittimen auto käy vain toisen jakajalla.
Näin testattuna molemmat sytytyspuolet ovat kyllä ihan kunnossa.

Omituista :crazyeyes: ,mutta kai se kuuluu noin sitten toimiakkin

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:shock: Nyt meni yli.Siis puolanjohto ku irti niin ei käy?Ei järjestelmän sitä pitäis tunnistaa. :? Siis todella mystillistä.......

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voisiko tuossa olla takana sellainen juttu, että kun puolanjohto on irti, puola iskee reilusti runkoon ja vetää niin paljon virtaa ettei toinenkaan puola enää varaudu kunnolla?

Itse moottorinohjaussydeemin ei kai pitäisi mitenkään tunnistaa korkeajännitepuolen tapahtumia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Scuderia totesi

"Voisiko tuossa olla takana sellainen juttu, että kun puolanjohto on irti, puola iskee reilusti runkoon ja vetää niin paljon virtaa ettei toinenkaan puola enää varaudu kunnolla? "


Näin se varmaan on,kun tarkemmin ajattelee.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Käykö TS yhdellä jakajalla ?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Zenery kirjoitti: Olen kyllä kuvitellut,että pitäisi sen käynnistyä ja käydä yhdelläkin,miten on?
Mun -89 käy ihan normaalisti vaikka kumpi tahansa jakaja on poissa pelistä. Tosin ainakin mulla käy niin että jos irrottaa puolan johdon, niin puola alkaa salamoimaan ruman näköisesti :crazyeyes:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tietty autoja korjaamalla leivänsä saavana,pitäis tietää vastaus 100%..mutta minun mielestä puolaan syötetään 12v ja sillä on aina tietty vastus...eli järjestelmää ei voi "ylikuormittaa"...sytytyshetkihän on taas se hetki kun jännitteen syöttö katkaistaan puolalle.Tämähän menee aika teoreettiseksi keskusteluksi :silly: ....mutta toisaalta ei minulla mitään selitystäkään ole antaa. :roll:
Teeppä testi missä asennat tulpan puolanjohdon päähän.Pura näin kipinä "hallitusti"...käykö kone silloin??
Sähkö on ihmeellistä...varsinkin autosähkö...ja varsinkin Italialainen....(muistaakseni TM/TL artikkelista)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No, onko tässä maailmassa yleensä mikään sataprosenttista? :roll:

Puolahan on käsittääkseni kahdesta käämistä koostuva muuntaja, jonka ensiöpuoli on kytketty Motronicin ohjaamaan sytkämoduuliin (transistorivahvistimeen?) ja toisiopuoli virranjakajaan. Käämi taas ei ole resistiivinen kuorma, vaikka se yleismittarissa sellaiselta näyttääkin. Sillä on myös joku sille ominainen induktanssi, joka myös vaikuttaa virran arvoon. Käämin duuni on perustaltaan vastustaa virran muuttumista, eli varattaessa käämi vastustaa virran kulkua ja purettaessa sen katkeamista. Näin se siis sitoo itseensä energiaa samaan malliin kuin kondensaattori.

Kyllä sen puolan ottaman virran siis minusta pitäisi vaihdella sen mukaan, onko toisiopiiri suljettu vai ei. Tällä selityksellä nyt ei ole paljoakaan tekemistä käytännön kanssa, mutta teoretisointi on kivaa :silly:

Käytännön pointti asiaan on se, että jos puola pääsee pitkään räiskimään maihin, se ilmeisesti sulaa? Sehän juoruaisi siitä, että virtaa on mennyt liikaa läpi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuosta sulamisesta en kyllä ole koskaan kuullut.Voi olla.Mutta minusta puola tyhjenee aina kokonaan.(sähköhän on varsin nopeaa. :) ..).Itse muistan kuinka amiksessa varoitettiin ja kokeiltiinkin että puola kuumenee paljon jos jättää virran päälle ja kärjet on kiinni,tätähän ei tapahdu kärettömissä syt.laitteissa.Mutta voisiko katkovaa puolaa mikään liikaa lämmittää?..eniten kai se riippuu varaus ja purku ajoista... :?
Allekirjoitan tuon puolan toiminta periaatteen.
Toisaalta ainahan puolan pitää päästä räiskimään maihin.Muutenhan kipinääkään ei voi syntyä.
Katsoin vielä ECM liittimet napa 1 on toiselle ja napa 19 toisella puolalle.Eli ohjaa puolia erikseen

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Eikös noissa TS:issä ole ainakin kahta sytytysjärjestelmää ?

Minulla näyttäisi olevan Bosch,mutta kai ainakin Marellia löytyy myös.
Voikohan noilla olla jotain eroa käyttäytymisessä?

No joka tapauksessa noin tuo minun käyttäytyy,mutta molemmat puolet siis toimivat kyllä.

Tulipahan huomattua myös kummanko puolen järjestelmästä kiekkamittari saa tietonsa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Itse muistan kuinka amiksessa varoitettiin ja kokeiltiinkin että puola kuumenee paljon jos jättää virran päälle ja kärjet on kiinni,tätähän ei tapahdu kärettömissä syt.laitteissa.Mutta voisiko katkovaa puolaa mikään liikaa lämmittää?..eniten kai se riippuu varaus ja purku ajoista... :?
Hyvä pointti, kyllähän sen puolan pitäisi kärjettömässä järjestelmässä (nelipyttyisessä koneessa) purkautua kaksi kertaa kampiakselin kierroksen aikana, oli sitten perässä jakaja tai ei. Sillä puolan perässä olevalla kuormallakaan ei pitäisi olla merkitystä niin kauan kuin puola ehtii jokaisella sytytyskerralla purkautumaan kokonaan.

Mielenkiintoinen ilmiö.
Zenery kirjoitti:Minulla näyttäisi olevan Bosch,mutta kai ainakin Marellia löytyy myös.
Voikohan noilla olla jotain eroa käyttäytymisessä?
Ei kai pitäisi olla mitään eroa. Moottorinohjauksestahan vastaa joka tapauksessa Boschin Motronic, joten Marelli lienee kyhännyt vain puolat ja jakajat. Nehän taas ovat aika yksinkertaisia palikoita, ohjaus kulkee ruiskuboksi -> puolien (virta?)vahvistinmoduulit -> puolat -> virranjakajat -> tulpat. Älyä ei taida olla kuin ruiskupurkilta "kipinänvahvistimille" menevässä signaalissa, sehän ohjaa puolaa ja jakajat ovatkin sitten ihan mekaanisia murikoita. Vai meninkö jossain kohti metsään?
Zenery kirjoitti:Tulipahan huomattua myös kummanko puolen järjestelmästä kiekkamittari saa tietonsa.
Eikös rundaria varten ole kummassakin puolassa abikoliittimellä varustettu valkoinen johto? Taitaa olla sama kummalta puolalta tuon signaalin nappaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin