Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Tyhmiä yleisiä kysymyksiä lisää... kyseessä Alfa 159

Ok, nyt on helvetin kylmät kelit mutta tuossa -5 asteessakin tuntui, että lämmityslaitteesta ei tule lämmintä niin hyvin kuin viime talvena. Puhallin kyllä puhaltaa, mutta vaikka lämpötilaksi on asennettu "Max" niin se ilma on sellaista ööh, no ehkä just just lämmintä muttei missään nimessä sellaista, että autossa olisi kuuma.

Mitä pitäis tsekata ensimmäisenä?

Waverunner

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ koneen Lämmöt kuitenkin ok? Ekana tulee tietenkin mieleen termostaatti

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Koneen lämmöt ehkä vähän tavallista alhaisempana jos nyt muitelen (en ole autolla juuri nyt).

Jos oikein muistan, niin aikaisemmin ne oli siinä vaakasuorassa aina jossain noin 90 asteen nurkilla... käytännössä aika vakio aina! Nyt sellainen fiilis, että ollaan pyöritty ehkä jossain 70 asteen nurkilla... on sitten pitkä tai lyhyt matka.

Onko termostaatin vaihto kallis remppa?

Waverunner

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se lämpömittari ei ole tarkkuusinstrumentti, vaan se 90-viiva tarkoittaa pikemminkin "normaalilämpö". Mittari meinaan ainakin mulla jöpöttää tanassa, kun OBD:stä katsottuna jäähdytysnesteen lämpö on jossain 80-100°C välillä (alaraja tarkistettu toissapäivänä, ylärajasta ei ole varmuutta).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Ok,

Mutta jos lämpö ei pysy siinä "vaakatasossa" vaan sen alla niin sitten termostaatti pitäisi vaihtaa?

Vai pitäisikö sille termostaatille ensin tehdä jotain mahdollisia huoltojuttuja? Mitä voisi yrittää...?

Waverunner

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, aika hyvällä todennäköisyydellä termari on rikki jos se viisari roikkuu. Vaihtoon vaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

YO!

Kiitos taas kaikille avusta! Tämä on hieno palsta kun vastaukset saa nopeasti ja kaveria yritetään oikeasti auttaa! Respect!

Onko termostaatin vaihdosta hintakäsitystä? Uusi termari siis ja vaihtotyö siihen päälle? Noin suuruusluokka + - 50 euroa....

Waverunner

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sullahan oli kans viispytty? Termarin hinta marmorilla on luokkaa 120e, halviten taitaa irrota Sparetolta Calorstat 55 eurolla, työkustannuksen veikkaus lie luokkaa tunti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Äksjiiärrä
Viestit: 80
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Meikäläisenkin pitää näköjään ilmottautua termari kerhoon, lisäksi huomasin, että kone on jonkun verran puskenut öljyä täyttökorkista. Huohottimen tukkeutumisesta lienee kyse mutta onkohan miten iso riesa tuossa 2.2 koneessa. Tähän asti ei ole murheita ollut ja huohotus oli niin pientä, että tikusta ei vielä huomaa öljyn vähenemistä.

Se tyhmä kysymys meinasi unohtua, kun pakkaset jatkuu starttaa auto melkoisen hitaasti vaikka akku on uusi ja pitäisi olla latingissa. Mikähän muu voisi olla syynä startin laiskistumiseen? Mitään joulukuusi ilmiöitä ei vielä ole näkynyt.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Jees, viispytty joo!

Tuo linkki olikin hyvä... vaikutti aika asiallisilta hinnoilta.

Waverunner

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Muutama sivu sitten puhuttiin jäätyneistä lukoista.
Minulla meni takaoven lukko toimimattomaksi, eli ovi ei pysynyt kiinni.
Epäonnistuneen teippivirityksen jälkeen siirryin kiinnittämään liinaa ovenkarmiin, samalla piti takalasi laskea. Jostain syystä laitoin oven kiinni ja avasin kahvasta, hämmästys oli suuri kun lukko yhtäkkiä toimi normaalisti.

Eli lukon jäädyttyä toimimattomaksi, kokeile ensi laskea ja nostaa ikkuna muutaman kerran.
Kyllä tätä autoa on vain pakko rakastaa :mrgreen:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Täytyypi kokeilla. Mutta toimiiko sulla aamusin keskulukitus?.. Tosin tänään päivällä n. -3 hallissa ei toiminut kyllä silloinkaan :D Samaa mieltä mitä lopuksi sanoit.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

MATRUUSI kirjoitti:Muutama sivu sitten puhuttiin jäätyneistä lukoista.
Minulla meni takaoven lukko toimimattomaksi, eli ovi ei pysynyt kiinni.
Epäonnistuneen teippivirityksen jälkeen siirryin kiinnittämään liinaa ovenkarmiin, samalla piti takalasi laskea. Jostain syystä laitoin oven kiinni ja avasin kahvasta, hämmästys oli suuri kun lukko yhtäkkiä toimi normaalisti.

Eli lukon jäädyttyä toimimattomaksi, kokeile ensi laskea ja nostaa ikkuna muutaman kerran.
Kyllä tätä autoa on vain pakko rakastaa :mrgreen:
Mulla teki pari päivää tuota samaa, annoin lopulta RUNSAAN CRC-voitelun lukkopesälle - asettui ja hyvin pelaa vaikka pakkasta se -30c :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Olisiko kellään laittaa jotain havainnollista kuvaa 2.4 -moottorista, esim. varaosakatalogista, mistä näkyisi eri osien ja apulaitteiden sijainti, ym.? Pellin alta katsellen on vähän huono hahmottaa. Erityisesti kiinnostaa turbon ja öljynsuodattimen tienoo.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Polforea kirjoitti:Sullahan oli kans viispytty? Termarin hinta marmorilla on luokkaa 120e, halviten taitaa irrota Sparetolta Calorstat 55 eurolla, työkustannuksen veikkaus lie luokkaa tunti.
Eli tän linkin termari käy 2,4 jtdm:ään? kauan kestää viron poikien toimitus keskimäärin?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Niin ne uhoaa. Toimitusajasta ei vielä ole tietoa, postarit on näköjään 17€.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Katsoin Mobile.de sivulta Alfoja. Hakukriteereinä neliveto/nahkapenkit. Ei yhtäkään TI varustelulla! Onko TI pakettia saanut Q4:ään?

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »


Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

quppe kirjoitti:^ Täytyypi kokeilla. Mutta toimiiko sulla aamusin keskulukitus?.. Tosin tänään päivällä n. -3 hallissa ei toiminut kyllä silloinkaan :D Samaa mieltä mitä lopuksi sanoit.
Tähän saakka kyllä, tosin maaseudulla kun asun niin jätän useimmiten ovet auki...varsinkin kylmemmällä säällä, keskuslukitus huolestuttaa kuten käsijarru joka on käyttökiellossa pakkasella.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

MATRUUSI kirjoitti:
quppe kirjoitti:^ Täytyypi kokeilla. Mutta toimiiko sulla aamusin keskulukitus?.. Tosin tänään päivällä n. -3 hallissa ei toiminut kyllä silloinkaan :D Samaa mieltä mitä lopuksi sanoit.
Tähän saakka kyllä, tosin maaseudulla kun asun niin jätän useimmiten ovet auki...varsinkin kylmemmällä säällä, keskuslukitus huolestuttaa kuten käsijarru joka on käyttökiellossa pakkasella.
Täällä toi ei oikein toimi ja en oikein luota näihin "kiintiömuuttajiin".. ja muihinkaan :wink:

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Puhhuh! On tuossa viime viikkoisen rengasrikon jälkeen kuulunut sellainen naputtava ääni pienissä nopeuksissa. Ollut vähän kylmä rinki kannikoiden alla, kunnes tänään tutkin vähän tarkemmin.

Aiemmin takana ollut pyörä tuli siirrettyä eteen ja siinä on painoklimpit sen verran paksummat että ottavat hieman kiinni satulaan yhdestä kohtaa. Onneksi välillä näinkin.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Starttaa, vaan ei käynnisty. Bensaa on tankissa ja akussa pitäisi olla löylyä.

Muutama päivä sitten auto ajettiin illalla parkkiin ja ajastettiin yöksi lämmitykseen. Aamulla ei sitten käynnistynyt, myhäili vaan itsestään ylpeänä. Kaikki sulakkeet olen jo katsonut ja akun ladannut erikseen sisällä lämpimässä täyteen.

Minulla on sellainen Motonetin hinnat alkaen-OBDII-lukija, jolla tietysti menin heti sörkkimään autoa. Lukija ei alkuun löytänyt mitään vikaa, mutta nyt myöhemmin, useamman käynnistysyrityksen jälkeen koittaessani uudelleen, näytti koodin P1161, jonka sain nollattua. Ystäväni Google kertoi koodin viittaavan lambdaan, ts. ei vaikuttane alkuperäisen ongelman syntyyn.

Eli, päk ty tö peisiks: nyt puuttuu joko kipinä tai poltettava aine. Kipinähän on helppo tarkistaa perinteiseen malliin roikottamalla tulppaa käynnistettäessä moottoria vasten. Vai onko seikkoja, joiden vuoksi näin ei saisi tällaisen italialaisen keksinnön kanssa menetellä? Polttoainesuodattimenkin olisin mielelläni mahdollisen jäätymisen varalta tarkistanut, mikäli olisin sellaisen vaan löytänyt. Eli missähän se Jallu luuraa; kai tuossa sentään sellainen on?

Hyvät vinkit ovat tervetulleita. Auto on siis 159 SW 2.2 JTS. Vuosimalli -07 ja ajettu ~72 tkm. Nokkaketju on alkuperäinen, mutta ei kai se tällä tavoin voisi olla laakista vainaa?

Ja nyt, jos se ei herää henkiin kotikonstein, onko täällä Lappeenrannassa sellaista pajaa, jota joku uskaltaisi suositella? Deltahan tuossa on niin vieressä, että auton miltei työntäisi sinne asti. Deltaa kehuessaan ihmisillä vaan on jotenkin oudot ilmeet naamallaan.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ihan päk tö peisiks osa 1. Hinaa se jollain kaverin Saksalaisella Kulkineella™ lämpimään pariksi tuntia. Esim. kaupan parkkihalli ajaa asian ja kokeile uudestaan.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Joo, kiitti. Sellaisellakin ajatuksella olen jo vähän herkutellut. Olisin vaan kurkannut ensin sen bensansuodattimen.

Sehän tässä vaan on ongelmana, että olen näille saksalaisilla autoilla ajaville kavereille saattanut tulla julistaneeksi tuota Alfan ylivertaisuutta :-D Vissiin pakko jo sitten uskoa todeksi vanha sanonta: "on kahdenlaisia alfisteja; niitä, jotka ovat turvautuneet hinausautoon, ja niitä, jotka eivät vielä ole turvautuneet hinausautoon."

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Nooh... voihan jotain ylivertaista nipponin terästäkin pistää hinaushommaan. Ei sen niin väliä. Parin tunnin sulattelun jälkeen näkee ainakin onko kyseessä selkeästi pakkasen aiheuttama purema vaiko jotain muuta vikaa. Itsehän sulattelen autoja merkistä riippumatta kerran kuukauteen noissa tavarataloissa (pesen ja vien aamusta kuivumaan, illalla ennen sulkeutumista haen pois) ja hyvin ne toimii. Ken tietää jos siellä on vaikka tulpankolossa ollut vettä -> mennyt jäätymään tms. Lämpimässä on parempi myös tehdä vikadiagnoosia, niin ei rupea vituttamaan ihan niin nopeasti ja paljon.

Tyhmänä lisäkysymyksenä, onko yritetty starta ilman esilämmitystä?

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Sama homma itsellä noiden hallien suhteen. Auton pesen yleensä kerran viikossa ja talvella se tarkoittaa aina sitä, että Prisman hallissa kuivatellaan. En tosin koko päivää ole kuivatellut kertaakaan.

Kyllä, tänä aamuna yritin käynnistää ilman lämmitystä (ja sen perään tulikin se P1161). Onkin ehkä ensimmäinen kerta tänä talvena, kun ilman lämmitystä on pyöräytetty.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eikös tuo koodi viittaa johonkin jakopään seudulle, solenoidi tms?
e:taitaakin viitata lambdaa siis

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Jefromow:lle

Minulla oli samanlainen ongelma, ettei käynnistynyt, vaikka pyöritti hyvin, oli ollut säteilylämmitys n.4 h päällä, lupasi eli muutama sytytys, mutta ei käynnistynyt, minulla oli vähän kylmät tulpat talviolosuhteisiin -15 C ast. Laitettiin Denso IK16 tulpat ja ladattiin akku, sen jälkeen on käynnistynyt hyvin. Hinta oli 90 € 4kpl

Laatikossa lukee: Denso iridium power IK16 #4 103
5303#4

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

... vielä tuosta termostaatista.

Tänään pakkanen ainakin täällä pk-seudulla noin -7 astetta. Ajettuani noin 45 km matkan "Aqua" mittari ei nouse siihen vaakatasoon mutta ihan ok lämmintä ilmaa kuitenkin sain ilmastoinnin puhaltamaan.

Termostaatti, rikki vai ehjä?

Waverunner

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no termari varmaan rikki.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Itelläkin vähän samaa vikaa oli, kunnes aloin manuaalisesti säätää tuota puhalusta (3 palkkia) niin lämpee ihan rivakasti tappiin ja ei tuu kylmä . Mut eikös se pitäisi lämmetä normaalisti nopeasti vaikka puhallus onkin "täysillä" / automaatti asennossa.

45km ajoa niin kylähän se pitäis lämmetä tappiin

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ihanan kallista fiilis taas. Alfan etupyörän laakeri 350e marmoritiskillä. mitähän nuo mahtaa olla muualla? Muukkosen sivuilla oli takapään laakeri 186e? Jarrulevyt taakse 250e ja palat 90e, töineen koko nippu karvan verran alle tonnin. No kun kilsoja tulee se 500-1000km per viikko niin pakkohan tuo on kuntoon laitttaa, että uskaltaa kurvailla. Jakolaatikko roblematiikko on edelleen selvityksissä, eivät olleet saaneet asiaa wetterillä eteenpäin.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

molex to sata, lose all your data.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Etu- ja takapyöriin ilmeisesti erit, kumpaan tuo oli? Liian pitkä toimitusaikakin tuossa joka tapauksessa on. Jos oisin fiksu niin oisin soittanu Heikalle ja tilannu sieltä (näin yleensä toimin, tulee max 10% kalliimmaksi kuin halvin nettimetsästys ja tulee tuettua suomalaista asiantuntijayrittäjää), mutta nyt oli asian kanssa hieman kiire. Varmaan pari-kolme satkua ois voinu säästää, mutta menköön nyt samaan konkurssiin. Tuo jakolaatikko asia se vielä hirvittää myös. Vois Muukkoseltakin kysyä tuohon hinta-arviota...

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Eteen oli mutta tuo 350e kuulostaa ihan kuin ostaisi lentokoneen osia,no elämä on..
molex to sata, lose all your data.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Joo en oo noin kallista laakeria ennen ostanut, sanoin sen kyllä suoraan tiskilläkin. Noo jatkossa osat Heikalta taas entiseen malliin ja työt jossain muualla kuin Wetterillä. Jarrujen osalta hintataso ei tosin ollut kovin paha.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Laakerit muistaakseni heikalla jossain 170e pintaan eli on eroa hinnoissa kyllä.
molex to sata, lose all your data.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Mitä vilkaisin 2.2. JTS:ään noita laakereita, niin ainakin yhtä mallia sai Sparetolta päivässä. Tosin kaikki 2,4 JTMD Q4 laakereiden toimitusajat oli 4 viikkoa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

routasydän kirjoitti:Etu- ja takapyöriin ilmeisesti erit, kumpaan tuo oli?
Ei kun sen pitäsi oleman just sama. Tarvikehinnat Euroopasta osille 80-200e, marmoritiskillä 350-400e.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Rema kirjoitti:Jefromow:lle

Minulla oli samanlainen ongelma, ettei käynnistynyt, vaikka pyöritti hyvin, oli ollut säteilylämmitys n.4 h päällä, lupasi eli muutama sytytys, mutta ei käynnistynyt, minulla oli vähän kylmät tulpat talviolosuhteisiin -15 C ast. Laitettiin Denso IK16 tulpat ja ladattiin akku, sen jälkeen on käynnistynyt hyvin. Hinta oli 90 € 4kpl

Laatikossa lukee: Denso iridium power IK16 #4 103
5303#4
2.2 JTS on ainakin helkutin tarkka tulpista. Itselläni oli auto AK:sta ostettaessa "väärillä" tulpilla. Jotenkin oletin automaattisesti, että tuossa Jefromowin vehkeessä on tosiaan nuo Densot tulpat sisällä. Eroa oli vanhoihin halppistulpiin ainakin -20 asteessa kuin yöllä ja päivällä.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Paljon kiitoksia vinkeistä Remalle ja Shuttlelle.

Autossani on tällä hetkellä jotkut karstoittuneet NGK:t, AK:n jäljiltä niin ikään. En keksinyt mitään luontevaa tapaa tarkastaa niiden toimintaa, ei onnistukaan noin vain sillä em. vanhalla konstilla. Kävin siis suosiolla ostamassa Reman identifioimat tulpat, vaihtotyö vaan jää huomiselle. Siihen liittyen: onko raadilla tietoa tulppien kiristysmomentista? Ystäväni Google pihtaa tällä kertaa tietoa.

P.S. Rema; Lappeenrannan Motonetissa tuo tulppasetti maksoi 63,60€.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiristysmomentista ei minulla ole tietoa, vaan aavistus: 25Nm. Tuo on tullut ainakin erityisen monta kertaa vastaan tulppien kiristykseksi eri merkkien ja koneiden kanssa, mutta tietenkin tuo voi olla ihan mitä tahansa muutakin...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

siin denson paketis lukee 20-30 nm tai sormilla siihen saakka kun menee ja sit 1/4-1/2 kierrosta. ja kylmään koneeseen suositellaan vaihtamaan.

itse tein näin:

akku irtimiinuksen pikaliittimest
se punanen muovikansi irti, muutamal ruuvil kii
sytytyspuolahässäkän liitin auki oikealla ja johtonipun irrotus klipsistä vasemmalt ja sit auki olikos 4 kpl 10 mm
sytytshässäkkä vedetään pois, tuntuu tiukalta mutta varovasti vetämällä tulee kyllä.
sitten tulpat jo näkyvät, varovasti auki ja sitten uutta sisään ja kasaus käänteises järjestykses. aikaa menee 15-20 min.

niitä tulppia ei saa kiristää sit liikaa, ettei kierteet mee paskaks tai tulppa itse.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Polforea kirjoitti:
routasydän kirjoitti:Etu- ja takapyöriin ilmeisesti erit, kumpaan tuo oli?
Ei kun sen pitäsi oleman just sama. Tarvikehinnat Euroopasta osille 80-200e, marmoritiskillä 350-400e.
On se hienoa, taas apinaa koijataan :)

No wetterille täytyy antaa tunnustus siitä, että tekivät koko auton vikojen tarkistuksen ulinaan liittyen ilman veloitusta. No jatkossa mennään kuitenkin muita reittejä

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eper listaa laakeripaketille (Kit Bearing) eteen numeron 71753815 ja taakse 71753816, mutta itse navalle (hub) molempiin päihin 50707555, tiedä sitten onko paketin sisällössä jotain eroja.

...taidan sittenkin tietää, tuo takakitti nimittäin listataan vain vajaavedolle, eli olisiko siis napamutterissa tms eroa jos vastassa ei olekaan vetari.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

no niin pojat, wetteriltä soiteltiin jako laatikosta. IF ei korvaa, niin kuin oli tiedossa. Uusi jakolaatikko 5te ja työ 1700e. Ootellaanpa kuitenkin nyt hieman.

Muukkonen ei oo tehny aiemmin, aikoi selvittää. Se on kuulkaas ystävät kallis laakeri tuo :)

edit. Mikäli jollakin on noihin jakolaatikkoihin liittyen vinkkejä mistä kysellä niin antaa tulla

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

routasydän kirjoitti:no niin pojat, wetteriltä soiteltiin jako laatikosta. IF ei korvaa, niin kuin oli tiedossa. Uusi jakolaatikko 5te ja työ 1700e. Ootellaanpa kuitenkin nyt hieman.

Muukkonen ei oo tehny aiemmin, aikoi selvittää. Se on kuulkaas ystävät kallis laakeri tuo :)

edit. Mikäli jollakin on noihin jakolaatikkoihin liittyen vinkkejä mistä kysellä niin antaa tulla
Taisin tämän jo aiemmin sanoa: Eihän se nyt voi olla normaalia, että tavallisessa siviilikäytössä olevan auton jakolaatikko oksentaa noilla kilometreillä!

Maahantuojaan ja kuluttajasuojaviranomaiseen yhteyttä methinks. Sanot, että luulit ostavasi manuaalivaihteisen Alfa Romeon etkä DSG VAGinetta.

-Tazio

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

^^Ei voi olla totta! :shock: Uskomatonta että noilla kilsoilla jakolaatikko porsii ja vielä uskomattomampaa on tuo kustannearvio. Mikäli näin itselle kävisi niin soittaisin kyllä joka maailman paikkaan ja ruikuttaisin/valittaisin asiasta. Itselle jos jäisi kokonaisuudessaan maksettavaksi niin taitaisi alfa mennä osiksi... Olen hengessä mukana ja toivottavasti saat edes osan kustannuksista jonkun muun maksettavaksi. Miten muuten tuohon yksilöösi on jakolaatikon öljyjä vaihdettu?

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

En ole tarkkaan katsonut. Myyjän kanssa käytiin huoltohistoria läpi. Kaikki huollot ajallaan siten, että 15tkm öljynvaihdot pikkupajalla ja 30tkm välein merkkihuollossa kilometrien/huolto-ohjelman mukaan. On tässä omaakin tyhmyyttä, havaitsin ulinaa jo ostohetkellä ja mainitsinkin asiasta (toki ei yhtä selvä silloin), mutta tunne vei taas järkeä.

Maahantuojalle laitoin kohteliaan selvityspyynnön, Muukkosella on selvittelyssä ja tarv vien auton sinne tarkistettavaksi ja brittifoorumilta kysyin apua. Ei oikein nettikään auta asiassa, jos joku osaa hakea paremmin niin kiitän avusta. Transfer box ja transfer case termeillä olen yrittänyt etsiä infoa.

Tavalla tai toisella tuon kuntoon laitan, sitten pitää vaan muuttaa omia toimintatapoja ja ajaa tuo paaliin saakka, jos tästä tuhansien eurojen lasku tulee.

edit. Lisätään vielä, että pitäisi tuo varmaan käyttää näytillä vielä jossain muuallakin. Tuota muukkosta mietin (matkaa noin 300km), mutta jos joku tietää Oulusta kelle viedä niin otan mielelläni neuvon vastaan. Jotenkin Delta-auto ei ole vakuuttanut, Virho ja Raitio on tiedossa, tietääköhän siellä myös näistä uudemmista?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jo on perkele kallista :crazyeyes:

löytyisköhän käytettyä osaa erikseen taikka jotain kolaroitua autoa pilkkahintaan vaikka saksan suunnalta josta ottaa osa??

Vastaa Viestiin