viimeks kun jätettiin auto huoltoon, niin eipä ollut kunnon takkia mukana, käveltiin himaan se 2 km, mulla oli lämmin sillä ei

olinko törkeä?

Valvoja: Moderators
Hieno mies kysyy onko naisella kylmä ja tarjoaa takkia, oikeassa ollut mies kysyy onko kylmä ja naisen valittaessa tokaisee "minulla on lämmin. Onneksi otin takin."jkk kirjoitti:oon samaa mieltä että autoon mukaan kelien mukanen vaatetus, eihän sitä tiiä vaikka vessa hyytyis tielle ja sen sellasta. ei tarvii takki olla pääl, mut ei mua haittaa vaik on, kunhan ees autossa messis. tätähän ei muijani ymmärrä vaikka olen yrittäny selittää. muttakun - talvitakit on epätyylikkäitä, muodottomia säkkejä ja tällä on ydintalvellakin joku helvetin kesäriepu päällä kun lähetään johonkin.
viimeks kun jätettiin auto huoltoon, niin eipä ollut kunnon takkia mukana, käveltiin himaan se 2 km, mulla oli lämmin sillä ei![]()
olinko törkeä?
Mä en ole ikinä mistään autosta saanut lasia halki sisätiloja lämmittämällä. Se voi toki vaikuttaa, että puhallan lasille sen verran kun tarvii että se pysyy kirkkaana ja pääosa lämmöstä suhutetaan jalkatilaan ja naamalle (edelleen, ei mua kiinnosta paleleeko tai hikoileeko se tuulilasi, kunhan mä en palele tai hikoile). Toki voi olla että jossain autossa tuo tapahtuu herkemmin kuin toisessa ja mulle on osunut niitä malleja, joissa niin ei herkästi käy.RoniB kirjoitti:Ymmärrän tämän ja itsekkin yhden takin kanssa teen usein niin että jätän sen pois, mutta itsellänikin on tästä se ikävä muistutus tuulilasin alareunassa. Poikittain oleva halkeema ikkunassa. Kova lämpö sisällä lasille, tyhmänä, ja ulkona kylmä, kylmä lasi, aiheuttavat lasin halkeamisen ja niinhän sitä ei ole suunniteltu.
No juu, tämä kuulostaa täysin ymmärrettävältä. Lapsinäkökohtaa ei näin yksineläjänä osaa aina ottaa huomioon, mutta eipä sen mukaan itse jaksa elääkään, kun ei tarvi.RoniB kirjoitti:Lisäksi jos lapsen kanssa menemme ei lapselta ole järkeä ottaa vaatteita pois autoon ja alkaa pukea pakkasessa tai antaa hänen hikoilla ja mennä sitten pakkaseen.
Juu, varustusta on syytä olla mukana, mutta se ei tarkoita, että pitäisi ajaa michelin-ukkona.jkk kirjoitti:oon samaa mieltä että autoon mukaan kelien mukanen vaatetus, eihän sitä tiiä vaikka vessa hyytyis tielle ja sen sellasta. ei tarvii takki olla pääl, mut ei mua haittaa vaik on, kunhan ees autossa messis.
Ja kun tässä on tuosta minun tapauksesta kyse, niin kerroin jo tuossa ylempänä että auto ei ollut käynnissä siksi ettei se kylmenisi, vaan siksi että se lämpenisi. Auto siis ei ollut lämmin tankille ajaessa, ja jätin käyntiin että se lämpenisi edes vähän.RoniB kirjoitti:Autossa on vikaa jos se kylmenee merkittävästi ajassa korkki pois, nesteet sisään, korkki kiinni ja käyntiin ja maksamaan.. Ainut auton sammuttamisessä on märällä monta ihmistä autossa niin huurtuminen.. sekin lähtee kun hetken odottaa.. Autossa ei kuulu olla niin lämmin että takki otetaan pois.. Vain niin että lopetat tärisemisen.
Joo ei tuo ollut sinulle vaan yleinen kannanotto näin kun ihmiset aiheesta keskuteli.Tuomas K kirjoitti:Ja kun tässä on tuosta minun tapauksesta kyse, niin kerroin jo tuossa ylempänä että auto ei ollut käynnissä siksi ettei se kylmenisi, vaan siksi että se lämpenisi. Auto siis ei ollut lämmin tankille ajaessa, ja jätin käyntiin että se lämpenisi edes vähän.RoniB kirjoitti:Autossa on vikaa jos se kylmenee merkittävästi ajassa korkki pois, nesteet sisään, korkki kiinni ja käyntiin ja maksamaan.. Ainut auton sammuttamisessä on märällä monta ihmistä autossa niin huurtuminen.. sekin lähtee kun hetken odottaa.. Autossa ei kuulu olla niin lämmin että takki otetaan pois.. Vain niin että lopetat tärisemisen.
Mulle opetettiin, että kuumeen aiheuttaa basilisko eikä väärä vaatetus.RoniB kirjoitti:Lisäksi jos lapsen kanssa menemme ei lapselta ole järkeä ottaa vaatteita pois autoon ja alkaa pukea pakkasessa tai antaa hänen hikoilla ja mennä sitten pakkaseen. Tietävät aina kuumetta, joka on aina koko perheellä.
Tuo saattaa olla syynä. Viime viikolla lähti se kytkimen tanko irti polkimesta. Pitääkin katsoa se. Kiitos vinkistäJarsan kirjoitti:^Pitäisin sitä aika epätodennäköisenä syynä. Testerillähän tuon kyllä helposti varmistaa.
Omasta ryssin joskus kytkinpolkimen anturista "tapin sisään" pääsylinteriä vaihtaessa ja vakkari ei tietenkään toiminut, kun luuli kytkintä painetuksi. Tuo polkimen kytkin löytyy polkimen juurelta. Jos anturin tappi on lyhyenä niin nyppää takas pitkälle. Jarrupolkimen anturin toiminnanhan näkee jarruvaloista, joten tsekkaas sekin mahdollisuus.
Mulla ihan sama ilmiö. Temari on kai laiskempi kun on vanhempi.stoichiometric kirjoitti: Muistelin vain , että viime talvena olis työmatkan päätteeksi viisari ollu huomattavasti ylempänä. Letkulämitin toimii, paisuntasäiliön kohdalla on sulanu paikka nokkapellissä.
No sen verran ainakin eroaa esim. tessusta ja bussosta, että tyhjäkäynillä menee ainetta vähemmän. Sitten myös elearnin mukaan jtässän termari aukeaa aikaisemmin (83+/-2) kuin bussossa (87+/-2). Toki tuo ilmoitettu aukeaminen pikkaisen sotii tuota hyvää lämpölukemaa vastaan, mitä ecu näyttää.KauGoH kirjoitti:^Lämpötila-anturi tai termari vika. Miten JTS eroaa normaalista ettei lämpene? Samaa bensaa sinne menee ja saman verran tulee hukkaenergiaaJossakin on vika jos ei edes 10 km moottoritieajolla lämpene lähelle 90 astetta.
tuulikin mieleen kun tilasin kesällä kaverille 156 dieseliin sachsin kaksoismassalimpun niin paketista tuli valeon limppu, ei ollut mikään tarra vaan ihan valettuna.A Bart kirjoitti: Mutta tuossa JTS:n valeon paketissa olevassa uudessa lukee calosrstat leimalla ja 88 astetta.
Tästä ei tietoa mistä on alunperin ostettu.
Joko sulla on se mittari, anturi, termari tai vesipumppu rikki. Oikein toimiessaan termari pitää saman lämmön koko ajan.Aquatica kirjoitti:Tuosta kun täälläkin ihmetelty ja ihmetellyt olen minäkin, tuota lämpömittarin näyttämää.
Projektiosastossa hieman stooria, mutta lyhyesti:
Ensimmäisellä kerralla mittari nousee "110"-viivalle (!). Todellisuudessa lämpötila on tällöin ~90astetta ja termari aukeaa.
Sitten mittari tippuu "70"-viivalle, joka on tässä yksilössä absoluuttisesti lainausmerkeissä 70-viiva. Kun mittari tipahtaa "70"-viivalle tai viisarin leveyden verta sen ylle, on lämpötila 76-92. Ei hievahdakaan mittari. Ihan sama, mitä kuormaa antaa koneelle tai millä nopeudella mennään. Jännästi sama mittari nostaa parkissa taas sinne "110"-viivalle, mutta tuolloinkin todellinen on alle 90 ja termostaatti aukeaa jo kauan, kauan ennen kuin mittari on päässyt "110"-viivalle. Eli "tarkka" on tämän yksilön lämpömittari...
Eli siihen taisi jäädä ne pelätyt ongelmat pettävästä/pettäneestä syylaristaOletan, että lämpötilan noustessa hieman korkeammalle kuin ajossa, alkaa mittarin vastusarvot "heittelemään" mukamas paljon ja viiveellä nostelee sitten johonkin lukemaan, about hattuvakiolla. Yritä nyt näitä vehkeitä tajuta maallikkona, jos tulevalla mekaanikollakin on vaikeata
Simmosia Wurthin sähköliittimiä ja kutistesukkaa oon käyttäny. Oikeen omat pihditkin löytyy "rutistamiseen". En oo kyl varma et saako johdot tarpeeksi H2O:ta jotta saavat riittävän tarkan signaalin tuonpuoleisesta.Tuomas K kirjoitti:Millä pikaliittimillä?
Liittimellä ajattelin korjata tuon auton kun arsyttää tuo mcsf.
Mista voi tietaa ettei anturi itse ole kaput.Tuomas K kirjoitti:Millä pikaliittimillä?
Liittimellä ajattelin korjata tuon auton kun arsyttää tuo mcsf.
Jaa, tyhjäkäynnilläkö säää sillä ajatstoichiometric kirjoitti:No sen verran ainakin eroaa esim. tessusta ja bussosta, että tyhjäkäynillä menee ainetta vähemmän. Sitten myös elearnin mukaan jtässän termari aukeaa aikaisemmin (83+/-2) kuin bussossa (87+/-2). Toki tuo ilmoitettu aukeaminen pikkaisen sotii tuota hyvää lämpölukemaa vastaan, mitä ecu näyttää.KauGoH kirjoitti:^Lämpötila-anturi tai termari vika. Miten JTS eroaa normaalista ettei lämpene? Samaa bensaa sinne menee ja saman verran tulee hukkaenergiaaJossakin on vika jos ei edes 10 km moottoritieajolla lämpene lähelle 90 astetta.
Mekaanisella termarilla on kuitenkin aika matala hysteria, eli heti raja-arvon osuessa aukeaa käytännössä täysin ja heti kun se alittuu riittävästi, napsahtaa kiinni. Eli kun haluttu lämpötila on saavutettu -> aukeaa -> nesteet kiertoon -> lämpötila laskee todella nopeasti -> kiinni. Olen aika monta lämpökäyrää nähnyt varsinkin tuolla koululla, mekaanisella termarilla kaikki ovat toimineet melkolailla täysin identtisesti tämän kanssa. Sähkötermarilla pysyy lämmöt tasan siinä, mihin ne halutaan. Jos jollakulla on aikaa katsoa TS-koneesta tuota termarin toimintaa vaikkapa MES:llä/FES:llä, pitäisi sen olla hyvinkin samankaltainen nopealla päivitystiheydellä. Taisi olla 0.5s välein tuo päivitystiheys, jossa tuo aalto tuli.koltiainen kirjoitti:Joko sulla on se mittari, anturi, termari tai vesipumppu rikki. Oikein toimiessaan termari pitää saman lämmön koko ajan.Aquatica kirjoitti:Tuosta kun täälläkin ihmetelty ja ihmetellyt olen minäkin, tuota lämpömittarin näyttämää.
Projektiosastossa hieman stooria, mutta lyhyesti:
Ensimmäisellä kerralla mittari nousee "110"-viivalle (!). Todellisuudessa lämpötila on tällöin ~90astetta ja termari aukeaa.
Sitten mittari tippuu "70"-viivalle, joka on tässä yksilössä absoluuttisesti lainausmerkeissä 70-viiva. Kun mittari tipahtaa "70"-viivalle tai viisarin leveyden verta sen ylle, on lämpötila 76-92. Ei hievahdakaan mittari. Ihan sama, mitä kuormaa antaa koneelle tai millä nopeudella mennään. Jännästi sama mittari nostaa parkissa taas sinne "110"-viivalle, mutta tuolloinkin todellinen on alle 90 ja termostaatti aukeaa jo kauan, kauan ennen kuin mittari on päässyt "110"-viivalle. Eli "tarkka" on tämän yksilön lämpömittari...
Eli siihen taisi jäädä ne pelätyt ongelmat pettävästä/pettäneestä syylaristaOletan, että lämpötilan noustessa hieman korkeammalle kuin ajossa, alkaa mittarin vastusarvot "heittelemään" mukamas paljon ja viiveellä nostelee sitten johonkin lukemaan, about hattuvakiolla. Yritä nyt näitä vehkeitä tajuta maallikkona, jos tulevalla mekaanikollakin on vaikeata
Ei sen pitäis heitellä mihkään. Tietysti jos anturi antaa mitä sattuu arvoa tai mittari mittaa vaan pientä länpöaluetta tai termari toimii hitaasti tai vesi ei kierrä niin tilanne on juuri kuvatunlainen.
Se liittimen hajoaminen on tyyppivika. Liitintä rassaamalla sen saa toimimaan aina joksikin aikaa, mutta jossain vaiheessa alkaa taas tulla katkoksia.Pujazuba kirjoitti:Mista voi tietaa ettei anturi itse ole kaput.Tuomas K kirjoitti:Millä pikaliittimillä?
Liittimellä ajattelin korjata tuon auton kun arsyttää tuo mcsf.
Joo, aika vähä tulee ajeltua sillä laihaseos-aluella (alle 1500rpm). Laitoin vain tuon tyhjäkäynnin siksi tuohon, että esim. ts vs jts lämpenemisessä on muikea ero, nortti huulessa ja lumiharja kädessäKauGoH kirjoitti:Jaa, tyhjäkäynnilläkö säää sillä ajatSillä nyt ei ole mitään merkitystä ajossa jos tyhjäkäynnillä menee vähemmän bensaa. Se on kuitenkin fakta että bensiinimoottorista syntyy niin paljon hukkalämpöä ettei nykyään ole edes fiksua kuulemma ajaa bensiinimoottorisella autolla
Muuten Tuomas, joskus oli puhetta tuon liitoksen tiivisteessä, onkos sulla se anturinjohdonliittimen pohjatiiviste paikoilaan ? Muita tiivistyksiä kun tuossa liitoksessa ei ole.Tuomas K kirjoitti:Se liittimen hajoaminen on tyyppivika. Liitintä rassaamalla sen saa toimimaan aina joksikin aikaa, mutta jossain vaiheessa alkaa taas tulla katkoksia.Pujazuba kirjoitti:Mista voi tietaa ettei anturi itse ole kaput.Tuomas K kirjoitti:Millä pikaliittimillä?
Liittimellä ajattelin korjata tuon auton kun arsyttää tuo mcsf.