147 Lämmöt nousee -> Toimii, vesipumppu vaihdettu.
Valvoja: Moderators
147 Lämmöt nousee -> Toimii, vesipumppu vaihdettu.
Tuossa rouvan 2,0 TS Selespeedissä oli lämmöt pompsahtanu kesken ajon yli 100 asteen. Kävin pikaisesti tutkimassa rapsakassa pakkasessa, että nestettä on riittävästi, pakkaskesto on -40 eikä järjestelmässä ole liikaa painetta. Kabiiniin ei tule lämpöä ollenkaan ja paisuntasäiliössä ei neste kierrä. Ainoaistaan letkuja puristelemalla paisuntasäiliöön lirahtaa tilkka. Vaikuttais siltä, että vesipumpussa on vikaa. Eikös näissä ole muovisiipisiä käytetty? Hihnaremontti on tehty vähän yli kolme vuotta ja 45 000 km sitten edellisen omistajan teettämänä. Muistaakseni pumppu on tuolloin jätetty vaihtamatta. Ajatuksena oli tehdä hihnanvaihto itse keväämmällä ajan kanssa mutta nyt näyttäisi siltä, että tuon joutuu viedä pajalle, koska itsellä ei ole Kuopiossa työtiloja askarteluun. Onko kellään tietoa osaavista korjaamoista, sekä hinnoista Kuopiossa?
Viimeksi muokannut Skodisti, 20 Maalis 2014, 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 147 Lämmöt nousee
Vesipumppuhan sieltä on kaputt, itsellä ei tietoa pajoista tuolta päin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Lämmöt nousee
^^
Miksi jätetty vaihtamatta?! Ps. Hihnavälihän noissa on 3v/60tkm, eli aikahan on jo mennyt umpeen
Miksi jätetty vaihtamatta?! Ps. Hihnavälihän noissa on 3v/60tkm, eli aikahan on jo mennyt umpeen
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 147 Lämmöt nousee
^vesipumppu ei ole automaattisesti hihnanvaihdossa vaihdettava osa.
Re: 147 Lämmöt nousee
Vähänkään vastuuta tunteva korjaamo vaihtaa automaattisesti....stoichiometric kirjoitti:^vesipumppu ei ole automaattisesti hihnanvaihdossa vaihdettava osa.
Pumppun vaihto ei paljon tee lisäkustannusta.
Ainakin meidän 147:n on joka kerta vaihdettu.
Ettei vaan peräti tulisi SKF:n setin mukana ilman erillistä hankintaa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Lämmöt nousee
^^
Vesipumppu on pohjolassa kyllä TS-koneissa de facto vaihtokamaa hihnajumpassa. Todella moni paikka sanookin suoraan, kun kysyy, että he vaihtavat sen aina.
Muistelen myöskin Autodatasta nähneeni erityishuomautuksen Alfan TS-koneille (147, 156), joka meni tyyliä tämä:
"Hankalissa olosuhteissa (kuten suomessa) hammashihna tulee vaihtaa 3v/60tkm välein. Hammashihnan vaihdossa vesipumppu PITÄÄ VAIHTAA AINA". Boldilla ihan.
Notta silleesti. Autodata on monessa paikassa kyllä käytössä, joten ei pitäisi siitä olla kiinni...
Vesipumppu on pohjolassa kyllä TS-koneissa de facto vaihtokamaa hihnajumpassa. Todella moni paikka sanookin suoraan, kun kysyy, että he vaihtavat sen aina.
Muistelen myöskin Autodatasta nähneeni erityishuomautuksen Alfan TS-koneille (147, 156), joka meni tyyliä tämä:
"Hankalissa olosuhteissa (kuten suomessa) hammashihna tulee vaihtaa 3v/60tkm välein. Hammashihnan vaihdossa vesipumppu PITÄÄ VAIHTAA AINA". Boldilla ihan.
Notta silleesti. Autodata on monessa paikassa kyllä käytössä, joten ei pitäisi siitä olla kiinni...
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 147 Lämmöt nousee
No se autodata, se anto mun volvon vaihdelaatikon irroitukselle ja takaisinpanolle 16 tunnin ajan. Naapurin korjaamo ei uskaltanut edes yrittää. Joten vedimme vedon että minä vaihdan sen askin itse alle sen 16 tunnin. Sit viikonloppuna mulla meni sen korjaamon vehkeillä 3.5 tuntia koko hommaan. Se oli sentään 4 veto. No se 4 vetoisuus ei aiheuttannu yhtään lisäaikaa.Aquatica kirjoitti:^^
Vesipumppu on pohjolassa kyllä TS-koneissa de facto vaihtokamaa hihnajumpassa. Todella moni paikka sanookin suoraan, kun kysyy, että he vaihtavat sen aina.
Muistelen myöskin Autodatasta nähneeni erityishuomautuksen Alfan TS-koneille (147, 156), joka meni tyyliä tämä:
"Hankalissa olosuhteissa (kuten suomessa) hammashihna tulee vaihtaa 3v/60tkm välein. Hammashihnan vaihdossa vesipumppu PITÄÄ VAIHTAA AINA". Boldilla ihan.
Notta silleesti. Autodata on monessa paikassa kyllä käytössä, joten ei pitäisi siitä olla kiinni...
Nyttemmin olenki naureskellut noille poskettomille hinnoille kun kysyy mitä esim etupyörän laakerin vaihto maksaa, ne kattoo tuntiarvion Autodatasta ja kertoo sen tuntihinnalla.
Re: 147 Lämmöt nousee
Vesipumpun ja hihnojen vaihdosta pl. apulaitehihna (uusittu hiljattain rullineen) sain 550-600€ tarjouksen Gatesin osilla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Lämmöt nousee
Kuopion alueelta en tiedä mitään. Mutta verrokkina 2.0TS:ään "kaikki", eli apulaitehihna, tasapainoakselin hihna, vesipumppu, hammashihna + ohjurit/kiristin oli 450-550eur riippuen paikasta josta kyselin. Ja sitten Deltalta tarjottiin sama työ reilusti yli tonnilla.Skodisti kirjoitti:Vesipumpun ja hihnojen vaihdosta pl. apulaitehihna (uusittu hiljattain rullineen) sain 550-600€ tarjouksen Gatesin osilla.
Nokian Autotalo, Auto Filaro, Auto Milano taitavat kaikki vetää 2.0TS:ään kiinteällä hinnalla, mikä oli ainakin ennen verouudistuksia 450-500euroa, sikäli kun oikein muistan. Voinut hieman nousta inflaation myötä?
Eli tuo 550-600 kuulostaa siis ihan järkevähköltä hinnalta vielä.
Re: 147 Lämmöt nousee
^Oliko tuossa "kaikessa" myös apulaitehihnan kiristin ja ohjuri? Joo en tuota tarjousta pahana pitänyt, kun osistakin itse ostettuna tulee 230-300€ + pakkasneste. Korjaamolla osat ja neste 350€
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 147 Lämmöt nousee
Vieläkään en myönny siihen samanlaiseen vesipumpun viralliseen pakko-vaihtoon mikä on esim. vectran hihnakoneessa. Siis mukavastihan se siinä huollon yhteydessä vaihtuu, eikä ole kallis. Jotkut poropeukalot tosin onnistuvat sen o-renkaan rikkomaan asennettaessa.
Toki se pumppu vaatii tarkastelun, ei siinä mitään vuodon jälkiä/väljyyttä saa tietenkään olla. Tarvikepumppu on myös vaihdettava ja jos nesteitä ei ole vaihdeltu->uusi pumppu.
Toki se pumppu vaatii tarkastelun, ei siinä mitään vuodon jälkiä/väljyyttä saa tietenkään olla. Tarvikepumppu on myös vaihdettava ja jos nesteitä ei ole vaihdeltu->uusi pumppu.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Lämmöt nousee
^
Ja jos muovisiipinen pumppu, se on hyvä josk estää edes 60tkm.
^^
Apulaitepuolella harvemmin noita kiristimiä vaihdellaankaan, näin on ainakin joka paikassa minulle sanottu. Sen sijaan ohjurit mennee siitäkin kai aina vaihtoon. Lisäksi nykyisessä yksilössä tiettävästi nokkien hihnapyörät menee vaihtoon seuraavassa hihnajumpassa, kun olivat jo hieman kuluneet viimeksikin...
Ja jos muovisiipinen pumppu, se on hyvä josk estää edes 60tkm.
^^
Apulaitepuolella harvemmin noita kiristimiä vaihdellaankaan, näin on ainakin joka paikassa minulle sanottu. Sen sijaan ohjurit mennee siitäkin kai aina vaihtoon. Lisäksi nykyisessä yksilössä tiettävästi nokkien hihnapyörät menee vaihtoon seuraavassa hihnajumpassa, kun olivat jo hieman kuluneet viimeksikin...
Re: 147 Lämmöt nousee
Aquatica kirjoitti:Lisäksi nykyisessä yksilössä tiettävästi nokkien hihnapyörät menee vaihtoon seuraavassa hihnajumpassa, kun olivat jo hieman kuluneet viimeksikin...
Paljonko mittarissa kilometrejä?
Aikoinaan kun emännän Alfa kävi Deltassa ensimmäisessä 60tkm (ja viimeisessä) jakohihnan vaihdossa vaihtoivat alapyörän, kun oli kuulemma niin kulunut.
Huoltomies sanoi että seuraavassa, eli 120tkm vaihdossa uusitaan sitten myös nokkapyörät. Kertoi myös kustannusarvion hommalle.. ja siksi jäi myös viimeiseksi reissuksi..
Nooh, nyt mittarissa siis 270tkm, ja edelleen ne samat nokkapyörät siellä pyörii..
Alapyörä laitettiin nyt hihnan vaihdon yhteydessä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Lämmöt nousee
^
Itseasiassa taisi ollakin kampuran pyörä. Mutta 133tkm nyt, 110tkm:ssa meni hihna uusiksi.
Oli siis tällainen "ensi kerralla todennäköisesti"... Nyrkkisääntönä käski pitää sitä, että yksi pyörä kestää kaksi hihnaa, jos kaikki osuu kohdalleen niin kestää kolmekin.
Itseasiassa taisi ollakin kampuran pyörä. Mutta 133tkm nyt, 110tkm:ssa meni hihna uusiksi.
Oli siis tällainen "ensi kerralla todennäköisesti"... Nyrkkisääntönä käski pitää sitä, että yksi pyörä kestää kaksi hihnaa, jos kaikki osuu kohdalleen niin kestää kolmekin.
Re: 147 Lämmöt nousee
Onhan tämäkin ollut jo kunnossa yli kuukauden päivät. Pumpussa tosiaan siipi pyöri tyhjää. Mahdollisesta ylikuumenemisesta aiheutuvista oireista ei ole ollut merkkejä. Hintaa tuolle tuli 600€ pienen tinkaamisen jälkeen. Osina oli käytetty Valeon pumppua ja INA:n hihnasarjaa (mukaan pyytämäni vanhat osat oli pakattu kyseisiin laatikoihin) Uskoani korjaamoihin tuo reissu ei palauttanut, koska siellä ei tiedetty pakkasnesteen kemiasta, ainoastaan väristä. Lisäksi paisari oli täytetty piripintaan pykälän liian vahvalla nesteellä.