Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
2.2 JTS ei starttaa vieläkään
Aamutuimaan vaihdoin uudet tulpat; ei vaikutusta. Sitten hinasin auton Delta-Autoon, jossa se otettiinkin kiitettävän reippaalla aikataululla sisään.
Juuri äsken sain sieltä puhelun, jossa kerrottiin, että autosta on puristukset kadoksissa. Tietysti heti kysyin, että olenko sen maankuulun nokkaketjumafian seuraava uhri. No ei kuulemma vielä siltä vaikuta, vaan että koneesta olisi mahdollisesti jäänyt venttiileitä auki (?!). Odotettavissa sen sijaan todennäköisimmin olisi sellaista, että yön yli lämmettyään auto lähtisi pitkän starttauksen jälkeen taas käyntiin.
Sanoivat, että vastaavia tapauksia on silloin tällöin, eikä koneita olisi tarvinnut yleensä moisen takia aukoa. Yleensä ongelma on kuulemma esiintynyt lähinnä vanhojen Fiudejen kohdalla.
Ei auta kuin odotella kynsiä pureskellen huomiseen. Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.
Juuri äsken sain sieltä puhelun, jossa kerrottiin, että autosta on puristukset kadoksissa. Tietysti heti kysyin, että olenko sen maankuulun nokkaketjumafian seuraava uhri. No ei kuulemma vielä siltä vaikuta, vaan että koneesta olisi mahdollisesti jäänyt venttiileitä auki (?!). Odotettavissa sen sijaan todennäköisimmin olisi sellaista, että yön yli lämmettyään auto lähtisi pitkän starttauksen jälkeen taas käyntiin.
Sanoivat, että vastaavia tapauksia on silloin tällöin, eikä koneita olisi tarvinnut yleensä moisen takia aukoa. Yleensä ongelma on kuulemma esiintynyt lähinnä vanhojen Fiudejen kohdalla.
Ei auta kuin odotella kynsiä pureskellen huomiseen. Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Mulla tulee ekana mieleen että jako olis pielessä, jos tollaista kuulisin. Mutta enhän mä mitään näistä tiiä
Toivotaan että pelkällä startilla napsahtaa venttiilit.. öö.. kuntoon!
Toivotaan että pelkällä startilla napsahtaa venttiilit.. öö.. kuntoon!
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muukkoselta tehdasuusi jakolaatikko 3te ja työtkin joitakin satkuja halvemmalla, eli sieltä 7te kieppeiltä tippuisi 4te kieppeille. Kyllähän se silti tällä omistushistorialla kirpaisee. Katsotaan saako mistään maksuapuja. Kiitän henkisestä tuesta, hieno foorumi
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: 2.2 JTS ei starttaa vieläkään
Enpä ole Fiattien kohdalla koskaan moisesta kuullut. Ehkä Teltan ukot tietävät mistä puhuvat, tai sitten apinaa vain koijataanJefromow kirjoitti:Sanoivat, että vastaavia tapauksia on silloin tällöin, eikä koneita olisi tarvinnut yleensä moisen takia aukoa. Yleensä ongelma on kuulemma esiintynyt lähinnä vanhojen Fiudejen kohdalla.
Ei auta kuin odotella kynsiä pureskellen huomiseen. Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.
-Tazio
Re: 2.2 JTS ei starttaa vieläkään
Ei kyllä ole moista ikinä tullut vastaan missään muussakaan automerkissä... Toivotaan nyt kuitenkin parasta, kun se lämpeää yön yli kunnolla ja on uudet ja oikeat tulpat sisällä.Jefromow kirjoitti:Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
1 epäilys viiden vuoden aikana jona olen mekaanikkona ollut, eikä sekään ole 100% varmuudella edes liimaventtiili, odottelee parempaa diagnostointia... näin harvinainen keissi siis
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^
Ilmiö kyllä on teoriatasolla tuttu. Enpä vain ole koskaan kuullut Fiattien siitä kärsivän.
Volle, Opel ja BMW miehet käsittääkseni tietävät tuosta paljonkin
EDIT: kysyin kuukkelilta:
https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=lTH ... aventtiili
ensimmäisellä sivulla näyttää tosiaan olevan etenkin vollemiesten keskuudessa aiheesta enemmänkin juttua. Puolustus lepää
-Tazio
Ilmiö kyllä on teoriatasolla tuttu. Enpä vain ole koskaan kuullut Fiattien siitä kärsivän.
Volle, Opel ja BMW miehet käsittääkseni tietävät tuosta paljonkin
EDIT: kysyin kuukkelilta:
https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=lTH ... aventtiili
ensimmäisellä sivulla näyttää tosiaan olevan etenkin vollemiesten keskuudessa aiheesta enemmänkin juttua. Puolustus lepää
-Tazio
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sillä lailla. Kaikkea sitä oppii, kun italialaisella autolla ajaa. Näköjään tuolla termillä netistä löytyy ihmeen paljonkin asiaa.Polforea kirjoitti:Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Vanhojen tulppienhan mainitsinkin olleen karstoittuneita, mikä tukee tätä mahdollisuutta. Ainakin toivon, että asia olisi näin; kuulostaa noin kultaharkon verran halvemmalta kuin nokkaketjuhelvetti.
Eikä se Deltan kaveri siis antanut ymmärtää, että tämä olisi kovinkaan yleistä; sanoi vaan, että sellaistakin on sattunut ja että tämä tapaus vaikuttaisi tällä hetkellä siltä. Ainoa auto, jonka kone oli tällaisen vuoksi hänen muistinsa mukaan jouduttu avaamaan, oli ollut Punto, johon ei oltu kai suunnilleen koskaan vaihdettu öljyjä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sillä lailla. Kaikkea sitä oppii, kun italialaisella autolla ajaa. Näköjään tuolla termillä netistä löytyy ihmeen paljonkin asiaa.Jefromow kirjoitti:Polforea kirjoitti:Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Vanhojen tulppienhan mainitsinkin olleen karstoittuneita, mikä tukee tätä mahdollisuutta. Ainakin toivon, että asia olisi näin; kuulostaa noin kultaharkon verran halvemmalta kuin nokkaketjuhelvetti.
Eikä se Deltan kaveri siis antanut ymmärtää, että tämä olisi kovinkaan yleistä; sanoi vaan, että sellaistakin on
[color=#40FF00]Bensiini ? käytän Shel V-pover nitro+. Ilman suodatus ? käytän K&N suodinta. Öljy ? käytän Mobil 1 New Life 0W-40 .
Liimaventtiili koostuu käsittääkseni näistä asioista.[/color]
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uskon, että suurin syy kohdallani tähän liimaventtiiliin, mikäli se nyt edes lopulliseksi diagnoosiksi jää, on tämä talvinen autonkäyttöni, joka on pelkkää parin kilsan pätkäajoa. Jännä nähdä aamulla, miten käy.
Mutta vastauksena kysymyksiin, E5:ttä ainoastaan käytän, en mitään erikoisbensoja. Suodatin on AK:n asentama, eli lienee ihan vakio. Ja öljynä on Castrolin Magnatec 5W-40.Rema kirjoitti:Jefromow kirjoitti:Bensiini ? käytän Shel V-pover nitro+. Ilman suodatus ? käytän K&N suodinta. Öljy ? käytän Mobil 1 New Life 0W-40 .
Liimaventtiili koostuu käsittääkseni näistä asioista.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kannattaa käydä kysymässä. Kyllähän ne rassaa melkein mitä vain ja taitaa olla asentajilla kohtuullinen kokemus myös 159:eistä. Sakella tais ainakin olla jossain vaiheessa iso dieseli.routasydän kirjoitti:Virho ja Raitio on tiedossa, tietääköhän siellä myös näistä uudemmista?
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Uus termari noudettu Motonetista(Behr) hintaan 99,90€. Kertokaa vaihtaneet, onko tuo kuinka paha savotta tehdä itse?En ole automekaanikko mutta jakoavain pysyy käsissä. Onko jotain akuuttia huomioitavaa? Lämmin talli löytynee..jostain.
Oletteko vaihtaneet samalla koko jäähdytysnesteen vai kuinka olisi hyvä toimia? Omassa punainen neste sisällä ja nappasin mukaan Motoxin punasta 5 litran keissin, josta siis tavaraa tulee 10ltr. Tuo lienee käypää (G12)? Luokituksia oli paljon ja myyjä antoi Alfonson kohdalle VW luokituksen, jonka tuo aine täyttää+lukuisia muita. Tosin Fiatia ei mainittu.
Oletteko vaihtaneet samalla koko jäähdytysnesteen vai kuinka olisi hyvä toimia? Omassa punainen neste sisällä ja nappasin mukaan Motoxin punasta 5 litran keissin, josta siis tavaraa tulee 10ltr. Tuo lienee käypää (G12)? Luokituksia oli paljon ja myyjä antoi Alfonson kohdalle VW luokituksen, jonka tuo aine täyttää+lukuisia muita. Tosin Fiatia ei mainittu.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
En taida olla tuolla varaosalistalla, mutta kannattaa ainakin kysyä täältä tarjousta:routasydän kirjoitti: edit. Mikäli jollakin on noihin jakolaatikkoihin liittyen vinkkejä mistä kysellä niin antaa tulla
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_parts.shtml
Toimittavat Suomeenkin ja aika asialliseen hintaan. Esimerkiksi tilasin uuden DMF:n tuolta ja hinta oli postikuluineenkin alle 40 % kotimaan marmoritiskimerkkiliikkeen pyynnistä..
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Niin sitä erehtyy, ei puuttunut kumpikaan.Jefromow kirjoitti:Eli, päk ty tö peisiks: nyt puuttuu joko kipinä tai poltettava aine.
Tämän 2.2 JTS:n käynnistymättömyyden aiheutti todellakin se liimaventtiili. Delta-Autolle täydet pisteet asian hoitamisesta: asiakaspalvelu oli ystävällistä ja asiantuntevan oloista, vika määritettiin nopeasti ja laskukin oli kohtuullinen. Lopuksi kaadettiin vielä Fortet tankkiin ja ensi viikolla ennen öljynvaihtoa Fortet kaadetaan myös vanhojen öljyjen joukkoon.
Alun harmistuksen ja epätietoisuuden jälkeen tämä kääntyikin mielenkiintoiseksi ja opettavaiseksikin keissiksi. Opiskelin eilen illalla netistä tuota liimaventtiiliasiaa, jatkossa osannen sitä hieman välttää. Tai ainakin saatan oireista tunnistaa sen seuraavalla kerralla. Kiitos Polforealle termin esiin tuonnista. Delta-Autokin taisi tuolla oikealla termillä jo eilen asiasta puhua, mutta meni maallikolta siinä yhteydessä ohi.
Liimaventtiili iskee siis herkemmin silloin, kun autolla ajetaan toistuvasti kylmissä olosuhteissa niin, ettei venttiilikoneisto ehdi täysin lämmetä. Häiriötä edesauttaa myös välinpitämätön asenne öljynvaihtoihin. Liimaventtiilin vaivatessa auto täytyy siis saada kunnolla lämpimään ja sen jälkeen auton pitäisi pitkällä starttauksella lähteä käyntiin. Toivottavasti tämän ansiosta joku selviää samasta hommasta ilman korjaamokäyntiä. Netistä löytyy asiasta eri automerkkien foorumeilta paljon asiaa. Muun muassa spekulointia siitäkin, minkä huoltoasemien bensoja kannattaa välttää riskin minimoimiseksi.
P.S. tuosta öljynvaihtovälistä: itse olen vaihdattanut kympin välein, tällaisessa pätkäajossa ei ilmeisesti olisi liioittelua vaihtaa niitä tiheämminkin.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kysyin tuoltakin nyt ja 2470£ + lähetys, eli tuo 3te Muukkoselta alkaa kuulostaa hyvältä. En tosin tiedä mikä on oikeasti saatavuus ja toimitusaika...MKT kirjoitti:En taida olla tuolla varaosalistalla, mutta kannattaa ainakin kysyä täältä tarjousta:routasydän kirjoitti: edit. Mikäli jollakin on noihin jakolaatikkoihin liittyen vinkkejä mistä kysellä niin antaa tulla
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_parts.shtml
Toimittavat Suomeenkin ja aika asialliseen hintaan. Esimerkiksi tilasin uuden DMF:n tuolta ja hinta oli postikuluineenkin alle 40 % kotimaan marmoritiskimerkkiliikkeen pyynnistä..
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
156 V6:sen kanssa näitä tullut muutama tapaus täälläkin vastaan ja osui itsellenikin aikanaan. Tapahtui kun siirsin autoa 10 metriä ja seuraavana päivänä ei sitten halunnut lähteä käyntiin. Epäiltiin akkua, mutta vaihto ei auttanut ja sitten toooodella pitkän kaasupohjassa starttauksen jälkeen lähti käyntiin.Polforea kirjoitti:Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aika tavallista tuo on jos kylmänä käynnistää ja heti sammuttaa. Itse aina luullut että Se johtuu kastuneista tulpista 159 löytyy myös päivitys kylmäkäynnistykselle, ainakin jts
- Ollie
- Viestit: 176
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
- Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuosta ohjaustehostimen vonkumisesta on ollut ajoittain keskustelua mm. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27015. Minulla tuo alkoi vonkumaan joki aika sitten, lämpötilan ollessa plussan puolella, ilmiö esiintyi useimmiten ripeän ratinpyörityksen jälkeen, kuten parkkitalopyörityksen.
Vaihdoin SynPowerit, ja ilmiö paheni. Totesin tehostinöljyn vaahtoutuvan säiliössä. Säiliötä heilutellessa siellä helisi jokin irto-osa, jota täyttökorkin reästä ei nähnyt.
Vaihdoin takaisin Valvolinenen Max life ATF, ja täytin säiliön hieman liian täyteen, jolloin tilanne parani, mutta vonkunaa esiintyi silti ajoittain.
Vaihdoin uuden säiliön, ja vika korjaantui.
Ongelman aiheutti säiliön sisällä paluuputken päässä oleva sihti, joka oli päässyt irtoamaan paikaltaan. Sihdin lukitsee paikalleen muovisen liitäntäputken sisällä oleva metallinen tukiputki, joka oli päässyt valumaan n 10 mm paluuletkun sisään.
Vaihdoin SynPowerit, ja ilmiö paheni. Totesin tehostinöljyn vaahtoutuvan säiliössä. Säiliötä heilutellessa siellä helisi jokin irto-osa, jota täyttökorkin reästä ei nähnyt.
Vaihdoin takaisin Valvolinenen Max life ATF, ja täytin säiliön hieman liian täyteen, jolloin tilanne parani, mutta vonkunaa esiintyi silti ajoittain.
Vaihdoin uuden säiliön, ja vika korjaantui.
Ongelman aiheutti säiliön sisällä paluuputken päässä oleva sihti, joka oli päässyt irtoamaan paikaltaan. Sihdin lukitsee paikalleen muovisen liitäntäputken sisällä oleva metallinen tukiputki, joka oli päässyt valumaan n 10 mm paluuletkun sisään.
- Liitteet
-
- sailio.JPG
- (57.74 KiB) Tiedosto ladattu 5928 kertaa
-
- sailio1.JPG
- (50.71 KiB) Tiedosto ladattu 5928 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa emännän ts:ssä (156) oli tuo sihti aivan täynnä tatinaa, ja tuon sihdin puhdistuksen jälkeen kun vaihdoin uudet tehostinöljyt ja laitoin tuon sihdin paikoilleen ei tuota mouruntaa ole enää esiintynyt.
Toki se marjapuuro oli jo aikakin vaihtaa.
Tuon sihdin näkee 156:ssa kun tyhjentää säiliön, ja molemmissa autoissa se on ollut pois paikoiltaan.
Toki se marjapuuro oli jo aikakin vaihtaa.
Tuon sihdin näkee 156:ssa kun tyhjentää säiliön, ja molemmissa autoissa se on ollut pois paikoiltaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^jep. Tossa Ollien tapauksessa ihmetyttää, että miten se sihti voi olla paluupuolella.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sen sihdin tehtävä on toimia öljynvirtauksen "jarruna", jotta öljy ei tulisi täydellä voimalla säiliöön ja aiheuttaisi mm. öljyn vuotamista säiliöstä. Siitä metalliputkesta juuri näkee, onko säiliö viallinen, se ei saa olla työntynyt ulos paluuputkesta. 156 mallissa oli vastaavasti kuristus paluuputkessa, joka alkuaikoina aiheutti letkujen irtoamisia alkupään autoista!!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^tuo kuristus varmaan tarvitaan, mutta jotenkin tuntuisi järjestemään menevän öljyn siivilöinti järkevältä ja paluupuolen "sattumien" jääminen sinne säiliön pohjalle sedimentiksi.
edit: tämä on sitten jo jauhantaa Parempi, että olen hiljaa vain.
edit: tämä on sitten jo jauhantaa Parempi, että olen hiljaa vain.
Viimeksi muokannut palkus, 02 Helmi 2014, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
On niissä edelleen menopuolella huomattavasti suurempaa putkea kuin paluupuolella.seppo kirjoitti:156 mallissa oli vastaavasti kuristus paluuputkessa, joka alkuaikoina aiheutti letkujen irtoamisia alkupään autoista!!
Eräs syy tuohon miksi suodatin on paluupuolella eikä lähdössä, lienee pumpun kavitoinnin estäminen? Samasta syystä pumpun öljyn saanti on varmistettu suuremmalla putkella.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellä kävi samalla tavalla viime talvena. Tuolla juttua aiheesta. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 29#p367129
Vaihdettiin säiliö ja ongelma katosi.
Vaihdettiin säiliö ja ongelma katosi.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Startit kylmemmillä keleillä on diisselissä aika miehekkään kuuloisia. Mites onko normaalia, että esiintyy muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen tutinaa/ välillä ei tuntus ihan joka pytty tasatahtiin rallattavan. Tämä tasaantuu pienen ajan päästä. Onko normaalia? Autossa siis säteilylämppäri ja ilmiö esiintyy vain ensikäynnistyksellä. Termari odottaa vaihtoa, liittyykö tämä käynnin alkunihkeys DPF:ään tai EGR:ään?
Muita huomioita. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kuuluu ratin takaa/käännettäessä pientä napsuntaa. Tämä häviää kabiinin lämmettyä kunnolla. Liittynee materiaalien lämpölaajenemiseen..?
Muita huomioita. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kuuluu ratin takaa/käännettäessä pientä napsuntaa. Tämä häviää kabiinin lämmettyä kunnolla. Liittynee materiaalien lämpölaajenemiseen..?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama on meillä, diagnosoin tuon äänenlähteen töötin nappulan/airbagin heilumiseen rattia pyörittäessä ja siitä tulee tuo napsahteleva äänimlatva kirjoitti: Muita huomioita. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kuuluu ratin takaa/käännettäessä pientä napsuntaa. Tämä häviää kabiinin lämmettyä kunnolla. Liittynee materiaalien lämpölaajenemiseen..?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Mulla samaa napsumista ilmenee 0 asteen tuntumassa alkumatkasta. Ominaisuus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jep jep, napsuilee täälläkin. Tsok tsok tsok.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyvä ominaisuus siis. (älä siis korjaa sellaista mikä ei ole rikki )quppe kirjoitti:^ Mulla samaa napsumista ilmenee 0 asteen tuntumassa alkumatkasta. Ominaisuus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
joo hyvää vaihtelua välillä, kun eri tuntumaa ratissamlatva kirjoitti:Hyvä ominaisuus siis. (älä siis korjaa sellaista mikä ei ole rikki )quppe kirjoitti:^ Mulla samaa napsumista ilmenee 0 asteen tuntumassa alkumatkasta. Ominaisuus
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Resonoiko muilla se keskikaiuttimen tai ilmasuutimien ritilä? Tuntuisi olevan äänekkäämpi pakkaskeleillä, mutta osaa ajoittain resonoida myös plussan puolella. Olen kokeillut painaa sitä ritilää sormella, niin ääni loppuu. Siis hetkeksi.
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
Il nero era bellissimo
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ota se ritilä suosilla irti (taisi olla 2 ruuvilla kiinni, näkyy kyllä kun katsot vähän tarkemmin), katso mistä kohtaa ottaa kiinni ja laita väliin vaikka huopatarraa vaimentamaan tärinä. Ei ole paha rasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^No hyvä homma, jos noin helpolla irtoaa ja on ruuvit. Taitaa olla ne ruuvinkolot tuulilasiin päin kalleellaan, niin ei paistanut heti silmiiin. Pitää tutkia peilin kanssa tarkemmin.
Muoviklipsu kinnikkeillä kun olen allerginen, ne kun tuppaa aina kuitenkin hajoamaan tai ainakin löystymään irrotusyrityksissä ja resonoinnit vain pahenee suoraan verrannolisena fixausponnisteluiden määrään.
Muoviklipsu kinnikkeillä kun olen allerginen, ne kun tuppaa aina kuitenkin hajoamaan tai ainakin löystymään irrotusyrityksissä ja resonoinnit vain pahenee suoraan verrannolisena fixausponnisteluiden määrään.
Il nero era bellissimo
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tyhmä kysymys apulaitehihnojen vaihtovälistä.
Mikä on 2.4 dieselin apulaitehihnojen vaihtoväli? Oon arkistoinut huoltokirjan niin huolellisesti etten löytänyt sitä tähän hätään.
Mikä on 2.4 dieselin apulaitehihnojen vaihtoväli? Oon arkistoinut huoltokirjan niin huolellisesti etten löytänyt sitä tähän hätään.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muistaakseni 120tkm/4-5v, eli menisi samaan huoltoon jakopään kanssa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä ne on takaviistoon kallellaan, mutta sen verran siististi toteutettu, ettei osu silmään ihan ekalla vilkaisulla. Molemmin puolin siinä takakulman tietämillä. Ohessa kuva, joka on oof, mutta jossa näkyy se ruuvinreikä.Jame kirjoitti:^No hyvä homma, jos noin helpolla irtoaa ja on ruuvit. Taitaa olla ne ruuvinkolot tuulilasiin päin kalleellaan, niin ei paistanut heti silmiiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Resonoi, mutta vain motarinopeuksilla, eikä aina. en kyl älynnyt painella sitä ritilää, mutta mun mielestä se vaikutti tulevan jostain 'syvemmältä'... katsellaan...Jame kirjoitti:Resonoiko muilla se keskikaiuttimen tai ilmasuutimien ritilä? Tuntuisi olevan äänekkäämpi pakkaskeleillä, mutta osaa ajoittain resonoida myös plussan puolella. Olen kokeillut painaa sitä ritilää sormella, niin ääni loppuu. Siis hetkeksi.
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama. Satunnaisesti motarilla. Vois kurkata ton ritilän..DaViega kirjoitti:Resonoi, mutta vain motarinopeuksilla, eikä aina. en kyl älynnyt painella sitä ritilää, mutta mun mielestä se vaikutti tulevan jostain 'syvemmältä'... katsellaan...Jame kirjoitti:Resonoiko muilla se keskikaiuttimen tai ilmasuutimien ritilä? Tuntuisi olevan äänekkäämpi pakkaskeleillä, mutta osaa ajoittain resonoida myös plussan puolella. Olen kokeillut painaa sitä ritilää sormella, niin ääni loppuu. Siis hetkeksi.
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuossa muutama kuva ritilästä ja reijästä, jouduin avaamaan sen kun asensin GPS antennin. Ruuvinreijät on molemmissa etukulmissa Torx 2kpl.
- Liitteet
-
- WP_20131227_18_34_12_Pro_1.jpg
- Reikä
- (143.13 KiB) Tiedosto ladattu 5287 kertaa
-
- WP_20131227_18_34_01_Pro_1.jpg
- Ritilä
- (163.31 KiB) Tiedosto ladattu 5287 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Tsekkaa myös kattokonsoli. Etin ite aika pitkään häiriöäänen lähdettä, ennenkö tajusin että mun aurinkolasit tärisee aurinkolasikotelossa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuosta Polforean viestistä saa sellaisen kuvan, että ikään kuin aurinkolasikoteloon mahtuisi aurinkolasit...
Itselläni oli jossain aiemmassa, väärän merkkisessä autossa kojelaudan tuuletusritilän alla kuivunut koivunlehti, joka aiheutti inhottavaa resoa.
Itselläni oli jossain aiemmassa, väärän merkkisessä autossa kojelaudan tuuletusritilän alla kuivunut koivunlehti, joka aiheutti inhottavaa resoa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
myös b pilarissa, sen turvavyön kolon "kaulus" voi resonoida, omassa kuuluu välillä ja sattuu vielä olemaan suunnilleen korvankorkeudel.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellänihän resonoi kattovalopaneeli edessä. En ole sitä irroittanut näin talvikeleillä, kun pelkään et menee muovinipsut poikki... toinen ikävä mutta onneksi kohtalaisen harvoin tuleva resonointi kuuluu ikään kuin mittaristosta, siitä kierroslukumittarin "takaa". Veikkaisin itse lämpölaajenemista syyksi siihen...
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:
Helposti mahtuu arskat. Ne pitää laittaa oikein päin .Käytössä siis normiarskat, eikä mitkään Rosbergin Keken poskimuottiin valetut .Hämis kirjoitti:Ainakaan mun arskat ei edes mahdu sinne koteloon vaikka eivät mitkään kärpäsensilmät olekaan. Kyllä se jostain sieltä kojelaudan uumenista tulee.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
sattui silmään tuollainen "huoltotiedoite" tuohon keskikonsolin narinaan tai resonointiin.
Siellä on joku imuilman puhtauden tunnistin, joka pääsee tärisemään korvakettaan vasten. henk.koht en tiedä yhtään palikan sijainnista tai korvakkeen rakenteesta, korjaukseksi ehdottelee jonkin kumityynyn liimaamista. sen verran tulee kuitenkin vinkkiä, että kumityyny liimataan ottamalla irti pelkääjänpuolen vesikaukalon ritilä.
Jos käy sietämättömäksi, niin pitänee katsoa, mitä tuolla ritilän alla tapahtuu
Siellä on joku imuilman puhtauden tunnistin, joka pääsee tärisemään korvakettaan vasten. henk.koht en tiedä yhtään palikan sijainnista tai korvakkeen rakenteesta, korjaukseksi ehdottelee jonkin kumityynyn liimaamista. sen verran tulee kuitenkin vinkkiä, että kumityyny liimataan ottamalla irti pelkääjänpuolen vesikaukalon ritilä.
Jos käy sietämättömäksi, niin pitänee katsoa, mitä tuolla ritilän alla tapahtuu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ ite oon jo oppinu vetäsee maton taakse päin ennen ajoon lähtöä.. Ekalla kerralla kävi pahin mielessä, kun kytkin pojin jäi maton taakse jumiin Taitaa olla joku after market mattosarja
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Re: Re:
Koitettu on. Ei sovi, ei mahdu, herra on hyvä ja ottaa rahat takaisin.mlatva kirjoitti:Helposti mahtuu arskat. Ne pitää laittaa oikein päin .Käytössä siis normiarskat, eikä mitkään Rosbergin Keken poskimuottiin valetut .Hämis kirjoitti:Ainakaan mun arskat ei edes mahdu sinne koteloon vaikka eivät mitkään kärpäsensilmät olekaan. Kyllä se jostain sieltä kojelaudan uumenista tulee.