Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

2.2 JTS ei starttaa vieläkään

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Aamutuimaan vaihdoin uudet tulpat; ei vaikutusta. Sitten hinasin auton Delta-Autoon, jossa se otettiinkin kiitettävän reippaalla aikataululla sisään.

Juuri äsken sain sieltä puhelun, jossa kerrottiin, että autosta on puristukset kadoksissa. Tietysti heti kysyin, että olenko sen maankuulun nokkaketjumafian seuraava uhri. No ei kuulemma vielä siltä vaikuta, vaan että koneesta olisi mahdollisesti jäänyt venttiileitä auki (?!). Odotettavissa sen sijaan todennäköisimmin olisi sellaista, että yön yli lämmettyään auto lähtisi pitkän starttauksen jälkeen taas käyntiin.

Sanoivat, että vastaavia tapauksia on silloin tällöin, eikä koneita olisi tarvinnut yleensä moisen takia aukoa. Yleensä ongelma on kuulemma esiintynyt lähinnä vanhojen Fiudejen kohdalla.

Ei auta kuin odotella kynsiä pureskellen huomiseen. Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Mulla tulee ekana mieleen että jako olis pielessä, jos tollaista kuulisin. Mutta enhän mä mitään näistä tiiä :mrgreen:

Toivotaan että pelkällä startilla napsahtaa venttiilit.. öö.. kuntoon!

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Muukkoselta tehdasuusi jakolaatikko 3te ja työtkin joitakin satkuja halvemmalla, eli sieltä 7te kieppeiltä tippuisi 4te kieppeille. Kyllähän se silti tällä omistushistorialla kirpaisee. Katsotaan saako mistään maksuapuja. Kiitän henkisestä tuesta, hieno foorumi :)

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: 2.2 JTS ei starttaa vieläkään

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jefromow kirjoitti:Sanoivat, että vastaavia tapauksia on silloin tällöin, eikä koneita olisi tarvinnut yleensä moisen takia aukoa. Yleensä ongelma on kuulemma esiintynyt lähinnä vanhojen Fiudejen kohdalla.

Ei auta kuin odotella kynsiä pureskellen huomiseen. Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.
Enpä ole Fiattien kohdalla koskaan moisesta kuullut. Ehkä Teltan ukot tietävät mistä puhuvat, tai sitten apinaa vain koijataan :(

-Tazio

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: 2.2 JTS ei starttaa vieläkään

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jefromow kirjoitti:Monttu on auki edelleen, en ole moisesta häiriöstä ennen kuullut.
Ei kyllä ole moista ikinä tullut vastaan missään muussakaan automerkissä... Toivotaan nyt kuitenkin parasta, kun se lämpeää yön yli kunnolla ja on uudet ja oikeat tulpat sisällä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

1 epäilys viiden vuoden aikana jona olen mekaanikkona ollut, eikä sekään ole 100% varmuudella edes liimaventtiili, odottelee parempaa diagnostointia... näin harvinainen keissi siis
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^^
Ilmiö kyllä on teoriatasolla tuttu. Enpä vain ole koskaan kuullut Fiattien siitä kärsivän.

Volle, Opel ja BMW miehet käsittääkseni tietävät tuosta paljonkin ;)

EDIT: kysyin kuukkelilta:

https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=lTH ... aventtiili

ensimmäisellä sivulla näyttää tosiaan olevan etenkin vollemiesten keskuudessa aiheesta enemmänkin juttua. Puolustus lepää :)

-Tazio

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Polforea kirjoitti:Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Sillä lailla. Kaikkea sitä oppii, kun italialaisella autolla ajaa. Näköjään tuolla termillä netistä löytyy ihmeen paljonkin asiaa.

Vanhojen tulppienhan mainitsinkin olleen karstoittuneita, mikä tukee tätä mahdollisuutta. Ainakin toivon, että asia olisi näin; kuulostaa noin kultaharkon verran halvemmalta kuin nokkaketjuhelvetti.

Eikä se Deltan kaveri siis antanut ymmärtää, että tämä olisi kovinkaan yleistä; sanoi vaan, että sellaistakin on sattunut ja että tämä tapaus vaikuttaisi tällä hetkellä siltä. Ainoa auto, jonka kone oli tällaisen vuoksi hänen muistinsa mukaan jouduttu avaamaan, oli ollut Punto, johon ei oltu kai suunnilleen koskaan vaihdettu öljyjä.

Rema
Viestit: 232
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Jefromow kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
Sillä lailla. Kaikkea sitä oppii, kun italialaisella autolla ajaa. Näköjään tuolla termillä netistä löytyy ihmeen paljonkin asiaa.

Vanhojen tulppienhan mainitsinkin olleen karstoittuneita, mikä tukee tätä mahdollisuutta. Ainakin toivon, että asia olisi näin; kuulostaa noin kultaharkon verran halvemmalta kuin nokkaketjuhelvetti.

Eikä se Deltan kaveri siis antanut ymmärtää, että tämä olisi kovinkaan yleistä; sanoi vaan, että sellaistakin on

[color=#40FF00]Bensiini ? käytän Shel V-pover nitro+. Ilman suodatus ? käytän K&N suodinta. Öljy ? käytän Mobil 1 New Life 0W-40 .

Liimaventtiili koostuu käsittääkseni näistä asioista.
[/color]

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Uskon, että suurin syy kohdallani tähän liimaventtiiliin, mikäli se nyt edes lopulliseksi diagnoosiksi jää, on tämä talvinen autonkäyttöni, joka on pelkkää parin kilsan pätkäajoa. Jännä nähdä aamulla, miten käy.
Rema kirjoitti:
Jefromow kirjoitti:Bensiini ? käytän Shel V-pover nitro+. Ilman suodatus ? käytän K&N suodinta. Öljy ? käytän Mobil 1 New Life 0W-40 .

Liimaventtiili koostuu käsittääkseni näistä asioista.
Mutta vastauksena kysymyksiin, E5:ttä ainoastaan käytän, en mitään erikoisbensoja. Suodatin on AK:n asentama, eli lienee ihan vakio. Ja öljynä on Castrolin Magnatec 5W-40.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

routasydän kirjoitti:Virho ja Raitio on tiedossa, tietääköhän siellä myös näistä uudemmista?
Kannattaa käydä kysymässä. Kyllähän ne rassaa melkein mitä vain ja taitaa olla asentajilla kohtuullinen kokemus myös 159:eistä. Sakella tais ainakin olla jossain vaiheessa iso dieseli.
Alfa Romeo 155 V6 1992

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Uus termari noudettu Motonetista(Behr) hintaan 99,90€. Kertokaa vaihtaneet, onko tuo kuinka paha savotta tehdä itse?En ole automekaanikko mutta jakoavain pysyy käsissä. Onko jotain akuuttia huomioitavaa? Lämmin talli löytynee..jostain.

Oletteko vaihtaneet samalla koko jäähdytysnesteen vai kuinka olisi hyvä toimia? Omassa punainen neste sisällä ja nappasin mukaan Motoxin punasta 5 litran keissin, josta siis tavaraa tulee 10ltr. Tuo lienee käypää (G12)? Luokituksia oli paljon ja myyjä antoi Alfonson kohdalle VW luokituksen, jonka tuo aine täyttää+lukuisia muita. Tosin Fiatia ei mainittu.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

routasydän kirjoitti: edit. Mikäli jollakin on noihin jakolaatikkoihin liittyen vinkkejä mistä kysellä niin antaa tulla
En taida olla tuolla varaosalistalla, mutta kannattaa ainakin kysyä täältä tarjousta:
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_parts.shtml

Toimittavat Suomeenkin ja aika asialliseen hintaan. Esimerkiksi tilasin uuden DMF:n tuolta ja hinta oli postikuluineenkin alle 40 % kotimaan marmoritiskimerkkiliikkeen pyynnistä..

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Jefromow kirjoitti:Eli, päk ty tö peisiks: nyt puuttuu joko kipinä tai poltettava aine.
Niin sitä erehtyy, ei puuttunut kumpikaan.

Tämän 2.2 JTS:n käynnistymättömyyden aiheutti todellakin se liimaventtiili. Delta-Autolle täydet pisteet asian hoitamisesta: asiakaspalvelu oli ystävällistä ja asiantuntevan oloista, vika määritettiin nopeasti ja laskukin oli kohtuullinen. Lopuksi kaadettiin vielä Fortet tankkiin ja ensi viikolla ennen öljynvaihtoa Fortet kaadetaan myös vanhojen öljyjen joukkoon.

Alun harmistuksen ja epätietoisuuden jälkeen tämä kääntyikin mielenkiintoiseksi ja opettavaiseksikin keissiksi. Opiskelin eilen illalla netistä tuota liimaventtiiliasiaa, jatkossa osannen sitä hieman välttää. Tai ainakin saatan oireista tunnistaa sen seuraavalla kerralla. Kiitos Polforealle termin esiin tuonnista. Delta-Autokin taisi tuolla oikealla termillä jo eilen asiasta puhua, mutta meni maallikolta siinä yhteydessä ohi.

Liimaventtiili iskee siis herkemmin silloin, kun autolla ajetaan toistuvasti kylmissä olosuhteissa niin, ettei venttiilikoneisto ehdi täysin lämmetä. Häiriötä edesauttaa myös välinpitämätön asenne öljynvaihtoihin. Liimaventtiilin vaivatessa auto täytyy siis saada kunnolla lämpimään ja sen jälkeen auton pitäisi pitkällä starttauksella lähteä käyntiin. Toivottavasti tämän ansiosta joku selviää samasta hommasta ilman korjaamokäyntiä. Netistä löytyy asiasta eri automerkkien foorumeilta paljon asiaa. Muun muassa spekulointia siitäkin, minkä huoltoasemien bensoja kannattaa välttää riskin minimoimiseksi.

P.S. tuosta öljynvaihtovälistä: itse olen vaihdattanut kympin välein, tällaisessa pätkäajossa ei ilmeisesti olisi liioittelua vaihtaa niitä tiheämminkin.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja routasydän »

MKT kirjoitti:
routasydän kirjoitti: edit. Mikäli jollakin on noihin jakolaatikkoihin liittyen vinkkejä mistä kysellä niin antaa tulla
En taida olla tuolla varaosalistalla, mutta kannattaa ainakin kysyä täältä tarjousta:
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_parts.shtml

Toimittavat Suomeenkin ja aika asialliseen hintaan. Esimerkiksi tilasin uuden DMF:n tuolta ja hinta oli postikuluineenkin alle 40 % kotimaan marmoritiskimerkkiliikkeen pyynnistä..
Kysyin tuoltakin nyt ja 2470£ + lähetys, eli tuo 3te Muukkoselta alkaa kuulostaa hyvältä. En tosin tiedä mikä on oikeasti saatavuus ja toimitusaika...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Polforea kirjoitti:Ilmiö tunnetaan nimellä liimaventtiili, eikä tosiaan taida turhan yleinen olla (mistä kertoo sekin, kuinka hyvin se tälläkin foorumilla ilmeisesti tunnetaan).
156 V6:sen kanssa näitä tullut muutama tapaus täälläkin vastaan ja osui itsellenikin aikanaan. Tapahtui kun siirsin autoa 10 metriä ja seuraavana päivänä ei sitten halunnut lähteä käyntiin. Epäiltiin akkua, mutta vaihto ei auttanut ja sitten toooodella pitkän kaasupohjassa starttauksen jälkeen lähti käyntiin.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Aika tavallista tuo on jos kylmänä käynnistää ja heti sammuttaa. Itse aina luullut että Se johtuu kastuneista tulpista :shock: 159 löytyy myös päivitys kylmäkäynnistykselle, ainakin jts

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Tuosta ohjaustehostimen vonkumisesta on ollut ajoittain keskustelua mm. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27015. Minulla tuo alkoi vonkumaan joki aika sitten, lämpötilan ollessa plussan puolella, ilmiö esiintyi useimmiten ripeän ratinpyörityksen jälkeen, kuten parkkitalopyörityksen.
Vaihdoin SynPowerit, ja ilmiö paheni. Totesin tehostinöljyn vaahtoutuvan säiliössä. Säiliötä heilutellessa siellä helisi jokin irto-osa, jota täyttökorkin reästä ei nähnyt.
Vaihdoin takaisin Valvolinenen Max life ATF, ja täytin säiliön hieman liian täyteen, jolloin tilanne parani, mutta vonkunaa esiintyi silti ajoittain.
Vaihdoin uuden säiliön, ja vika korjaantui.
Ongelman aiheutti säiliön sisällä paluuputken päässä oleva sihti, joka oli päässyt irtoamaan paikaltaan. Sihdin lukitsee paikalleen muovisen liitäntäputken sisällä oleva metallinen tukiputki, joka oli päässyt valumaan n 10 mm paluuletkun sisään.
Liitteet
sailio.JPG
(57.74 KiB) Tiedosto ladattu 5928 kertaa
sailio1.JPG
(50.71 KiB) Tiedosto ladattu 5928 kertaa

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuossa emännän ts:ssä (156) oli tuo sihti aivan täynnä tatinaa, ja tuon sihdin puhdistuksen jälkeen kun vaihdoin uudet tehostinöljyt ja laitoin tuon sihdin paikoilleen ei tuota mouruntaa ole enää esiintynyt.
Toki se marjapuuro oli jo aikakin vaihtaa.
Tuon sihdin näkee 156:ssa kun tyhjentää säiliön, ja molemmissa autoissa se on ollut pois paikoiltaan.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^jep. Tossa Ollien tapauksessa ihmetyttää, että miten se sihti voi olla paluupuolella. :shock:

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sen sihdin tehtävä on toimia öljynvirtauksen "jarruna", jotta öljy ei tulisi täydellä voimalla säiliöön ja aiheuttaisi mm. öljyn vuotamista säiliöstä. Siitä metalliputkesta juuri näkee, onko säiliö viallinen, se ei saa olla työntynyt ulos paluuputkesta. 156 mallissa oli vastaavasti kuristus paluuputkessa, joka alkuaikoina aiheutti letkujen irtoamisia alkupään autoista!!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tuo kuristus varmaan tarvitaan, mutta jotenkin tuntuisi järjestemään menevän öljyn siivilöinti järkevältä ja paluupuolen "sattumien" jääminen sinne säiliön pohjalle sedimentiksi.

edit: tämä on sitten jo jauhantaa :) Parempi, että olen hiljaa vain.
Viimeksi muokannut palkus, 02 Helmi 2014, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

seppo kirjoitti:156 mallissa oli vastaavasti kuristus paluuputkessa, joka alkuaikoina aiheutti letkujen irtoamisia alkupään autoista!!
On niissä edelleen menopuolella huomattavasti suurempaa putkea kuin paluupuolella.

Eräs syy tuohon miksi suodatin on paluupuolella eikä lähdössä, lienee pumpun kavitoinnin estäminen? Samasta syystä pumpun öljyn saanti on varmistettu suuremmalla putkella.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Itsellä kävi samalla tavalla viime talvena. Tuolla juttua aiheesta. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 29#p367129
Vaihdettiin säiliö ja ongelma katosi.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Startit kylmemmillä keleillä on diisselissä aika miehekkään kuuloisia. Mites onko normaalia, että esiintyy muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen tutinaa/ välillä ei tuntus ihan joka pytty tasatahtiin rallattavan. Tämä tasaantuu pienen ajan päästä. Onko normaalia? Autossa siis säteilylämppäri ja ilmiö esiintyy vain ensikäynnistyksellä. Termari odottaa vaihtoa, liittyykö tämä käynnin alkunihkeys DPF:ään tai EGR:ään?

Muita huomioita. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kuuluu ratin takaa/käännettäessä pientä napsuntaa. Tämä häviää kabiinin lämmettyä kunnolla. Liittynee materiaalien lämpölaajenemiseen..?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

mlatva kirjoitti: Muita huomioita. Kylmänä liikkeelle lähdettäessä, kuuluu ratin takaa/käännettäessä pientä napsuntaa. Tämä häviää kabiinin lämmettyä kunnolla. Liittynee materiaalien lämpölaajenemiseen..?
Sama on meillä, diagnosoin tuon äänenlähteen töötin nappulan/airbagin heilumiseen rattia pyörittäessä ja siitä tulee tuo napsahteleva ääni :roll:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Mulla samaa napsumista ilmenee 0 asteen tuntumassa alkumatkasta. Ominaisuus :wink:

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Jep jep, napsuilee täälläkin. Tsok tsok tsok. :fadein:

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

quppe kirjoitti:^ Mulla samaa napsumista ilmenee 0 asteen tuntumassa alkumatkasta. Ominaisuus :wink:
Hyvä ominaisuus siis. (älä siis korjaa sellaista mikä ei ole rikki :-D )

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

mlatva kirjoitti:
quppe kirjoitti:^ Mulla samaa napsumista ilmenee 0 asteen tuntumassa alkumatkasta. Ominaisuus :wink:
Hyvä ominaisuus siis. (älä siis korjaa sellaista mikä ei ole rikki :-D )
joo hyvää vaihtelua välillä, kun eri tuntumaa ratissa :P

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Resonoiko muilla se keskikaiuttimen tai ilmasuutimien ritilä? Tuntuisi olevan äänekkäämpi pakkaskeleillä, mutta osaa ajoittain resonoida myös plussan puolella. Olen kokeillut painaa sitä ritilää sormella, niin ääni loppuu. Siis hetkeksi.
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
Il nero era bellissimo

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ota se ritilä suosilla irti (taisi olla 2 ruuvilla kiinni, näkyy kyllä kun katsot vähän tarkemmin), katso mistä kohtaa ottaa kiinni ja laita väliin vaikka huopatarraa vaimentamaan tärinä. Ei ole paha rasti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^No hyvä homma, jos noin helpolla irtoaa ja on ruuvit. Taitaa olla ne ruuvinkolot tuulilasiin päin kalleellaan, niin ei paistanut heti silmiiin. Pitää tutkia peilin kanssa tarkemmin.
Muoviklipsu kinnikkeillä kun olen allerginen, ne kun tuppaa aina kuitenkin hajoamaan tai ainakin löystymään irrotusyrityksissä ja resonoinnit vain pahenee suoraan verrannolisena fixausponnisteluiden määrään.
Il nero era bellissimo

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tyhmä kysymys apulaitehihnojen vaihtovälistä.
Mikä on 2.4 dieselin apulaitehihnojen vaihtoväli? Oon arkistoinut huoltokirjan niin huolellisesti etten löytänyt sitä tähän hätään.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muistaakseni 120tkm/4-5v, eli menisi samaan huoltoon jakopään kanssa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jame kirjoitti:^No hyvä homma, jos noin helpolla irtoaa ja on ruuvit. Taitaa olla ne ruuvinkolot tuulilasiin päin kalleellaan, niin ei paistanut heti silmiiin.
Kyllä ne on takaviistoon kallellaan, mutta sen verran siististi toteutettu, ettei osu silmään ihan ekalla vilkaisulla. Molemmin puolin siinä takakulman tietämillä. Ohessa kuva, joka on oof, mutta jossa näkyy se ruuvinreikä.

Kuva
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jame kirjoitti:Resonoiko muilla se keskikaiuttimen tai ilmasuutimien ritilä? Tuntuisi olevan äänekkäämpi pakkaskeleillä, mutta osaa ajoittain resonoida myös plussan puolella. Olen kokeillut painaa sitä ritilää sormella, niin ääni loppuu. Siis hetkeksi.
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
Resonoi, mutta vain motarinopeuksilla, eikä aina. en kyl älynnyt painella sitä ritilää, mutta mun mielestä se vaikutti tulevan jostain 'syvemmältä'... katsellaan...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

DaViega kirjoitti:
Jame kirjoitti:Resonoiko muilla se keskikaiuttimen tai ilmasuutimien ritilä? Tuntuisi olevan äänekkäämpi pakkaskeleillä, mutta osaa ajoittain resonoida myös plussan puolella. Olen kokeillut painaa sitä ritilää sormella, niin ääni loppuu. Siis hetkeksi.
Onkohan sielä ritinän takana mitään mikä ei tykkäisi hyvää, jos spreijaisi silikonia sinne sun tänne?
Resonoi, mutta vain motarinopeuksilla, eikä aina. en kyl älynnyt painella sitä ritilää, mutta mun mielestä se vaikutti tulevan jostain 'syvemmältä'... katsellaan...
Sama. Satunnaisesti motarilla. Vois kurkata ton ritilän..

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuossa muutama kuva ritilästä ja reijästä, jouduin avaamaan sen kun asensin GPS antennin. Ruuvinreijät on molemmissa etukulmissa Torx 2kpl.
Liitteet
WP_20131227_18_34_12_Pro_1.jpg
Reikä
(143.13 KiB) Tiedosto ladattu 5287 kertaa
WP_20131227_18_34_01_Pro_1.jpg
Ritilä
(163.31 KiB) Tiedosto ladattu 5287 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Sama vika Rahikaisella. Resoa tulee epäsäännöllisesti ja vaikuttaa tulevan jostain syvemmältä. Ritilän painelulla en ole saanut sitä loppumaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tsekkaa myös kattokonsoli. Etin ite aika pitkään häiriöäänen lähdettä, ennenkö tajusin että mun aurinkolasit tärisee aurinkolasikotelossa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Tuosta Polforean viestistä saa sellaisen kuvan, että ikään kuin aurinkolasikoteloon mahtuisi aurinkolasit... :-D

Itselläni oli jossain aiemmassa, väärän merkkisessä autossa kojelaudan tuuletusritilän alla kuivunut koivunlehti, joka aiheutti inhottavaa resoa.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Ainakaan mun arskat ei edes mahdu sinne koteloon vaikka eivät mitkään kärpäsensilmät olekaan. Kyllä se jostain sieltä kojelaudan uumenista tulee.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

myös b pilarissa, sen turvavyön kolon "kaulus" voi resonoida, omassa kuuluu välillä ja sattuu vielä olemaan suunnilleen korvankorkeudel.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itsellänihän resonoi kattovalopaneeli edessä. En ole sitä irroittanut näin talvikeleillä, kun pelkään et menee muovinipsut poikki... toinen ikävä mutta onneksi kohtalaisen harvoin tuleva resonointi kuuluu ikään kuin mittaristosta, siitä kierroslukumittarin "takaa". Veikkaisin itse lämpölaajenemista syyksi siihen...

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Hämis kirjoitti:Ainakaan mun arskat ei edes mahdu sinne koteloon vaikka eivät mitkään kärpäsensilmät olekaan. Kyllä se jostain sieltä kojelaudan uumenista tulee.
Helposti mahtuu arskat. Ne pitää laittaa oikein päin :-D .Käytössä siis normiarskat, eikä mitkään Rosbergin Keken poskimuottiin valetut :wink: .

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

sattui silmään tuollainen "huoltotiedoite" tuohon keskikonsolin narinaan tai resonointiin.

Siellä on joku imuilman puhtauden tunnistin, joka pääsee tärisemään korvakettaan vasten. henk.koht en tiedä yhtään palikan sijainnista tai korvakkeen rakenteesta, korjaukseksi ehdottelee jonkin kumityynyn liimaamista. sen verran tulee kuitenkin vinkkiä, että kumityyny liimataan ottamalla irti pelkääjänpuolen vesikaukalon ritilä.

Jos käy sietämättömäksi, niin pitänee katsoa, mitä tuolla ritilän alla tapahtuu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ite oon jo oppinu vetäsee maton taakse päin ennen ajoon lähtöä.. Ekalla kerralla kävi pahin mielessä, kun kytkin pojin jäi maton taakse jumiin :P Taitaa olla joku after market mattosarja

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Hämis »

mlatva kirjoitti:
Hämis kirjoitti:Ainakaan mun arskat ei edes mahdu sinne koteloon vaikka eivät mitkään kärpäsensilmät olekaan. Kyllä se jostain sieltä kojelaudan uumenista tulee.
Helposti mahtuu arskat. Ne pitää laittaa oikein päin :-D .Käytössä siis normiarskat, eikä mitkään Rosbergin Keken poskimuottiin valetut :wink: .
Koitettu on. Ei sovi, ei mahdu, herra on hyvä ja ottaa rahat takaisin.

Vastaa Viestiin