Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Toi takastefan vuotohommelissa saattaa olla semmonen pointti, vaikka on vaihtanut stefan ja vielä vuotaa. Vuoto onkin mahdollisesti takimmaisen runkolaakerin kansi. Siinä on sellainen lakritsipötkö tiiviste joka vanhemmiten kovettuu, ja alkaa sieltä vuotamaan. Korjausohje siihen on silikoonimassa. Eli lakritsipötkö pois ja reikään silikoonimassaan. Homma edellyttää öljypohjan poiston.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Mites Se ehjän Stefan läpi muka Tossa tapauksessa vuotais?
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Jaa, Nii Joo tuo pukki tulee näköjään tohon ihan lohkon tasalle, että vuotaa siis tosta Stefan läheltä. Pitäsköhän toikin nyt samalla tiivistää ku odottelen tässä kytkinpaketin saapumista. Ei ois iso homma ku laatikko valmiiks irti ja nosturi käytössä.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Busso on alkanut merkkailemaan reviiriään melko reilusti ja pieni pelko oli persiissä, että vuosi sitten kytkinrempan yhteydessä vaihtamani kampuran stefa olisi pettänyt tai pullahtanut jopa pois paikoiltaan, kun sipaisin asennuksessa muistaakseni hieman spray-vaseliinia stefan ulkokehälle asennuksen helpottamiseksi.
No tänään laitoin auton pukeille diagnoosia varten ja enimmät öljyt näyttävät onneksi tulevan venttiilikansien tiivisteistä ja ilmeisesti öljypohjan tiivistepinnan välistä. Olisi tietysti voinut jakopäärempan yhteydessä vaihtaa nuo venakopan tiivisteet kun kerran olivat auki. No vaihtaahan nuo tuosta.
Öljypohjan irroitusta varten pohjan edestä täytyy irroittaa mm. parit öljyputket(tehostin) ja pakoputkien alkuosat. Yksi apulaitehihnan pyöristäkin näytti olevan kiinni öljypohjassa
Mitäs muuta joutuu purkamaan, että saa öljypohjan irti?
No tänään laitoin auton pukeille diagnoosia varten ja enimmät öljyt näyttävät onneksi tulevan venttiilikansien tiivisteistä ja ilmeisesti öljypohjan tiivistepinnan välistä. Olisi tietysti voinut jakopäärempan yhteydessä vaihtaa nuo venakopan tiivisteet kun kerran olivat auki. No vaihtaahan nuo tuosta.
Öljypohjan irroitusta varten pohjan edestä täytyy irroittaa mm. parit öljyputket(tehostin) ja pakoputkien alkuosat. Yksi apulaitehihnan pyöristäkin näytti olevan kiinni öljypohjassa
Mitäs muuta joutuu purkamaan, että saa öljypohjan irti?
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Eikös juuri vaseliinia Tossa asennuksessa kuulu käyttääkkin? Öljyä sen sijaan ei passais laittaa... Eipä Oikeen kokonen stefa kyllä ihan kovin helposti taida ulos pulpahtaa.
Eikkai Tossa öljylohjan irrotuksessa muuta ole. Yks pultti on ikävästi Oikeen puolen vetarin tukilaakerin alla, mutta kaissen sieltä saa nyplättyä auki.
Eikkai Tossa öljylohjan irrotuksessa muuta ole. Yks pultti on ikävästi Oikeen puolen vetarin tukilaakerin alla, mutta kaissen sieltä saa nyplättyä auki.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Ulkokehän rasvaamisesta en tiedä, mutta sisäkehän huuleen on ainakin syytä laittaa.
Töissä tulee stefoja paukutettua harvase päivä vaihdelaatikoihin ja aina on tullut hieman voideltua ulkokehääkin. Vaihteen painetestissä voideltu stefa kuulemma pulpahtaa +0.5 bar. ylipaineella helposti pois. 0.3:lla pitää.
Tuli vaan mieleen, että kun on ollut noita pakkasia ja on kylmänä täräytetty kone tulille ettei ole tullut liian kovaa painetta. Onhan noissa tietty huohottimet, mutta joistain koneista(en tiedä Bussoista) on niitäkin kuulemma jäätynyt ja sit on ollut rasvat maassa.
Töissä tulee stefoja paukutettua harvase päivä vaihdelaatikoihin ja aina on tullut hieman voideltua ulkokehääkin. Vaihteen painetestissä voideltu stefa kuulemma pulpahtaa +0.5 bar. ylipaineella helposti pois. 0.3:lla pitää.
Tuli vaan mieleen, että kun on ollut noita pakkasia ja on kylmänä täräytetty kone tulille ettei ole tullut liian kovaa painetta. Onhan noissa tietty huohottimet, mutta joistain koneista(en tiedä Bussoista) on niitäkin kuulemma jäätynyt ja sit on ollut rasvat maassa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Olisko pöllö idea käyttää tuossa ulkokehällä jotain kuumuutta kestävää tiivistemassaa - toimis kivastiAbarth kirjoitti:Ulkokehän rasvaamisesta en tiedä, mutta sisäkehän huuleen on ainakin syytä laittaa.
Töissä tulee stefoja paukutettua harvase päivä vaihdelaatikoihin ja aina on tullut hieman voideltua ulkokehääkin. Vaihteen painetestissä voideltu stefa kuulemma pulpahtaa +0.5 bar. ylipaineella helposti pois. 0.3:lla pitää.
Tuli vaan mieleen, että kun on ollut noita pakkasia ja on kylmänä täräytetty kone tulille ettei ole tullut liian kovaa painetta. Onhan noissa tietty huohottimet, mutta joistain koneista(en tiedä Bussoista) on niitäkin kuulemma jäätynyt ja sit on ollut rasvat maassa.
liukasteena paikalleen laittaessa mutta liimaisi stefan varmemmin paikalleen kuivuttuaan.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Kiva irrottaa vanhaa stefaa Sitte joskus ku tulee vaihtokuntoon. Ovat muutenki niin pirun tiukassa... Ei kai tommonen stefa oikeesti pulpahda yhtään mihinkään jos on Oikeen kokonen eikä mikään valmistusvikanen väljä lörtsy. Ei siihen tule edes mitään painetta, ja jos huohotin menee tukkoon, niin kai joku venakopan tiiviste pulpahtaa ihan ensimmäisenä.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
^^
...eli moottorisilikonia?
Ainakaan mitään kovin liimaavaa ei ehkä kannata käyttää. Muuten voi olla seuraava vaihtaja ihmeissään.
Onko se stefan pois pullahtaminen sitten todellinen ongelma, en tiedä. En ole ainakaan kuullut moisesta. Se oli ehkä vähän sellainen worst case scenario.
Yritän asennoitua ensin pahimpaan, niin sitten pienemmät remontin eivät tunnu missään
Edit: Jonzan ehtikin jo vähän samaa
...eli moottorisilikonia?
Ainakaan mitään kovin liimaavaa ei ehkä kannata käyttää. Muuten voi olla seuraava vaihtaja ihmeissään.
Onko se stefan pois pullahtaminen sitten todellinen ongelma, en tiedä. En ole ainakaan kuullut moisesta. Se oli ehkä vähän sellainen worst case scenario.
Yritän asennoitua ensin pahimpaan, niin sitten pienemmät remontin eivät tunnu missään
Edit: Jonzan ehtikin jo vähän samaa
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
166:n puhallin lopetti toimimisen. Ei puhalla mistään reiästä minkäänlaista ilmaa, ja kun on jonkun aikaa ollut auto käynnissä, ei enää ICS:n ilmastointiin liittyvien painikkeiden painelu aiheuta mitään liikettä näytössä. Auton kun käynnistää, palikat liikkuu mutta kun on muutaman minuutin käynnissä, niin sitten jumittaa jutut näytöllä. Radioon liittyvät painikkeet toimivat normaalisti.
Kannattaisikohan vikaa ruveta etsimään itse puhaltimen päästä vai voisiko ennemmin tuolta ICS:stä olla joku ötökkä kärähtänyt? Nyt hyviä neuvoja, sopivasti on jo Motonetit kiinni ja maanantaina pitäisi taas päästä etelään liikkumaan...
Kannattaisikohan vikaa ruveta etsimään itse puhaltimen päästä vai voisiko ennemmin tuolta ICS:stä olla joku ötökkä kärähtänyt? Nyt hyviä neuvoja, sopivasti on jo Motonetit kiinni ja maanantaina pitäisi taas päästä etelään liikkumaan...
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Sulakkeet ehjät? Todennäköisesti puhaltimen moottori mennyt, tuliko mitään käryä kun lopetti toiminnan? Tuleehan maantiellä ilmaa vähän patopaineellakin, joten lauhalla kelillä ainakin voi ajella. Vaihtotyö vie muutaman tunnin.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
No itseasiassa, eipä tullut sulakkeitakaan katseltua kun meni maltti ja alkoi tuskailu. Jospa sitten ekana vaikka katselis ne. Niinpä niin, back to basics...
Eipä tuntunut mitään hajua, tosin varsinainen pysähtyminen oli varmaankin tapahtunut kauniimman puoliskon aamulla kaupungilla käydessä, mutta ei ollut moista huomannut.
Eipä tuntunut mitään hajua, tosin varsinainen pysähtyminen oli varmaankin tapahtunut kauniimman puoliskon aamulla kaupungilla käydessä, mutta ei ollut moista huomannut.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Oletko katsonut konehuoneen puolelle kun siellä on se lämppärin kenno joka vuotaessaan kusee sähköjen /aivojen päälle ja aiheuttaa kaikkea kivaa,on siinä tulipellin lähellä ja muovi irti päältä,näin ainakin 2.5 bussossa.
molex to sata, lose all your data.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 24 Joulu 2012, 12:42
- Car(s): 166 TI 2,4JTDM, ex166 2,0 TS, ex156 2,5 V6 SW, ex156 2,0TS, ex155 2,0TS, ex 33 1,7 QV
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Mulla tuli kutakuinkin samat oireet lämppärin puhaltimeen ja ohjausyksikköön. Onnekkaasti starttimoottori kämähti samoihin aikoihin ja Milanon pojilla oli akkukaapeli irti vaihdon yhteydessä. Kun hain auton kyseli koodeja ja sen tien rupesi toimimaan ja on toiminut kuukauden päivät. Oireet alkoi oudolla käryllä, mikä ei ole poistunut. Ilmeisesti ko flektin moottori vetelee viimeisiään. Kannattaako korjauttaa vai uusia ja mistä?
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Eipä tullu tänä iltana tuossa pimeässä enää katseltua, mut jotain tän tyyppistä sähköaivoproggista voi olla kyseessä, koska tuossa pikku kauppareissulla vielä kävin ja vika oli mallia itsestäänkorjautuva. Kaikki toimi niin kuin pitikin, mikä ei toisaalta poista jännitystä yhtään koska saattaa taas uusia milloin hyvänsä...Dio Natale kirjoitti:Oletko katsonut konehuoneen puolelle kun siellä on se lämppärin kenno joka vuotaessaan kusee sähköjen /aivojen päälle ja aiheuttaa kaikkea kivaa,on siinä tulipellin lähellä ja muovi irti päältä,näin ainakin 2.5 bussossa.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Jos se lämppärin kenno johonkin vuotaa, niin se vuotaa kojelaudan alle. Sen pystyy helpoiten toteamaan irroittamalla keskikonsolin nahkaiset paneelit.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
^Tarkoitatko noita jalkatiloissa olevia paneeleita keskikonsolin reunoilla?
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Juurikin niitä. Apukuskin puoleinen voi olla helpompi irroittaa. Yhdellä ruuvilla kiinni.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Kannattaa vaihtaa se sulake sieltä tulipellin ja tuulilasin välimaastosta. Keulasta katsottuna ihan oikeassa laidassa oleva iso sulake. Ohjekirja (riippuen vuosimallista) ei kerro kyseisen sulakkeen liittyvän ilmastoinnin puhaltimeen, mutta kyllä se vaan sen on.-TTY- kirjoitti:166:n puhallin lopetti toimimisen. Ei puhalla mistään reiästä minkäänlaista ilmaa, ja kun on jonkun aikaa ollut auto käynnissä, ei enää ICS:n ilmastointiin liittyvien painikkeiden painelu aiheuta mitään liikettä näytössä. Auton kun käynnistää, palikat liikkuu mutta kun on muutaman minuutin käynnissä, niin sitten jumittaa jutut näytöllä. Radioon liittyvät painikkeet toimivat normaalisti.
Kannattaisikohan vikaa ruveta etsimään itse puhaltimen päästä vai voisiko ennemmin tuolta ICS:stä olla joku ötökkä kärähtänyt? Nyt hyviä neuvoja, sopivasti on jo Motonetit kiinni ja maanantaina pitäisi taas päästä etelään liikkumaan...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Samainen sulake on aiheuttanut ylikuumennuttuaan käryä sisälle, joten sulanut sulake voi olla syynä molempiin vikoihin.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Mulla oli myös se sulake vähän sulahtanut, puhallin toimi kuitenkin, paitsi kun laitoin uuden sulakkeen enkä testannut puhallinta, nä sai vähän harjotusta kotelin muovien irrotukseen. Vähän pinnitkin saanut lämpöä ilmeisesti. edelleenkin ilmastointi heittää erroria satunnaisesti samalla lailla kun ennenkin.
Jos on automaattilaatikko niin kannattaa putsailla se vieressä oleva 5A sulake myös ja vaihtaa uuteen. Ei meinaan keppi liiku, jos se pamahtaa tai kontakti häviää.
Jos on automaattilaatikko niin kannattaa putsailla se vieressä oleva 5A sulake myös ja vaihtaa uuteen. Ei meinaan keppi liiku, jos se pamahtaa tai kontakti häviää.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 24 Joulu 2012, 12:42
- Car(s): 166 TI 2,4JTDM, ex166 2,0 TS, ex156 2,5 V6 SW, ex156 2,0TS, ex155 2,0TS, ex 33 1,7 QV
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
En löytänyt ko sulaketta, mikä lienee potentiaalinen käryn lähde. Eli tarkemmat koordinaatit, minkä muovin alla? Irtosulakeko?Kannattaa vaihtaa se sulake sieltä tulipellin ja tuulilasin välimaastosta. Keulasta katsottuna ihan oikeassa laidassa oleva iso sulake. Ohjekirja (riippuen vuosimallista) ei kerro kyseisen sulakkeen liittyvän ilmastoinnin puhaltimeen, mutta kyllä se vaan sen on.
Viimeksi muokannut guzziomega, 11 Helmi 2014, 06:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
^Minulla kun puhallin mykistyi, syyllinen löytyi tuon megasulakkeen lähellä olevasta normaali kokoisesta sulakkeesta.
Oma kysymys:
JTD lähtee käyntii ja voi ajaa n. 10km kunnes sammuu. (lauantaina tosin 200km sammumatta) Kesken ajon kun sammuu se ei lähde käyntiin n. 10-15min, sahaa vain. Odottelun jälkeen käynnistyy normaalisti ja matka jatkuu n. 1km kunnes sammuu uudestaan.
Tuntuisi pottoainepumpulta... Saako kannatusta? (muutama vuosi sitten vaihdettu sekin)
Oma kysymys:
JTD lähtee käyntii ja voi ajaa n. 10km kunnes sammuu. (lauantaina tosin 200km sammumatta) Kesken ajon kun sammuu se ei lähde käyntiin n. 10-15min, sahaa vain. Odottelun jälkeen käynnistyy normaalisti ja matka jatkuu n. 1km kunnes sammuu uudestaan.
Tuntuisi pottoainepumpulta... Saako kannatusta? (muutama vuosi sitten vaihdettu sekin)
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Saattaa olla kampiakselin asentoanturikin.
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Oma veikkaus myös tälle.VMTD kirjoitti:Saattaa olla kampiakselin asentoanturikin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Ensin lopetti takaluukun aukaisunappi (hanskalokerossa) toiminnan. Sitten alkoi palaa takaluukku auki valo. Onko johtosarjassa joku tunnettu ongelmapaikka? Tai missä on aukiolotunnistin?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Sama veikkaus myös täältä.Sape kirjoitti:Oma veikkaus myös tälle.VMTD kirjoitti:Saattaa olla kampiakselin asentoanturikin.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Varmaan ihan siitä luukun ja korin välisestä taitekohdasta johtoja poikki. Takaluukun auki/kiinni kytkin luultavasti lukkolaitteen sisällä.Savo kirjoitti:Ensin lopetti takaluukun aukaisunappi (hanskalokerossa) toiminnan. Sitten alkoi palaa takaluukku auki valo. Onko johtosarjassa joku tunnettu ongelmapaikka? Tai missä on aukiolotunnistin?
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Miten ihmeessä tommonen busson painelaakeri asennetaan paineasetelmaan? Paketissa mukana tuli painelaakeri, lukkorengas, joku muovirinkula, paineasetelma, kytkinlevy. Koitin järkeilemällä laittaa painelaakerin asetelman reijästä ja lukkorenkaan toiselta puolelta, mutta ei pysy kiinni. Ihan ku asetelman reikä olisi liian iso, vai onko joku prässättävä malli??
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
En bussosta tiedä, mutta 155 dieselissä on myös vetävä kytkin ja siinä koottiin painelaakeri, muovirinkula ja lukkorengas paketiksi ja sitten se napsautettiin asetelmaan paikoilleen tai ne tais valmiiksi olla koottu niin. Onko tuo sitten samanlainen kytkin sitä en tiedä. Eikös työsylinteri ole kuitenkin ulkopuolinen ja haarukka vetää painelaakeria.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Mullahan tuli tuohon GTA:n kytkin ja asetelma, joten en ole varma onko sama. Muovirinkuloista tai painelaakerin kokoamisesta ei ole muistikuvaa, mutta lupsautettuani painelaakerin asetelmaan en saanut sitä enää millään irti.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Jäi nyt tuo muovirinkula pöydälle, kun en sille Oikeen paikkaa keksinyt, eikä vanhassakaan sitä missään ollut. Painoin laakerin tosiaan lukkorengas kiinni sieltä toiselta puolelta ja siihen napsahti. Nyt on laatikko paikallaan ja putkitongeilla kokeiltuna kytkin pelaa normaalisti.
On muuten harvinaisen vittumaista nostella laatikko paikalleen yksin rystynen murtuneena
On muuten harvinaisen vittumaista nostella laatikko paikalleen yksin rystynen murtuneena
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
^
Heh, voin kuvitella... Tai no oikeasti en edes voi kuvitella
Jos innostut vielä kykän työsylinterin vaihtamaan, niin esim. Motonetistä saa alle parilla kympillä Tipon sylinterin, joka on sama.
Mulla tuli uusilla hiluilla tosi kevyt kytkin.
Heh, voin kuvitella... Tai no oikeasti en edes voi kuvitella
Jos innostut vielä kykän työsylinterin vaihtamaan, niin esim. Motonetistä saa alle parilla kympillä Tipon sylinterin, joka on sama.
Mulla tuli uusilla hiluilla tosi kevyt kytkin.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Kampiakselin asentotunnistimen vaihdon jälkeen koeajo suoritettu onnistuneesti. Kiitoksia avusta.Satakuusnelonen kirjoitti:JTD lähtee käyntii ja voi ajaa n. 10km kunnes sammuu. (lauantaina tosin 200km sammumatta) Kesken ajon kun sammuu se ei lähde käyntiin n. 10-15min, sahaa vain. Odottelun jälkeen käynnistyy normaalisti ja matka jatkuu n. 1km kunnes sammuu uudestaan.
Anturi sijaitsi lohkossa startin alla. Ilmeisesti tuon yleensä pystyy vaihtamaan alakautta, mutta minulla oli webasto tiellä. Yläkauttakin sen saa sokkona startin alta ronkittua.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Moi! Eli akku on päässyt tyhjentymään kun Alfa on seisonut kolmisen kuukautta lämpimässä tallissa odottaen, että pääsee taas keväällä liikenteeseen entistä ehompana.
Nyt siis akku on tyhjä ja ongelmana on sen lataus. Lataus itsessään ei ole ongelma vaan se, että akkuun ei pääse käsiksi. Takaluukun avaus ei luonnollisestikaan toimi hansikaslokeron napista eikä avaimella. Jossain takapenkkien uumenissa käsittääkseni on joku naru näitä "hätä"tapauksia varten, mutta nopeasti käsikopelolla ei ole löytynyt moista.
Olisko tietoa miten sen takaluukun saa auki?
Toinen ongelma tulee olemaan se, että autohan on tällä hetkellä aivan död, joten mitä kaikkea mahdollista sähköongelmaa on odotettavissa kun sen seuraavan kerran laittaa tulille?
Jo viime kesänä pelkän akun vaihdon yhteydessä akun kengät oli hetken irti ja sen jälkeen ajossa vakionopeudensäätimen päälle laittaminen veti moottorin tyhjäkäynnillle eikä kaasupolkimesta tapahtunut mitään. Auto sammuksiin ja käyntiin niin taas pelitti! Nyt tuskin selviää yhtä helpolla.
Onko tässäkin joku resetointisysteemi mitä pitää tehdä. Ja kiitoksia jo etukäteen miten se tehdään...
Nyt siis akku on tyhjä ja ongelmana on sen lataus. Lataus itsessään ei ole ongelma vaan se, että akkuun ei pääse käsiksi. Takaluukun avaus ei luonnollisestikaan toimi hansikaslokeron napista eikä avaimella. Jossain takapenkkien uumenissa käsittääkseni on joku naru näitä "hätä"tapauksia varten, mutta nopeasti käsikopelolla ei ole löytynyt moista.
Olisko tietoa miten sen takaluukun saa auki?
Toinen ongelma tulee olemaan se, että autohan on tällä hetkellä aivan död, joten mitä kaikkea mahdollista sähköongelmaa on odotettavissa kun sen seuraavan kerran laittaa tulille?
Jo viime kesänä pelkän akun vaihdon yhteydessä akun kengät oli hetken irti ja sen jälkeen ajossa vakionopeudensäätimen päälle laittaminen veti moottorin tyhjäkäynnillle eikä kaasupolkimesta tapahtunut mitään. Auto sammuksiin ja käyntiin niin taas pelitti! Nyt tuskin selviää yhtä helpolla.
Onko tässäkin joku resetointisysteemi mitä pitää tehdä. Ja kiitoksia jo etukäteen miten se tehdään...
Jarru on vauhdin surma...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Väännät alfa-merkin sivulle (oikealle) ja avaat avaimella . Voi olla melko jämäkkä käytön puutteen takia, aseöljyä tms. liukastetta kehiin.
ICS-koodi (+navin, jos sellainen on) kannattaa kaivaa esille, kellon/aikavyöhykkeen saa asetella, muuten ei ongelmia ainakaan itsellä, vaikka akku on ollut poissa.
Melkein aiheesta, takaluukun piuhoista:
Paikkailin itse tällä viikolla takaluukun johdot, viisi piuhaa oli kokonaan poikki, muutamassa kuori mennyt. Oireena oli valojen räpsiminen ja toisen jarruvalon palamattomuus. Diagnoosia voi koittaa varmistella puristelemalla sitä läpiviennin kumisuojusta, jos valot vilkkuu, releet naksuu jne. johdot on poikki/ottaa oikosulkua.
vaiheet kutakuinkin näin:
-luukun verhoilu pois (kiinni nipsuilla)
-piuhat irti luukun päästä & nipsut irti
-läpiviennin kumisuoja irti (luukun ja auton päistä)
-kuskin puolen takakaiuttimen suojaverkko pois, pengo piuhan liitin esiin ja irrota (irrota runkokiinnike niin liitin helpompi riuhtoa irti)
-kisko piuha ulos (takaluukun puolelta...) ja koko roska takaluukun läpiviennistä läpi (hyvin mahtuu)
-siirrä läpiviennin kumisuojus syrjään, ihaile katkenneita johtoja
-paikkaa/vaihda/vedä erkkaa päälle
-nautiskele johdon pujottamisesta takaisin (sormet saa ujutettua sieltä kaiutinkolosta äänieristemömmöjen välistä toiselle läpivientireiälle asti)
(myös kumisuojuoksen takaisin saaminen on lystiä)
ICS-koodi (+navin, jos sellainen on) kannattaa kaivaa esille, kellon/aikavyöhykkeen saa asetella, muuten ei ongelmia ainakaan itsellä, vaikka akku on ollut poissa.
Melkein aiheesta, takaluukun piuhoista:
Paikkailin itse tällä viikolla takaluukun johdot, viisi piuhaa oli kokonaan poikki, muutamassa kuori mennyt. Oireena oli valojen räpsiminen ja toisen jarruvalon palamattomuus. Diagnoosia voi koittaa varmistella puristelemalla sitä läpiviennin kumisuojusta, jos valot vilkkuu, releet naksuu jne. johdot on poikki/ottaa oikosulkua.
vaiheet kutakuinkin näin:
-luukun verhoilu pois (kiinni nipsuilla)
-piuhat irti luukun päästä & nipsut irti
-läpiviennin kumisuoja irti (luukun ja auton päistä)
-kuskin puolen takakaiuttimen suojaverkko pois, pengo piuhan liitin esiin ja irrota (irrota runkokiinnike niin liitin helpompi riuhtoa irti)
-kisko piuha ulos (takaluukun puolelta...) ja koko roska takaluukun läpiviennistä läpi (hyvin mahtuu)
-siirrä läpiviennin kumisuojus syrjään, ihaile katkenneita johtoja
-paikkaa/vaihda/vedä erkkaa päälle
-nautiskele johdon pujottamisesta takaisin (sormet saa ujutettua sieltä kaiutinkolosta äänieristemömmöjen välistä toiselle läpivientireiälle asti)
(myös kumisuojuoksen takaisin saaminen on lystiä)
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Voisko se muovirinkula olla sen painelaakerin irrotusta varten,jos sen epähuomiossa painaa asetelmaan kiinni ennen asennusta? Ite laittanu painelaakerin haarukkaan kiinni ja painanu sen asetelmaan vasta kun laatikko on paikoillaan.Jonzan kirjoitti:Jäi nyt tuo muovirinkula pöydälle, kun en sille Oikeen paikkaa keksinyt, eikä vanhassakaan sitä missään ollut. Painoin laakerin tosiaan lukkorengas kiinni sieltä toiselta puolelta ja siihen napsahti. Nyt on laatikko paikallaan ja putkitongeilla kokeiltuna kytkin pelaa normaalisti.
On muuten harvinaisen vittumaista nostella laatikko paikalleen yksin rystynen murtuneena
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Kertokaapa samalla, missä voi olla vika, kun tavaratilan valo palaa vain silloin, kun aukaisunappia pitää pohjassa.Savo kirjoitti:Ensin lopetti takaluukun aukaisunappi (hanskalokerossa) toiminnan. Sitten alkoi palaa takaluukku auki valo. Onko johtosarjassa joku tunnettu ongelmapaikka? Tai missä on aukiolotunnistin?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Mahdollisesti johtoja poikki sieltä luukun kanteen menevän haitarin sisältä. Alkaa jänniä asioita tapahtua kun elektroni innovoi uutta reittiä vanhan katkettua.
Kannattaa kyllä tarkistaa sekin ettei lämppärin kenno ole alkanut tihkumaan jäähdytysnestettä korimoduulin päälle. Löytyy kojelaudan alta keskikonsolin kohdalta.
Kannattaa kyllä tarkistaa sekin ettei lämppärin kenno ole alkanut tihkumaan jäähdytysnestettä korimoduulin päälle. Löytyy kojelaudan alta keskikonsolin kohdalta.
- Epäkelpokeräilijä -
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Hmm... Pistin työsylinterin takas laatikon päälle ja kävin polkasemassa kytkintä, ni oli Semmonen 5cm tyhjä kohta kytkimen alussa. Koitin ilmata ja kytkin jäi pohjaan eikä suostu nousemaan ylös, eli ei vissiin saa imettyä korvausnestettä säiliöstä? Onko toi jotenkin tehostettu kytkin tms? Toimi ihan hyvin ennen kytkinremppaa, enkä ole avannut mitään kytkinlinjoita. Työsylkän ottanut vaan irti laatikosta.
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Kiitoksia! Aukesihan se takaluukku. Syy: Uskonpuute. Olin kyllä avaimellakin ja koittanut, mutta normaalin lukkomekanismin liikeradan puitteissa se ei kuitenkaan auennut. Sitä avainta täytyy kääntää normaalisti vastapäivään ja kun se ei enää liiku enempää niin kahdella kädellä avaimenperää puristaen ja melko voimakkaasti kääntäen mekanismi liikahtaa vielä millin-pari ja se piru aukeaa
Kahdella kädellä siksi että itsestä tuntui, että muuten halkeaa koko avaimenperä.
Edit: Uitin sen kyllä varmuuden vuoksi ensin aseöljylläkin vaikka liikkui ilman sitäkin ihan hyvin. Nyt liikkuu vielä liukkaammin
Kahdella kädellä siksi että itsestä tuntui, että muuten halkeaa koko avaimenperä.
Edit: Uitin sen kyllä varmuuden vuoksi ensin aseöljylläkin vaikka liikkui ilman sitäkin ihan hyvin. Nyt liikkuu vielä liukkaammin
Viimeksi muokannut Moritz, 15 Helmi 2014, 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarru on vauhdin surma...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
^
Kannattaa ehkä uittaa se lukkopesä aseöljyssä ja putsata parhaan mukaan
Kannattaa ehkä uittaa se lukkopesä aseöljyssä ja putsata parhaan mukaan
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Mulla on jalkatilassa joku tuki, joka estää irrotuksen. No, seuraavalla kerralla lisää työkaluja mukaan. Lähteekö se sivu paneeli siten helposti irti vai onko siinä vielä muita kiinnikkeitä?155TS kirjoitti:Juurikin niitä. Apukuskin puoleinen voi olla helpompi irroittaa. Yhdellä ruuvilla kiinni.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Ja tämähän on ominaisuus ei vika... Siksipä että se ei se sähkömoottori kevennä sitä aukaisua "manuaalisesti" avattaessa, päinvastoin, pelkän lukon lisäksi joutuu sillä avaimella hinaamaan sen sähkömoottorin "auki" sillä avaimella.Moritz kirjoitti:Kiitoksia! Aukesihan se takaluukku. Syy: Uskonpuute. Olin kyllä avaimellakin ja koittanut, mutta normaalin lukkomekanismin liikeradan puitteissa se ei kuitenkaan auennut. Sitä avainta täytyy kääntää normaalisti vastapäivään ja kun se ei enää liiku enempää niin kahdella kädellä avaimenperää puristaen ja melko voimakkaasti kääntäen mekanismi liikahtaa vielä millin-pari ja se piru aukeaa
Kahdella kädellä siksi että itsestä tuntui, että muuten halkeaa koko avaimenperä.
Edit: Uitin sen kyllä varmuuden vuoksi ensin aseöljylläkin vaikka liikkui ilman sitäkin ihan hyvin. Nyt liikkuu vielä liukkaammin
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Jee, alffa on taas läjässä ja kytkinkin toimii. Kiitoksia Albertollille vikakoodien luvusta ja nollauksesta. Enään jäi Oikeen puolen vetarin stefa vuotamaan, kun en sitä tajunnu vaihtaa ja sai vissiin kipeetä rempan aikana. Täytyy ens viikolla varata aika huoltoon ni saavat vaihtaa sen ja samalla lamdan. Ite en enää jaksa, pitää seuraavana hyökätä muijan auton kimppuun, ja sen jälkeen systerin auton... Puuh!
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
En mä Oikeen tarkkaan tiedä mikä siinä kytkimessä oli. Oli ihan pohjassa ja tuntu ettei vetänyt säiliöstä korvausnestettä pääsylinteriin. Poljin sitä kytkintä ihan hulluna edestakasi ni rupes pikkuhiljaa nousemaan ylöspäin. Samalla ilmailin sitä, ja tuli sieltä vähän ilmaakin. Oisko työsylinterin mäntä päässy pullahtamaan vähän liian ulos Sillon ku oli laatikosta irti ja haukannu ilmaa + säiliöltä pääsylinterille tuleva letku vähän lytyssä/tukossa.
Sain eberinkin käynnistymään ku korjasin eberille menevän kaapelinipun liittimen josta oli piuhoja hapettunu poikki. Nyt heittää f31 erroria joka viittais puhaltimen moottorivikaan. Täytyy sekin availla ja katella mikäs siellä ahistaa.
Sain eberinkin käynnistymään ku korjasin eberille menevän kaapelinipun liittimen josta oli piuhoja hapettunu poikki. Nyt heittää f31 erroria joka viittais puhaltimen moottorivikaan. Täytyy sekin availla ja katella mikäs siellä ahistaa.
- jyrkip
- Viestit: 790
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
Tää taitaa olla oikeasti tyhmä kysymys, mutta mikä automaatti on 2,4 dieselin perässä? Kuukkeli ei suostunut hetken kyselyn jälkeen sitä minulle kertomaan . Onko noissa ollut ongelmia, moinen kiinnostaisi raahata jostain lämpöisestä tänne kylmään... Tarkennuksena vielä uudempi versio keulasta, tuo vanhempi ei oikein istu silmään. Manuaalikin on vaihtoehto, missä yksilössä nyt sitten sattuukin hinta/km/paikka/väri tms. osumaan kohdalleen.
Jyrki
Jyrki
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta
tomaattilaatikko on Aisin.. eikös noiden aikavarmoja pitäisi olla..