Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

No niin tietysti. Oletkos koittanu vaihtaa ne laajakaista päikseen, vai onko siitä toisestakin heitetty se tiiviste kuikkaan ?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Molemmista puuttuu tiiviste.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

:roll: En ny muista tarkkaan sitä liitosta, mutta jotenkin muistelisin, että tuollainen "syventäminen" ei auta yhtään mitään.

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Itse putsasin liittimet CRC Cleanerilla ja suojasin kuivuttua CRC elektroniikan suoja aineella. Ainakin vikakoodilista näytti pitenevän? Vaihdoin sytytyspuolasarjan ja mafin kilometrikortilla ja toivon säästäneeni jotain. Ei ole vikakoodeja sen koommin löytynyt, paitsi se jarrutunnistin vai mikä se oli. :crazyeyes:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Tuomas K miltä sivulta tuo liittimen kuva on, mistä tuollaisen saa?
Minulla on mennyt toisesta tuo harmaa kiinnitys klipsi rikki ja sen takia liitos välillä löystyy.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »


Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

No niin tietysti, pitäisi opetella lukemaan eikä vaan katsomaan kuvaa. :oops:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenkäs takajarrulevyt oikein menee näissä?
Itselläni olisi 2kpl osanumerolla 46469908 (Brembo) 276mm takalevyjä, mutta kelpaako pienempien tilalle (mahtuuko?), kun pienempi koko on 251,5mm? Kuvittelisin, ettei mahdu muttakun...
Ja sitten, pitääkö vanha oikeasti mitata, jotta tietää kumpaa kokoa on kiinni?

Tässä yksi lista, joka kivenkovaa väittää soveltuvaksi kaikkiin viiskutosiin käytännössä....
http://www.autocarspare.com/catalog/bra ... 69908.html

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Eihän se isompi sinne mene jos on pienempi nyt siellä.. Mittaat sen laikan rullamitalla,pyörää hiukan irti vain.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
No en odota, että parikytämilliä isommalla halkasijalla oleva menis. Taino, eihän se ole kuin sentin verran lisää, onhan siinä jo melkein sen verta tyhjää ;) Ihmettelen vaan, että mistä kukakin voi tietää oikean koon, kun molempia tarjotaan alustanumeron perusteella myös?
Olen vain henkisesti valmistautunut tulevaisuudessa tulevaan takajarruremppaan ja kun sopivasti pelastin pari levyä ja palasarjan ni... :roll:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Juu,ja toi on vielä helppoa kun on vain kaksi vaihtoehtoa. Vaihdappa johonkin vanhaan ventoon yms.skeidaan niin on jopa neljää eri laikkaa 10mm välein yms. Alfan kanssa joutuu vain kerran käydä vaihtamas oikeisiin :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^sullahan on M.Y.2002 tuo, eli nuo isommat takana. Sitä etupäätä kun olet kähjännyt niin eikö siellä ole jäähdytetyt levyt?
^alfassa on onneksi paljon samalaista perusosaa, lohkon koosta huolimatta. :-D

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

kaverilla hävis reilu 90 tkm ajetsta 2 l tessusta vaihteet, eli vaihteet ei mee päälle lainkaan. mikähän voisi olla?vaihdoloota lauennut vai kytkin vai ??? ei kuulema tullut mitään ääniä, ajossa vaan loppu vaiteiston toiminta yllättäen.

ideoita?

E: tämä on siis ihan perus manuska
Viimeksi muokannut jkk, 05 Helmi 2014, 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miltä keppi tuntuu? Voiskohan olla ihan vaan sirtomekanismi tipahtanut pois pelistä, jos ei mitään ääntä kuulu? Tuntuuko sammuksissa siltä, ettei mitään plumpsahda paikalleen missään/liikkuuko vivusto vai pelkkä keppi? Oisko kepin kiinnitys pettäynt siirtomekanismista, muovikaavio hajalla?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Siis sele vai?
molex to sata, lose all your data.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ok, täytynee tarkistaa, onko se mekanismi siinä laatikon päällä? se muovikaaviokin voisi olla syyllinen. tämä kyseinen auto seisoo pihalla ja sillä ajetaan ehkä 1500 km max vuodessa...

MakkiZ
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Elo 2013, 13:14
Car(s): 156 2.0 JTS -02
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja MakkiZ »

Itsellä tehnyt kaksi kertaa tuon vaihteiston jumittamisen kesken ajon. Kummallakin kerralla jäänyt kokkonen päälle. Ei auta vaikka pysähtyy ja polkee useasti kytkintä. Jälkimmäisellä kerralla tulin juuri pesusta ja oli pakkasta (en tiedä onko mitään merkitystä). Jälkimmäisellä kerralla koitin myös vaihtaa väkisin vaihteita. Meni ne silmään, mutta voimaa piti käyttää niin, että oikein hirvitti. Kummallakin kerralla auton sammutuksen ja starttauksen jälkeen kaikki on toiminut normaalisti :shock: Jälkimmäisellä kerralla kävin ajoin kyllä hesen pihaan ja lähtiessä oli täysin normaali. Ehkä sillä oli vaan huono päivä :-D

EDIT. Ekan kerran jälkeen vaihdatin kytkinnesteet. Tuskin siitä oli mitään apua vaikka seuraavaksi vika ilmestyikin vasta noin 4kk jälkeen.

TimppAlfa
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Joulu 2013, 11:58

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TimppAlfa »

Morjes kohtalotoverit!

Olen omistanut 156 jts sw:n jo 2kk. Omistajuus alkoi näillä "normaaleilla" rituaaleilla, eli lambdan ja puolan vaihdolla. Nyt on kuitenkin semmonen vaiva mihin tarvis kokeneemman vinkkiä.

Kun kaasun löysää niin kierrokset jää hetkeksi 1500rpm. Tämän tuntee myös moottorijarrutuksessa kun lähtee ns. Vetämään 1500rpm kohalla vaikka ei tarvis. Sitten kun ajossa esim. Pienentää vaihdetta, tuntuu joka kytkimen nostolla siltä kuin auto hörähtäis vaihteella käyntiin. Konehuoneessa kaasuläpän ja tulipellin välistä kuuluu "tirisevä" ääni, normal? Tyhjäkäynti on hieman epätssainen ja tärähtelevä. Diilerivalo ei pala.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

TimppAlfa kirjoitti:Tyhjäkäynti on hieman epätssainen ja tärähtelevä.
Jossain määrin tämä on ihan ominaisuus, eli täysin tasaista se tyhjäkäynti ei tahdo JTS-koneessa olla koskaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Saako jostain järkevästi:
- Takapään pitkittäistukivarren runkopuslia/peräpuslia (vai kannattaako vaihtaa koko varsi suosiolla, mistä edullisesti?)
- Takapään poikkitukia. Oikealta taaempi on rikki. Tai siis sen ulkopään puslan vulkanointi pettänyt. Avautumis-ketjussa ihan kuva, mutta laitetaan tänne samainen kuva selittämään ongelmaa...
- Ja tarvitseeko/kannattaako nuo kiinnitystapit (pitkittäiset) vaihtaa samalla?

Ja etupään kolina, jälleen. Iskaritestissä alussa ja lopussa, ei keskivaiheella, kuului kolina. Ei vieläkään löytynyt väljää yhtään mistään - eli nyt sen on oltava jo iskari tai yläpään kumi iskarissa?

Ja se kuva niistä välyksistä, eihän tuo nyt paljoa tunnu. Rengaskin vaan kivasti väpättää, ei hirmuisesti ajossa tunnu.
Huomioitavaa, että epävakaa ajettavuus alkoi samalla kuin kolina, joten onko mitenkään mahdollista tuon kaikuvan etupäähän ja kuulostavan tulevan edestä, eikä takaa (kyllä selkeästi etupään mennessä töyssyyn kuuluu...)
Liitteet
poikkituki_valys.jpg
(310.97 KiB) Tiedosto ladattu 2491 kertaa

Avatar
Motion
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:09
Car(s): 156 1.8 TS -03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Motion »

Aquatica kirjoitti: Ja etupään kolina, jälleen. Iskaritestissä alussa ja lopussa, ei keskivaiheella, kuului kolina. Ei vieläkään löytynyt väljää yhtään mistään - eli nyt sen on oltava jo iskari tai yläpään kumi iskarissa?
Moro en tiedä miten paljon olet asiaa jo selvittänyt, mutta itsellä on myöskin samassa autossa sama "selvittämätön" ongelma. Kolinan lähde omassa autossani löytyi 99% varmuudella kun viime viikonloppuna vaihdoin ylä- ja alatukivarret sekä koiranluut kummallekin puolelle mm. kolinan loppumisen toivossa (ei auttanut siihen). Nimittäin kallistuksenvakaajan tankoa pystyi liikuttamaan monta milliä puolelta toiselle, ts. puslat ovat löystyneet. Sitä en tiedä miksi Alfan insinöörit ovat hitsanneet tankoon prikat sivuttaisliikkeen estämiseksi liian kauas itse puslista jotta liike ylipäätään on mahdollista... Tai sitten tanko on 'venynyt' (suoristunut jotenkin?). Kuitenkin kolina aiheutuu ilmeisesti siitä kun toisen puolen kohdatessa epätasaisuuden tankoon kohdistuu myös poikittainen voima ja se paukahtaa puslaa vasten.

Laitoin puslan ja tangon stopparin väliin molemmille puolille ohuen lukkoprikan ja kolina loppui. No, muutaman sadan km jälkeen se palasi kun liian kapeat prikat painautuivat kumipuslaan... Seuraavaksi laitan jotain leveämpää, luulisi kestävän pitkään. Itse puslien vaihto on vissiin isompi homma, apurunkoa laskettava jne.

Tosiaan en tiedä jos olet ko. tangon jo tarkastanut, mutta jos et niin suosittelen testaamaan auttaako!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sivuttaisliikettä en muuten ole älynnyt edes ajatella tarkistaa... :oops: Sehän se voisi hyvinkin olla. Pystyliikkeen olen tarkistanut rautakangenkin avulla, eikä liikettä ole juuri lainkaan.

Avatar
Motion
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:09
Car(s): 156 1.8 TS -03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Motion »

^
Kokeile ajaa esim. jonkun hidastetöyssyn yli siten, että molemmat puolet kohtaavat korokkeen täsmälleen yhtä aikaa. Jos kolinaa ei tällöin kuulu tai se on huomattavasti vaimeampaa on syy yhä todennäköisemmin juuri tässä vakaajan sivuttaisliikkeessä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No tuo on kokeiltu, eikä mielestäni muutu ääni mihinkään...

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

jyskyed kirjoitti:http://motonet.fi/fi/varaosatuote/309478?ajoneuvo=8

Mahtaneeko sopia 156 JTS 2004?
Taitaapa sopia jos kyseessä on oikeasti Grafin osa.
http://www.graf.it/en/ricerca-articolo.php
Kuva

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Pujazuba kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:http://motonet.fi/fi/varaosatuote/309478?ajoneuvo=8

Mahtaneeko sopia 156 JTS 2004?
Taitaapa sopia jos kyseessä on oikeasti Grafin osa.
http://www.graf.it/en/ricerca-articolo.php
Siltä se näyttää että sopii, mister auton katalookissa on samanlainen mutta metallisiivillä
Pitikö tässä mallissa varoa muovisiipisiä punppuja?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

koltiainen kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:http://motonet.fi/fi/varaosatuote/309478?ajoneuvo=8

Mahtaneeko sopia 156 JTS 2004?
Taitaapa sopia jos kyseessä on oikeasti Grafin osa.
http://www.graf.it/en/ricerca-articolo.php
Siltä se näyttää että sopii, mister auton katalookissa on samanlainen mutta metallisiivillä
Pitikö tässä mallissa varoa muovisiipisiä punppuja?
Näiden hinta ei hirveästi heittele. Ja vaihto on suositeltu joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä. Joten en tinkisi hinnassa. Itse ostin Bugattin merkkisen. kelasin että ei voi olla huononlaatuinen jos merkki on Bugsu. :lol:
Kuva

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Jännä tuo mister-auto. Jakopäähän hihnoja löytyy, muttei kiristimiä ja ohjureita.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

^^^

Pitikö tässä mallissa varoa muovisiipisiä punppuja?

Kannattaa laittaa metallisiipinen. Muovisiipi halkeaa ajan kanssa akselin ympäriltä ja alkaa pyörimään tyhjää. Näin oli käynyt autoni muovisiipiselle vesipumpulle kun aikoinaan jakohihnaremppaa tehtiin. Siitä lähtien olen ollut metallisiipisten vesipumppujen vankkumaton kannattaja. :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jyskyed kirjoitti:Jännä tuo mister-auto. Jakopäähän hihnoja löytyy, muttei kiristimiä ja ohjureita.
Katoitko Hammashihnasarja-sivulta myös? Omalla sivullaan kun tuppaavat olemaan...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Motion kirjoitti:
Aquatica kirjoitti: Ja etupään kolina, jälleen. Iskaritestissä alussa ja lopussa, ei keskivaiheella, kuului kolina. Ei vieläkään löytynyt väljää yhtään mistään - eli nyt sen on oltava jo iskari tai yläpään kumi iskarissa?
Moro en tiedä miten paljon olet asiaa jo selvittänyt, mutta itsellä on myöskin samassa autossa sama "selvittämätön" ongelma. Kolinan lähde omassa autossani löytyi 99% varmuudella kun viime viikonloppuna vaihdoin ylä- ja alatukivarret sekä koiranluut kummallekin puolelle mm. kolinan loppumisen toivossa (ei auttanut siihen). Nimittäin kallistuksenvakaajan tankoa pystyi liikuttamaan monta milliä puolelta toiselle, ts. puslat ovat löystyneet. Sitä en tiedä miksi Alfan insinöörit ovat hitsanneet tankoon prikat sivuttaisliikkeen estämiseksi liian kauas itse puslista jotta liike ylipäätään on mahdollista... Tai sitten tanko on 'venynyt' (suoristunut jotenkin?). Kuitenkin kolina aiheutuu ilmeisesti siitä kun toisen puolen kohdatessa epätasaisuuden tankoon kohdistuu myös poikittainen voima ja se paukahtaa puslaa vasten.

Laitoin puslan ja tangon stopparin väliin molemmille puolille ohuen lukkoprikan ja kolina loppui. No, muutaman sadan km jälkeen se palasi kun liian kapeat prikat painautuivat kumipuslaan... Seuraavaksi laitan jotain leveämpää, luulisi kestävän pitkään. Itse puslien vaihto on vissiin isompi homma, apurunkoa laskettava jne.

Tosiaan en tiedä jos olet ko. tangon jo tarkastanut, mutta jos et niin suosittelen testaamaan auttaako!
Nyt tuli ajatuksella testattua. Jos jompi kumpi etupyörä menee töyssyyn, oikealta (aina oikealta) kolisee. Jos molemmat samaan aikaan, ei tunnu/vaimenee selvästi. Eli runkopuslat tilaukseen, kunhan lompakko periksi antaa...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

koltiainen kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:
jyskyed kirjoitti:http://motonet.fi/fi/varaosatuote/309478?ajoneuvo=8

Mahtaneeko sopia 156 JTS 2004?
Taitaapa sopia jos kyseessä on oikeasti Grafin osa.
http://www.graf.it/en/ricerca-articolo.php
Siltä se näyttää että sopii, mister auton katalookissa on samanlainen mutta metallisiivillä
Pitikö tässä mallissa varoa muovisiipisiä punppuja?
sijoita siihen metallisiipiseen mielummin.

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

TimppAlfa kirjoitti:Morjes kohtalotoverit!

Olen omistanut 156 jts sw:n jo 2kk. Omistajuus alkoi näillä "normaaleilla" rituaaleilla, eli lambdan ja puolan vaihdolla. Nyt on kuitenkin semmonen vaiva mihin tarvis kokeneemman vinkkiä.

Kun kaasun löysää niin kierrokset jää hetkeksi 1500rpm. Tämän tuntee myös moottorijarrutuksessa kun lähtee ns. Vetämään 1500rpm kohalla vaikka ei tarvis. Sitten kun ajossa esim. Pienentää vaihdetta, tuntuu joka kytkimen nostolla siltä kuin auto hörähtäis vaihteella käyntiin. Konehuoneessa kaasuläpän ja tulipellin välistä kuuluu "tirisevä" ääni, normal? Tyhjäkäynti on hieman epätssainen ja tärähtelevä. Diilerivalo ei pala.
Veikkaisin imuvuotoa, mutta lämpöilmamassatunnistin saattaa aiheuttaa vastaavia oireita. Vaikuttaa huonolta lyijyakulta oikosulussa? Jolloin myös tulpat ja puolat vaikuttaa värinään ja laturi käryää). Liian laiha öljy aiheuttaa mekaanisia ääniä sekä epämääräistä tärähtelyä erityisesti joutokäynnillä 937A1000 moottorissa. Hihnojen rullat kuluvat ja aiheuttavat rallatuksia. Ja laihaseos alueella alle 1500rpm kone tykkää keventää rullaamista, jota pidän ominaisuutena (MRB?) moottorijarrutuksen luistonestona.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mittasin DnEcuDiagilla oman JTS:n ilman ottoa. Auto paikallaan täys kaasulla otti ilmaa 219,70 kg/h.
Onko tuo määrä alhainen, paljonko ilmaa pitäisi mennä?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

JackFry kirjoitti:Mittasin DnEcuDiagilla oman JTS:n ilman ottoa. Auto paikallaan täys kaasulla otti ilmaa 219,70 kg/h.
Onko tuo määrä alhainen, paljonko ilmaa pitäisi mennä?
En tiedä mitä tuon luvun pitäisi olla tai miten se auttaa ongelman paikallistamiseen mutta ilmamassamittarihan tuohon lukuun vaikuttaa ja viallinen yksikkö antaa myös viallisen tuloksen.
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^koita se vedolla. Käy kurkkaamassa JaniW:n jts-projektia
Viimeksi muokannut palkus, 18 Helmi 2014, 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Juuri tuota ilmamassamittarin kuntoa tässä koitan kartoittaa, kun meno korkeilla kierroksilla tuntuu tahmealta.
Vikakoodeja kun ei ole, niin on vähän arpapeliä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Paljonko sillä on ajettu? Imupuoli tahtoo muurautua umpeen ja ensimmäisenähän se alkaa ahdistaa yläkierroksilla.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Ajettu 193tkm, imusarjan puhdistusspray suihkutettu 160- ja 180tkm kohdilla.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

MAFille on oma puhdistus sprei ja kaasuläppä kannattaa kans ottaa irti ja puhdistaa hienosti.
Kuva

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kyllä. Imuputki irti ja käsin varovasti kääntää kaasuläppää auki (siis etenkin jos on sähköllä aukeava). Sitten pyyhkii kaasuläpän reunat esim.bräkleeniin tms.cleaneriin kostutetulla rievulla. Missään nimessä ei saa ruiskuttaa mitään syttyvää ainetta imusarjaan, sillä sit kun käynnistät niin jysähtää!!! Mut kostutetulla rievulla kun saa möhnän reunoilta irti niin että kaasuläppä pääsee liikkumaan paremmin, niin alkaa toimimaan. Siis tietenkin mikäli jumivassa läpässä vika. Mulla tämä auttoi joskus epätasaiseen ja hitaasti laskeviin kierroksiin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Moro!

Mistä johtuu että 156:sen keskuslukitus toimii kaikkiin oviin apukuljettajan puolisesta oven lukosta, mutta kuljettajan puolen oven lukosta menee vain se ovi lukkoon? Avaimen kaukosäädön käyttö ei ole enää mahdolista.

Kunpa tämä olisi viimeinen "tyhmä kysymys 156:sta(ni)" :roll: :mrgreen:

-Masa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Johto murtunut, liittimessä kontaktivikaa, lukon sähkökytkin rikki. Tuossa alkuun kolme vaihtoehtoa. Murtunutta johtoa voi etsiä sieltä ovesta koriin menevän kumikortsun sisältä ja se ovesta koriin menevä johto kytkeytyy isoon moninapaliittimeen joka voi olla likainen tai hapettunut eli sitä voi myös kokeilla puhdistaa.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Tuomas K kirjoitti:Johto murtunut, liittimessä kontaktivikaa, lukon sähkökytkin rikki. Tuossa alkuun kolme vaihtoehtoa. Murtunutta johtoa voi etsiä sieltä ovesta koriin menevän kumikortsun sisältä ja se ovesta koriin menevä johto kytkeytyy isoon moninapaliittimeen joka voi olla likainen tai hapettunut eli sitä voi myös kokeilla puhdistaa.

Näillä alkuun, kiitoksia! :-D

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »


vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Moro!

Omaan JTS:ään thtiin kytkin-remppaa, kun työsylinteri sanoi sopimuksen irti.

Nyt kuskin puolen takarenkaan (?) kohdalta kuuluu ainakin sisälle kabiiniin pyörän pyöriessä tasainen ja säännöllisesti toistuva ääni. Ihan kuin jokin hankaisi jonnekin kiinni. Ääni kuuluu hiljaisessa nopeudessa jarrua painaessa. Ja kylmänä tuntuisi kuuluvan selvemmin.

Onko kenelleäkään mitään vastaavaa kokemusta, mistä ko ääni voisi johtua? Vääntynyt jarrulevy?

Katsastuksesta meni kaikesta huolimatta heittämällä läpi eli jarrut ainakin pelitti...
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Olisikohan kivi yms. jarrukilven ja jarrulevyn välissä? Tai sitten jarrukilpi vääntynyt niin, että se hipoo jarrulevyyn. Sen kyllä näkee heti kun nostaa pyörän ilmaan ja pyörittelee käsin pyörää.. Jarrukilpeä ei katsastus vaadi, mutta jos sen poistaa on se poistettava toiseltakin puolelta.

Barnshaker
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Helmi 2014, 11:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Barnshaker »

Farkun takaluukun lasista olisi kysymys, joka sopinee tähän ketjuun. Uusi pitäisi hommata ja tuollaisen löysin Ricambi Alfisti.netistä. En tiedä onko tuo oikea puljun nimi mutta linkki kyseiseen tuotteeseen alla:

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... -932-.html

Torstaina laitoin tuonne tiedustelun, mutta eivät ole vielä vastanneet. Osaisiko täällä kukaan neuvoa sopiiko tuo faceliftattuun 04 vuosimalliin. Mallinumeron (?!) 932 perusteella kaiketi olisi sopiva, mutta onko eri vuosimallien välillä eroja tuon takaluukun lasin suhteen?

Tuotakin ihmettelin, että mitä eroa kyseisellä ricambialfisti.netillä on shopalfisti.net:iin. Sivut yms. täysin vastaavat :?

Ilmeisesti olette tuolta tavaraa tilanneet, joten varmaankin on ihan luotettava paikka...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Olet kaiketi kysynyt paikallisilta korjaamoilta, jotka tekevät lasinvaihtoja? Joskus käy niin hyvä tuuri, että saapi halvemmalla kuin jostain ulkomailta tilatessa...

Mutta paikkana tuo näyttäisi juurikin samalta mistä moni on tilannut paljonkin ilman murheita.

Vastaa Viestiin