Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Parkkipolttimoiden kulutus lisääntynyt, kartturin puolelle mennyt kolme kertaa polttimo uusiksi puolen vuoden aikana... muuten viattomassa Jtd:ssa vaiva se on tuokin, vaikka pieni. Ja pienikätiselle se olisi vielä helpompi hoitaa kuin tämmöisillä lapioilla....
Onko tuo luigisähkö jotenkin kuluttavampaa kuin nipponsähkö , kun Mitsussa ja Tojossa kestää parkitkin vähintään 3 vuotta...
Jt
Onko tuo luigisähkö jotenkin kuluttavampaa kuin nipponsähkö , kun Mitsussa ja Tojossa kestää parkitkin vähintään 3 vuotta...
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^pääsekös se parkki tärisemään siellä, omassa ainakin hiukan valaisinkanta on väljähkö umpioon, joten sitä vähän sovittelin sinne. Parkit kestää hyvin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
kyllä siellä samat 12v menee. Enemmän nuo työpaikan mazdat ja subarut tuntuu polttavan polttimoita kuin omat entiset tai nykyiset.
Yhessä huollossa samat mitä minä koko vuodessa
Yhessä huollossa samat mitä minä koko vuodessa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Juu, voi muuten olla tuo puoli hiukan väljä.Pitänee tiukata sovitetta erkalla tms. kun saa auton kokonaan lämpimäksi.stoichiometric kirjoitti:^pääsekös se parkki tärisemään siellä, omassa ainakin hiukan valaisinkanta on väljähkö umpioon, joten sitä vähän sovittelin sinne. Parkit kestää hyvin.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Pari kertaa aikaisemmin nopeusmittari on hyytynyt pakkasten tullessa mutta tänään taas toimi kun auto oli viettänyt yönsä lämpimässä tallissa. Länärille kiihdyttäessä kuitenkin nopeusmittari päätti taas jatkaa talviuniaan.
Through difficulties to defeat
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
156 ts:n -99 puhallin puhaltaa täysillä, eikä sammu vaikka avaimet on kädessä. Akku tai sulake irti niin sit vasta lopettaa puhaltamisen. Nyt kovilla pakkasilla tuli tämä ominaisuus. Mistäköhän mahtaa kiikastaa?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Olisko rele p*skana ? Aikoinaan oli 155sessa sama vika.. En oikeen muista selviskö se koskaanMikkio kirjoitti:156 ts:n -99 puhallin puhaltaa täysillä, eikä sammu vaikka avaimet on kädessä. Akku tai sulake irti niin sit vasta lopettaa puhaltamisen. Nyt kovilla pakkasilla tuli tämä ominaisuus. Mistäköhän mahtaa kiikastaa?
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Pitänee huomenna tutkia toi rele homma. Kiitoksia!
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mahtaako tuo puhaltimen rele/releet sijaita akun edessä?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Eikö siinä lue mikä on mikäkin ? "Heater" kuvailis oikeaa relettä
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Lähinnä lukee fan1 ja fan2. Mut täytyy huomenna katsoa paremmin jos releitä löytyy lisää.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kyse mistä puhaltimesta? Sisä vai jäähdyttimen.? Fan 1 ja 2 kuuluu jäähdyttimen 2 eri nopeudelle
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tomlau kirjoitti:Kyse mistä puhaltimesta? Sisä vai jäähdyttimen.? Fan 1 ja 2 kuuluu jäähdyttimen 2 eri nopeudelle
Juuri näin.
Kun releen kärjet hitsaa kiinni, vika voi tietysti olla pelkästään releessä.
Mutta voi olla että puhallin moottorissa alkaa virransyönti olla kohdallaan, lieneekö jotain vikaa siinäkin....
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tosiaan sisäpuhaltimesta. Nyt pitäs selvittää mistä kyseinen rele löytyis.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Etuvastus vaihdettu ja taas toimii!!
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..
Muilla ollut vastaavaa?
Muilla ollut vastaavaa?
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Pyyhkijänmoottori/vivusto sökö...
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei ole ollut mutta jos siitä pyyhkijöiden moottorin ympäriltä on suoja huonosti/puuttuu kokonaan niin on voinut vettä päästä koneistoon, alkuoireet vaikuttavat sellaisilta. Jotkut ovat saaneet kuntoon puhdistuksella ja uusilla rasvoilla.._rico kirjoitti:Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..
Muilla ollut vastaavaa?
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mulla hajos yhdestä 156:sta pyyhkijänviiksi. Sain vielä korjattua kun purin sen pöydälle ja putsailin ne hiiltyneet kärjet. Sekin ensin toimi ihan miten sattuu ja sit pimeni kerralla._rico kirjoitti:Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..
Muilla ollut vastaavaa?
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tuskin on viiksi, kun pissapoika kuitenkin ruikkii nestettä käskettäessä.Zulak kirjoitti:Mulla hajos yhdestä 156:sta pyyhkijänviiksi. Sain vielä korjattua kun purin sen pöydälle ja putsailin ne hiiltyneet kärjet. Sekin ensin toimi ihan miten sattuu ja sit pimeni kerralla._rico kirjoitti:Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..
Muilla ollut vastaavaa?
Pitänee tutkia moottoria joku päivä..
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Itsellä oli duunis vastaava tapaus, kaikki sulakkeet oli ok ja virtaa tuli moottorille. Kun haisteli moottoria tunsi selvästi palaneen hajua. Moottorin sisältä oli sulannut johdot sekä muita romppeita
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Italiano kaipaili huomiota lähtemällä nihkeesti käyntiin ja pari min jälkeen lähdin pihasta tyhjäkäynti pomppi 1200-1700 rpm ja meno siis varsin nykivää ykösellä ja kakkosella. Kolmosella meno tasoittui mutta rupesi täristään 2500 rpm ja sama tyhjäkäynnin pomppiminen jatkui liikennevaloissa, risteyksissä ja suojateillä.
Sitte vielä lämmitin/puhallin rupesi käryämään joten lasit huurussa perille. Tyhjäkäynti kuitenkin tasoittui moottorin saavuttaessa n 40 °C
Sitte vielä lämmitin/puhallin rupesi käryämään joten lasit huurussa perille. Tyhjäkäynti kuitenkin tasoittui moottorin saavuttaessa n 40 °C
Through difficulties to defeat
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Mielenkiintoista...
Nyt kun pakkaset vähän lauhtuivat, niin pyyhkijät toimii taas. Viiksi ylös kertapyyhkäisy ja nopeat asennot toimii, mutta tihku ei vieläkään. Mitään outoja hajuja ei ole.
Oliskohan vaan hiilet finaalissa?
Nyt kun pakkaset vähän lauhtuivat, niin pyyhkijät toimii taas. Viiksi ylös kertapyyhkäisy ja nopeat asennot toimii, mutta tihku ei vieläkään. Mitään outoja hajuja ei ole.
Oliskohan vaan hiilet finaalissa?
- Ollie
- Viestit: 176
- Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
- Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
- Paikkakunta: Tampere
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tuo 2002 GTV 3.0 on lepäillyt lämpimässä tallissa lokakuun alusta. Akku on ollut paikallaan, olen sitä yrittänyt CTEKin automaattilaturilla pitää hengissä, laturi tosin on välillä ollut mopojen akuissa kiinni.
Piti alkaa tallia järjestelemään, ja siirää getvonen ulos, akku (7 vuotta vanha) kuitenkin kieltäytyi pyörittämästä.
No hain Motonetista uuden akun ja laitoin paikalleen.
Itse asiaan: Kun käänsin virrat päälle alkoi lasinpesuri välittömästi ruikkia pesunestettä, ja pyyhkijät käynnistyivät, pesu jatkui kunnes käänsin virran pois. No ohjekirjasta löytyi oikea sulake, jonka poistamalla sai pesurin hiljaiseksi, ja auton siirrettyä toiseen paikkaan. Vika kuitenkin on edelleen päällä.
Onko muilla ollut vastaavaa, eli mistä kannattaisi vianhaku alkaa?
Huoltomanuaalin mukaan näyttäisi olevan kolme mahdollisuutta: viiksikytkin, ohjausyksikkö sulakerasian vieressä tai pyyhkijänmoottorin luona oleva sähköyksikkö.
Piti alkaa tallia järjestelemään, ja siirää getvonen ulos, akku (7 vuotta vanha) kuitenkin kieltäytyi pyörittämästä.
No hain Motonetista uuden akun ja laitoin paikalleen.
Itse asiaan: Kun käänsin virrat päälle alkoi lasinpesuri välittömästi ruikkia pesunestettä, ja pyyhkijät käynnistyivät, pesu jatkui kunnes käänsin virran pois. No ohjekirjasta löytyi oikea sulake, jonka poistamalla sai pesurin hiljaiseksi, ja auton siirrettyä toiseen paikkaan. Vika kuitenkin on edelleen päällä.
Onko muilla ollut vastaavaa, eli mistä kannattaisi vianhaku alkaa?
Huoltomanuaalin mukaan näyttäisi olevan kolme mahdollisuutta: viiksikytkin, ohjausyksikkö sulakerasian vieressä tai pyyhkijänmoottorin luona oleva sähköyksikkö.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Eli tessussa on nyt tällaisia pieniä hauskuuksia toisinaan, liittyy vilkkuun.
Talvella kovilla pakkasilla vilkkureleestä tuli "hiiri", sanoi "Sviik Sviik Sviik Svik" vilkkua käytettäessä. Lämmetessä ääni katosi - ajattelin jo tuolloin, että kyseessä on todnäk vilkkurele joka on menossa.
Noh, säiden lämmettyä äänet katosi.
Paitsi nyt sitten aina välillä, hyvin satunnaisesti, vilkkurele "kuolee". Eli vilkun kun laittaa päälle, vilkuttaa muutaman kerran OK ja sitten jää vilkut palamaan kiinteästi, eikä vilkuta enää. Pikagooglauksella kattelin, missä vilkkurele voisi olla... Ja sitten Alfaowner ja alfa156netin keskustelut viittaisivat paikkaan ohjausakselin alla, ja RATIN IRROITTAMISTA vaativaa homma????? Tosin joku oli tuolla sen saanut vaihdettua ilmankin...
Joka tapauksessa, mistä rele - paljonko se maksaa - ja onko jollakulla tietoa varmuudella sen sijainnista? eLearn taas ei tykkää minusta, yllättäen...
Talvella kovilla pakkasilla vilkkureleestä tuli "hiiri", sanoi "Sviik Sviik Sviik Svik" vilkkua käytettäessä. Lämmetessä ääni katosi - ajattelin jo tuolloin, että kyseessä on todnäk vilkkurele joka on menossa.
Noh, säiden lämmettyä äänet katosi.
Paitsi nyt sitten aina välillä, hyvin satunnaisesti, vilkkurele "kuolee". Eli vilkun kun laittaa päälle, vilkuttaa muutaman kerran OK ja sitten jää vilkut palamaan kiinteästi, eikä vilkuta enää. Pikagooglauksella kattelin, missä vilkkurele voisi olla... Ja sitten Alfaowner ja alfa156netin keskustelut viittaisivat paikkaan ohjausakselin alla, ja RATIN IRROITTAMISTA vaativaa homma????? Tosin joku oli tuolla sen saanut vaihdettua ilmankin...
Joka tapauksessa, mistä rele - paljonko se maksaa - ja onko jollakulla tietoa varmuudella sen sijainnista? eLearn taas ei tykkää minusta, yllättäen...
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Esmes autosähköliikkeestä uusi rele. Malli tiskille mukaan. Tai motonettiin tms.
Lonkalta hinta-arvio olisi 5-10€.
Rattiakselin alapuolella on. Saatoi riittää alemman muovin poisto, jotta sen näkee.
Kärkipihdeillä tai kahdella ruuvarilla nitkuttamalla sain pois. Sormet ei oikein mahdu sinne.
Omasta vaihdoin kun alkoi vilkutusnopeus hiipumaan. Käytetyn monitoimiviiksipaketin mukana onneksi tuli ehjä.
Lonkalta hinta-arvio olisi 5-10€.
Rattiakselin alapuolella on. Saatoi riittää alemman muovin poisto, jotta sen näkee.
Kärkipihdeillä tai kahdella ruuvarilla nitkuttamalla sain pois. Sormet ei oikein mahdu sinne.
Omasta vaihdoin kun alkoi vilkutusnopeus hiipumaan. Käytetyn monitoimiviiksipaketin mukana onneksi tuli ehjä.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
No nyt sitten vaivaa alfoissa kuulemma laajalti koettu vika, nimittäin sähkövika
Mulla on meinaan nyt semmoinen onkelma että osa sähkölaitteista on poissa pelistä, joskus..
Eli kun tämä vika iskee päällensä, ei toimi:
Ilmastointi, pyyhkijät/pissapoika, ajovalot/pitkät valot, puhallin sisällä, sähkölasit, vilkut (paitsi hätävilkkukatkaisijasta), sekä tripin nollaus/kautta lämpömittari näppäin!
Pisempään seisottuaan, esim yön yli, kaikki pelaa niinkuin pitääkin, sitten kun auton sammuttaa ja laittaa uudestaan käyntiin, vika ilmenee.
Tänään tosin huomasin semmoisen seikan että virrat kun laittaa päälle, kaikki pelaa mutta kun kaikki varoitusvalot taulusta sammuvat niin samoihin aikoihin melkeen pimenee nämä muutkin laitteet
Tuon jälkeen koitin ottaa virrat pois päältä ja laittaa takaisin, taas pelasi... Sitten auto käyntiin ja aina vaan toimii, parinkymmenen sekunnin päästä pimeni taas.. Sammutin ja valot välähti taas hetkeksi päälle sammutuksen aikana
Mikä ihme tälläista voi aiheuttaa, joku rele?
Sen verran olen tätä kerennyt autodatasta ja elearnista tutkimaan että näillä kaikilla on sama maadoitus piste.
Katsoin kaikki maadoitukset, kunnossa olivat..
Myöskin ilmastoinnilla ja pyyhkijöillä on joku sama rele, autodata nimesi sen "sytytyksen lisävirtapiirien releeksi".
Ei enää kauheesti aikaa korjailla tätä, pitäis alle parin viikon päästä päästä tällä vehkeellä suorittamaan inssi ajo
Mulla on meinaan nyt semmoinen onkelma että osa sähkölaitteista on poissa pelistä, joskus..
Eli kun tämä vika iskee päällensä, ei toimi:
Ilmastointi, pyyhkijät/pissapoika, ajovalot/pitkät valot, puhallin sisällä, sähkölasit, vilkut (paitsi hätävilkkukatkaisijasta), sekä tripin nollaus/kautta lämpömittari näppäin!
Pisempään seisottuaan, esim yön yli, kaikki pelaa niinkuin pitääkin, sitten kun auton sammuttaa ja laittaa uudestaan käyntiin, vika ilmenee.
Tänään tosin huomasin semmoisen seikan että virrat kun laittaa päälle, kaikki pelaa mutta kun kaikki varoitusvalot taulusta sammuvat niin samoihin aikoihin melkeen pimenee nämä muutkin laitteet
Tuon jälkeen koitin ottaa virrat pois päältä ja laittaa takaisin, taas pelasi... Sitten auto käyntiin ja aina vaan toimii, parinkymmenen sekunnin päästä pimeni taas.. Sammutin ja valot välähti taas hetkeksi päälle sammutuksen aikana
Mikä ihme tälläista voi aiheuttaa, joku rele?
Sen verran olen tätä kerennyt autodatasta ja elearnista tutkimaan että näillä kaikilla on sama maadoitus piste.
Katsoin kaikki maadoitukset, kunnossa olivat..
Myöskin ilmastoinnilla ja pyyhkijöillä on joku sama rele, autodata nimesi sen "sytytyksen lisävirtapiirien releeksi".
Ei enää kauheesti aikaa korjailla tätä, pitäis alle parin viikon päästä päästä tällä vehkeellä suorittamaan inssi ajo
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei varmaan täysin mystinen vika mutta sähkövika kuitenkin. Eli Alfa polttaa kuljettajan puolen ajovalon sulaketta. Polttimo pitäis olla ehjä (vaihdoinkin eka uuteen kun luulin polttimon palaneen). Mitäköhän muuta sähköhilpettä mahtaa olla ton 20A sulakkeen takana?
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Oletko jmc tarkistanut sen legendaarisen takaluukun johdot siitä mustan muovin sisältä?
molex to sata, lose all your data.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
On se kyllä kumma, kun oma JTS pukkaa 4/5 kerrasta P0430-vikakoodia aina samalla tieosuudella Keravalta Järvenpäähän. Rajoitus on 60 km/h eikä ole väliä ajanko 4- vai 5-vaihteella. Tuntuu vaan jatkuvasti ilmoittelevan sitä koodia tuolla pätkällä. Joskus kauppareissulla jos jaksan kuitata koodin pois parkkihallissa, niin eiköhän se jo paluumatkalla pompsahda kojetauluun taas. Mitähän ihmettä tämäkin nyt sitten on?
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^^tulihan sekin tarkastettua. Tämän sähkövian aiheutti virtalukon pohja
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re:
Tämän ominaisuuden minäkin olen huomannut, mutta muuta mystistäpä ei sitte ole ollutkaan.TommiS kirjoitti:156 V6 -03:
Mikäli ei käytä valomuista (räppää valot päälle viiksestä startin jälkeen), syttyy ajovalojen sytyttämisen yhteydessä usein myös takasumuvalo...
Tätä ei siis tapahdu aina ko. operaation yhteydessä. Weird.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Taas vaihteeksi kattovalot palavat aina seiskavitosessa. Vaihdoin ledit tilalle n. kuukuausi sitten ja viikko sitten akku oli ladattu ja nyt lähes tyhjä. Akku ottaa vastaan virtaa jne joten vaikuttaa toimivalta eli kai siellä jokin tyhjentää akun mutta en uskonut ledien voivan tyhjentää akkua viikossa Onkohan syy jossain ihan muualla?
Through difficulties to defeat
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ehkä miljoonas kerta, kun tätä kysytään...
Mitkä ovat polttimot, jotka menevät puhaltimen säätöjen taustavaloiksi, eikö tuo ole myös tolkuton operaatio vaihtaa ne?
Tarinaa, miksi kysyn:
Minulla oli naftamittarin ja lämpömittarin taustavalo pimeänä. Naftamittarinkin valo toimi toisinaan.
Hommasin siis 3kpl muovikannassa olevia 1,2W lasikantoja, joiden piti käydä suoraan. No ei käynyt.
Joka tapauksessa alkutilanne oli tämä:
- Nafta/Lämpömittarin taustavalot pimeänä, kellon ja lämmönsäädön sekä tuhkakupin valot toimi.
- Nafta/lämpömittarin taustavalot vaihdettuna, kellon taustavalot (molemmat) pimeänä. Vaihdoin vielä toisen näistä...
Paketti kasaan ja ihailemaan, kuinka nyt palaa edes vähän jotain valoa vähän joka puolella. Kunnes ajoon lähtiessä: Se pirun puhaltimen lämmönsäädön taustavalo pimeni. Alkoi harmittamaan. Lisäksi huomasin, että tuhkakupin taustavalo on nyt pimeänä - mutta tämäkään ei ole näin yksiselitteistä, koska nyt tupakansytytin toimii (?!?!"¤#). Aikaisemmin se siis pompahti ylös ennen kuin langat hehkuivat punaisena, nyt ne hehkuvat punaisena kun se pompahtaa. Aikasemmin piti vaan rankasti kädellä painaa, jotta sai hehkumaan... Erona aikasempaan on tosiaan se, että nyt se tuhkakupin taustavalo on pimeänä.
Ajatuksia?
Mitkä ovat polttimot, jotka menevät puhaltimen säätöjen taustavaloiksi, eikö tuo ole myös tolkuton operaatio vaihtaa ne?
Tarinaa, miksi kysyn:
Minulla oli naftamittarin ja lämpömittarin taustavalo pimeänä. Naftamittarinkin valo toimi toisinaan.
Hommasin siis 3kpl muovikannassa olevia 1,2W lasikantoja, joiden piti käydä suoraan. No ei käynyt.
Joka tapauksessa alkutilanne oli tämä:
- Nafta/Lämpömittarin taustavalot pimeänä, kellon ja lämmönsäädön sekä tuhkakupin valot toimi.
- Nafta/lämpömittarin taustavalot vaihdettuna, kellon taustavalot (molemmat) pimeänä. Vaihdoin vielä toisen näistä...
Paketti kasaan ja ihailemaan, kuinka nyt palaa edes vähän jotain valoa vähän joka puolella. Kunnes ajoon lähtiessä: Se pirun puhaltimen lämmönsäädön taustavalo pimeni. Alkoi harmittamaan. Lisäksi huomasin, että tuhkakupin taustavalo on nyt pimeänä - mutta tämäkään ei ole näin yksiselitteistä, koska nyt tupakansytytin toimii (?!?!"¤#). Aikaisemmin se siis pompahti ylös ennen kuin langat hehkuivat punaisena, nyt ne hehkuvat punaisena kun se pompahtaa. Aikasemmin piti vaan rankasti kädellä painaa, jotta sai hehkumaan... Erona aikasempaan on tosiaan se, että nyt se tuhkakupin taustavalo on pimeänä.
Ajatuksia?
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kiristä niitä polttimon kannan kontakteja ennen asennusta kireemmälle jotta sovitus "piirilevyyn" on tiukempi.kato myös onko vanha polttimo tehnyt naarmun kontaktipintaan,tällöin ei välttämättä toimi eli kevyesti tinaa pintaan voi auttaa. Tupakan sytkärin pohja kannattaa putsata/kato onko pinnit löysällä liittimessä. Ja aina ennen kun mitään kasataan,tarkastetaan et vaihdetut polttimot toimii,ite usein myös heiluttelen/koputtelen säätimiä tms jotta näkee onko kontakti oikeesti hyvä. Polttimoiden kontaktien pinta-ala kun on niin naurettavan pieni et pätkii helposti.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ja vaihtaa kaik polttimot kerralla. Liki palanut ei kovin kummoista kolausta tarvi rikkoontuakseen.
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Alfa on selkeästi mustasukkainen. Rupesi synnärin pihalla väittämään et vasen etuparkki ei palaisi. No eihän se palanut. Kotimatkalla syttyi taas ja toiminut sen jälkeen vaivattomasti. Nyt ainakin tuli todistettua että tämä auto on nainen.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Vuoden verran on palanut 155:n jarruvalojen palaneisuudesta kertova merkkivalo keskikonsolissa. Kun jarrua painaa valo sammuu ja syttyy poljin ylhäällä, valot toimii normaalisti, mikäs mahtaa olla vikana? Korjaustoimena on ollut nyt musta ilmastointiteippi, joka toimii parin muunkin valon pimentäjänä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
155:n järjestelmä on itselleni totaalisen hukassa. Mutta ainakin joskus nähty moinen ongelma tuoreemmassa italialaisessa, jossa syynä oli jarruvalokatkaisijan nastojen taittuminen "jotenkin oudosti", tarkemmin en valitettavasti osaa sanoa - homma korjaantui vaihtamalla katkaisija, joka maksoikin jonkun kymmenkunta euroa.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Jarruvalokatkaisijaan tuo viittaisi. Valvontasysteemi (ainakin Lanciassa, eiköhän 155:n ole samalta pöydältä) vahtii myös katkaisijan kuntoa, ja ex-Themassa katkaisijan hapettuminen sai valon käyttäytymään noin. Nyt en muista, kuinka systeemi varoittaa, jos molemmat jarruvalot on palaneet, mutta pieni mahdollisuus on, että takavalojen maadoitusongelmat provosoisivat sen käyttäytymään noin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ainakaan valojen toimivuudessa ei ole ollut moittimista, joten voisi olla tuo jarruvalokatkaisin. Tuo voisi myös aiheuttaa sen, että joskus cruise tippuu itsekseen pois päältä.
Viimeksi muokannut VMTD, 26 Syys 2014, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Re:
Juu hämmästyin taas kun yksi aamu nimittäin OLI sumua ja käyntiin laittaessa takasumarit kytkeytyi automaattisesti päälle. Sumuttomin aamuina ei..paitsi joskus ihan satunnaisesti on sama ilmiö tapahtunu. Jumalaut tällä autolla ON oma tahto ja kaipaa huomiota osakseen,,,täytysköhän alkaa jopa juttelemaan sille ajaessa..vastaiskohankabanossi kirjoitti:Tämän ominaisuuden minäkin olen huomannut, mutta muuta mystistäpä ei sitte ole ollutkaan.TommiS kirjoitti:156 V6 -03:
Mikäli ei käytä valomuista (räppää valot päälle viiksestä startin jälkeen), syttyy ajovalojen sytyttämisen yhteydessä usein myös takasumuvalo...
Tätä ei siis tapahdu aina ko. operaation yhteydessä. Weird.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Onko niissä sun ledeissä se canväylä vastus? Jos ei ole niin juuri noin ne tekee...ei sammu.Naamapalmu kirjoitti:Taas vaihteeksi kattovalot palavat aina seiskavitosessa. Vaihdoin ledit tilalle n. kuukuausi sitten ja viikko sitten akku oli ladattu ja nyt lähes tyhjä. Akku ottaa vastaan virtaa jne joten vaikuttaa toimivalta eli kai siellä jokin tyhjentää akun mutta en uskonut ledien voivan tyhjentää akkua viikossa Onkohan syy jossain ihan muualla?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Tämä. Sama juttu oli pojan Mitsussa, kun ensin cruise alkoi tippua pois ja sitten kokonaan toimimattomaksi. Vähän aikaa tästä niin jarruvalot jäivät päälle koko ajaksi. Katkaisin oli kyllä ihan yhteenhitsautuneen näköinen möykky 260 tkm:n ja 14 v:n kohdalla... uusi maksaa sitten hiukan enemmän kuin katkaisimet ilman niitä cruisen "nappiantureita" , olikohan 25-30 eur Mitsuun.VMTD kirjoitti:Ainakaan valojen toimivuudessa ei ole ollut moittimista, joten voisi olla tuo jarruvalokatkaisin. Tuon voisi myös aiheuttaa sen, että joskus cruise tippuu itsekseen pois päältä.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
^^Ei kai seiskaviitosessa ole can väylää.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Ei oo niissä ledeissäkään, markkinamies on vaan keksinyt hienon nimityksen. Mutta melko kummalliselta kuulostaisi sellainen kytkentä, että sähköt jää päälle jos kuormaa ei ole ollut tarpeeksi, joten tuskin on tuosta kiinni. Toisaalta, se on Alfa .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- SaQ
- Viestit: 25
- Liittynyt: 26 Tammi 2014, 20:34
- Car(s): 147 2.0 Selespeed
Nissan Skyline R33
Renault Laguna 1.8
Mitsubishi Lancer GLX 1.6
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Itellä oli samaa ongelmaa ja rupes vähän matkaakin ärsyttään kun koko ajan piippas että lamppu pimeänä ja sitten korjaantui ja taas piippas uudelleen ettei palaisi Vika korjaantui kun runttasi parkin johtoja lampun kantaan paremmin kiinni. Eipä ne johdot mihinkään liikkunu, mutta ilmeisesti pientä kosketushäikkää oli ja tärinästä kontakti sitten katkeiliShuttle kirjoitti:Alfa on selkeästi mustasukkainen. Rupesi synnärin pihalla väittämään et vasen etuparkki ei palaisi. No eihän se palanut. Kotimatkalla syttyi taas ja toiminut sen jälkeen vaivattomasti. Nyt ainakin tuli todistettua että tämä auto on nainen.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Kyl se mahollista on näis uudemmissa.. 75 tosiaan ei liene väyläohjattu..Polforea kirjoitti:Ei oo niissä ledeissäkään, markkinamies on vaan keksinyt hienon nimityksen. Mutta melko kummalliselta kuulostaisi sellainen kytkentä, että sähköt jää päälle jos kuormaa ei ole ollut tarpeeksi, joten tuskin on tuosta kiinni. Toisaalta, se on Alfa .
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Uudemmissa on enemmän ongelmana valonvahti, jolla silläkään ei varsinaisesti ole mitään tekemistä CAN-väylän olemisen tai olemattomuuden kanssa (toki se voi jutella auton muille tietojärjestelmilel CANin kautta). Se vaan vahtii että polttimolle menee tarpeeksi (muttei liikaa) virtaa että sen voidaan uskoa palavan oikein. Se vastus niissä "CAN"-ledeissä on ledin rinnalla tuomassa lisäkuormaa ja syömässä ledin energiasäästön tuota järjestelmää hämätäkseen.
Toinen hauska efekti on mm. Saab 9-3:n aktiivinen polttimovahti, joka tarkkailee polttimoita myös niiden ollessa sammuksissa syöttämällä lyhyitä jännitepulsseja. Hehkulanka kun ei tuohon ehdi reagoida kunnolla niin sitä ei silmällä näe, mutta jotkut ledit vilkkuu kivasti (esmes pakkipolttimot voi vilkkua eteenpäin ajaessa, jos on vaihdettu lediä tilalle). Tätähän auto voi teoriassa tehdä myös sammuksissa ollessaan, joten parkissa olevan auton tarvike-led-polttimoiden vilkkumista ei välttämättä kannata ihmetellä .
Tokihan sekin, että pistetään sähkö päälle eikä ikinä sammuteta sitä jos kuorma ei nouse tarpeeksi, on mahdollista, mutta lähinnä järjetöntä, joten melko utopistisen kuuloinen efekti. Toki jos joku kertoo mulle järkevän syyn miksi näin tehtäisiin niin voin pyörtää mielipiteeni järjettömyydestä.
Toinen hauska efekti on mm. Saab 9-3:n aktiivinen polttimovahti, joka tarkkailee polttimoita myös niiden ollessa sammuksissa syöttämällä lyhyitä jännitepulsseja. Hehkulanka kun ei tuohon ehdi reagoida kunnolla niin sitä ei silmällä näe, mutta jotkut ledit vilkkuu kivasti (esmes pakkipolttimot voi vilkkua eteenpäin ajaessa, jos on vaihdettu lediä tilalle). Tätähän auto voi teoriassa tehdä myös sammuksissa ollessaan, joten parkissa olevan auton tarvike-led-polttimoiden vilkkumista ei välttämättä kannata ihmetellä .
Tokihan sekin, että pistetään sähkö päälle eikä ikinä sammuteta sitä jos kuorma ei nouse tarpeeksi, on mahdollista, mutta lähinnä järjetöntä, joten melko utopistisen kuuloinen efekti. Toki jos joku kertoo mulle järkevän syyn miksi näin tehtäisiin niin voin pyörtää mielipiteeni järjettömyydestä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Taisi löytyä syy jostain ihan muualta. Kojelaudan alla polkimien yläpuolella olevat johdot kosteita kuin myös verhoilut jne. Ilmeisesti kuraa täynnä ja tukossa tuulilasin alapuolella olevat tyhjennysreijät joten lykkää vedet kojelaudan takaa sisään. Taitaa mennä omaan piikkiin kun ei ole ajoissa tajunnut putsataNaamapalmu kirjoitti:Taas vaihteeksi kattovalot palavat aina seiskavitosessa. Vaihdoin ledit tilalle n. kuukuausi sitten ja viikko sitten akku oli ladattu ja nyt lähes tyhjä. Akku ottaa vastaan virtaa jne joten vaikuttaa toimivalta eli kai siellä jokin tyhjentää akun mutta en uskonut ledien voivan tyhjentää akkua viikossa Onkohan syy jossain ihan muualla?
Through difficulties to defeat