Alfa Romeo -innovaatiot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Hei
Kun näyttää siltä, että perinteikäs valmistaja on tienhaarassa eli joko GM:n huomassa uusia tuotteita saadaan myyntiinkin asti
tai sitten nousee lappu luukulle niin mieleen juolahti koostaa yhteen säikeeseen AR:n innovaatioita.

Eli teknisiä tms. läpimurtoja, joissa AR:llä oli 1- maailmassa kilpa-tai katuautoissa.

Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat :-D ... varmaan paljon muutakin löytyy.

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... D2=&d=ptxt
Tuolla AR:n jenkkipatentteja...


JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mitäs tekemistä GM:llä nyt on minkään kanssa?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ joo , typovirhe ... CHRYSLER-DODGE-PLYMOUTH-JEEP - huomassa piti sanovani :)

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko Fiat siirtänyt Alfan Chryslerin alaisuuteen organisaatiossa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tänäänpä ollaan eksakteja ... :-D "huomassa" tarkoitan tässä FIAT Groupin tuotanto- ja markkinointipyrkimyksiä varsinkin Pohjois-Amerikkaan hyödyntäen CHRYSLER-DODGE-PLYMOUTH-JEEP - verkostoa ja diilereitä. Ugh... niitä innovaatioita tässä vain fundeerasin... :roll:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Itse en tähän ketjuun osaa heittää mitään Alfan innovaatioita, mutta mielenkiinnolla kuuntelen jos ja kun joku muu tietää. Varmasti löytyy paljon kiinnostavia keksintöjä historian varrelta. Oliko muuten 156 ensimmäinen henkilöauto jossa oli commonrail-diesel?
Tein itse - säästin

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja MP »

Alfa oli ilmeisesti eka autonvalmistaja, joka käytti muuttuvaa venttilien ajoitusta sarjatuotantoautoissa. Itse keksintö taitaa olla höyrykoneajalta.

Samoten tuo TwinSpark taitaa olla sarjatuotantoautoissa ekoja ja melkein ainoitakin käytettyjä tuplatulppasysteemejä. Joku Honda on ainakin, missä samaa on käytetty. Sama keksintö tais olla laajemmin käytössä vanhoissa lentokoneenmoottoreissa.

AIka kauan on ollu Twin Cam moottoriakin tarjolla - vuodesta 1954. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Twin_Cam_engine Ei kuitenkaan tätäkään ole keksitty. Itse asiasa vaikuttaa, että ekä tuplanokilla ollut Alfan kone olikin jo 1928 ja ei siis kilpa-autossa, missä jo aiemmin.
Viimeksi muokannut MP, 19 Helmi 2014, 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Lieneekö oikeasti mitenkään Alfan innovaatio, mutta ensimmäinen common rail -diesel henkilöautoissa oli 156:ssa.
Joten perinteitä on siis tuolla öljypoltinpuolellakin.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja MP »

Olen ymmärtänyt, että Fiat kehitti ekan commonrailin ja rahan puutteessa möi teknologian Boschille joka kehitti sen sitten eteenpäin/valmiiksi.
MP

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Vainio »

-97 156 oli tosiaan ensimmäinen auto jossa oli commonrail käytössä.
Mersu taisi olla seuraavana.
Mitenkäs noitten sähköisesti ohjattujen venttiilien kanssa olikaan? Multiairissa taitaa olla semmoiset ja taisi olla kanssa fiatin/bmw kehitelmiä, mutta missä ne oli ensimmäisenä käytössä?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Pasi »

http://pdfpiw.uspto.gov/.piw?Docid=0514 ... first+page

Siis onko tämä patentti auton istuimista? :crazyeyes:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Aquatica kirjoitti:JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
Mitsubishi carisma oli Euroopan markkinoilla ekana tässä hommassa.

Mutta jos se lasketaan keksinnöksi niin alffa 164 oli ensimmäinen dieselhenkilöauto (sarjavalmisteinen)
joka kulki yli 200kmh.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Aquatica kirjoitti:JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
Gutbrod
VMP

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

Eipä tuolla alffan nimi kovinkaan monella rivillä komeile.

Ainoa taisi olla tuo common rail diesel.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Seison korjattuna. Mistähän tuon sain päähäni? Noh, joo. :)

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vainio kirjoitti:-97 156 oli tosiaan ensimmäinen auto jossa oli commonrail käytössä.
Mersu taisi olla seuraavana.
Mikä ei suinkaan estänyt mersua mainostamasta tekelettään maailman ensimmäisenä. :lol:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Vai olisikohan se nyt ollut Croma?

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

MP kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että Fiat kehitti ekan commonrailin ja rahan puutteessa möi teknologian Boschille joka kehitti sen sitten eteenpäin/valmiiksi.
Ehei, ekaksi commonrailin väänsivät ajoneuvokäyttön japanilaiset, mutta silloin puhuttiin kuorma-autosta.
Eli on voinut olla laivamoottoreissa tms. käytössä jo tuotakin ennen...

Fiat/Alfa oli ensimmäinen henkilöautosovelluksen kehittäjä. Mutta tässäkin on vielä iso ero muutaman prototyypin rakentamisen ja sen välillä, milloin tavan tallaaja voi ostaa tuotteen kaupasta. Siis että saadaan tuotantokustannukset, ominaisuudet (kulutus yms.) ja luotettavuus riittävälle tasolle.

Vrt. kuka kehitti automaattitarkenteisen järjestelmäkameran? Jotta tähän voi vastata, pitää ensin päättää, onko JÄRJESTELMÄ 1 kpl runkoja ja 1 kpl objektiiveja, jotka saa irti toisistaan....

Loppuosa eli kaupallistaminen jäi tosiaan Boschin harteille, kun Fiatilla vissiin loppui kassa kesken. Siinä sivussa sitten tekniikka valui kilpailijoille, vaikka VAGia ihan pikkuisen kampitettiinkin (tekniikkaa ei alkuun saanut käyttää alle 2 l moottoreissa -> piti kehittää pumppusuuttimet).

Edit: alfaromeo.com väittää, että 156 oli myös 1. monivaiheisella yhteispaineruiskutuksella varustettu auto (1.9 MultiJet) 2003. Ja nythän meillä on jo Multijet2, jonka eroista aiempaan en kuitenkaan ole ihan päässyt kentälle.

Mutta ehtaa Fiat/Alfa tekniikkaa edustaa MultiAir, joka on aivan eri juttu kuin BMW:n, Toyotan tms. mekaaniset venttiilinnoston säädöt.
Viimeksi muokannut insinörtti, 19 Helmi 2014, 19:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu, mersu sai vähän kuulla markkinoinnistaan. Fiatti,kun möi jo (lähes) valmiin commonrailin boschille, niin kaupan ehtona oli jotta alfassa se on ensiksi ja puoli vuotta eroa seuraaviin.
Eikös commonrailikin ole jostain 60 luvulta? Sveitsistä? Noi japsit tais ulostaa joskus -95 mekaanisena ka-motin. Fiat-gruppon proto tais olla tuota ennen ja elektronisena. Eli ehtaa Fiatin tekniikka on myös tuo yhteispaineruiskutus.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vainio kirjoitti:Mitenkäs noitten sähköisesti ohjattujen venttiilien kanssa olikaan? Multiairissa taitaa olla semmoiset ja taisi olla kanssa fiatin/bmw kehitelmiä, mutta missä ne oli ensimmäisenä käytössä?
Edit: otetaas kokonaan uusiks.
www.autowiki.fi kirjoitti:Ensimmäiset kokeilut muuttuvalla venttilien ajoituksella ja nostolla teki GM. Ensimmäisen toimivan järjestelmän, joka sisälsi myös noston säädön, teki Fiat. Sen kehitti Giovanni Torazza 1970-luvulla. Järjestelmä käytti hydraulipainetta säätämiseen. Tyypillinen aukiolon säätöalue oli 37 %.

Ensimmäinen käytössä ollut järjestelmä oli vuoden 1980 Alfa Romeo Spiderissa, joka sekin toimii öljynpaineen avulla. Tässä järjestelmässä muuttui vain venttiilien ajoitus.
BMW:n Valvetronic "First introduced by BMW on the 316ti compact in 2001"
http://sycomoreen.free.fr/imgs/IMAGES/a ... tronic.jpg
lienee ensimmäinen "kaasuläpätön" muuttuvalla venttiilinnostolla varustettu auto. Nostoa säätävän himmelin lisäksi siinä on myös ajoituksenmuuntimet nokka-akselien päissä. Eli kohtuu kivasti nippeleitä rassaajien iloksi :P

Toyotan näkemys samasta aiheesta, 2007
http://www.autozine.org/technical_schoo ... atic_4.jpg

1.4 MultiAir, patentoitu 2002 ja tuotantoon 2009
http://media.caranddriver.com/images/09 ... 80x782.jpg

Erona edellisiin
  • - vain 1 nokka-akseli, joka käyttää pakoventtiileitä suoraan
    - imuventtiileitä liikutellaan hydrauliikalla, joka sylinteriä kohti on 1 mäntä/pumppu ja jokaisen imuventtiilin päässä on työsylinteri (2 kpl/pytty)
    - lisänä ABS-jarruista lainattu, nopea, solenoidiventtiili, jolla voidaan vuodattaa painetta pois, jolloin saadaan aikaiseksi mm. rajoitettu nosto, viivästetty avautuminen ja aikaistettu sulkeutuminen
MultiAir yksikkö hoitaa siis sekä venttiinnoston säädön (=korvaa kaasuläpän) että ajoituksenmuuntimen hommat! Toki pakopuoli on ihan perinteinen eikä imupuolellakaan pysty mitä tahansa temppuja tekemään - venttiilin maksiminoston ja ajoituksen määrää imunokan (siis sitä pumppua käyttävän nokan) profiili.

Fiat/Alfa kertoi myös harkinneensa täyselektronista venttiilikoneistoa, jossa venttiileitä liikuteltaisiin magneeteilla tms. (tod. näk. muillakin valmistajilla on tämänsuuntaista kehitystyötä ollut), mutta se katsottiin tässä vaiheessa vielä liian ufoteknologiaksi massatuotantoon.

Edit²: hieman iltalukemista http://www.schaeffler.com/remotemedien/ ... _18_en.pdf
Viimeksi muokannut insinörtti, 20 Helmi 2014, 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja V6 »

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... tions.html


Alfa Romeo tested one of the very first electronic injection systems (Caproni-Fuscaldo) in Alfa Romeo 6C2500 with "Ala spessa" body in 1940 Mille Miglia. The engine had six electrically operated injectors and were fed by a semi-high pressure circulating fuel pump system.


noissa on aika vaikea sanoa aina kuka oikeasti oli ekana missäkin, ajovalon listaa ei kannata heti uskoa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja palkus »

Se on muuten kohtuullisen kovettu lista, mitä Alfa Romeo+Fiat+Lancia on tehny autojen kehityksen eteen. Siinä on oikeasti vähän jo peittoamista tyynenmeren saaristolle ja muillekin. :)

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Multiairista löytyy tosiaan pramea esittelyvideo youtubesta missä selvitetään sen toimintaa.
Muistelen, kuitenkin että jossain vastaavassa autohenkisessä videopätkässä oli kuvaa fiatin labrasta jossa oli testauksessa joku piezosähköinen venttiilisysteemi. Ei siis nokka-akseleita ollenkaan. Vielä kun jostain löytäis sen videopätkän jostain muistikuvien tueksi.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Alfa-Romeo patentit by google patents. 24 900 kpl.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jiitee kirjoitti:

Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat :-D

JT
Cheva Berettassa oli 80-luvulla kahvat "piilotettuna" b-pilariin ja Mk1 Unossahan oli myös eräänlaiset piilokahvat.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

^ Eiköhän tuossa tarkoiteta takaoven kahvoja ja 4-ovisissa Unoissa on ihan normaalit kahvat :wink: 2-ovisissa Unoissa on sitten ne "piilotetut" vivut, myös Mk2:ssa... Berettassakin oli kyseessä etuoven kahvat.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Keltsi kirjoitti:^ Eiköhän tuossa tarkoiteta takaoven kahvoja ja 4-ovisissa Unoissa on ihan normaalit kahvat :wink: 2-ovisissa Unoissa on sitten ne "piilotetut" vivut, myös Mk2:ssa... Berettassakin oli kyseessä etuoven kahvat.
Juupa noin.

Mites tuo transaxel-periaate , Alfan 159-kilpa-autossako ensin ? Sitten Alfettassako sarjatuotannossa perässä. Porsche tuli myöhemmin 924/944 -malleilla ...


jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ wikistä:

Notable Front-engine, rear-wheel drive layout vehicles with a transaxle design include:
1898–1910 De Dion Bouton
1914–1939 Stutz Bearcat
1929–1936 Bugatti Type 46
1934–1944 Škoda Popular
1950–1958 Lancia Aurelia
1951–1956 Pegaso Z-102
1957–1970 Lancia Flaminia
1961–1963 Pontiac Tempest
1964–1968 Ferrari 275
1963–1968 Ferrari 330
1968–1973 Ferrari Daytona
1972–1987 Alfa Romeo Alfetta..
1974–1987 Alfa Romeo GTV/Alfa Romeo GTV6


Mites Alfan 1914 40/60 GP:n moottori, oliko eka tuplatulppainen/4-venttiiliä per sylinteri DOHC vai ehtikö Peugeot tai Sunbeam siinäkin ensin?

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Jiitee kirjoitti: Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat :-D ... varmaan paljon muutakin löytyy.
JT
Kyllä löyty aiemmin takaovistakin, ainakin Nissan Terranosta, lenkki johtaa -94 mallisen myynti-ilmoitukseen http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_t ... ?ca=10&w=3

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Mut ainoastaan Alfassa se oli hankalasti käytettävä ja turhaa kikkailua?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ja ruma, epätyylikäs (TM/Tuulilasi (en muista kumpi) joskus vuonna 2000 tms), kun taas Seatissa käytännössä rumempi versio täysin samasta asiasta vuonna... 2010? oli "huipputyylikäs edelläkävijä!" ....

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vainio kirjoitti:Muistelen, kuitenkin että jossain vastaavassa autohenkisessä videopätkässä oli kuvaa fiatin labrasta jossa oli testauksessa joku piezosähköinen venttiilisysteemi. Ei siis nokka-akseleita ollenkaan. Vielä kun jostain löytäis sen videopätkän jostain muistikuvien tueksi.
Ymmärtääkseni tällaisesta systeemistä olisi patentti Koenignseggillä.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja HR »

En ole nyt ihan varma näistä kaikista mutta miten olisi vaikkapa:
- Twin Cam AR Grand Prix 1914 (AR siviiliautossa, 6C1500 Sport 1928)
- Tasapainoitusakseli 1922 (AR RL)
- Sytytyspuola 1926
- Nelivaihteinen vaihdelaatikko 1926
- Alumiininen moottorilohko (8C2300) 1931
- Eletroninen sysytys kuten jo tuolla mainittiinkin 1940
- Giulian aitodynaaminen muotoilu neliovisessa sedanissa oli edellä aikaansa samoin kuin monokokki korirakenne
- Alfetta, kevytmetallivanteet vakiona
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ 4-venttiilinen twincam DOHC oli ekana Peugeotilla (L76, 1913). Alfan 4-venasessa twin camissa oli lisäksi tuplatulpat seuraavana vuonna. Jules Goux voitti tolla pösöllä vuoden 1913 Indianapoliksen 500 mailia. Suorituksen aikana Jules veti 6 pulloa samppanjaa kitusiinsa oman todistuksensa mukaan :D

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja V6 »

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... perlatives

first Variable Valve Timing (VVT) engine — 1980 Alfa Romeo Spider 2.0 L[
first passenger car common rail diesel direct injection engine — 1997 Alfa Romeo 156 JTD[43]
The 1967 Alfa Romeo 33 Stradale was the first street-legal automobile with a 6-speed manual, but with a production of 18.
First twin-spark engine - 1914 Alfa Romeo Grand Prix
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

Tämä nyt on vahva OT....

Alfa on ainakin oman kokemuksen mukaan kehittäny ensimmäisenä maailmaassa autoja joita haluaa ajaa ja omistaa pikku puutteista ja ominaisuunsista huolimatta:) vailla minkäänlaista harmia ylläpidon kalleudesta

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja flapjack »

_L_T_V_ kirjoitti:Tämä nyt on vahva OT....

Alfa on ainakin oman kokemuksen mukaan kehittäny ensimmäisenä maailmaassa autoja joita haluaa ajaa ja omistaa pikku puutteista ja ominaisuunsista huolimatta:) vailla minkäänlaista harmia ylläpidon kalleudesta
Toisaalta voisi epäillä että ennen esim 1910 tehdyt kaupaksi menneet autot on väkisin menneet tuohon kastiin järjettömyyden, hankaluuden ja hinnan puolesta. :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Eipäs tainnut olla tuplatulpatkaan Alfa-Romeon keksintö. Peugeotin 1-pyttysessä vuosimallin 1908 Grand Prix monsterissa oli nimittäin 3 sytytystulppaa ja 6 venttiiliä (3/3)! Ton lukaisin just Cecil Cluttonin, Cyril Posthumusin ja Denis Jenkinsonin kirjasta The Racing Car.

Sivuventtiileistä taisi kyllä olla kyse. Tän ketjun mukaan triplatulpat olisi olleet Voiturettemallissa, mutta tuplatulpatkin on olleet kuitenkin jo 1909 Peugeotilla käytössä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pasi kirjoitti:http://pdfpiw.uspto.gov/.piw?Docid=0514 ... first+page

Siis onko tämä patentti auton istuimista? :crazyeyes:
Joo, Alfa keksi laittaa autoon penkit :D Taitaa tuo patentti liittyä lähinnä istuimen mekanismiin.

Noista piilokahvoista sen verran, että on niitä takuuvarmasti ollut muillakin jo ennen sataviiskutosta, mutta sen jälkeenhän ne alkoi yleistyä enempi muillakin merkeillä (Peugeot, Honda jne...).

Fiat Coupessakin on piilokahvat. Ei takaovissa, mutta takimmaisissa ovissa kuitenkin :wink:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alfan "piilokahvat" olivat aikast omanlaiset kuitenkin, koska sormitila on myös siinä ovessa eikä "karmissa". Nämät myöhemmät muiden merkkien sovellukset ovat kyllä niin suoria kopiota kun vaan voi. Vaikea on myös käsittää, etä mikä niiden käytössä olisi vaikeaa, ovat sitäpaitsi aina puhtaat, kun kurapaska ei nouse niihin. En ole vielä paskaksikaan saanu vaikka takaovia käytän jatkuvasti. Toki, jos tiiviste on jäätyny kiine, niin en ole apinanraivolla siittä kiskonut, vaan avittanut sormenpäillä oven reunasta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eli jossain vaiheessa Alfalla oli lämppärinpuhaltimen merkkivalo, kun se on niin hiljainen että ei muuten tiedä onko päällä. Palaa sen kirkkaammin mitä suurempi nopeus käytössä. Eli kyseessä on ensimmäisiä puhallinmoottorinsähköpiirindiagnoosivaloja. Jos valo palaa mutta sukat ei pyöri jaloissa on moottori rikki, jos valokaan ei pala niin syöttö puolella vikaa. Ja jos sukat pyörii ja valo ei pala niin poltin rikki. Näkee jopa suoraa käytetyn puhallinnopeuden ja toimiiko säätövastus. Edistyksellistä, sanoisin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo mittariston paraatipaikan uhraaminen isolle lämppärin puhaltimen merkkivalolle on kyllä hieno veto :-D

Mainita pitää myös Seiskavitosen varoitusvalon varoitusvalo. Eli jos joku varoitusvalo ei toimi, siitä syttyy erillinen varoitusvalo!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Rasvis kirjoitti:Mainita pitää myös Seiskavitosen varoitusvalon varoitusvalo. Eli jos joku varoitusvalo ei toimi, siitä syttyy erillinen varoitusvalo!
Nerokasta!!!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^^ ja ^^^ :lol:

Tuttuja innovaatioita molemmat. Ja Seiskafemmassa varoitusvalon varoitusvalo jopa tuikitarpeellinen. :mrgreen:

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Aquatica kirjoitti:JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
The JTS engine (Jet Thrust Stoichiometric) is a gasoline direct injection engine produced by Alfa Romeo. (Wikipedia)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ykköskoppaiseen Avensikseen sai 2.0 D4 - bensakonetta ennen Alfaa. D4 on siis suorasuihku, mikäli oikein muistelen. Luopuivat siitä kylläkin myöhemmin.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja mattijus »

m.sa kirjoitti:Ykköskoppaiseen Avensikseen sai 2.0 D4 - bensakonetta ennen Alfaa. D4 on siis suorasuihku, mikäli oikein muistelen. Luopuivat siitä kylläkin myöhemmin.
Se tojotakin on varmaan lanseerattu tuon Gutbrodin jälkeen.
VMP

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkohan Alfa 75 edelleen ainoa auto missä ollut täysin portaattomasti säädettävä istuinlämmitys kummassakin etuistuimessa? Taisi tosin olla Ruotsin maahantuojan asentamia mutta varmasti Alfan siunaamia. Ainakin teholtaa ja toimivuudeltaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Alfa Romeo -innovaatiot

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Japanese automaker Mitsubishi gets to claim "first" honors for making a GDI for a mass-market consumer vehicle.

ja JTS onkin Alfan oma suoraruisku moottori, Toyotal ja muil varmaa omansa... Vai?
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Vastaa Viestiin