Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Valvoja: Moderators
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Kuinkas monelta on porsinut noi pyöränlaakerit ja ovatko korkanneet millä kilometreillä?
Omasta menee edestä oikealta laakeri (Deltassa käytin tänään diagnoosissa, kun alkoi kuulumaan autoon kuulumatonta vaimeaa ujellusta). 63tkm se kesti. Varmaan saksalaisia laakereita...
Ja tuo vaihto menee muutes takuuseen (kiittää ja kumartaa 5 vuoden takuuta).
Omasta menee edestä oikealta laakeri (Deltassa käytin tänään diagnoosissa, kun alkoi kuulumaan autoon kuulumatonta vaimeaa ujellusta). 63tkm se kesti. Varmaan saksalaisia laakereita...
Ja tuo vaihto menee muutes takuuseen (kiittää ja kumartaa 5 vuoden takuuta).
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Oikea etu 80tkm, 160€ omaan piikkiin.
Viimeksi muokannut Maunu, 03 Helmi 2011, 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Jos laakeri on helppo vaihtaa kotipihalla, niin autossa ei kai ole mitään vaikeaa.Manukki kirjoitti:Jos auto on yli satkun ajettu ei mene takuuseen. 116 tkm etu oikealta meni.
Maksoi joku satkun päälle ja helppo homma vaihtaa itse kotipihalla
Haluaisin kyllä tietää miten otit laakerin irti/ja millä laitoit takas?
Itse tein tuon tallissa ja oli ongelmia.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Eihän tuo mikään vaikea homma ole. Keskimutteri auki, itse jouduin katkaisemaan mutterin dremelillä, mutta sekin on noin 10 min homma.
Neljä trox pulttia auki laakerin takaa, vähän v-mäisesse paikassa mutta onnistuu räikällä avata. Laakeri irtoaa käytännössä heti. Sitten vaan uusi paikoilleen ja ajoa. Tunnin kahden homma kotipihassa.
Niin ja tosiaan 159:ssä napa on laakerissa kiinni, joten mitään prässäys hommaa ei tarvi tehdä.
Neljä trox pulttia auki laakerin takaa, vähän v-mäisesse paikassa mutta onnistuu räikällä avata. Laakeri irtoaa käytännössä heti. Sitten vaan uusi paikoilleen ja ajoa. Tunnin kahden homma kotipihassa.
Niin ja tosiaan 159:ssä napa on laakerissa kiinni, joten mitään prässäys hommaa ei tarvi tehdä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Mitä jos kuitenkin puhuttaisi vaan tuosta 159:n pyöränlaakerista joka siis EI ole mikään prässättävä vaan koko napa vaihdetaan.beetta julia kirjoitti:Jos laakeri on helppo vaihtaa kotipihalla, niin autossa ei kai ole mitään vaikeaa.Manukki kirjoitti:Jos auto on yli satkun ajettu ei mene takuuseen. 116 tkm etu oikealta meni.
Maksoi joku satkun päälle ja helppo homma vaihtaa itse kotipihalla
Haluaisin kyllä tietää miten otit laakerin irti/ja millä laitoit takas?
Itse tein tuon tallissa ja oli ongelmia.
Napamutteri auki, satula ja levy pois ja neljä pulttia navan takaa auki.
Eli juuri kuten Maunu asian kuvasi.
Niin ja ei koko autossa kyllä mitään vaikeaa olekkaan, pitäisikö olla?
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Jännä että uusien renkaiden myötä olen tullut siihen päätökseen että jotain ylimääräistä ääntä kuuluu jostain. Vielä entisten loppuun asti ajettujen aikaan ei todellakaan kuulunu mitään ääntä. Olen epätoivoisesti yrittänyt laittaa uusien kesäkumien piikkiin mutta tuntuu että vain vasen etu jossain tietyssä nopeudessa ujeltaa. Ei kaarteissa eikä jarrutuksissa muutu mihinkään. Pidin jotenkin hulluna ajatuksena että alle 80 tonnissa menis pyöränlaakerit mutta ei kai tuo sitten mahdottomuus ole. Kiva että voi ilman rässejä vaihtaa. Mistä olette noi lakerit muuten hommanneet? Ei ainakaan motonetissa näy olevan.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Vasen taka 110tkm
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Jompikumpi vasen ~105tkm. Mainittu erikseen vaihtoautotakuussa, joten mainitsin asiasta jo myyjäliikkeelle, hankkivat mistä hankkivat. Ehdin tosin jo tilata sakuista SKF:n, mutta jääpi sit hyllyyn odottelemaan seuraavaa porsiusta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Kiitti vihjeistä. Juu mulla kesti laakerin vaihto about viisi tuntia. Yli kolme meni siihen kun odottelin kaverin tuovan tallille sen 26 mm hylsyn. Mihin momenttiin muuten tuo keskimutteri pitäisi laittaa? Itse laitoin ns. rannetuntumalla = tiukalle
Tämä aiemmin mainitsemani ujo-ujellus loppui joten lakerissa se vika oli.
Tämä aiemmin mainitsemani ujo-ujellus loppui joten lakerissa se vika oli.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Viime viikolla aloin kiinnittää huomiota auton pitämään matalaan ulinaan (generaattorimainen ääni?). Ääni alkaa kuulua > 40 km/h ja vastaavasti alkaa hävitä 100km/h:n kohdalla. Ääni ei muutu, jos auton lyö vapaalle kesken ajon, eikä myöskään tuntuntunut vaikuttavan, että ajoiko asfaltilla vai hiekkatiellä. Se vaikuttaisi kuuluvan vasemmalta edestä. En ehtinyt pahemmin tehdä ”kaartelutestiä”, tarvii käydä tänään isolla parkkisella pyörittämässä. Mittarissa on nyt vajaa 120tkm.
Haiskahtaisiko pyöränlaakerilta? Kuinka nopeasti äänen alkamisen jälkeen porukalla on tuo porsinut? Kuinka tuo ilmenee: koko pyörä lukkoon ja vastaantulevaa liikennettä päin?
Haiskahtaisiko pyöränlaakerilta? Kuinka nopeasti äänen alkamisen jälkeen porukalla on tuo porsinut? Kuinka tuo ilmenee: koko pyörä lukkoon ja vastaantulevaa liikennettä päin?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
156ssa yli 10tkm pitänyt ääntä. Sit kun leikkaa niin voi käydä kuvailemallasi tavalla...
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mulla oli sama, mutta ääni kuulosti generaattoria enemmän kirskunnalta (miellän generaattorin äänen pehmeämmäksi). No sellaista on mulla kuulunut jo jonkin aikaa, etuoikeallehan tuosta laakeri vaihdettiin kai vuosi sitten takuuseen eli olisko nyt vasemman vuoro. Kilsoja tais vaihtohetkellä olla n. 59000 ja ikää kolmisen viikkoa vailla 3 v, nyt kympin verran enemmän.
"Jos se kiinni leikkaa, niin pitää olla Herkuleen voimat pitääkseen kiesin kaistaviivojen välissä", sanoi perhetuttu, kun mutsin fiasko oli viskata sen metsähallitukseen oikean etulaakerin kuollessa.
"Jos se kiinni leikkaa, niin pitää olla Herkuleen voimat pitääkseen kiesin kaistaviivojen välissä", sanoi perhetuttu, kun mutsin fiasko oli viskata sen metsähallitukseen oikean etulaakerin kuollessa.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
"Jos se kiinni leikkaa, niin pitää olla Herkuleen voimat pitääkseen kiesin kaistaviivojen välissä", sanoi perhetuttu, kun mutsin fiasko oli viskata sen metsähallitukseen oikean etulaakerin kuollessa.[/quote]
Sydämmen tykytyksiä motarilla 140km/h kun eturengas puhkes, voimaa näis naruis ei oo mut olihaa pirun nopeet refleksit.
Sydämmen tykytyksiä motarilla 140km/h kun eturengas puhkes, voimaa näis naruis ei oo mut olihaa pirun nopeet refleksit.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Huminan/ulinan/tms. voimakkuus ei ole mitenkään erityisen kovaa, mutta se mielestäni kuitenkin voimistui alkuviikon aikana. Laakerin kiinnileikkaus kesken ajon ei houkuttele millään seksuaalisella tasolla, joten Alfa jäi tänään kotipihaan ja työmatka taitettiin emännän kauppakassilla. Appiukon kanssa ääntä ihmeteltiin maanantaina, mutta emme siitä oikein varmuutta saanut. Viikonloppuna pitäisi käpeltää tarkemmin paremmalla ajalla. Mites nuo laakerit saisi näppärästi tsekattua ilman, että niitä nyt ihan käsiin asti irti repii?
Alfahan kävi tuossa männäviikoilla myös vaihteistoöljyn vaihdossa. Humina ei kuitenkaan muutu, vaikka kesken ajon heittäisi vaihteen vapaalle, joten ei kai ääni mitään vaihteistoon tai moottoriin liittyvää oikein voi olla?
Alfahan kävi tuossa männäviikoilla myös vaihteistoöljyn vaihdossa. Humina ei kuitenkaan muutu, vaikka kesken ajon heittäisi vaihteen vapaalle, joten ei kai ääni mitään vaihteistoon tai moottoriin liittyvää oikein voi olla?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Pyörä ilmaan, toinen käsi jouselle ja toisella pyörittää pyörää vai miten se meni. Pitäisi itsekin vihdoin saada aikaiseksi.
Edit: ja oliko niin, että jos jousessa tuntuu värähtelyä, laakeri on särkymässä.
Edit: ja oliko niin, että jos jousessa tuntuu värähtelyä, laakeri on särkymässä.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^ noin ja kyllä sen laakerin kuluneisuuden jylinänkin perusteella kuulee
JT
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Etulaakereita ei muuten taida löytyä sitten mistään! Ei alkuperäisiä eikä tarvikkeita. SKF:n tehtaalta ilmeisesti valmistunee joskun kuunvaihteessa.
Onnea kuitenkin etsintään.
Onnea kuitenkin etsintään.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mulla on yks napa varalla (bränikkä SKF). Joten ei muuta kuin osoitetta tänne yv:nä, niin lähtee postin tai matkiksen kyydillä etiäppäin ja tilalle saa palauttaa uuden sitten kun sellaisen saa ostettua.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mister-auto
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Jos on hyvä tuntuma autoonsa niin sen hajonnen laakerin kulee kyllä ennen kuin sen tuntee. En muuten usko että kiinni leikannu laakeri sen kummemmin vaaraa aiheuttaa. Kovassa vauhissa jos laakeri leikkaa niin kuulat vaan lentää ja pesä antaa periksi. Sitten alkaa sellainen kolina ettei vaan enää ilkee ajaa.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Viikonloppuna Alfan keula ilmaan ja laakerin kuulostelua. Pelkällä käsin pyörittelyllä ei kuulunut mitään, kunnes löi auton käyntiin ja sai renkaalle hieman pyörintävauhtia. Aika selvästi alkoi kuulua laakerin rahina.
Toveri Polforea lupautui lähettämään oman varaosalaakerinsa lainaan. Iso käsi siitä!
Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?
Polforealle pitäisi hommata korvaava SKF tilalle ja itsekin ajattelin hommata toisen, jo sitä oikeaa puolta ajatellen. Onko raadilla tiedossa paikkaa, josta SKF:n saisi edullisemmin kuin tuolta Mister-Autosta (134e)? Onko SNR:n ja SKF:n laakereilla merkittävää laatueroa tai muuta? Mietin vaan jos olisin spareto:sta hommannut itselleni SNR:n valmistaman, kun niitä näytti saavan sielä 80 eurolla. Toinen kysymys on, että kumpi noista SNR:n laakereista R160.31 vai R160.33 olisi oikea 2007 autoon? Olevinaan pirun epäselvästi ilmoitettu SNR:n katalogissakin...
Toveri Polforea lupautui lähettämään oman varaosalaakerinsa lainaan. Iso käsi siitä!
Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?
Polforealle pitäisi hommata korvaava SKF tilalle ja itsekin ajattelin hommata toisen, jo sitä oikeaa puolta ajatellen. Onko raadilla tiedossa paikkaa, josta SKF:n saisi edullisemmin kuin tuolta Mister-Autosta (134e)? Onko SNR:n ja SKF:n laakereilla merkittävää laatueroa tai muuta? Mietin vaan jos olisin spareto:sta hommannut itselleni SNR:n valmistaman, kun niitä näytti saavan sielä 80 eurolla. Toinen kysymys on, että kumpi noista SNR:n laakereista R160.31 vai R160.33 olisi oikea 2007 autoon? Olevinaan pirun epäselvästi ilmoitettu SNR:n katalogissakin...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Nyt en minäkään muista kokoa ulkoa.... Mutta sen verran tiedän, että sinne ei ainakaan noi meikäläisen räikät mahtuneet väliin, vaan homma piti hoitaa torx lenkillä.-Tomi- kirjoitti: Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?
Jos löydät noita laakereita jostain niin kerro mullekkin.... mr.autossa ei pari kk sitten ollut vaikka varastosaldon mukaan oli... (palauttivat muuten rahat todella vauhdilla!).-Tomi- kirjoitti: Polforealle pitäisi hommata korvaava SKF tilalle ja itsekin ajattelin hommata toisen, jo sitä oikeaa puolta ajatellen. Onko raadilla tiedossa paikkaa, josta SKF:n saisi edullisemmin kuin tuolta Mister-Autosta (134e)? Onko SNR:n ja SKF:n laakereilla merkittävää laatueroa tai muuta? Mietin vaan jos olisin spareto:sta hommannut itselleni SNR:n valmistaman, kun niitä näytti saavan sielä 80 eurolla. Toinen kysymys on, että kumpi noista SNR:n laakereista R160.31 vai R160.33 olisi oikea 2007 autoon? Olevinaan pirun epäselvästi ilmoitettu SNR:n katalogissakin...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Samalla kun kattelin oman kulkineen hihnanvaihtohommaan tarvikkeita niin huomasin, että näyttäisi laakereita löytyvän tuolta:
http://www.rexbo.eu/skf/wheel-bearing-k ... 9&at=19090
Samasta paikasta on tullut tilattua käsijarruvaijerit ja jarrupaloja yms. kulutusosaa Alfaan sekä raksapakuun ja toistaiseksi kokemukset olleet hyviä. Tilauksesta kotiovelle on mennyt yleensä reilu viikko.
http://www.rexbo.eu/skf/wheel-bearing-k ... 9&at=19090
Samasta paikasta on tullut tilattua käsijarruvaijerit ja jarrupaloja yms. kulutusosaa Alfaan sekä raksapakuun ja toistaiseksi kokemukset olleet hyviä. Tilauksesta kotiovelle on mennyt yleensä reilu viikko.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mun E-Torxeista on tähän mennessä korkattu E14, E16 ja E18. E16 on Saabin kannenpulteissa ja E18 Alfan ylätukivarressa, joten olen saattanut E14:sta tunkea Alfan etunavan tienooseen. Tuota tukisi myös se, että toinen E14 -hylsyistäni on laikattu hieman lyhyemmäksi ja tasapäiseksi, jolloin voisi juuri mahtua kuulapääjatkon kanssa tuonne väliin, kuten linkkaamasi jutun tuossa kuvassa:-Tomi- kirjoitti:Itse laakerinvaihto vaikuttaa selvältä, mutta mites tarvittavien työkalujen koot? Laakerin mutteri on vissiin 36 mm hylsy? Jarrusatula ja laakeripesä näyttivät olevan E-Torx, mutta mitkä niiden koot ovat (ei löydy E-torx sarjaa siis)?
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/409-5-800.jpg
Kerran olen Rexbolta tavaraa tilannut (etujarrusatulan tapit), eikä valittamista mullakaan ole. Tuo Tomille lähettämäni napa tuli kaivettua Ebaysta toissakesänä.Vainio kirjoitti:Samasta paikasta on tullut tilattua käsijarruvaijerit ja jarrupaloja yms. kulutusosaa Alfaan sekä raksapakuun ja toistaiseksi kokemukset olleet hyviä. Tilauksesta kotiovelle on mennyt yleensä reilu viikko.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Heh, itse olen nuo e-torxit avannut ihan "perus"hylsyillä ilman mitään ongelmia. ei ole lipsunut kyllä yhtään vaan tiukalla olevat laakeripesän pultitkin aukesi helposti.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mulle opetti eräs vanhempi autonasentaja että kuusiokolo/torx yms pultteja ei saa puhdistaa crc/muilla öljyä sisältävillä aineilla.
Vaan vedetään kanta puhtaaksi kintaalla ja hylsy oikeelle kohdalle ja vasaralla päälle. Sit hylsy pois ja terävällä piikillä poistetaan paskakasa joka puristui vasaran voimalla pultinkannan pohjalle. Hylsy takaisin vasaralla ja kyllä aukee.
Vaan vedetään kanta puhtaaksi kintaalla ja hylsy oikeelle kohdalle ja vasaralla päälle. Sit hylsy pois ja terävällä piikillä poistetaan paskakasa joka puristui vasaran voimalla pultinkannan pohjalle. Hylsy takaisin vasaralla ja kyllä aukee.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Yhden alkuperäisen laakerin kurkkasin ja siinä luki SNR. Niiden kestoikä nyt ei mikään hirmusen suuri ole, mutta en osaa verrata SKF:ään.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
SKF:ssä oli kait niitä piraatteja liikkeellä....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Brittien Alfafoorumilta olin löytävinäni seuraavat tiedot: laakeri on ilmeisestikin kiinni juuri noilla E14 Torxeilla. Brembon jarrusatula puolestaan on E18 Torxeilla.Polforea kirjoitti:Mun E-Torxeista on tähän mennessä korkattu E14, E16 ja E18. E16 on Saabin kannenpulteissa ja E18 Alfan ylätukivarressa, joten olen saattanut E14:sta tunkea Alfan etunavan tienooseen. Tuota tukisi myös se, että toinen E14 -hylsyistäni on laikattu hieman lyhyemmäksi ja tasapäiseksi, jolloin voisi juuri mahtua kuulapääjatkon kanssa tuonne väliin, kuten linkkaamasi jutun tuossa kuvassa:
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/409-5-800.jpg
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ihan näin mielenkiinnosta....
Molemmat takapyörät ja jarru hilppeet olisi nyt irti tosta meitin 159:stä ja huomasin että kuljettajanpuolen 1,5v ~25tkm ajettu laakeri on paljon jäykempi pyörittää kuin toisella puolella (jota ei siis minun omistuksen aikana 3,5v 80tkm aikana ole vaihdettu).... Onkos tämä nyt sitten kuinka normaalia?
Molemmat takapyörät ja jarru hilppeet olisi nyt irti tosta meitin 159:stä ja huomasin että kuljettajanpuolen 1,5v ~25tkm ajettu laakeri on paljon jäykempi pyörittää kuin toisella puolella (jota ei siis minun omistuksen aikana 3,5v 80tkm aikana ole vaihdettu).... Onkos tämä nyt sitten kuinka normaalia?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Saattaa olla se herkempi puoli kohta menossa.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Laitetaanpas tää elearnin ohje tänne siltä varalta, että joku kaipaa akselimutterin oikeaa kiristystapaa.
Itse ainakin yllätyin että sitä pitää noinkin monessa vaiheessa kiristää.
Tuli ihmeteltyä ohjetta kun luulin etulaakerin hajonneen, mutta äänen lähde olikin lokasuojaan juuttunut keppi joka hankasi renkaaseen . No onneks ei tullu laakeria tilattua
1. Tighten the new nut (1a) securing the front driveshaft to the wheel hub using the tool (1b) for counter-torque following the instructions given below.
- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.
- Undo the nut by 90° ± 2°.
- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.
- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.
- Tighten the nut to a torque of 20.0 - 38.0 daNm.
- Stake the nut collar twice.
Itse ainakin yllätyin että sitä pitää noinkin monessa vaiheessa kiristää.
Tuli ihmeteltyä ohjetta kun luulin etulaakerin hajonneen, mutta äänen lähde olikin lokasuojaan juuttunut keppi joka hankasi renkaaseen . No onneks ei tullu laakeria tilattua
1. Tighten the new nut (1a) securing the front driveshaft to the wheel hub using the tool (1b) for counter-torque following the instructions given below.
- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.
- Undo the nut by 90° ± 2°.
- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.
- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.
- Tighten the nut to a torque of 20.0 - 38.0 daNm.
- Stake the nut collar twice.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Vielä toissapäivänä ei ollut yhtään laakeria. Nyt niitä on kaksinkappalein!
Polforea toimitti rivakasti varaosalaakerinsa lainaan, isot kiitokset siitä! Vaan heti kohta perään sainkin vastauksen Tamperelaisen varaosaliikkeen kyselyyn, jossa kertoivat, että vielä yksi kappale löytyisi maahantuojalta (tämä oli kylläkin merkkiä SNR.) Maan viimeinen kappale tuli tänään noudettua omaan huomaan ja alle se sujahtanee lähituntien aikana
Polforea toimitti rivakasti varaosalaakerinsa lainaan, isot kiitokset siitä! Vaan heti kohta perään sainkin vastauksen Tamperelaisen varaosaliikkeen kyselyyn, jossa kertoivat, että vielä yksi kappale löytyisi maahantuojalta (tämä oli kylläkin merkkiä SNR.) Maan viimeinen kappale tuli tänään noudettua omaan huomaan ja alle se sujahtanee lähituntien aikana
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
En kyllä ymmärrä miksi noi laakerit on niin vitun kiven alla kaikkialla.........
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ihan samaa mietin minäkin, varttikutoseen niitä tuntuu saavan R-KioskiltaPasi kirjoitti:En kyllä ymmärrä miksi noi laakerit on niin vitun kiven alla kaikkialla.........
Onkohan toi laakeri niin uus malli että sitä ei ole muualla kuin 159 keulalla?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Kysyntä liian kova, ei pysy liukuhihna millään perässä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
stoichiometric kirjoitti:Kysyntä liian kova, ei pysy liukuhihna millään perässä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Eiköhän se johdu siitä että tehtaat eivät ole osanneet vastata kysyntään. Ei se sen kummempaa ole.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Liitytäänpä kuitenkin tähän kerhoon. Eka pyöränlaakeri menossa edestä kilsoilla 237000.
Eli pääsee kuitenkin hommaamaan laakerin. Oli näköjään loppunut tuolta aikaisemmin postaamastani linkistä (eli Rexbolta) .
Etupään laakerit ovat ilmeisesti loppuneet maapallolta kokonaan kun joka paikasta myydään ei oota
Eli pääsee kuitenkin hommaamaan laakerin. Oli näköjään loppunut tuolta aikaisemmin postaamastani linkistä (eli Rexbolta) .
Etupään laakerit ovat ilmeisesti loppuneet maapallolta kokonaan kun joka paikasta myydään ei oota
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^Mulla olisi yksi SKF varalla. Jos haluat postikulujen hinnalla vaihtaa jo ja metsästää mulle rauhassa uuden varalle, niin heitä privaan osoite ja pudotan huomenna postiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
No niin, nyt on uusi laakeri laitettu eteen.
Ja iso kiitos Polforealle laakerin lainaamisesta. Ilman lainattua laakeria olisi Alfalla ajelu loppunut eilen kokonaan ties kuinka pitkäksi aikaa.
Laakeri meni totaalisen väljäksi eilisellä työmatkalla. Renkaan yläreunasta katsottuna klappia oli about 15mm. Se mikä oli kummallista niin laakerin metelöinti hiipui, mutta tilalle tuli karmea välys.
Ja sitten jos jollain on tiedossa paikka mistä noita laakereita vielä saa niin kertokaa toki, että saan palautettua laakerin Polforealle.
Ja iso kiitos Polforealle laakerin lainaamisesta. Ilman lainattua laakeria olisi Alfalla ajelu loppunut eilen kokonaan ties kuinka pitkäksi aikaa.
Laakeri meni totaalisen väljäksi eilisellä työmatkalla. Renkaan yläreunasta katsottuna klappia oli about 15mm. Se mikä oli kummallista niin laakerin metelöinti hiipui, mutta tilalle tuli karmea välys.
Ja sitten jos jollain on tiedossa paikka mistä noita laakereita vielä saa niin kertokaa toki, että saan palautettua laakerin Polforealle.